abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 16 februari 2007 @ 11:00:09 #201
58060 Apoc2003
Er gaat niets boven groningen!
pi_46361076
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 09:13 schreef anarchitect het volgende:

[..]

Totaal niet, tenminste: niet op het vliegveld in Mumbai.
Ook niet in Delhi.... niets van gemekrt althans. Overigens kon je in Delhi op het vliegveld gewoon al geld pinnen, dus zoeken naar automaat hoefde niet eens.
"Something hidden. Go and find it. Go and look behind the Ranges. Something lost behind the Ranges. Lost and wating for you. Go!"
-Rudyard Kipling
pi_46361914
quote:
Op donderdag 15 februari 2007 09:54 schreef Flipster24 het volgende:

[..]

Kulvraag 1: Hangt een beetje vanaf waar je bent denk ik. In Delhi of in de echt toeristische areas is het niet zo'n probleem. In het zuiden of in de meer rural areas kun je aardig in de problemen komen als je zelfs onbedekte schouders hebt. Maar als je gewoon een lange linnen broek draagt is dat in mijn mening niet echt warmer dan gewoon een korte broek. Zorg in iedergeval dat je een grote sjaal (Pashmina) bij je hebt om je te kunnen bedekken als dat nodig is.
Altijd bij me...
quote:
Zeker op drukke plaatsen zoals treinstations, festivals ed. Ik weet nog heel goed toen wij tijdens een festival iin Mysore waren er een meisje uit Delhi bij was (Duits) die als enige geen sari droeg,
Oeh? Die heb ik niet en weet al helemaal niet hoe ik zoiets moet dragen.... zal wel goed komen.
quote:
werd letterlijk als een stressball gebruikt door die Indiers..
quote:
Heb een paar tikken moeten uitdelen om de mensen op een afstand te houden.. Indiers in menigten moet je trouwens sowiezo maar uit de buurt blijven als vrouw.
Ja, dát maakt me enthousiast voor India Blijven ze niet van je af ofzo??
quote:
Probeer in iedergeval een beetje te volgen wat de local vrouwen aanhebben.
Ok
quote:
Kulvraag 2: Wat is een beetje een 'eerlijke' fooi / zwerver'gift'?
Geef geen geld aan kinderen! die kinderen worden meestal uitgebuit door de zgn. bedelmaffia en zien zelf niets van dat geld. Als je iets wil geven geef iets te eten of iets kleins! Maar geef geen geld aan kinderen! Het is lastig om ze te negeren, maar je went er wel aan. Mocht je iets willen geven aan andere bedelaars, een paar roepies is voldoende.
Bagage handlers geef ik nooit meer dan 10 Rps, dat is meer dan genoeg, als ze meer vragen gewoon wegsturen. Je moet niet bang zijn om af en toe een beetje boos te worden in India, vooral tegen verkopers, en riksha-chauffeurs.
Waarom dan eigenlijk. Van wat ik weet is (andere landen dat wel) dat het not-done is om boos/bozig te worden. Ik kon me altijd redden met een glimlach.
quote:
Horeca personeel verwacht in principe geen fooi. In een wat luxer restaurant kun je misschien 10% achterlaten als je het waard vind. Heb al trouwens een aantal keren gehad dat fooi werd geweigerd zelfs.
De eerste taxi-rit in een vreemd land word je altijd opgelicht, gebeurt overal; zelfs in ons eigen landje. Maar je kunt altijd als je ergens naartoe wil even het hotelpersoneel even vragen hoeveel de rit ongeveer zou moeten kosten.
Vergeleken met Thailand en Cambodja is India misschien net iets "harder" in Thailand word je ook niet zo snel afgezet als je een taxi oid pakt. In India is dat standaard, je betaalt altijd meer, of er wordt altijd een omweg gepakt.
Jeuh... ik word al dolenthousiast bij je antwoorden.... wel eerlijk, daar niet van, maar jeetje...
pi_46368601
Het klinkt misschien een beetje negatief allemaal, maar zo is India; af en toe is het helemaal niets en soms voel je je de koning te rijk. Ik wil alleen duidelijk maken dat India een lastig land is vergeleken met Z-O Azie, het is staat voor mij persoonlijk ook ver van de andere landen in dat werelddeel af.
Over het algemeen moet je als vrouw goed uitkijken. Vooral in Delhi zeker niet alleen s'avonds over straat lopen en probeer in de trein niet naast een man te zitten. Trouwens, je hoeft niet altijd een sari te dragen, zolang het maar niet te verhullende kleding is.
In Oost Azie is boos worden of controle over jezelf verliezen gezichtsverlies, daarom kom je daar ook verder met een glimlach en een vriendelijk woord. Maar India heeft dat dus niet. Indiers van de lagere rangorde zijn gewend om rondgecommandeerd te worden en vaak als vuil behandeld te worden. Denk niet dat je daar verandering in kunt brengen als buitenlander; aardig zijn tegen je chauffeur wordt vaak gezien als een teken van zwakte en daar wordt op gereageerd door er misbruik van te maken. Klinkt erg negatief maar het is niet anders. Toen ik zelf net in India zat groette ik bv. iedereen als ik de zaak binnenkwam maar het bleek dat ik de loopjongens in verlegenheid bracht als ik hun groette, ze wisten niet hoe ze erop moesten reageren. Officieel bestaat het ook niet meer, maar je merkt na een tijdje in India gezeten te hebben dat er nog zeker een soort systeem van sociale rangorde bestaat.
Nogmaals, ook al klinkt het misschien negatief wat ik hier vertel, India blijft een machtig interessant land wat gewoon even wat tijd kost om eraan te wennen maar daarna ga je het steeds meer waarderen.
pi_46371770
Update; ben momenteel in Jaisalmer (Rajastan). In de afgelopen week langs Mount Abu - Udaipur - Johdpur geweest. Ik vond met name Johdpur indrukwekkend, net als Udaipur. De andere twee waren interessant maar had ik kunnen missen. De paleizen en forten hier zijn fantastisch en tegelijktijd megalomaan. Ik ga morgen op driedaagse kameel safari, daarna richtig Jaipur en Delhi/Agra.

Voor jack4ya: Mumbai zou ik compleet overslaan, dat is alleen maar sloppenwijk.
Jesus saves but death prevails.
pi_46381987
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 11:29 schreef jack4ya het volgende:

[..]

Oeh? Die heb ik niet en weet al helemaal niet hoe ik zoiets moet dragen.... zal wel goed komen.
Wij zijn dus net terug van onze 10 dagen India. En ik heb ook een aantal saree's gekocht. Ik weet ook hoe je die aan moet trekken.
Altijd blijven lachen!!
pi_46432768
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 21:47 schreef BattleLies het volgende:

[..]

Wij zijn dus net terug van onze 10 dagen India. En ik heb ook een aantal saree's gekocht. Ik weet ook hoe je die aan moet trekken.
Ik zeg: "Maak 's een instructievideo!"
pi_46570616
Euh... nu zijn de prijzen verdubbeld?
Ik wil van Mumbai naar Delhi op 3 of 4 maart. Bij voorkeur 3 maart rond het middag uur.
Ik kom liever niet 's avonds aan in Dehli? Of maakt dat niet uit?

Wie weet welke airline en vlucht een mooie deal is. Hoeft niet perse het goedkoopst trouwens.

Ik kom iedere keer rond 8000 (voor 2) 's middags uit (behalve Spice 7100) en 's avonds laat voor 6000
pi_46570662
Euh... nu zijn de prijzen verdubbeld?
Ik wil van Mumbai naar Delhi op 3 of 4 maart. Bij voorkeur 3 maart rond het middag uur.
Ik kom liever niet 's avonds aan in Dehli? Of maakt dat niet uit?

Wie weet welke airline en vlucht een mooie deal is. Hoeft niet perse het goedkoopst trouwens.

Ik kom iedere keer rond 8000 (voor 2) 's middags uit (behalve Spice 7100) en 's avonds laat voor 6000
pi_46571731
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 20:22 schreef jack4ya het volgende:
Euh... nu zijn de prijzen verdubbeld?
Ik wil van Mumbai naar Delhi op 3 of 4 maart. Bij voorkeur 3 maart rond het middag uur.
Ik kom liever niet 's avonds aan in Dehli? Of maakt dat niet uit?

Wie weet welke airline en vlucht een mooie deal is. Hoeft niet perse het goedkoopst trouwens.

Ik kom iedere keer rond 8000 (voor 2) 's middags uit (behalve Spice 7100) en 's avonds laat voor 6000
  • air india
  • Kingfischer
  • Deccan
  • Sahara
  • Jet
  • Indian Airlines
  • Alliance (ofzoiets..niet nemen, niet betrouwbaar)


    Uit deze kun je kiezen
  • pi_46572261
    quote:
    Op donderdag 22 februari 2007 20:46 schreef jpjedi het volgende:

    [..]

  • air india > website werkt niet (bij mij)
  • Kingfischer > 8000 's middags
  • Deccan > 6000 's avonds laat
  • Sahara > 7200 denk ik maar site werkt niet goed
  • Jet > 215 $ !!
  • Indian Airlines > 300 $ !!!!
  • Alliance (ofzoiets..niet nemen, niet betrouwbaar)

    Uit deze kun je kiezen
  • Duss.... ik had wel gekeken, hoor, ik hoopte op dat iemand beter kon vinden
    pi_46572642
    Idd giften en fooien aan de zwervers zou ik ABSOLUUT niet doen!!
    Daar heeft Dinosaur gelijk in, je wordt binnen de kortste keren totaal omringt door mensen, zeker geen fijn gevoel. Ze kennen het ook niet en dus is het ook niet gebruikelijk.
    quote:
    Maar als je eenmaal als target bent geidentificeerd, in een drukke of toeristische plaats, dan berg je maar. Mijn ervaring is dat je daarvoor wel een soort van olifantenhuid ontwikkelt, of een soort gelatenheid (waarmee Indiers generaliserend geboren lijken te zijn).
    So true....
    Uiteindelijk maar negeren.... allermakkelijkste, maar wel moeilijk

    Verder zal ik de trein zoveel mogelijk proberen te vermijden. Als vliegen vrij goedkoop is, doe dat!! Ik heb 2x zo'n 10-15u in de trein gezeten (sleeperclass) en dat is een van de ergste ervaringen die ik tot nu toe mee heb gemaakt.... wat een ontzettende smerigheid!! Bah! Niet te geloven!!
    Die Indiers die je continu aanstaren, gebrek aan privacy, stank, lawaai etc. etc. etc. Je voelt je volkomen gebroken na zo'n treinrit....
    pi_46573633
    quote:
    Op donderdag 22 februari 2007 20:59 schreef jack4ya het volgende:

    [..]

    Duss.... ik had wel gekeken, hoor, ik hoopte op dat iemand beter kon vinden
    Zover ik weet zijn er geen anderen..

    Je kan altijd nog de trein pakken.
    pi_46576429
    Het weer in juli/augustus en een reis in Noord India...gaat dat samen?

    oftewel: moeten we dan (veel) moesson verwachten? hitte? Wie kan me er iets over vertellen..graag uit ervaring...
    Het leven is een spel, speel het! (moeder Theresa) * Play is the highest form of research. (Albert Einstein) * Alles wat je aandacht schenkt, groeit. * En zo niet? Dan toch!
    pi_46576950
    quote:
    Op donderdag 22 februari 2007 21:24 schreef jpjedi het volgende:

    [..]

    Zover ik weet zijn er geen anderen..

    Je kan altijd nog de trein pakken.


    Ik boek wel een vlucht...
    pi_46625267
    Het weer in juli/augustus en een reis in Noord India...gaat dat samen?
    oftewel: moeten we dan (veel) moesson verwachten? hitte? Wie kan me er iets over vertellen..graag uit ervaring...

    (weet t: ik vroeg t in t andere india topic ook al maar daar heb ik nog geen reactie dus probeer t vandaar ook even hier)
    Het leven is een spel, speel het! (moeder Theresa) * Play is the highest form of research. (Albert Einstein) * Alles wat je aandacht schenkt, groeit. * En zo niet? Dan toch!
    pi_46702823
    quote:
    Op zaterdag 24 februari 2007 15:42 schreef myxomatosekonijn het volgende:
    Het weer in juli/augustus en een reis in Noord India...gaat dat samen?
    oftewel: moeten we dan (veel) moesson verwachten? hitte? Wie kan me er iets over vertellen..graag uit ervaring...

    (weet t: ik vroeg t in t andere india topic ook al maar daar heb ik nog geen reactie dus probeer t vandaar ook even hier)
    Volgens mij zijn dat de slechtste maanden om in India op vakantie te gaan....de regen die dagelijks valt, zorgt wel voor wat afkoeling, maar er valt vaak zo veel water dat er lokaal overstromingen ontstaan. Wel trekt de moesson in het noorden het eerst weg....

    Ik heb zelf alleen maar het staartje van de moesson meegekregen (Delhi begin september)....ik werd er niet vrolijk van...ben meteen bij Manali de Rohtang pas overgegaan....in Ladakh en Zanskar is het dan nog een maandje goed toeven voordat de sneeuw dan roet in het eten gooit.

    Ach, je kan altijd nog een paraplu meenemen...

    is het niet tegen de regen, dan wel tegen de hitte
    Come get some!
    -
    pi_46775087
    Nou, mijn droom (of nachtmerrie) gaat vrijdag beginnen.
    We gaan vrijdag morgen vroeg, heul vroeg, naar schiphol. We landen 's avonds in Mumbai. Volgende dag om 12uu vliegen we door naar Delhi.
    Ik kwam er vanochtend achter dat de luchthaven op 30km en 2 uur reizen vanaf Mumbai centrum ligt. Dat begint dus al goed

    Ik moet zeggen: ik heb nog steeds ambivalente gevoelens. Eigenlijk niet zo fijn, normaal gesproken kan ik niet wachten om op mijn bestemming aan te komen. Nu heb ik echt zoiets van: "Waar ben ik in vredesnaam aan begonnen?"

    Ook zegt ie-der-een tegen me zoiets als: "Kijk maar uit, je gaat echt ziek worden!" Ook al zo'n opsteker

    Maargoed, als ik er al zo tegen opzie, dan zal het wel niet zo tegen vallen... of zoiets... denk ik...
    pi_46778974
    Ik wens je veel plezier straks. Je gaat in iedergeval niet compleet onvoorbereid en naief op reis, ik denk dat, afgezien van de kleine irritante zaken zoals diaree en reisstress als je naar het grote geheel kijkt het een mooie reis gaat worden.
    Veel plezier en houd ons op de hoogte!
    pi_46798309
    quote:
    Op woensdag 28 februari 2007 15:59 schreef jack4ya het volgende:
    Nou, mijn droom (of nachtmerrie) gaat vrijdag beginnen.
    We gaan vrijdag morgen vroeg, heul vroeg, naar schiphol. We landen 's avonds in Mumbai. Volgende dag om 12uu vliegen we door naar Delhi.
    Ik kwam er vanochtend achter dat de luchthaven op 30km en 2 uur reizen vanaf Mumbai centrum ligt. Dat begint dus al goed

    Ik moet zeggen: ik heb nog steeds ambivalente gevoelens. Eigenlijk niet zo fijn, normaal gesproken kan ik niet wachten om op mijn bestemming aan te komen. Nu heb ik echt zoiets van: "Waar ben ik in vredesnaam aan begonnen?"

    Ook zegt ie-der-een tegen me zoiets als: "Kijk maar uit, je gaat echt ziek worden!" Ook al zo'n opsteker

    Maargoed, als ik er al zo tegen opzie, dan zal het wel niet zo tegen vallen... of zoiets... denk ik...
    ach, 6 weken door Radjesthan gereisd, niet 1 moment ziek geweest. Het 'je gaat echt ziek wordern' is ongeveer het Indiaase equivalent van Lariam-verhalen... (ook geen last van trouwens).

    Veel plezier & go with the flow & en geniet van alle onverwachte gekkigheid.
      donderdag 1 maart 2007 @ 15:05:24 #220
    76542 jack4ya
    bê-ê-êh
    pi_46808289
    In andere landen zijn we ook, als door een klein wonder, nooit ziek geworden... nouja, niet op de plaatsen waar je het zou verwachten. Maar goed, we hebben nu toch 1.5 kg totaal aan huisapotheek. Ik weet wel dat je daar alles kan kopen, maar vind het prettig om mijn eigen bij te hebben, wat ik ken enzo.
    Vriendlief heeft 12kg en ik 10kg. Volgens mij wel okay.

    Ow.. die 1.5 kilo is inclusief muggenspul, zonnebrand, handgels etc.


    6 wkn Rajastan... dan kan ik vast nog wel de highlights aan je vragen? Al hoewel wij maar een week ofzo denk ik hebben, afhankelijk of delhi/agra/jaipur bevalt. Anders peren we 'm naar Goa/Kerala ofzo.

    Dus nog steeds last minute tips graag

    [ Bericht 15% gewijzigd door jack4ya op 01-03-2007 15:25:43 ]
    pi_46809619
    quote:
    Op donderdag 1 maart 2007 15:05 schreef jack4ya het volgende:
    In andere landen zijn we ook, als door een klein wonder, nooit ziek geworden... nouja, niet op de plaatsen waar je het zou verwachten. Maar goed, we hebben nu toch 1.5 kg totaal aan huisapotheek. Ik weet wel dat je daar alles kan kopen, maar vind het prettig om mijn eigen bij te hebben, wat ik ken enzo.
    Vriendlief heeft 12kg en ik 10kg. Volgens mij wel okay.

    Ow.. die 1.5 kilo is inclusief muggenspul, zonnebrand, handgels etc.


    6 wkn Rajastan... dan kan ik vast nog wel de highlights aan je vragen? Al hoewel wij maar een week ofzo denk ik hebben, afhankelijk of delhi/agra/jaipur bevalt. Anders peren we 'm naar Goa/Kerala ofzo.

    Dus nog steeds last minute tips graag
    ik vind nog steeds Bundi geweldig (circa 5 uur reizen naar het zuiden vanaf Jaipur, prima airco bussen met gereserveerde plaatsen, prima weg). Superrelaxt, een prachtig kasteel, innemende mensen. Maar zou ik niet doen als je maar een week voor het geheel hebt. Je kunt daar low budget slapen in de elephant stables (24 hours bucket of hot water , of in de oude paardestallen, je waant je onderdeel van het kasteel zelf). Slenter naar de markt, onderweg stoppend bij chai-stalletjes. We hebben er een week over gedaan om van boven naar de markt te lopen, elke keer kwamen we wel iemand tegen: J.P., de stonende zingende playboy , de man met zijn safraan lassis etc. Een verademing na Jaipur met al zijn drukte.

    Udaipur was ook erg leuk (tip: Wonderland hotel, vraag een kamer met uitzicht over het meer!), hoewel het jammer was dat er geen water in het meer stond. Als je daar komt, ga eens kijken naar de tempel die pal in het midden van Udaipur staat. Bij voorkeur als de tempel in gebruik is. Zo devoot en vroom en betoverend. En ze vinden het leuk als je stilletjes in een hoekje komt kijken en luisteren, een knik met het hoofd komt je toe terwijl je naar de zang luistert die iedereen in trance brengt. Tegenover Mayur cafe, van waar je de hele dag van het terras op de bovenste verdieping naar de drukte op straat kunt kijken (heerlijke Malai Kofta).

    Tussen Udaipur en Jodhpur ligt Ranakphur. Erg mooie Jaintempel, ongelofelijk mooi marmersnijwerk. Mindboggling.
    Zorg dat rond het middaguur daar bent, en eet mee in de grote eetzaal met de pelgrims. En nee, dat vinden ze niet vervelend, ze vinden het alleen maar leuk als je niet alleen met een grote touringcar bus een bliksem bezoek brengt. Shivika Lake Resort is de slaapplaats to be. Pak een local bus naar het volgende dorpje, vol met stoere mannen met tulbanden.

    Jodphur is wel wat uit de buurt, maar daar zijn we te kort gebleven (het was toen koud). Kleine nauwe steegjes, een prachtig paleis alweer, zeer de moeite waard. Je kunt prachtig winkelen naar stofjes, en de heerlijkste safraanlassis drinken daar.
      donderdag 1 maart 2007 @ 18:03:16 #222
    76542 jack4ya
    bê-ê-êh
    pi_46814799
    Supertips!! Die print ik gelijk uit!! Waanzinnig hoor.
    We hebben in totaal 4 weken... Ik verwacht een week, misschien iets langer voor Delhi Agra Jaipur. Dan globaal via Rajastan en dan met name de plaatsen die je nu beschrijft na Ahmedabad ofzo.
    Hebben we nog tijd, zal wel niet, dan liefst ook nog Kerala of Goa...

    Stel ik pak de plekken die je beschrijft( en neem van me aan dat we kilometervreters zijn,) hoelang hebben we denk je nodig?
      donderdag 1 maart 2007 @ 18:55:49 #223
    20343 SnuggLe
    Drs. Betweter
    pi_46816424
    He bniet alles gelezen, maar ga je ook naar de Golden Temple in Amritsar? Echt aan te raden, is geweldig. We zijn daarvoor in de bergen geweest, Dharmsala, waar de Dalai Lama in ballingschap leeft. Dat was toch ook echt een hoogtepunt in onze reis. Ook een verademing om daar in de koelte tussen alle zeer vriendelijke Tibetanen te lopen in het kleine dorpje. Dan ben je 'even weg uit India' in India, if you know what i mean ;-)

    Wat andere tips:
    - de Jama Masjid in Dehli. Een hele mooie Moskee en een uitgelezen mogelijkheid om in contact te komen met nieuwsgierige Indiers.
    - Ga niet alleen de Taj Mahal bekijken zoals alle toeristen doen, maar doe het ook eens anders: loop als je voor de oostelijke poort staat rechtsaf langs de muur tot het water. Daar is een vriendelijke man met een heel simpel bootje die je mee de rivier op kan nemen en je een PRACHTIG uitzicht op de Taj geeft. Vooral geweldig bij zons op/ondergang. Niet drommen mensen om je heen.
    - Om in Jaipur zoveel mogelijk in 1 dag te zien kan je de busreis van de government aldaar nemen. Heel handig...echt. Kost geen drol, wel met wat toerisen in een bus, maar je ziet in 1 dag het meeste. De dingen die te snel gaan (veelal de zaken die in het centrum liggen) kan je daarna rustig zelf doen. Vooral het feit dat de dingen die wat verder van Jaipur liggen op deze manier makkelijk bereikbaar zijn is ideaal. Een taxi of Riksjawallah is duurder.
    - de Monkey Temple in Jaipur: ZEKER bezoeken. Kans is groot dat je totaal geen monkeys ziet, maar dat is niet belangrijk. Knoop eens een gesprek aan met de beheerder aldaar, de 'priester' (indiase naam even kwijt). Geweldig, we hebben daar een 2 uur over India lopen praten. Hij en zijn vrouw zijn heel aardig en open en eeuwen getrouwd (zie ook de foto rechtsbovenaan in de link die ik hieronder heb geplaatst).

    Ik zou *persoonlijk* niet heel Rajastan doen. Maar..laat je inderdaad verder verrassen. Ga van de geeffende paden af en laat je innemen door alle geuren en kleuren. Laat je niet te bang maken door alle verhalen hier....

    Wat foto's van me staan HIERRRRR
    De eerste 2 zijn bij de Jama Masjid gemaakt overigens.

    [ Bericht 25% gewijzigd door SnuggLe op 01-03-2007 19:03:21 ]
    pi_46828132
    TS héél veel plezier in India, en een fijne vakantie! Ik ben erg benieuwd wat je er van vond. Ik hoop dan ook dat je een reisverslag wilt posten als je terug bent!! Bon voyage
      vrijdag 2 maart 2007 @ 03:26:00 #225
    76542 jack4ya
    bê-ê-êh
    pi_46834703
    thnx... we vetrekken nu!
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')