abonnement Unibet Coolblue
  maandag 12 februari 2007 @ 08:47:42 #1
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_46229446
Wij hebben een huis op het oog, deze is voorzien van heteluchtverwarming. Wat zijn de voor en nadelen van dit systeem? En qua kosten? Goedkoper dan CV?
* I intend to live forever, so far so good! *
  maandag 12 februari 2007 @ 08:57:28 #2
74548 Jo0Lz
Lick the box!
pi_46229521
Ik heb er geen ervaring mee, maar is die "lucht" dan nog wel gezond?!?
Yes we can! | I didn't fail, it's just postponed success.
pi_46229736
voordeel: heel snel een aangename temperatuur
nadeel: zodra je de verwarming uitzet is het ook in no time weer koud.

Qua kosten weet ik helaas niet, mijn oom en tante hadden het vroeger maar wat ze kwijt waren aan stookkosten weet ik niet.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  maandag 12 februari 2007 @ 09:37:48 #4
128384 mcwops
gat in je glas
pi_46230077
ik google op heteluchtverwarming en de 1e is raak:
http://www.eigenhuis.nl/Forum/ShowPost.aspx?PostID=2153
Niets zo moeilijk als het maken van een goede afspraak, behalve het nakomen
  maandag 12 februari 2007 @ 10:00:27 #5
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_46230409
quote:
Op maandag 12 februari 2007 09:37 schreef mcwops het volgende:
ik google op heteluchtverwarming en de 1e is raak:
http://www.eigenhuis.nl/Forum/ShowPost.aspx?PostID=2153
die had ik gevonden, maar ik was benieuwd naar de ervaringen van mijn mede fokkers.
* I intend to live forever, so far so good! *
pi_46246851
De regelbaarheid van een luchtverwarming is second to none. De grote kanalen en het positioneren van de inblaaspunten vereisen een goede layout van het systeem. Enkele nadelen die ik zo snel kan bedenken zijn de volgende:

* Grote kanalen en beperkingen aan de inblaassnelheid (tocht!) vergen een goede layout van je systeem;
* Je woning moet absoluut luchtdicht zijn (ideaalsituatie). Doordat enkel je lucht verwarmd wordt is het effect van luchtlekken door slordig afgedichte kieren groter dan bij radiatoren. Gebalanceerde ventilatie met WTW is tegenwoordig een must bij luchtverwarming.
* Je ondervangt je koudeval en de koudestraling bij gevelopeningen niet. Daarnaast is je constructie ook kouder waardoor je meet last heb van koudestraling.
* Meer luchtbeweging door je woning waardoor het stofgehalte in de lucht toeneemt. Veel stofzuigen dus. :p
pi_46248526
quote:
Op maandag 12 februari 2007 19:00 schreef Walter-Ego het volgende:
De regelbaarheid van een luchtverwarming is second to none. De grote kanalen en het positioneren van de inblaaspunten vereisen een goede layout van het systeem. Enkele nadelen die ik zo snel kan bedenken zijn de volgende:

* Grote kanalen en beperkingen aan de inblaassnelheid (tocht!) vergen een goede layout van je systeem;
lijkt me niet echt een nadeel. Plaatsen van radiatoren oid is ook niet natte vinger werk. Het is wel zo dat bij luchtverwarming je eerder moet denken aan eensgezinswoningen en/of valse plafonds. Daarom wordt het bij appartementen ed niet zo snel toegepast, omdat het inderdaad wat ruimte kost. Maar een kruipruimte bij een gewone woning vullen met luchtkanalen lijkt me niet zo'n probleem.
* Je woning moet absoluut luchtdicht zijn (ideaalsituatie). Doordat enkel je lucht verwarmd wordt is het effect van luchtlekken door slordig afgedichte kieren groter dan bij radiatoren. Gebalanceerde ventilatie met WTW is tegenwoordig een must bij luchtverwarming.
De meeste verwarmingssstemen werken volgens mij nog steeds grotendeels op convectie. Zelfs een radiator. Als dat niet zo zou zijn moet je overal een radiator neerzetten, want die stralingswarmte trekt ook geen meters ver.
Bij een radiator is het dus ook niet slim om je ramen open te zetten, dus dat WTW een must is bij luchtverwarming geldt dan net zo goed voor alle andere systemen. En nagenoeg alle luchtverwarmingssystemen hebben al een vorm van warmteterugwinning. Die verwarmde lucht wordt echt niet zomaar naar buiten geblazen. In dat opzicht is luchtverwarming misschien nog wel beter dan radiatoren, want je ververst je binnenklimaat eerder bij luchtverwarming. Bij radiatoren is het bijna puur op het openzetten van ramen ed.

