bron : http://www.f1racing.net/nl/news.php?newsID=113049quote:FIA keurt voorstel Mosley goed - 22 maart 2006
Tijdens een bijeenkomst in Parijs heeft de FIA World Motor Sport Council ingestemd met een aantal nieuwe reglementen, die betrekking hebben op het seizoen 2008. De regels waren een idee van FIA-president Max Mosley.
Dankzij dit besluit krijgen de teams de gelegenheid om tussen 24 en 31 maart 2006 aan te geven of ze ook na 2008 actief willen zijn in de Formule 1. De teams die zich vervolgens inschrijven, krijgen de kans om samen met de FIA nieuwe reglementen voor het seizoen 2008 door te nemen.
Mocht besloten worden om grote reglementswijzigingen door te voeren aan de lay-out en het ontwerp van de auto's, moeten deze voor 30 juni 2006 goedgekeurd worden. Op die manier wil de FIA alle teams voldoende tijd geven om in te spelen op de nieuwe reglementen.
Andere reglementswijzigingen, die geen betrekking hebben op het ontwerp van de auto's, kunnen nog wel tot vlak voor het begin van het seizoen doorgevoerd worden.
Het is natuurlijk ook alleen maar de safety car van de F1...quote:Op woensdag 22 maart 2006 15:29 schreef Atreidez het volgende:
Er staat een auto in OP wat niet eens een F1 is
Bernd Maylanderquote:Op woensdag 22 maart 2006 15:34 schreef Tackleberry het volgende:
[..]
Het is natuurlijk ook alleen maar de safety car van de F1...
Nick Heidfeld en de Senna do Squote:
quote:Monaco moet vrezen voor plaats op Formule 1-kalender
De Grand Prix van Monaco moet vrezen voor zijn plek op de Formule1-kalender. Bernie Ecclestone wil in de toekomst dat landen maximaal één Grand Prix per jaar organiseren en vindt dat Monaco bij Frankrijk hoort. Frankrijk heeft al een andere Grand Prix op het circuit van Magny-Cours.
Ecclestone: "We hebben twee Grands Prix in Italië, twee in Duitsland en Monaco wat je bij Frankrijk kan rekenen. Daar kunnen we makkelijk drie races door schrappen, één per land. Zelfs Monaco, wat ik niet hoop, kan geschrapt worden."
De 76-jarige Brit wil de races schrappen om ruimte te maken voor Grands Prix in andere landen. Onder andere Rusland, India en Griekenland zouden interesse hebben in het organiseren van een Grand Prix.
Geplaatst: 21-03-2006 (16:49:27)
Belachelijk zeg. Echt belachelijkquote:FIA wil motoren van 2008 tot 2010 'bevriezen'
Woensdag 22 maart 2006 om 18:10 - De autosportbond FIA heeft vanmiddag de eerste versie van het reglement voor de periode vanaf 2008 bekendgemaakt. Daarin valt te lezen dat de autosportbond de komende jaren wat de motoren betreft met name inzet op duurzaamheid. Zo moeten de motoren en versnellingsbakken nog steeds langer mee (respectievelijk twee en vier races), en wordt de ontwikkeling van de motor aan banden gelegd.
Sterker nog: het definitieve ontwerp van de motor moet aankomende zomer al gereed zijn. Dat betekent dat technische innovaties, die nadien nog doorgevoerd worden vanaf 2008 niet meer behouden zijn voor de Formule 1. Enige uitzondering: de FIA staat een aanpassing van de motoren toe wanneer dat de betrouwbaarheid ten goede komt en wanneer alle teams met de aanpassing instemmen. Een vergroting van het motorvermogen is vooralsnog uitgesloten in de voorlopige regelgeving.
Een definitieve versie van de regels wordt namelijk pas eind juni verwacht. Nu al is echter zeker dat de GPMA-teams niet gelukkig zullen zijn met deze stap van de autosportbond omdat zij zodoende minder tijd kunnen steken in het bouwen van een eigen motor.
Een ander punt in het motorreglement is dat de FIA middels haar World Motorsport Council heeft bepaald dat een autofabrikant die vertegenwoordigd is in de Formule 1 aan maximaal twee teams motoren mag leveren. Dit is logischerwijs het eigen team, en een klantenteam. De regeling geldt niet voor onafhankelijke parijen zoals Cosworth. Zij mogen doen en laten wat het wil, al naar gelang de eigen capaciteit het toelaat.
Een derde belangrijke punt in de nieuwe regels is de straf bij een geplofte motor of kapotte versnellingsbak. Waar nu nog tien plaatsen straf wordt uitgedeeld bij de eerstvolgende kwalificatie moet er vanaf 2008 vijftien kilo strafgewicht meegenomen worden in de bolide tijdens de eerstkomende race. Zo moet de coureur alleen inleveren op rondetijden en niet op startposities.
Bron: RaceFreaks.nl
En nog goed nieuws voor de Ferrari fans: Todt :: Motorprobleem bijna de wereld uitquote:Ook Ferrari komt met nieuwe vleugel
Nadat McLaren eerder al bekend maakte een nieuw ontwerp voor de voorvleugel mee te nemen naar de Australische Grand Prix van Melbourne, heeft nu ook de renstal van Ferrari laten weten met een nieuwe vleugel te komen. Anders dan de Engelse renstal van Ron Dennis zou het bij de Italianen niets te maken hebben met de affaire ronde flexibele vleugels, die pas geleden nog werden aangevallen met een protest van acht van de elf teams uit de Formule 1.
Het verhaal rondom de flexibele voorvleugels begon in Bahrein. Teams, onder aanvoering van Renault, dienden protest in tegen de achtervleugel van Ferrari. Die zou bij hoge snelheden teveel buigen waardoor er minder neerwaartse kracht op de rechte stukken en meer neerwaartse kracht in de bochten zou zijn. Desondanks kwam de vleugel door de tests van de FIA en werd het protest van de hand gewezen. Renault werd vervolgens door de FIA zelf als een verdachte gezien. De overkoepelende organisatie van de Formule 1 vond het verdacht dat de Franse renstal wel erg snel protest indiende en wilde de achtervleugels van de Renault-bolides wel eens van nabij bekijken.
Afgelopen weekend kwam Honda-teambaas Nick Fry met de berichtgeving dat twee van de acht teams die protest tegen de vleugel van Ferrari hadden ingediend nu zelf werden verdacht. Niet veel later bleek het hier te gaan om BMW Sauber en McLaren, die hiermee gemaand zijn om de komende Grand Prix in het Australische Melbourne met een nieuwe vleugel te komen. Anders zou die niet door de technische keuring van de FIA komen. McLaren heeft hier inmiddels al gehoor aan gegeven en ook bij Ferrari komt men nu met een nieuwe vleugel.
Volgens teammanager Stefano Domenicali heeft dit echter niets met de affaire rond de vleugels te maken. Tegenover de Duitse site sport.de wilde de Italiaan weinig toegeven, maar liet hij wel weten dat het hier gaat om een geplande ontwikkeling. “We waren van te voren al van plan nieuwe, ontwikkelde vleugels mee te nemen naar Melbourne. Het is een deel van ons bedoelde ontwikkelingsprogramma”, zo legt Domenicali uit.
Bron: RaceFreaks (Die een beetje achterloopt want BMW Sauber mist na McLaren in dit verhaal)
Voorgestelde en voorlopig goedgekeurde regelgeving F1 2008 [PDF]quote:FIA publiceert voorlopige uitgave regelgeving 2008
De FIA publiceerde een voorlopige uitgave van de Sporting Regulations voor het seizoen 2008. Een aantal opmerkelijke wijzigingen zijn – voorlopig – doorgevoerd. Zo kiest de FIA één bandenfabrikant voor drie seizoenen, moet de versnellingsbak vier races mee gaan, mag er geen reservewagen aanwezig zijn tijdens een race, verdwijnt de straf van 10 plaatsen op de grid en is de pitsstraat even gesloten tijdens een Safety Car situatie.
Tevens dienen renstallen die in 2008 deel wensen te nemen aan het Formule1 seizoen nog deze maand hun inschrijving bij de FIA in te leveren. De World Motorsport Council besloot dit vandaag in een vergadering in Parijs. 24 Maart wordt de inschrijving geopend om vervolgens de 31ste weer te sluiten. Elk team dat zich later inschrijft loopt het risico niet ‘mee te mogen praten’ over de technische regelgeving voor dat seizoen.
Enkele anderen belangrijke (nieuwe) regels gepubliceerd in deze voorlopige uitgave is dat er opnieuw een testlimiet wordt gesteld. Geen team mag meer dan 30.000 kilometer testen in een kalenderjaar, en zal niet zoals vorig jaar enkel gelden voor de teams die (vrijwillig) getekend hebben voor een dergelijke limiet.
De FIA zal één bandenfabrikant kiezen voor maarliefst drie seizoenen, 2008, 2009 en 2010. Deze leverancier zal alle deelnemende teams moeten voorzien van 2 typen droogweerbanden, 1 type regenband, en 1 type ‘extreme-wets’ bij elke Grand Prix.
Naast de al bekende regel van de motor die twee races mee blijft dient ook de versnellingsbak langer mee te gaan. 4 Races lang dient er te worden gereden met zelfde bak, moet deze toch gewisseld worden wordt de 10 plaatsen terug op de grid straf niet meer toegepast. Hiervoor wil men ter vervanging een gewichtsstraf opleggen. De rijder zal met 15 kilogram extra aan boord zijn volgende race moeten rijden, deze straf geldt ook voor er een motorwissel plaats vindt binnen twee races.
Tijdens een Safety-Car situatie kunnen de coureurs niet direct de pitsstraat bezoeken om zo optimaal te profiteren. De pitsstraat wordt gesloten en gaat pas openen als iedereen ‘netjes in de rij’ rijdt op de baan. Gaat een rijder toch de – gesloten – pitsstraat in krijg deze een tijdstraf van 10 seconden.
Belachelijk. Wat is er mis met een bandenoorlog? Is de technische competitie tussen de teams, motorenbouwers, en ook bandenleveranciers niet 1 van de belangrijkste onderdelen van de sport?quote:De FIA zal één bandenfabrikant kiezen voor maarliefst drie seizoenen, 2008, 2009 en 2010.
Ook kansloos. Dacht dat Bernie de sport leuker voor het publiek wilde maken? Volgens mij is de chaos in zo'n situatie juist heel erg leuk voor het publiek. En de teams natuurlijk ook; is heel belangrijk stukje tactiek, waardoor ook mindere teams vooraan kunnen komen te rijden.quote:Tijdens een Safety-Car situatie kunnen de coureurs niet direct de pitsstraat bezoeken om zo optimaal te profiteren. De pitsstraat wordt gesloten en gaat pas openen als iedereen ‘netjes in de rij’ rijdt op de baan. Gaat een rijder toch de – gesloten – pitsstraat in krijg deze een tijdstraf van 10 seconden.
10 plaatsen naar achter op de grid, of rijden met extra gewicht. What's the difference?! Is het niet leuker als een top-coureur door pech vanaf achteraan zich door het veld moet knokken?quote:Naast de al bekende regel van de motor die twee races mee blijft dient ook de versnellingsbak langer mee te gaan. 4 Races lang dient er te worden gereden met zelfde bak, moet deze toch gewisseld worden wordt de 10 plaatsen terug op de grid straf niet meer toegepast. Hiervoor wil men ter vervanging een gewichtsstraf opleggen. De rijder zal met 15 kilogram extra aan boord zijn volgende race moeten rijden, deze straf geldt ook voor er een motorwissel plaats vindt binnen twee races.
Kan me niet voorstellen dat de GPMA hier op in gaat. Maar goed; al snel een beslissing dus of we vanaf volgende seizoen een gescheiden F1 hebben.quote:Tevens dienen renstallen die in 2008 deel wensen te nemen aan het Formule1 seizoen nog deze maand hun inschrijving bij de FIA in te leveren.
helemaal mee eens!quote:Op donderdag 23 maart 2006 12:14 schreef Rudy-F1 het volgende:
[..]
Belachelijk. Wat is er mis met een bandenoorlog? Is de technische competitie tussen de teams, motorenbouwers, en ook bandenleveranciers niet 1 van de belangrijkste onderdelen van de sport?
[..]
en wat dacht je dr van, je kan nu dus de boel manipuleren. Als ej zelf net in de pits bent geweest zorg je gewoon voor dat je niet aansluit in de rij en een halve baan erachter rijdt, dan blijft pits gesloten en heb jezelf niet het nadeelquote:Ook kansloos. Dacht dat Bernie de sport leuker voor het publiek wilde maken? Volgens mij is de chaos in zo'n situatie juist heel erg leuk voor het publiek. En de teams natuurlijk ook; is heel belangrijk stukje tactiek, waardoor ook mindere teams vooraan kunnen komen te rijden.
[..]
ze moeten op de Nürnburgring gewoon weer de hele Nordschleife gaan rijdenquote:Op donderdag 23 maart 2006 13:05 schreef WEST het volgende:
circuits die geschrapt mogen worden
Duitsland ==> Nurnburgring , circuit
Italie: Imola, oud en lelijk bovendien er moet wel een snelle baan overblijven
Frankrijk ==> Magny cours
Om het maar niet te hebben over de keuze tussen Monaco en Magny Coursquote:Op donderdag 23 maart 2006 14:03 schreef Rory78 het volgende:
De keuze tussen Imola en Monza is verschrikkelijk moeilijk...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |