abonnement Unibet Coolblue
pi_35622191
Binnenkort wil ik om een bestaande muur een extra spouwmuur metselen. Daar tussen moet isolatie komen (volgens de tekening Rc=3,0). Ik weet alleen niet goed welk isolatiemateriaal ik het beste kan gebruiken. Hierover krijg in nogal verschillende adviezen:
Glaswol: Goedkoop, maar kans op 'uitzakken'
WallMate: Duur, maar goed!?
Styrisol: Hetzelfde als WallMate?
Tempex: Vormvast, hoge isolatiewaarde en reletief goedkoop
Steenwol
....

Op dit moment lijkt me Tempex het beste qua prijs/prestatie. Graag jullie ervaring.
pi_35623638
Ik zou steen- of glaswol gebruiken. Bij voorkeur steenwol.
pi_35625280
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 22:02 schreef Marsepein het volgende:
Ik zou steen- of glaswol gebruiken. Bij voorkeur steenwol.
i agree here, zet het vast met speciale ankerjes hiervoor. Die kun je erzo indraaien
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_35633927
Wat tegenwoordig het meest gebruikt wordt in de nieuwbouw, is mupan, van isover, dus steenwol.

Dit verkopen ze alleen niet bij de bouwmarkt, daar heb je isover unipan 100, met een Rd van 2.80
dit is eigenlijk hetzelfde als mupan.
Wat betreft de Rc, dit is de R (isolatie) waarde van de constructie. tel hierbij dus ook de binnen en buiten gevel (Rd = 0,12 per gevel) en de luchtspouw (Rd = 0,0,4) en zelfs de stuclaag (Rd = 0,04)
in totaal kom je dan makkelijk boven de Rc=3,0
pi_35634093
wij hebben bij nieuwbouwhuis eerst 5cm glaswol gedaan. Als je een harde isolatie neemt dan zit je namelijk nooit vlak, en zijn er altijd luchtvlakken/kieren achter de plaat. De glaswol sluit alles goed af omdat dit flexibel is. Steenwol kan natuurlijk ook.

Boven op die glaswol zit nog twee keer 5cm PUR isolatie met folie.
Meerdere platen, omdat je dan geen doorgaande naden hebt.
Daarna nog een minimale luchtspouw (2cm) en dan de buitenmuur van betonsteen 90mm.

Uitzakken van glaswol heb je geen last van want je sluit het op tussen de muur en de PUR. Ook wordt het niet nat.
pi_35817632
Metselen ??? Waarom zo moeilijk zwaar en onderhoudsgevoelig ? Denk eens aan de simpele na-isolatie toepassingen van Marmoroc of isoklinkers. Lichter en een dunnere spouw.
Welkom in de 21e eeuw !!! Bouwen met moderne bouwmethoden kan iedereen zelf. Ook met 2 linkerhanden !!!
  dinsdag 7 maart 2006 @ 23:28:22 #7
139929 GerritB
Ik wil geen ondertitel
pi_35829992
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 21:35 schreef bastiaan41 het volgende:
Binnenkort wil ik om een bestaande muur een extra spouwmuur metselen. Daar tussen moet isolatie komen (volgens de tekening Rc=3,0). Ik weet alleen niet goed welk isolatiemateriaal ik het beste kan gebruiken. Hierover krijg in nogal verschillende adviezen:
Glaswol: Goedkoop, maar kans op 'uitzakken'
WallMate: Duur, maar goed!?
Styrisol: Hetzelfde als WallMate?
Tempex: Vormvast, hoge isolatiewaarde en reletief goedkoop
Steenwol
....
Op dit moment lijkt me Tempex het beste qua prijs/prestatie. Graag jullie ervaring.
.

Ga voor steenwol.
Dit is heeft goede isolatie eigenschappen,is brandwerend,sterk waterafstotend en goed te verwerken.
Voor een Rc van 3.0M²/kw neem je bijvoorbeeld de normplaat 433 van Rockwool.
de duo of monoplaat van 100 mm dikte( Rd 2,85 M²/kw ) is dan voldoende.
Voor tempex moet je veel dikker werken en bij alle harde isolatieplaten zeer goed de aansluitingen maken.
denk ook aan de brandbaarheid/ giftige rookgassen die sommige platen hebben.

Voor prijs/ kwaliteits verhouding... ga voor steenwol
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')