abonnement Unibet Coolblue
pi_44570438
Met kerst wil ik graag een lamsboutje uit de oven eten met m'n ouders.

Wat ik me nu afvraag is: wat kosten die dingen per kilo? Ik zit op m'n werk en kan zo snel even niet een slagers-site vinden waar prijzen op staan. Heeft de gewone keurslager zulk spul op voorraad, of zou ik bij de halal-slager meer kans van slagen hebben?

Als m'n vraag beantwoord is, is er natuurlijk geen enkel bezwaar tegen om hier een lamsvlees-recepten topic van te maken
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  dinsdag 19 december 2006 @ 15:37:21 #2
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_44570835
gok op een euro of 15 tot 20? minder denk ik haast wel.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_44571391
Halal slagerij geeft je bijna zeker betere lamsbout. Die eten natuurlijk veel vaker lam. Lamsbout is iets van 13 euro per kilo, valt dus reuze mee!
Cooking!
pi_44571409
Okee, da's mooi
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_44571411
quote:
Op dinsdag 19 december 2006 15:58 schreef Aenarion het volgende:
Halal slagerij geeft je bijna zeker betere lamsbout. Die eten natuurlijk veel vaker lam. Lamsbout is iets van 13 euro per kilo, valt dus reuze mee!
Zonder bot that is.

Oh, sorry voor de kwoot
Cooking!
pi_44571609
7 tot 12 euro de kilo bij de turk, met of zonder bot ligt een beetje aan je turk. Het is trouwens vele malen beter lamsvlees dan je bij normale slagers kan krijgen. Bij de turk is het meestal vers nederlands lamsvlees, en bij de normale slager ingevroren nieuw zeelands lam, en dan vaak nog duurder ook.
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
  dinsdag 19 december 2006 @ 20:12:36 #7
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_44579090
quote:
Op dinsdag 19 december 2006 15:58 schreef Aenarion het volgende:
Halal slagerij geeft je bijna zeker betere lamsbout. Die eten natuurlijk veel vaker lam. Lamsbout is iets van 13 euro per kilo, valt dus reuze mee!
Idd, en zo'n slager is vaak goedkoper dan een Nederlandse slagerij
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_44585592
Wij hadden laatst een complete lamsschouder voor ik geloof rond de 15 euro. idd ook bij de halal slager.

Ik denk dat het rond de 2 kilo was en ik verwacht dat lamsbout niet zo veel in prijs zal verschillen, al zit daar wel stukken minder bot aan dan zon schouder... Dus betaal je ws zelfs iets minder.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  dinsdag 19 december 2006 @ 23:35:32 #9
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_44586115
schouder is ook stuk meer spier he,
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_44600405
quote:
Op dinsdag 19 december 2006 23:17 schreef DancingPhoebe het volgende:
Wij hadden laatst een complete lamsschouder voor ik geloof rond de 15 euro. idd ook bij de halal slager.

Ik denk dat het rond de 2 kilo was en ik verwacht dat lamsbout niet zo veel in prijs zal verschillen, al zit daar wel stukken minder bot aan dan zon schouder... Dus betaal je ws zelfs iets minder.
Mijn turkse slager zei juist dat het veel meer vet was, en je het beter kon stoven...
Cooking!
pi_44609694
Hier in de buurt kost lamsbout ¤7,50 /8,50.
Een beetje bout zo'n kilo of 5/6. Dus reken op een ¤tje of 40.
Maar als een beetje kan afdingen dan krijg je hem ook mee voor 35¤.
pi_44609764
Ik ben meestal zo'n 50 euro kwijt. Maar ik haal hem niet bij zo'n snor, maar bij de Nederlandse slager.
Geil is ook lekker
pi_44618642
quote:
Op woensdag 20 december 2006 21:17 schreef Calimero_31 het volgende:
Ik ben meestal zo'n 50 euro kwijt. Maar ik haal hem niet bij zo'n snor, maar bij de Nederlandse slager.
De Nederlandse keurslager hier in de buurt heeft ook een snor.
pi_78232210
-edit: spam is niet gewenst op FOK!

[ Bericht 89% gewijzigd door Mylene op 20-02-2010 17:03:01 ]
pi_78232785
SPAM
pi_78243210
Begrijp ik dat Nederlands lam lekkerder is dan Nieuw-Zeelands?
Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.
  zaterdag 20 februari 2010 @ 21:56:59 #17
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_78243280
Texels lam
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
pi_78258368
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 21:54 schreef Kimbell het volgende:
Begrijp ik dat Nederlands lam lekkerder is dan Nieuw-Zeelands?
Niet per definitie. Voor zover ik weet heeft lam i.t.t. koffie en wijn niet echt veel last van terroir ... Het maakt natuurlijk wel uit hoeveel beweging zo'n beest gehad heeft en hoe snel of langzaam het vetgemest is. Maar waarom zou je een schaap eten dat de halve wereld over is gesleept, terwijl er ook prima schapen hier in de wei rondlopen?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  dinsdag 23 februari 2010 @ 00:00:18 #19
128548 pavv
The computer says NO
pi_78328048
quote:
Op zondag 21 februari 2010 11:58 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Niet per definitie. Voor zover ik weet heeft lam i.t.t. koffie en wijn niet echt veel last van terroir ... Het maakt natuurlijk wel uit hoeveel beweging zo'n beest gehad heeft en hoe snel of langzaam het vetgemest is. Maar waarom zou je een schaap eten dat de halve wereld over is gesleept, terwijl er ook prima schapen hier in de wei rondlopen?
Inderdaad niet per definitie.....echter is er vaak wel een behoorlijk smaakverschil tussen (vers) lam en het ingevroren lamsvlees uit nieuw-zeeland... het NZ lam is door het invriezen niet echt beter geworden en is ook vaak wat te mager en weinig uitgesproken qua smaak...het heeft ook wat sneller de neiging om droog te worden.

Vers Texels lam ( maar ook schots of iers lamsvlees) is vaak iets meer met vet dooraderd en dat merk je echt in de smaak en malsheid van een juist stukje lam.

Jammer dat je voor goed lam tussen de 20 en 30 eu/kg kwijt bent voor lamszadel/french rack/koteletten en toch nog ruim 20 eu voor lamsbout. NZ lam is vaak flink voordeliger en zal wel onder de 20 eu/kg blijven voor zowel bout als kotelet.


Helaas vind je bij een boel 'Turkse slagers' wel heel veel lamsvlees, maar regelmatig is dit al meer op leeftijd zijnd lam, wat meer neigt naar schaap dan naar lam ( hoe groter de bout, hoe ouder het dier....)
Meestal is het ook zo (niet altijd) dat hoe dieper rood het vless hoe ouder het lam. Vlees van een jong lam is vaak veel meer roze.
pi_78334026
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 00:00 schreef pavv het volgende:

[..]

Inderdaad niet per definitie.....echter is er vaak wel een behoorlijk smaakverschil tussen (vers) lam en het ingevroren lamsvlees uit nieuw-zeeland... het NZ lam is door het invriezen niet echt beter geworden en is ook vaak wat te mager en weinig uitgesproken qua smaak...het heeft ook wat sneller de neiging om droog te worden.
Voor echt vers Nederlands lam zul je denk ik ook nog een paar maanden moeten wachten. Bij gebrek aan eetbare lammetjes buiten, zal het vlees nu uit de diepvries komen, lijkt me.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_78334197
Ha, mn eigen topic over lamsboutjes duikt weer op
Ik geloof dat ik na mn ervaringen afgelopen zomer met ijslands lam een beetje subjectief ben geworden. Wat was dat lekker spul zeg Ook niet zo gek: die beestjes worden in de lente de bergen in gestuurd, en eind van de zomer weer naar beneden gehaald. geen wonder dat het allemaal zo puur natuur smaakt!
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  dinsdag 23 februari 2010 @ 13:26:18 #22
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_78341181
Ja, want lammeren in NZ, NL of noem maar op groeien op in stallen en kooien he?
pi_78341630
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 13:26 schreef RobinOok het volgende:
Ja, want lammeren in NZ, NL of noem maar op groeien op in stallen en kooien he?
Nee, vast niet. Maar je bent het vast met me eens dat de leefomgeving en de lucht op ijsland nog wat frisser en schoner zijn dan dat weiland langs de A2, ook al mogen lammetjes hier ook vrij rondhuppelen in de open lucht.

En mn smaakbelevenis werd natuurlijk een beetje beinvloed door de omgeving: het eerste lamsvleesje wat ik at op ijsland kwam van mn zelf meegebrachte BBQ, in een weiland langs een lief kabbelend riviertje, 100 m naar links vanaf de brug op deze foto, en met uitzicht op die waterval.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  dinsdag 23 februari 2010 @ 14:22:06 #24
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_78343466
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 13:38 schreef Gripper het volgende:
Maar je bent het vast met me eens dat de leefomgeving en de lucht op ijsland nog wat frisser en schoner zijn dan dat weiland langs de A2, ook al mogen lammetjes hier ook vrij rondhuppelen in de open lucht.
Neuh, net als stavromulabeta geloof ik niet zo in terroir bij lammeren.
Wel in de invloed van de omstandigheden waarbij ze genuttigd worden ja!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')