abonnement Unibet Coolblue
pi_36478545


High Definition & Multichannel Audio

In deze topic draait het om het optimaliseren van de audiovisuele beleving bij console gaming. Het optimaal benutten van de mogelijkheden die je console te bieden heeft en het volledig tot hun recht laten komen van de games. Hiervoor heb je de juiste apparatuur nodig en dat kan een aardige investering zijn, maar dan heb je ook wat!

HDTV

Bij high definition draait alles om de betere beeldkwaliteit. Hogere resoluties, hoger contrast, helderdere kleuren en hogere verversingsfrequenties. Na jarenlang opgescheept te hebben gezeten met de ouderwetse PAL en NTSC standaarden is het nu tijd voor de volgende stap.


HD-ready

Hoewel HDTV's in Japan en de VS al aardig aan het inburgeren zijn, staat deze standaard in Europa nog in de kinderschoenen. Tv-zenders laten voorlopig nog op zich wachten, maar tv-fabrikanten hebben de eerste stap al gezet. "HD-ready" tv's zijn hier inmiddels al volop verkrijgbaar. Het verschil tussen een "HD-ready" tv en volwaardige HDTV is dat een HDTV ook een ingebouwde tuner moet hebben om tv-uitzendingen in high definition te kunnen ontvangen. Een tv moet aan de volgende eisen voldoen om het "HD-ready" logo te mogen dragen.
  • Het scherm heeft het breedbeeld formaat met een aspectratio van 16:9.
  • Het scherm heeft minimaal 720 fysieke beeldlijnen.
  • Het scherm accepteert de volgende ingangssignalen:
    - Een resolutie van 1280x720 pixels op 50Hz en 60Hz progressive (720p)
    - Een resolutie van 1920x1080 pixels op 50Hz en 60Hz interlaced (1080i)
  • Het apparaat kan deze ingangssignalen ontvangen via de volgende interfaces:
    - Component
    - HDMI/DVI
  • De DVI of HDMI ingang moet "content protection" ondersteunen (HDCP).


    High Definition Console Gaming

    Hoewel de oudere consoles in mindere mate ook ondersteuning bieden voor high definition, is het eigenlijk pas de nieuwste generatie consoles die er echt van gaat profiteren. En dan met name de Xbox 360 van Microsoft en de Playstation 3 van Sony. Ze zijn volledig geoptimaliseerd voor de HD-resoluties en alle games die op deze consoles gaan verschijnen maken daar gebruik van.


    De Playstation 3 ondersteunt 720p, 1080i en 1080p.
    De Xbox 360 ondersteunt 720p en 1080i.

    Andere High Definition Media Op Consoles

    Blu-Ray is in eerste instantie ontwikkeld om films in high definition op te kunnen slaan en de films op BD-video zullen veelal opgeslagen worden in het 1080p formaat.


    De Playstation 3 krijgt ook de functie van BD-video speler.

    High Definition Interfaces & Bijbehorende Kabels

    Uiteraard vereisen high definition beelden geschikte interfaces en kabels en kun je je console niet zomaar met een simpele composite kabel high definition beelden weer laten geven. Om je console high definition beelden naar een geschikt scherm te laten sturen kun je de volgende drie verschillende kabels gebruiken.

  • Component
    De component kabels bestaan uit 3 kabels om het beeld over te dragen, deze zijn vaak vergezeld door 2 audiokabels. Componentkabels geven analoog beeld door volgens het "Y, Cb/Pb, Cr/Pr" principe, waarbij Y de helderheidscomponent, Cb/Pb de kleurcomponent voor blauw en Cr/Pr het kleurcomponent voor rood zijn. Omdat bij component het signaal van digitaal naar analoog en van RGB naar "Y, Cb/Pb, Cr/Pr" omgezet moet worden en vervolgens weer andersom vindt er enig kwaliteitsverlies plaats.


    De Playstation 3 zal met dezelfde componentkabel werken die al voor de Playstation 2 verkrijgbaar is.
    Bij de Xbox 360 wordt de componentkabel standaard meegeleverd, beschik je over een "Core System", dan kun je uiteraard een optionele kabel aanschaffen.

  • VGA
    De aloude bekende VGA interface die talloze resoluties en frequenties ondersteunt. Een analoge interface die een RGB signaal biedt. Vrij veel HDTV's en "HD-ready" tv's hebben naast component en HDMI ook een VGA ingang. Hiermee kun je de tv's ook vaak op hun native resolutie aansturen. Afhankelijk van je tv en de instellingen van de console kàn een VGA-kabel een beter beeld geven dan component kabels. Uiteraard is de VGA kabel ook uitermate geschikt om je console op een computermonitor aan te sluiten om, bij gebrek aan HDTV, toch te kunnen genieten van de hogere resoluties die de console biedt.


    Voor de Playstation 3 is er nog geen VGA-kabel aangekondigd.
    Voor de Xbox 360 is er een VGA-kabel beschikbaar zijn. Er zijn hiermee naast 720p en 1080i ook nog andere VGA-resoluties in te stellen.

  • High Definition Multimedia Interface
    Ofwel HDMI?, dè nieuwe standaard voor beeld en geluidsoverdracht. In tegenstelling tot component is HDMI volledig digitaal. Het beeldsignaal van HDMI is gebaseerd op en compatible met DVI. HDMI is in staat om ongecomprimeerd digitaal beeld tot maximaal 1080p te transporteren tussen bron en weergever. Omdat alle HDTV's de beelden toch al digitaal verwerken en de bronnen uiteraard ook digitaal zijn, biedt HDMI verreweg de beste kwaliteit. Om BD-video's optimaal te benutten is HDMI vereist.


    De Playstation 3 versie met 60GB harde schijf heeft een standaard HDMI uitgang die tot 1080p gaat.
    De Xbox 360 ondersteunt vooralsnog geen HDMI.

    Multichannel Audio Console Gaming

    De digitale surroundformaten "Dolby Digital" en "DTS" zijn oorspronkelijk ontwikkeld voor bioscoopfilms en later geïntroduceerd in de huiskamer met de komst van DVD. "Dolby Digital" biedt hooguit 5.1 discrete geluidskanalen. "DTS" gaat tot maximaal 6.1 en ondersteunt hogere bitrates. De huidige consoles maken al gebruik van multichannel audio en de nieuwe consoles ondersteunen uiteraard ook discrete surroundformaten.


    Sommige Playstation 2 games hebben pre-mixed "Dolby Digital" 5.1 geluid bij FMV's en enkele games ondersteunen real time "DTS". De Playstation 3 gaat real time "Dolby Digital" 5.1 en "DTS" ondersteunen in z'n games.
    De Xbox was de eerste console die real time "Dolby Digital" 5.1 ondersteunde en vele games bieden deze optie. De Xbox 360 ondersteunt real time "Dolby Digital" 5.1 in al z'n games.

    Andere Multichannel Audio Media Op Consoles

    DVD-Video is natuurlijk een van de bekendste en populairste dragers van "Dolby Digital" en "DTS" geluid. BD-video gaat nog een stapje verder met de nieuwe HD-surround formaten "Dolby Digital Plus", "Dolby True HD" en "DTS-HD". Deze nieuwe formaten bieden een nog hogere geluidskwaliteit dan hun voorgangers en gaan op BD-video tot 7.1 discrete kanalen. De eerste receivers/versterkers die deze nieuwe formaten ondersteunen moeten echter nog aangekondigd worden. En dan is er nog de "Super Audio CD". Sony en Philips hebben dit samen geïntroduceerd als de opvolger van de CD, maar enig succes blijft uit. Hoe dan ook biedt ook SACD multichannel geluid van hoge kwaliteit in het "Direct Stream Digital" formaat.


    De Playstation 2 speelt DVD-video af en kan zowel "Dolby Digital" als "DTS" bitstreams doorvoeren. De Playstation 3 kan DVD-video en BD-video afspelen. Bij het afspelen van DVD-video en BD-Video zal de Playstation 3 "Dolby Digital" en "DTS" bitstreams doorvoeren. De Playstation 3 zal ook SACD's af kunnen spelen.
    De Xbox speelt DVD-video af en kan zowel "Dolby Digital" als "DTS" bitstreams doorvoeren. De Xbox 360 kan uiteraard ook DVD-video afspelen en daarbij "Dolby Digital" en "DTS" bitstreams doorvoeren.

    Multichannel Audio Interfaces & Bijbehorende Kabels

    Om te kunnen genieten van Dolby Digital en/of DTS geluid heb je een AV-receiver of versterker nodig met een geschikte surround-decoder en het juiste aantal speakers uiteraard. Home cinema setjes bieden vaak ook uitkomst en er zijn ook eenvoudige speakersetjes met decoder beschikbaar. Het is maar net wat je er aan wilt uitgeven. Om je console hierop aan te sluiten kun je de volgende kabels gebruiken.

  • S/PDIF Optical
    Ookwel bekend als "Toslink". Een optische digitale kabel die een gecodeerde "Dolby Digital"- of "DTS"-bitstream, maar ook stereo PCM geluid kan transporteren.


    Zowel de Playstation 2 als de Playstation 3 hebben een standaard optische uitgang, zodat je de optische kabel direct op het apparaat zelf kunt aansluiten.
    Om de Xbox met de optische kabel te verbinden heb je de losverkrijgbare "advanced scart cable" nodig. Bij deze kabel zit een kastje met optische uitgang, waar je de optische kabel in kunt steken. Bij de Xbox 360 kun je de optische kabel aansluiten op de connector van de componentkabel of scartkabel die in de console steekt.

  • High Definition Multimedia Interface
    HDMI ondersteunt tot 8 ongecomprimeerde geluidskanalen van 24bit met een samplefrequentie van 192KHz. Maar ook bitstreams voor "Dolby Digital" en "DTS". HD-formaten "Dolby Digital Plus", "Dolby True HD" en "DTS-HD" kunnen enkel over HDMI en niet over S/PDIF. Binnenkort kunnen we receivers verwachten die het beeld over een HDMI kabel kunnen doorlussen naar de tv en zelf de audio bitstream eruit halen en decoderen. Ook voor multichannel SACD's is HDMI de enige mogelijke digitale verbinding.


    De Playstation 3 versie met 60GB harde schijf heeft een standaard HDMI uitgang.

    Finetunen

    Als alles eenmaal aangesloten is kan het nooit kwaad om te experimenteren met de instellingen van de console, het scherm en/of de versterker, de plaatsing van de speakers, enz. En hier ervaringen uitwisselen natuurlijk!

    High Definition Links

  • AACS - Officiële website
  • HDMI - Officiële website
  • Blu Ray Disc Associasion - Officiële website

    Multichannel Audio Links

  • Dolby - Officiële website
  • DTS - Officiële website
  • Super Audio CD - Officiële website

    Voorgaande Topics

    01 | 02 | 03 | 04

    (OP)


    [ Bericht 1% gewijzigd door P-Style op 09-05-2006 16:35:37 ]
  • pi_36478625
    Blijft een mooie OP, even een vraagje wellicht overbodig maar toch. Ik hoor weleens verhalen dat de tv's die microsoft gebruikt voor de demopods (X360) niet goed ingesteld staan oid. Nu is mijn vraag, is er ook een linkje of enige andere informatie over hoe je het beste je hd ready tv kan instellen icm met je X360? Ben benieuwd, misschien valt er nog wat te tweaken of beter in te stellen.

    pi_36481029
    quote:
    Op woensdag 29 maart 2006 23:04 schreef Fillipe het volgende:
    Ik hoor weleens verhalen dat de tv's die microsoft gebruikt voor de demopods (X360) niet goed ingesteld staan oid. Nu is mijn vraag, is er ook een linkje of enige andere informatie over hoe je het beste je hd ready tv kan instellen icm met je X360? Ben benieuwd, misschien valt er nog wat te tweaken of beter in te stellen.

    Je moet er in ieder geval voor zorgen dat het schakelaartje van de component-kabel op HD staat. Ik geloof dat dat hetgene was wat winkeliers nog wel eens vergaten bij demopods.

    Verder zijn er natuurlijk verschillende instellingen van verschillende tv's en de instellingen van de xbox 360 zelf natuurlijk. Een standaard oplossing voor het beste beeld is moeilijk te geven. Sommige LCD-tv's met VGA ingang geven een beter resolultaat als je een de VGA-kabel gebruikt, bij andere tv's volstaat de componentkabel. Sommige tv's hebben meer instellingsmogelijkheden dan anderen, enz.

    Mijn tip is om in ieder geval zo min mogelijk "beeldverbeterings-opties" van je tv te gebruiken en het signaal in z'n "puurste" vorm te laten. Dit geeft uiteindelijk meestal het beste resultaat.
    pi_36483698
    Nogmaals mijn dilemma uit het ps3 topic (sorry voor het dubbel-posten):

    Ik sta bijna op het punt om een plasma tv in huis te halen, mijn 12 jaar oude tv begint echt af te takelen en is te klein voor de woonkamer geworden. Panasonic heeft net een nieuw model op de markt, met zeer goede revieuws en een erg goede prijs. Ik vraag me wel af of deze geschikt is om straks de ps3 op aan te sluiten, hij is namelijk 'maar' HD-Ready (max resolutie: 1024 x 768). Mijn keuze gaat naar plasma omdat ik ook veel films kijk, en plasma beter natuur-getrouw weergeeft t.o.v. lcd. Toch begin ik mijn twijfels te krijgen... kan iemand adviseren?

    Model:
    http://www.kieskeurig.nl/(...)C125712D004437F1.htm
      donderdag 30 maart 2006 @ 07:31:16 #5
    112068 MMaRsu
    I need some paprika
    pi_36483715
    Ik zal zo'n model nooit aanschaffen als je daadwerkelijk in HD wil gamen straks met de Ps3. Ik kan je helaas geen beter model adviseren omdat ik me er zelf niet echt in verdiep .
    welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
    pi_36483907
    Mijn budget laat het voorlopig niet toe om een true HD tv aan te schaffen. De meeste LCD tv's van rond de ¤2000 hebben ook maar een resolutie van ± 1366 x 768. Die voldoen in principe dus ook niet? En lijkt het erop dat daadwerkelijk alle spellen en films richting 1920 × 1080 gaan, of gaat het een tijdje duren voordat die resolutie berijkt is?
    pi_36487710
    Het verschil tussen een "HD-ready" tv en volwaardige HDTV is dat een HDTV ook een ingebouwde tuner moet hebben om tv-uitzendingen in high definition te kunnen ontvangen.

    Uhm kan iemand me dat goed uitleggen?
    ik denk nu dat, een HD-Ready tv, wel een ingebouwde tuner heeft?
    sorry snap dat niet zo, en wil binnekort wel een HDTv kopen, 1tje van Samsung
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe
    Don’t take my kindness for weakness and then expect me to treat you the same
    pi_36487758
    quote:
    Op donderdag 30 maart 2006 08:06 schreef NutKees het volgende:
    Mijn budget laat het voorlopig niet toe om een true HD tv aan te schaffen. De meeste LCD tv's van rond de ¤2000 hebben ook maar een resolutie van ± 1366 x 768. Die voldoen in principe dus ook niet? En lijkt het erop dat daadwerkelijk alle spellen en films richting 1920 × 1080 gaan, of gaat het een tijdje duren voordat die resolutie berijkt is?
    probeer deze site eens?
    hier

    Staan leuke tv's en sommige zijn niet eens zo duur

    Als je er niks aan hebt, sorry dan
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe
    Don’t take my kindness for weakness and then expect me to treat you the same
    pi_36489203
    Na flink te hebben rondgeneusd op het home theatre en tweakers forum, heb ik (bijna) besloten om de aanschaf van een nieuw toestel nog een tijdje uit te stellen. HD staat hier nog redelijk in de kinderschoenen en de hele hetze moet blijkbaar nog gaan losbarsten. Erg jammer aangezien ik echt toe ben aan een nieuwe tv, maar nog een half tot heel jaartje wachten is blijkbaar absoluut niet onverstandig.
    pi_36500145
    quote:
    Op donderdag 30 maart 2006 08:06 schreef NutKees het volgende:
    Mijn budget laat het voorlopig niet toe om een true HD tv aan te schaffen. De meeste LCD tv's van rond de ¤2000 hebben ook maar een resolutie van ± 1366 x 768. Die voldoen in principe dus ook niet? En lijkt het erop dat daadwerkelijk alle spellen en films richting 1920 × 1080 gaan, of gaat het een tijdje duren voordat die resolutie berijkt is?
    Het scherm moet minimaal 720 fysieke beeldlijnen hebben om HD-ready te zijn. 1366x768 voldoet aan die eis. 1024x768 ook (er worden vreemdgenoeg geen eisen gesteld aan het horizontale aantal pixels). Persoonlijk zou ik echter nooit een scherm met een resolutie van 1024x768 aanschaffen.

    Niet alle spellen zullen in 1920x1080 gaan draaien (misschien voorlopig zelfs een kleine minderheid), maar zo'n beetje alle BD-video's zullen de resolutie van 1920x1080 krijgen.

    Het is dat je huidige tv het aan het begeven is, maar ik zou niet voor die 1024x768 plasma gaan. LCD tv's krijgen ook steeds betere kleuren, omdat de backlight technieken steeds beter worden.
    quote:
    Op donderdag 30 maart 2006 12:43 schreef NutKees het volgende:
    Na flink te hebben rondgeneusd op het home theatre en tweakers forum, heb ik (bijna) besloten om de aanschaf van een nieuw toestel nog een tijdje uit te stellen. HD staat hier nog redelijk in de kinderschoenen en de hele hetze moet blijkbaar nog gaan losbarsten. Erg jammer aangezien ik echt toe ben aan een nieuwe tv, maar nog een half tot heel jaartje wachten is blijkbaar absoluut niet onverstandig.
    Dat bedoel ik!
    quote:
    Op donderdag 30 maart 2006 11:46 schreef Nick-GizMo het volgende:
    Het verschil tussen een "HD-ready" tv en volwaardige HDTV is dat een HDTV ook een ingebouwde tuner moet hebben om tv-uitzendingen in high definition te kunnen ontvangen.

    Uhm kan iemand me dat goed uitleggen?
    ik denk nu dat, een HD-Ready tv, wel een ingebouwde tuner heeft?
    sorry snap dat niet zo, en wil binnekort wel een HDTv kopen, 1tje van Samsung
    Een HD-Ready tv heeft ook een ingebouwde tuner, maar die is alleen geschikt voor het analoge PAL-signaal waar tv's al 50 jaar lang gebruik van maken. Een volwaardige HDTV beschikt over een digitale tuner en kan tv-uitzendingen van 720p en 1080i ontvangen en verwerken.

    Er is voor zover ik weet in ieder geval één in Europa verkrijgbare tv aangekondigd met zo'n ingebouwde digitale HD-tuner.
    pi_36504610
    quote:
    Op donderdag 30 maart 2006 18:44 schreef P-Style het volgende:
    Niet alle spellen zullen in 1920x1080 gaan draaien (misschien voorlopig zelfs een kleine minderheid), maar zo'n beetje alle BD-video's zullen de resolutie van 1920x1080 krijgen.

    Het is dat je huidige tv het aan het begeven is, maar ik zou niet voor die 1024x768 plasma gaan. LCD tv's krijgen ook steeds betere kleuren, omdat de backlight technieken steeds beter worden.
    Ik was me er al erg op aan het verheugen, maar bij deze zie ik er definitief van af. Ik wil straks per-sé een 1920x1080 tv die alle signalen aankan: TRUE HDTV-1080p en niet minder. Die Ps3 en BD films moeten wel optimaal benut worden, anders ga ik spijt krijgen. Zo lees je ook hier en daar dat niet alle (betaalbare) 1920x1080 lcd's daadwerkelijk 1080p aan kunnen, maar dat ze maximaal 1080i accepteren mits correct aangestuurd. Hopen dat het oude beestje nog even blijft leven.
    pi_36504894
    quote:
    Op donderdag 30 maart 2006 21:04 schreef NutKees het volgende:
    Ik wil straks per-sé een 1920x1080 tv die alle signalen aankan: TRUE HDTV-1080p en niet minder. Die Ps3 en BD films moeten wel optimaal benut worden, anders ga ik spijt krijgen.
    Zo zie ik het dus ook! Daarbij stel ik als extra eis dat 'ie enigszins betaalbaar moet zijn (hóóguit ¤2000,-)... dus het kan nog wel even duren voordat ik er een aanschaf.
    pi_36510401
    Grundig LXW 82 7505, ik heb m vandaag bij de MediaMarkt bekeken en ik vond de kwaliteit toch wel erg strak voor een TV met zulke lage specificaties (volgens jullie) hoor! Ze draaiden er een DVD van Monsters & Co op en zeker op een metertje afstand echt prima beeld.

    Stel dat ik 'm morgen wil halen (actie loopt nog een dag), waar moet ik dan vooral op letten wat ie nodig heeft? Aansluitingen en andere dingen. Ik wil iig mn DVD/home cinema set erop aan sluiten en mn Xbox 360. Hopelijk wat tips
    quote:
    Diagonale: 32"/81cm • Auflösung: 1366x768 (WXGA) • Format: 16:9 • Helligkeit: 450cd/m² • Kontrast: 700:1 • Reaktionszeit: 16ms • Betrachtungswinkel (h/v): 170°/170° • Anschlüsse: DVI, 3x SCART, VGA, S-Video, Composite Video • Stromverbrauch: 129W • Maße (BxHxT): 91.5x57x25cm • Gewicht: 17kg
    http://www.conrad.de/script/grundig_amira_32.sap
    voor wat meer specificaties



    Ik vraag me alleen af of ie wel 60 hrtz ondersteund en alle goede ingangen heeft die ik nodig heb.

    [ Bericht 13% gewijzigd door devv05 op 30-03-2006 23:42:41 ]
    pi_36512115
    quote:
    Op donderdag 30 maart 2006 23:29 schreef devv05 het volgende:
    Grundig LXW 82 7505...
    Nou, ten eerste is hij niet HD-ready (uitgaande van de specs waar je naar linkt). Hij heeft ook géén component ingang. Er zit een VGA-ingang op, maar ik weet niet tot welke resoluties hij gaat via de VGA-ingang (de VGA-input zou tot 1360x768 kunnen gaan maar dat hoeft niet per se).

    Om eerlijk te zijn heb ik een beetje m'n twijfels bij dit scherm als je'm voor je xbox 360 zou gaan gebruiken.
    pi_36512358
    quote:
    Op vrijdag 31 maart 2006 00:24 schreef P-Style het volgende:

    [..]

    Nou, ten eerste is hij niet HD-ready (uitgaande van de specs waar je naar linkt). Hij heeft ook géén component ingang. Er zit een VGA-ingang op, maar ik weet niet tot welke resoluties hij gaat via de VGA-ingang (de VGA-input zou tot 1360x768 kunnen gaan maar dat hoeft niet per se).

    Om eerlijk te zijn heb ik een beetje m'n twijfels bij dit scherm als je'm voor je xbox 360 zou gaan gebruiken.
    1.366x768 staat gewoon in de specs, is dat oke dan?. En is dat VGA een nadeel dan, heb je component echt nodig? Hij is trouwens wel degelijk HD Ready, staat in de Media Markt folder en ik neem aan dat ze daar niet over liegen. Anders had ik er idd niet eens over hoeven denken. Staat hier trouwens ook nog eens.



    Maar wat is precies het nadeel dan? Waar twijfel je door... Ik twijfel alleen door die 50 hertz, want ik heb echt PAL-60 nodig, en door die component aansluiting al weet ik niet wat het nadeel van VGA is.

    Is er eventueel een alternatief in de prijsklasse tot 1000 euro?

    [ Bericht 6% gewijzigd door devv05 op 31-03-2006 00:49:12 ]
    pi_36513390
    quote:
    Op vrijdag 31 maart 2006 00:36 schreef devv05 het volgende:
    1.366x768 staat gewoon in de specs, is dat oke dan?. En is dat VGA een nadeel dan, heb je component echt nodig? Hij is trouwens wel degelijk HD Ready, staat in de Media Markt folder en ik neem aan dat ze daar niet over liegen. Anders had ik er idd niet eens over hoeven denken. Staat hier trouwens ook nog eens.

    [afbeelding]

    Maar wat is precies het nadeel dan? Waar twijfel je door... Ik twijfel alleen door die 50 hertz, want ik heb echt PAL-60 nodig, en door die component aansluiting al weet ik niet wat het nadeel van VGA is.

    Is er eventueel een alternatief in de prijsklasse tot 1000 euro?
    1366x768 wordt gebruikt bij zo'n beetje alle LCD-tv's (ook bij degene voor de "HD-ready generatie". Dat is de resolutie van het paneel. Maar dat betekent niet per se dat het paneel op die resolutie aangestuurd kan worden.

    Wat dat HD-ready betreft ging ik uit van specs in de link die je eerder gaf. Maar ik had het mis. Ik heb nog even op de site van Grundig zelf gekeken en hij's inderdaad HD-ready. Het schijnt dat component via de VGA-ingang gaat (waar je een adapterkabeltje voor nodig hebt, weet alleen niet of die meegeleverd wordt).

    Maargoed... hij IS dus HD-ready en dat betekent automatisch dat 'ie 720p en 1080i op zowel 50Hz als 60Hz ondersteunt. Eigenlijk heb ik nu dus niks meer aan te merken op dit scherm.

    Oh ja... als je dit scherm dan neemt, dan moet je je Xbox 360 natuurlijk instellen op 720p en dan is er geen sprake meer van PAL60.
    pi_36513600
    quote:
    Op vrijdag 31 maart 2006 00:36 schreef devv05 het volgende:

    [..]


    Is er eventueel een alternatief in de prijsklasse tot 1000 euro?
    Dit niks?

    of deze?

    of toch die?
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe
    Don’t take my kindness for weakness and then expect me to treat you the same
    pi_36515157
    quote:
    Reaktionszeit: 16ms
    Reactietijd van 8ms is ook niet onverstandig als je er veel op gaat gamen.
    pi_36520705
    Ik ben vandaag nog een keer geweest om te besluiten en heb 'm niet gekocht om twee redenen:

    - Hij was toch niet écht HD Ready. Dat wil zeggen, hij ondersteund wel HDTV maar had maar 1 van de 2 benodigde ingangen om het officiele naampje te mogen dragen
    - Maar belangrijker en wat me eerder nog niet opgevallen was, bij snelle bewegingen trilde er duidelijk een lijn bovenin beeld, vrij storend. Zwarttinten waren overigens wel erg mooi en de rest van het beeld ook scherp.

    Jammer dus, nu maar op zoek naar een alternatief voor onder de 1000 euro. Als iemand iets weet dan hoor ik het graag. Die drie van Nick-Gizmo vallen erbuiten, want ik wil wel minstens 80 cm. Ik heb daar 66 cm gezien ook voor mooie prijzen maar dat is gewoon te klein.
    pi_36528631
    Heb ik het verkeerd als ik zeg dat BD de PS3 qua games een enorme voorsprong geeft op de Xbox360 vanwege de ruimte op de schijf? Als je een BD ten volste, of zelfs maar voor de helft, gebruikt hoe kun je dat spel dan in hemelsnaam goed overzetten naar de X360 die werkt met dvd's?
    pi_36530016
    Xbox360 krijgt HD-DVD uitbreiding die ze altijd zouden kunnen gebruiken mocht het nodig zijn. Maar ik zie in de toekomst ook wel gebeuren dat games niet meer op een gewone DVD passen, al zeggen ze nu nog dat het zo'n vaart niet zal lopen.

    Maar zit je niet een beetje in het verkeerde topic?
    pi_36530384
    Nee hoor, het gaat hier ook over HD en de mogelijkheden. Maar ik zal eens kijken wat voor andere topics hier over gaan.

    Anyway, zelfs een HD-DVD heeft niet dezelfde capaciteit.
    pi_36530670
    quote:
    Op vrijdag 31 maart 2006 17:05 schreef -scorpione- het volgende:
    Heb ik het verkeerd als ik zeg dat BD de PS3 qua games een enorme voorsprong geeft op de Xbox360 vanwege de ruimte op de schijf? Als je een BD ten volste, of zelfs maar voor de helft, gebruikt hoe kun je dat spel dan in hemelsnaam goed overzetten naar de X360 die werkt met dvd's?
    BD-ROM heeft een voordeel als het aankomt op FMV's in 1920x1080-resolutie. Verder hebben de games zelf voorlopig eigenlijk nog wel genoeg aan de ruimte die DVD-ROM biedt. Het is ook zo dat games steeds minder gebruik maken van FMV's en steeds meer gebruik maken van real-time filmpjes, omdat de graphics toch steeds beter worden. En het scheelt weer ruimte!

    Dus wat dat betreft hééft de grotere ruimte die BD-ROM biedt wel voordelen... maar de vraag is hoevaak er straks van die extra ruimte gebruik wordt gemaakt!
      maandag 3 april 2006 @ 12:14:35 #24
    46727 masterdave
    Topic Killer
    pi_36603740
    Nou, ik heb deze Samsung LE32M61B

    en als ik hier 1980x1080 filmpjes op draai die je bij microsoft http://www.microsoft.com/(...)contentshowcase.aspx kan downloaden ziet het er echt zo onwijs superstrak uit, niet normaal, het verschil tussen een echte 1080p of mijn 720p zie ik wel, maar is in mijn ogen maar zeer miniscuul. Ik draai de filmpjes dan ook via mijn xbox360, dus echt ultieme kwaliteit.

    Tegen de tijd dat de echte HDTV's betaalbaar zijn, en in nederland ook uitzendingen in HD formaat worden uitgezonden, dan is de mijne alweer verouderd, en koop ik wel weer een nieuwe, want mensen die denken dat ze hier over een half jaar veel verder zijn, wil ik ze graag uit die droom halen.
    Wie de kut nie scheert is het likkuh nie weerd
    Al is je kontje nog zo schraal, ik neuk je hard anaal.
    GamerTag
    pi_36643720
    Hoppa, we hebben zojuist een Essent demo-standaard met Samsung HD-decoder ( de 360) en een samsung 32R71 ontvangen.

    D'r draait momenteel een demo op van HD1, en ik moet zeggen dat de beeldkwaliteit via zowel component als HDMI prima is, alleen zit er wel relatief vaak storing/artifacten in.
    Scheren is voor schapen!
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')