abonnement Unibet Coolblue
pi_40617411
Hallo,

Ik wil morgen bij ikea 2 van dit soort setjes gaan halen :



Wij hebben er al 1 hangen doe aan de andere kant van de woonkamer bevindt, maar we willen nu dit ook aan de andere kant hebben.

Nu zitten er 3 spots op + 1 trafo incl.stekker.

Is misschien dit soort bedrading ook los te krijgen en hoe heet zoiets en kan ik er dan wel 6 lampen hiermee ophangen ??
( b.t.w. : met de dezelfde trafo )
( b.t.w. 2 : aangezien we 8 meter nodig zijn, en deze van de ikea zijn 5 m. )

Alvast bedankt.

Linkje Ikea

[ Bericht 10% gewijzigd door Conflict op 08-08-2006 19:42:26 (link aangepast ivm lay-out) ]
pi_40618736
Ik heb je link aangepast, de lay-out was een beetje verneukt
pi_40619424
Geen idee op de site van ikea staat niet de benodigde informatie helaas. Op de trafo moet een vermogen vermeld staan. Staat hier b.v. 90W of 90VA op dan kun je dit delen door het vermogen van de lampjes (via de ikea link 20W) dan krijg je het maximale aantal lampjes (in dit voobeeld 90/20 = 4.5 is dus 4 lampjes)

Het snoer of eigenlijk de 2 draden weet ik zo niet, hoe zien die er uit, wat voor metriaal hoe dik blank of met een kunstof laagje?
pi_40619563
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 20:01 schreef tnimble het volgende:
Geen idee op de site van ikea staat niet de benodigde informatie helaas. Op de trafo moet een vermogen vermeld staan. Staat hier b.v. 90W of 90VA op dan kun je dit delen door het vermogen van de lampjes (via de ikea link 20W) dan krijg je het maximale aantal lampjes (in dit voobeeld 90/20 = 4.5 is dus 4 lampjes)

Het snoer of eigenlijk de 2 draden weet ik zo niet, hoe zien die er uit, wat voor metriaal hoe dik blank of met een kunstof laagje?
Die draden zijn gewoon geisoleerde stroomkabels, dat is allemaal niet zo spannend, het gaat om het schroefje waarmee je de lamp vastzet, die draai je in de kabel waardoor het lampje kan branden.
pi_40619634
Dus als ik een andere trafo erbij zal kopen kan ik alles aansluiten op 1 trafo ??

Dus als er 6 lampjes zijn 6 x 20w = 120W Trafo of niet ? maar wel 1 die van 12 volt naar 120 w gaan of niet ?

En is die geisoleerde stroomkabels ook per meter verkrijgbaar ??
pi_40619828
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 20:07 schreef Londemanmp het volgende:

En is die geisoleerde stroomkabels ook per meter verkrijgbaar ??
Vrijwel alle kabels zijn geisoleerd
pi_40619906
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 20:07 schreef Londemanmp het volgende:
Dus als ik een andere trafo erbij zal kopen kan ik alles aansluiten op 1 trafo ??

Dus als er 6 lampjes zijn 6 x 20w = 120W Trafo of niet ? maar wel 1 die van 12 volt naar 120 w gaan of niet ?
Ja bij 6 lampjes van 20W is een trafo van 230 Volt naar 12V 120W nodig. Dit kan een goedkope trafo zijn of een geschakelde trafo. Die zijn wat duurder maar minder groot en worden veel minder warm. De nieuwere typen van o.a. osram kunnen gewoon gedimt worden en gaan ook niet brommen zoals sommige goedkopere soms gaan doen
pi_40619917
Okay, maar ik wil dus maar 1 trafo hierop hangen, de lampjes zijn 20 volt en de trafo zit op het gewone lichtnet.

Wat voor een trafo moet ik dan hebben ??

Wat is daar ongeveer de richtprijs van ?? ( goed merk !! )

Hij moet aan het plafond.

[ Bericht 5% gewijzigd door Londemanmp op 08-08-2006 20:21:30 ]
pi_40620369
Kun je bv een Osram HTM150/230-240 halogeen transformator 12v - 150va nemen kost iets onder de 40 euro zijn zeer compact en zeer goed, gaan lang mee en kunnen uitermate goed gedimt worden.

En ziet er zo uit.
pi_40620480
transformatoren : Ronde electronische trafo 20-120 watt


35-120 watt doorsnede 89mm hoogte 31mm.Van 230 naar 12 volt . Zelfherstellende beveiliging tegen overbelasting. softstart, dimbaar.

Zal dit ook goed zijn, hij moet op het plafond in de keuken.


edit : // 33 euries..
pi_40627413
Wat voor merk het is weet ik niet maar het zal vast een goede zijn. In idergeval voor jouw 6 lampjes precies genoeg vermogen.
pi_40637624
Zijn alleen de spots ook los verkrijgbar bij een bedrijf ??

Dus niet alleen de halogeen lampjes maar in zijn geheel.
pi_40638160
Ja maar weet niet of dat dezelfde typen zijn als die van de ikea. De meeste zijn inbouwspots (die rechthoekgie osram trafo past door zo'n gat om hem op het plafond te kunnen neerleggen) maar ze zijn er ook voor montage op lampvoeten en op draad / kabel.
pi_40638344
Ik kan niet boven het plafond komen, is gewoon bewapend beton. we hebben geen verlaagd plafond.

Die lampen zijn er dus wel, maar wat is de link ?
pi_40638847
Volgens mij heten dat pendelspots
pi_40640710
Kan ik ze helaas niet op zoeken, ik krijg andere soort lampen.

wie weet wat voor lampen het zijn ??
pi_40648499
Niemand ??
pi_40652432
nou normaal gesproken moet je zo rekenen bv ik heb 6 spots van 20 met 2 trafos als je alle 6 op 1 trafo wilt moet je 6×20watt dat is 120watt oftewel 120va dus dan moet je gaan zoeken naar een trafo van

input 230v
output 12v / 120va of neem liever 10va meer dus 130va dan kom je er wel mee
pi_40654767
Bij de Conrad hebben ze iets gelijkens ze hebben meerdere modellen.

De meeste typen zitten in een rails ipv aan draad zodat je de spots makkelijk kunt verplaatsen en richten en geen last hebt van doorbuiging van de de kabels.

Ergens staat me trouwens bij dat er een maximale lengte voor halogeen draad is omdat het anders als een zendmast gaat werken. Vonkie, Remco, blabla????
pi_40656958
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 18:45 schreef blablaa het volgende:
nou normaal gesproken moet je zo rekenen bv ik heb 6 spots van 20 met 2 trafos als je alle 6 op 1 trafo wilt moet je 6×20watt dat is 120watt oftewel 120va dus dan moet je gaan zoeken naar een trafo van

input 230v
output 12v / 120va of neem liever 10va meer dus 130va dan kom je er wel mee
Ik heb hier in de stad ( groningen ) bij het onderdelenhuis even gevraagd en hun komen met hetvolgende ;
quote:
Mijn vraag :
Hallo, Ik heb een trafo nodig : 230 Volt naar 12V 120W Zijn deze ook te koop en wat is de prijs hiervan. Alvast bedankt. Groet, Londeman MP
quote:
Antwoord :
Beste meneer/mevrouw Londeman,

Ik heb een trafo aanwezig van 220/230 volt naar 12 volt. Het amperage bedraagt tussen de 0.8 en 1.1 bij 220/230 volt. Het wattage is dan rond de 200 Watt. Dat moet voldoende zijn.

Met vriendelijke groet,

Jorn Joha
Plentyparts Groningen
Kan ik aan deze trafo 6 x 20 watt halogeen lampjes aan hangen ?? + 1 trafo i.p.v. 2
pi_40663503
ja dat kan, alleen zou je wat info over die trafo kunnen geven dan kan ik precies zeggen ja of nee want zou zonde zijn als je trafo naar de .... helpt, dus mer,k type, en elektrische gegevens..
pi_40663950
tnimble, ehm nee dat niet het enige wat je kan krijgen is spanningsverlies, waardoor de spots niet overal even fel brand maar dat ligt geheel aan de trafo zelf.. je kan ook 14.4@120va trafo pakken dat merk je niet aan de spots dan vangt het spannings verlies op of je moet een dikkere draad leggen mja dat ziet er ook niet uit iig
pi_40664106
a=l.rho/r was het toch he ( voor de kenners dan he ) sorry voor de ontopic gebabbel
pi_40666478
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 23:01 schreef blablaa het volgende:
tnimble, ehm nee dat niet het enige wat je kan krijgen is spanningsverlies, waardoor de spots niet overal even fel brand maar dat ligt geheel aan de trafo zelf.. je kan ook 14.4@120va trafo pakken dat merk je niet aan de spots dan vangt het spannings verlies op of je moet een dikkere draad leggen mja dat ziet er ook niet uit iig
Buiten dat. De trafo geeft wisselspanning af. een zend antene bestaat uit ene spioel en condensator. de aansluit draad is een spoel van 1 winding en omdat er 2 draden naast elkaar lopen met een isolator er tussen is dat een condensator. Het geheel vormt een parabool antene. Hoe langer de draad hoe lager de resonantie frequentie.

Als je de afstand tussen de draden weet kun je de lengte uitrekenen waarbij het op 50hz resoneerd en een antene vormt. Bij een digitale trafo of bij een gedimde trafo wort de fase aangesneden.Een spanning die aan of afschakel heeft harmonisen van 2, 4, 8, 16 enz van de 50hz. Daarom moet een dimmer ook een smoorspoel bevaaten zodat deze harmonischen niet terug in het lichtnet worden gepompt.

Edit:

Die frequentie kun je uitrekeken met door de formule Zω = R + 1/jωC + jωL te integreren over ω

Hierbij is
Zω de imprdantie bij frequntie ω in Ohm
ω een willekeurige frequentie in radialen
R de ohmse weerstand van de draden (komt uit jouw formule)
C de cpaciteit van de condensato werking (leidt uit een formule van afstand van de draden x coeficient van lucht)
L de inductie van de draad (komt uit formule van lengte van de draden maal het aantal draden enz)
j de vierkants wortel uit -1 ( j*j = -1 )

[ Bericht 19% gewijzigd door tnimble op 10-08-2006 00:07:57 ]
pi_40667405
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 23:04 schreef blablaa het volgende:
a=l.rho/r was het toch he ( voor de kenners dan he ) sorry voor de ontopic gebabbel
Alleen voor gelijkspanning
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')