abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 4 december 2006 @ 06:58:22 #101
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_44123251
Meer zoals de carver. De nuna oplossing is ergens wat minder goed voor de aero, maar was voor Nuna gunstig omdat we veel plat oppervlak nodig hadden voor de zonnepanelen. Het wordt dus meer zoals de carver, dit is ook veel beter mbt crashveiligheid. Nuna was bepaald niet crashveilig.

Het is inderdaad praten over niets, ik zie zo af en toe wel wat vormen voor me, maar ik blijf mezelf van het tekenen weg houden om het afstuderen beter op te laten schieten

Een wagen die ik qua zitruimte, zicht en stroomlijn ergens het meest als voorbeeld zie is de Lean Machine van General motors:

Ik denk alleenniet dat we tegen een betaalbaar bedrag een ronde ruit krijgen die bovendien het zicht niet vervormd. Verder denk ik dat deze geen rolkooi heeft. Maar het is een aardig ding om eens extra naar te kijken

[ Bericht 32% gewijzigd door TR08 op 04-12-2006 08:42:58 ]
  donderdag 7 december 2006 @ 19:20:30 #102
11102 knep
Mountainfreak
pi_44231447
Zeer interessant project zeg, ik heb alles tot nu toe met aandacht doorgelezen.
Veel succes gewenst alvast! .
  maandag 11 december 2006 @ 10:51:36 #103
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_44322297
Ik kreeg net een link toegestuurd, er zijn meer mensen die soortgelijke ideeen hebben over forenzen wagens als wat hier achter zit: Klein, kaal, ultralicht en superzuinig. Alleen het kantelen staat er niet in, maar boeie

http://beterboseplan.nl/oplossingen/NieuweStadsAuto

Verder leggen ze imo de eisen voor de specs vrij laag, dit is eigenlijk een opgewaardeerde 45km/u wagen op stroom. Die kun je nu al bouwen door zo'n AIXAM wagentje van een elektro motor en batterijen te voorzien. De meeste kilometers door personen (dus niet vrachverkeer) worden voor zover ik weet in woon-werk verkeer gedraaid en dan wil je zeker harder dan 80 kunnen.
  maandag 11 december 2006 @ 11:15:51 #104
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_44322956
Dat je niet de enige bent die zo'n ding wil maken wist je natuurlijk al

De hele automobiel industrie wil toch wel een superzuinig stadswagentje in hun programma hebben en daar heb ik ook een flink aantal presentatie's over gezien. Zitten best leuke ideeen en oplossingen tussen.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  maandag 11 december 2006 @ 11:28:20 #105
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_44323278
Ja hoor dat wist ik al lang
Het enige waar de industrie niet in slaagt is om een auto te produceren die daadwerkelijk minimaal is. Nu is het altijd: Zo zuinig mogelijk, maar wel 4 zitplaatsen. Zo zuinig mogelijk, maar wel 150 liter bagageruimte, ultra gestroomlijnd, maar niet lelijk, enzovoorts.

Maar goed ik ben benieuwd wat hieruit voortvloeit. Ik zie het project niet als concurrent oid, maar het is wel interessant om te zien of de industrie er in slaagt om een iets radicaler product aan de man te brengen dan je tot nu toe kunt kopen. Verder valt er vast een en ander uit te leren, ik geloof zelfs dat ze e.e.a open source wilden doen, wat altijd interessant is
pi_44331192
quote:
Op maandag 11 december 2006 11:15 schreef daNpy het volgende:

De hele automobiel industrie wil toch wel een superzuinig stadswagentje
Nee, dat willen ze niet. Helaas, maar waar
De status 'bagger-user' voorbij
  maandag 11 december 2006 @ 19:30:21 #107
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_44335028
quote:
Op maandag 11 december 2006 17:29 schreef Sterke_Yerke het volgende:

[..]

Nee, dat willen ze niet. Helaas, maar waar
Nou...volgens mij willen ze ergens wel (of anders willen tenminste bepaalde mensen binnen ieder merk dat wel) maar ze zijn zo uitgegroeid dat ze bijna alleen wagens kunnen bouwen die per honderdduizenden verkocht worden. De markt voor dat soort wagens is nu eenmaal niet zo groot.
Zo'n bedrijf is dus puur vanwege de opzet op gegeven moment niet meer in staat om een kleinere set wagens te bouwen die uniek is maar tegelijk niet duur. Een beperkte oplage extra exclusieve auto's lukt vaak nog wel, maar ook dan eigenlijk alleen op basis van de luxe modellen die ze al hebben.
pi_44335786
Ik weet niet waarom (heb wel een vermoeden), maar als ze willen kunnen ze zo zuinigere mainstream auto's maken.
Als je een beetje na gaat zijn de auto's het zuinigst in de begin jaren '90. Toen de benzineinjectie net inkwam.
Een zuinige benzine nam toen 1 op de 20, een zuinige diesel 1 op 25, en dan heb ik over gewone golfs en astra's. En kijk nu, nu heb je een computer op wielen nodig (prius) om een zogenaamd 'laag' verbruik te halen. Ik weet dat verbruik niet alles is, het gaat ook om co2 blablabla, maar 20 jaar geleden reden de normaalste auto's al even zuinig als de modernste van nu.
Maar we dwalen af volgens mij
De status 'bagger-user' voorbij
  maandag 25 december 2006 @ 14:30:53 #109
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_44731789
hoe staat het er inmiddels voor?
Halve maand stil geweest hier...
Signature.
pi_44733714
TR08 moet eerst verhuizen en afstuderen. Ik ben aan het wachten tot 1 januari

Overigens heb ik in de tussentijd wel 'genetwerkt' bij Zenc bijvoorbeeld
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  woensdag 27 december 2006 @ 14:31:15 #111
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_44767286
Yes kleine update even weer

Afgelopen zaterdag ben ik verhuisd, ik woon nu samen met mijn moppie(tm) in Almelo
Verder is de donderdag voor de verhuizing een afstudeerdatum afgesproken, die staat op 16 februari met een go-no go gesprek op 8 januari. Het tekenwerk gaat dus een paar weekjes langer op zich laten wachten dan gehoopt, maar dat is geen ramp lijkt me zo.

First things first en dat is afstuderen en mijn huis inrichten. Gelukkig hoeft er eigenlijk alleen maar zooi ingericht en is er bijna niets te klussen. Ik ben nu bezig met mijn eigen hobbykamer in te ruimen zodat ik ineens een mooie plek heb voor afstuderen en daarna meteen ook voor het auto ontwerpen.

Dus: Even geduld nog, ik werk zo hard als ik kan, ik kan zelf namelijk ook eigenlijk niet wachten tot ik serieus kan beginnen aan dit project, maar er zijn nu even belangrijkere dingen
  woensdag 27 december 2006 @ 14:32:34 #112
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_44767337
quote:
Op maandag 11 december 2006 19:49 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Ik weet niet waarom (heb wel een vermoeden), maar als ze willen kunnen ze zo zuinigere mainstream auto's maken.
Als je een beetje na gaat zijn de auto's het zuinigst in de begin jaren '90. Toen de benzineinjectie net inkwam.
Een zuinige benzine nam toen 1 op de 20, een zuinige diesel 1 op 25, en dan heb ik over gewone golfs en astra's. En kijk nu, nu heb je een computer op wielen nodig (prius) om een zogenaamd 'laag' verbruik te halen. Ik weet dat verbruik niet alles is, het gaat ook om co2 blablabla, maar 20 jaar geleden reden de normaalste auto's al even zuinig als de modernste van nu.
Maar we dwalen af volgens mij
Je hebt volledig gelijk. Ik doe met dit project ook niets nieuws eigenlijk, ik maak alleen wat andere ontwerpkeuzes dan de gemiddelde autofabrikant. Maar technologisch zal er weinig nieuws onder de zon zijn
  donderdag 28 december 2006 @ 12:33:54 #113
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_44789518
quote:
Op maandag 11 december 2006 19:49 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Ik weet niet waarom (heb wel een vermoeden), maar als ze willen kunnen ze zo zuinigere mainstream auto's maken.
Als je een beetje na gaat zijn de auto's het zuinigst in de begin jaren '90. Toen de benzineinjectie net inkwam.
Een zuinige benzine nam toen 1 op de 20, een zuinige diesel 1 op 25, en dan heb ik over gewone golfs en astra's. En kijk nu, nu heb je een computer op wielen nodig (prius) om een zogenaamd 'laag' verbruik te halen. Ik weet dat verbruik niet alles is, het gaat ook om co2 blablabla, maar 20 jaar geleden reden de normaalste auto's al even zuinig als de modernste van nu.
Maar we dwalen af volgens mij
Alleen nu wegen de auto's minstens 1,5 keer zoveel... (vanwege de veiligheid bijv)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  donderdag 28 december 2006 @ 17:46:33 #114
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_44799370
quote:
Op donderdag 28 december 2006 12:33 schreef daNpy het volgende:

[..]

Alleen nu wegen de auto's minstens 1,5 keer zoveel... (vanwege de veiligheid bijv)
En de grootte...zo ongeveer elk automodel wordt bij introductie van een nieuwe jaargang steeds ietsje groter, luxer en zwaarder.

Verder kunnen er nog steeds veilige lichte auto's gebouwd worden: Daihatsu doet dat bijvoorbeeld vrij goed
Linkje naar specs
De Cuore weegt bijvoorbeeld 720kg, een lichte auto vroeger woog niet veel minder, ietsje wel waarschijnlijk, maar hij zal niet snel 1.5x zo zwaar zijn. Auto's van 500kg waar je met vier personen+ wat bagage in kon waren vroeger erg lastig te vinden. Met 720kg waren ze ook al zeldzaam.
  donderdag 28 december 2006 @ 19:33:05 #115
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_44802537
En hoeveel euroncap sterren heeft die Cuore?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_44808822
Veiligheid zorgt voor meer gewicht moet zijn gewicht zorgt voor meer veiligheid. Zo proberen automobielindustrien (en eigenlijk ook consumenten) elkaar continu af te troeven door de veiligste auto (dus zwaartse) te maken, terwijl het gewoon valsspelen is.Het enige middel om voor verbeterde veiligheid en milieu te zorgen is gewichtsrestricities. Een miniem verschil van gewicht is het veiligst mijn inziens.
quote:
Op woensdag 27 december 2006 14:32 schreef TR08 het volgende:

[..]

Je hebt volledig gelijk. Ik doe met dit project ook niets nieuws eigenlijk, ik maak alleen wat andere ontwerpkeuzes dan de gemiddelde autofabrikant. Maar technologisch zal er weinig nieuws onder de zon zijn
Maar wat je doet is wel (vrij) uniek! Mijn post was trouwens niet bedoelt om te melden dat je niks nieuws deed, louter om te reageren op de post dat de autoindustrie staat te wachten op een zuinige auto
De status 'bagger-user' voorbij
  vrijdag 29 december 2006 @ 09:34:21 #117
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_44817957
quote:
Op donderdag 28 december 2006 19:33 schreef daNpy het volgende:
En hoeveel euroncap sterren heeft die Cuore?
Geen idee, maar wel genoeg om bosjes mensen zo'n ding te laten kopen
  vrijdag 29 december 2006 @ 12:28:59 #118
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_44821635
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 09:34 schreef TR08 het volgende:

[..]

Geen idee, maar wel genoeg om bosjes mensen zo'n ding te laten kopen
Hij is niet getest
En het grotere model heeft er 3
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_44981050
quote:
Op donderdag 28 december 2006 22:22 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Veiligheid zorgt voor meer gewicht moet zijn gewicht zorgt voor meer veiligheid. Zo proberen automobielindustrien (en eigenlijk ook consumenten) elkaar continu af te troeven door de veiligste auto (dus zwaartse) te maken, terwijl het gewoon valsspelen is.Het enige middel om voor verbeterde veiligheid en milieu te zorgen is gewichtsrestricities. Een miniem verschil van gewicht is het veiligst mijn inziens.
[..]

Maar wat je doet is wel (vrij) uniek! Mijn post was trouwens niet bedoelt om te melden dat je niks nieuws deed, louter om te reageren op de post dat de autoindustrie staat te wachten op een zuinige auto
maar een boom is nog steeds zwaarder dan een auto
of een ander opstakel wat niet mee wil werken dus een beetje massa is mischien wel fijn
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  woensdag 3 januari 2007 @ 20:26:07 #120
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_44984218
Het gaat voor zover ik begrepen heb met name om hoe gelijkmatig je kreukelzone de klappen opvangt. Bij zweefvliegtuigen is bijvoorbeeld veel onderzoek gedaan naar kreukelzones. Die dingen komen meestal in botsing met moeder aarde als ze crashen (een erg zwaar ding dat vaak niet mee geeft ) en om de piloot netjes af te remmen hebben ze ongeveer een halve meter. In die afstand remmen ze je af van 100 km/u naar stilstand.
Dat lukt vrij goed, mits tijdens de crash trillingen met bepaalde frequenties niet optreden. Als die wel optreden gaat je ruggegraat mee resoneren en verbrijzelen je rugwervels. Het vliegtuig zelf is erg licht, veel lichter dan veel auto's. Maar als je ziet bij wat voor crash ze de piloot nog redelijk heel weten te houden is dat erg indrukwekkend. Massa is op zich dus niet erg nodig om een botsing goed te doorstaan.
Als je in botsing komt met een Hummer verkleint het ergens wel de acceleratie die je zelf ondervindt, maar met weinig massa is het blijkbaar ook goed te doen om de inzittenden heel te houden.

Een klein verschil in gewicht is het meest sociaal, maar een lichte auto is niet perse onveiliger. Vergeet ook niet dat je de grootste toegevoegde veiligheid haalt uit het voorkomen van een ongeluk en dat is met een lichte auto vaak weer makkelijker (kortere remweg, snellere acceleratie en wendbaarder).

Ow wacht...ik zit nu een eigen verhaal te verdedigen Nou ja wat hierboven staat sta ik achter maar jan patat weet dat niet en die zijn dus inderdaad blij met zware auto's Of ze er daadwerkelijk baat bij hebben is dus een tweede

[ Bericht 7% gewijzigd door TR08 op 03-01-2007 20:36:19 ]
  donderdag 4 januari 2007 @ 10:30:51 #121
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_44998474
TR08 heeft helemaal gelijk in deze.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_45032774
Interessant topic, dit ga ik ook volgen als techneut (AML) en student Lucht- en ruimtevaartechniek. (én actief zweefvlieger )

Qua stroomlijn:


Ecorunner team Delft.


Edit:

Cool, ik zie dat je WTB doet te Delft, gaaf

[ Bericht 17% gewijzigd door Autoreply op 05-01-2007 11:21:44 ]
  vrijdag 5 januari 2007 @ 11:30:52 #123
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_45033338
Hehe ja ik heb wat advies werk gedaan voor het nieuwe eco-runner team, grappig dat je hier die bak aan haalt

De nieuwe moet wel de wielen uit de wind hebben als het aan mij ligt. Verder is het een aardig ding

Oeh en ze willen zestakt gaan rijden zie ik net, die tip heb ik ze gegeven op een van de eerste meetings Benieuwd of ze het op tijd werkend krijgen.
  zaterdag 6 januari 2007 @ 13:59:43 #124
108998 suravida
Keep It Simple Stupid
pi_45072136
Is er ook iemand in het team met ervaring in projectmanagment? Als ik tot zover dit topic lees lijkt het nogal een ongeleid projectiel. En een goeie planning met duidelijke doelen is ook heel handig.
Overigens vindt ik dit een erg leuk initiatief, zou er best aan mee willen werken al weet ik nog niet zo goed met wat. (Mocht je een architect zoeken voor het hoofdkantoor dan moet je maar bellen ;-) )
  dinsdag 9 januari 2007 @ 12:30:48 #125
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_45173814
De duidelijke doelen komen er wel, maar het project zal niet veel harder gaan dan mij aan staat. Ik zie hier en daar mensen helemaal voor hun hobby gaan en hun thuissituatie wat verwaarlozen. Bij mij staat op 1 de veiligheid van de auto, op 2 (of eigenlijk ook 1 ) mijn vriendin, op 3 het halen van het lage verbruik en op 4 de snelheid van het project.

Een planning komt er wel (is er ook al een beetje) maar die beperkt zich vooral tot "wat gebeurt er allemaal en in welke volgorde" en gaat niet zo zeer in op "wat moet wanneer af zijn". Ik streef er naar om na mijn afstuderen ongeveer 1 dag per week voltijd in die auto te stoppen. Zo hard als het gaat gaat het en niet harder.
  dinsdag 9 januari 2007 @ 15:45:54 #126
123738 geelhoed
> /dev/null
pi_45179374
zestakt?
Our Lady of Blessed Acceleration, don't fail me now!
  dinsdag 9 januari 2007 @ 15:56:54 #127
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_45179728
Aanzuigen(1)-Compressie(2)-Arbeid(3)-Uitlaat(4)-Water injectie + arbeid (5) -nog een keer uitlaat (6).

Gevolg is een motor met een piekrendement van ongeveer 2x het normale rendement van een benzineblok

Helaas is er nog niet veel bekend over slijtage en chemische bestendigheid van het blok hiertegen, dus je vindt het nog niet terug in normale auto's. Maar voor experimentele voertuigen die korte stukjes doen kun je het al prima proberen
  dinsdag 9 januari 2007 @ 16:03:58 #128
123738 geelhoed
> /dev/null
pi_45179974
geinig, benieuwd hoe dat klinkt!
Our Lady of Blessed Acceleration, don't fail me now!
  dinsdag 9 januari 2007 @ 17:25:17 #129
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_45182923
Erg lawaaierig naar het schijnt, degene die het het eerst met een diesel blokje probeerde moest zijn plafond opnieuw laten doen omdat de verf eraf bladerde
  zondag 4 februari 2007 @ 21:49:47 #130
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_45989094
Zo...nu eindelijk weer een update... Ik kan de laatste tijd soms aan mijn verslag werken als ik moet wachten op commentaar van mijn begeleiders dus er is tijd geweest om...te...tekenen!!!

Ik heb nog redelijk "quick and dirty" een body geklust, wishbones en banden en die geassembleerd in SolidWorks. Dit als eerste studie om op zijn minst een indruk te krijgen wat e.e.a doet bij het kantelen. Zie de pic hieronder:

De auto is nu 4m lang, 75cm breed (spoorbreedte ongeveer 1m25) en rond de 1m30 hoog.
Het lijkt misschien vrij eenvoudig nog allemaal, maar ik kan je verzekeren dat het werkend krijgen van een kantelmechaniek waarvan je vrij zeker weet dat onderdelen niet met elkaar gaan botsen niet eenvoudig is.

De klus waar ik nu mee verder ga is het uitwerken van een veringsmechanisme en daarna gaat er sturing ontworpen worden. De wishbones en uprights zijn nu zo dat ik er redelijk op vertrouw dat ze de stuurhoeken die ik wil halen zonder ergens tegenaan te knallen. Als de vering en de sturing werkt ga ik de neus van de body nog wat smaller maken om de wielbasis en spoorbreedte wat kleiner te krijgen.

Stroomlijnkappen om de wielen e.d. komen allemaal nog, eerst moet het mechanische deel uitgedokterd. Die kappen klus ik desnoods gewoon in mijn schuur er "on the spot" omheen zonder ze ooit te tekenen.
Mocht je je afvragen waarom de kont nog vrij groot is afgezaagd en hij niet zo puntig is: Ik heb de lengte een beetje beperkt willen houden en als je de afschuining naar binnen groter dan 10 graden maakt neemt zeer waarschijnlijk de luchtweerstand toe. Dit is wel een van de dingen die ik met simuleren hoop te optimaliseren maar daar is het voorlopig nog even geen tijd voor.

De vorm van de body lijkt een Carver rip-off vind ik zelf, maar ik ga niet dingen veranderen puur om daar af te komen. Hij is gerold uit een op het oog gestroomlijnde curve met hier en daar wat afsnijdingen om bij het kantelen niet met de straat in aanraking te komen. Er moet nog e.e.a aan bijgewerkt, met name de neus wordt smaller en verder gaan we gewoon zien hoe het loopt

Ik hoor graag wat commentaar van jullie
  maandag 5 februari 2007 @ 13:46:33 #131
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_46005535
En nog maar een update: Ik krijg zojuist een mail dat de wielerbaan in Almelo in overleg gebruikt kan worden voor testrijden

Helaas is het wel een klinkerbaan, dus erg hard rijden zal niet kunnen, maar het is wel een mooie test om te zien of alles trilbestendig is. Mogelijk kan rijden op snelheid nog op Vliegveld Twente gedaan worden.

[ Bericht 11% gewijzigd door TR08 op 05-02-2007 14:33:12 ]
  maandag 5 februari 2007 @ 15:27:37 #132
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_46008699
quote:
Op maandag 5 februari 2007 13:46 schreef TR08 het volgende:
En nog maar een update: Ik krijg zojuist een mail dat de wielerbaan in Almelo in overleg gebruikt kan worden voor testrijden

Helaas is het wel een klinkerbaan, dus erg hard rijden zal niet kunnen, maar het is wel een mooie test om te zien of alles trilbestendig is. Mogelijk kan rijden op snelheid nog op Vliegveld Twente gedaan worden.
EN de RDW baan in Lelystad?
Misschien valt daar nog wel wat te regelen?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  maandag 5 februari 2007 @ 15:53:51 #133
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_46009547
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 17:25 schreef TR08 het volgende:
Erg lawaaierig naar het schijnt, degene die het het eerst met een diesel blokje probeerde moest zijn plafond opnieuw laten doen omdat de verf eraf bladerde
is dat niet in wo2 al in britse jachtvliegtuigen gebruikt?
Vampire Romance O+
  maandag 5 februari 2007 @ 16:01:53 #134
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_46009819
quote:
Op maandag 5 februari 2007 15:27 schreef daNpy het volgende:

[..]

EN de RDW baan in Lelystad?
Misschien valt daar nog wel wat te regelen?
Ja...mogelijk wel, vooral als ik ze vertel dat mijn vorige ontwerp auto hun IKS site siert

Maar ik ga er vooralsnog vanuit dat daar een flinke zak geld voor neergelegd moet (ik dacht 1800 euro/dag oid?). Bij Vliegveld Twente heb ik via mijn vader wat connecties en dan kan ik vast wel wat over de taxibanen e.d. heen en weer scheuren
  dinsdag 6 februari 2007 @ 08:36:33 #135
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_46031384
quote:
Op maandag 5 februari 2007 16:01 schreef TR08 het volgende:

[..]

Ja...mogelijk wel, vooral als ik ze vertel dat mijn vorige ontwerp auto hun IKS site siert

Maar ik ga er vooralsnog vanuit dat daar een flinke zak geld voor neergelegd moet (ik dacht 1800 euro/dag oid?). Bij Vliegveld Twente heb ik via mijn vader wat connecties en dan kan ik vast wel wat over de taxibanen e.d. heen en weer scheuren
Dan moeten we eerst eens kijken of er iets te regelen valt
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_46034626
hoe gaat dat kantelmachanisme eigenlijk in zijn werk? zit dat gekoppeld aan de stuurkolom of zo? lijkt me best lastig om de snelheid/scherpte vd bocht/kantelhoek goed te krijgen.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 19:49:47 #137
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_46050793
Carver koppelt het kantelen aan een aantal dingen, waaronder hoe hard je het stuur om gooit als ik me goed herinner.

Ik moet me nog wat beter verdiepen in waarom zij dat zo doen. Op zich wil je met het kantelen namelijk maar 1 ding regelen en dat is dat de body altijd in-lijn staat met de krachtvector die zwaartekracht en bochtkracht samen oplevert. Ik zou dan in eerste instantie zeggen dat ik met een of twee (voor redundantie) krachtsensoren moet kunnen meten hoe de hoek van de auto is tov de gewenste hoek en daar op regelen.

Met dat systeem compenseer je automatisch ook ineens voor schuin wegdek. Het Carver-systeem waarbij ook gemeten wordt aan de stuurkolom (of ze gebruiken het stuur zelfs deels als pomp dacht ik) is mogelijk zinvol als je wilt dat de wagen wat extra fanatiek reageert puur op het omdraaien van het stuur. Dan kun je -misschien- wat lekkerder de auto "de bocht in gooien".

Als ik een eigen systeem ontwerp (wat ik vooralsnog liever niet doe) dan ga ik het denk ik alleen bij sturing op de krachtsensor houden. Hoeksensoren voor de huidige hoek heb je dan mogelijk niet eens nodig.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 19:51:09 #138
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_46050847
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 08:36 schreef daNpy het volgende:

[..]

Dan moeten we eerst eens kijken of er iets te regelen valt
Ok ok ... ik zal ze tzt vragen

Maar voorlopig is een baan die om de hoek ligt wel een stuk praktischer voor de eerste testritten dan een baan waar ik 2 uur naar toe moet rijden
pi_46051824
zit er goed uit. maar de voorkant nog smaller? wil je dan de ophanging buiten de auto plaatsen?
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  dinsdag 6 februari 2007 @ 20:50:17 #140
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_46053585
De ophanging komt deels inderdaad buiten de auto, maar daar komt dan weer e.e.a aan stroomlijn kappen omheen

Bij grote kantelhoeken komen de voorwielen erg dicht bij de body. Dan kun je de body smaller maken, of de wielen verder uit elkaar. Ik vind zelf de body smaller de beste optie. De wielen verder uit elkaar geeft meer verliezen denk ik en maakt bovendien de wishbones wel erg akelig lang. Ik denk op het moment zelf dat de wielen zo dicht mogelijk bij de body voor het verbruik de beste optie is. Zowel qua aerodynamica als qua gewicht. Stabiliteit lig ik ivm de hopelijk erg lage ligging van het zwaartepunt icm het kantelen niet echt wakker van.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 21:46:19 #141
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_46055876
En weer een update: Ik heb de vering er in geklust en een eerste gok voor een plaats voor de zuigers voor het kantelen.
Ik heb de kantel zuigers in eerste instantie vrij hoog geplaatst, ik denk erover ze naar beneden te zetten, dat moet ik in de loop van de week even passen. Waarschijnlijk kan dat wel. Bovendien is het beter voor de richting waarin de krachten komen te werken.

De vering is samen met de zuigers erg complex geworden, maar ik vrees dat het allemaal niet veel simpeler kan. Ik wil zien dat ik via WP of een andere veren leverancier, of een winkel met motor/scooter onderdelen wat schokbrekers kan krijgen om te bestuderen. Zo nodig gebruikte.
Mocht iemand die hebben liggen (oude dus) nu en mij een setje willen sturen *hint* dan ben ik daar dankbaar voor

Verder moet ik wat literatuur zien te bemachtigen over standaard hydraulische zuigers. Ik heb nu gewoon de parts voor de dempers gerecycled als eerste ding maar uiteindelijk worden zowel de dempers als de kantelzuigers wel wat anders dan ze nu zijn.

Als eerstvolgende ding wil ik de verbinding tussen wishbones, uprights en pushrods (of eigenlijk pullrods hier ) voor de dempers aanpassen. Daarmee kunnen de wishbones een stukje dichter bij elkaar. Verder wordt de upright een stuk minder hoog waardoor de wishbones ook nog weer dichter bij elkaar liggen. Ze liggen nu 200mm boven elkaar, ik wil dat terug brengen naar 100. Dan wordt de grondspeling wat groter en kan die buik onder de neus een stuk kleiner. De wishbones moeten dan wel wat zwaarder uitgevoerd, maar dat lijkt me vooralsnog geen punt. Ze worden daar hoogstens een paar honderd gram zwaarder van incl bevestigingspunten.
De aero wordt er waarschijnlijk beter van (ik wil de beide wishbones dan binnen 1 stroomlijn kap passen). De gaten in de body kunnen dan kleiner en de kans op schade door kontakt met obstakels neemt behoorlijk af.

[ Bericht 28% gewijzigd door TR08 op 06-02-2007 21:53:51 ]
  dinsdag 6 februari 2007 @ 23:47:55 #142
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_46060775
Ik weet niet waarom, maar ik zou het kantelmechanisme aan de onderste buis van de wielophanging maken... Dit ziet er nogal fragiel uit zo...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_46061101
Waarom kantelen de wielen mee? Het is vaak met motorfietsen ook een probleem omdat je "vierkante" banden krijgt. What about verticale wielen die verticaal blijven? (Of past dat niet gezien de plaats eronder?)
  woensdag 7 februari 2007 @ 07:49:31 #144
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_46064927
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 23:47 schreef MikeyMan het volgende:
Ik weet niet waarom, maar ik zou het kantelmechanisme aan de onderste buis van de wielophanging maken... Dit ziet er nogal fragiel uit zo...
Zo ziet het er wel uit, maar het is het volgens mij niet. Er zijn meer auto's waarbij de demper aan de bovenste wishbone bevestigd wordt. De reden dat ik dit doe is dat ik in de knel kom met de buis waar de bovenste wishbones aan zitten als ik alles onderaan vast maak. Ik had het eerst ook onderin zitten maar dat was erg krap. Bovendien had ik haast geen ruimte om de zuigers voor het kantelen nog binnen de body te houden. Dat lukt nu wel
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 23:58 schreef Autoreply het volgende:
Waarom kantelen de wielen mee? Het is vaak met motorfietsen ook een probleem omdat je "vierkante" banden krijgt. What about verticale wielen die verticaal blijven? (Of past dat niet gezien de plaats eronder?)
Daar heb ik aan gedacht, ik heb dat ook getekend. Maar ik loop er dan tegenaan dat ik de body ergens moet gaan delen om de niet-meedraaiende opstelling nog ergens in een voldoende gestroomlijnde setup te krijgen. Dat werd erg lelijk. Bovendien kan ik met motorbanden kleinere wielen krijgen waar nog steeds standaard remschijven en zo in passen.

Met name het delen van de body werd erg lelijk en ik slaagde er niet in iets te verzinnen om dat aerodynamisch nog enigszins verantwoord te maken. Bovendien introduceert dit een heel moeilijk rotatiemechanisme dat voor de stjifheid van de body de nodige nadelen gaat krijgen. Nu kan ik hopelijk een enkele koker als draagbalk gebruiken voor de hele auto.
  woensdag 7 februari 2007 @ 09:46:26 #145
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_46066402
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 07:49 schreef TR08 het volgende:

[..]

Bovendien had ik haast geen ruimte om de zuigers voor het kantelen nog binnen de body te houden. Dat lukt nu wel
[..]
Waarom zou je dat willen?
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  woensdag 7 februari 2007 @ 10:27:02 #146
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_46067288
Alles wat ik binnen de body houd blijft relatief schoon. Ik heb tot nog toe alles zo gemaakt dat er zo weinig mogelijk onderdelen buiten de body komen. Ook dingen als een motor komen in een compleet afgesloten ruimte (behalve de koeling natuurlijk ) puur om de dingen die niet vies hoeven te worden (kantelsysteem, motor, generator, bekabeling, ventilatie, etc) gewoon netjes schoon te houden.

Buiten het "schoon" argument is het ook zo dat alles dat buiten de body steekt behoorlijk wat luchtwrijving introduceert, wat weer slecht is voor het verbruik.
pi_46073404
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 23:58 schreef Autoreply het volgende:
Waarom kantelen de wielen mee? Het is vaak met motorfietsen ook een probleem omdat je "vierkante" banden krijgt. What about verticale wielen die verticaal blijven? (Of past dat niet gezien de plaats eronder?)
Door middelpuntsvliedende kracht komt er enorm veel kracht op de zijkant van de banden en velgen te staan als je de bocht in/om gaat. Dit betekent bij het verticaal houden van de wielen, dat de banden en velgen enorme krachten moeten kunnen weerstaan.
Door de wielen te laten kantelen wordt het merendeel van de kracht via het loopvlak van de band (en niet via de zijkant) naar de grond gewerkt. Dit betekent meer grip & minder zijwaartse kracht op de band/velg. Hierdoor kan het gewicht en de omvang van de band ook lager.

Hierbij is even buiten beschouwing gelaten dat deze krachten er bij een driewieler voor kunnen zorgen dat deze snel omslaat als de wielen verticaal blijven staan. De kans op omslaan wordt door het kantelen vrijwel uitgesloten.
now get busy! am i paranoid? YES you're paranoid!
  woensdag 7 februari 2007 @ 14:21:25 #148
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_46073953
Er zijn inderdaad genoeg technische redenen om voor motorbanden te gaan, maar omdat het me een nogal fundamentele ontwerpkeuze lijkt even een praktische opmerking (je wilde het ding op termijn immers ook als praktisch bruikbaar vervoermiddel gebruiken nietwaar?)

Motorbanden zijn zowel duur als weinig slijtvast. Natuurlijk hangt het sterk van je rijstijl af, maar bij middenklasse motoren kun je rekenen op ongeveer 130 euro per stuk voor 10.000-15.000 km. Heb je dat meegewogen in je beslissing?
Vampire Romance O+
  woensdag 7 februari 2007 @ 17:38:22 #149
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_46080237
@MrWilliams: De zijwaartse krachten worden bij mij niet groter dan bij een gewone auto die even sportief gereden wordt. De krachten overdracht van band -> Velg is dus niet iets waar ik me zorgen over gemaakt heb.

@MouseOver: Een goede overweging inderdaad, waar ik nog niet aan gedacht had. Ik zal het bij deze meteen even doen
Mijn vader rijdt op een BMW K1200S ongeveer 20.000km met een setje banden als ik me goed herinner (ook mbt het precieze motortype ). Hij rijdt in elk geval een 1200cc tourmotor van BMW waarvan het type begon met K. Dat is op zich al 2 keer zo veel.
Als ik mijn wagen voor woon-werk verkeer ga gebruiken kom ik nauwelijks boven de 80km/uur uit en al helemaal nauwelijks boven de 100km/uur. Als je daarbij op telt dat mijn banden minder te lijden zullen hebben van het oud worden an sich (dus een tijdsfactor, niet mechanische slijtage) denk ik dat ik nog wel iets verder kom, vast wel 30.000 maar stel even dat ik op 20.000 blijf steken zoals mijn vader.
Als ik dan aanneem dat de wagen 3 ton mee moet gaan (ik rijd 20.000 per jaar op het moment dus 15 jaar) geef ik per jaar 500 euro aan banden uit.www.novarota.nl kijk kom ik trouwens op 60 euro/band omdat ik R12 banden wil. Die zullen wel weer minder km's mee gaan maar ik wil een grootte orde schatting dus we blijven even op de 20k. Dan kom ik op ongeveer 180 euro/jaar aan banden.

De complexiteit van de constructie wordt denk ik met motorbanden dusdanig simpeler dat dat denk ik wel eens 1500 euro kon schelen in bouwkosten, maar we nemen even 1000. Dan zou ik -als ik gratis autobanden zou krijgen- in een jaar of 5 quitte spelen. Een setje autobanden + balanceren kost dacht ik al gauw 300 euro (100 euro/wiel) en die gaan dacht ik 50.000 mee dus na 100.000 km (5 jaar) geef ik daar 600 euro aan uit. Het verschil is dan nog maar 400 euro over 5 jaar.

Ik denk dat ik die 100 euro/jaar wel uit wil geven door motorbanden te nemen. Helemaal omdat ik verwacht dat het verbruik er nog wat minder van wordt en de zorgen mbt ontwerp en bouwen echt enorm afnemen.
Brandstof kosten/jaar zouden trouwens bij 1:50 op LPG, 50 cent/liter en 20.000 km/jaar ongeveer 200 euro zijn, dus de brandstofbesparing (die zou plm 50% moeten zijn)gaat niet echt opwegen tegen de duurdere bandenkosten/jaar.

[ Bericht 5% gewijzigd door TR08 op 07-02-2007 18:55:30 ]
  woensdag 7 februari 2007 @ 22:38:36 #150
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_46088957
Zo...de wielophanging is wat bijgewerkt, de wishbones staan nu 100mm uit elkaar. Verder heb ik de constructie met de veren/dempers toch wat omgegooid en verder versimpeld. Voor de voordempers ga ik denk ik proberen om van dei schokbrekers-geintegreerd-met-vork voor motorfietsen te gebruiken.
Als na wat doorontwerpen de huidige constructie blijft zoals ze is wil ik eens praten met WP of een andere verenboer om te kijken hoe slim alles is.
Plaatje:

Wat ik denk te gebruiken als voorveren is het volgende:

De opzetstukken zijn te vervangen met iets anders dus ik kan bij deze buizen eigenlijk gewoon mijn eigen bevestiging kiezen indien nodig. WP was verder erg meewerkend bij het kijken naar vering voor Nuna 2 dus misschien vinden ze het ook leuk om voor dit project iets aparts te doen. Liefst blijf ik echter wel werken met zo veel mogelijk standaard delen.

Ik ben al met al vrij tevreden over deze opzet. Er moet wel wat gespeeld met de maten maar het concept spreekt me meer aan dan wat ik had. To be continued en commentaar is uiteraard weer welkom samen met eventuele tips
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')