* Je ondervangt je koudeval en de koudestraling bij gevelopeningen niet. Daarnaast is je constructie ook kouder waardoor je meet last heb van koudestraling.
Ligt maar net aan de openingen. Een luchtrooster net voor een raam vangt de koudeval net zo goed op als een radiator. En dan heb je het allergrootste pluspunt van de luchtverwarming nog niet bekeken, namelijk geen smerige radiatoren voor grote raampartijen, maar een smalle gleuf in de grond.
* Meer luchtbeweging door je woning waardoor het stofgehalte in de lucht toeneemt. Veel stofzuigen dus. :p
Zie convectie commentaar. En het is echt niet zo dat je haren overeind gaan staan als je bij een luchtrooster staat
Ik heb wat commentaar bij je opmerkingen, want je geeft vooral de nadelen
pi_46255637
Wij wonen sinds 2003 in een woning met hete lucht verwarming en dat bevalt ons prima. Het enige nadeel dat ik kan bedenken is dat je soms in de knoop komt met het neerzetten van je meubels ten opzichte van de lucht inlaat roosters. Dit probleem hadden wij ook met de keuken. We wilden een hoek keuken plaatsen maar voor het raam zat er ook zo'n rooster dus moest er een verloop komen zodat de lucht inlaat door de plint heen kon komen.

Nog een nadeel is de prijs als je een nieuwe ketel moet laten plaatsen. De huizen hier (en de ketel dus ook) zijn van 1985 dus hebben wij afgelopen jaar een nieuwe ketel laten plaatsen. Kosten een kleine 5000 Euro!!! We hebben een korting kunnen bedingen omdat we het samen met nog 2 buren hebben laten doen maar toen waren de kosten alsnog 4000 Euro.

Wat betreft de versheid van de lucht waar iemand het over had. De ketel ventileert tegelijk met het verwarmen van je huis dus dat gaat prima. Het schijnt alleen dat de lucht bij hete lucht verwarming droger word maar daar merk ik eigenlijk weinig van.
"De loper kent slechts één leven; gelukkig dat we geen sprinters zijn, dan was het gauw over!" - Jan Knippenberg
pi_46255696
Ohja, nog een voordeel. De meeste luchtverwarmingsketels hebben een zomerstand waardoor er 's zomers ook nog een semi-koele luchtstroom door je huis stroomt.

En ik weet niet wat de normale stookkosten zijn voor een huis van 265m3 maar wij zijn door de Nuon dit jaar op 130 Euro gezet (en dan zijn we 5 van de 7 dagen van de week full-time thuis)
"De loper kent slechts één leven; gelukkig dat we geen sprinters zijn, dan was het gauw over!" - Jan Knippenberg
pi_46256158
Een oud collega heeft dat in zijn huis.

Voordelen:
- super snel warm
- niet heel erg duur in gebruik

Nadelen:
- huis in ook weer snel koud
- alles ligt veel sneeller onder een dikke laag stof
- als na de zomer de verwarmings element weer aangaat (ook als je de ketel helemaal hebt laten schoonmaken) een aantal dagen last van verbrande stof
- Staat het systeem een tijd niet aan (ook niet met koude lucht circulatie) dan hangt er een paar weken lang mist van stof in de hele huis.
pi_46256279
Volgens mij is de oorzaak van dat stof het niet regelmatig uitzuigen/vervangen van je stoffilters. Wij hebben daar met de oude ketel in elk geval nooit last van gehad. Ook niet van luchtjes ofzo.

De nieuwe ketel blijft (ook in de zomerstand) altijd branden omdat hij ook in het warme water voorziet.
"De loper kent slechts één leven; gelukkig dat we geen sprinters zijn, dan was het gauw over!" - Jan Knippenberg
pi_46266020
Mijn ouders hebben luchtverwarming, dus tot ik op mezelf ging wonen was ik niks anders gewend. Nu heb ik zelf centrale verwarming (ik ga zo een topic openen, ook over verwarming maar dan indirect ) en merk ik wel wat verschillen:

* Luchtverwarming warmt inderdaad sneller op. Bij een cv is het eerst bij de radiatoren warm en je merkt dat je van een verwarmde, naar een onverwarmde ruimte gaat. Bij een luchtverwarming is gewoon je hele huis verwarmd.

* Echter: op de bovenverdieping zijn wat schuine daken, met houten schrootjes. Elke tochtmogelijkheid die er is, laat de warme lucht wegstromen. De isolatie moet dus goed zijn!

* Als de verwarming lange tijd niet is gebruikt, hangt er de eerste keren idd een 'vreemde' lucht in huis, dit is echter snel weer over en ik heb geen idee of dat te maken heeft met de leeftijd van de ketel, want degene die ik ken is net nieuw.

* Je hebt geen radiatoren in de kamer, en ik vind het gebrek daar aan een bepaalde rust geven ofzo, ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven. Maar je hebt iig niet van die enorme witte dingen in je kamer staan.

Wat stof betreft heb ik geen ervaring, juist mijn eigen huis is een groot Casa Bronchitica... Misschien dat er een verschil zit tussen parket en vloerbedekking...?

Mocht ik zelf kiezen, dan nam ik luchtverwarming. Ik zou iig de keuze niet laten afhangen van een luchtverwarming. In mijn ogen een prima functionerend en praktisch systeem.
pi_46266329
Filters moet je natuurlijk regelmatig uitzuigen en 1x per jaar vervangen, maar een en ander is ook weer afhankelijk van het merk.
In de gebruiksaanwijzing staat het in ieder geval.
De snelle opwarming cq snellere afkoeling is al genoemd, maar dat behoeft geen nadeel te zijn.
Het ene voordeel heft het andere nadeel op bij wijze van spreken, een radiator moet je tenslotte eerder laten opwarmen om het behaaglijk te hebben.
Wel is het zo dat veel mensen matig of verkeerd schoonmaken en hierdoor veel tot zeer veel vuil in de roosters vegen, dus de kanalen onder het rooster moet je regelmatig uitzuigen.
Het systeem is niet slecht voor je gezondheid, behalve als je er verkeerd mee omgaat.
Meegemaakt dat er bij mensen beschimmelde voedselresten in lagen en de muizen renden door de kanalen, en dan ben je dus echt verkeerd bezig.
pi_46266353
quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 13:09 schreef tnimble het volgende:
Een oud collega heeft dat in zijn huis.


Nadelen:
- als na de zomer de verwarmings element weer aangaat (ook als je de ketel helemaal hebt laten schoonmaken) een aantal dagen last van verbrande stof
- Staat het systeem een tijd niet aan (ook niet met koude lucht circulatie) dan hangt er een paar weken lang mist van stof in de hele huis.
Dan is het systeem vaak niet goed schoongemaakt, en heeft de monteur zich er met een jantje van lei vanaf gemaakt.
pi_46280820
@VoiD: Ik had een heel verhaal geschreven maar dat is verloren gegaan. Korte samenvatting:

Vooral de afmetingen van de installaties maken het ontwerpen en integreren van de installatie lastiger. WTW is bij luchtverwarming aanzienlijk belangrijker dan bij radiatoren omdat je ventilatievoud veel hoger ligt (6 bij luchtverwarming vs. 2-3 bij radiatoren). Je pompt dus veel meer warme lucht naar buiten dan bij radiatoren en deze lucht heeft over het algemeen nog een hogere temperatuur. Er valt dus meer energiebesparing te halen door WTW bij luchtverwarming dan bij radiatoren. De koudeval kan je wel opvangen, maar dan zit je nog steeds met een flinke portie koudestraling. Dat is toch iets wat luchtverwarming niet zomaar op kan vangen. Had nog een paar opmerkingen maar ik heb even geen tijd om opnieuw mijn hele reacite te schrijven. Lang leve het afstuderen...
  woensdag 14 februari 2007 @ 08:52:50 #16
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_46287637
neem het van mij aan ... een goede luchtverwarming is stukken beter en efficienter dan andere conventionele systemen ... het is ook zeer aangenaam dat er in de zomer koele lucht door kan! De warmte wordt optimaal verdeeld.
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_46304043
De vergrote ventilatiemogelijkheden zijn in de zomer een groot pluspunt. Dat ben ik volmondig met je eens. De verdeling van de warmte optimaal? Dat zou ik nou niet bepaald zeggen. Warme lucht stijgt en zodoende blijft het onder je plafond altijd warmer dan op je lichaam (om over de voeten nog maar te zwijgen). Zelfde probleem heb je met radiatoren overigens ook. Bij radiatoren wordt dat enigzins gecompenseerd door een groter stralingsaandeel, bij luchtverwarming door een grotere luchtcirculatie. Luchtverwarming en conventionele systemen hebben elk hun eigen sterke en zwakke punten en het is afhankelijk van de situatie welke het beste is. Gezien de praktische uitvoerbaarheid.

Qua efficientie kan er overigens weinig op tegen LTV-systemen i.c.m. een (retour)warmtepomp, maar da's een ander verhaal (en ook een aardige meerinvestering :p).
pi_46309750
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 19:15 schreef Walter-Ego het volgende:
De vergrote ventilatiemogelijkheden zijn in de zomer een groot pluspunt.
Moet je er wel een koelelement in laten plaatsen, anders blaas je misschien de warmere buitentemperatuur naar binnen en ben je ook in de zomer je huis aan het opwarmen.
Luchtverplaatsing kan koel aanvoelen, maar dit behoeft geen koude lucht te zijn.
Vergelijk het met een ventilator die je aanzet, hij voelt koel aan maar hij verplaats alleen de lucht.
En als deze buitenlucht naar binnen blaast, en de buitenlucht is warmer dan ben je je huis aan het opwarmen i.p.v. aan het afkoelen.

Maar bij een gecombineerde unit ben je zeker beter af.
pi_46316566
Een koelelement is niet per se nodig. Je moet alleen niet op het heetst van de dag volop gaan ventileren. Dat kan je prima 's nachts doen. Als je huis voldoende thermische massa hebt blijft je woning gedurende de hele dag redelijk koel, om daarna de cyclus weer te herhalen.
pi_46321087
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 23:25 schreef Walter-Ego het volgende:
Een koelelement is niet per se nodig. Je moet alleen niet op het heetst van de dag volop gaan ventileren. Dat kan je prima 's nachts doen. Als je huis voldoende thermische massa hebt blijft je woning gedurende de hele dag redelijk koel, om daarna de cyclus weer te herhalen.
Dat geldt overigens voor alle soorten verwarming. In de zomer alles de hele dag dicht laten (Inclusief gordijnen en zonwering, totdat de buitentemperatuur onder de binnentemperatuur is. Dan zet je alles open.

Je krijgt het dan in huis zo koel als het 's nachts wordt.
pi_46340572
quote:
Op donderdag 15 februari 2007 06:57 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Dat geldt overigens voor alle soorten verwarming. In de zomer alles de hele dag dicht laten (Inclusief gordijnen en zonwering, totdat de buitentemperatuur onder de binnentemperatuur is. Dan zet je alles open.

Je krijgt het dan in huis zo koel als het 's nachts wordt.
En met het broeikaseffect kan dat nog behoorlijk warm worden in de toekomst.
  vrijdag 16 februari 2007 @ 05:38:55 #22
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_46357007
quote:
Op maandag 12 februari 2007 08:47 schreef IkWilbert het volgende:
Wij hebben een huis op het oog, deze is voorzien van heteluchtverwarming. Wat zijn de voor en nadelen van dit systeem? En qua kosten? Goedkoper dan CV?
Wij hebben 't ook en, mits een goed systeem, hebben we hier juist bijna geen last van stof. Droog kan het zijn als je geen goede filters en systeem hebt.

De lucht komt van buiten, gaat door een filter en is zeker niet ongezond. De luchtcirculatie is juist veel malen beter als in een huis met CV. (je hebt namelijk ook roosters die zorgen voor afvoer en dus de lucht fris houden).

Groot voordeel is dat je er ook centrale airco op kan aansluiten, zeker aan te raden als het in de zomer warm kan zijn zoals hier in Michigan.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')