Er zijn inderdaad veel bedrijfskundigen die afstuderen en de concurrentie is ook wel groot. Als je een goede CV hebt (hoge cijfers + nevenactiviteiten + stage in het buitenland + studeren in het buitenland) dan hoef je je eigenlijk geen zorgen te maken...bedrijven staan voor je in de rij. De werkgever biedt je geen baan aan, maar een loopbaan. Bedrijfskundestudenten die kunnen laten zien dat ze flink zijn gegroeid in hun studententijd, daarvan neemt de werkgever aan dit ook het geval zal zijn in hun carriere. De werkgever betaalt dan graag voor afgestudeerden met management potentieel (starten gemiddeld op 2500-2600 bruto). Er zijn echter niet veel studenten die dit kunnen aantonen. Voor hen is het veel moeilijker om die mooie banen en salarissen te krijgen. Voor WO bedrijfskundigen met een kale CV (en daarvan ken ik er ook veel) kan het dan behoorlijk lastig zijn om een passende baan te vinden. De meeste hiervan zullen een baan op HBO niveau accepteren (1700-1900 bruto).quote:Op zondag 19 maart 2006 22:18 schreef obl het volgende:
Ik dacht dat de markt voor Bedrijfskundigen heel moeilijk is, kennelijk dus niet. Aangezien heel wat mensen die studie doen. Hebben veel bedrijven die nou wel écht nodig? Je wordt er eigenlijk toch meer een allrounder van?
Natuurlijk, is altijd goed. Maar over de voorgaande post: natuurlijk kun je een goeie baan krijgen met een goede cv. Maar dat geldt natuurlijk voor iedereen met een enigzins gangbare studie...quote:Op maandag 20 maart 2006 17:46 schreef LaZZ het volgende:
Hmm, stage en studeren in buitenland moet wel lukken. Cijfers, rond de 7 a 8 is neem ik aan vrij goed. Maar nevenactiviteiten? Dat eeuwige bestuur-gedoe etc.?
Ik heb bijvoorbeeld wel een baan, en geen studentenbaantje maar een echte baan, iets vrij relevants. Is dat ook een goede nevenactiviteit?
Voor managers is het makkelijker rekenen in bruto.quote:Op donderdag 23 februari 2006 11:52 schreef Sender_ het volgende:
[..]
Wat hou je dan netto ongeveer eraan over?
Ach, alles is mogelijk...quote:Op maandag 20 maart 2006 18:06 schreef Tomatenboer het volgende:
Een neef van mij verwacht na zijn HBO opleiding als ICT-er meteen een lease-auto en een bruto salaris van op z'n minst 2500 euro, maar ik hoorde hem laatst ook al dat hij had gelezen dat je als startend programeur wel 3400 bruto kon verdienen
Zal vast een beetje tegenvallen voor hem ben ik bang![]()
Het is inderdaad mogelijk, alleen moet je wel wat geluk hebben. Momenteel is er weer een tekort aan ICT'ers. Er worden daarom weer truukjes uitgehaald om ICT'ers te trekken. In het verleden hebben we al gezien dat ze betaald kregen voor het sollicitatiegesprek, premie van zo'n 8000 euro (of was het guldens) per direct kregen als ze aangenomen worden, of in andere gevallen een nieuwe auto. Alleen moet je dan wel van goede huizen komen. Maar aan de andere kant, grote kans dat het hem zal tegenvallen.quote:Op maandag 20 maart 2006 18:06 schreef Tomatenboer het volgende:
Een neef van mij verwacht na zijn HBO opleiding als ICT-er meteen een lease-auto en een bruto salaris van op z'n minst 2500 euro, maar ik hoorde hem laatst ook al dat hij had gelezen dat je als startend programeur wel 3400 bruto kon verdienen
Ligt er allemaal aan, hoe groot het bedrijf is, aan de startende prgrammeur`s verleden, etc.quote:Op maandag 20 maart 2006 18:06 schreef Tomatenboer het volgende:
Hmm daar ben ik dus bang voor als ik ervoor kies om Medische Informatiekunde(WO) te studeren. Niet zoveel doorgroeimogelijkheden in de zorg(ICT).quote:Op donderdag 23 maart 2006 11:36 schreef Muaddib10191 het volgende:
Ben startend ICT-er (werk nu een half jaar) in de zorg met opleiding HBO informatica BIS. Ben begonnen met een salaris van 2600 bruto, ca 35000 per jaar, 36-urige werkweelk (elke vrijdag vrij)
Als je het hier goed doet dan gooien ze er een paar trappen bovenop waardoor je al gauw 250 bruto meer verdient. Per jaar ga ja standaard 1 trap hoger.
Weinig doorgroeimogelijkheden hier daarom wil ik binnenkort overstappen naar een firma als LogicaCMG/Ciber etc. Afhankelijk van je ambities kun je daar doorgroeien in functie en salaris. Je kunt dan bijvoorbeeld ingehuurd worden door bedrijven als informatieanalist voor een project en verder doorgroeien naar projectleider, projectmanager, leidinggevende etc.
Obl: je maakt je in een hoop topics zorgen om je doorgroeimogelijkheden en carriere. Je hebt vast al een aantal studies waar je tussen twijfelt. Ik zou nu gewoon kiezen voor de studie die je voor het komende jaar leuk lijkt. Niet kijken naar later, maar bedenken welke vakken je interesseren, welke stad je leuk lijkt, etc.... Niet meer nadenken over carriere/geld....quote:Op donderdag 23 maart 2006 15:52 schreef obl het volgende:
[..]
Hmm daar ben ik dus bang voor als ik ervoor kies om Medische Informatiekunde(WO) te studeren. Niet zoveel doorgroeimogelijkheden in de zorg(ICT).
je vergeet dat er over de eerste +/- 8500 euro weinig belasting wordt geheven. je komt eerder uit op 1600quote:Op maandag 20 maart 2006 18:15 schreef DarkManta het volgende:
[..]
Voor managers is het makkelijker rekenen in bruto.
Als je als werknemer dan je netto (afhankelijk van situatie) wilt bereken dan gaat er ongeveer 40% van je bruto af.
Dus:
¤ 2400 bruto - 40% (in die 40% zit je wettelijke belastingen en verzekeringen etc.)
2400 - 960 = 1440
¤ 1440 is dan ongeveer het bedrag dat je netto zult gaan verdienen.
Hahhaha dat is zeker waar. Word er helemaal gek van. Het is niet dat ik carriéregericht of een geldwolf ben. Het is gewoon dat ik wat zekerheid wil. Bovendien ben ik heel makkelijk, vind veel dingen leuk, medisch, technisch, economisch, juridisch. Dat is het dus juist, er zijn mensen die altijd al arts willen worden, anderen willen altijd al een advocaat worden. Ik ben heel makkelijk voel me overal wel een beetje thuis. Bovendien zie ik veeeeeel mensen op WO/HBO die steeds afhaken. Dat is echt kapitaalvernietiging gewoon. De overheid doet daar ook amper wat aan. Jongeren worden heel slecht ingelicht vind ik. Het is heel normaal nu dat mensen nog 5-7 jaar rondlopen op een uni, terwijl als je een studie had gekozen waar je zeker van wist dat je dat wil doen was je al klaar in 4-5 jaar.quote:Op donderdag 23 maart 2006 17:23 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Obl: je maakt je in een hoop topics zorgen om je doorgroeimogelijkheden en carriere. Je hebt vast al een aantal studies waar je tussen twijfelt. Ik zou nu gewoon kiezen voor de studie die je voor het komende jaar leuk lijkt. Niet kijken naar later, maar bedenken welke vakken je interesseren, welke stad je leuk lijkt, etc.... Niet meer nadenken over carriere/geld....
Het gekke is dat ik momenteel parttime (24 uur) werk en hier bruto ¤ 1080 voor krijg, waar ik netto ¤ 970 aan overhoudt.quote:Op maandag 20 maart 2006 18:15 schreef DarkManta het volgende:
[..]
Voor managers is het makkelijker rekenen in bruto.
Als je als werknemer dan je netto (afhankelijk van situatie) wilt bereken dan gaat er ongeveer 40% van je bruto af.
Dus:
¤ 2400 bruto - 40% (in die 40% zit je wettelijke belastingen en verzekeringen etc.)
2400 - 960 = 1440
¤ 1440 is dan ongeveer het bedrag dat je netto zult gaan verdienen.
Dit wil ik ook wel eens weten.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 12:32 schreef Pune het volgende:
[..]
Het gekke is dat ik momenteel parttime (24 uur) werk en hier bruto ¤ 1080 voor krijg, waar ik netto ¤ 970 aan overhoudt.
Het kan toch niet zo zijn dat ik zometeen fulltime à ¤ 1700 ga werken en er dan slechts honderd euro netto op vooruit ga?
Als je op die manier vragen stelt, of geef je dan wel meer informatie?quote:Op vrijdag 7 juli 2006 12:38 schreef Nyx96 het volgende:
Iemand een idee waar een 26 jarige HBO-er wordt ingeschaald, werkend bij een overheidsinstelling?
Vraag lijkt me niet al te moeilijk. De beantwoording is moeilijker.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 13:23 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Als je op die manier vragen stelt, of geef je dan wel meer informatie?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |