abonnement Unibet Coolblue
  zondag 20 augustus 2006 @ 07:39:25 #1
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_40990354
Binnenkort ga ik verhuizen en mijn nieuwe huisje heeft een vijver in de tuin. De vijver is ongeveer 2 m2 gok ik, diepte weet ik niet (maar ik gok een halve meter of zo). Nu heb ik sinds een jaar of 9 twee roodwangschildpadden. Ze zijn ongeveer ter grootte van een CD qua schildoppervlakte en het wordt steeds lastiger om ze binnen te houden.

Goed, de vraag is al duidelijk denk ik: ik overweeg de schildpadden in de vijver te gaan houden in het nieuwe huis, maar ik vraag me af of dat een goed idee is. Ik heb wel eens een waterplantje in de huidige bak gelegd en als je dan een half uur later gaat kijken is er niets meer van te vinden. Schildpadden in een vijver met waterplanten en vissen lijkt dus niet zo'n strak plan. Daarnaast ben ik bang dat ze in de winter doodvriezen.

Is er iemand hier met ervaring op dit vlak? Is het slim de beesten in de vijver te houden en zo ja, wat moet ik zoal doen om te zorgen dat ze niet doodvriezen, niet de vijver opeten, niet worden opgegeten door een reiger of een kat, het water schoon blijft, niet alle planten weg zijn binnen een dag, etc. Of is het antwoord gewoon: niet doen?
Op woensdag 11 november 2009 18:10 schreef ElisaB het volgende: Ik ben ElisaB en stiekem verliefd op MrS O+
China verslagje: [sc] 611 Waar Geer een lijk probeert te verbergen...
  zondag 20 augustus 2006 @ 08:33:25 #2
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_40990511
Ik heb schildpadden in de vijver (roodwang, geelwang, geelbuik, roodXgeelwang, ennogeenwaarvanikdenaamnietonthoudenkan), dwz die gaan naar buiten als de laatste vorst snachts geweest is (april/mei), en weer naar binnen als de vrieskou er weer aan komt (Oktober/November). Je moet dus wel een bak binnen hebben voor de winter, ook moet je een strand/kant maken waar ze op kunnen zitten om lekker in de zon te drogen (zowel binnen als buiten, binnen gebruik je natuurlijk een daglichtlampje, of een gewoon spotje ).
Vergeet niet iets van een hek om de vijver te zetten, en niet recht omhoog ! Ja ze klimmen eruit, en nee je vind ze dan wrs niet terug, schildpadden zijn errug snel (ja serieus !)
Vissen in je vijver zou ik niet doen, tenzij je ze levend voer geeft
Plantjes in je vijver gaan het ook niet overleven, want ze zijn er gek op ! vooral waterpest (die zuurstofbosjes uit de dierenwinkel) en de wortels van een plantje waar ik ff niet opkom.

Je moet er dus echt rekening mee houden dat je ze in de winter binnen zult moeten houden, in de vijver vriezen ze kapot En ook rekening mee houden dat als je ze in de vijver doet buiten lekker in de zon dat ze giga groeien ! Wij zijn ons vorig jaar lam geschrokken toen ze eruit kwamen, zo erg waren ze nog nooit gegroeit Dus je moet voor binnen een redelijke (vijver)bak hebben.
-= Een ongeluk zit in een klein hoekje... =-
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
  zondag 20 augustus 2006 @ 08:38:04 #3
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_40990534
Ohw en opgegeten worden zal niet snel gebeuren, het smaakt blijkbaar niet zo lekker zo'n hard schild
De katten uit de buurt die hier in de tuin komen bij de vijver intresseert het ze ook niet, ze vinden het wel fijn zo'n zand strandje waar hun lekker op kunnen liggen en hun behoefte op kunnen doen Ze hebben zelfs niet 1x geprobeerd om een schildpad aan te vallen, wel 1x uitgehaalt, maja toen stal net de schildpad het goudvisje waar de kat het op voorzien had
(grotere)Honden zou ik wel mee uit blijven kijken, die gaan er nml nog wel eens op staan uit lompigheid

Oja, als je ze in de vijver doet, en ze er van de winter weer uithaalt, doe dat NIET met je blote handen, maar met een netje, ze kunnen eeeeeerrug hard bijten, en laten niet snel los ! Als ze een beetje formaat hebben bijten ze zonder problemen je vinger eraf ! Een van mij hing eens in mn arm, ze hebben um met zn 3en (!!!) van mn arm moeten trekken

Ik zou trouwens wachten tot vorig jaar om ze naar buiten te doen, anders zitten ze maar iets meer dan 2 maandjes buiten En echt lekker weer is het ook niet voor ze, dus gewoon volgend jaar na Ijsheiligen (heet dat zo ? nouja iig als het echt niet meer gaat vriezen) lekker naar buiten
-= Een ongeluk zit in een klein hoekje... =-
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
  zondag 20 augustus 2006 @ 08:41:36 #4
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_40990546
Ja daar was ik dus allemaal al bang voor

De bak die ik nu binnen heb staan (100 x 50 x 50 cm) is al klein voor de twee kleine CDtjes, maar als het na een zomertje vijveren mooie pannekoeken zijn geworden qua oppervlakte dan moet ik een kamer in het huis gaan ombouwen tot binnenvijver .

Wat betreft de vissen en planten: die zitten er nu al in, dus daar mogen ze dan maar lekker op jagen maar als het op is is het op natuurlijk . Alleen begrijp ik hieruit dat het water dus smerig gaat worden (de planten die het water filteren zijn immers na een weekje wel op gok ik), dus ik moet er nog eens goed over nadenken.

Dat ze snel zijn weet ik trouwens. Een van de diertjes heet dan ook Miepmiep

Maar goed, ik moet er dus nog goed over nadenken, want nu is het een super mooie vijver met planten, goed evenwicht, grote vissen, kikkers, etc. en post-turtle zou het meer een grote bak water met stront worden denk ik .
Op woensdag 11 november 2009 18:10 schreef ElisaB het volgende: Ik ben ElisaB en stiekem verliefd op MrS O+
China verslagje: [sc] 611 Waar Geer een lijk probeert te verbergen...
  zondag 20 augustus 2006 @ 08:45:26 #5
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_40990561
quote:
Op zondag 20 augustus 2006 08:38 schreef Nonneke het volgende:
Ohw en opgegeten worden zal niet snel gebeuren, het smaakt blijkbaar niet zo lekker zo'n hard schild
Okay,... ik ben een beetje over protective als het over mijn schildjes gaat
quote:
Op zondag 20 augustus 2006 08:38 schreef Nonneke het volgende:
Oja, als je ze in de vijver doet, en ze er van de winter weer uithaalt, doe dat NIET met je blote handen, maar met een netje, ze kunnen eeeeeerrug hard bijten, en laten niet snel los ! Als ze een beetje formaat hebben bijten ze zonder problemen je vinger eraf ! Een van mij hing eens in mn arm, ze hebben um met zn 3en (!!!) van mn arm moeten trekken
Ja... bekend . Laten bijten in de pees die je duim aan je hand vast maakt is ook pijnlijk kan ik je melden.
quote:
Op zondag 20 augustus 2006 08:38 schreef Nonneke het volgende:
Ik zou trouwens wachten tot vorig jaar om ze naar buiten te doen, anders zitten ze maar iets meer dan 2 maandjes buiten En echt lekker weer is het ook niet voor ze, dus gewoon volgend jaar na Ijsheiligen (heet dat zo ? nouja iig als het echt niet meer gaat vriezen) lekker naar buiten
Wachten tot vorig jaar gaat niet meer lukken maar tot volgend jaar wel natuurlijk . Maar goed, overwinteren is dus niet echt een optie? Balen...
Op woensdag 11 november 2009 18:10 schreef ElisaB het volgende: Ik ben ElisaB en stiekem verliefd op MrS O+
China verslagje: [sc] 611 Waar Geer een lijk probeert te verbergen...
pi_40991231
Kan je niet beter gewoon soep van die beesten maken?
'The Less you know, The more you believe'
  zondag 20 augustus 2006 @ 10:18:08 #7
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_40991295
quote:
Op zondag 20 augustus 2006 10:11 schreef juliusbackpacking het volgende:
Kan je niet beter gewoon soep van die beesten maken?
hahahaha wat een grap schildpadden -> soep!!! hoe kom je erop wat een originele grap

...

Op woensdag 11 november 2009 18:10 schreef ElisaB het volgende: Ik ben ElisaB en stiekem verliefd op MrS O+
China verslagje: [sc] 611 Waar Geer een lijk probeert te verbergen...
pi_40991304
een vriend van mij heeft de schildjes ook gewoon in de winter buiten hoor, overkapping over vijver die er in de zomer weer afgaat en een verwarmings element in de bak.

Wat het schoonhouden betreft gewoon een goede filterpomp met anti algen lamp gebruiken
Playing Da Music That's Right For The Moment
pi_40991569
Schildpadden kunnen het hele jaar in de vijver mits de vijver diep genoeg is en nooit helemaal dicht vriest. Mijn ouders hebben zo'n 20 jaar een 2 schildpadden in de vijver maar deze is dan ook minimaal 1 meter diep met een flinke modderlaag waarin ze kunnen schuilen.
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  zondag 20 augustus 2006 @ 10:46:00 #10
154193 TheYoung1
Lief zijn loont nog steeds!!
pi_40991644
Wat ik wel zeker weet is dat ze groeien op hun omgeving, hoe meer ruimte ze hebben des te groter worden ze. En dat kan snel gaan en ze kunnen behoorlijk groot worden.
En bij mn zus heeft een reiger er wel eentje uit de vijver geplukt, dusssss.
ik zeg maar zoo, dierentuin is me te lang.
Patat, dat is het!!
  zondag 20 augustus 2006 @ 10:58:19 #11
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_40991810
quote:
Op zondag 20 augustus 2006 10:46 schreef TheYoung1 het volgende:
En bij mn zus heeft een reiger er wel eentje uit de vijver geplukt, dusssss.
Okay, daar moet ik dus gewoon echt niet aan denken . Bij deze weet ik het zeker, ze gaan niet in de vijver
Op woensdag 11 november 2009 18:10 schreef ElisaB het volgende: Ik ben ElisaB en stiekem verliefd op MrS O+
China verslagje: [sc] 611 Waar Geer een lijk probeert te verbergen...
pi_40992277
je kunt ook vijververwarming nemen, wij hebben een apart gasleiding naar de tuin en een extra ketel... bij ons komen er ivm met de vissen geen schildpadden in, maar ieder z'n hobby he en katten/reigers daar heb je toch schrikdraad voor?!
  zondag 20 augustus 2006 @ 11:24:36 #13
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_40992342
quote:
Op zondag 20 augustus 2006 11:21 schreef JoopK het volgende:
je kunt ook vijververwarming nemen, wij hebben een apart gasleiding naar de tuin en een extra ketel... bij ons komen er ivm met de vissen geen schildpadden in, maar ieder z'n hobby he en katten/reigers daar heb je toch schrikdraad voor?!
Ik kan toch moeilijk een gaas van schrikdraad spannen over de vijver
Op woensdag 11 november 2009 18:10 schreef ElisaB het volgende: Ik ben ElisaB en stiekem verliefd op MrS O+
China verslagje: [sc] 611 Waar Geer een lijk probeert te verbergen...
pi_40992704
Check eens op www.turtle.be, want aan die reacties hier heb je niet al te veel...

Aangezien dit over schildpadden gaat zonder buitenverleden,
zou ik m'n research toch maar iets verder uitstrekken dan alleen het fok forum..!

Op die site is een schat aan info te vinden over de vraag die jij stelt, alleen zijn
ze daar iets minder positief over het houden van schildpadden in ons (buiten)klimaat...

Veel geluk met je zoektocht naar info...

Groet,
Afghang
f0k wa..?
  zondag 20 augustus 2006 @ 11:48:17 #15
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_40992867
quote:
Op zondag 20 augustus 2006 11:41 schreef Afghang het volgende:
Check eens op www.turtle.be, want aan die reacties hier heb je niet al te veel...

Aangezien dit over schildpadden gaat zonder buitenverleden,
zou ik m'n research toch maar iets verder uitstrekken dan alleen het fok forum..!

Op die site is een schat aan info te vinden over de vraag die jij stelt, alleen zijn
ze daar iets minder positief over het houden van schildpadden in ons (buiten)klimaat...

Veel geluk met je zoektocht naar info...

Groet,
Afghang
Deze had ik inmiddels ook gevonden inderdaad, thanks voor de tip. Ik moet zeggen dat ik inmiddels al eigenlijk heb besloten de beestjes lekker binnen te houden.
Op woensdag 11 november 2009 18:10 schreef ElisaB het volgende: Ik ben ElisaB en stiekem verliefd op MrS O+
China verslagje: [sc] 611 Waar Geer een lijk probeert te verbergen...
pi_41006168
Heel verstandig... zo heb je de meeste
controle over het klimaat waarin ze verblijven...

Buiten is het, hoe goed je ook denkt dat je verblijf
is, altijd aftasten wat goed voor ze is en wat niet...

Ik denk dat je een goede keus hebt gemaakt..!

f0k wa..?
  zondag 20 augustus 2006 @ 19:20:47 #17
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_41006300
quote:
Op zondag 20 augustus 2006 08:45 schreef MrSubtle het volgende:
Wachten tot vorig jaar gaat niet meer lukken maar tot volgend jaar wel natuurlijk . Maar goed, overwinteren is dus niet echt een optie? Balen...
Ehm juist ja Overwinteren is een optie als de vijver een meter of 3 diep is, dan gaan ze op de bodem in winterslaap, maar er zijn volgens mij maar weinig plekken in Nederland waar je zo diep kan graven zonder het grondwater tegen te komen
Goed dat je een beslissing gemaakt heb
-= Een ongeluk zit in een klein hoekje... =-
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
pi_41018649
Offtopic:

In den haag heb ik in een riviertje een paar redelijk grote waterschildpadden (roodwang?) zien ronddobberen.

Ik neem aan dat die gedumpt zijn?

Maar wel een apart gezicht.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  maandag 21 augustus 2006 @ 06:13:30 #19
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_41020608
quote:
Op maandag 21 augustus 2006 01:53 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Offtopic:

In den haag heb ik in een riviertje een paar redelijk grote waterschildpadden (roodwang?) zien ronddobberen.

Ik neem aan dat die gedumpt zijn?

Maar wel een apart gezicht.
Ja dat gebeurt helaas heel vaak. Mensen kopen schildpadjes als ze ter grootte zijn van een 2 euro munt. Dan zijn ze leuk en schattig en dan koop je er een mooi plastic bakje met een plastic palmboom bij. Binnen een jaar zijn ze in 99% van de gevallen dood wegens slechte verzorging, maar die paar die het overleven zijn twee keer zo groot en een jaar later nog eens twee keer zo groot, dus je blijft nieuwe bakken kopen. De benodigde verzorging neemt drastisch toe, ze gaan stinken, gaan bijten (naar jou en naar elkaar als je pech hebt). Ze kosten steeds meer geld (warmtelamp, grote bak, paar honderd liter schoon water per week, verwarming, pomp), en dat neemt ieder jaar een beetje toe.

Dan bellen mensen vaak naar stichting AAP om ze in te leveren maar dan blijkt dat je daar voor moet betalen (logisch wmb maar goed) en het resultaat is dat veel mensen ze dumpen in stadsvijvers, beekjes, etc. An sich is dit voor de schildpadden vaak minder erg dan bij mensen thuis in een te klein hokje zitten, maar voor de omgeving is het minder aangenaam. In een redelijk klein beekje of vijver zullen ze alles dood maken wat ze tegenkomen en binnen de korste keren kan het evenwicht verstoord zijn. Vaak zien mensen dan ook nog zo'n schildpad zitten en denken: hee, daar kan ik die van mij ook mooi kwijt.

Schildpadden zijn volledig maar dan ook volledig ongeschikt als huisdier in de basis, tenzij je verdomde goed weet waar je aan begint. Je kunt ze niet aaien, ze bijten vingertjes van kindjes af, als je ze laat vallen zijn ze dood. Kortom: koop voor je kindje een konijn en laat de schildpadden mooi liggen bij de dierenwinkel .
Op woensdag 11 november 2009 18:10 schreef ElisaB het volgende: Ik ben ElisaB en stiekem verliefd op MrS O+
China verslagje: [sc] 611 Waar Geer een lijk probeert te verbergen...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')