Pleur op hippiequote:Op vrijdag 9 februari 2007 13:13 schreef fishbeer het volgende:
Ik compenseer zelf al mijn vliegreizen met treesfortravel, zou een verplichte milieubelasting wel goed vinden, helaas wordt dit soort belasting nooit direct voor dit doel gebruikt maar in de algemene pot gegooid...
Groeten Martijn
Dit laat zien waarom een verplichte belasting dus beter gaat werkenquote:Op vrijdag 9 februari 2007 13:36 schreef beelz het volgende:
Als ik wil vliegen dan vlieg ik en dan hoef ik geen bomen te kopen om de wereld te redden. De wereld redt zichzelf maar, er zijn bomen genoeg.
Onzinbelasting die je er nooit doorkrijgt. Een beter idee is betere voorlichting als je de wereld dan toch zo nodig wil redden. Wist je trouwens dat er nu meer bomen op aarde zijn dan in 1920?quote:Op vrijdag 9 februari 2007 13:39 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
Dit laat zien waarom een verplichte belasting dus beter gaat werken
Doet je werkgever niet mee aan dergelijke programma's?quote:Op vrijdag 9 februari 2007 13:38 schreef Lucille het volgende:
Voor mijn zakelijke vluchten heb in in ieder geval weinig te kiezen.
Niet echt. In principe moeten we de goedkoopste vlucht nemen als contractors, tenzij je vertrektijden hebt die beter aansluiten op je werktijden. Ik vlieg dus ook geen businesssclass.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 13:41 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
Doet je werkgever niet mee aan dergelijke programma's?
Dat komt inderdaad wel voor. Ik ga zelf eigenlijk altijd met de trein naar Schiphol en op de plaats van bestemming hangt het een beetje van de situatie af. Soms wordt er een auto gehuurd omdat openbaar vervoer geen optie is, soms nemen we de aldaar een taxi met een paar man en soms de trein. Deze week zit ik in Munchen en ben maandag met de U-bahn plus bus hier gekomen. En binnen een uur vertrek ik met 2 collega's met een taxi naar het vliegveld.quote:En denk ook eens aan je transport van en naar de luchthaven... niet altijd met de taxi, maar beter met de luchthavenbus of trein
Was er niet laatst een rapport dat liet zien dat de trein helemaal niet milleuvriendelijker is dan de auto?quote:Op vrijdag 9 februari 2007 13:41 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
Doet je werkgever niet mee aan dergelijke programma's?
En denk ook eens aan je transport van en naar de luchthaven... niet altijd met de taxi, maar beter met de luchthavenbus of trein
Ik ga geen geld betalen voor vluchten die ik niet vrijwillig doe. Als mijn baas dus zegt dat ik naar het buitenland moet gaan dan heb ik weinig keuze, het is mijn werk. Dan voel ik me niet verplicht om geld neer te leggen omdat mijn baas die investering niet wil doen.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 13:55 schreef Douwe het volgende:
En Lucille: dat Greanseat kun je toch ook zelf doen op je zakenvluchten?
Dat was geen rapport, dat was een uitspraak van iemand, die slechts betrekking had op de CO2 uitstoot. Een trein kan op waterenergie rijden, zoals in Zwitserland, Oostenrijk en Noorwegen. Auto's niet.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 13:55 schreef Douwe het volgende:
Was er niet laatst een rapport dat liet zien dat de trein helemaal niet milleuvriendelijker is dan de auto?
quote:Schiphol pakt uitstoot broeikasgas aan
SCHIPHOL - Schiphol gaat maatregelen nemen om de uitstoot van broeikasgassen aan te pakken. Dat moet ertoe leiden dat de nationale luchthaven en de luchtvaartmaatschappijen over vijf jaar evenveel vervuilende stoffen produceren als nu, ondanks een groei van het vliegverkeer.
"We stellen nu een vijfjarenplan op met concrete maatregelen en doelstellingen'', zei Schiphol-topman Gerlach Cerfontaine vrijdag na afloop van een bijeenkomst op de luchthaven. "We moeten bijvoorbeeld anders omgaan met warmte en water.''
Dat is niet alleen bevorderlijk voor het milieu, zei de bestuursvoorzitter, ook de passagier zal het weten te waarderen.
"Reizigers vragen zich af wat je doet voor het milieu.'' De wereldwijde luchtvaartbranche is nu verantwoordelijk voor 3 procent van de totale uitstoot van broeikasgassen, zei Cerfontaine.
Maatregelen
Cerfontaine heeft al een aantal concrete maatregelen in gedachten om de CO2-uitstoot te beperken. Zo hebben boeren in de omgeving van Schiphol aangeboden om biobrandstof te leveren. "Die kunnen we gebruiken voor de generatoren.''
Ook is het volgens de bestuursvoorzitter mogelijk om warmte op te slaan die in de zomer bij de start- en landingsbanen wordt gegenereerd. "In de winter kunnen we deze energie gebruiken, zodat we de vliegtuigen niet meer hoeven te de-icen.''
Sloten
Dat zou volgens hem ook de problemen met de vervuilde sloten rond Schiphol oplossen. De waterkwaliteit van de sloten is nu onder de maat, omdat de luchthaven glycol gebruikt om de vliegtuigen en de start- en landingsbanen ijsvrij te houden. Dit goedje komt, ondanks maatregelen van Schiphol, soms per ongeluk in de sloten terecht.
Cerfontaine wist bovendien te melden dat de meest milieuvervuilende toestellen Schiphol waarschijnlijk later dit jaar veel minder vaak zullen aandoen. Op 1 november gaat een nieuw tariefsysteem in, waarbij oude vliegtuigen veel meer geld moeten betalen. "Het gaat om zevenduizend vluchten per jaar.''
Milieuheffing
Voor de milieuheffing op tickets, opgenomen in het nieuwe regeerakkoord, had Cerfontaine geen goed woord over. "Nu is het gewoon jatten.'' Per ticket gaat het volgens hem om een euro of 25.
Hij voelt wel wat voor een extra heffing als de opbrengst wordt besteed aan maatregelen om Schiphol milieuvriendelijker te maken. Maar dat is volgens hem niet het geval. "Nu gaat het erom de begroting kloppend te maken.''
KLM
De belangrijkste klant van Schiphol, KLM, heeft de sector al eerder opgeroepen om de uitstoot van schadelijke stoffen te beperken. De luchtvaartmaatschappij heeft veel geïnvesteerd in schonere vliegtuigen. Bovendien kan KLM, net als andere vervoerders, handelen in emissierechten.
Dat is 75% van de door mensen uitgestoten broeikasgassen? Want ik las dat het menselijk totaal op 4% lag, en 96% natuurlijk.quote:De wereldwijde luchtvaartbranche is nu verantwoordelijk voor 3 procent van de totale uitstoot van broeikasgassen, zei Cerfontaine.
Ik vind de kosten bij Greenseat ook wel meevallen.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 14:18 schreef MouseOver het volgende:
Die compensatiekosten op treesfortravel komen best laag uit eigenlijk. Ik had het hoger ingeschat.
De bomen van de genoemde organisaties worden geplant in landen rond de evenaar, dus daar is wel over nagedacht.quote:Op zaterdag 10 februari 2007 00:17 schreef Setambre het volgende:
Bomen planten werkt niet tegen het broeikaseffect...
Beetje 'als ze maar denken dat we goed bezig zijn'
Ecologen: Bomen planten is zinloos
Het is inderdaad ook een goed idee om de belasting te gebruiken om innovatie aan te moedigen en te zorgen voor gedragsveranderingenquote:Op zaterdag 10 februari 2007 10:12 schreef Fogel het volgende:
Wat mij betreft verdubbelen ze de ticketprijzen/belastingen. Hierdoor gaan minder mensen onnodig vliegen, en kunnen het aantal vluchten per dag drastisch omlaag. Het gaat dan natuurlijk wel ten koste van de flexibiliteit van de reizigers, waardoor die dan weer proberen op een alternatieve manier te vergaderen (videoconference bijvoorbeeld) omdat ze ander domweg teveel tijd kwijt zijn met reizen.
Dat door een verdubbeling een aantal maatschappijen falliet gaan is dan jammer.
Heeft iemand al berekend hoeveel maanden/jarne het duurt voordat er geen plek meer is rond de evenaar indien iedere passagier daarwerkelijk bomen laat planten? En, wat gaan we daarna doen?quote:Op zaterdag 10 februari 2007 10:40 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
De bomen van de genoemde organisaties worden geplant in landen rond de evenaar, dus daar is wel over nagedacht.
Die bossen worden nog altijd sneller gekapt dan dat ze aangeplant kunnen worden, dus maak je daar maar geen zorgen over.quote:Op zaterdag 10 februari 2007 10:42 schreef Fogel het volgende:
Heeft iemand al berekend hoeveel maanden/jarne het duurt voordat er geen plek meer is rond de evenaar indien iedere passagier daarwerkelijk bomen laat planten? En, wat gaan we daarna doen?
Als iemand ze daar nou eens mee op kan laten houden, hebben we misschien minder problemen...quote:Op zaterdag 10 februari 2007 10:51 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
Die bossen worden nog altijd sneller gekapt dan dat ze aangeplant kunnen worden, dus maak je daar maar geen zorgen over.
Ja idd. Kunnen we ipv een boom te laten planten niet een illegale logger laten afschieten?quote:Op zaterdag 10 februari 2007 12:21 schreef Fogel het volgende:
[..]
Als iemand ze daar nou eens mee op kan laten houden, hebben we misschien minder problemen...
Dit topic ging er over wat JIJ zou doen, niet wat anderen zouden moeten doen. in dit geval zou je moeten stoppen met eten van (rund-)vlees uit Zuid-Amerikaquote:Op zaterdag 10 februari 2007 12:21 schreef Fogel het volgende:
Als iemand ze daar nou eens mee op kan laten houden, hebben we misschien minder problemen...
Dan werkt de truc om zoveel mogelijk kleding aan te doen en je scheerapparaat, föhn, reisgids, CD-collectie en schoenen te verbergen in alle jas- en broekzakken om gewicht te besparen ook niet meerquote:Op zaterdag 10 februari 2007 13:24 schreef Individual het volgende:
BA wil nu meer laten betalen voor extra baggage zoals de low-cost maatschappijen dat doen omdat het meer brandstof zou kosten. Moeten mensen met meer dan 20kg overgewicht dan ook meer betalen? Als je het echt eerlijk doet laat je betalen per gezamelijk gewicht (persoon + baggage) maal de uitstoot van het vliegtuig per gewicht.
Dit topic heet "Milieudiscussie" en dus vind ik het op zijn plaatsquote:Op zaterdag 10 februari 2007 14:57 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
Dit topic ging er over wat JIJ zou doen, niet wat anderen zouden moeten doen. in dit geval zou je moeten stoppen met eten van (rund-)vlees uit Zuid-Amerika
[..]
Waar las je dat?quote:Op vrijdag 9 februari 2007 20:06 schreef highway101 het volgende:
[..]
Dat is 75% van de door mensen uitgestoten broeikasgassen? Want ik las dat het menselijk totaal op 4% lag, en 96% natuurlijk.
quote:Op zaterdag 10 februari 2007 13:24 schreef Individual het volgende:
[..]
De wereld is niet eerlijk. (een aantal mensen waren al op de hoogte)
Zolang je je schuldgevoel maar kan afkopen komt alles goed.
Jij weet niet wat je zegt, dan gaan er maar een paar luchtvaartmaatschappijen failliet. Natuurlijk, geen probleem, de mensen die ervoor werken mogen van jouw allemaal in de WW? En het houdt niet alleen op bij de luchtvaartmaatschappijen, wat dacht je van de bagagehandles, toeleveranciers... En denk jij dat als schiphol heel duur wordt er minder gevlogen gaat worden? Ja, misschien vanaf Schiphol wel, maar als Duitsland geen belasting heft, waar denk je dan dat de maatschappijen naar zullen uitwijken?quote:Op zaterdag 10 februari 2007 10:12 schreef Fogel het volgende:
Wat mij betreft verdubbelen ze de ticketprijzen/belastingen. Hierdoor gaan minder mensen onnodig vliegen, en kunnen het aantal vluchten per dag drastisch omlaag. Het gaat dan natuurlijk wel ten koste van de flexibiliteit van de reizigers, waardoor die dan weer proberen op een alternatieve manier te vergaderen (videoconference bijvoorbeeld) omdat ze ander domweg teveel tijd kwijt zijn met reizen.
Dat door een verdubbeling een aantal maatschappijen falliet gaan is dan jammer.
Verplichte belasting dus, vrijwillig een bijdrage leveren heeft waarschijnlijk geen effect (en vooral niet in Nederland, waar al geklaagd wordt als je niet voor 40¤ heen en weer binnen Europa kan vliegen, maar dat het enorm verhoogd is naar 50¤ sinds de keer dat je de aanbieding zag en wanneer je wilde boeken)
Ik beweer nergens dat het alleen in Nederland ingevoerd zou moeten worden. Ik dacht meer aan ALLE vluchten. Daarbij denk ik niet dat de mensen die nu op Schiphol werken ivm de luchtvaart en die door de maatregelen eventueel hun baan verliezen voor altijd en eeuwig in de WW zitten...quote:Op zondag 11 februari 2007 19:03 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Jij weet niet wat je zegt, dan gaan er maar een paar luchtvaartmaatschappijen failliet. Natuurlijk, geen probleem, de mensen die ervoor werken mogen van jouw allemaal in de WW? En het houdt niet alleen op bij de luchtvaartmaatschappijen, wat dacht je van de bagagehandles, toeleveranciers... En denk jij dat als schiphol heel duur wordt er minder gevlogen gaat worden? Ja, misschien vanaf Schiphol wel, maar als Duitsland geen belasting heft, waar denk je dan dat de maatschappijen naar zullen uitwijken?
En dit alles omdat er zo nodig milieubewust gedaan moet worden? In Nederland zijn al een heleboel dingen aan strenge regels gebonden, in Azië zijn ze al veel minder milieubewust bezig, dus voordat je gaat blaten over een verplichte belasting, wat gewoon onzin is omdat dit NIET direct ten goede zal gaan komen aan het milieu, is het misschien beter om de aandacht te richten aan vervuilende industrie in andere landen.
Natuurlijk moet er wel een prikkel blijven voor investeringen in het milieu, maar dit kan juist door het investeren in zuinige vliegtuigen aantrekkelijk te maken. Voor iedereen een milieuheffing betekent dat een airline niet snel zal gaan investeren in zuinigere toestellen.
En ik blijf erbij, ik denk dat het BETER is voor het milieu dat ik 1,5 uur naar Oost Europe vlieg dan dat ik elke maand dat me de auto zou doen. (Gezien ik namelijk nooit de enige ben in het vliegtuig).
Het is dus een utopie om te denken dat het ooit op alle vluchten gaat worden ingevoerd. De Verenigde Staten zal niet mee willen werken, Rusland niet, Zuid-Oost Azie niet, de olierijke landen in het midden oosten ook niet. En ook het opkomende Oost Europa zal er niet echt om zitten te springen.quote:Op zondag 11 februari 2007 20:27 schreef Fogel het volgende:
[..]
Ik beweer nergens dat het alleen in Nederland ingevoerd zou moeten worden. Ik dacht meer aan ALLE vluchten. mijn punt, thuisblijven ipv reizen. Moet je echt iedere maand daarheen? En heb je echt helemaal geen alternatieven?
Dat is niet goedkoop!? Is het pas goedkoop als het helemaal gratis is?quote:Op zondag 11 februari 2007 20:42 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Goedkoop is vliegen vanaf schiphol al niet, dit is al 28 Euro aan belasting en dergelijke,
28 Euro is de prijs voor de vertrekbelasting op schiphol. 14 euro voor de regering. 12 euro voor schiphol, en 2 euro noise isulation surcharge.quote:Op zondag 11 februari 2007 21:08 schreef Fogel het volgende:
[..]
Dat is niet goedkoop!? Is het pas goedkoop als het helemaal gratis is?
Ik vroeg het in de vorige post al: moet je echt iedere maand naar Oost-Europa? Is er echt geen andere mogelijkheid? En, had je dit ook gedaan als het niet zo spotgoedkoop was om te vliegen?
Dat hoeft ook helemaal niet. Niemand zal uitwijken naar Rusland om een vlucht naar Spanje te nemen. Als binnen de EU een milieutoeslag op vliegtickets geheven gaat worden kan dat best werken, ook al doen andere landen niet mee. En eentje moet nou eenmaal de eerste zijn. Als iedereen zo dacht als jij, zou er nooit ergens iets veranderen.quote:Op zondag 11 februari 2007 20:42 schreef ozzietukker het volgende:
Het is dus een utopie om te denken dat het ooit op alle vluchten gaat worden ingevoerd. De Verenigde Staten zal niet mee willen werken, Rusland niet, Zuid-Oost Azie niet, de olierijke landen in het midden oosten ook niet. En ook het opkomende Oost Europa zal er niet echt om zitten te springen.
Ook dit zou prima zijn. Schiphol laat al geen oude types vliegtuigen toe die erg veel lawaai maken. Ze zouden op dezelfde manier om kunnen gaan met sterk vervuilende toestellen.quote:Derhalve is het onzin om een milieubelasting op tickets in te voeren, het zou veel beter zijn om de maatschappijen te belonen als deze energiebesparende maatregelen nemen, dan om gelijk maar voor iedereen een belasting in te voeren.
