abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 28 december 2006 @ 20:18:55 #1
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_44804213
Een geiser is een door aardwarmte verwarmde natuurlijke bron, die op min of meer gezette tijden een mengsel van heet water en stoom de lucht in spuit. Het is een vulkanisch verschijnsel.

De naam geiser komt van Geysir, de naam van de bekendste geiser in IJsland, wat op zijn beurt afgeleid is van het werkwoord að gjósa dat spuiten/spuwen (van een vulkaan of thermische bron) betekent.



Natuurlijke geisers zijn zeer zeldzaam. Ze danken hun bestaan aan een combinatie van geologie en klimaat die maar op een paar plekken op aarde voorkomt. Geisers zijn van drie factoren afhankelijk: Een waterverzorging in de vorm van een waterhoudende grondlaag, een warmtebron (een mantelpluim) en minstens één reservoir met bijbehorend leidingsysteem (zie afbeelding).



De activiteit van een geiser, net als van alle warme bronnen, is gebaseerd op oppervlaktewater dat langzaam in de grond sijpelt en dan opgewarmd wordt door hete rotsen die weer worden verwarmd door onderliggend magma. Het aldus opgewarmde water stijgt op door convectie door poreuze en gebroken rotsgrond. Geisers verschillen van gewone warme bronnen door hun ondergrondse structuur: meestal bestaan ze uit een kleine buis aan de oppervlakte verbonden met een of meer nauwe buizen die leiden naar grote ondergrondse opslagreservoirs.

Terwijl de geiser zich vult met water koelt het bovenop liggende water af. Door de nauwte van het kanaal is convectiestroming echter onmogelijk. Het koudere water bovenop drukt op het hetere water onderop, ongeveer zoals een deksel op een hogedrukketel. Hierdoor raakt het water superverhit - dat wil zeggen het blijft vloeibaar bij temperaturen ver boven het kookpunt van water.

Uiteindelijk wordt de temperatuur onderin de geiser zo hoog dat het water, ondanks de druk, toch begint te koken. Bellen stoom stijgen op en zorgen ervoor dat bovenaan kleine hoeveelheden water uit de pijp worden geduwd. Hierdoor vermindert het gewicht van de waterkolom en daarmee ook de druk die deze uitoefent op het water daaronder. Dit is het begin van een kettingreactie die er voor zorgt dat het grootste deel van het superverhitte water met steeds toenemende kracht uit de geiser spuit.

Uiteindelijk loopt de druk terug en koelt het water weer af tot onder het kookpunt. Langzaam begint het grondwater weer binnen te dringen en de cyclus begint opnieuw.

Zelf een mooie geiser op de plaat gezet of wil je wat dieper ingaan op de materie? Dat gaat mooi in dit topic.
Op donderdag 12 oktober 2006 09:27 schreef SCH het volgende:
flugeltje is een kloon van yvonne toch?
  zondag 31 december 2006 @ 16:53:08 #2
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_44895206
Ik ga zelf overigens over 7 weken naar IJsland en hoop dan een aantal mooie geisers op de foto te zetten, heb er inmiddels ook al wat over gelezen, maar ik blijf het een apart verschijnsel vinden.
Op donderdag 12 oktober 2006 09:27 schreef SCH het volgende:
flugeltje is een kloon van yvonne toch?
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 31 december 2006 @ 16:57:08 #3
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_44895325
quote:
Op zondag 31 december 2006 16:53 schreef flugeltje het volgende:
Ik ga zelf overigens over 7 weken naar IJsland en hoop dan een aantal mooie geisers op de foto te zetten, heb er inmiddels ook al wat over gelezen, maar ik blijf het een apart verschijnsel vinden.
Een aantal
Er is er 1 (grote) die het doet (Strokkur).
En ik zal even op zoek gaan naar de foto die ik er van gemaakt heb.
  zondag 31 december 2006 @ 16:59:19 #4
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_44895379
quote:
Op zondag 31 december 2006 16:57 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Een aantal
Er is er 1 (grote) die het doet (Strokkur).
Ik heb hier een boekje liggen waarin vermeld staat dat er ook nog wat kleinere zijn. Die spuiten dan wel niet zo hoog, maar het principe blijft hetzelfde. Nu kan het zijn dat die al uitgestorven zijn overigens, boekje is nogal oud
Op donderdag 12 oktober 2006 09:27 schreef SCH het volgende:
flugeltje is een kloon van yvonne toch?
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 31 december 2006 @ 17:00:22 #5
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_44895416
quote:
Op zondag 31 december 2006 16:59 schreef flugeltje het volgende:

[..]

Ik heb hier een boekje liggen waarin vermeld staat dat er ook nog wat kleinere zijn. Die spuiten dan wel niet zo hoog, maar het principe blijft hetzelfde. Nu kan het zijn dat die al uitgestorven zijn overigens, boekje is nogal oud
Ik heb heel ijsland rond gereden en behalve de Strokkur heb ik veel warme bronnen gezien, maar geen geisers.
  zondag 31 december 2006 @ 17:02:30 #6
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_44895465
quote:
Op zondag 31 december 2006 17:00 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ik heb heel ijsland rond gereden en behalve de Strokkur heb ik veel warme bronnen gezien, maar geen geisers.
Waarschijnlijk wordt dan op die warme gebronnen gedoeld, er staat vermeld dat het principe hetzelfde is, maar dan op veel kleinere schaal. Maar dan nog wil ik die ene grote sowieso op de foto gaan zetten.
Op donderdag 12 oktober 2006 09:27 schreef SCH het volgende:
flugeltje is een kloon van yvonne toch?
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 31 december 2006 @ 17:04:21 #7
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_44895515
quote:
Op zondag 31 december 2006 17:02 schreef flugeltje het volgende:

[..]

Waarschijnlijk wordt dan op die warme gebronnen gedoeld, er staat vermeld dat het principe hetzelfde is, maar dan op veel kleinere schaal. Maar dan nog wil ik die ene grote sowieso op de foto gaan zetten.
Zit je dan in de buurt van Reykjavik over 7 weken? want veel wegen zijn dan nog dicht op IJsland
Maar de Strokkur is wel een belevenis hoor. Heel IJsland is een belevenis. De mooiste vakantie ooit.
  zondag 31 december 2006 @ 17:10:48 #8
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_44895704
quote:
Op zondag 31 december 2006 17:04 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Zit je dan in de buurt van Reykjavik over 7 weken? want veel wegen zijn dan nog dicht op IJsland
Maar de Strokkur is wel een belevenis hoor. Heel IJsland is een belevenis. De mooiste vakantie ooit.
We zitten ín Reykjavik en hebben een aantal excursies geboekt. Sowieso Zuidkust en een aantal natuurfenomenen. Rondrijden schijnt een crime te zijn in deze tijd van het jaar, dus we houden het lekker simpel. Heb er wel heel veel zin in, de foto's die ik gezien heb tot nu toe beloven in ieder geval een hele mooie reis.
Op donderdag 12 oktober 2006 09:27 schreef SCH het volgende:
flugeltje is een kloon van yvonne toch?
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 31 december 2006 @ 17:13:59 #9
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_44895792
quote:
Op zondag 31 december 2006 17:10 schreef flugeltje het volgende:

[..]

We zitten ín Reykjavik en hebben een aantal excursies geboekt. Sowieso Zuidkust en een aantal natuurfenomenen. Rondrijden schijnt een crime te zijn in deze tijd van het jaar, dus we houden het lekker simpel. Heb er wel heel veel zin in, de foto's die ik gezien heb tot nu toe beloven in ieder geval een hele mooie reis.
Vatnajökull ,Jokulsuralon, Gullfoss, Strokkur en Thingvallir dus.
Toch jammer dat je niet in het noorden kom, want de Detifoss is echt major fucking impressive.
  zondag 31 december 2006 @ 19:19:50 #10
34586 kepler
No bounce, no play
pi_44899596
in Nieuw Zeeland waren ook een aantal Geisers, maar eentje moest je een kaartje voor kopen en in een tribune plaats nemen geloof ik Een andere werd kunstmatig opgewekt met soort van eco-waspoeder

verder nog een aantal kleine die onregelmatig uitbarsten, maar niet gezien helaas
The line is a dot to you!
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 31 december 2006 @ 19:22:49 #11
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_44899666
quote:
Op zondag 31 december 2006 19:19 schreef kepler het volgende:
Een andere werd kunstmatig opgewekt met soort van eco-waspoeder
Dat deden ze met de Geisir ook... nu doet hij het niet meer.
  zondag 31 december 2006 @ 19:29:17 #12
34586 kepler
No bounce, no play
pi_44899836
quote:
Op zondag 31 december 2006 19:22 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Dat deden ze met de Geisir ook... nu doet hij het niet meer.
ik ben ook niet gegaan, vond het een beetje onzin
The line is a dot to you!
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 31 december 2006 @ 19:29:59 #13
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_44899849
quote:
Op zondag 31 december 2006 19:29 schreef kepler het volgende:

[..]

ik ben ook niet gegaan, vond het een beetje onzin
In Ijsland zijn ze (nog) niet zo commercieel.
pi_44901377
quote:
Op zondag 31 december 2006 19:22 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Dat deden ze met de Geisir ook... nu doet hij het niet meer.
't is een subtiel natuurlijk evenwicht, een kleine verstoring werkt nog wel maar als het te groot wordt is het evenwicht weg. Ik heb wel gehoord dat je geisers met munten kunt "aanzetten", maar da's ook geen slim plan.
pi_44901394
quote:
Op zondag 31 december 2006 19:29 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

In Ijsland zijn ze (nog) niet zo commercieel.
Toch lijkt me een vakantie daarheen nog best prijzig.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 31 december 2006 @ 21:06:16 #16
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_44901881
quote:
Op zondag 31 december 2006 20:41 schreef Light het volgende:

[..]

Toch lijkt me een vakantie daarheen nog best prijzig.
Absoluut, maar dat komt doordat het een land is met een hoge levensstandaard en weinig inheemse produkten.

De toeristische atractie zijn eigenlijk allemaal natuurlijk en vrij te bezoeken. er staan zelfs geen hekjes omheen hoger dan 30 cm.
pi_45048861
Één soort geiser mis ik hier....
De koudwater geiser

Hier in europa zijn er een paar
De enige werkende geiser van Duitsland
om de 35 minuten een eruptie met een zuil hoogte van 4 meter.

Wallender Born
(in de buurt van Trier)


Er is nog een andere geiser, maar die is afgesloten met een ventiel.
Die geeft een waterzuil van 40 tot 50 meter. Het ventiel wordt af en toe
geopend voor de druk op peil te houden.
Deze geiser ligt op de Namedyer Werth bij Andernach

En dan heb je nog de Geysir in Herlany bei Kosice (Slowakië)
Die om de 32 tot 34 uur een 25 minuten durende eruptie heeft
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
  † In Memoriam † vrijdag 5 januari 2007 @ 19:19:14 #18
88815 The_Emotion
98.3
pi_45049757
Old Faithfull in Yellowstone is ook een bekende geiser en dankt zijn naam omdat hij vrij regelmatig afgaat, ongeveer om de 90 minuten. (al weet ik niet of ze er wel of geen waspoeder er in gooien)


Maar zelf vind ik de warmwaterbronnen en pruttelende oersoepjes indrukwekkender om te zien dan de geisers.
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 5 januari 2007 @ 21:01:30 #19
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_45053749
De Strokkur 'gaat' ongeveer elke 10 minuten geloof ik
  zaterdag 3 maart 2007 @ 14:48:23 #20
142762 Mirri
Tropische Honing
pi_46877346
Ik ben in Yellowstone geweest, heb nog een paar leuke foto's



The Old Faithful




Hot Springs




Coyote
  Moderator zaterdag 3 maart 2007 @ 15:08:51 #21
8781 crew  Frutsel
pi_59166626
Vorig jaar ben ik in Chili geweest en heb daar onder andere de El Tatio geisers bezocht.
quote:
El Tatio of Los Géiseres del Tatio is een geiserveld in het Andesgebergte in het noorden van Chili, op 4200 meter boven zeeniveau.

In tegenstelling tot veel bronnen is dit niet het hoogste geiserveld in de wereld. Zo liggen bijvoorbeeld Puchuldiza in Chili en mogelijk enkele andere geiservelden nog hoger.[1]

De geisers zijn in trek bij toeristen die de nabij gelegen Atacamawoestijn bezoeken en de plaats San Pedro de Atacama. Met meer dan 80 actieve geisers is El Tatio het derde grootste geiserveld in de wereld, na het Nationaal park Yellowstone in de Verenigde Staten en de Vallei van de Geisers (en|ru) op het Russische schiereiland Kamtsjatka.[1]

Vanwege de vele geisers, barst er geen van hen hoog uit. De hoogste eruptie die gadegeslagen werd, was rond zes meter hoog. De gemiddelde eruptie is rond de 75 centimeter. El Tatio betekent vrij vertaald de peetvader.
Hieronder wat foto's die ik daar heb geschoten:













[ Bericht 5% gewijzigd door OA op 06-06-2008 11:26:35 ]
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
Ik vind je sig nogal denigrerend.
pi_59167228
Mooie foto's OA
pi_59168615
quote:
Op vrijdag 6 juni 2008 11:02 schreef OA het volgende:
Vorig jaar ben ik in Chili geweest en heb daar onder andere de El Tatio geisers bezocht.
Mooie foto's inderdaad.
Het zal wel heel simpel zijn, maar waarom liggen er van die stenen rond de geiser op de 2e foto. Heeft dat een functie ofzo.

pi_59168661
quote:
Op vrijdag 6 juni 2008 12:13 schreef aloa het volgende:

[..]

Het zal wel heel simpel zijn, maar waarom liggen er van die stenen rond de geiser op de 2e foto. Heeft dat een functie ofzo.
"Kijk uit, ga hier niet zitten"?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')