abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 2 februari 2007 @ 16:22:00 #1
51391 S4ndro
Nee echt? Nee! Oh.
pi_45919891
Hallo,

Ik denk er aan om piloot te worden. Nu zijn er in Nederland 4 vliegscholen die de opleiding tot verkeersvlieger aanbieden. Dit zijn:

- Dutch Flight Academy (DFA) in Eelde
- European Flight Training Organisation (EFTO) in Den Bosch
- KLM Flight Academy in Eelde
- European Aviation Agency (EAA) in Maastricht

Zijn er mensen hier op Fok! die zelf (of iemand kennen die) op 1 van deze scholen zitten of hebben gezeten en er wat meer over kunnen vertellen? Over de kwaliteit, de kans om toegelaten te worden, vooruitzichten, verschillen onderling en dergelijke?

Ik hoor het graag!
  vrijdag 2 februari 2007 @ 16:27:42 #2
154854 Jenny_
Don't be hasty
pi_45920067
Big money
Dreams do come true
pi_45920268
Huis al verkocht??

Broer van een vriendin van mij heeft dat ook gedaan (Maastricht volgensmij); opleiding kostte 3 ton. Verder moest je bij alle examens hoger dan een 7.5 halen om te slagen.... behoorlijk hoge lat dus... Weet niet of het nu nog zo is....
Uiteindelijk vond hij het werk toch niet zo leuk en is hij steward geworden, whehehe

Hij wilde nl. in eerste instantie jachtvlieger worden, maar omdat hij bij de laatste testen te jong werd bevonden was hij afgewezen, maar met een aanbeveling voor de burgerluchtvaart
pi_45921071
Ken wel iemand die piloot is. Vind het eigenlijk best saai werk. Je gaat zitten drukt wat knoppen in en 8 aambeienuren later land je weer.
Het is echt niet de sensatie die je denkt, maar alleen maar checklisten, blabla dit dat saai.

Maar als je het leuk vind moet je het vooral doen hoor
  vrijdag 2 februari 2007 @ 17:01:49 #5
36752 timmeeeh
provocateur et penseur
pi_45921110
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 17:00 schreef Repeat het volgende:
Ken wel iemand die piloot is. Vind het eigenlijk best saai werk. Je gaat zitten drukt wat knoppen in en 8 aambeienuren later land je weer.
Het is echt niet de sensatie die je denkt, maar alleen maar checklisten, blabla dit dat saai.

Maar als je het leuk vind moet je het vooral doen hoor
Wel elke dag lekker vliegtuigeten
"Maar ja, echt ontspannen zaten we niet meer te bingoën"
pi_45921133
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 17:01 schreef timmeeeh het volgende:

[..]

Wel elke dag lekker vliegtuigeten
En the mile high club
pi_45921142
Ken een gast die dat in Amerika gaat doen binnenkort. Kost hem ook iets van 2 ton ofzo.
  vrijdag 2 februari 2007 @ 17:38:49 #8
105982 L-IS
arrogante kutclown
pi_45921972
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 17:00 schreef Repeat het volgende:
Ken wel iemand die piloot is. Vind het eigenlijk best saai werk. Je gaat zitten drukt wat knoppen in en 8 aambeienuren later land je weer.
Het is echt niet de sensatie die je denkt, maar alleen maar checklisten, blabla dit dat saai.

Maar als je het leuk vind moet je het vooral doen hoor
en die gasten maar stoer doen
Op vrijdag 19 januari 2007 05:02 schreef RottePeer het volgende:
je bent zelf een slechte kaolo-kloon boeler. pitoes smoken is da shizznit
met je homo-ass poppetje met make-up op z'n wangen
pi_45922008
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 17:00 schreef Repeat het volgende:
Ken wel iemand die piloot is. Vind het eigenlijk best saai werk. Je gaat zitten drukt wat knoppen in en 8 aambeienuren later land je weer.
Het is echt niet de sensatie die je denkt, maar alleen maar checklisten, blabla dit dat saai.

Maar als je het leuk vind moet je het vooral doen hoor
Daarentegen heb je ook vluchten waarbij je in een strom van Amsetrdam vertrekt en na een 30 tot 45 minuten weer in een storm je vliegtuig tegen het asfalt kwakt ergens in Duitsland en dat 4 keer per dag... Ligt er maar helemaal aan waar je werkt en dus waar je naar toe vliegt... Maar meestal is het veere van sensationeel, en maar goed ook (voor de passagiers)

Voor TS:

Houdt er inderdaad rekening mee dat het een boel geld gaat kosten. Weet niet wat tegenwoordig de "going rate" is, maar wat die scholen ook zeggen, ga ervan uit dat dit het minimum is. Verder is de opleiding niet moeilijk, maar wel veel werk.
Helaas in tegenstelling tot wat veel mensen denken, verdienen niet alle piloten veel geld, dat verschilt enorm per maatschappij. Er zijn maatschappijen waar je letterlijk het minimum loon krijgt, nadat je je voor 50.000 euro hebt ingekocht. Er zijn ook maatschappijen, bijvoorbeeld de KLM, waar salaris een stuk beter is, en ook enorm kan toenemen met de jaren. Maar wees dus voorbereid op een financiele aderlating, zowel de initiele kosten, als later als je "pech" hebt met waar je kunt gaan werken. Stel je voor dat je een schuld hebt van 3 ton, daar rente over moet betalen, toch zo'n 1000 euro in de maand met aflossing en je voor een minimum loon je ballen uit je broek vliegt.
Je krijgt dacht ik ook geen studiefinanciering, OV of welke bijdrage dan ook.
Verder heeft de keus van de school nu, mogelijk gevolgen voor je werk later. De KLM (op het moment) neemt bijvoorbeeld alleen mensen aan die van de KLS, NLS of via de luchtmacht of marine komen. Reden is mij onduidelijk, maar zo is het wel.

Al met al is het een keuze die je goed moet overwegen, ik ken meerdere vliegers die het uiteindelijk niet gehaald hebben (een betaalde baan) en dus nu met een torenhoge schuld zitten....

Maar haal je het wel, dan kan ik je vertellen dat het (maar da's persoonlijk) een van de leukere beroepen is die er zijn.....

Je kunt ook eens op www.airwork.nl rondkijken als je dat nog niet gedaan hebt....
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_45931993
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 17:51 schreef The_stranger het volgende:

Houdt er inderdaad rekening mee dat het een boel geld gaat kosten. Weet niet wat tegenwoordig de "going rate" is, maar wat die scholen ook zeggen, ga ervan uit dat dit het minimum is. Verder is de opleiding niet moeilijk, maar wel veel werk.
Het kost rond de ¤120.000 euro, meestal zitten daar wel de kosten van het verblijf in het buitenland in, waar je een deel van je opleiding volgt. KLM in Florida, NLS is Portugal uit m'n hoofd. Opleiding is op HBO niveau dus goed te doen.
quote:
Helaas in tegenstelling tot wat veel mensen denken, verdienen niet alle piloten veel geld, dat verschilt enorm per maatschappij. Er zijn maatschappijen waar je letterlijk het minimum loon krijgt, nadat je je voor 50.000 euro hebt ingekocht. Er zijn ook maatschappijen, bijvoorbeeld de KLM, waar salaris een stuk beter is, en ook enorm kan toenemen met de jaren.
Startsalaris van de KLM ligt op ongeveer ¤35.000 dit kan groeien tot een maximum van ongeveer ¤150.000 als je tegen je pensioen aan zit.
quote:
Maar wees dus voorbereid op een financiele aderlating, zowel de initiele kosten, als later als je "pech" hebt met waar je kunt gaan werken. Stel je voor dat je een schuld hebt van 3 ton, daar rente over moet betalen, toch zo'n 1000 euro in de maand met aflossing en je voor een minimum loon je ballen uit je broek vliegt.
quote:
Je krijgt dacht ik ook geen studiefinanciering, OV of welke bijdrage dan ook.
Verder heeft de keus van de school nu, mogelijk gevolgen voor je werk later. De KLM (op het moment) neemt bijvoorbeeld alleen mensen aan die van de KLS, NLS of via de luchtmacht of marine komen. Reden is mij onduidelijk, maar zo is het wel.
Ik geloof dat de NLS inmiddels een erkende opleiding is, dat betekent dat je ook studiefinanciering kunt aanvragen. (weet ik overigens niet helemaal zeker) De KLM heeft een contract met de KLS over de levering van piloten. Wanneer de KLM piloten nodig heeft zullen de piloten die van de KLS komen voorrang krijgen. Ik dacht dat de KLM geen banden heeft met het NLS. Het NLS heeft echter weer andere contracten met andere luchtvaartmaatschappijen.
quote:
Al met al is het een keuze die je goed moet overwegen, ik ken meerdere vliegers die het uiteindelijk niet gehaald hebben (een betaalde baan) en dus nu met een torenhoge schuld zitten....

Maar haal je het wel, dan kan ik je vertellen dat het (maar da's persoonlijk) een van de leukere beroepen is die er zijn.....
De meeste goede opleidingen hebben wel een regeling voor als je buiten jouw schuld niet verder kan. Meestal wordt je schuld dat overgenomen door een garantiefonds, dit is althans bij de KLS zo. Verder kan dit garantiefonds ook tijdelijk de rente van de lening overnemen, indien je niet gelijk een baan vindt (geloof voor een maximum van 3 jaar)
quote:
Je kunt ook eens op www.airwork.nl rondkijken als je dat nog niet gedaan hebt....
Een goede site idd!

Disclaimer: Dit is wat ik enkele jaren geleden heb gehoord aan informatie, misschien dat er wat dingen veranderd zijn, maar het zal grotendeels nog wel kloppen.
pi_45934932
Check deze site http://www.pilootworden.nl/index2.html

Ik ken iemand die de opleiding heeft gedaan, deze is wegens omstandigheden buiten de studie om gestopt. (KLS te Paterswolde/Eelde)

Als je het echt wilt dan hoef je je over geld geen zorgen te maken. Eerst moet je een paar testen ondergaan of je geschikt bent, kost iets van 500 euro. Ik meen dat de opleiding 2 of 3 keer per jaar begint, let echter wel op dat je geacht wordt om lid te worden van (één van de hoerigste) studentencorpsen in het noorden van Nederland.

Je blijft de eerste tijd op de campus van de KLS in Paterswolde, uitgaan doe je in Groningen natuurlijk. Daarna gaan de meesten naar Florida, je had ook keuze uit Spanje dacht ik, alleen Florida is het meest gangbaar. Daar doe je dan relevante vliegkennis op voor een half jaar en ga je weer terug naar Paterswolde om de laatste fase af te ronden. Na 1,5 jaar ben je klaar voor co-pilootschap.

Studie is wel redelijk intens, je moet goede cijfers halen anders kicken ze je ervan af. Word je er afgeschopt dan is de kans groot dat je een groot deel of het hele bedrag terug moet betalen van de studie. Oriënteer je dus eerst goed of je het wel echt wilt.

Dus even die site bekijken, melden dat je interesse hebt en dan afspraak maken voor de toelatingstests.
pi_45936831
quote:
Op zaterdag 3 februari 2007 00:04 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Het kost rond de ¤120.000 euro, meestal zitten daar wel de kosten van het verblijf in het buitenland in, waar je een deel van je opleiding volgt. KLM in Florida, NLS is Portugal uit m'n hoofd. Opleiding is op HBO niveau dus goed te doen.
[..]
Klopt, maar er komt meer bij. Een goeie tas, extra "school"spullen, eventueel herexamens, eten en drinken (zeker dat gedeelte in het buitenland gaat geld kosten qua uitgaan en feesten ), reiskosten etc etc...
quote:
Startsalaris van de KLM ligt op ongeveer ¤35.000 dit kan groeien tot een maximum van ongeveer ¤150.000 als je tegen je pensioen aan zit.
Bij de KLM wel, maar wie zegt dat je daar terecht komt? De band tussen de KLS en de KLM wordt steeds losser, en als je de KLS niet doet, is er een grote kans dat je mogelijk de hele KLM niet ziet, of niet bij de KLM wilt werken. Vroeger was er bijvoorbeeld nog Air/KLM exel, waar je (dacht ik) 60.000 gulden moest betalen om binnen te komen en dan voor praktisch minimum loon moest werken.
quote:
Ik geloof dat de NLS inmiddels een erkende opleiding is, dat betekent dat je ook studiefinanciering kunt aanvragen. (weet ik overigens niet helemaal zeker) De KLM heeft een contract met de KLS over de levering van piloten. Wanneer de KLM piloten nodig heeft zullen de piloten die van de KLS komen voorrang krijgen. Ik dacht dat de KLM geen banden heeft met het NLS. Het NLS heeft echter weer andere contracten met andere luchtvaartmaatschappijen.
Over die studiefinanciëring weet ik weinig, zou kunnen... Over het aanname beleid van de KLM weet ik wat meer en inderdaad KLS studenten hebben voorrang. Echter het laatste jaar had de KLM een tekort aan ervaren vliegers. Er zijn meerdere advertenties geweest om aan deze vliegers te komen. Een van de eisen van dat je de KLS of NLS gedaan had (of marine/luchtmacht). Mensen van andere scholen kwamen simpelweg niet in aanmerking, hoe goed ze ook konden vliegen
quote:
De meeste goede opleidingen hebben wel een regeling voor als je buiten jouw schuld niet verder kan. Meestal wordt je schuld dat overgenomen door een garantiefonds, dit is althans bij de KLS zo. Verder kan dit garantiefonds ook tijdelijk de rente van de lening overnemen, indien je niet gelijk een baan vindt (geloof voor een maximum van 3 jaar)
Klopt, de NLS en KLS hebben zo'n deal waarbij je geholpen wordt als het wat tegenzit. Echter maar voor een beperkte tijd en dit geldt niet voor alle scholen.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat je een enorme gok maakt. Financieel kun je er goed op vooruit gaan als het lukt, maar ook hard onderuit gaan als het tegenzit. Weet je zeker dat je dit wilt en heb je de mogelijkheden om aan genoeg geld te komen (een bank vraagt altijd om een borg), dan moet je ervoor gaan. Maar zoek goed uit welke school je kiest, en wat je precies wilt. De kans is groot dat je in het buitenland een baan moet zoeken als het hier wat minder gaat. Ook bestaat de kans dat je tijdens de eerste jaren van je professionele carriere met een klein bedrag moet rondkomen. Een ton schuld is een zeer hoog bedrag, maar kan de moeite absoluut waard zijn...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_56530110
Voor de mensen die graag over EFTO Willen weten. Kijk ff goed op de site van airwork.nl. Meld je ff aan en lees de topics van EFTO. Mocht je niet overtuigd zijn dan kun je mij bellen of op msn vragen stellen. Mijn naam is Mehran en ik ben ex-student van EFTO. Mijn nummer is 0642113440 en mijn msn adres is agamehra@hotmail.com. Voordat je iets gaat tekenen is het wel handig om wat dingen te weten wat je niet van EFTO van te voren te horen krijgt.

[ Bericht 0% gewijzigd door mehran0031 op 04-02-2008 17:46:39 (spellingfout) ]
pi_56530114
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 16:22 schreef S4ndro het volgende:
Hallo,

Ik denk er aan om piloot te worden. Nu zijn er in Nederland 4 vliegscholen die de opleiding tot verkeersvlieger aanbieden. Dit zijn:

- Dutch Flight Academy (DFA) in Eelde
- European Flight Training Organisation (EFTO) in Den Bosch
- KLM Flight Academy in Eelde
- European Aviation Agency (EAA) in Maastricht

Zijn er mensen hier op Fok! die zelf (of iemand kennen die) op 1 van deze scholen zitten of hebben gezeten en er wat meer over kunnen vertellen? Over de kwaliteit, de kans om toegelaten te worden, vooruitzichten, verschillen onderling en dergelijke?

Ik hoor het graag!
pi_56586060
Ik zou idd EFTO afraden, en EPST aanraden......veel meer kans op een baan snel na behalen van je breveten en ratings...

Verder is een schuld van 3 ton wel heel erg overdreven, vaak is het inclusief de rente tijdens de opleiding ongeveer 1,5 ton......(alhoewel, als je wat verder kijkt dan je neus lang is....bijv. Duitsland, Amerika(niet via een Nederlands bedrijf) dan kan het voor veel minder......ken mensen die er netto 40k voor betaald hebben.)

Verder is airwork een enorme aanrader, laat je niet afschrikken door soms wat minder aardige reply's.....het wordt absoluut goed bedoeld.........maar er zijn wel erg veel mensen die het allemaal wel heel erg rooskleurig inzien. Terwijl er ook een kans is dat je een paar jaar zonder baan, met een enorme schuld zit.
pi_56595189
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 17:02 schreef Repeat het volgende:
[..]
En the mile high club
Alsof je daar tijd voor hebt als piloot
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_56595224
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 00:52 schreef intoxicated het volgende:

[..]

Alsof je daar tijd voor hebt als piloot [afbeelding]
Jij was nog in de veronderstelling dat vliegen hard werken is?

pi_56595242
Ga jij nou maar een zustertje onder je OK-tafel verstoppen voor de noodzakelijke diensten tijdens je operatie
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_56635207
quote:
Op zaterdag 3 februari 2007 00:04 schreef Schuifpui het volgende:

Het kost rond de ¤120.000 euro, meestal zitten daar wel de kosten van het verblijf in het buitenland in, waar je een deel van je opleiding volgt. KLM in Florida, NLS is Portugal uit m'n hoofd. Opleiding is op HBO niveau dus goed te doen.

Ik geloof dat de NLS inmiddels een erkende opleiding is, dat betekent dat je ook studiefinanciering kunt aanvragen. (weet ik overigens niet helemaal zeker) De KLM heeft een contract met de KLS over de levering van piloten. Wanneer de KLM piloten nodig heeft zullen de piloten die van de KLS komen voorrang krijgen. Ik dacht dat de KLM geen banden heeft met het NLS. Het NLS heeft echter weer andere contracten met andere luchtvaartmaatschappijen.
[..]
NLS zit inderdaad in Portugal, maar verloopt alles behalve vlekkeloos. De NLS is van Maastricht naar Hoofddorp verhuist. Het oude NLS gebouw in Maastricht is nu in gebruik door Stella Aviation. De gehele vliegopleiding is in Nederland. NLS heeft naar mijn weten geen voorrang bij vliegmaatschappijen. Stella heeft ook geen voorrang.
pi_56636863
Wat verdiend een piloot nou eigenlijk? Verdiend een partner bij een financieel bedrijf vaak meer?
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_56637265
quote:
Op zondag 10 februari 2008 01:38 schreef MoneyTalks het volgende:
Wat verdiend een piloot nou eigenlijk? Verdiend een partner bij een financieel bedrijf vaak meer?
Ligt eraan of je net begint of niet... Als je captain bent 100+k per jaar. Ligt ook aan het type vliegtuig en maatschappij.
pi_56639304
quote:
Op zaterdag 3 februari 2007 02:15 schreef Marruk het volgende:
Check deze site http://www.pilootworden.nl/index2.html

Ik ken iemand die de opleiding heeft gedaan, deze is wegens omstandigheden buiten de studie om gestopt. (KLS te Paterswolde/Eelde)

Als je het echt wilt dan hoef je je over geld geen zorgen te maken. Eerst moet je een paar testen ondergaan of je geschikt bent, kost iets van 500 euro. Ik meen dat de opleiding 2 of 3 keer per jaar begint, let echter wel op dat je geacht wordt om lid te worden van (één van de hoerigste) studentencorpsen in het noorden van Nederland.

Je blijft de eerste tijd op de campus van de KLS in Paterswolde, uitgaan doe je in Groningen natuurlijk. Daarna gaan de meesten naar Florida, je had ook keuze uit Spanje dacht ik, alleen Florida is het meest gangbaar. Daar doe je dan relevante vliegkennis op voor een half jaar en ga je weer terug naar Paterswolde om de laatste fase af te ronden. Na 1,5 jaar ben je klaar voor co-pilootschap.

Studie is wel redelijk intens, je moet goede cijfers halen anders kicken ze je ervan af. Word je er afgeschopt dan is de kans groot dat je een groot deel of het hele bedrag terug moet betalen van de studie. Oriënteer je dus eerst goed of je het wel echt wilt.

Dus even die site bekijken, melden dat je interesse hebt en dan afspraak maken voor de toelatingstests.
Tegenwoordig gaan ze met de KLM Flight Academy niet meer naar Florida maar naar Arizona, daar is het weer stukken beter.
I had this song playing when Mary Ellen was born. Had her right there on the pool table, and they didn't stop the game...
pi_56642441
Vriend van mij zit op de KLM Flight Academy... goeie regeling qua lening bij de bank etc... gaat over maandje ofzo naar Phoenix arizona.
pi_56681652
quote:
Op zondag 10 februari 2008 02:13 schreef tevebe het volgende:

[..]

Ligt eraan of je net begint of niet... Als je captain bent 100+k per jaar. Ligt ook aan het type vliegtuig en maatschappij.
Als vlieger mag je blij zijn met een baan tegenwoordig, zeker als je er niet voor hoeft te betalen. Er zijn talloze kleine maatschappijen waar je een x aantal euro moet aanbetalen en dan voor minimum loon de ballen uit je broek mag vliegen. Kom je bij de grotere maatschappijen terecht dan ligt het helemaal aan:
je functie (bij de KLM begin je als copiloot met een salaris van ongeveer 2000 netto),
je type (intercontinentaal betaald vaak beter dan europa vliegen),
maatschappij (Ryanair betaald fors beter dan de KLM, maar daar staan weer andere "nadelen" tegenover)
leeftijd/dienstjaren (bij de KLM kun je vrij ver doorgroeien, elke type heeft weer een andere betaling, maar bij transavia is dat weer anders geregeld)
en andere factoren...

Dus het varieert van minimumloon tot 200K+, afhankelijk van een heleboel factoren. Je kunt er wel vanuit gaan dat er een boel vliegers dichterbij het minimumloon staan dan bij de 200K+
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_56685398
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 12:08 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Als vlieger mag je blij zijn met een baan tegenwoordig, zeker als je er niet voor hoeft te betalen. Er zijn talloze kleine maatschappijen waar je een x aantal euro moet aanbetalen en dan voor minimum loon de ballen uit je broek mag vliegen. Kom je bij de grotere maatschappijen terecht dan ligt het helemaal aan:
je functie (bij de KLM begin je als copiloot met een salaris van ongeveer 2000 netto),
je type (intercontinentaal betaald vaak beter dan europa vliegen),
maatschappij (Ryanair betaald fors beter dan de KLM, maar daar staan weer andere "nadelen" tegenover)
leeftijd/dienstjaren (bij de KLM kun je vrij ver doorgroeien, elke type heeft weer een andere betaling, maar bij transavia is dat weer anders geregeld)
en andere factoren...

Dus het varieert van minimumloon tot 200K+, afhankelijk van een heleboel factoren. Je kunt er wel vanuit gaan dat er een boel vliegers dichterbij het minimumloon staan dan bij de 200K+
Wat veel mensen ook nog vergeten is dat je na de pilotenopleiding ook nog een opleiding moet doen voor een speciaal type vliegtuig. Dus na de 100k voor de opleiding komt er nog een behoorlijk bedrag bij. Als je dan begint met minimumloon duurt het lange tijd voor je de schuld hebt terug betaald. Alleen veel mensen die piloot worden hebben in veel gevallen rijke ouders die fors meebetalen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')