abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 2 februari 2007 @ 10:01:58 #1
40049 green_machine
baby can you dig the light
pi_45909239
Hoi,

mijn vriendin en ik wonen sinds een dik jaar samen en hebben een kind van 6 maanden. Al geruime tijd hebben wij ruzie en onenigheid over het huishouden. Waar ik graag structuur en duidelijkheid wil hebben en in een schoon en opgeruimd huis wil leven denkt zij daar heel anders over. Zij heeft meer instelling van, ik hoef niet per sé de hele tijd een schoon en opgeruimd huis, en ik hoef geen structuur in het huishouden. Ik zie wel wanneer ik het doe.

Resultaat is dat ik me af en toe behoorlijk loop te irriteren over hoe het er hier in huis uitziet als ik terug kom van mijn werk. Het is hier naar mijn idee af en toe een behoorlijke bende en daar kan ik niet goed tegen. Dus ga ik in die momenten dat ik thuis ben ook behoorlijk aan de slag om iets aan die bende te doen.
Anderzijds loopt mijn vriendin behoorlijk op haar tenen omdat ze weet dat het voor mij belangrijk is.Maar resultaat is dat ze vooral bezig is in het huishouden voor mij, en niet omdat ze het zelf nou zo belangrijk is voor haar en onze dochter.

Ik wil absoluut niet suggeren dat zij helemaal niks doet in het huishouden, maar wel minder dan mij. De spanningen lopen door deze situatie af en toe behoorlijk hoog op en dat is absuluut niet fijn en legt een grote druk op ons gezin. Ik zou graag een compromis vinden, een werkbare manier vinden waar we ons allebei in kunnen vinden. Maar ik zit redelijk met mijn handen in mijn haar.

Iemand ideeen/ Tips? Ervaringen.
Bij voorbaat dank.

o en misschien is dit niet zo'n duidelijk verhaal, maar het is momenteel voor mijn helaas gewoon niet allemaal even duidelijk......
Heavy Metall iz a poze, hardt rock iz a laifschteil
pi_45909322
Persoonlijk zie ik niet in wat er mis is met wat structuur in wat dan ook. En is het IMO wel een kleine moeite om het een beetje bij te houden?

Ik heb er verder geen ervaing mee of zoiets.
Jullie hebben duidelijk een meningsverschil over opruimen, wat ik alleen niet snap; Is dit altijd al zo gegaan?
Op vrijdag 18 mei 2007 11:31 schreef miss_sly het volgende:
Ik was allang overtuigd van jouw wijsheid O+
_______________________________________________________
Peter Jennings - Ecstasy Rising
pi_45909428
Het plaatje is me niet helemaal duidelijk: werken jij en/of je vriendin of studeren jullie? Is je vriendin fulltime thuis?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_45909477
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 10:12 schreef miss_sly het volgende:
Het plaatje is me niet helemaal duidelijk: werken jij en/of je vriendin of studeren jullie? Is je vriendin fulltime thuis?
Is ook wel een aspect indd.
Op vrijdag 18 mei 2007 11:31 schreef miss_sly het volgende:
Ik was allang overtuigd van jouw wijsheid O+
_______________________________________________________
Peter Jennings - Ecstasy Rising
  vrijdag 2 februari 2007 @ 10:16:20 #5
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_45909512
Je woont een jaar samen; daarvan was ze 6 maanden zwanger en nu heeft ze 6 maanden een kind. Jij hebt misschien een baan, maar je mag je best realiseren dat deze periode voor een moeder ook vrij slopend is. Ik denk wel dat je dit moet meerekenen in je beoordeling van haar slonzigheid. Waarschijnlijk is ze net zoals jij permanent moe.

Hoe erg is het nu feitelijk dat er op variabele tijden opgeruimd wordt? Waarom maak je hier uberhaupt ruzie over? Ik snap dat je het lekker vindt als het opgeruimd is -- maar ik snap niet dat je jouw wens als een wet stelt en hier een scene van maakt. Spelen er niet andere zaken onder de oppervlakte die in de rommel-issue tot uiting komen, zoals moeheid, wrijving, aandacht verdelen, onuitgesproken frustraties?
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_45909593
kijk of je haar kunt overhalen om elke dag samen een halfuurtje op te ruimen en te poetsen, dan zal je huis brandschoon zijn. een half uurtje kan iedereen wel opbrengen.
pi_45909752
Bij ons is het andersom. Mijn vriendin laat soms de zooi gewoon liggen, al kost haar dat moeite.
Op een gegeven moment erger ik me er ook aan en ruim het dan op, rigoreus. Dan staat ook alles op kop. Maar dan is het ook echt nodig.

Meestal lachen wij om onze verschillen. Het veranderd er net zo weinig aan als dat jullie er ruzie over maken. Maar het is wel een stuk prettiger om te lachen!

Verdeel bepaalde taken. Kijkt hij, ruimt zij af en andersom. Zo iets simpels. Zij doet de tui, jij onderhoudt de auto. Weet ik veel. Zoiets. Bedenk wel dat je dan moet accepteren dat de anders het werk niet volgens je eigen maatstaven doet. Bedenk dan ook dat het andersom ook zo geld. Als jij wekelijks de keuken van boven tot onder antibacterieel ontsmet, dan zal je vriendin je voor gek verklaren en uitlachen.
  vrijdag 2 februari 2007 @ 10:42:07 #8
40049 green_machine
baby can you dig the light
pi_45910082
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 10:12 schreef miss_sly het volgende:
Het plaatje is me niet helemaal duidelijk: werken jij en/of je vriendin of studeren jullie? Is je vriendin fulltime thuis?
we werken allebei parttime. Ik meer dan mijn vriendin.

Ik werk in de zorg en werk op variabele tijden. Zo kan het dus voorkomen dat ik om 22u klaar ben en de volgende ochtend om 6.15u mijn bed weer uit kan om weer aan het werk te gaan. Ook heb ik zomaar een paar dagen achter elkaar vrij. Dat verschilt dus heel erg.

De grap is bij ons dat we op zich helemaal niet permanent moe zijn en het allemaal prima te doen zou moeten zijn. Ik heb net een nieuwe baan dus dat is wel even zwaar en wennen maar verder hebben we het prima voor elkaar. Ik weet uit ervaring dat wanneer je een beetje structuur inbouwt en het de boel een beetje bijhoudt het allemaal helemaal niet zoveel werk is. Maar als je het elke keer opspaart leef je én de helft van de tijd in de zooi en kan je op momenten waarop ik ook wel rustig aan wil doen en van mijn dochter wil genieten, en van mijn vriendin natuurlijk, die zooi allemaal nog eens wegwerken.

We hebben wel geprobeert om goede afspraken te maken hierover. Elke dag nah et eten de afwas doen enzo, maar zij houdt zich daar niet aan, omdat zij zoiets heeft van, dat kan later ook wel. Met als resultaat dat het blijft staan.

Het is inderdaad zo dat er wel meer dingen aan de hand zijn, dingen die allemaal wel opgelost worden en waar ik een goed gevoel over heb. Daarom is het ook zo zonde dat dit zo'n groot issue blijft en dit maar niet opgelost kan wordne. Misschien moet ik er gewoon niet zo'n big deal van maken en accepteren dat samenwonen met haar betekent leven in een ongeorganiseerd huis waarin het regelmatig een bende is? Ik weet het niet......

Bedankt voor de racties in elk geval. Het is voor mij wel fijn om eens van objectie derden wat te horen hierover. Graag hoor ik meer.
Heavy Metall iz a poze, hardt rock iz a laifschteil
  vrijdag 2 februari 2007 @ 10:44:06 #9
120443 Shira
*Free Spirit*
pi_45910134
misschien hier wat aan?
FokFlyladies #5

Structuur, dagelijks dingen bijhouden zoals afwas, toilet ect.
Vaste dagen voor de wat grotere dingen,
bijv. maandag + woensdag + vrijdag stofzuigen: dinsdag+donderdag+zaterdag was draaien.
  vrijdag 2 februari 2007 @ 10:48:38 #10
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_45910274
Op het kind na herken ik me behoorlijk in de situatie van TS; hoewel mijn vriendin ook wel weer heeft aangegeven dat ze zelf ook wel wat meer wil doen, maar dat ze sommige dingen die ik wel zie en waar ik me wel aan irriteer niet ziet. Wat ik een troep vindt hoeft voor haar geen troep te zijn. Ruzies over gehad, over gepraat en tot nog toe gaat t behoorlijk; kwestie van inleven in elkaar; dat helpt al behoorlijk.
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
  Moderator vrijdag 2 februari 2007 @ 10:48:54 #11
5428 crew  miss_sly
pi_45910282
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 10:42 schreef green_machine het volgende:


Het is inderdaad zo dat er wel meer dingen aan de hand zijn, dingen die allemaal wel opgelost worden en waar ik een goed gevoel over heb. Daarom is het ook zo zonde dat dit zo'n groot issue blijft en dit maar niet opgelost kan wordne. Misschien moet ik er gewoon niet zo'n big deal van maken en accepteren dat samenwonen met haar betekent leven in een ongeorganiseerd huis waarin het regelmatig een bende is? Ik weet het niet......
Het is een groot issue, omdat jullie dat er van maken
Ik vind dat je je eigen normen en waarden niet mag opleggen aan een ander. Als jij een opgeruimd huis wil, prima, moet je daarvoor zorgen. Als zij dat niet wil, ook prima. Samen kunnen jullie dan proberen ergens op uit te komen waar je mee kunt leven. Er een groot issue van maken, zal weinig aan de situatie veranderen, maar alleen de sfeer bederven.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator vrijdag 2 februari 2007 @ 10:49:28 #12
5428 crew  miss_sly
pi_45910303
En is een werkster een keer in de week geen optie?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_45910459
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 10:16 schreef soylent het volgende:

Spelen er niet andere zaken onder de oppervlakte die in de rommel-issue tot uiting komen, zoals moeheid, wrijving, aandacht verdelen, onuitgesproken frustraties?
Precies, dat is ook meteen wat ik dacht. Ik herken dit heel erg van mijn (ons) eerste jaar samenwonen (behalve het kind gelukkig, dat had ik er niet ook nog bij kunnen hebben, dan was ik 'postal' gegaan).
Het is bij ons vanzelf overgegaan. En toen ik er achteraf over nadacht kwam ik tot de conclusie dat het niet door die 'verkeerd' opgevouwen handdoeken kwam. Het kwam doordat ik niet lekker in mn vel zat. En ik kan me voor stellen dat als je net je eerste kind hebt dat je niet zo zelfverzekerd bent, en dus niet zo heel lekker in je vel zit. Zowel jij als zij. Ik hoop iig dat het snel gezelliger wordt bij jullie
  vrijdag 2 februari 2007 @ 12:11:03 #14
39114 Angst
CorticotropinReleasingHormon
pi_45912625
wat misschien ook kan helpen, kan natuurlijk niet altijd vanwege je werk. Dingen samen doen: samen koken en samen afwassen, samen even opruimen. Dan went ze er misschien aan.
Mijn ouders hadden vroeger een taakverdeling dat me vader de boodschappen deed en me moeder het huis schoonmaakte op zaterdag. Dat duurde beide ongeveer even lang.
En ook de algehele universele regelen de een kookt de ander was af werkt bij mijn ervaring altijd goed.
Dus of afspraken maken, zodat het voor haar duidelijk is wat jij doet en wat zij doet en samen dingen.

Echter een keertje extra stofzuigen omdat de vorige dag bezoek is geweest... tja dat zal ze waarschijnlijk niet goed zien, dus wat dat betrefd zal het wel zo blijven als het is denk ik. Niet iedereen heeft oog voor hetzelfde
In theorie vind ik iedereen aardig!
<a href="http://img170.exs.cx/img170/7325/img90181an.jpg" rel="nofollow" target="_blank">check mijn schilderij!</a>
Jagermaster alleen als ie bloed en bloedheet is!
  vrijdag 2 februari 2007 @ 12:12:59 #15
117860 B.A.Trix
Met dank aan MaGNeT
pi_45912678
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 10:49 schreef miss_sly het volgende:
En is een werkster een keer in de week geen optie?
Dat zou idd best handig zijn.. Al is het maar voor een paar uurtjes om de grote dingen te doen..
Topic van het jaar!! Sara Raats' eigen huisjes-topic :P
pi_45913609
ik herken me hier ook wel in, ik had dat probleem ook met men ex, zij had ook altijd iets van dat moet toch niet direct. maar het was altijd wel iets, ik deed het zoveel zelf, zij maakte het er direct ne zooi van.
een vb was de strijk, ik hou ervan dat je dat af en toe bijhoudt, zij verkoos 's morgens voor ze moest werken haar kleding te strijken die ze die dag aan wou doen.

was is er gebeurd, in begin heb ik dit gewoon naast me kunnen leggen en proberen haar aan te sporen, maar snel zijn er serieuze fustraties en op de duur heb je zoiets van, zo wil en kan ik niet leven. maar die laksheid in het huishouden vind je terug in veel meer dingen, uiteindelijk heb ik menne boel bijeen gepakt, ik gaf mezelf nog een week en ik was depri geworden.

nu nie het beste voorbeeld hoe het zou moeten lopen he
  vrijdag 2 februari 2007 @ 13:32:31 #17
105435 amarena
Just curious
pi_45914996
Het is wel logisch dat als je twee individuen bij elkaar plaats en samen laat leven dat er soms wat verschillen zijn in aanpak en meningen. Het is belangrijk dat je compromissen kan maken zodat beiden naar tevredenheid in één huisje wonen. Vaak is het soms gewoon even goed afspraken maken en als ieder zich er aan houdt, dan moet het te doen zijn. Op het moment dat afspraken niet worden nagekomen of niet werken, pas dan de afspraken weer aan zodat het wél werkt.

Ik zou eens met je vriendin gaan zitten en vragen welke taken ze wél leuk vind om te doen, of althans, het minst erg vindt om te doen. Vind ze het bijvoorbeeld niet erg om te strijken, wassen of ramen te lappen, laat haar dan dat doen. Verdeel het zo een beetje totdat ieder zijn eigen taken heeft en er een redelijke verdeling is per persoon qua belasting in tijd en inspanning. Spreek af wanneer en hoe vaak ieder de taken doet. Maak desnoods een schema'tje. Misschien vind zij huishoudelijke taken niet zo leuk, dan is het bijvoorbeeld een idee dat zij meestal kookt en boodschappen doet oid of de tuin bijhoudt of de hond uitlaat. Zo kan ze toch wat meer compenseren. Als jij thuis komt van je werk zou je bijvoorbeeld even met je dochter kunnen gaan spelen zodat zij een huishoudelijk klusje kan doen. Heb je én tijd voor je dochter en je vrouw kan zich even goed concenteren op haar werk terwijl jij op dochter let (als ze nog jong is).

Ik merk dat je je schuldig voelt. Hoef je niet te doen. Huishouden bijhouden is nou niet eenmaal altijd even leuk maar het hoort er nou eenmaal bij. En het moet zeker niet zo zijn dat jij meer uitvoert dan zij. Laat haar maar ff mopperen, als het maar gebeurt.

Tenslotte denk ik dat je moet onthouden dat geluk boven een schoon huishouden gaat. Als er soms een beetje een bende is maar jullie hebben wel de grootste lol bijvoorbeeld, dan weegt dat zwaarder.
Veni vidi vici
  vrijdag 2 februari 2007 @ 13:41:33 #18
40049 green_machine
baby can you dig the light
pi_45915253
@ bitchcrew: inderdaad niet het beste voorbeeld maar jij snapt mijn frustratie in elk geval wel.

Bedankt allemaal voor het meedenken. Er zitten zeker een aantal goede tips en truucs bij. Het huis is in elk geval weer bijna schoon, dus nog even realxen en dan werken.

