abonnement Unibet Coolblue
  zondag 19 februari 2006 @ 16:53:19 #1
43792 Miguel
No Hay Igual!
pi_35258187


* Lost?

Lost is een serie die twee jaar geleden is begonnen in de Verenigde Staten en na een paar episodes op de Nederlandse tv is gekomen. Deze serie heeft onder andere de Emmy gewonnen voor "beste drama serie".

Maar waar gaat het dan over?
Lost gaat over een 40-tal mensen die een vliegtuigramp/crash hebben overleefd en op een (zo lijkt het) onbewoond eiland terechtkomen. Dit klinkt misschien wat cliché maar dat is het totaal niet. Het verhaal is doorweven met verfijnde character-builds, plots, mysteries en meer vreemde dingen. Niets is wat het lijkt, en alles kan met elkaar te maken hebben.

De hoofdpersonen

Wanneer Lost van de grond komt, en een aantal afleveringen verder is, zijn er veertien hoofdpersonen. Dit getal is aan een wijziging toe na een bepaald aantal afleveringen, maar voor de 'beginners' nemen we gewoon het standaard aantal personages.



Jack Sheppard
Jack is arts. Als de enige dokter op het eiland, helpt hij iedereen die ziek/zwak/gewond is, en wordt hierdoor is hij min of meer de leider van de groep geworden. Daarbij bezit hij enorm veel communicatieve vaardigheden waardoor hij met de meesten van de groep goed kan opschieten.



Kate Austen
Kate is een beeldschone vrouw, al heeft ze wel een verleden. Ze is namelijk voortvluchtig vanwege het vermoorden van haar stiefvader en reisde onder begeleiding van een US Marshall toen het vliegtuig crashte.



Charlie Pace
Charlie is de bassist van de bekende band 'Drive Shaft'. Helaas zat hij aan de drugs wat hem soms in een verwarde situatie brengt. Hij had zich ontfermd over claire, en het leek erop dat er langzaamaan een romance ontwikkelde. Doordat Claire erachter kwam dat hij nog steeds heroine bij zich had liep alles stuk en vanaf dat moment wordt Charlie met een scheef oog aangekeken in het kamp.



Claire Littleton
Claire was onderweg naar Los Angeles om haar kind af te staan, maar kon het niet over haar hart krijgen. Op het eiland is ze bevallen, en daarna gebeurden er eigenaardige dingen met Claire en de baby...



Hugo "Hurley" Reyes
Hurley is erg dik... bevriend met iedereen. Zeker niet te beroerd om te helpen, totdat hij bloed ziet. Daar kan hij namelijk niet tegen, en dat breekt hem soms wel eens op. Hurley heeft de loterij gewonnen met de nummers 4-8-15-16-23-42, maar sindsdien hebben die nummers hem alleen ongeluk gebracht. Nu ze op het eiland veelvuldig terugkomen is de situatie er niet veel duidelijker op geworden...



Sayid Jarrah
Sayid is een voormalig lid van de Irakese Republikeinse Garde. Hij heeft gevochten in de Golf Oorlog en heeft daar ook als communicatie-officier gewerkt. Daar heeft hij veel technische kennis aan overgehouden, die op het eiland nog wel eens van pas wil komen. Hij had een romance met Shannon, zij is onder ongelukkige omstandigheden echter gestorven door een kogel van Ana-Lucia.



Michael Dawson
Michael is de vader van Walt, en hij is naar Australie gekomen om de voogdijschap over Walt te krijgen na het overlijden van diens moeder. Hij heeft zijn zoon een aantal jaren niet meer gezien, en het contact tussen de twee is daarom erg stroef. Hij is wel als een van de weinigen bezig om daadwerkelijk van het eiland te komen, d.m.v. een vlot. Helaas steken 'The Others' daar een stokje voor door hun vlot op te blazen en Walt te ontvoeren. Michael is op dit moment op een solo-missie in de jungle om Walt te vinden.



Walt Lloyd-Dawson
Walt is dus de zoon van Michael. Walt is 9 jaar oud en zijn moeder is doodgegaan. Daarom reist hij nu met samen met Michaeal en zijn hond, Vincent. Ook Walt zat op het vlot, maar tijdens de tocht is hij ontvoerd door 'The Others'. Wat ze met hem van plan zijn en waar hij momenteel verblijft is onduidelijk.



James "Sawyer" Ford
Sawyer is een temperamentvol persoon. Niet op zijn mondje gevallen, en nooit bang voor niets en niemand. Verzamelt spullen van slachtoffers van de crash, en verhandelt ze. Dit maakt hem niet populair onder de groep... Samen met Michael, Walt en Jin is hij op weg gegaan om de bewoonde wereld te bereiken, maar dat liep niet zo goed af. Sawyer heeft er nu voor gezorgd dat hij alle wapens in het kamp heeft door zijn 'con-skills' te gebruiken.



John Locke
Locke is een mysterieuze man, met een rare achtergrond. In het vliegtuig zat hij in een rolstoel, toen het gecrasht was kon hij op wonderbaarlijke wijze weer lopen. Dit heeft hij nog niet verteld, en zo zijn er wel meer dingen die hij achterhoudt voor de groep. Locke heeft veel kennis van survival-technieken, en komt heel berustend over, dit soms tot woede van Jack.



Jin Kwon
Jin is een Koreaan, getrouwd met Sun. Na zich erg afzijdig te hebben gehouden vanwege de taalbarrière, heeft hij zich toch aangepast en gaat uiteindelijk zelfs met Michael, Walt en Sawyer mee op het vlot. Hij spreekt geen woord Engels en dat zorgt voor een hoop confrontaties, al wordt hij steeds beter opgenomen in de groep.



Sun Kwon
Sun is de vrouw van Jin, en staat veel meer open voor de groep. Dit werd echter niet zo gewaardeerd door Jin, die haar liever bij zich houdt. In tegenstelling tot Jin, spreekt Sun wel Engels.



Ana-Lucia Cortez
Ana-Lucia is een van de overlevenden van het staartgedeelte. Ze is nogal opvliegend, wat haar in het verleden in de problemen heeft gebracht in haar werk als agente. Ze gaat graag solo, wat niet echt helpt bij de acceptatie van de groep.



Mr. Eko
Mr. Eko is nog een groot mysterie. Samen met Ana-Lucia is hij een van de weinigen die de crash in het staartstuk hebben overleefd. Er is nog weinig van hem bekend, behalve dat hij sterk is en open staat voor religieuze dingen.

Onbevestigde uitzendschema (Bron)
2.15 - 1 maart 06
2.16 - 22 maart 06
2.17 - 29 maart 06
2.18 - 5 april 06
2.19 - 26 april 06
2.20 - 3 mei 06
2.21 - 10 mei 06
2.22 - 17 mei 06
2.23 - 24 mei 06 (Dubbele ep wordt verwacht)

Nuttige links:

Officiële sites van ABC:
Lost op ABC
Oceanic Air
Oceanic Air 815
The Hanso Foundation
http://www.thefuselage.com

Informatieve sites:
"Lost" op IMDb
Lost op TVToMe

Overige sites:
http://www.dharmaindustries.com
http://www.lost-tv.com/
http://www.lost-theseries.com
http://www.lostvideo.net
http://www.lost-media.com
http://www.livejournal.com/community/lost_tv/
http://www.s8.invisionfree.com/Lost_Online
http://lostfic.com/
http://lost.pagina.nl

Nieuwste promo na iedere ep
http://www.home.no/lostcountdown/episodepromo.htm (WMV format)
http://www.lostlinks.net/promo.htm (Real format)

De vorige topics:
  • Lost: nieuwe Serie van J.J. Abrams, de maker van Alias
  • Lost season 1 @ USA (deel 2)
  • Lost @ USA (deel 3)
  • Lost @ USA (deel 4)
  • Lost : USA (deel 5).
  • Lost (USA) Deeltje 6
  • Lost (USA) Deeltje 7
  • Lost (USA) Deel 8
  • Lost (USA) deel 9
  • Lost (USA) deel 10
  • Lost (USA) deel 11
  • Lost (USA) Deel 12
  • Lost (USA) Deel 13: You All Everybody!
  • Lost (USA) deel 14 You all everybody
  • Lost (USA) Deel 15: Don't tell me what I can't do!
  • Lost (USA) Deel 16: Waar is die ijsbeer gebleven?!
  • Lost (USA) Deel 17: This is our island!
  • Lost (USA) Deel 18: Are you using again?!
  • Lost (USA) Deel 19: Don't I know you from somewhere
  • Lost (USA) Deel 20: There's a new sheriff in town!


    ***Deze openingspost is hier te vinden!***
    ***Of hier***

    Met dank aan InTre

    [ Bericht 4% gewijzigd door Miguel op 19-02-2006 18:21:28 (uitzenschema opgenomen) ]
  • pi_35258242
    quote:
    Op zondag 19 februari 2006 16:51 schreef Trancelocator het volgende:

    Er zijn anders nog genoeg Dharma-logo's langsgekomen met een zwaantje in het midden. Ho, wacht, je weet toch wel wat Dharma is?
    Ik kan juist keer op keer afleiden dat jij mijn postjes steeds niet goed leest? Ik heb al gezegd Dharma te kennen maar de swan niet. Oh nog iets, ik heb niet in de gaten gehad dat het een zwaantje is dat in de logo van dharma te zien was....

    Begin maar eerst naar jezelf te kijken pipo voordat je gaat zitten flamen....

    [ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 19-02-2006 16:56:01 ]
      zondag 19 februari 2006 @ 16:58:05 #3
    12888 Skull-splitter
    your selection of the finest
    pi_35258339
    quote:
    Op zondag 19 februari 2006 16:43 schreef SolidasRock het volgende:

    [..]

    En toch lijkt het me een aparte ervaring. Ik doe het al jaren zonder ondertiteling, maar bij Lost drijft de sfeer ook veelal op geluiden. Zonder geluid ben je echter op visueel intensief en zwaar aan het kijken naar zo'n serie, en dan moet je OOK nog eens op de ondertiteling letten... Wel zul je visueel een hoop informatie die horenden overslaan meekrijgen gok ik...
    I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
    Steam: Skullsplitter
    Origin-naam:013skullsplitter
      zondag 19 februari 2006 @ 16:58:56 #4
    12888 Skull-splitter
    your selection of the finest
    pi_35258363
    Heeft iemand trouwens een plattegrond vant eiland?
    I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
    Steam: Skullsplitter
    Origin-naam:013skullsplitter
    pi_35258403
    quote:
    Op zondag 19 februari 2006 16:58 schreef Skull-splitter het volgende:
    Heeft iemand trouwens een plattegrond vant eiland?
    Rousseau had er eentje, Sayid heeft die meegenomen. Daar stonden ook de getallen op.
    Powered by Janetje®
      zondag 19 februari 2006 @ 17:03:20 #6
    43792 Miguel
    No Hay Igual!
    pi_35258515
    quote:
    Op zondag 19 februari 2006 16:58 schreef Skull-splitter het volgende:
    Heeft iemand trouwens een plattegrond vant eiland?
    U vraagt, wij draaien
    Klik hier voor een jpg van de kaart van Rousseau

    [ Bericht 8% gewijzigd door Miguel op 19-02-2006 17:04:23 (url tags ipv img) ]
      zondag 19 februari 2006 @ 17:03:26 #7
    118145 Trancelocator
    A.TRANCY.STATE.OF.MIND
    pi_35258517
    quote:
    Op zondag 19 februari 2006 16:55 schreef SolidasRock het volgende:

    [..]

    Ik kan juist keer op keer afleiden dat jij mijn postjes steeds niet goed leest? Ik heb al gezegd Dharma te kennen maar de swan niet. Oh nog iets, ik heb niet in de gaten gehad dat het een zwaantje is dat in de logo van dharma te zien was....

    Begin maar eerst naar jezelf te kijken pipo voordat je gaat zitten flamen....
    Ik vroeg het nog even voor de zekerheid.
    pi_35258757
    quote:
    Op zondag 19 februari 2006 16:58 schreef Skull-splitter het volgende:
    Heeft iemand trouwens een plattegrond vant eiland?


    Hier is een heel topic vol met 3d kaarten.
    pi_35258773
    Volgens mij gaat de serie over een millenia oude Perzische mythe. Volgens de mythe waren duizenden jaren gleden 2 volken op aarde: de aryans en de turans. Aryan betekent in oud Soemerisch 'wanderer' of 'zoeker'. Turan komt van het woord 'duran' wat 'stayer' betekent. Volgens de mythe was deze planeet (eiland in de serie) eigendom van de Turan's. Alhoewel deze Turan's ook ergens anders vandaan komen, maar zij waren het eerste op deze aarde. De mythe vertelt dat er op een gegeven moment mensen vanuit de hemel op aarde neerdaalden en op deze aarde wilden leefden. Men noemde hen de 'EL'. EL betekent 'vreemden' in oud Soemerisch. Later is de woord EL veranderd in 'Goden' in andere talen. De EL oftewel de aryans werden later ook gezien als goden.

    De vreemden hadden hun eigen planeet verwoest en zochten een planeet waar ze konden leven. Toen ze de aarde vonden kregen ze pech en konden ze niet meer vertrekken. De oorspronkelijke inwoners van de aarde, de 'Turan' lieten deze vreemdelingen in het begin leven. Een bekend zin in de mythe: "Wij laten jullie op deze wereld leven omdat we dat willen". Maar op een gegeven ogenblik ontstonden conflicten. De grootste reden hiervoor was dat de vreemdelingen anders uitzagen dan de oorspronkelijke inwoners. Voor de vreemden waren de oorspronkelijke inwoners "the others".

    De bunker stelt het volgende voor: Volgens de mythe was de oorspronkelijke inwoners van deze planeet technologisch ver gevorderd. Na een wereldwijde ramp (wat vele malen herhaald werd eens in de paar duizend jaar), heeft deze Turaanse civilisatie monumenten gebouwd om de sterren te volgen. Zo kon men de precieze datum van de ramp voorspellen.

    Helaas eeuwen na de ramp verviel deze civilizatie in primitivisme en vergat men de ware betekenis van deze monumenten. Oude wetenschap veranderde in religie. Slechts een kleine groep geweiden wisten het nog en zaten in de monumenten.

    De vreemden die op de aarde neerdaalden vonden deze monumenten (bunkers). In het begin begrepen ze niet wat het was. Omdat ze vreemden waren en niet de echte oorspronkelijke inwoners van deze wereld, hebben ze volgens de mythe een list bedacht: de mensheid die 1 taal sprak verdelen, laten vergeten dat ze niet de oorspronkelijke bewoners zijn om zo de heerschappij over de aarde te krijgen (eiland?). Deze mythe is ook gedeeltelijk overgenomen door de bijbel: Verwoesing van babel en verwarring veroorzaken tussen de mensen die 1 taal spraken. (Zodat zij rustig kunnen neerdalen en niet als vreemdelingen worden gezien).

    Of het is te ver gezocht. Maar hoe meer ik naar de serie kijk, hoe meer het op deze mythe lijkt
    pi_35259091
    quote:
    Op zondag 19 februari 2006 16:58 schreef Skull-splitter het volgende:

    [..]

    En toch lijkt het me een aparte ervaring. Ik doe het al jaren zonder ondertiteling, maar bij Lost drijft de sfeer ook veelal op geluiden. Zonder geluid ben je echter op visueel intensief en zwaar aan het kijken naar zo'n serie, en dan moet je OOK nog eens op de ondertiteling letten... Wel zul je visueel een hoop informatie die horenden overslaan meekrijgen gok ik...
    Om precies te zijn ben ik zwaar slechthorend, ik hoor alle geluiden nog wel maar versta er weinig van. (alhoewel die irakees op 1 of andere manier voor mij een prettig verstaanbare stem heeft) Het is niet zo dat we een boek aan het lezen zijn onderin het beeld en we veel missen qua film.

    Subs kan je vrij snel lezen omdat het vaak maar 1 regeltje is, en niet alles wordt vertaald gelukkig (zoals aaaaaaah, hmmmmm, kuch,watergeluid, motor brult). Maar geloof me, we missen niet teveel van de film hoor zolang er niet een heel boek wordt voorgelezen in een rap tempo...
    pi_35259099
    Weer ff wachten tot nieuwe aflevering
    pi_35259160
    quote:
    Op zondag 19 februari 2006 17:03 schreef Trancelocator het volgende:

    [..]

    Ik vroeg het nog even voor de zekerheid.
    Je kan voor de zekerheid eens gaan GOED lezen wat ik schrijf
      zondag 19 februari 2006 @ 17:23:53 #13
    104871 remlof
    Europees federalist
    pi_35259223
    quote:
    Op zondag 19 februari 2006 17:11 schreef delapoko het volgende:
    Volgens mij gaat de serie over een millenia oude Perzische mythe...

    *knip*

    Of het is te ver gezocht. Maar hoe meer ik naar de serie kijk, hoe meer het op deze mythe lijkt
    Mooi stuk, lijkt inderdaad goed op het plot van Lost aan te sluiten!
      zondag 19 februari 2006 @ 17:37:51 #14
    17275 Mr_Brownstone
    Believe it... or not.
    pi_35259716
    Op welke dag wordt de serie in de VS uitgezonden?
    Yes, that sequence of words I just said made perfect sense.
    I've got my propaganda, I've got revisionism. I've got my violence in hi-def ultra-realism. All a part of this great nation. I've got my fist, I've got my plan, I've got survivalism.
    pi_35259950
    quote:
    Op zondag 19 februari 2006 17:37 schreef Mr_Brownstone het volgende:
    Op welke dag wordt de serie in de VS uitgezonden?
    Toevallig zocht ik dat net op, het is altijd op woensdag maar niet 1 per week of zo, zie onderstaand quote (Miguel, wil je de datums in de startpost opnemen?)
    quote:
    Op donderdag 26 januari 2006 23:27 schreef JohnHannibalSmith het volgende:
    dat komt omdat epguides en tv.com beide hun gegevens uit dezelfde database trekken. Op de perswebsite van ABC is geen melding van een dubbele ep die week. en once again, tv.com wordt bijgehouden door vrijwilligers, geen professionele organisatie. Gegevens daar altijd met een korrel zout...


    daar aan toevoegend, schrijver Matt Raggs postte op The Fuselage the volgende tentative list:

    2.13 - 8 feb 06
    2.14 - 15 feb 06
    2.15 - 22 feb 06 -->(wordt dus 1 maart 06 schreef Symer)
    2.16 - 22 maart 06 (arrghh, weer een maand ertussen)
    2.17 - 29 maart 06
    2.18 - 5 april 06
    2.19 - 26 april 06
    2.20 - 3 mei 06
    2.21 - 10 mei 06
    2.22 - 17 mei 06
    2.23 - 24 mei 06

    There will be 24 hours of LOST aired over 23 episodes, meaning the season finale will, most likely be a 2 hour special once again.

    http://thefuselage.com/Threaded/showthread.php?t=31731


    [ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 19-02-2006 17:52:32 ]
      zondag 19 februari 2006 @ 17:51:55 #16
    114176 Molluck
    Suck my deck!
    pi_35260218
    Interessante theorie delapoko!

    Voor zover ik op internet kan vinden ben jij de eerste die daar aan denkt, hoe kom je aan dit verhaal? Het klinkt best plausibel.
    "MOLLUCK DU SCHEISS DRECKIGER BINGO SPIELER"
    pi_35260309
    quote:
    Op zondag 19 februari 2006 17:51 schreef Molluck het volgende:
    Interessante theorie delapoko!

    Voor zover ik op internet kan vinden ben jij de eerste die daar aan denkt, hoe kom je aan dit verhaal? Het klinkt best plausibel.
    Errug interessant inderdaad
    Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
    -Rabia Al-Basri
    pi_35260431
    Beetje vergezocht, naar mijn mening
    pi_35260574
    Delapoko, heb je een link of heeft die mythe een naam o.i.d? Ik wil daar wel meer over weten namelijk.
    pi_35260617
    2.15 naar 1 maart? dat ga je niet menen
    enne, hoe gaan we die maand in hemelsnaam doorkomen?
      zondag 19 februari 2006 @ 18:10:49 #21
    43792 Miguel
    No Hay Igual!
    pi_35260954
    quote:
    Op zondag 19 februari 2006 17:45 schreef SolidasRock het volgende:
    (Miguel, wil je de datums in de startpost opnemen?)
    Gedaan, wordt inderdaad vaker naar gevraagd, wel zo gemakkelijk. Maar weet wel dat de datums niet officieel bevestigd zijn. Daarnaast kun je eigenlijk ook niet uitgaan van de uitzenddata die tv.com vaak opgeeft. Dat weet je dat alvast
    Ook meteen de txt-file van de OP geupdate
    pi_35261117
    Troep Vermeldende Post
    pi_35261232
    quote:
    Op zondag 19 februari 2006 18:03 schreef Mip1988 het volgende:
    2.15 naar 1 maart? dat ga je niet menen
    enne, hoe gaan we die maand in hemelsnaam doorkomen?
    Hou je van SF? Dan opper ik dat je Stargate1 gaat kijken, of anders Battlestar Galactica die in een geheel nieuw jasje is gestoken.
    pi_35261322
    quote:
    Op zondag 19 februari 2006 18:10 schreef Miguel het volgende:

    Gedaan, wordt inderdaad vaker naar gevraagd, wel zo gemakkelijk. Maar weet wel dat de datums niet officieel bevestigd zijn. Daarnaast kun je eigenlijk ook niet uitgaan van de uitzenddata die tv.com vaak opgeeft. Dat weet je dat alvast
    Ook meteen de txt-file van de OP geupdate
    jah het kostte me ook anders aardig wat moeite dat post op te zoeken, bedankt voor het opnemen in de SP. Ik weet dat het niet officieel is, ik lees hier wel of daar verandering in is gekomen of niet.
    pi_35261660
    FF een zinnetje in plaats van een tvp dan .
    I was an atheist until I realized I was God
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')