Wel elke dag lekker vliegtuigetenquote:Op vrijdag 2 februari 2007 17:00 schreef Repeat het volgende:
Ken wel iemand die piloot is. Vind het eigenlijk best saai werk. Je gaat zitten drukt wat knoppen in en 8 aambeienuren later land je weer.
Het is echt niet de sensatie die je denkt, maar alleen maar checklisten, blabla dit dat saai.
Maar als je het leuk vind moet je het vooral doen hoor
En the mile high clubquote:Op vrijdag 2 februari 2007 17:01 schreef timmeeeh het volgende:
[..]
Wel elke dag lekker vliegtuigeten
en die gasten maar stoer doenquote:Op vrijdag 2 februari 2007 17:00 schreef Repeat het volgende:
Ken wel iemand die piloot is. Vind het eigenlijk best saai werk. Je gaat zitten drukt wat knoppen in en 8 aambeienuren later land je weer.
Het is echt niet de sensatie die je denkt, maar alleen maar checklisten, blabla dit dat saai.
Maar als je het leuk vind moet je het vooral doen hoor
Daarentegen heb je ook vluchten waarbij je in een strom van Amsetrdam vertrekt en na een 30 tot 45 minuten weer in een storm je vliegtuig tegen het asfalt kwakt ergens in Duitsland en dat 4 keer per dag... Ligt er maar helemaal aan waar je werkt en dus waar je naar toe vliegt... Maar meestal is het veere van sensationeel, en maar goed ook (voor de passagiers)quote:Op vrijdag 2 februari 2007 17:00 schreef Repeat het volgende:
Ken wel iemand die piloot is. Vind het eigenlijk best saai werk. Je gaat zitten drukt wat knoppen in en 8 aambeienuren later land je weer.
Het is echt niet de sensatie die je denkt, maar alleen maar checklisten, blabla dit dat saai.
Maar als je het leuk vind moet je het vooral doen hoor
Het kost rond de ¤120.000 euro, meestal zitten daar wel de kosten van het verblijf in het buitenland in, waar je een deel van je opleiding volgt. KLM in Florida, NLS is Portugal uit m'n hoofd. Opleiding is op HBO niveau dus goed te doen.quote:Op vrijdag 2 februari 2007 17:51 schreef The_stranger het volgende:
Houdt er inderdaad rekening mee dat het een boel geld gaat kosten. Weet niet wat tegenwoordig de "going rate" is, maar wat die scholen ook zeggen, ga ervan uit dat dit het minimum is. Verder is de opleiding niet moeilijk, maar wel veel werk.
Startsalaris van de KLM ligt op ongeveer ¤35.000 dit kan groeien tot een maximum van ongeveer ¤150.000 als je tegen je pensioen aan zit.quote:Helaas in tegenstelling tot wat veel mensen denken, verdienen niet alle piloten veel geld, dat verschilt enorm per maatschappij. Er zijn maatschappijen waar je letterlijk het minimum loon krijgt, nadat je je voor 50.000 euro hebt ingekocht. Er zijn ook maatschappijen, bijvoorbeeld de KLM, waar salaris een stuk beter is, en ook enorm kan toenemen met de jaren.
quote:Maar wees dus voorbereid op een financiele aderlating, zowel de initiele kosten, als later als je "pech" hebt met waar je kunt gaan werken. Stel je voor dat je een schuld hebt van 3 ton, daar rente over moet betalen, toch zo'n 1000 euro in de maand met aflossing en je voor een minimum loon je ballen uit je broek vliegt.
Ik geloof dat de NLS inmiddels een erkende opleiding is, dat betekent dat je ook studiefinanciering kunt aanvragen. (weet ik overigens niet helemaal zeker) De KLM heeft een contract met de KLS over de levering van piloten. Wanneer de KLM piloten nodig heeft zullen de piloten die van de KLS komen voorrang krijgen. Ik dacht dat de KLM geen banden heeft met het NLS. Het NLS heeft echter weer andere contracten met andere luchtvaartmaatschappijen.quote:Je krijgt dacht ik ook geen studiefinanciering, OV of welke bijdrage dan ook.
Verder heeft de keus van de school nu, mogelijk gevolgen voor je werk later. De KLM (op het moment) neemt bijvoorbeeld alleen mensen aan die van de KLS, NLS of via de luchtmacht of marine komen. Reden is mij onduidelijk, maar zo is het wel.
De meeste goede opleidingen hebben wel een regeling voor als je buiten jouw schuld niet verder kan. Meestal wordt je schuld dat overgenomen door een garantiefonds, dit is althans bij de KLS zo. Verder kan dit garantiefonds ook tijdelijk de rente van de lening overnemen, indien je niet gelijk een baan vindt (geloof voor een maximum van 3 jaar)quote:Al met al is het een keuze die je goed moet overwegen, ik ken meerdere vliegers die het uiteindelijk niet gehaald hebben (een betaalde baan) en dus nu met een torenhoge schuld zitten....
Maar haal je het wel, dan kan ik je vertellen dat het (maar da's persoonlijk) een van de leukere beroepen is die er zijn.....
Een goede site idd!quote:Je kunt ook eens op www.airwork.nl rondkijken als je dat nog niet gedaan hebt....
Klopt, maar er komt meer bij. Een goeie tas, extra "school"spullen, eventueel herexamens, eten en drinken (zeker dat gedeelte in het buitenland gaat geld kosten qua uitgaan en feesten ), reiskosten etc etc...quote:Op zaterdag 3 februari 2007 00:04 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Het kost rond de ¤120.000 euro, meestal zitten daar wel de kosten van het verblijf in het buitenland in, waar je een deel van je opleiding volgt. KLM in Florida, NLS is Portugal uit m'n hoofd. Opleiding is op HBO niveau dus goed te doen.
[..]
Bij de KLM wel, maar wie zegt dat je daar terecht komt? De band tussen de KLS en de KLM wordt steeds losser, en als je de KLS niet doet, is er een grote kans dat je mogelijk de hele KLM niet ziet, of niet bij de KLM wilt werken. Vroeger was er bijvoorbeeld nog Air/KLM exel, waar je (dacht ik) 60.000 gulden moest betalen om binnen te komen en dan voor praktisch minimum loon moest werken.quote:Startsalaris van de KLM ligt op ongeveer ¤35.000 dit kan groeien tot een maximum van ongeveer ¤150.000 als je tegen je pensioen aan zit.
Over die studiefinanciëring weet ik weinig, zou kunnen... Over het aanname beleid van de KLM weet ik wat meer en inderdaad KLS studenten hebben voorrang. Echter het laatste jaar had de KLM een tekort aan ervaren vliegers. Er zijn meerdere advertenties geweest om aan deze vliegers te komen. Een van de eisen van dat je de KLS of NLS gedaan had (of marine/luchtmacht). Mensen van andere scholen kwamen simpelweg niet in aanmerking, hoe goed ze ook konden vliegenquote:Ik geloof dat de NLS inmiddels een erkende opleiding is, dat betekent dat je ook studiefinanciering kunt aanvragen. (weet ik overigens niet helemaal zeker) De KLM heeft een contract met de KLS over de levering van piloten. Wanneer de KLM piloten nodig heeft zullen de piloten die van de KLS komen voorrang krijgen. Ik dacht dat de KLM geen banden heeft met het NLS. Het NLS heeft echter weer andere contracten met andere luchtvaartmaatschappijen.
Klopt, de NLS en KLS hebben zo'n deal waarbij je geholpen wordt als het wat tegenzit. Echter maar voor een beperkte tijd en dit geldt niet voor alle scholen.quote:De meeste goede opleidingen hebben wel een regeling voor als je buiten jouw schuld niet verder kan. Meestal wordt je schuld dat overgenomen door een garantiefonds, dit is althans bij de KLS zo. Verder kan dit garantiefonds ook tijdelijk de rente van de lening overnemen, indien je niet gelijk een baan vindt (geloof voor een maximum van 3 jaar)
quote:Op vrijdag 2 februari 2007 16:22 schreef S4ndro het volgende:
Hallo,
Ik denk er aan om piloot te worden. Nu zijn er in Nederland 4 vliegscholen die de opleiding tot verkeersvlieger aanbieden. Dit zijn:
- Dutch Flight Academy (DFA) in Eelde
- European Flight Training Organisation (EFTO) in Den Bosch
- KLM Flight Academy in Eelde
- European Aviation Agency (EAA) in Maastricht
Zijn er mensen hier op Fok! die zelf (of iemand kennen die) op 1 van deze scholen zitten of hebben gezeten en er wat meer over kunnen vertellen? Over de kwaliteit, de kans om toegelaten te worden, vooruitzichten, verschillen onderling en dergelijke?
Ik hoor het graag!
Alsof je daar tijd voor hebt als pilootquote:
Jij was nog in de veronderstelling dat vliegen hard werken is?quote:Op vrijdag 8 februari 2008 00:52 schreef intoxicated het volgende:
[..]
Alsof je daar tijd voor hebt als piloot [afbeelding]
NLS zit inderdaad in Portugal, maar verloopt alles behalve vlekkeloos. De NLS is van Maastricht naar Hoofddorp verhuist. Het oude NLS gebouw in Maastricht is nu in gebruik door Stella Aviation. De gehele vliegopleiding is in Nederland. NLS heeft naar mijn weten geen voorrang bij vliegmaatschappijen. Stella heeft ook geen voorrang.quote:Op zaterdag 3 februari 2007 00:04 schreef Schuifpui het volgende:
Het kost rond de ¤120.000 euro, meestal zitten daar wel de kosten van het verblijf in het buitenland in, waar je een deel van je opleiding volgt. KLM in Florida, NLS is Portugal uit m'n hoofd. Opleiding is op HBO niveau dus goed te doen.
Ik geloof dat de NLS inmiddels een erkende opleiding is, dat betekent dat je ook studiefinanciering kunt aanvragen. (weet ik overigens niet helemaal zeker) De KLM heeft een contract met de KLS over de levering van piloten. Wanneer de KLM piloten nodig heeft zullen de piloten die van de KLS komen voorrang krijgen. Ik dacht dat de KLM geen banden heeft met het NLS. Het NLS heeft echter weer andere contracten met andere luchtvaartmaatschappijen.
[..]
Ligt eraan of je net begint of niet... Als je captain bent 100+k per jaar. Ligt ook aan het type vliegtuig en maatschappij.quote:Op zondag 10 februari 2008 01:38 schreef MoneyTalks het volgende:
Wat verdiend een piloot nou eigenlijk? Verdiend een partner bij een financieel bedrijf vaak meer?
Tegenwoordig gaan ze met de KLM Flight Academy niet meer naar Florida maar naar Arizona, daar is het weer stukken beter.quote:Op zaterdag 3 februari 2007 02:15 schreef Marruk het volgende:
Check deze site http://www.pilootworden.nl/index2.html
Ik ken iemand die de opleiding heeft gedaan, deze is wegens omstandigheden buiten de studie om gestopt. (KLS te Paterswolde/Eelde)
Als je het echt wilt dan hoef je je over geld geen zorgen te maken. Eerst moet je een paar testen ondergaan of je geschikt bent, kost iets van 500 euro. Ik meen dat de opleiding 2 of 3 keer per jaar begint, let echter wel op dat je geacht wordt om lid te worden van (één van de hoerigste) studentencorpsen in het noorden van Nederland.
Je blijft de eerste tijd op de campus van de KLS in Paterswolde, uitgaan doe je in Groningen natuurlijk. Daarna gaan de meesten naar Florida, je had ook keuze uit Spanje dacht ik, alleen Florida is het meest gangbaar. Daar doe je dan relevante vliegkennis op voor een half jaar en ga je weer terug naar Paterswolde om de laatste fase af te ronden. Na 1,5 jaar ben je klaar voor co-pilootschap.
Studie is wel redelijk intens, je moet goede cijfers halen anders kicken ze je ervan af. Word je er afgeschopt dan is de kans groot dat je een groot deel of het hele bedrag terug moet betalen van de studie. Oriënteer je dus eerst goed of je het wel echt wilt.
Dus even die site bekijken, melden dat je interesse hebt en dan afspraak maken voor de toelatingstests.
Als vlieger mag je blij zijn met een baan tegenwoordig, zeker als je er niet voor hoeft te betalen. Er zijn talloze kleine maatschappijen waar je een x aantal euro moet aanbetalen en dan voor minimum loon de ballen uit je broek mag vliegen. Kom je bij de grotere maatschappijen terecht dan ligt het helemaal aan:quote:Op zondag 10 februari 2008 02:13 schreef tevebe het volgende:
[..]
Ligt eraan of je net begint of niet... Als je captain bent 100+k per jaar. Ligt ook aan het type vliegtuig en maatschappij.
Wat veel mensen ook nog vergeten is dat je na de pilotenopleiding ook nog een opleiding moet doen voor een speciaal type vliegtuig. Dus na de 100k voor de opleiding komt er nog een behoorlijk bedrag bij. Als je dan begint met minimumloon duurt het lange tijd voor je de schuld hebt terug betaald. Alleen veel mensen die piloot worden hebben in veel gevallen rijke ouders die fors meebetalen.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 12:08 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Als vlieger mag je blij zijn met een baan tegenwoordig, zeker als je er niet voor hoeft te betalen. Er zijn talloze kleine maatschappijen waar je een x aantal euro moet aanbetalen en dan voor minimum loon de ballen uit je broek mag vliegen. Kom je bij de grotere maatschappijen terecht dan ligt het helemaal aan:
je functie (bij de KLM begin je als copiloot met een salaris van ongeveer 2000 netto),
je type (intercontinentaal betaald vaak beter dan europa vliegen),
maatschappij (Ryanair betaald fors beter dan de KLM, maar daar staan weer andere "nadelen" tegenover)
leeftijd/dienstjaren (bij de KLM kun je vrij ver doorgroeien, elke type heeft weer een andere betaling, maar bij transavia is dat weer anders geregeld)
en andere factoren...
Dus het varieert van minimumloon tot 200K+, afhankelijk van een heleboel factoren. Je kunt er wel vanuit gaan dat er een boel vliegers dichterbij het minimumloon staan dan bij de 200K+
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |