abonnement Unibet Coolblue
pi_35681348
Ik ben een groot liefhebber van rijst. De gekookte aardappel, zoals ik die vroeger op mijn bord kreeg, laat ik links liggen. En pasta is natuurlijk ook heerlijk in de variaties die te koop zijn.
Wie weet welke van genoemde drie het meest gezond is en waarom?
One of us is ugly, One of us is cute, One of us you'd like to see in her birthday suit
pi_35681986
Wat bedoel je precies met: 'gezond'?
  vrijdag 3 maart 2006 @ 16:01:39 #3
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_35682074
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 15:59 schreef cinnamongirl het volgende:
Wat bedoel je precies met: 'gezond'?
voedingsstoffen misschien?
pi_35682698
de aardappel volgens mij. tenzij je ongepelde rijst gebruikt of volkoren pasta. die komen dan goed in de buurt van de aardappel. Ik ben ook een pasta mens, maar sinds ik last van mijn darmen heb. weet ik dat je alleen die dingen mag eten. sporadisch een andere is goed, maar niet voor dagelijks, want dan mis je teveel vezels
pi_35682703
Rijst. Meest voedzaam. Daarna pasta en daarna aardappelen denk ik.
pi_35683481
Ik ben zelf ook gaan rondzoeken. http://www.voedingswaardetabel.nl/ geeft de volgende waarden:

Aardappelen, gekookt kcal 78 (per 100 gram), 0,1 gram vet, 17 gram koolhydraten per 100 gram
Rijst, witte gekookt kcal 93 (per 100 gram), 0,2 gram vet, 10 gram koolhydraten per 100 gram
Pasta, bereid, gem. kcal 115 (per 100 gram), 2, 9 gram vet, 17,5 kooldydraten per 100 gram.

Pasta is het minst gezond. De aardappel is dus de winnaar. Had ik niet verwacht.
One of us is ugly, One of us is cute, One of us you'd like to see in her birthday suit
pi_35683614
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 16:34 schreef ABBAfan het volgende:
Ik ben zelf ook gaan rondzoeken. http://www.voedingswaardetabel.nl/ geeft de volgende waarden:

Aardappelen, gekookt kcal 78 (per 100 gram), 0,1 gram vet, 17 gram koolhydraten per 100 gram
Rijst, witte gekookt kcal 93 (per 100 gram), 0,2 gram vet, 10 gram koolhydraten per 100 gram
Pasta, bereid, gem. kcal 115 (per 100 gram), 2, 9 gram vet, 17,5 kooldydraten per 100 gram.

Pasta is het minst gezond. De aardappel is dus de winnaar. Had ik niet verwacht.
Witte rijst . Ten eerste moet je sowieso zilvervliesrijst daar neerzetten, ten tweede zegt het aantal koolhydraten niets over WELKE koolhydraten dat zijn en ten derde zijn vet, eiwitten en koolhydraten niet de enige dingen die er toe doen.

Edit: en ten vierde staat er op die site niet wat voor vetten het zijn, dus daar kan je niks uithalen.
pi_35683655
Ik eet veel witte pandan rijst omdat het makkelijk smaakvol te maken is met bijvoorbeeld roerbakgroenten. De aardappel wordt al gauw ongezonder als je het met vleesjus of kaas lekkerder moet maken.
One of us is ugly, One of us is cute, One of us you'd like to see in her birthday suit
pi_35683707
Slechte koolhydraten zijn toch suikers?
One of us is ugly, One of us is cute, One of us you'd like to see in her birthday suit
pi_35683848
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 16:40 schreef ABBAfan het volgende:
Slechte koolhydraten zijn toch suikers?
Niet helemaal. "Koolhydraat" is gewoon een verzamelnaam voor alle soorten suikers. Glucose is bijvoorbeeld een suiker (bestaat uit slechts 1 koolhydraatgroep) , zetmeel ook (bestaat uit tientallen glucosemoleculen). Alle andere soorten zitten hier tussenin. Het punt is dat het lichaam alle soorten suikers afbreekt tot glucose, omdat dit de enige vorm is die door de darmwand heen kan.
  vrijdag 3 maart 2006 @ 16:44:46 #11
142454 Lienzz
Klik hier!
pi_35683892
Er is verschil tussen rijst en rijst je hebt de Witte rijst en je hebt idd de zilvervliesrijst en meergranen rijst en nog meer verschillende soorten. Maar hoe donkerder de rijst hoe gezonder....



En dat kan zomaar.....?
  vrijdag 3 maart 2006 @ 16:45:58 #12
120048 boekenworm
Vastgeroest aan letters
pi_35683928
Ikzelf ga voor de aardappel.
Denkt teveel, is te gelukkig en leeft teveel
pi_35684196
Overigens worden de suikers die uit meerdere ketens bestaan dus complexe of meervoudige koolhydraten genoemd. Deze worden traag verteerd omdat ze dus eerst moeten worden afgebroken tot glucose m.b.v. vitamine B en mineralen. De simpele of enkelvoudige koolhydraten (glucose dus, maar ook fructose, sucrose e.d.) kunnen heel snel door het lichaam worden opgenomen. Het gevaar is dat je bij een grote hoeveelheid in 1 keer dus een glucosepiek krijgt terwijl je die niet nodig hebt (tenzij je vlak ervoor hebt gesport) en dus een deel ofwel als warmte wordt afgegeven, ofwel als vet wordt opgeslagen.
pi_35693728
Rijst en aardappelen staan het dichtst bij de natuur, dus ik zou geneigd zijn deze twee te noemen. Uiteraard heb ik het dan niet over witte rijst of gebakken aardappelen.
In aardappelen zitten vrij veel vitaminen, maar ik weet niet hoe veel daarvan verloren gaat met koken en wat de gezondste manier van bereiden is.

Maar ik zou gewoon afwisselen .. 2 x per week aardappelen, 2 x per weer rijst, 2 x per week pasta.. zoiets. Dat doe ik in ieder geval wel, he tlijkt me ook nogal snel vervelen als je bijna alleen maar rijst of pasta als hoofdmaaltijd hebt?


Iemand trouwens nog een idee of couscous een beetje gezond is qua voedingsstoffen?
pi_35693942
Witte rijst, witte pasta's en vooral aardappelen vallen onder ongezond volgens de bekende voedingswetenschapper Walter Willett. Aardappelen zouden vooral ongezond zijn vanwege de hoge glycemische index, waardoor de bloedsuikerspiegel snel stijgt.

Volkoren pasta's en zilvervliesrijst vallen volgens hem onder gezond.
pi_35694384
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 22:29 schreef mwuhaha het volgende:
Witte rijst, witte pasta's en vooral aardappelen vallen onder ongezond volgens de bekende voedingswetenschapper Walter Willett. Aardappelen zouden vooral ongezond zijn vanwege de hoge glycemische index, waardoor de bloedsuikerspiegel snel stijgt.

Volkoren pasta's en zilvervliesrijst vallen volgens hem onder gezond.
BS. Dan zouden ontbijtgranen (GI = 70) en bruin brood (ja, BRUIN brood) (GI = 65) ook meteen ongezond zijn. Het principe van "goede en slechte koolhydraten" is zo simpel nog niet als mensen denken.

Die GI index is in principe alleen bedoeld voor diabetes-patienten, die een hoge bloedsuikerspiegel moeten voorkomen ivm aanmaak van insuline.
pi_35695324
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 22:42 schreef LedZep het volgende:

[..]

BS. Dan zouden ontbijtgranen (GI = 70) en bruin brood (ja, BRUIN brood) (GI = 65) ook meteen ongezond zijn. Het principe van "goede en slechte koolhydraten" is zo simpel nog niet als mensen denken.

Die GI index is in principe alleen bedoeld voor diabetes-patienten, die een hoge bloedsuikerspiegel moeten voorkomen ivm aanmaak van insuline.
Je leert het wel
pi_35695643
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 22:42 schreef LedZep het volgende:
[..]
BS. Dan zouden ontbijtgranen (GI = 70) en bruin brood (ja, BRUIN brood) (GI = 65) ook meteen ongezond zijn.[...]
Ik weet ook niet precies hoe het zit met GL, GI en aardappelen. Maar studies geven ook een relatie aan tussen aardappelen en diabetes.
pi_35705574
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 23:19 schreef mwuhaha het volgende:

[..]

Ik weet ook niet precies hoe het zit met GL, GI en aardappelen. Maar studies geven ook een relatie aan tussen aardappelen en diabetes.
. Was er ook niet zo'n studie die een relatie aangaf tussen brood en kanker?
pi_35707089
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 11:47 schreef LedZep het volgende:

[..]

. Was er ook niet zo'n studie die een relatie aangaf tussen brood en kanker?
Geen idee. Maar uitspraken over de relaties tussen aardappelen en diabetes, en diabetes en de inname van snel bloedsuikerspiegel stijgende voeding, komen voort uit grote bekende epidemiologische studies.
  zaterdag 4 maart 2006 @ 12:48:46 #21
88064 Undergod
Houd u van toffees?
pi_35707230
ongetwijfeld. Omdat mensen in afrika minder brood eten en daar minder kanker is?
point being: alles staat in contact met kanker tegenwoordig.
Noise is all relative to the silence preceding it
pi_35707526
quote:
Maar hoe donkerder de rijst hoe gezonder....
Ook die zwarte rijst die zo lekker aan de onderkant van de pan blijft plakken?
quote:
Edit: en ten vierde staat er op die site niet wat voor vetten het zijn, dus daar kan je niks uithalen.
Dat zullen wel plantaardige vetten zijn, redelijk voor de hand liggend. (Ik heb tenminste nog nooit gehoord van paste gemaakt uit frituurvet... Alhoewel, nu ik dit opschrijf vraag ik me af: hoeveel vet zit er eigenlijk in eieren? Ach, dat zijn natuurlijk meergranen eieren.

Verder hebben zowel rijst, pasta als de aardappel veel goede basis ingrediënten. Dat wat het maakt tot gezond of ongezond is dat wat je er bij eet. En dan m.n. de über ranzige jus in 't kuiltje.
  zaterdag 4 maart 2006 @ 13:13:09 #23
88064 Undergod
Houd u van toffees?
pi_35707981
pasta van frituurvet; "Gezond eten met de vertrouwde smaak van vroeger"
Noise is all relative to the silence preceding it
pi_35709828
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 12:58 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

Ook die zwarte rijst die zo lekker aan de onderkant van de pan blijft plakken?
[..]

Dat zullen wel plantaardige vetten zijn, redelijk voor de hand liggend. (Ik heb tenminste nog nooit gehoord van paste gemaakt uit frituurvet... Alhoewel, nu ik dit opschrijf vraag ik me af: hoeveel vet zit er eigenlijk in eieren? Ach, dat zijn natuurlijk meergranen eieren.

Verder hebben zowel rijst, pasta als de aardappel veel goede basis ingrediënten. Dat wat het maakt tot gezond of ongezond is dat wat je er bij eet. En dan m.n. de über ranzige jus in 't kuiltje.
In het eiwit zitten vrijwel alleen onverzadigde vetten, in het eigeel ook een boel verzadigde vetten geloof ik. Maar ik denk dat als je een "winnaar" moet aanwijzen je vooral moet kijken naar het aantal vezels dat er in elk product zit. Qua koolhydraten en vetten maakt het denk ik weinig uit.
pi_35710563
Gezond eten = gevarieerd eten.

Dus gewoon iedere dag afwisselen met gewone pasta, volkoren pasta, gekookte aardappel, gebakken aardappel, zilvervliesrijst, witte rijst, verse pasta, frites, pandan rijst, enz
pi_35811130
Afwisselen dat is idd wat ik ook ga doen wanneer ik zelf kan bepalen wat ik eet. Wij eten bijna elke dag aardappels. En 1x in de week iets anders omdat mijn pa en broertje dat niet heel erg lekker vinden.

Lekker afwisselen dus. Dagje aardappels, dagje rijst, dagje past.
pi_35811244
Pasta
I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
pi_35815147
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 15:29 schreef Steve-O het volgende:
Pasta
Argumenten?
pi_35828667
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 17:35 schreef LedZep het volgende:

[..]

Argumenten?
Tis het lekkerst zowel koud als warm
I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
pi_35838918
Afwisseling, het is niet goed om altijd maar 1 van de drie te eten. Gewoon lekker afwisselen, je hebt het allemaal nodig. Net zoals je ook vlees en vis eet .
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
pi_35842122
Japanners worden anders behoorlijk oud en eten den ganschen dag lijst.
pi_35842166
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 13:16 schreef en_door_slecht het volgende:
Japanners worden anders behoorlijk oud en eten den ganschen dag lijst.
Maar toch anders dan hier.
Wij doen er vaak saus overheen, wat vaak weer vet is.

Zij doen er tomaten en ei bij en dat was het. (Een voorbeeldje)
pi_35842243
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 22:22 schreef Syytön het volgende:
...
Iemand trouwens nog een idee of couscous een beetje gezond is qua voedingsstoffen?
Couscous is pasta.
Trust me, I know what I'm doing.
  woensdag 8 maart 2006 @ 13:26:20 #34
143526 Kloningin
Royal pain in the ass
pi_35842457
Sinds ik bij mijn ouders uit huis ben gegaan (zo'n vijf jaar geleden) heb ik misschien één of twee keer gekookte aardappels gegeten. Meestal eet ik (zilvervlies)rijst. Lekkerder en ik heb zelf het idee dat het ook gezonder is.
Off with their heads!
pi_35842632
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 13:19 schreef Unihoc_ACE het volgende:
Couscous is pasta.
Couscous is vieze bulgur.
pi_35842945
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 13:31 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

Couscous is vieze bulgur.
Couscous is lekkkker
pi_35843672
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 13:31 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

Couscous is vieze bulgur.
Couscous is van tarwemeel. Bulghur is van hele tarwekorrels.
Trust me, I know what I'm doing.
pi_35844096
Ik heb eens wat dingen opgezocht. Eerst wat hardcore cijfers:

Aardappel in gedroogde vorm per 100 gram: 1345 kJ, 2 gram eiwit, 19 gram koolhydraat, 3 gram vezels, 450 mg kalium, 6 mg calcium, 0,5 mg ijzer, 0,12 mg B1, 0,02 mg B2, 14 mg C.

Zilvervliesrijst: 1434 kJ, 8 gram eiwit, 2 gram vet waarvan 1 gram onverzadigd, 72 gram koolhydraten en 8 gram vezels, 1 mg natrium, 250 mg kalium, 12 mg calcium, 1 mg ijzer en 0,30 mg B1 en 0,07 mg B2.
Witte rijst: 1482 kJ, 7 gram eiwit, 1 gr vet, 78 gram. koolhydraten, 2 gr vezels, 2 mg natrium, 100 mg kalium, 10 mg calcium, 0,4 mg ijzer, 0,04 mg B1 en 0,03 mg B2.

Macaroni : 1485 kJ, 12 gram eiwit, 2 gram onverzadigd vet , 71 gram koolhydraat, 5 mg natrium, 100 mg kalium, 15 mg calcium, 2 mg ijzer en 0,10 mg B1, 0,06 mg B2.

En nu wat interpretatie. Alle drie de producten zijn goede leveranciers van energie in de vorm van koolhydraten. Vezels (goed voor spijsvertering) moet je zoeken in zilvervliesrijst en in mindere mate volkorenpasta. Qua vitaminen zit je het best bij de aardappel die vitamine C en B levert. Vitamine B zit ook in pasta en in iets mindere mate in rijst.
Trust me, I know what I'm doing.
pi_68956188
Als je je laat wijsmaken dat er zoiets als Gezondheid zou bestaan,en
dat aardappels daar invloed op hebben..

Dan zou ik gewoon leven van zo weinig mogelijk zuurstof,
en dat dan tegelijkertijd zo diep mogelijkin te ademen

A Deus
pi_68958034
Het maakt - zoals door sommigen al gezegd - weinig uit. De energie is ongeveer gelijk in de vorm van koolhydraten. Verschil zijn een heel klein beetje vitamines en voedingsvezels, maar dat heeft allemaal niet zo veel impact. Gevarieerd eten is de beste manier om alle nodige voedingsstoffen binnen te krijgen. Verder: de stelling dat aardappels 'gezonder' zijn dan andere alternatieven omdat ze per gram minder energie bevatten is natuurlijk onzin. Je moet gewoon wat meer aardappels eten, of wat minder pasta en rijst.
  dinsdag 12 mei 2009 @ 22:31:00 #41
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_68958226
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 12:48 schreef Undergod het volgende:
ongetwijfeld. Omdat mensen in afrika minder brood eten en daar minder kanker is?
point being: alles staat in contact met kanker tegenwoordig.
Van ademen ga je ook dood (de zuurstof O2 verbrand met elke teug lucht een stukje van je longen)
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_68958443
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 22:31 schreef hierissieweer het volgende:

[..]

Van ademen ga je ook dood (de zuurstof O2 verbrand met elke teug lucht een stukje van je longen)
Eh, wat?
  woensdag 13 mei 2009 @ 00:02:26 #43
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_68962588
Gezond is de variatie tussen de drie
I never look back, darling. It distracts from the now.
pi_68962789
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 13:17 schreef Sjoem het volgende:

[..]

Maar toch anders dan hier.
Wij doen er vaak saus overheen, wat vaak weer vet is.

Zij doen er tomaten en ei bij en dat was het. (Een voorbeeldje)
Saus over rijst doen is anders nieuw voor mij. Lijkt mij trouwens ook niet bepaald lekker.
ROBODEMONS..................|:(
  woensdag 13 mei 2009 @ 09:49:09 #45
174520 BreakSpear
Sociaal & Liberaal
pi_68969164
Volgens mij maakt het niet zo heel veel uit. Meestal doe je er toch een stuk vlees bij, een lekker sausje en een paar flinke scheppen groenten -- of niet soms?
Als God het kwaad wil voorkomen maar daar niet toe in staat is, dan is hij machteloos. Als hij dat kan, maar het niet wil is hij kwaadwillend. Als hij daartoe in staat is en het ook wil, waar komt dan het kwaad vandaan?
pi_68969261
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 00:02 schreef Enfermera het volgende:
Gezond is de variatie tussen de drie
'La operación fue, perfecta' Betancourt
pi_68975323
Afwisseling.
pi_68982254
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 09:49 schreef BreakSpear het volgende:
Volgens mij maakt het niet zo heel veel uit. Meestal doe je er toch een stuk vlees bij, een lekker sausje en een paar flinke scheppen groenten -- of niet soms?
nee
ROBODEMONS..................|:(
pi_68997116
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 00:08 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Saus over rijst doen is anders nieuw voor mij. Lijkt mij trouwens ook niet bepaald lekker.
jij eet nooit kip-ananas in zoet zure saus?
Lawamena hitihala Lawamena haulala
pi_69002589
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 22:33 schreef EricT het volgende:

[..]

jij eet nooit kip-ananas in zoet zure saus?
Ik houd niet van zoet zure saus. Kip-ananas eet ik trouwens ook nooit.
Sowieso eet ik rijst altijd in een apart bakje.
ROBODEMONS..................|:(
pi_69003809
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 01:25 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Ik houd niet van zoet zure saus. Kip-ananas eet ik trouwens ook nooit.
Sowieso eet ik rijst altijd in een apart bakje.
Lawamena hitihala Lawamena haulala
  † In Memoriam † donderdag 14 mei 2009 @ 08:00:09 #52
230491 Zith
pls tip
pi_69003874
Waarom is gevarieerd eten gezonder? Het klinkt allemaal wel mooi, maar als iemand elke dag zilvervliesrijst en roggebrood eet dan denk ik dat hij gezonder bezig is dan iemand die dag 1 zilvervliesrijst en roggebrood eet, en dag 2 macaroni en wit brood...
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  donderdag 14 mei 2009 @ 10:20:15 #53
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_69006784
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 08:00 schreef Zith het volgende:
Waarom is gevarieerd eten gezonder? Het klinkt allemaal wel mooi, maar als iemand elke dag zilvervliesrijst en roggebrood eet dan denk ik dat hij gezonder bezig is dan iemand die dag 1 zilvervliesrijst en roggebrood eet, en dag 2 macaroni en wit brood...
Omdat je lichaam dan gewend raakt aan dat soort voedsel. Vooral als je af wilt vallen moet je varieren, omdat je lichaam dan geen reserves gaat opbouwen en echt gaat wennen aan het eten. Soms moet je dan ook meer eten dan je normaal zou doen, om af te vallen
I never look back, darling. It distracts from the now.
  † In Memoriam † donderdag 14 mei 2009 @ 10:32:06 #54
230491 Zith
pls tip
pi_69007165
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 10:20 schreef Enfermera het volgende:

[..]

Omdat je lichaam dan gewend raakt aan dat soort voedsel. Vooral als je af wilt vallen moet je varieren, omdat je lichaam dan geen reserves gaat opbouwen en echt gaat wennen aan het eten. Soms moet je dan ook meer eten dan je normaal zou doen, om af te vallen
Wat gebeurt er als je lichaam gewend raakt aan het voedsel? Of weet het dan beter hoe je zo veel mogelijk energie eruit haalt ofzo?
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_69007878
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 07:51 schreef EricT het volgende:

[..]


Waarom is dat grappig?
ROBODEMONS..................|:(
  donderdag 14 mei 2009 @ 10:58:35 #56
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_69008102
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 10:32 schreef Zith het volgende:

[..]

Wat gebeurt er als je lichaam gewend raakt aan het voedsel? Of weet het dan beter hoe je zo veel mogelijk energie eruit haalt ofzo?
Als je elke keer hetzelfde eet krijg je denk ik sowieso niet alle benodigde voedingsstoffen binnen, dan eet je te eenzijdig en kan je lichaam denken dat er een tijd van nood is, of kan aanbreken. Dan gaat ie dus alles wat kan opslaan en kan je misschien wel aankomen. Als je meer gevarieerd eet krijg je alle vitaminen en mineralen binnen en slaat je lichaam minder snel dingen op. Daarom kan je beter afvallen als je gewoon gezond eet, het aantal calorieen wat je nodig hebt op een dag met veel variatie erin. Als je dan nog eens minder gaat eten val je helemaal niet meer af omdat je lichaam dan helemaal alles gaat opslaan omdat ie denkt dat het oorlog is ofzo
Sowieso is het natuurlijk gezonder om veel af te wisselen en af en toe eens wat nieuws te proberen.
I never look back, darling. It distracts from the now.
  † In Memoriam † donderdag 14 mei 2009 @ 11:08:36 #57
230491 Zith
pls tip
pi_69008527
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 10:58 schreef Enfermera het volgende:

[..]

Als je elke keer hetzelfde eet krijg je denk ik sowieso niet alle benodigde voedingsstoffen binnen, dan eet je te eenzijdig en kan je lichaam denken dat er een tijd van nood is, of kan aanbreken. Dan gaat ie dus alles wat kan opslaan en kan je misschien wel aankomen. Als je meer gevarieerd eet krijg je alle vitaminen en mineralen binnen en slaat je lichaam minder snel dingen op. Daarom kan je beter afvallen als je gewoon gezond eet, het aantal calorieen wat je nodig hebt op een dag met veel variatie erin. Als je dan nog eens minder gaat eten val je helemaal niet meer af omdat je lichaam dan helemaal alles gaat opslaan omdat ie denkt dat het oorlog is ofzo
Er zitten geen voedingsstoffen in witte rijst die niet in zilvervliesrijst zitten. Een keer een tomaat en een dag later een wortel, vooruit, maar in dit topic heb je de keuze tussen iets met energie, vezels en veel andere vitamienen/mineralen, of iets met veel energie, maar weinig andere stoffen.
quote:
Sowieso is het natuurlijk gezonder om veel af te wisselen en af en toe eens wat nieuws te proberen.
Hoezo sowieso? En waarom is het gezond om nieuwe dingen te proberen? Het hangt gewoon puur af of het nieuwe gezonder is of niet, of dat het voedingsstoffen bevat die je reguliere eten niet bevat, anders hoort het geen bal uit te maken of is het juist slechter.

Iemand die elke dag zilvervliesrijst eet zal er echt niet in gezondheid op vooruit gaan als die deze om de dag omwisselt met de qua voedingsstoffen inferieure witte rijst. Het klinkt natuurlijk wel moo, net zoals Melk: De Witte Motor mooi klinkt en gehyped wordt, maar wat zijn nou de feiten? (die ik dus niet weet, maar ik wil ze wel zien ipv reclamespotjes geloven)
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  donderdag 14 mei 2009 @ 11:14:25 #58
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_69008757
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 11:08 schreef Zith het volgende:

[..]

Er zitten geen voedingsstoffen in witte rijst die niet in zilvervliesrijst zitten. Een keer een tomaat en een dag later een wortel, vooruit, maar in dit topic heb je de keuze tussen iets met energie, vezels en veel andere vitamienen/mineralen, of iets met veel energie, maar weinig andere stoffen.
Het vliesje zit eromheen, dat is gezonder omdat dat je darmen schoonspoelt zeg maar.
Daarom is variatie toch belangrijk, wat jij zegt? Het ene om je darmen schoon en soepel te houden en het andere om voedingsstoffen uit te halen.
quote:
Hoezo sowieso? En waarom is het gezond om nieuwe dingen te proberen? Het hangt gewoon puur af of het nieuwe gezonder is of niet, of dat het voedingsstoffen bevat die je reguliere eten niet bevat, anders hoort het geen bal uit te maken imo
Ik heb het toch ook over gezonde dingen, of moet ik er specifiek bij zet dat het niet gezonder is om een BigMac te proberen in plaats van de Quarter Pounder bij de mac?
En elke groente of fruit of inderdaad pasta ofzo bevatten weer andere dingen, bepaalde combinaties zullen gezonder zijn dan andere combinaties maar zolang je dat afwisselt gaat het toch goed.
I never look back, darling. It distracts from the now.
  donderdag 14 mei 2009 @ 11:15:18 #59
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_69008796
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 22:26 schreef dotKoen het volgende:
Verder: de stelling dat aardappels 'gezonder' zijn dan andere alternatieven omdat ze per gram minder energie bevatten is natuurlijk onzin. Je moet gewoon wat meer aardappels eten, of wat minder pasta en rijst.
Vergeet ook niet dat pasta meestal nogal snel een 'vullend gevoel' geeft en dat je van pasta dus meestal minder zult eten dan van rijst of aardappelen.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  † In Memoriam † donderdag 14 mei 2009 @ 11:22:13 #60
230491 Zith
pls tip
pi_69009067
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 11:14 schreef Enfermera het volgende:

[..]

Het vliesje zit eromheen, dat is gezonder omdat dat je darmen schoonspoelt zeg maar.
Daarom is variatie toch belangrijk, wat jij zegt? Het ene om je darmen schoon en soepel te houden en het andere om voedingsstoffen uit te halen.
Ik zeg dus ook dat zilvervliesrijst beter is dat witte rijst, mede dankzij dat vliesje. En als energie nodig is kan je uit beide genoeg energie halen (gewoon wat meer zilvervliesrijst scheppen, krijg je evenveel energie en nog meer andere gezonde stoffen) - dus nogmaals, waarom varieren en het minderwaardige witte rijst eten? (behalve dan dat de smaak gewoon beter is)
quote:
[..]

Ik heb het toch ook over gezonde dingen, of moet ik er specifiek bij zet dat het niet gezonder is om een BigMac te proberen in plaats van de Quarter Pounder bij de mac?
En elke groente of fruit of inderdaad pasta ofzo bevatten weer andere dingen, bepaalde combinaties zullen gezonder zijn dan andere combinaties maar zolang je dat afwisselt gaat het toch goed.
Ik heb het in dis rijst/pasta/aardappelen topic over deze producten. Bij groente is het duidelijk dat je met alleen tomaten niet de alle vitamines krijgt die je nodig kan hebben. Maar tussen twee soorten rijst waarvan 1 soort gewoon veel meer dezelfde gezonde spullen bevat en de ander eigenlijk gewoon een lege korrel energie is zie ik echt niet waar 'varieren sowieso gezonder is'.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_69010438
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 11:15 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Vergeet ook niet dat pasta meestal nogal snel een 'vullend gevoel' geeft en dat je van pasta dus meestal minder zult eten dan van rijst of aardappelen.
Pure pasta snel vullend? Nee hoor, zijn alleen maar koolhydraten dus dat gaat hard door je maag heen. Eet maar eens een bord spaghetti met ketchup, uurtje later heb je weer honger.
  donderdag 14 mei 2009 @ 12:52:09 #62
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_69012109
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 11:22 schreef Zith het volgende:

[..]

Ik zeg dus ook dat zilvervliesrijst beter is dat witte rijst, mede dankzij dat vliesje. En als energie nodig is kan je uit beide genoeg energie halen (gewoon wat meer zilvervliesrijst scheppen, krijg je evenveel energie en nog meer andere gezonde stoffen) - dus nogmaals, waarom varieren en het minderwaardige witte rijst eten? (behalve dan dat de smaak gewoon beter is)
[..]

Ik heb het in dis rijst/pasta/aardappelen topic over deze producten. Bij groente is het duidelijk dat je met alleen tomaten niet de alle vitamines krijgt die je nodig kan hebben. Maar tussen twee soorten rijst waarvan 1 soort gewoon veel meer dezelfde gezonde spullen bevat en de ander eigenlijk gewoon een lege korrel energie is zie ik echt niet waar 'varieren sowieso gezonder is'.
Oke, ik weet niet waarom je zo op die rijst zit te hameren, I didn't bring it up..

Kwestie van smaak toch. Soms gewoon witte rijst omdat het lekker is.
I never look back, darling. It distracts from the now.
  † In Memoriam † donderdag 14 mei 2009 @ 13:17:31 #63
230491 Zith
pls tip
pi_69012952
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 12:52 schreef Enfermera het volgende:

[..]

Oke, ik weet niet waarom je zo op die rijst zit te hameren, I didn't bring it up..
Het is een voorbeeld die ik gebruik om te laten zien dat het niet zo simpel is als 'sowieso is varieren gezond'.
quote:
Kwestie van smaak toch. Soms gewoon witte rijst omdat het lekker is.
Inderdaad, ik eet zelf ook alleen maar witte rijst als ik rijst eet - ik weet dat deze ongezonder is, maar wel lekkerder. Maar het valt niet te verdedigen met dat het gezond kan zijn om van iets gezonders naar witte rijst te varieren.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_69013016
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 16:34 schreef ABBAfan het volgende:
Ik ben zelf ook gaan rondzoeken. http://www.voedingswaardetabel.nl/ geeft de volgende waarden:

Aardappelen, gekookt kcal 78 (per 100 gram), 0,1 gram vet, 17 gram koolhydraten per 100 gram
Rijst, witte gekookt kcal 93 (per 100 gram), 0,2 gram vet, 10 gram koolhydraten per 100 gram
Pasta, bereid, gem. kcal 115 (per 100 gram), 2, 9 gram vet, 17,5 kooldydraten per 100 gram.

Pasta is het minst gezond. De aardappel is dus de winnaar. Had ik niet verwacht.
Waar trek je die conclusie uit?
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_69013528
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 11:56 schreef Koert het volgende:

[..]

Pure pasta snel vullend? Nee hoor, zijn alleen maar koolhydraten dus dat gaat hard door je maag heen. Eet maar eens een bord spaghetti met ketchup, uurtje later heb je weer honger.
Pure pasta is wel snel vullend als je italiaans geimporteerde pasta koopt.

  † In Memoriam † donderdag 14 mei 2009 @ 13:43:02 #66
230491 Zith
pls tip
pi_69013943
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 13:32 schreef Stansfield het volgende:

[..]

Pure pasta is wel snel vullend als je italiaans geimporteerde pasta koopt.

[ afbeelding ]
Waarom?
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_69019083
Omdat er een of andere speciale italiaanse tarwe gebruikt wordt.
  † In Memoriam † donderdag 14 mei 2009 @ 16:14:13 #68
230491 Zith
pls tip
pi_69019632
Ja ok, volkoren pasta vult meer dan niet volkoren, dat klopt
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_69019802
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 13:32 schreef Stansfield het volgende:

[..]

Pure pasta is wel snel vullend als je italiaans geimporteerde pasta koopt.
Zo ken ik ook nog wel wat uitzonderingen

Zelf eet ik het liefste rijst, met op een mooie tweede pasta. Rijst zitten de meeste voedingsstoffen in, ik moet veel te veel aardappels nuttigen om m'n koolhydraten binnen te krijgen.
  donderdag 14 mei 2009 @ 16:37:40 #70
164106 Bullebak
Omdat bier.
pi_69020781
Aardappels eet ik never nooit Altijd rijst of pasta.
Makkelijker, lekkerder.
Geef mij maar Amsterdam
pi_69026639
Afwisselen is het geheim!

Verder hebben aardappelen een hoge glymische index, wat niet altijd goed is.
Zilvervliesrijst of meergranenrijst zijn gezonde alternatieven!
Einde bericht
  † In Memoriam † donderdag 14 mei 2009 @ 19:35:42 #72
230491 Zith
pls tip
pi_69026782
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 19:32 schreef Negentien het volgende:
Afwisselen is het geheim!
Waarom?
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  donderdag 14 mei 2009 @ 20:59:15 #73
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_69030140
Ik heb echt een hekel aan aardappels koken.
Het duurt zoveel langer en om zo lang voor m'n eentje bezig te zijn heb ik niet echt veel zin.
Rijst met zoet-zure saus vind ik wel lekker en is makkelijk. Al is het geen zilvervlies en ik denk niet dat de saus über-gezond is.
En slecht als ik ben eet ik maar af en toe pasta, dingen als tortelini en macaroni enzo.
Plus om het helemaal erg te maken eet ik ook heel veel aardappelpuree uit zakjes.
Waar je dus gewoon gekookt water bij moet doen..

En nu heb ik pas ook nog dit ontdekt:


Pasta in een potje waar je ook alleen water bij moet gooien.

En nu ga ik een blikje maïs warm maken want ik voel me slecht
  † In Memoriam † vrijdag 15 mei 2009 @ 09:29:26 #74
230491 Zith
pls tip
pi_69046106
En mais zit natuurlijk niet vol met suikers he
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_69051102
Suiker is gezond

als je maar genoeg verbrandt
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
  † In Memoriam † vrijdag 15 mei 2009 @ 15:14:37 #76
230491 Zith
pls tip
pi_69058056
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 11:55 schreef trancethrust het volgende:
Suiker is gezond

als je maar genoeg verbrandt
Maar als je net zo verdrietig bent dat je pasta gegeten hebt...
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  woensdag 20 mei 2009 @ 15:51:35 #77
255889 WeerEenPassVergeten
Een geheugen als een zeef
pi_69229055
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 11:55 schreef trancethrust het volgende:
Suiker is gezond

als je maar genoeg verbrandt
Ligt er natuurlijk aan hoeveel je verbrand. Elke avond een fles cola naar binnen werken is niet bepaald bevorderlijk voor je platte buik
Your only limit is your imagination
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')