abonnement Unibet Coolblue
  zondag 26 november 2006 @ 12:39:20 #1
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43900784
In PTA heb ik een aantal topics lopen over mijn auto project.
FOK! Mobiel deeltje 2


Nu zijn er aan het project een aantal aspecten waardoor het handig kan zijn om een en ander in een bepaalde bedrijfsvorm te gieten.
-De kosten gaan vrij hoog worden, er komen zoals het er nu uit ziet 2 prototypes en ik reken op 15k aan kosten per wagen, mogelijk meer indien er wat luxer gebouwd wordt. Als er zodra de eerste tekeningen wat meer openbaar worden zou het kunnen dat er meer belangstellenden komen die ook een eigen wagen willen. Bij elkaar gaat er dus behoorlijk wat geld in om. Het is handig om het geld goed georganiseerd te hebben en ook om een soort pot te hebben waar de deelnemers in kunnen storten voor aankoop van spullen zonder dat dat voor de eigenaar van de pot meteen als inkomen gezien wordt.

-Er gaat zeer waarschijnlijk een en ander gesponsord worden, het is handig voor een bedrijf als ze sponsoring sturen naar iets met een KvK nummer

-Er gaat een en ander aan kennis ontwikkeld worden waarvan het mogelijk handig is om dat te huisvesten in een bedrijfsvorm om duidelijk te hebben waar het intellectuele eigendom ligt

-Het ontwikkelen van de wagen kan ergens gezien worden als een "goed doel" er komt immers -als alles goed gaat- een reeks demonstratie voertuigen uit die behoorlijk milieuvriendelijk rijden. Geld dat je prive naar goede doelen schuift kun je vanaf een bepaalde drempel aftrekken van je inkomen onder bepaalde voorwaarden. Mogelijk kunnen we het met zo'n bedrijfsvorm iets makkelijker voor elkaar krijgen dat de deelnemers de kosten voor ontwikkeling en bouw van hun exemplaar voor de belasting af kunnen trekken.

Mijn vraag hier is nu wat een handige bedrijfsvorm zou zijn, op het moment hebben we een paar belangrijkste opties;
-Een stichting, makkelijker aan te merken als "goed doel" zonder winstoogmerk
-Een BV
-Een VOF
-Een vereniging
-Een CV
-Een combinatie van een aantal hierboven

Wat zijn volgens jullie voor dit project handige vormen en waarom?

[ Bericht 0% gewijzigd door TR08 op 26-11-2006 14:06:45 ]
pi_43902043
Zoals al eerder gemaild is het probleem van een stichting het feit dat de meerderheid van een bestuursleden een bestuurslid zonder enige moeite de laan uit kunnen sturen. Dit kan als voordeel en als nadeel werken.

Dat probleem heb je niet zo zeer bij een BV, waar je daadwerkelijk iemand moet uitkopen. De andere vormen lijken met betrekking tot risico niet echt haalbaar. Al zou ik uiteindelijk wel voor een holding structuur zijn voor een productie faciliteit en een intellectueel eigendom onderneming.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadīs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  zondag 26 november 2006 @ 13:30:41 #3
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43902313
Ha die Skinkie idd je hebt me eerder een en ander gemaild, ik wilde hier ook even nog wat advies proberen te winnen voor er daadwerkelijk van alles opgericht wordt

Wat is een holding structuur trouwens? Een soort top bedrijf met een aantal sub bedrijven als aparte rechtsvormen eronder?

Ik wil trouwens ook naast dit topic een keer professioneel advies gaan inwinnen als het eenmaal zo ver is dat er iets opgericht gaat worden.

[ Bericht 11% gewijzigd door TR08 op 26-11-2006 13:49:44 ]
pi_43903486
quote:
Op zondag 26 november 2006 13:30 schreef TR08 het volgende:
Ha die Skinkie idd je hebt me eerder een en ander gemaild, ik wilde hier ook even nog wat advies proberen te winnen voor er daadwerkelijk van alles opgericht wordt

Wat is een holding structuur trouwens? Een soort top bedrijf met een aantal sub bedrijven als aparte rechtsvormen eronder?

Ik wil trouwens ook naast dit topic een keer professioneel advies gaan inwinnen als het eenmaal zo ver is dat er iets opgericht gaat worden.
Het was een verkapte tvp Holding klopt trouwens. Overigens een vereniging kan dat ook zijn En ik miste in je lijstje eigenlijk een CV.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadīs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  zondag 26 november 2006 @ 14:07:12 #5
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43903564
quote:
Op zondag 26 november 2006 14:04 schreef Skinkie het volgende:

[..]

Het was een verkapte tvp Holding klopt trouwens. Overigens een vereniging kan dat ook zijn En ik miste in je lijstje eigenlijk een CV.
Volgens mij kun je niet zo goed lezen
pi_43903594
quote:
Op zondag 26 november 2006 14:07 schreef TR08 het volgende:

[..]

Volgens mij kun je niet zo goed lezen
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadīs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  zondag 26 november 2006 @ 19:26:17 #7
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43912861
Leuk he zo'n edit functie
pi_43916115
quote:
Op zondag 26 november 2006 19:26 schreef TR08 het volgende:
Leuk he zo'n edit functie
Totdat iemand complexity theory gaat toepassen op een textverwerker... is alles leuk.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadīs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  zondag 26 november 2006 @ 22:54:07 #9
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_43916750
quote:
Op zondag 26 november 2006 13:21 schreef Skinkie het volgende:
Zoals al eerder gemaild is het probleem van een stichting het feit dat de meerderheid van een bestuursleden een bestuurslid zonder enige moeite de laan uit kunnen sturen.


Dat doen de leden toch op de ALV?
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_43916879
quote:
Op zondag 26 november 2006 22:54 schreef Napalm het volgende:

[..]



Dat doen de leden toch op de ALV?
Een stichting heeft geen 'leden' een vereniging heeft leden.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadīs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  zondag 26 november 2006 @ 23:22:50 #11
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_43917171
U heeft gelijk
http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=39408
quote:
Een stichting kent geen leden en is opgericht om met een vermogen een doel te realiseren. In de statuten staat vermeld welk doel dat is. Een stichting mag wel winst maken, maar er zijn beperkingen bij de uitkering van de winst. Zo moeten de uitkeringen een ideėle of sociale strekking hebben.
Overigens:
quote:
In de statuten moet staan:
* de wijze van benoeming en ontslag van de bestuurders;
Maar zou een vereniging dan geen beter idee zijn?
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_43917721
quote:
Op zondag 26 november 2006 23:22 schreef Napalm het volgende:
U heeft gelijk
http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=39408
[..]

Overigens:
[..]

Maar zou een vereniging dan geen beter idee zijn?
Vereniging is zeker niet een beter idee. Stel je eens voor. TR08 ontwerpt auto zit in het bestuur. Wij bouwers zouden het grote geld zien en de ontwerpen willen verkopen. We kicken tijdens de ALV TR08 uit het bestuur en verkopen de ontwerpen.

TR08 pissed.

Dit scenario kun je bij een stichting ook doen. Maar dan alleen met bestuursleden. Je wilt echter een stok achter de deur hebben.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadīs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  maandag 27 november 2006 @ 06:51:20 #13
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43920380
Ja ergens vind ik qua ontwerp en veiligstelling van intellectueel eigendom een stichting waar ik in mijn eentje in zit het meest veilig. Ik wil hoe dan ook voorkomen dat ik grip verlies op wat er met mijn ideeen (en mijn geld + contacten) gebeurt. Misschien is een stichting met een ZEER beperkt aantal bestuursleden (mogelijk alleen ik) en een contract tussen stichting en mede project deelnemers wat dat betreft de meest veilige optie. In dat contract kunnen dan dingen als inspraak/inzage in het project, scenario's voor geld teruggave, aansprakelijkheid etc geregeld worden.
  maandag 27 november 2006 @ 07:44:19 #14
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43920534
Het is bij elkaar heel lastig allemaal. Er gaan een aantal mensen moeite in het project stoppen en iedereen wil je op zich beschermen tegen commercieel gebruik van hun ontwikkelwerk door een ander. Verder wil je ook geldstromen goed regelen om onderdelen in te kopen en sponsoring te regelen voor het collectief. Aan de andere kant wil je weer niet dat een klojo (of een groepje klojo's) de boel in het honderd laat lopen door er met geld of middelen van door te gaan, of door de hele visie van de <insert bedrijfsvorm> op het project ineens om te gooien en dat door te drukken.

Aan de ene kant wil ik medewerkers zo veel mogelijk vrijheden (en verantwoordelijkheden!) bieden, aan de andere kant wil ik op een aantal kernpunten echt helemaal zelf het project kunnen sturen.
pi_43921281
quote:
Op maandag 27 november 2006 07:44 schreef TR08 het volgende:
Het is bij elkaar heel lastig allemaal. Er gaan een aantal mensen moeite in het project stoppen en iedereen wil je op zich beschermen tegen commercieel gebruik van hun ontwikkelwerk door een ander.
Juist *dat* regel je het beste met een stichting, waarvan de statuten zo goed mogelijk ingericht zijn.

En mogelijk is het, gezien het bedrag, zelfs verstandiger om een BV op te richten, waarvan de stichting enig aandeelhouder is.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
  maandag 27 november 2006 @ 09:48:35 #16
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43921870
Wat zou het voordeel van de BV in die constructie zijn?
pi_43922594
quote:
Op maandag 27 november 2006 09:48 schreef TR08 het volgende:
Wat zou het voordeel van de BV in die constructie zijn?
Probleem van een stichting is dat het vermogen van de stichting alleen aangewend mag worden ten behoeve van het doel van de stichting *en* dat er niet aan het bestuur uitgekeerd mag worden.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
  maandag 27 november 2006 @ 10:41:42 #18
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43922924
Ik heb niet de intentie om mensen geld uit te keren (sterker nog: Ik heb de intentie om niet uit te keren), dus dat is geen probleem. De stichting zou alleen zijn om inkoop akties te doen voor onderdelen en huisvesting van kennis. Mensen die mee willen doen als persoon in het project krijgen niet betaald (ik dus ook niet) voor hun uren. Het enige geld dat vanuit de stichting naar een persoon zou gaan is voor het vergoeden van bijvoorbeeld onderdelen aankopen die uit eigen zak voorgeschoten zijn.
pi_43923670
quote:
Op maandag 27 november 2006 10:41 schreef TR08 het volgende:
Ik heb niet de intentie om mensen geld uit te keren (sterker nog: Ik heb de intentie om niet uit te keren), dus dat is geen probleem. De stichting zou alleen zijn om inkoop akties te doen voor onderdelen en huisvesting van kennis. Mensen die mee willen doen als persoon in het project krijgen niet betaald (ik dus ook niet) voor hun uren. Het enige geld dat vanuit de stichting naar een persoon zou gaan is voor het vergoeden van bijvoorbeeld onderdelen aankopen die uit eigen zak voorgeschoten zijn.
OK, dan is een stichting echt de aangewezen vorm.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')