Indien je als airline dan geen energiebesparende maatregelen hebt genomen wordt het landen en opstijgen vanaf een vliegveld in Nederland duurder. Deze kosten moet de maatschappij dan ook doorberekenen, maar zo worden ze geprikkeld om toch maatregelen te nemen, want de klant vliegt over het algemeen graag goedkoop.
Er zijn twee zaken die meespelen. Enerzijds het geld dat opgehaald wordt en al dan niet rechtstreeks aan het milieu besteed wordt. Maar los van dat aspect gaat het anderzins om het onaantrekkelijker maken van vliegen. Duurdere vluchten betekent minder vliegen, betekent minder vervuiling.quote:En zolang alleen Nederland deze verplichte belasting invoert is het dus gewoon geldklopperij, milieu is daar niet bij gebaat omdat de 'opbrengst' dus nou net niet gaat naar wat de luchtvaart allemaal zou veroorzaken...
Zeker als tegelijkertijd andere vormen van transport aantrekkelijker worden gemaakt. Betere doorgaande treinverbindingen in Europa bijvoorbeeld. En prijzen voor nachttreinen die in de buurt liggen van prijzen voor Duitse nachttreinen.quote:Op maandag 12 februari 2007 11:36 schreef k_man het volgende:
Er zijn twee zaken die meespelen. Enerzijds het geld dat opgehaald wordt en al dan niet rechtstreeks aan het milieu besteed wordt. Maar los van dat aspect gaat het anderzins om het onaantrekkelijker maken van vliegen. Duurdere vluchten betekent minder vliegen, betekent minder vervuiling.
Tja, maar er wordt in Europa al gesproken over een eventuele heffing in de toekomst of andere veel betere maatregelen, waarom moet Nederland hier dan in voorop lopen? Nederland is echt niet het meest vervuilende land ter wereld, en als je iets aan het milieu wil doen kan je dat beter gezamelijk als één europa doen dan als eenling, dit is dan namelijk, als het al zou werken, echt een druppel op de gloeiende plaat, en haalt dus helemaal niks uit.quote:Op maandag 12 februari 2007 11:36 schreef k_man het volgende:
[..]
Dat hoeft ook helemaal niet. Niemand zal uitwijken naar Rusland om een vlucht naar Spanje te nemen. Als binnen de EU een milieutoeslag op vliegtickets geheven gaat worden kan dat best werken, ook al doen andere landen niet mee. En eentje moet nou eenmaal de eerste zijn. Als iedereen zo dacht als jij, zou er nooit ergens iets veranderen.
[..]
Ook dit zou prima zijn. Schiphol laat al geen oude types vliegtuigen toe die erg veel lawaai maken. Ze zouden op dezelfde manier om kunnen gaan met sterk vervuilende toestellen.
[..]
Er zijn twee zaken die meespelen. Enerzijds het geld dat opgehaald wordt en al dan niet rechtstreeks aan het milieu besteed wordt. Maar los van dat aspect gaat het anderzins om het onaantrekkelijker maken van vliegen. Duurdere vluchten betekent minder vliegen, betekent minder vervuiling.
Duurdere vluchten betekent alleen dat de reisbudgetten omhoog bijgesteld moeten worden. Als het daarintegen moeilijker word gemaakt om te vliegen omdat er bijvoorbeeld minder vluchten gaan, of alleen hele slechte aansluitingen te krijgen zijn (of als er nog meer idiote "zekerheidsregeltjes" komen waardoor je minimaal 5 uur kwijt bent in de security check), dan denk je wel twee keer na voordat je een hele dag kwijt bent met binnen Europa van A naar B te komen.quote:Op maandag 12 februari 2007 11:36 schreef k_man het volgende:
[..]
Maar los van dat aspect gaat het anderzins om het onaantrekkelijker maken van vliegen. Duurdere vluchten betekent minder vliegen, betekent minder vervuiling.
Het hele rapport is hier te vinden.quote:'Vliegticketsheffing levert amper milieuwinst op'
Een extra belasting op vliegtickets levert amper milieuwinst op. Nederlanders pakken wellicht minder vaak het vliegtuig, maar het aantal passagiers dat op Schiphol overstapt zal blijven groeien. Ook het vrachtvervoer neemt toe.
,,Het effect op de CO2-uitstoot van de luchtvaart is hierdoor marginaal.'' Tot die conclusie komt het Milieu- en Natuurplanbureau (MNP) woensdag in een eerste analyse van het regeerakkoord op verzoek van de Tweede Kamer. Die wilde voor het debat van donderdag met het nieuwe kabinet inzicht in de haalbaarheid van de milieudoelen van Balkenende-4.
(ANP)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |