Het maakt voor de omzetbelasting niet uit of een goed tastbaar is of niet, software en dataverkeer verkopen kan een belaste prestatie zijn.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 22:55 schreef Woeiii het volgende:
Stel ik heb een maandelijkse omzet van 50.000 euro door inkoop en verkoop van virtuele grond in Second Life. Moet ik hier dan belasting over betalen? Een aantal mensen zeggen dat het voor de belastingdienst onmogelijk is om hier omzetbelasting over te heffen aangezien je iets verkoopt wat niet bestaat. Iemand die hier iets over weet?![]()
Ja, maar dat ligt anders toch? Ik bedoel de waarde van het virtuele geld, hoe kan de belastingdienst daar belasting om gaan heffen, ik kan toch handelen wat ik wil in virtueel goed en omzetten naar euros ? of moet ik voor elk verkocht ding een factuur uitschrijven?quote:Op dinsdag 9 januari 2007 23:01 schreef DonJames het volgende:
[..]
Het maakt voor de omzetbelasting niet uit of een goed tastbaar is of niet, software en dataverkeer verkopen kan een belaste prestatie zijn.
Wat is dat second-life eigenlijk? Krijg je nou daadwerkelijk geld binnen of niet, en door wie wordt dat dan betaald? En vanuit welk land?quote:Op dinsdag 9 januari 2007 23:19 schreef Woeiii het volgende:
[..]
Ja, maar dat ligt anders toch? Ik bedoel de waarde van het virtuele geld, hoe kan de belastingdienst daar belasting om gaan heffen, ik kan toch handelen wat ik wil in virtueel goed en omzetten naar euros ? of moet ik voor elk verkocht ding een factuur uitschrijven?
SecondLife is een simulatie van de echte wereld, dus er wordt ook echt geld omgezet. Het is dus gewoon een simulatie van onze economie.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 23:24 schreef DonJames het volgende:
[..]
Wat is dat second-life eigenlijk? Krijg je nou daadwerkelijk geld binnen of niet, en door wie wordt dat dan betaald? En vanuit welk land?
Als het echt geld gaat worden mag je inderdaad gewoon gaan betalen.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 23:19 schreef Woeiii het volgende:
[..]
Ja, maar dat ligt anders toch? Ik bedoel de waarde van het virtuele geld, hoe kan de belastingdienst daar belasting om gaan heffen, ik kan toch handelen wat ik wil in virtueel goed en omzetten naar euros ? of moet ik voor elk verkocht ding een factuur uitschrijven?
Hoe ga ik dat uitleggen dan? ik kan daar toch geen administratie van bijhouden.. Stel ik zeg dat ik een appel in mn hand heb en die koop jij voor 10 euro, die hele appel bestaat niet het is slechts een denkbeeldig iets, moet ik dat belasting betalen over die appel die niet bestaat?quote:Op dinsdag 9 januari 2007 23:46 schreef Godlike02 het volgende:
[..]
Als het echt geld gaat worden mag je inderdaad gewoon gaan betalen.
Het is alleen bijna niet te controleren voor ze maar officieel mag je gewoon betalen want het zijn gewoon inkomsten.
Ik verkoop toch ook software? Kan je ook niet vasthouden.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 23:52 schreef Woeiii het volgende:
[..]
Hoe ga ik dat uitleggen dan? ik kan daar toch geen administratie van bijhouden.. Stel ik zeg dat ik een appel in mn hand heb en die koop jij voor 10 euro, die hele appel bestaat niet het is slechts een denkbeeldig iets, moet ik dat belasting betalen over die appel die niet bestaat?
software is een product waar je gebruik van kunt makenquote:Op woensdag 10 januari 2007 00:15 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik verkoop toch ook software? Kan je ook niet vasthouden.
En van een stuk grond in SL kun je ook gebruik maken, hetzelfde dus.quote:Op woensdag 10 januari 2007 00:25 schreef Woeiii het volgende:
[..]
software is een product waar je gebruik van kunt maken
Precies, en praktisch oncontroleerbaar gelukkig.quote:Op woensdag 10 januari 2007 02:42 schreef Neuralnet het volgende:
Dat de belastingdienst het niet weet of niet kan weten is geen argument. Ze weten ook niet of jij je laat betalen voor het witten van een muur bij de buren. Het is dan gewoon zwart.
Daar ben ik ook benieuwd naar. Ik ben bekend met het concept SL, maar hier mis ik nu even iets.quote:Op woensdag 10 januari 2007 08:24 schreef DonJames het volgende:
Ik snap er nog steeds niks van. Wat verkoop je nou eigenlijk (voor echt geld, dan), en aan wie?
Bij wie kan hij dit inleveren dan? Waar komen die inkomsten vandaan?quote:Op woensdag 10 januari 2007 09:28 schreef hobbs het volgende:
Wat ik er van begrijp: in het spel heb je een soort second life valuta (linden dollars geloof ik?). Mensen zijn bezig met photoshop en co. om mooie huizen in elkaar te draaien enz.
Mensen kopen die linden dollars voor echte dollars. Men koopt dan een huis voor lindendollars. De verkoper krijgt dus linden dollars en kan die weer inwisselen voor échte dollars. Inkomsten dus.
Even ter verduidelijking een linkje.quote:Op woensdag 10 januari 2007 08:24 schreef DonJames het volgende:
Ik snap er nog steeds niks van. Wat verkoop je nou eigenlijk (voor echt geld, dan), en aan wie?
Omzetbelasting zou ook niet de juiste zijn denk ik, inkomstenbelasting echter wel. Om precies te zijn inkomsten uit overige werkzaamheden. TS verdient geld in SL en moet daar feitelijk gewoon belasting over betalen. Dat het in de praktijk moeilijk is om te controleren en daardoor makkelijk is te ontduiken is een heel andere discussie.quote:Op woensdag 10 januari 2007 10:24 schreef ManAtWork het volgende:
Nu even on-topic.
Om omzetbelasting te moeten betalen zal er sprake moeten zijn van het uitoefenen van een onderneming. Deelnemen aan het economisch verkeer dus. Virtueel is dit in mijn ogen wel van toepassing maar in real life dus niet. (En de belastingdienst heeft volgens mij nog geen kantoor geopend in SL.) Tenzij (uitzonderingen zijn natuurlijk altijd te bedenken) je in real life ook een onderneming drijft die je vervolgens eveneens in SL uitoefent (denk aan Adidas, Toyota enz.)
Officieel zijn de inkomsten uit het spelletje poker belast met 25% kansspelbelasting.quote:Even kort gezegd (mijn mening): als particulier speel je een spel waarbij je geld kunt verdienen in een virtuele wereld. Je zou het ook kunnen vergelijken met nu en dan eens iets verkopen via Marktplaats of eBay. Of het (online) spelen van het populaire spelletje poker. Deze inkomsten zijn niet belast. Hoogstens is de waarde belast in BOX 3 met de vermogensrendementsheffing.
Zie topictitel. De vraag is of er omzetbelasting moet worden afgedragen.quote:Op woensdag 10 januari 2007 10:35 schreef sanger het volgende:
[..]
Omzetbelasting zou ook niet de juiste zijn denk ik, inkomstenbelasting echter wel. Om precies te zijn inkomsten uit overige werkzaamheden. TS verdient geld in SL en moet daar feitelijk gewoon belasting over betalen. Dat het in de praktijk moeilijk is om te controleren en daardoor makkelijk is te ontduiken is een heel andere discussie.
[..]
Klopt. Maar de netto opbrengst komt op je bankrekening te staan en is vervolgens onderhevig aan de vermogensrendementsheffing. (Dubbel genaaid dus.)quote:Officieel zijn de inkomsten uit het spelletje poker belast met 25% kansspelbelasting.
Inderdaad is de TT wat misleidend. OB hoeft iig niet betaald te worden.quote:Op woensdag 10 januari 2007 10:48 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Zie topictitel. De vraag is of er omzetbelasting moet worden afgedragen.
Maar om toch op de opmerking in te gaan: ook in mijn argument worden de inkomsten belast met inkomstenbelasting, hoor.![]()
Wat overigens ingaat tegen de regel tegen dubbele belastingheffingquote:Klopt. Maar de netto opbrengst komt op je bankrekening te staan en is vervolgens onderhevig aan de vermogensrendementsheffing. (Dubbel genaaid dus.)
Er zit in mijn ogen(en in die van de wetgever) toch wel een behoorlijk verschil tussen het vervaardigen en verhandelen van een goed, en inkomsten uit een een kansspel.quote:Op woensdag 10 januari 2007 10:35 schreef sanger het volgende:
[..]
Omzetbelasting zou ook niet de juiste zijn denk ik, inkomstenbelasting echter wel. Om precies te zijn inkomsten uit overige werkzaamheden. TS verdient geld in SL en moet daar feitelijk gewoon belasting over betalen. Dat het in de praktijk moeilijk is om te controleren en daardoor makkelijk is te ontduiken is een heel andere discussie.
[..]
Officieel zijn de inkomsten uit het spelletje poker belast met 25% kansspelbelasting.
quote:Op woensdag 10 januari 2007 10:59 schreef sanger het volgende:
Wat overigens ingaat tegen de regel tegen dubbele belastingheffing
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |