abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zondag 25 juni 2006 @ 12:22:14 #1
129759 poohy
gelegenheidsfokster
pi_39202699
Er bestaan al vele (succes)verhalen over mensen die geemigreerd zijn of mensen die het idee hebben om naar het buitenland verhuizen. Nu zitten wij in precies in de omgekeerde situatie. Vol met dromen zijn wij ruim een jaar geleden verhuisd naar Nieuw-Zeeland, om het hier te gaan proberen. Helaas is het totaal niet uitgepakt zoals wij dat wilden en wij gaan weer terug verhuizen naar Nederland

Dit zal wel een hele omschakeling en uitdaging zijn en vandaar mijn idee een topic over te openenen. Je hoort namelijk weinig van mensen wiens emigratie mislukt is, vooral uit schaamte (denk ik). Wij schamen ons niet, want we hebben echt alles geprobeerd om het te laten werken hier. En het is gewoon niet voor ons weggelegd, helaas.

Ik zal het een en ander over onze situatie even wat duidelijker uitleggen. Het is behoorlijk negatief en lang verhaal maar we zijn dan ook nogal gefrustreerd En het is fijn om even mijn hart te luchten

Voorgeschiedenis
Eind 2001 hebben mijn vriend (hij is Engels) en ik elkaar ontmoet in Nieuw-Zeeland Hij was daar al aan het werk en had het plan om er voorgoed te blijven wonen. Allebei waren we helemaal weg van het land en we voelden ons er enorm thuis. De mensen waren enorm vriendelijk, alles ging relaxed aan toe en de natuur is hier prachtig Na een maand of negen had ik genoeg van het rusteloze reis- en werk bestaan en mijn geld was dan ook meer dan op. Ik ging terug naar Nederland en mijn vriend volgde een paar maanden later. We hadden allebei het idee om zo snel mogelijk terug te gaan. Door persoonlijke omstandigheden duurde dit langer dan gepland, maar drie jaar later gingen we dan toch echt terug naar Nieuw-Zeeland Niet voorgoed, maar wel in ieder geval voor minimal vijf jaar. Beiden hebben/hadden we geen hekel aan Nederland maar NZ had gewoon ons hart gestolen.
Daarbij zou het voor ons relatief makkelijk zijn om een permanent visum te krijgen. Mijn vriend heeft namelijk een beroep waar in Nieuw-Zeeland een schreeuwend tekort aan is. En zijn droom was dan ook om hier een eigen bedrijfje op te starten.

Van te voren wisten we van de ‘nadelen’: het ultra-lage salaris, arbeidsvoorwaarden (bijv.15 vakantiedagen per jaar), slecht zorgstelsel. Maar dit viel bij ons in het niet omdat we voor de lifestyle gingen, dan zijn de andere dingen niet zo belangrijk.

Maar goed, alles achtergelaten in Nederland (huurhuis en banen opgezegd, vierdehands meubels op de vuilnisbelt), huilend afscheid genomen op Schiphol en hup daar gingen we dan met ons spaargeld en onze dromen

Hoe het ging
Niet zo goed. Mijn vriend had werkelijk waar de grootste moeite om een baan te vinden Die had hij nodig om het visum voor ons te kunnen te bemachtigen. Hij is ambachtelijk meubelmaker (cabinetmaker) en heeft hiervoor een universitaire opleiding in Engeland gedaan (BA Hon’s). Meubels maken is echt een passie voor hem. Dus je zou zeggen dat het dan makkelijk moet zijn om een baan te vinden. Niets is minder waar. Ze vinden het hier helemaal niet belangrijk dat je in het buitenland een goede opleiding hebt gehad. Het gaat er hier vooral om dat je nieuwzeelandse opleiding hebt gedaan (zijn opleiding bestaat hier alleen op MBO niveau maar dat maakt niet uit ) en het liefst ook nieuwzeelandse werkervaring hebt! Een andere werkgever zei tegen hem dat zijn talenten hier pas worden geaccepteerd als hij een nieuwzeelandse opleiding zou volgen

Maar vaak werd hij ook niet aangenomen vanwege de reden dat hij overopgeleid schijnt te zijn.
Uiteindelijk heeft hij drie keer een tijdelijke baan gehad. De eerste keer was het tafels schuren. De tweede baan was keukens in elkaar zetten en zou permanent zijn maar wel na een proefperiode van drie maanden. Dit werd niet verlengd omdat hij een gaatje op een verkeerde plek had geboord De uiteindelijk enige positieve ervaring die hij had was notabene bij een bij een nederlands bedrijf
.
Hij heeft ook de gekste dingen meegemaakt bij het zoeken naar een baan. Zo werd er bij een sollicitatiegsprek hem uit de bijbel voorgelezen. En het is niet na te tellen hoe vaak hem een baan is beloofd en dat het uiteindelijk niet doorging. Deze onbeschoftheid is hier meer regel dan uitzondering. We hebben allebei dit echt nog nooit meegemaakt. De mensen blijken dus helemaal niet zo vriendelijk te zijn
Om een lang verhaal kort te maken: we hebben een telling gedaan, mijn vriend heeft in Nieuw-Zeeland 150 bedrijven benaderd en niemand wil hem hebben

Bij mij ging het niet veel beter. Zelf heb ik ook tijdelijk gewerkt (we wisselden elkaar elke keer af) en dat ging ook met de meest mogelijke moeite. Van advertenties in kranten hoorde ik sowieso niets en was dus afhankelijk van uitzendbureaus. En de dames die daar werken bepalen wel even wat voor werk ik kon gaan doen. Ze maakten mij wijs dat ik alleen voor een minimumsalaris kon werken om dat ik geen ervaring had. De enige kans op een baan was als het meisje van het uitzendbureau mij aardig vond. Dit is tot drie keer toe gelukt

Doordat we allebei geen vaste baan konden vinden hebben we er best een armoedige en sloeberige periode opzitten. En daardoor kan je niet fatsoenlijks iets opbouwen. Eigenlijk hadden we altijd enorme zorgen over geld en werk. Ik werd er ziek van om elke keer ons geld na te tellen voor boodschappen. Gelukkig had meestal 1 van ons tweeen wel een baan. Woonruimte was ook moeilijk omdat we op een gegeven moment niet genoeg geld hadden om iets voor onszelf te huren. Een woning delen was dan de oplossing, maar dan moet je niet bij een drugsverslaafde eindigen. Op een avond werd onze medebewoner een beetje aggressief en daar sta je dan met je spullen op straat. (ook een beetje onze eigen schuld). In totaal zijn we zeven keer verhuisd in Nieuw-Zeeland en dat helpt ook niet echt om te settelen

Dit is het verhaal heel erg in het kort.

En nu
Nu zijn we ruim een jaar verder en nog steeds geen stap vooruit. We wonen nu in Wellington, in een 1-persoons beschimmeld huisje en elkaar weer afwisselen met het hebben van werk. Tsja en dan moet je echt een keuze maken. Gaan we nog zo door of zetten we er een punt achter? Naar mijn idee konden we er wel mee ophouden, als je na een jaar nog niets hebt bereikt dan zegt dat genoeg. Mijn vriend wilde het dolgraag nog proberen, hij wilde niet opgeven. Maar na zijn laatste ontslag kwam hij weer in het zo bekende baan-beloofd-maar-niet-krijgen cirkeltje dat hij ook moest toegeven dat het gewoon niet gaat. Het is blijkbaar niet voor ons weggelegd, hoe graag we het ook willen.
Dus ja dan maar weer terug naar Nederland. We kunnen weer helemaal opnieuw beginnen, wat ook wel weer een uitdaging is. We hebben helemaal niks meer, behalve 500 euro op onze rekening

Gelukkig hebben we nu wel allebei werk, mijn vriend heeft namelijk een baantje gevonden voor een maand zodat we weer geld in het potje kunnen doen. De vliegtickets zijn namelijk al gekocht en 14 augustus vliegen we terug naar Nederland Mijn ouders gaan een paar dagen later voor vier weken op vakantie dus dan kunnen we even rustig bijkomen van alles. We zijn nu al druk bezig met het zoeken naar werk en woonruimte. Hopen dat het nu allemaal wat makkelijker gaat en dat we in Nederland een toekomst op kunnen bouwen

Heimwee hebben we nooit echt gehad, maar je merkt wel hoe sterk je aan je thuisland bent verbonden. Hoe diep dat in je zit (althans bij mij ). Ik moet trouwens wel toegeven dat toen ik er echt, echt genoeg van had, kleine dingetjes opborrelden die ik miste. Zoals lekker op de fiets stappen naar de winkels, of donderdagavond koopavond (heel slap ik weet het), het hebben van centrale verwarming en isolatie. Ik had nooit verwacht dat ik dit nog eens zou zeggen maar ik mis ook de hollandse gezelligheid
En natuurlijk mijn vrienden en familie

Conclusie van dit avontuur
Dit is in ieder geval iets om nooit spijt van te krijgen. Ik heb hier dingen geleerd die ik nooit geleerd zou hebben in Nederland. Ik sta een stuk steviger in mijn schoenen, heb nu een grote dosiszelvertrouwen, ik ben zelfbewuster enzovoort. Vrienden en familie herkennen mij amper aan de telefoon, ik ben echt super blij met hoe ik nu in mijn vel zit We hebben er dan ook totaal geen spijt van onze keuze. En anders blijf je alleen maar dromen en wordt het gras steeds groener aan de andere kant.

Ik zal de komende tijd bijhouden hoe het ons zal vergaan, want er zijn natuurlijk ook dingen aan Nieuw-Zeeland die ik ga missen. Zoals de natuur, de relaxedheid, de ruimte. Ja, ruimte zal ik heel erg gaan missen. Als ik aan Nederland denk krijg ik meteen een benauwd gevoel. Sommige mensen zijn bang dat we nu een droombeeld hebben van Nederland, maar dat is absoluut niet zo. Heb er tenslotte 27 jaar gewoond en dromen doen we voorlopig niet meer

Wordt vervolgd
  zondag 25 juni 2006 @ 12:34:56 #2
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_39203031
Ik ben heel benieuwd.

Hulde trouwens voor jullie doorzettingsvermogen. Ik kan me voorstellen dat zoveel tegenslag funest kan zijn voor een relatie. Jullie lijken er goed door te komen. Een illusie armer maar een ervaring rijker inderdaad. Ik hoop dat het jullie lukt gauw een lekker plekje te vinden hier in Nederland.

And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_39203090
jammer voor jullie dat het niet gelukt is! maar ik vind jullie hardstikke stoer dat jullie een poging gewaagd hebben!!

en ik wens jullie hier in nederland meer geluk!!
  zondag 25 juni 2006 @ 12:37:45 #4
129759 poohy
gelegenheidsfokster
pi_39203100
Dank je ondeugend en rival

De grootste test van onze relatie hebben we trouwens al in Nederland gehad, omdat er toen iets ingrijpends is gebeurd. Maar ik moet toegeven dat deze situatie niet echt bevorderlijk is voor je relatie. Het ruzie-gehalte lag ook iets hoger het afgelopen jaar
pi_39203145
Dus uiteindelijk was een lange vakantie daar goedkoper/beter geweest?
PJ Harvey - This mess we're in (feat. Thom Yorke)
  zondag 25 juni 2006 @ 12:41:15 #6
129759 poohy
gelegenheidsfokster
pi_39203187
quote:
Op zondag 25 juni 2006 12:39 schreef yahtzeehooligan het volgende:
Dus uiteindelijk was een lange vakantie daar goedkoper/beter geweest?
Inderdaad Maar zo voelde het soms ook, heb het afgelopen jaar heel veel vrij gehad
pi_39203200
Ik heb bewondering voor jullie doorzettingsvermogen en hoop echt dat het jullie hier in NL wat meer voor de wind zal gaan.
Kan je vriend hier met zijn engelse diploma's wel een baan vinden,denk je?
  zondag 25 juni 2006 @ 12:43:30 #8
129759 poohy
gelegenheidsfokster
pi_39203248
quote:
Op zondag 25 juni 2006 12:41 schreef Mirre het volgende:

Kan je vriend hier met zijn engelse diploma's wel een baan vinden,denk je?
Ja, toen hij in Nederland was had hij binnen drie weken een baan. En daarbij is de meubelindustrie hier heel anders dan in Nieuw-Zeeland. In NZ heb je vrijwel alleen maar import uit China.

Hij moet alleen wel weer zijn Nederlands ophalen
pi_39203334
Dat van die benodigde opleiding, had je dat niet van te voren kunnen weten?
Ik lees uit jouw verhaal nogal wat gebrek aan voorbereiding eigenlijk. Toch jammer dat het niet gelukt is, succes met jullie leven in Nederland!
No. I don't drink vodka every day. And it's so close today...
  zondag 25 juni 2006 @ 12:47:06 #10
6536 dwerg
chagrijn
pi_39203345
Alvast welkom terug.
I intend to live forever, or die trying.
  zondag 25 juni 2006 @ 12:48:10 #11
129759 poohy
gelegenheidsfokster
pi_39203375
Nou de eerste keer dat mijn vriend in Nieuw-Zeeland werkte, was er van dat opleidingsverhaal geen sprake. Toen verliep alles op rolletjes Hij had daar namelijk heel makkelijk een baan gevonden.

Vanuit Nederland is hij begonnen met solliciteren en dat zag er allemaal zonnig uit
  zondag 25 juni 2006 @ 12:48:22 #12
67670 Skv
Cynist.
pi_39203382
ultra-laag loon?
Waar moet je dan aan denken?
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
  zondag 25 juni 2006 @ 12:51:41 #13
129759 poohy
gelegenheidsfokster
pi_39203474
Ik verdien nu omgerekend 8 euro per uur bruto. En ik ben Personal Assistent .
Ze hebben er hier een hele mooie titel voor: PA to the Manager

Mijn vriend verdiende over het algemeen 12 euro bruto per uur. Om even een beetje te vergelijken. De boodschappen kosten hier hetzelfde als in Nederland en aan huur betalen we voor dit hok 320 euro per maand.
pi_39203483
quote:
Op zondag 25 juni 2006 12:46 schreef Thisbe het volgende:
Dat van die benodigde opleiding, had je dat niet van te voren kunnen weten?
Ik lees uit jouw verhaal nogal wat gebrek aan voorbereiding eigenlijk. Toch jammer dat het niet gelukt is, succes met jullie leven in Nederland!
Ik dacht hetzelfde
Maar suc6 hier.
  zondag 25 juni 2006 @ 12:53:21 #15
129759 poohy
gelegenheidsfokster
pi_39203521
quote:
Op zondag 25 juni 2006 12:52 schreef Godlike02 het volgende:

[..]

Ik dacht hetzelfde
Maar suc6 hier.
Zie mijn reactie hier boven
pi_39203606
quote:
Op zondag 25 juni 2006 12:37 schreef poohy het volgende:
Dank je ondeugend en rival

De grootste test van onze relatie hebben we trouwens al in Nederland gehad, omdat er toen iets ingrijpends is gebeurd. Maar ik moet toegeven dat deze situatie niet echt bevorderlijk is voor je relatie. Het ruzie-gehalte lag ook iets hoger het afgelopen jaar
Ik wilde hetzelfde zeggen als ondeugend. Jammer dat het mislukt is, maar gelukkig dat jullie elkaar nog hebben.

Interessant verhaal in ieder geval om te lezen....
ik blijf dus benieuwd....
pi_39203688
Heel veel succes gewenst in Nederland.

Ik ga over een paar maanden het omgekeerde doen. Van Nederland naar Spanje emigreren.
pi_39203778
ik had er al wat van meegekregen in de dieetclub, maar zoals ik hetnu lees hebben jullie er alles aan gedaan, en het is gewoon jammer dat het niet zo liep als jullie wilden...

in dat opzicht is het fijn dat jullie nu een datum hebben om naartoe te leven dat je weer in Nederland een nieuwe start kan maken... Ik blijf dit volgen..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  zondag 25 juni 2006 @ 13:04:42 #19
148424 IshQ
» I got a Lust for Life
pi_39203859
Emigreren is ook één van mijn dromen, wat een avontuur zeg. Heb geboeit je verhaal gelezen, jammer dat het niet gelukt is maar het zij zo.
Superveel succes in Nederland, ik ga dit topic volgen
» Wat is d'r nou weer....
pi_39204009
Jammer dat jullie avontuur niet is geworden wat jullie ervan hadden verwacht. Aan de andere kant hebben jullie het geprobeerd wat mi respect verdient. Soms pakt het goed uit en soms niet maar niet geschoten is altijd mis.

Veel succes als jullie weer in Nederland zijn.
  zondag 25 juni 2006 @ 13:11:00 #21
129759 poohy
gelegenheidsfokster
pi_39204035
Bedankt allemaal voor de leuke reacties
Het leek mij ook een goed idee om dit allemaal op te schrijven door mensen die met hetzelfde idee rondlopen. En dat het niet altijd goed hoeft te gaan.
pi_39204083
Ach, je hebt misschien ongeluk gehad met het opbouwen van een leven maar je bent rijk aan nieuwe ervaringen. Het lijkt me echt gaaf dat je tenminste geprobeerd hebt wat je wil, wie weet kan je later weer terug tegen pensioenstijd of nadat je aardig verdiend hebt hier en een goede start daar kan vinden. Alleen zou ik wel een vaste baan zoeken voor je er heen gaat. Maar het gaat je goed hoop ik!
Think about a woman. Doesn't know you're thinking about her. Doesn't care you're thinking about her. Makes you think about her even more.
  zondag 25 juni 2006 @ 13:12:53 #23
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_39204092
Succes verder
Huilen dan.
pi_39204125
Ik zou uiteindelijk ook graag willen emigreren, vandaar dat ik dit verhaal nu ga volgen.
Maar goed dat jullie er veel van geleerd hebben, en alles niet voor niets is geweest.
Veel succes, en ik hoop dat alles beter zal gaan eenmaal weer in nederland!
pi_39204139
Ik zou de OP inbinden .
  zondag 25 juni 2006 @ 13:17:45 #26
129759 poohy
gelegenheidsfokster
pi_39204246
quote:
Op zondag 25 juni 2006 13:14 schreef veldmuis het volgende:
Ik zou de OP inbinden .
Geen zin in
Als mensen er hierdoor geen zin hebben om het te lezen, jammer dan.
  zondag 25 juni 2006 @ 14:59:27 #27
143373 Belsezar
Zonnekoning
pi_39207300
Wow, wat enorm stoer dat jullie je droom hebben nagejaagd. Ik blijf dit zeker volgen, binnen nu en een jaar wil ik ook weg uit NL en terug naar Brazilie. Ik hoop dat ik dan wat meer succes heb...

Succes verder hier in Nederland...
R.E.B.E.L. - Reaching Everybody By Exposing Lies
There is no point in arguing with an idiot, they will just drag you down to their level and beat you with experience.
Remember, Jesus died for our sins. So if you don't sin, he died for nothing.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 25 juni 2006 @ 15:23:01 #28
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_39207975
Poohy, wat jammer dat het niet gelukt is. Maar ik ben vol bewondering voor je positieve inslag en volgens mij komt het helemaal goed met jullie! Waar ga je ongeveer wonen in NL?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zondag 25 juni 2006 @ 17:53:07 #29
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_39213051
Prachtig hoe jullie er TOCH als winnaars uitkomen, met je zelfbewustzijn en jullie relatie die nog steeds standhoudt. Heel mooi.

Veel succes in Nederland en misschien is over een jaar of tien NZ wel weer een optie.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  zondag 25 juni 2006 @ 19:35:06 #30
148736 brooklynzoo
Never fall victim to no bitch.
pi_39217026
De kosten die jullie hebben in Wellington qua huren en boodschappen (net zo duur als in NL??) dat valt wel tegen. Hoe zit het met verzekeringen e.d.?Hebben jullie ook nog in de Auckland area rond gekeken? Of misschien Christchurch op Southern Island? En hoe was de sfeer van het dagelijkse leven?

bedankt voor dit topic uiteraard. erg nuttig

[ Bericht 13% gewijzigd door brooklynzoo op 26-06-2006 08:59:23 ]
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')