Ik voel me inderdaad wel wat schuldig. Ik voel me af en toe net een enorme zeikerd die altijd maar oever het huishouden loopt te miepen. Maar ja, ik blijf het vervelend vinden als ik ons bed in wil duiken en er nog allemaal kleding op ligt, en wanneer ik ons dochtertje schone kleren wil geven er bijna niks meer is omdat zo'n beetje alles in de was zit.
Heavy Metall iz a poze, hardt rock iz a laifschteil
  † In Memoriam † vrijdag 2 februari 2007 @ 13:42:13 #19
43556 miss_dynastie
pi_45915266
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 10:42 schreef green_machine het volgende:
De grap is bij ons dat we op zich helemaal niet permanent moe zijn en het allemaal prima te doen zou moeten zijn.
'We' of 'jij'? Want in je post ga je vooral in op hoe je het zelf beleeft, wat ik ook wel snap, maar dat zegt natuurlijk niets over hoe zij zich voelt. Misschien valt/ viel de zorg van jullie kindje wel zwaarder dan het lijkt, hebben jullie daar al eens open en zonder verwijten over gesproken?
  Moderator vrijdag 2 februari 2007 @ 14:01:17 #20
5428 crew  miss_sly
pi_45915793
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 13:32 schreef amarena het volgende:

Ik merk dat je je schuldig voelt. Hoef je niet te doen. Huishouden bijhouden is nou niet eenmaal altijd even leuk maar het hoort er nou eenmaal bij. En het moet zeker niet zo zijn dat jij meer uitvoert dan zij. Laat haar maar ff mopperen, als het maar gebeurt.
Hier ben ik het niet zonder meer mee eens, eigenlijk.
Als beiden een heel ander idee hebben van wat een opgeruimd en schoon huis inhoudt, is het niet vanzelfsprekend dat degene die er gemakkelijker over denkt, dan maar harder moet werken om aan de standaarden van de ander moet voldoen.

Verder wat miss D zegt
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_45916006
www.flylady.org

Het heeft vele fokkers voor u geholpen.
pi_45916497
Herkenbaar van de beginperiode, ik ben een chaoot, hij is een perfectionist, waar ik een huishouden van jan steen prima vind houdt hij van een net en opgeruimd huis.

In het begin nog weleens mot over gemaakt, later tot het compromis gekomen dat ik wat meer deed en hij wat minder erover zeurde en dat werkt tot op de dag van vandaag prima.
Ik heb dingen met hem samen gedaan om te zien wat hij dan presies bedoelde, sommige dingen zie ik gewoon anders, voor mij is schoon maar een beetje rommelig prima, voor hem is dat een groot irritatiepunt.

We hebben gewoon geleerd rekening met elkaar te houden hierin, ik zorg dus dat het rommelige meevalt, hij zeurt niet over een dingetje hier of daar.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  vrijdag 2 februari 2007 @ 14:48:58 #23
105435 amarena
Just curious
pi_45917298
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 14:01 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Hier ben ik het niet zonder meer mee eens, eigenlijk.
Als beiden een heel ander idee hebben van wat een opgeruimd en schoon huis inhoudt, is het niet vanzelfsprekend dat degene die er gemakkelijker over denkt, dan maar harder moet werken om aan de standaarden van de ander moet voldoen.

Verder wat miss D zegt
Heb je helemaal gelijk in. Jammer dat je een zin uitpikt zodat de nuancering eromheen weg is. Als jij mijn post leest, dan zie je wel degelijk een nuancering en tips hoe je ervoor kan zorgen dat beiden tevreden zijn, want dat is waar het uiteindelijk om gaat.
Veni vidi vici
  zaterdag 3 februari 2007 @ 00:43:42 #24
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_45933111
Ja, dat is hier ook zo.... toen we samen woonden... (nu ga ik naast dr wonen ). Laat ze de afwas rustig 3 dagen staan, daar kan ik zo slecht tegen Was dat gewoon weg....

Mjah, dat doet ze niet en dan doe ik het idd wel en dan ga je je irriteren. Zou proberen gewoon beide een beetje water bij de wijn te doen.. de een wat meer opruimen, de ander wat meer tevreden zijn met hoe er opgeruimd is!
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_45973484
Neem een huishoudster en geef je vriendin peper
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')