abonnement Unibet Coolblue
pi_37953781



Ik heb hem nota bene ooit zelf geplaatst ...
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
  donderdag 18 mei 2006 @ 15:48:21 #152
71048 Tokay
makes your day!
pi_37953865
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 15:46 schreef pyl het volgende:


Ik heb hem nota bene ooit zelf geplaatst ...
Ik zal voor jou binnenkort een plaatje van Korsakov plaatsen...
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
  donderdag 18 mei 2006 @ 15:48:41 #153
35279 Parabola
Sapere aude
pi_37953876
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 15:43 schreef Tokay het volgende:

[..]

Woehaaa, heer 'bola!
[..]
Ik ben het nog niet verleerd.
Slaapt winter
en zomer
  donderdag 18 mei 2006 @ 15:54:27 #154
10409 Alecks
Pakjespiet
pi_37954005
Bij het plaatje van LaForest denk ik aan de jaren 30 of de oorlogstijd. Verder zie ik een stempeltje van de gemeente Leiden staan. Doceerde meneer daar of was hij wellicht bekend om zijn activiteiten in de oorlog?

Parabola: Het leek verdacht veel op een lucky shot...
Time's fun when you're having flies - Kermit the Frog
  donderdag 18 mei 2006 @ 15:57:13 #155
35279 Parabola
Sapere aude
pi_37954089
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 15:54 schreef Alecks het volgende:

Parabola: Het leek verdacht veel op een lucky shot...
Moet je eens kijken hoe verdacht vaak ik lucky shots weet te plaatsen dan.

edit: ws dacht je dan ook dat het toeval was dat Tokay steeds vergat dat ze het plaatje geplaatst had.
Slaapt winter
en zomer
  donderdag 18 mei 2006 @ 16:21:13 #156
10409 Alecks
Pakjespiet
pi_37954894
Ik zeg ook niet dat het er één was... Ik zou niet durven. Palman qui meruit ferat...
Time's fun when you're having flies - Kermit the Frog
  donderdag 18 mei 2006 @ 16:23:54 #157
71048 Tokay
makes your day!
pi_37955001
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 15:57 schreef Parabola het volgende:
Moet je eens kijken hoe verdacht vaak ik lucky shots weet te plaatsen dan.

edit: ws dacht je dan ook dat het toeval was dat Tokay steeds vergat dat ze het plaatje geplaatst had.
En ik vond het nog wel zo'n subtiele hint.
Afijn, een gedroomde rentree, toch, Parabola?
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
  donderdag 18 mei 2006 @ 16:28:47 #158
35279 Parabola
Sapere aude
pi_37955165
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 16:23 schreef Tokay het volgende:

[..]

En ik vond het nog wel zo'n subtiele hint.
Afijn, een gedroomde rentree, toch, Parabola?
En subtiel was het, vrouwe Tokay. U bracht RJP terug waar het spel zich hoort af te spelen: tussen de regels
Slaapt winter
en zomer
  donderdag 18 mei 2006 @ 16:50:40 #159
35279 Parabola
Sapere aude
pi_37955837
Enfin, in afwachting van m'neer laforest zou ik graag van u vernemen wie deze Dustin Hofman lookalike was:
Slaapt winter
en zomer
pi_37956155
Dat is een frans wiskundige, dat zie je meteen.
Aldus.
pi_37956210
Da's een vroom heerschap, een herder die waakte over zijn kudde, in ... (mijn frenologie is wat roestig) ... België?
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
  donderdag 18 mei 2006 @ 17:05:01 #162
35279 Parabola
Sapere aude
pi_37956267
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 17:01 schreef Z het volgende:
Dat is een frans wiskundige, dat zie je meteen.
Afgezien van nationaliteit en professie lijkt me dat het enige juiste antwoord, heerZchap. Mag ik u wijzen op de hint die m'neer's kleding herbergt?
Slaapt winter
en zomer
  donderdag 18 mei 2006 @ 17:07:39 #163
35279 Parabola
Sapere aude
pi_37956363
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 17:03 schreef pyl het volgende:
Da's een vroom heerschap, een herder die waakte over zijn kudde, in ... (mijn frenologie is wat roestig) ... België?
zeker, zeker. M'neer waakte ook over Belgische schaapjes, maar was zeker geen Belgische Herder
Slaapt winter
en zomer
pi_37956430
Heeft meneer het dan in zijn tijd misschien tot opperherder geschopt? In dat geval moet hij wel van Italiaanse komaf zijn.

Aha! Albino Luciani, aka paus Johannes Paulus I. Denk ik.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
  donderdag 18 mei 2006 @ 17:12:33 #165
35279 Parabola
Sapere aude
pi_37956547
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 17:09 schreef pyl het volgende:
Heeft meneer het dan in zijn tijd misschien tot opperherder geschopt? In dat geval moet hij wel van Italiaanse komaf zijn.

Aha! Albino Luciani, aka paus Johannes Paulus I. Denk ik.
Welzeker, een der kortste pauzen ooit, en dan heb ik het niet over m'neers lichaamslengte.

Wiki:
quote:
Johannes Paulus I (17 oktober 1912 – 28 september 1978), geboren als Albino Luciani, werd geboren in Forno de Canale, en was paus vanaf 26 augustus 1978 tot zijn dood. Tot hij op 65-jarige leeftijd Paulus VI opvolgde, was hij patriarch van Venetië.

Uit respect voor zijn beide voorgangers nam hij de dubbele naam Johannes Paulus aan. Zijn humor en vrolijke uitstraling bezorgden hem de bijnaam "de lachende paus". Veel gelovigen verwachtten van hem een nieuw geluid in de Rooms-Katholieke Kerk, waarin onder Paulus VI veel van de vernieuwingen uit het Tweede Vaticaans Concilie waren teruggedraaid of afgezwakt. Hij heeft echter niets van deze verwachtingen kunnen waarmaken, want hij overleed al na 33 dagen aan een hartaanval.

Zijn pontificaat is een van tot de kortste in de geschiedenis van de Kerk, samen met nog twee andere voormalige pausen. Paus Urbanus VII bekleedde het ambt slechts 12 dagen en Paus Stephanus (II) overleed zelfs nog tussen zijn officiële benoeming en kroning in. Het Vaticaan weigerde toestemming te geven voor een lijkschouwing, waardoor er later speculaties opdoken dat hij zou zijn vergiftigd, omdat hij van plan was op te treden tegen een Vaticaans bankschandaal en vele machtige mensen binnen het Vaticaan zou willen herbenoemen en zou laten overplaatsen. Motieven om hem te vermoorden hadden meerdere personen, zoals Paul Marcinkus, de beheerder van de Vaticaanse bank Istituto per le Opere Religiose (IOR), Licio Gelli, leider van de vrijmetselaarsloge P2, en Michele Sindona en Roberto Calvi vanwege het bankschandaal. Deze beiden zijn echter later vermoord door de maffia.

De film The Godfather III van Francis Ford Coppola thematiseert de dood van deze paus.
Slaapt winter
en zomer
  donderdag 18 mei 2006 @ 17:12:56 #166
35279 Parabola
Sapere aude
pi_37956562
Plaat.

Dus.
Slaapt winter
en zomer
pi_37956738
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 17:12 schreef Parabola het volgende:
Plaat.

Dus.
Ja. Plaat.

Helaas niet van mij; mijn trouwe viervoeter verwacht mijn aanwezigheid bij zijn gang naar de veterinair. Klokke 17.30 uur, dus ik moet vliegen.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_37956809
Aldus.
  donderdag 18 mei 2006 @ 17:21:25 #169
35279 Parabola
Sapere aude
pi_37956850
Een schandknaapje. Hoe lieflijk.

Van Franse adel, dat wel
Slaapt winter
en zomer
pi_37957069
Wel Frans, geen adel. Wel uit een welgestelde familie. En geen schandknaap, meneer hield zich met andere verhoudingen bezig.
Aldus.
  donderdag 18 mei 2006 @ 17:32:25 #171
35279 Parabola
Sapere aude
pi_37957219
M'neer heeft wel iets weg van Albino Luciani, maar is Frans en zo te zien geen tijdgenoot. Volgens de ijzeren wetten der logica maakt dit hem tot wiskundige, hoewel de plaat doet vermoeden dat het knaapje de tafel van 7 nog maar net van buiten kende. Maar wat niet was kon nog komen, nie'waar?
Slaapt winter
en zomer
pi_37979253
Een Frans wiskundige! Hoe raadt u het zo. En een legendarische ook nog eens. Hij ontwikkelde een wiskundige theorie, maar in theorie is hij waarschijnlijk meer bekend om de rest van zijn, korte, leven.
Aldus.
  vrijdag 19 mei 2006 @ 10:00:20 #173
71048 Tokay
makes your day!
pi_37980064
Ah monsieur Z, dan 'ebben we 'et 'ier naturellement ovèr Evariste Galois!
quote:
Evariste Galois (25 oktober 1811 – 31 mei 1832) was een Frans wiskundige
Weinig wiskundigen zijn zó legendarisch geworden als Evariste Galois. Zowel zijn levensloop als zijn wiskundige ontdekkingen hebben daar sterk aan bijgedragen. Op slechts twintigjarige leeftijd overleed hij aan de gevolgen van een duel. Hij had toen al een wiskundige theorie ontwikkeld, die nu zeer algemeen wordt toegepast en die de geschiedenis is ingegaan als Galoistheorie. Over het leven van Galois zijn vele boeken geschreven, in veel daarvan worden de gebeurtenissen enigszins overdreven en geromantiseerd. Desondanks is het leven van Galois een interessante maar tragische episode uit de geschiedenis van de wiskunde.

Biografie
Evariste Galois werd geboren op 25 oktober 1811 in Bourg-la-Reine, een dorpje enkele kilometers ten zuiden van Parijs, als kind van Nicolas-Gabriel Galois en Adelaide Marie Demante. Evariste had één oudere zus, Nathalie-Théodore en een jongere broer, Alfred. Zijn ouders kwamen beiden uit welgestelde families en waren ook hoog opgeleid. De eerste twaalf jaar van zijn leven kreeg Evariste thuis les van zijn moeder - er was toen nog geen schoolplicht - die hem voornamelijk Grieks, Latijn en godsdienst leerde.

De ouders van Evariste Galois waren verwoede republikeinen en grote aanhangers van de ideeën van de Franse Revolutie en van Napoleon. Napoleon werd echter verslagen en na de machtsovername van Lodewijk XVII, die zich in zeer korte tijd impopulair maakte, werd Nicolas Galois gekozen tot burgemeester van Bourg-la-Reine, wat hij gedurende veertien jaar zou blijven.

Naar school
Toen Evariste 12 jaar oud was, stuurden zijn ouders hem naar het prestigieuze Lycée Louis-le-Grand in Parijs. De school, genoemd naar koning Lodewijk XIV, had een goede naam op onderwijskundig gebied, maar de school stond ook bekend als een kweekvijver voor rebellie. Dit ondanks het strenge regime: overtreding van de schoolregels werd meestal bestraft met een verblijf van enkele dagen in de cellen, waarvan de school er twaalf bezat. Zelfs op de meest simpele vergrijpen stond een celstraf, zoals het breken van een bord of teveel draaien in bed.

Galois was een goede leerling en was nog niet zo geïnteresseerd in politiek, hij deed dan ook niet mee aan de opstandjes binnen school, zoals die regelmatig uitbraken. Hij won tijdens zijn eerste jaren op school diverse eerste prijzen; het was gebruikelijk om aan de beste leerling een prijs toe te kennen. Desondanks moest hij op een gegeven moment een jaar overdoen, wegens een onvoldoende voor retoriek.

Hierdoor begon Galois zich op school erg te vervelen, maar daar kwam verandering in toen hij wiskunde kreeg. Hij bleek een opmerkelijk talent voor wiskunde te bezitten: zijn schoolwiskundeboeken las hij alsof het leesboeken waren en al op zijn vijftiende las hij werken, bedoeld voor professionele wiskundigen. Zijn talenten werden echter door het grootste deel van zijn leraren niet onderkend. Galois was slechts in wiskunde geïnteresseerd en Thillaye, zijn natuurkundeleraar, vatte zijn houding ooit kort maar veelzeggend samen met 'studeert nooit'.

In juni 1828 deed Galois (toen 16 jaar) toelatingsexamen voor de École Polytechnique. Deze school, opgericht in 1794, was de meest prestigieuze instelling voor wetenschappelijk onderzoek van Frankrijk en waarschijnlijk zelfs van heel Europa. Galois zakte echter voor dit examen.

In 1829 publiceerde Galois (17) een eerste artikel over kettingbreuken in Annales de Mathématiques. De auteur werd hier omschreven als `leerling van het Lycée Louis-le-Grand', zeer uitzonderlijk voor een wetenschappelijk tijdschrift.

In het begin van de negentiende eeuw werden er grote vorderingen gemaakt in het onderzoek naar polynomiale vergelijkingen. Sinds de Babyloniërs was bekend dat een tweedegraads vergelijking met de wortelformule opgelost kan worden. Galois deed veel onderzoek naar het bepalen van de oplosbaarheid van de hogeregraadsvergelijkingen. Hij was waarschijnlijk wel bekend met Abels stelling over de onoplosbaarheid van de algemene vijfdegraadsvergelijking, maar niet met het meeste van diens overige werk. Hun beider resultaten vertonen dan ook veel overlappende studies.

In zijn persoonlijk leven kreeg Galois die zomer een grote tegenslag te verwerken. Begin 1829 werd er in Bourg-la-Reine een conservatieve priester aangesteld. Deze sloot een verbond met een conservatief lid van het plaatselijk bestuur, die ook niet gelukkig was met een liberale burgemeester. Ze lieten kwaadwillige brieven circuleren en ondertekenden deze met Nicolas-Gabriel Galois. Er brak een schandaal uit en de burgemeester moest zijn ambt neerleggen. Hij vertrok naar Parijs, maar kon de situatie niet verdragen en pleegde op 2 juli van dat jaar zelfmoord.

Nog diezelfde maand deed Evariste voor de tweede en laatste keer toelatingsexamen voor de École Polytechnique. Dit examen is legendarisch geworden: Galois zakte, deels omdat hij nog niet over zijn vaders dood heen was, deels ook omdat hij zijn wiskundige ideeën niet onder woorden kon brengen. Hierdoor kon hij niet naar de École Polytechnique, waarmee een kans op een wetenschappelijke carrière zeer klein werd.

Galois besloot naar de École Préparatoire te gaan. Na twee jaar École Préparatoire kon je les gaan geven aan een middelbare school. Galois moest om toegelaten te worden eerst examen doen aan het Lycée Louis-le-Grand, wat hem slechts met zeer veel moeite en met dank aan zijn wiskundige talenten lukte. In februari 1830 (18 j oud) begon hij dan maar zijn studie aan de École Préparatoire. Hier raakte hij bevriend met Auguste Chevalier, die net als zijn broer Michèl een aanhanger was van het Saint-Simonisme. Beide broers hadden een grote politieke invloed op Galois.

In 1830 herschreef en verbeterde Galois zijn artikel, dat hij eerder aan Cauchy gestuurd had. De Franse wetenschappelijke academie had dat jaar namelijk een prijs uitgeloofd voor de beste wiskundige publicatie. Het artikel werd ter beoordeling meegenomen door Fourier, maar deze overleed plotseling op 16 mei van dat jaar. Na zijn dood werd het artikel niet meer teruggevonden, waardoor Galois de eerste prijs misliep. De prijs werd uiteindelijk toegekend aan Jacobi en postuum aan Abel.

In 1830 brak er in juli een revolutie uit in Parijs. Karel X werd tot aftreden gedwongen, zijn plaats werd overgenomen door de liberalere hertog van Orleans, die onder de naam Lodewijk Filips koning van Frankrijk werd.

In tegenstelling tot de studenten van de École Polytechnique, die fanatiek aan de revolutie deelnamen, werden de studenten van de École Préparatoire door hun directeur Guigniault in de school opgesloten. Galois, die geïnspireerd door de broer Chevalier en door de laffe manier waarop zijn vader de dood in was gedreven, behoorlijk politiek geëngageerd was geworden, was woedend op Guigniault, zeker omdat deze later toch de kant van de revolutie koos toen dat in zijn voordeel bleek te zijn. Galois werd lid van de Nationale Garde, een militante republikeinse beweging, opgericht tijdens de Franse Revolutie. In december 1830 viel Galois (juist 19) in een open brief in de schoolkrant Guigniault aan en werd van school gestuurd.

Om aan de kost te komen organiseerde Galois lessen in hogere algebra. Deze waren een redelijk succes, hoewel het publiek in de loop van de tijd drastisch afnam. Ook publiceerde hij nog twee artikels, de laatste die hij tijdens zijn leven zou publiceren: een wiskundig artikel in Annales de Mathématiques en een artikel over wetenschapsonderwijs in Gazette des Écoles. Tevens stuurde hij, op verzoek van Poisson, voor de derde keer zijn verhandeling over de oplosbaarheid van vergelijkingen naar de Franse Academie.

Begin 1831 werd de Nationale Garde verboden door Lodewijk Filips, die haar als bedreiging voor zijn regering zag. Negentien voorname leden van de Nationale Garde werden hierop gearresteerd. Galois was hier niet bij, maar wel enkele van zijn vrienden. Toen de negentien in april werden vrijgelaten, werd ter gelegenheid daarvan een groot banket georganiseerd, waar zo'n 200 republikeinen, waaronder Galois, aanwezig waren. Op een gegeven moment hief Galois, met een mes in zijn hand, het glas en riep: voor Lodewijk Filips!. De volgende dag werd hij gearresteerd wegens het uiten van dreigementen aan het adres van de koning en op 15 juni werd hij voor de rechtbank voorgeleid. Hier beweerde hij in werkelijkheid gezegd te hebben: Voor Lodewijk Filips, als hij ons bedriegt!. Mede tot zijn eigen verbazing, want uit brieven is gebleken dat niet waar was, werd Galois vrijgesproken.

Op 14 juli, precies 42 jaar na de Franse Revolutie, deden de leden van de Nationale Garde mee aan een demonstratie, waar ze verschenen in hun verboden uniformen. Galois werd, net als zijn vriend Vincent Duchâtelet, gearresteerd en tot negen maanden gevangenisstraf veroordeeld. Deze bracht hij door in de gevangenis Sainte Pélagie, in het zuiden van Parijs. Tijdens zijn gevangenschap ontving hij van Poisson de afwijzing van zijn artikel. Poisson schreef dat Galois zijn beweringen niet goed kon beargumenteren, maar stimuleerde hem meer werk op te sturen.

In maart 1832 werd Galois (20) overgeplaatst naar het ziekenhuis Sieur Faultier, wegens een cholera-epidemie die in Sainte Pélagie was uitgebroken. Hier ontmoette hij Stéphanie Poterin-Dumotel, de dochter van de plaatstelijke arts. Hij werd verliefd op Stéphanie en begon fanatiek met haar te schrijven. Het is niet bekend of Stéphanie ooit verliefd op Galois is geweest, later was ze dat in ieder geval niet meer, zo bleek uit Galois' brieven.

Kort na zijn vrijlating op 29 april, woonde Galois een bijeenkomst van zijn republikeinse vrienden bij. Hier opperde Galois het idee om een duel in scène te zetten met L.D., zodat het leek alsof hij door zijn politieke tegenstanders de dood in was gedreven. Hoewel zijn vrienden het geen goed idee vonden, vond het duel uiteindelijk toch plaats. Galois werd op diverse plaatsen met kogels doorboord en een dag na het duel, op 31 mei 1832 overleed hij in een Parijs' ziekenhuis op slechts 20-jarige leeftijd. Op zijn sterfbed weigerde hij nog zich door een priester bij te laten staan. De dagen na zijn begrafenis, op 2 juni, braken er diverse republikeinse opstandjes uit.

Er zijn ook twee andere versies van het verhaal bekend, namelijk dat Galois een duel uitvocht om Stéphanie of dat hij zich inderdaad gedwongen voelde tot een duel met een politiek tegenstander. Dit is echter onwaarschijnlijk: in brieven aan vrienden, die hij in de week voor zijn dood schreef, sprak hij over een zekere dood, bij een echt duel zou dit lang niet zeker geweest zijn.

Hoe dan ook, de avond voor het duel schreef hij een lange brief aan Auguste Chevalier. Hierin vatte hij kort zijn wiskundige resultaten samen en sloot ze af met de woorden: vraag Jacobi en Gauss hun mening, niet over de waarheid, maar naar de waarde van deze stellingen. Deze brief is legendarisch geworden, mede door de woorden Dit voorbeeld is nog niet volledig. Ik heb echter geen tijd., die aanleiding hebben gegeven tot de legende als zou Galois het duel verloren hebben, omdat hij de gehele nacht ervoor bezig is geweest met het opschrijven van zijn wiskundige resultaten, waardoor hij tijdens het duel te moe was.

Na Galois' dood duurde het nog jaren voor hij erkend werd als een groot wiskundige. Pas in 1846 publiceerde Liouville Galois' beroemde verhandeling over de oplosbaarheid van vergelijkingen. Alhoewel Chevalier en Galois' broer Alfred zijn verhandeling naar Gauss en Jacobi gestuurd hebben, is er nergens enige commentaar in hun publicaties terug te vinden.
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_37980210
Wat een verhaal he.
Aldus.
  vrijdag 19 mei 2006 @ 10:13:28 #175
71048 Tokay
makes your day!
pi_37980472
quote:
Op vrijdag 19 mei 2006 10:04 schreef Z het volgende:
Wat een verhaal he.
Absoluut het verfilmen waard. Laat Ron Howard het maar niet horen.
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')