abonnement Unibet Coolblue
  Redactie Frontpage vrijdag 28 december 2007 @ 14:46:25 #51
4530 crew  Crazy Harry
pi_55601356
In een van de artikelen die de AD test vergezellen online, werd er over arachide olie gesproken. Ik nam aan dat die olie dan het meeste door de oliebollenbakkers gebruikt wordt.
De discussie is niet privacy tegenover veiligheid maar vrijheid tegenover controle
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. ― George Bernard Shaw
  vrijdag 28 december 2007 @ 15:02:05 #52
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_55601708
quote:
Op zondag 23 december 2007 11:29 schreef Trusten het volgende:

[..]

alternatieven? hoe gevaarlijk is het om het bijv in een braadpan met olie te doen?
Ik heb eens een paar honderd oliebollen staan bakken in een grote wok. Zo'n echte, natuurlijk geen antiaanbakpan. Het voordeel was het grote oppervlak, dus veel bollen tegelijk. De olie laat je natuurlijk tot een veilig eindje onder de rand van de pan. Ik had niet het idee dat het gevaarlijk was.
The love you take is equal to the love you make.
  vrijdag 28 december 2007 @ 15:10:52 #53
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_55601871
oliebollenbeslag zoals hierboven besproken. ipv krenten en rozijnen, gehakte stukjes zwarte, groene olijf, stukjes courgette en gedroogde tomaat. ook flink wat verse, iets grof geraspte, parmezaan toevoegen.

deeg mengen en ipv zoetig deeg iets zoutig maken. dus niet bremzout, maar dat het een hartig geheel oplevert.

je hoeft geen dikke bollen te maken, maar liever wat langwerpiger.

good luck.

lekker met een hartige, frisse dipsaus als salsa oid.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  Moderator zaterdag 29 december 2007 @ 12:54:07 #54
45833 crew  Fogel
pi_55621827
Ik ga dit jaar voor het eerst proberen zelf oliebollen te maken.

Heeft iemand een tip om zonder thermometer te bepalen of het frituurvet warm genoeg is? Ik heb 2 liter frituurolie gekocht, maar heb alleen een gewone grote pan en stroomfornuis tot mijn beschikking hier (geen thermometer of frituurpan met thermostaat aanwezig dus).
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  Moderator zaterdag 29 december 2007 @ 12:57:31 #55
45833 crew  Fogel
pi_55621901
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 21:56 schreef Erosjuhhh het volgende:

[..]

Voor het beslag:

1 kg. bloem
1 liter lauwe melk
80 gram gist
80 gram (zachte) boter
50 gram witte basterd suiker
20 gram citroensap
10 gram zout
3 eieren

kwam ik tegen
Die kwam ik inderdaad ook tegen, maar heb jij (of iemand anders hier) dit ook getest?


En hoeveel oliebollen krijg je hier ongeveer mee? Ik vrees dat mijn schoonfamilie er maximaal 1 per persoon eet (want dit zijn natuurlijk 'enge buitenlandse dingen' en wat de boer niet kent, dat vreet ie niet )
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  zaterdag 29 december 2007 @ 14:01:17 #56
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_55623321
Mijn moeder deed ook altijd bier door het beslag.
Dan in een emmer (!) met een theedoek erover, het deeg laten rijzen bij de kachel ?

Daarna bakken maar, dat waren toch wel de heerlijke olliebollen *memories*
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
pi_55623579
Ik heb overigens ooit eens dit ouderwetse oliebollen recept van een ander topic op fok opgeslagen. Misschien nog handig voor iemand!

One of the least benightedly unintelligent life forms it has been my profound lack of pleasure not to be able to avoid meeting.
  zaterdag 29 december 2007 @ 14:17:35 #58
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_55623622
quote:
Op zaterdag 29 december 2007 14:01 schreef uniekhoorn het volgende:
Mijn moeder deed ook altijd bier door het beslag.
Dan in een emmer (!) met een theedoek erover, het deeg laten rijzen bij de kachel ?

Daarna bakken maar, dat waren toch wel de heerlijke olliebollen *memories*
Mits tochtvrije plek idd..
Dat is in mijn huis wat lastiger.
Ik gooi de oven altijd aan op een graad of 50.. gaat prima
Verder bier in het beslag is masterlijk in een familie recept, moet ook elk jaar mijn paps er ff over bellen
Ik bak ze in mijn rvs frituurpan.. met een los element.. dus geen gestoei met schoonmaken.. kan allemaal makkelijk de vaatwasser in.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  zaterdag 29 december 2007 @ 18:30:33 #59
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_55629042
quote:
Op zaterdag 29 december 2007 14:01 schreef uniekhoorn het volgende:
Mijn moeder deed ook altijd bier door het beslag.
Dan in een emmer (!) met een theedoek erover, het deeg laten rijzen bij de kachel ?

Daarna bakken maar, dat waren toch wel de heerlijke olliebollen *memories*
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_55645709
Dit is het recept van bakkerij Steevens die in 1996, 1997 en 1998 de AD oliebollentest heeft gewonnen.
Ik heb het vorig jaar zo gemaakt en het smaakte echt heerlijk. Het beetje kaneel erbij vond ik heel lekker.

-----------------------------------------------------------------------------
1 kilo bakkersbloem of patentbloem
0,8 liter lauw water (ongeveer 30 °C)
80 gram gist
20 gram zout
30 gram geraspte citroenschil
2 eieren
50 gram gesmolten roomboter
Voor de vulling
450 gram rozijnen (op de temperatuur van het beslag)
150 gram verse appelblokjes (maximaal ½ cm groot)
10 gram kaneel
Bereiding
Los de gist op in het water. Bloem, zout, citroenrasp, ei en boter toevoegen. Draai een glad beslag totdat de bloem gemengd is. Daarna de vulling er doorheen werken en 40 minuten laten rijzen. Beslag korte tijd licht doorslaan. Beslag doseren met ijsknijper in olie van 180 graden Celsius. Baktijd ongeveer zes tot zeven minuten. Oliebollen uit laten wasemen en bestrooien met suiker of poedersuiker.
Toelichting: In het oorspronkelijke recept wordt gesproken van Bloem Super Patent. Evenals bakkersbloem (dat verkrijgbaar is bij de warme bakker en natuurvoedingswinkels) zeer rijk aan gluten (eiwitten) waarmee een luchtiger beslag kan worden verkregen dan met patentbloem.

Persoonlijke noten:
- Van melk worden oliebollen donkerder. Daarom gebruik ik liever water, omdat ik iets lichtere oliebollen er altijd lekkerder uit vind zien.
- Mijn friteuze zegt 180 graden te zijn bij die stand, maar volgens de thermometer is het dan 170. Ik houd er dus een thermometer bij. Hoe eerder de oliebollen dichtschroeien, hoe minder vet ze zijn.
- In de oliebollentest van die jaar zag ik een bakker die een beetje donkere rum bij het beslag deed. Lijkt mij ook erg lekker en bij een deel van het beslag gaat het erbij om te testen .
- Zorg dat je niet teveel oliebollen in 1 keer in de frituurpan doen (zeg max een stuk of 5), anders koelt het vet te snel af.
  Moderator zondag 30 december 2007 @ 11:00:09 #61
45833 crew  Fogel
pi_55646691
Ik ga vandaag een testronde maken...

Heeft iemand een tip hoe ik kan bepalen of het vet warm genoeg is zonder een thermometer te gebruiken?
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_55648479
Ja, ook hier een zelfbakker, voor het eerst dit jaar want ik vier het lekker thuis met 3 anderen, dus vond ik het wel eens tijd.

Nu heb ik een recept gevonden:

500gr bloem
1 zakje gist
1 ei
1/2 liter melk
2 tl zout
100 gram rozijnen
100 gram krenten
1 appel (geraspt)

nu klinkt dat prima, maar.. voor hoeveel oliebollen is dit ongeveer? We zijn maar met 5 man, en ik heb het na 1 oliebol en 1 appelflap ook wel weer gezien
Ja doei.
  Redactie Frontpage zondag 30 december 2007 @ 12:43:52 #63
4530 crew  Crazy Harry
pi_55648786
quote:
Op zondag 30 december 2007 08:26 schreef falang het volgende:
Dit is het recept van bakkerij Steevens die in 1996, 1997 en 1998 de AD oliebollentest heeft gewonnen.
Ik heb het vorig jaar zo gemaakt en het smaakte echt heerlijk. Het beetje kaneel erbij vond ik heel lekker.

-----------------------------------------------------------------------------
1 kilo bakkersbloem of patentbloem
0,8 liter lauw water (ongeveer 30 °C)
80 gram gist
20 gram zout
30 gram geraspte citroenschil
2 eieren
50 gram gesmolten roomboter
Voor de vulling
450 gram rozijnen (op de temperatuur van het beslag)
150 gram verse appelblokjes (maximaal ½ cm groot)
10 gram kaneel
Bereiding
Los de gist op in het water. Bloem, zout, citroenrasp, ei en boter toevoegen. Draai een glad beslag totdat de bloem gemengd is. Daarna de vulling er doorheen werken en 40 minuten laten rijzen. Beslag korte tijd licht doorslaan. Beslag doseren met ijsknijper in olie van 180 graden Celsius. Baktijd ongeveer zes tot zeven minuten. Oliebollen uit laten wasemen en bestrooien met suiker of poedersuiker.
Toelichting: In het oorspronkelijke recept wordt gesproken van Bloem Super Patent. Evenals bakkersbloem (dat verkrijgbaar is bij de warme bakker en natuurvoedingswinkels) zeer rijk aan gluten (eiwitten) waarmee een luchtiger beslag kan worden verkregen dan met patentbloem.

Persoonlijke noten:
- Van melk worden oliebollen donkerder. Daarom gebruik ik liever water, omdat ik iets lichtere oliebollen er altijd lekkerder uit vind zien.
- Mijn friteuze zegt 180 graden te zijn bij die stand, maar volgens de thermometer is het dan 170. Ik houd er dus een thermometer bij. Hoe eerder de oliebollen dichtschroeien, hoe minder vet ze zijn.
- In de oliebollentest van die jaar zag ik een bakker die een beetje donkere rum bij het beslag deed. Lijkt mij ook erg lekker en bij een deel van het beslag gaat het erbij om te testen .
- Zorg dat je niet teveel oliebollen in 1 keer in de frituurpan doen (zeg max een stuk of 5), anders koelt het vet te snel af.
En waar heb je dat recept vandaan? Wat ik steeds tegenkom als het recept van Steevens is het volgende:
quote:
* 1 kilo tarwebloem
* 1 liter water
* 20 gram zout
* 50 gram suiker
* 80 gram gist
* 10 gram kaneel
* enkele druppeltjes citroensap
* 200 gram rozijnen
* 100 gram verse appelstukjes

Los het gist op in het water en meng het kort. Doe de bloem erbij en meng het beslag kort met een mixer op de laagste stand. Werk de vulling erdoor en laat het beslag 45 minuten (en niet korter!!) op een warme plaats rijzen. Voorkom uitdroging door een natte theedoek over de emmer te leggen. Denk erom dat het beslag behoorlijk rijst, gebruik dus een ruime emmer Schep het beslag met een lepel of ijsknijper in olie van 180 graden Celsius. Als u een frituurpan gebruikt, zet deze dan op 190 graden! Bak ze ca. 6 minuten Gebruik arachideolie. Ververs de olie regelmatig.
Al vind ik dat recept van jouw wel plausiber klinken omdat het er wat professioneler uitziet.
Maar dan mis ik toch weer de suiker...
De discussie is niet privacy tegenover veiligheid maar vrijheid tegenover controle
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. ― George Bernard Shaw
pi_55650910
quote:
Op zondag 30 december 2007 11:00 schreef Fogel het volgende:
Heeft iemand een tip hoe ik kan bepalen of het vet warm genoeg is zonder een thermometer te gebruiken?
stukje brood erin gooien, moet meteen bubbelen en boven komen drijven.
Je bent nooit te oud om te leren....toch?
  zondag 30 december 2007 @ 13:51:27 #65
97745 Thorical
finding a way
pi_55651049
Ik denk dat ik er achter gekomen ben waarom in de meeste recepten geen suiker zit.
Water of melk? Ik heb een vraagje: wat is het verschil om bij oliebollenbeslag water te gebruiken of melk, dit wil ik graag weten omdat ik mijn oliebollen zo lekker mogelijk wil maken. Zo ongeveer begint het emailbericht van Tiny van Vliet. Niet zo gemakkelijk te beantwoorden gelet op de reacties uit mijn netwerk, laat staan voor iemand die nog nooit een oliebol heeft gebakken. Johannes van Dam geeft in zijn Dedikkevandam (2006) een recept door uit Wannée's Kookboek van de Amsterdamsche Huishoudschool (met melk) maar tekent daarbij aan: "De bollen worden met melk minder goed gaar en de melk doet ze sneller verbranden." Waarom dat zo is, legt hij niet uit. Het verlossende antwoord komt uiteindelijk van de bakkers van het Nederlands Bakkerij Museum Het Warme Land. Melk zorgt voor een malsere bol door het melkvet en doet ze sneller bruinen door het melksuiker (lactose). (1 liter halfvolle melk bevat 15 gram vet en maar liefst 50 gram suiker!) "Dus korter bakken dan beslag met water". Dat verklaart waarschijnlijk ook het verschil in baktijd voor de bollen van Bakkerij Steevens (7 minuten) en de gebruikelijke 5 tot 6 minuten voor beslag met melk. Bakken op een te hoge temperatuur geeft dus met melk meer kans op mislukte oliebollen dan met water. Het sneller bruinen van de bol verhoogt de kans op een verbrande buitenkant en zal menig zelfbakker ertoe brengen de bol te snel uit de frituur te scheppen met als gevolg een ongare bol van binnen. "Oliebollen bakken is een kunst", zoals de Consumentenbond in 2000 al concludeerde. En wat deed Tiny van Vliet? Zij bakte 200 goed gelukte oliebollen en gebruikte daarvoor beslag met half water en half melk.
De bol zal dan dus eerder bruin zijn voordat hij gaar is.

En ik zal dit jaar geen oliebollen bakken, geen tijd.

Oliebollen link http://home.hccnet.nl/h.werk/Oliebollen.htm
  zondag 30 december 2007 @ 17:19:39 #66
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_55657371
kijk heel erg uit met oliebollen bakken in een gewone pan met kokend vet. ik prefereer de electrische frituurpan.

weest op uw hoede.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  Redactie Frontpage zondag 30 december 2007 @ 17:21:09 #67
4530 crew  Crazy Harry
pi_55657418
Bedankt voor het posten daarvan Thorical. Helaas is het geen verklaring aangezien ik verschillende recepten heb gezien (waaronder die ik als eerste postte, al is dat discutabel aangezien het niet bij de ingredienten staat maar wel in het recept zelf) zonder suiker, gemaakt met melk.

Maar het beslag wil dit jaar niet eens lukken.
Dit jaar suiker toegevoegd maar nu rijst het beslag niet.
Nu helemaal opnieuw begonnen zonder suiker in de hoop dat dat wel gaat rijzen.
Al bedacht ik me na het maken natuurlijk dat ik vorig jaar de helft van het water vervangen heb met bier, waar dus weer gist in zit...
De discussie is niet privacy tegenover veiligheid maar vrijheid tegenover controle
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. ― George Bernard Shaw
  zondag 30 december 2007 @ 17:24:08 #68
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_55657500
quote:
Op zondag 30 december 2007 12:32 schreef motorbloempje het volgende:
Ja, ook hier een zelfbakker, voor het eerst dit jaar want ik vier het lekker thuis met 3 anderen, dus vond ik het wel eens tijd.

Nu heb ik een recept gevonden:

500gr bloem
1 zakje gist
1 ei
1/2 liter melk
2 tl zout
100 gram rozijnen
100 gram krenten
1 appel (geraspt)

nu klinkt dat prima, maar.. voor hoeveel oliebollen is dit ongeveer? We zijn maar met 5 man, en ik heb het na 1 oliebol en 1 appelflap ook wel weer gezien
10-12 bollen. middelmaat.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  zondag 30 december 2007 @ 17:40:12 #69
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_55657938
quote:
Op maandag 1 januari 2007 14:08 schreef Tinkepink het volgende:
Die van mij zijn geweldig gelukt dit jaar. Mooi goudbruin van kleur, zeer luchtig, niet te vet maar toch net vet genoeg om lekker te zijn, perfecte rozijnverdeling én goed van vorm.

Recept:
kilo bloem
liter melk
pakje gist
eetlepel honing
beetje zout
2 eieren
rozijnen

-Gist aanmaken in een beetje lauwe melk en een eetlepel honing - 10 minuutjes laten staan
- Meel en zout mengen (niet te veel zout - ander rijst het deeg slecht)
-Gist papje mengen met het meel, melk en eieren. Blijven mixen tot alle klontjes eruit zijn.
- 10 minuten laten staan en dan controleren of het deeg stevig genoeg is - als het in stukjes van een lepel valt is het goed
- rozijnen er doorheen mengen, afdekken met een theekdoek en minimaal 1,5 uur op een warme plaats laten staan.

Dan olie verhitten en de oliebollen met een ijslepel in het vet gooien. Het gaat makkelijker als je de lepel tussendoor vet maakt met olie. Let erop dat het vet heet genoeg is (stukje brood moet gaan bruisen, maar ook niet té heet wordt, omdat de oliebollen dan te snel bruin worden).

Eventueel kun je ook nog stukjes appel (lekker fris), banaan, gember of bijvoorbeeld kaneel door het deeg mengen. Vooral appel en gember zijn aanraders.
Mag ik jullie nog even wijzen op dit recept? Mijn oliebollen lukken daar perfect mee!
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  Moderator zondag 30 december 2007 @ 17:44:46 #70
45833 crew  Fogel
pi_55658078
Ik heb net een testronde gedaan met het recept van Calve (geplaatst door Étoile - zaterdag 29 december 2007 @ 14:15). Gewoon op een electrisch fornuis in een pan met 2 liter olie. Met een stukje brood bepalen of het warm genoeg was ging prima.
Ik kreeg overigens slechts 20 oliebollen uit deze hoeveelheid beslag, geen 40 (met een ijsschep de bollen gemaakt).
De smaak was OK, zeker voor zo'n allereerste test, maar verre van zoals ik de op de kermis kan kopen in Nederland.

[ Bericht 1% gewijzigd door Fogel op 30-12-2007 17:52:20 ]
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_55658139
quote:
Op zondag 30 december 2007 17:24 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

10-12 bollen. middelmaat.
dank

nou, dan heb ik een goed receptje uigezocht



en dan ook nog wat appelbeignets

en hapjes met geitenkaas, feta, sushi, koude pannenkoekjes en toastjes met shizzle moet genoeg zijn (is ook meteen avondeten)
Ja doei.
  zondag 30 december 2007 @ 17:52:47 #72
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_55658284
quote:
Op zondag 30 december 2007 17:46 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

dank

nou, dan heb ik een goed receptje uigezocht



en dan ook nog wat appelbeignets

en hapjes met geitenkaas, feta, sushi, koude pannenkoekjes en toastjes met shizzle moet genoeg zijn (is ook meteen avondeten)
maak er niet teveel werk van. maak iets lekkers dat je kan voorbereiden.

als saus voor toastjes is buscetta perfect.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_55658769
dit is allemaal voor te bereiden, ik ben een ervaren hapjes-maker komt goed
Ja doei.
  Redactie Frontpage zondag 30 december 2007 @ 18:15:13 #74
4530 crew  Crazy Harry
pi_55658770
Nah, ik heb de oorzaak van mijn mislukte beslag gevonden...

Kan je weer merken dat ik een beginneling in de keuken ben...
De gist die ik gebruik, is hetzelfde pak als vorig jaar (500 gram), uiterste houdbaarheid is pas ver in 2008 maar na een zoektocht via google kwam ik er achter dat een geopend pak, niet erg lang meer houdbaar is.
Dat hadden ze er toch op het pak bij mogen vermelden
De discussie is niet privacy tegenover veiligheid maar vrijheid tegenover controle
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. ― George Bernard Shaw
pi_55658784
staat er op het pakje dan niet 'na openen beperkt houdbaar'
Ja doei.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')