abonnement Unibet Coolblue
  zondag 23 juli 2006 @ 20:25:06 #101
78698 Gianluca
de stationshoerenhater
pi_40111745
quote:
Op zondag 23 juli 2006 20:19 schreef McCarthy het volgende:

[..]

sinds wanneer stellen we schaken gelijk aan slimheid. Waarom tennis niet? Om te kunnen tennisen moet je toch ook slim zijn. Bol inschatten racket plaatsen etc
OMFG
Kom niet in mn buurt je begaat een flater, in een straal van 5 kilometer schiet ik elke bitch neer
  zondag 23 juli 2006 @ 20:25:14 #102
119078 McCarthy
communistenjager
pi_40111753
quote:
Op zondag 23 juli 2006 20:22 schreef Gianluca het volgende:
Ik weet toevallig dat een bepaalde joodse gemeenschap in oost-europa door middel van natuurlijke selectie het intelligentiepijl heeft bevorderd. Het meest bekende voorbeeld hiervan is ex-schaakkampioen Garry Kasparov.
vertel eens?
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  zondag 23 juli 2006 @ 20:25:49 #103
78698 Gianluca
de stationshoerenhater
pi_40111773
quote:
Op zondag 23 juli 2006 20:25 schreef McCarthy het volgende:

[..]

vertel eens?
de slimste exemplaren kregen beter kansen zich voort te planten

edit: er staat ook nog een artikel over op chessbase....maar dat is wel ff spitten
Kom niet in mn buurt je begaat een flater, in een straal van 5 kilometer schiet ik elke bitch neer
pi_40111795
quote:
Op zondag 23 juli 2006 20:24 schreef McCarthy het volgende:
ik heb nog wel een tegenargument. Op muzikaal gebied presteren ze niet zo veel bijzoder: Daar zijn het vooral de britten die opmerkelijk exceleren.

Heeft iemand hier verder nog een lijstje olympiade uitslagen. Dan doen vooral aziaten het goed.

Verder heb je nog het aspect luiheid: veel mensen zijn gewoon te lui om intelectueel te exceleren en zo komt het nooit aan de opervlak
Ik denk dat het bij jou niet aan je luiheid ligt hoor.
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
  zondag 23 juli 2006 @ 20:26:46 #105
119078 McCarthy
communistenjager
pi_40111797
quote:
Op zondag 23 juli 2006 20:25 schreef Gianluca het volgende:

[..]

OMFG
serieus. Wil je het goed doen dan moet de bal dus precies in het midden van het racket komen. Dat vereist gewoon een vorm van intelligentie die in weze niet anders is dan schaakintelligentie
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  zondag 23 juli 2006 @ 20:27:05 #106
119078 McCarthy
communistenjager
pi_40111812
quote:
Op zondag 23 juli 2006 20:25 schreef Gianluca het volgende:

[..]

de slimste exemplaren kregen beter kansen zich voort te planten
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  zondag 23 juli 2006 @ 20:27:05 #107
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_40111813
quote:
Op zondag 23 juli 2006 20:24 schreef McCarthy het volgende:
ik heb nog wel een tegenargument. Op muzikaal gebied presteren ze niet zo veel bijzoder: Daar zijn het vooral de britten die opmerkelijk exceleren.
Bob Dylan, Leonard Cohen, Barbra Steisant, Paul Simon, Art Garfunkel.
Zo maar een paar namen van mensen die niet bijzonders gepresteerd hebben om over een aantal klassieke componisten en muzikanten maar te zwijgen.

Nee, je hebt er echt verstand van.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_40111825
quote:
Op zondag 23 juli 2006 20:24 schreef McCarthy het volgende:
ik heb nog wel een tegenargument. Op muzikaal gebied presteren ze niet zo veel bijzoder:
Volgens mij is dat nu juist een van de gebieden waarop joden een voorname plaats innemen.
quote:
Daar zijn het vooral de britten die opmerkelijk exceleren.
De Britten? Weet je het zeker?

(Zoiets heet ''excelleren'', trouwens.)
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
  zondag 23 juli 2006 @ 20:30:21 #109
119078 McCarthy
communistenjager
pi_40111918
quote:
Op zondag 23 juli 2006 20:27 schreef Apropos het volgende:

[..]

Volgens mij is dat nu juist een van de gebieden waarop joden een voorname plaats innemen.
[..]

De Britten? Weet je het zeker?

(Zoiets heet ''excelleren'', trouwens.)
nou ja, mijn muziekcollectie is voor 90% brits en zeker op het gebied van de electronische muziek komt het beste uit de UK.

Brittain rules the sound waves
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  zondag 23 juli 2006 @ 20:31:49 #110
78698 Gianluca
de stationshoerenhater
pi_40111966
quote:
Op zondag 23 juli 2006 20:30 schreef McCarthy het volgende:

[..]

nou ja, mijn muziekcollectie is voor 90% brits en zeker op het gebied van de electronische muziek komt het beste uit de UK.

Brittain rules the sound waves
flame electronische muziek = Duitsland
Kom niet in mn buurt je begaat een flater, in een straal van 5 kilometer schiet ik elke bitch neer
pi_40111994
Ja, da's iets anders. Er zijn veel goede Joodse violisten, bijvoorbeeld.
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
  zondag 23 juli 2006 @ 20:33:09 #112
119078 McCarthy
communistenjager
pi_40111995
quote:
Op maandag 26 juni 2006 12:22 schreef Soul79 het volgende:

[..]

Eén van de oorzaken van ons succes in de Gouden Eeuw was dat veel uit Portugal gevluchte joden hier terecht kwamen. Zij brachten veel expertise en een frisse handelsgeest met zich mee, waar wij van konden profiteren. En trouwens ook iemand als Spinoza, onze grootste filosoof
een van de ja
quote:
Verder duidt het ongelofelijke aantal succesvolle joodse wetenschappers, schrijvers en kunstenaars wel degelijk op iets bijzonders.
er zijn ook heel veel succesvolle niet joodse wetenschappers. Iets als relativiteitstheorie was ook in het hoofd van niet joden als Poincare en Gauss. Verder neem ik kunstenaars, filosofen en schrijvers niet zo serieus.

[ Bericht 1% gewijzigd door McCarthy op 23-07-2006 20:45:30 ]
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  zondag 23 juli 2006 @ 20:33:37 #113
119078 McCarthy
communistenjager
pi_40112009
quote:
Op zondag 23 juli 2006 20:33 schreef Apropos het volgende:
Ja, da's iets anders. Er zijn veel goede Joodse violisten, bijvoorbeeld.
beetje andermans muziek naspelen. Probeer zelf eens iets te componeren
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_40112165
quote:
Op zondag 23 juli 2006 20:33 schreef McCarthy het volgende:

[..]

een van de ja
[..]

er zijn ook heel veel niet succesvolle joodse wetenschappers. Iets als relativiteitstheorie was ook in het hoofd van niet joden als Poincare en Gauss. Verder neem ik kunstenaars, filosofen en schrijvers niet zo serieus.
Een autistje dus?
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
  zondag 23 juli 2006 @ 20:41:24 #115
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_40112234
quote:
Op zondag 23 juli 2006 20:33 schreef McCarthy het volgende:

Verder neem ik kunstenaars, filosofen en schrijvers niet zo serieus.
Gelukkig nemen wij jou met je domme uitspraken ook niet zo serieus.

En je hebt het lijstje met Joodse nobelprijs-winnaars in de OP ook even gelezen om je stelling dat ze wetenschappelijk niet zo veel voorstellen te onderbouwen?

[ Bericht 8% gewijzigd door golfer op 23-07-2006 20:44:06 (toevoeging) ]
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 23 juli 2006 @ 20:45:08 #116
119078 McCarthy
communistenjager
pi_40112330
quote:
En je hebt het lijstje met Joodse nobelprijs-winnaars in de OP ook even gelezen om je stelling dat ze wetenschappelijk niet zo veel voorstellen te onderbouwen?
dat is mijn stelling helemaal niet! hoe kom je erbij. Quote dan!
was een typo. Niet stond op de verkeerde plek

Een groot aantal was trouwens half joods. Dus sowieso wordt er dan op de verkeerde manier credits uitgereikt.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  zondag 23 juli 2006 @ 20:45:51 #117
39328 RijstNatie
Cool Hwhip
pi_40112355
over het algemeen zijn niet joden het slimst maar aziaten, hun hebben namelijk het hoogste IQ van de mensen rassen
Nothing to see here, carry on
  zondag 23 juli 2006 @ 20:46:25 #118
119078 McCarthy
communistenjager
pi_40112371
quote:
Op zondag 23 juli 2006 20:45 schreef RijstNatie het volgende:
over het algemeen zijn niet joden het slimst maar aziaten, hun hebben namelijk het hoogste IQ van de mensen rassen
aziaten in de USA misschien. dat zegt nog niks over aziaten in het algemeen.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  zondag 23 juli 2006 @ 20:47:59 #119
39328 RijstNatie
Cool Hwhip
pi_40112413
quote:
Op zondag 23 juli 2006 20:46 schreef McCarthy het volgende:

[..]

aziaten in de USA misschien. dat zegt nog niks over aziaten in het algemeen.
nee aziaten in azie hebben een hoger iq, daarna komen de blanken en daarna de negroide

stond vorig jaar nog een stukje van op fok frontpage..
Nothing to see here, carry on
  zondag 23 juli 2006 @ 20:48:38 #120
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_40112438
quote:
Op zondag 23 juli 2006 20:46 schreef McCarthy het volgende:

[..]

aziaten in de USA misschien.
Want...?
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  zondag 23 juli 2006 @ 20:51:04 #121
39328 RijstNatie
Cool Hwhip
pi_40112507
hij denkt dat kennis hetzelfde is als IQ en intellegentie

een ongeschoolde boer in azie, weet natuurlijk niks maar kan wel een hoger iq hebben...
Nothing to see here, carry on
pi_40112651
Goed, het nadir is weer bereikt, met dank aan iemand wiens werkwoordvervoeging ijselijk slecht te noemen is.
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
pi_40112718
quote:
Op zondag 23 juli 2006 20:33 schreef McCarthy het volgende:

[..]

beetje andermans muziek naspelen. Probeer zelf eens iets te componeren
Zoals electronische muziek?
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
  zondag 23 juli 2006 @ 21:10:24 #124
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_40113079
quote:
Op zondag 23 juli 2006 20:45 schreef McCarthy het volgende:


Een groot aantal was trouwens half joods. Dus sowieso wordt er dan op de verkeerde manier credits uitgereikt.
Nogmaals je kunt niet half of kwart Joods zijn.
Volgens de Joodse leer ben je Joods als je moeder Joods is. Niets half of kwart.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_40115496
quote:
Op zondag 23 juli 2006 20:26 schreef McCarthy het volgende:

[..]

serieus. Wil je het goed doen dan moet de bal dus precies in het midden van het racket komen. Dat vereist gewoon een vorm van intelligentie die in weze niet anders is dan schaakintelligentie
Wat een onzin. Je vergelijkt reactiesnelheid motoriek en 'gevoel' voor balplaatsing met een zeer hoog analytisch vermogen.
pi_40115510
quote:
Op zondag 23 juli 2006 21:10 schreef golfer het volgende:

[..]

Nogmaals je kunt niet half of kwart Joods zijn.
Volgens de Joodse leer ben je Joods als je moeder Joods is. Niets half of kwart.
Volgens de joodse leer ja, maar daar gaat het niet alleen om. Ik heb een joodse grootmoeder, betekent dat mijn moeder joods is en ik dus ook. Maar met drie niet-joodse groot-ouders voel ik dat echt niet zo.
pi_40115610
quote:
Op zondag 23 juli 2006 20:33 schreef McCarthy het volgende:

[..]

beetje andermans muziek naspelen. Probeer zelf eens iets te componeren
Ik noem Kiss. Gene Simmons is een jood
pi_40115910
Is Philip Anschutz een jood?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_40116156
quote:
Op zondag 23 juli 2006 20:15 schreef McCarthy het volgende:
Het 2e punt is dat minderheden in een land altijd succesvol zijn op de een of andere manier. Dat zie je met chinezen in indonesie, duitsers in rusland en joden in andere landen
Ja onze ecenomie en wetenschap kreeg echt een enorme boost door de toestroom van Turken, Marokkanen, Anitilianen en Surinamers
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_40117375
quote:
Op zondag 23 juli 2006 20:24 schreef McCarthy het volgende:
ik heb nog wel een tegenargument. Op muzikaal gebied presteren ze niet zo veel bijzoder: Daar zijn het vooral de britten die opmerkelijk exceleren.
Kom op zeg. Juist in de popmuziek zijn joden ruim vertegenwoordigd. Ik kan zo 20-30 Joodse zangers/muzikanten noemen. Overigens denk ik niet zozeer dat dit uitsluitend een kwestie van talent is. Ook in platenindustrie bekleden veel joden hoge posities. Mij bekruipt dan ook vaak het gevoel dat Joden elkaar hier helpen uit een soort saamhorigheidsgevoel. Dit geldt overigens evenzeer voor de film-industrie. Ook daar zijn Joodse acteurs en vooral ook regisseurs en producers(relatief) ruim vertegenwoordigd.
Ook veel 'moderne' componisten hebben een Joodse achtergrond. En uiteraard zijn er ook Joodse 'klassieke' componisten. Waar Felix Mendelssohn-Bartholdy ( ) waarschijnlijk wel de bekendste van is.

Ik vraag me dus echt sterk af hoe je er bij komt, dat Joden het niet goed zouden doen in de muziek...


quote:
Op zondag 23 juli 2006 22:35 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Is Philip Anschutz een jood?
Jazeker.


[ Bericht 4% gewijzigd door Agag op 23-07-2006 23:29:35 ]
pi_40118089
Even over de muziek, want daarover wordt wel een hoop onzin gepraat op deze pagina.

Er zijn geen grote joodse 'klassieke' componisten, dwz componisten van voor de romantiek. Maar op dat moment waren joden ook op andere gebieden nog niet succesvol. Maar vanaf de romantiek, dus pak 'm beet medio de 19e eeuw, toen joden ook in de wetenschap begonnen mee te doen, kwamen er ook steeds meer grote joodse componisten.

Ik noem er een paar: Meyerbeer, Mendelssohn, Mahler, Schönberg, Milhaud, Ligeti, Gershwin, Glass, Reich.

En tja, popmuziek zie ik in dit verband als een marginaal verschijnsel. Doet niet echt terzake lijkt me, Gene Simmons daargelaten
pi_40118331
quote:
Op zondag 23 juli 2006 20:51 schreef RijstNatie het volgende:
hij denkt dat kennis hetzelfde is als IQ en intellegentie

een ongeschoolde boer in azie, weet natuurlijk niks maar kan wel een hoger iq hebben...
Dit zou theoretisch kunnnen maar hij kan om te beginnen de test natuurlijk al niet lezen wat me lastig lijkt.
Eerlijk gezegd denk ik niet dat iemand die opgroeit zonder enige opleiding veel wijs zou kunnen uit de tests.
quote:
Op zondag 23 juli 2006 20:45 schreef RijstNatie het volgende:
over het algemeen zijn niet joden het slimst maar aziaten, hun hebben namelijk het hoogste IQ van de mensen rassen
Je baseert dit op de Bell-curve onderzoek neem ik aan , of zijn er recent meer grootschalige onderzoeken gedaan?
En zijn de Joden in het Bell-curve onderzoek uberhaupt wel als aparte groep meegenomen?
(Ik heb artikelen gelezen waar in wordt beweerd dat bepaalde gemeenschappen Ashkenazi Joden een veel hoger dan gemiddeld iq zouden hebben.)
Ik heb er net een tweetal artikel over gevonden van een antropoloog en een van een professor psychologie, ik moet het nog lezen maar het zal sowieso iets toe voegen aan de discussie daar er oorzaken worden geimpliceerd.
http://homepage.mac.com/h(...)aziIQ.jbiosocsci.pdf
http://www.economist.com/(...)cfm?story_id=4032638
Nog een linkje met een "iq-kaartje"
http://vdare.com/rushton/060322_iq_pic.htm
bijbehorend artikel:
http://bbet.org/leesvoer/winters_genen.htm

Let wel ik heb de artikelen nog niet helemaal gelezen dus aannvallen ad hominem, best maar val dan de auteurs aan.

Wat wellicht ook een bijdrage kan hebben geleverd in het verschil is dat de Joodse bevolking van oudsher al in zeg maar 2 werelden geleefd heeft, de interne wereld van de Joodse gemeenschap onderling en de contacten met de "buitenwereld" waarin een andere houding (cq persoonlijkheid) moest/moet worden aangenomen terwijl de meeste andere mensen vroeger in een homogene maatschappij leefden waarin ze dus niet zo flexibel hoefden te zijn.(Vandaag de dag moeten we dat m.n. in het westen echter allemaal.)
En dat ze daardoor dus vooral in de moderne tijd een voordeel kunnen hebben gehad.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vandeplato op 24-07-2006 00:07:18 ]
Si hoc legere scis nimium eruditionis habes.
pi_40118701
quote:
Op zondag 23 juli 2006 21:10 schreef golfer het volgende:

[..]

Nogmaals je kunt niet half of kwart Joods zijn.
Volgens de Joodse leer ben je Joods als je moeder Joods is. Niets half of kwart.
Hoe gaan (en hoe gingen) de Joodse gemeenschappen dan eigenlijk met zulke personen om?
Ik bedoel worden ze buiten de gemeenschap gehouden (dus niet alleen religie), en kunnen ze op geen enkele manier nog "volwaardig" lid van de Joodse gemeenschap worden?
Si hoc legere scis nimium eruditionis habes.
  maandag 24 juli 2006 @ 00:19:27 #134
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_40119186
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:04 schreef Vandeplato het volgende:

[..]

Hoe gaan (en hoe gingen) de Joodse gemeenschappen dan eigenlijk met zulke personen om?
Ik bedoel worden ze buiten de gemeenschap gehouden (dus niet alleen religie), en kunnen ze op geen enkele manier nog "volwaardig" lid van de Joodse gemeenschap worden?
Binnen de Joodse gemeenschap is al jarenlang een discussie gaande over zogenaamde vader-Joden, m.a.w. kinderen die geen Joodse moeder, maar wel een Joodse vader hebben.
Bij de Orthodoxen worden die nog steeds niet als zijnde Joods geaccepteerd.
Binnen de Liberale gemeenschap zijn ze daar wat coulanter over.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_40119257
Ik heb het topic niet helemaal doorgelezen, dus misschien zeg ik nu dingen die al eens gezegd zijn. Dit is een theorie die mij vrij plausibel lijkt.

Joden zijn in het verleden vaak buitengesloten, niet alleen in de tweede wereldoorlog, maar ook ver daarvoor, eigenlijk al zolang het Joodse volk bestaat. In sommige gevallen in het verleden mochten Joden ook geen normale banen hebben of ze werden in eigen buurten (getto's) geplaatst.

Omdat ze geen normale banen kunnen krijgen en op hun eigen volk zijn aangewezen zijn veel van die Joden zelfstandige geworden, Joden met ondernemingen dus. Hierdoor zijn er veel welvarende Joden in verhouding tot anderen. Hierdoor is er meer geld voor goed onderwijs en dat vertaalt zich weer in meer economisch en intelligent succes.

Of dit de werkelijke reden is, of dat het ook met genetische erfelijkheid te maken heeft, durf ik niet te zeggen. Wel is het een feit dat Joden op de gebieden die TS noemt beter dan gemiddeld presteert, en succesvolle mensen zorgen ervoor dat de wereld blijft draaien. We moeten er dus trots op zijn (ook op niet Joodse succesvolle mensen zoals ondergetekende ).
pi_40119624
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:19 schreef golfer het volgende:

[..]

Binnen de Joodse gemeenschap is al jarenlang een discussie gaande over zogenaamde vader-Joden, m.a.w. kinderen die geen Joodse moeder, maar wel een Joodse vader hebben.
Bij de Orthodoxen worden die nog steeds niet als zijnde Joods geaccepteerd.
Binnen de Liberale gemeenschap zijn ze daar wat coulanter over.
Ja maar hoe gaan ze dan vervolgens met die mensen om?(Vooral de orthodoxen dan.)
En die vader, wordt die dan ook "uitgestoten"?
Si hoc legere scis nimium eruditionis habes.
  maandag 24 juli 2006 @ 00:36:07 #137
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_40119738
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:32 schreef Vandeplato het volgende:


Ja maar hoe gaan ze dan vervolgens met die mensen om?(Vooral de orthodoxen dan.)
Ik ben niet orthodox, dus weet het ook niet precies.
quote:
En die vader, wordt die dan ook "uitgestoten"?
Bij mijn weten niet, die is en blijft gewoon Joods volgens hun inzichten.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_40120074
Het joods zijn via je moeder geldt toch alleen bij orthodoxen. Als ik op de site van het Ministerie van Buitenlandse Zaken kijk van Israël kan je gewoon joods worden en "terugkeren" naar Israël.
quote:
For the purposes of this Law, "Jew" means a person who was born of a Jewish mother or has converted to Judaism and is not a member of another religion.
  maandag 24 juli 2006 @ 00:55:10 #139
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_40120236
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:49 schreef MrX1982 het volgende:
Het joods zijn via je moeder geldt toch alleen bij orthodoxen. Als ik op de site van het Ministerie van Buitenlandse Zaken kijk van Israël kan je gewoon joods worden en "terugkeren" naar Israël.
Dat "gewoon' Joods worden, heb ik van een aantal mensen begrepen, word je niet echt makkelijk gemaakt en is aan allerlei regels gebonden, want de macht van de orthodoxen is in Israel (helaas) nog dusdanig groot dat ze er heel veel rituelen en voorwaarden aan verbinden.
Je bent dus niet zomaar 1,2,3 geaccepteerd als Joods qua religie.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_40120275
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:32 schreef Vandeplato het volgende:

[..]

Ja maar hoe gaan ze dan vervolgens met die mensen om?(Vooral de orthodoxen dan.)
En die vader, wordt die dan ook "uitgestoten"?
Qua cultuur, of qua aanvaarden binnen een religieuze gemeenschap? Sowieso heb je natuurlijk behoorlijk veel seculaire joden. Zij hebben niets met het geloof, maar beschouwen zich wel degelijk sterk als joods (zie bijvoorbeeld Frits Barend).

Acceptatie hangt sowieso sterk af van welke stroming van het jodendom er aangehangen wordt. Er bestaat niet een eenheid als 'het jodendom', qua opvattingen dan bedoel ik he. Als je alleen al kijkt naar het Chassidische jodendom, heb je daarbinnen tientallen bewegingen.

Over het algemeen denk ik echter dat bij stromingen binnen het Charedische jodendom de kans op 'vader-joden' veel kleiner is dan bij bijvoorbeeld het liberale jodendom. Dit omdat charedische Joden zich veel meer in hun eigen gemeenschap keren, en dus ook veel eerder met een andere Chassidiem of Misnagdiem zullen trouwen en kinderen krijgen.

Ik bedoel dus te zeggen dat wanneer je als Charedische jood met een niet-Jood trouwt, dat je je sowieso automatisch al min of meer buiten je gemeenschap plaatst.
  maandag 24 juli 2006 @ 01:01:03 #141
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_40120386
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:56 schreef Agag het volgende:


Qua cultuur, of qua aanvaarden binnen een religieuze gemeenschap? Sowieso heb je natuurlijk behoorlijk veel seculaire joden. Zij hebben niets met het geloof, maar beschouwen zich wel degelijk sterk als joods (zie bijvoorbeeld Frits Barend).

Acceptatie hangt sowieso sterk af van welke stroming van het jodendom er aangehangen wordt. Er bestaat niet een eenheid als 'het jodendom', qua opvattingen dan bedoel ik he. Als je alleen al kijkt naar het Chassidische jodendom, heb je daarbinnen tientallen bewegingen.

Over het algemeen denk ik echter dat bij stromingen binnen het Charedische jodendom de kans op 'vader-joden' veel kleiner is dan bij bijvoorbeeld het liberale jodendom. Dit omdat charedische Joden zich veel meer in hun eigen gemeenschap keren, en dus ook veel eerder met een andere Chassidiem of Misnagdiem zullen trouwen en kinderen krijgen.

Ik bedoel dus te zeggen dat wanneer je als Charedische jood met een niet-Jood trouwt, dat je je sowieso automatisch al min of meer buiten je gemeenschap plaatst.
Klopt.
Hoe komt het dat je dit allemaal weet?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_40120491
quote:
Op zaterdag 24 juni 2006 16:27 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Wat voor discussie? Ik heb altijd wat overeind staande haren bij dit soort topics. Alsof een religie uitmaakt voor intelligentie?
Ja ok, maar zo ken ik nog wel een paar topics waarin niet al te genuanceerd over religie of bepaalde volken wordt gediscussieerd. Joden vormen een volk wat uit meerdere rassen bestaat en ik vind het een interessante vraag waarover niet meteen spastisch gedaan hoeft te worden. Er zijn inderdaad relatief opvallend veel prominente joden dus waarom niet. Er wordt hier zovaak dom geblaat maar er worden ook wel eens zinnige dingen gezegd en dit onderwerp kan best een nuchter gesprek gebruiken.

Het ging niet over intelligentie maar over succes, dat is niet noodzakelijk hetzelfde. Denk niet dat joden op zich slimmer zijn (dat zou pas een verkeerde discussie worden) maar dat ze idd een bredere traditie van geestelijke ontwikkeling hebben. Door hun historische verspreiding over de wereld en maatschappelijke tegenwerking weegt vrij-denken en intellectuele overdracht ws zwaarder dan voor volken die uiterlijk meer vorm aan hun eenheid kunnen geven.
quote:
Op zaterdag 24 juni 2006 17:04 schreef zoalshetis het volgende:
misschien is de samenhang tussen joodse mensen die niet alleen uitmondt in zuippartijen of denkwijzes om zoveel mogelijk onschuldige burgers te doden, maar er ook zaken gedaan worden of gewoon nagedacht wordt over je hoofd boven water houden.

Zeker als het geloof, dat zij bedacht hebben maar 16 miljoen mensen telt, in tegenstelling tot het christendom en de islam die hen als buffer gebruiken, is dat een logisch gevolg dat er meer samenhang is en er beter nagedacht moet worden.
Klinkt redelijk, ja. Wanneer een individu altijd met onverwachte vijandschappen te maken kan krijgen, doet hij sowieso meer kennis op dan iemand die altijd veilig tussen gelijkgezinden leeft. En dan moet ie het ook van andere kwaliteiten hebben. Die voorzichtigheid leidt misschien tot wantrouwen en onbegrip bij niet-joden, maar ik kan me voorstellen dat persoonlijke handhaving in dat geval een tweede natuur wordt.

Het is jammer dat mensen in het algemeen nooit van geschiedenis leren en elk oud verschijnsel in een nieuw jasje met evenveel wantrouwen tegemoet zien. De onderdrukten van vandaag zijn meestal de uitblinkers van morgen. Het is geen populair standpunt maar ik denk dat veel jonge moslims momenteel een vergelijkbare ontwikkeling doormaken.

Enne, we staren ons vaak blind op moslims en joden maar veel Aziatische volken timmeren globaal gezien ook aardig aan de weg. Maja, ondanks dat die in gesloten gemeenschappen leven en vaak nauwelijks 'integreren' kunnen we die waarschijnlijk makkelijker plaatsen vanwege de herkenbare clichés en uiterlijke herkenbaarheid oid..
Jusqu'ici tout va bien...
pi_40120523
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:55 schreef golfer het volgende:
Dat "gewoon' Joods worden, heb ik van een aantal mensen begrepen, word je niet echt makkelijk gemaakt en is aan allerlei regels gebonden, want de macht van de orthodoxen is in Israel (helaas) nog dusdanig groot dat ze er heel veel rituelen en voorwaarden aan verbinden.
Je bent dus niet zomaar 1,2,3 geaccepteerd als Joods qua religie.
Ah ok dat wist ik niet. In de theorie is het dus makkelijker dan in de praktijk. Ik vraag me overigens af hoe ze zoiets in de praktijk uitvoeren. Zou je bijv. bij een synagoge geregistreerd moeten zijn.
pi_40120552
quote:
Op maandag 24 juli 2006 01:01 schreef golfer het volgende:

[..]

Klopt.
Hoe komt het dat je dit allemaal weet?
Ik was vroeger goed bevriend met een Joodse jongen (modern-orthodox). Uit interesse heb ik me daar toen in verdiept. Die interesse viel destijds, middelbare schooltijd, mooi te combineren met het maken van werkstukken voor vakken als godsdienst/theologie .
  maandag 24 juli 2006 @ 01:11:43 #145
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_40120632
quote:
Op maandag 24 juli 2006 01:06 schreef MrX1982 het volgende:


Ah ok dat wist ik niet. In de theorie is het dus makkelijker dan in de praktijk. Ik vraag me overigens af hoe ze zoiets in de praktijk uitvoeren. Zou je bijv. bij een synagoge geregistreerd moeten zijn.
Dat en heel veel Thora-lessen en studeren, vervolgens het aanvaarden van de riten en gebruiken en (in het geval je een jongen/man bent) je ritueel laten besnijden.
Je moet er dus wel het 1 en ander voor over hebben.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_40121210
Komt het ook niet door het feit dat de Thora kennis omarmt en aanmoedigt ipv bijvoorbeeld de islam waar kennis al gauw gezien wordt als 'je richten op het aardse'? In de Thora wordt het aangemoedigt om in je aardse leven plezier te hebben en de wereld om je heen gade te slaan en begrijpen.

Ik meen me trouwens te herinneren dat de Orthodoxe Joden niet hoeven te werken en alleen maar de geschriften moeten studeren en wellicht ook andere zaken. Als dat dus generatie op generatie gebeurt dan zul je zien dat de intelligentie toeneemt.

Trouwens, ik heb bij die opmerking over de Forbes lijst niet de naam voorbij horen komen die toch echt op no1 staat en Joods is: Bill Gates.

[ Bericht 12% gewijzigd door alex4allofyou op 24-07-2006 01:43:36 ]
pi_40121424
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:56 schreef Agag het volgende:

[..]

Qua cultuur, of qua aanvaarden binnen een religieuze gemeenschap? Sowieso heb je natuurlijk behoorlijk veel seculaire joden. Zij hebben niets met het geloof, maar beschouwen zich wel degelijk sterk als joods (zie bijvoorbeeld Frits Barend).

Acceptatie hangt sowieso sterk af van welke stroming van het jodendom er aangehangen wordt. Er bestaat niet een eenheid als 'het jodendom', qua opvattingen dan bedoel ik he. Als je alleen al kijkt naar het Chassidische jodendom, heb je daarbinnen tientallen bewegingen.

Over het algemeen denk ik echter dat bij stromingen binnen het Charedische jodendom de kans op 'vader-joden' veel kleiner is dan bij bijvoorbeeld het liberale jodendom. Dit omdat charedische Joden zich veel meer in hun eigen gemeenschap keren, en dus ook veel eerder met een andere Chassidiem of Misnagdiem zullen trouwen en kinderen krijgen.

Ik bedoel dus te zeggen dat wanneer je als Charedische jood met een niet-Jood trouwt, dat je je sowieso automatisch al min of meer buiten je gemeenschap plaatst.
Ja dat laatste dus met name.
Hoe ging dat vroeger dan want als je toendertijd werd uitgestoten uit de Joodse gemeenschap resteerde er waarschijnlijk weinig meer dan je te bekeren tot de in de regio dominante religie en derhalve uit de statistieken als Jood te verdwijnen.
Si hoc legere scis nimium eruditionis habes.
pi_40121455
quote:
Op maandag 24 juli 2006 01:37 schreef alex4allofyou het volgende:
Komt het ook niet door het feit dat de Thora kennis omarmt en aanmoedigt ipv bijvoorbeeld de islam waar kennis al gauw gezien wordt als 'je richten op het aardse'?
De thora is toch ook bij de Islam een heilig boek ? Of vergis ik me nu? Hoe dan ook, het zou inderdaad mee kunnen spelen.

Hoe het precies komt weet ik niet (ik denk natuurlijke selectie), maar ik ben er van overtuigd dat Joden een gemiddeld aanzienlijk hoger iq hebben dan welk ander volk dan ook. Ik kan deze indruk niet staven, maar ik ben er wel van overtuigd. Plat gezegd heb ik ook nog nóóít een dom Joods iemand gezien...
pi_40121634
quote:
Op maandag 24 juli 2006 01:48 schreef Agag het volgende:

[..]

De thora is toch ook bij de Islam een heilig boek ? Of vergis ik me nu? Hoe dan ook, het zou inderdaad mee kunnen spelen.

Hoe het precies komt weet ik niet (ik denk natuurlijke selectie), maar ik ben er van overtuigd dat Joden een gemiddeld aanzienlijk hoger iq hebben dan welk ander volk dan ook. Ik kan deze indruk niet staven, maar ik ben er wel van overtuigd. Plat gezegd heb ik ook nog nóóít een dom Joods iemand gezien...
De Thora is meer een boek die 'meegenomen' is binnen de Koran.

Ik heb ook nog nooit een domme Jood gezien, maar ik zie er ook niet veel (tenminste waarvan ik t weet).
  maandag 24 juli 2006 @ 11:30:54 #150
119078 McCarthy
communistenjager
pi_40127732
quote:
Op zondag 23 juli 2006 20:47 schreef RijstNatie het volgende:

[..]

nee aziaten in azie hebben een hoger iq, daarna komen de blanken en daarna de negroide

stond vorig jaar nog een stukje van op fok frontpage..
ook zo'n betrouwbare bron
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')