maar hoe zit het nu echt? ik vind het raar dat als je kleding in een oplossing van koud water en azijn legt dat het minder hard krimpt en de kleur beter bewaard blijft.quote:nieuwe kleding gekocht? zet het VOOR DE 1e KEER WASSEN een hele nacht in koud water. Zo voorkomt u krimpen en kleur afgeven!
- Remas
Voor de eerste keer nieuwe donkere kleding wassen? Leg het eerst een nachtje in koud water MET AZIJN (houdt de kleur beter vast in het textiel). Daarna ook nog regelmatig wassen met azijn en het blijft donker!
Bij de wasverzachter?quote:Op maandag 24 april 2006 22:39 schreef longinus het volgende:
Azijn is een kleurfixator, vooral bij roodachtige kleuren.
en je moet niet wassen in Azijn, maar een scheutje azijn erbij doen.
Valt wel mee, omdat je wasmachine heel erg naspoelt, ruikt het gewoon heel frisquote:Op dinsdag 25 april 2006 09:09 schreef IrisVrede het volgende:
hoe zit het met de geur van azijn??
ik heb niet echt veel zin om mijn kleren in azijn te wassen zodat het daarna weer naar azijn ruikt
Ik zou het voor de zekerheid gewoon niet doenquote:Op dinsdag 25 april 2006 11:30 schreef 1ofthefew het volgende:
ik heb een roze overhemd vannacht laten weken.
ik vraag me af of ik meerdere nieuwe kledingstukken in een emmer kan weken of dat de kleuren dan overlopen?
Ik zou het niet doen.quote:Op dinsdag 25 april 2006 11:30 schreef 1ofthefew het volgende:
ik heb een roze overhemd vannacht laten weken.
ik vraag me af of ik meerdere nieuwe kledingstukken in een emmer kan weken of dat de kleuren dan overlopen?
Vrijwel alle stoffenquote:Op dinsdag 25 april 2006 12:46 schreef Nugget het volgende:
Maar met welke stoffen kan dit dan?
Oké dankje! Zal het ook eens gaan proberen dan.quote:Op dinsdag 25 april 2006 12:47 schreef freecell het volgende:
[..]
Vrijwel alle stoffen
Azijn is niet zo agressief en zout ook niet
Ik deed het zelf met katoen en linnen, maar ook met zijde.
Welke azijn gebruik je precies, schoonmaakazijn of natuurazijn?quote:Op dinsdag 25 april 2006 12:51 schreef babsjuh het volgende:
Ik gebruik al jaren azijn als wasverzachter. Niet alleen voor het behoud van de kleuren maar ook omdat het eventuele zeepresten wegspoelt/neutraliseert.
Ik krijg namelijk gruwelijke jeuk als er wat wasmiddel in de kleding achterblijft, ongeacht het merk wasmiddel.
Vanwege het neutraliseren van de zeepresten gebruikte ik het ook altijd als naspoelmiddel na het wassen van de hond of de staart van m'n paarden. En azijn die goed is uitgespoeld ruik je naderhand echt niet meer.
jaquote:Op dinsdag 25 april 2006 12:54 schreef Baleog het volgende:
werkt die azijntruuc ook bij zwarte kleding e.d. ?
mijn zwarte kleren hebben namelijk de nare eigenschap erg vaal te worden na een x aantal keer wassen..
Ik natuurazijn, maar ik weet niet of het uitmaakt.quote:Op dinsdag 25 april 2006 12:58 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Welke azijn gebruik je precies, schoonmaakazijn of natuurazijn?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |