abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34326799
hoe kun je slim een bedrag ter grootte van 60.000 euro van je ouders lenen zonder succesieheffing e.d.
pi_34326848
Leningsovereenkomst maken met daarin opgenomen aflossing en rente etc.
  zaterdag 21 januari 2006 @ 22:35:32 #3
52544 RipCore
Sleep is my escape.
pi_34326944
Da's best veel.. Ben je allemaal van plan dan?
"Being a procrastinating, instigating, exasperating chameleon is a damn tiring job!"
pi_34327338
een nieuw huis kopen en verbouwing financieren met het geleende geld.
  zaterdag 21 januari 2006 @ 22:48:00 #5
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_34327416
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 22:46 schreef wimaar het volgende:
Je kan ook een hypotheek nemen waar je ouders aan meedoen.... Volgens mij moet het op die manier wel kunnen?
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_34327436
Schuldbekentenis voor mijn vriendin

In dat topic staat volgens mij ook wel wat nuttige info.
pi_34327514
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 22:46 schreef wimaar het volgende:
Dat kan je gewoon bij de bank lenen.
Eventueel dat je ouders daar extra voor garant gaan staan.
pi_34327554
Maar 60.000 verbouwing en dan bij je ouders moeten lenen? Dat klinkt NIET bijzonder goed uitgedacht.

[ Bericht 2% gewijzigd door Vitalogy op 21-01-2006 22:51:36 (NJET) ]
pi_34328070
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 22:32 schreef wimaar het volgende:
hoe kun je slim een bedrag ter grootte van 60.000 euro van je ouders lenen zonder succesieheffing e.d.
lenen en successierecht?
volgens mij hebben die niet veel met elkaar te maken, die 60.000 blijft immers een bezit van je ouders, waarover je bij overlijden alsnog succesierecht mag betalen.

Je zult dus veel meer in de schenkingshoek moeten gaan zitten (maar dan moeten je ouders ook mee willen werken natuurlijk), misschien op basis van schenken door je ouders aan jou, met daarbij gelijk het teruglenen door jou aan je ouders met als leningvoorwaarde dat de lening (die van jou aan je ouders) pas inbaar is op het moment van overlijden (alleen is even de vraag of de belastingdienst het met die schenking op papier eens is, de feitelijke beslissingsbevoegdheid blijft immers bij je ouders liggen omdat er alleen maar een schenking en lening over tafel gaan, zonder dat er contanten van eigenaar verwisseld zijn)
pi_34331121
Heb er net zelf mee te maken gehad door aankoop huis enzo.

Tot en met je 35e levensjaar mag je van je ouders eenmalig 21700 ontvangen. Hiervoor moet je een vrijstelling aanvragen bij de BD. is verder geen enkel probleem.

De rest doe je op basis van een onderhandse lening. Dit moet op papier worden gezet en er dient rente te worden betaald. Indien je geen rente hoeft te betalen MOET de lening direct opeisbaar zijn.
De rente die gehanteerd wordt mag niet meer zijn dan het wettelijk maximum en niet minder dan det gemiddeld gehanteerde rente bij een bank.

De lening kun je jaarlijks aflossen door middel van het schenkingsrecht. Per jaar is dat geloof ik iets van 4500 euro. Met die 4500 euro ( ga daar ff van uit) betaal je dus de rente en het restant wordt gebruikt als aflossing. Dit moet echter wel daadwerkelijk betaald worden volgens de BD. Een wassen neus overigens, want wat je moet doen is het volgende. Elk jaar sturen je ouders je een overzicht van het openstaande bedrag vermeerderd met de rente. Vervolgens trekken ze daar de jaarlijkse schenking weer van af en klaar. Dit moet dus echter wel allemaal schriftelijk gaan.

Indien je kunt aantonen dat de geldlening in je huis is gestopt, is de rente die jij aan je ouders betaald voor jou aftrekbaar. Hoe kun je dit aantonen ? Door het bedrag te laten storten door je ouders op de derden rekening van de notaris die de hypotheek en de passage van je huis doet.

Het garant staan van je oudersbij een bank kan ook. De onderhandse lening is waarschijnelijk echter een voordeliger geval.

Er is overigens wel een addertje onder het gras. Indien je ouders onverhoopt komen te overlijden VOOR het einde van je lening,valt het dan nog openstaande bedrag onder de erfenis en dient er over het restant successie rechten te worden betaald. Je ouders zijn dan immers overleden en kunnen je geen schenkingen meer doen. Om die reden is het overigens ook van belang dat BEIDDE ouders tekenen voor de lening aan jou. In die overeenkomst moet dan staan dat de langstlevende deze lening gestand doet.
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
pi_34331651
quote:
Op zondag 22 januari 2006 00:22 schreef Gompy58 het volgende:
Er is overigens wel een addertje onder het gras. Indien je ouders onverhoopt komen te overlijden VOOR het einde van je lening,valt het dan nog openstaande bedrag onder de erfenis en dient er over het restant successie rechten te worden betaald. Je ouders zijn dan immers overleden en kunnen je geen schenkingen meer doen. Om die reden is het overigens ook van belang dat BEIDDE ouders tekenen voor de lening aan jou. In die overeenkomst moet dan staan dat de langstlevende deze lening gestand doet.
welk nut heeft het tekenen van de overeenkomst door beide ouders op belastinggebied (op wettelijk gebied heel veel, vraag legiolease maar )?

Er is op het moment van heengaan van de eerste ouder een bepaalde schuld, dit is een onderdeel van de bezittingen van de overledene, wat de voorwaarden van gestand doen ook zijn. Je zal of er nu 1 of 2 handtekeningen zijn dus altijd moeten rekenen met de waarde van de lening op de sterfdatum.
pi_34331681
nooit lenen van bekenden, komen alleen maar problemen van.
pi_34331946
quote:
Op zondag 22 januari 2006 00:39 schreef Repeat het volgende:
nooit lenen van bekenden, komen alleen maar problemen van.
Zo stellig zou ik het niet willen brengen.
Mijn moeder heeft aardig wat geleend aan de kinderen, maar er zijn totaal geen problemen van gekomen.
Mijn ouders hebben ook van mijn opa en oma geleend, en ook daar is geen enkel probleem geweest.
Wel ben ik het met je eens dat de kans op problemen groter is bij bekenden, in het geval van wanbetaling speelt er immers naast een financiele band ook een andere band mee. Je zult dan een afweging moeten maken tussen zakelijk incasseren en de "lieve vrede" bewaren.
Bovendien heb je in relaties nog de kans dat de lener van mening is dat die in de loop der tijd in natura heeft terugbetaald (nu niet aan sex denken ), waarbij achteraf de betalingsvoorwaarden van die naturabetaling pas ter sprake komen.

Maar kortgezegd, nooit lenen van bekenden? Nee zo kort door de bocht wil ik niet gaan, ken alleen wel zowel de lener en de uitlener (en ken jezelf vooral als uitlener, kun je makkelijk emotioneel je financiele verlies nemen?)
pi_34332246
mijn argument voor handtekening van beide ouders is niet mbt de BD. Mocht de relatie met de langstlevende opeens dusdanig slecht worden dan staat er iig eea op papier. Heeft meer te maken met de afspraak dat de aflossing zo lang mogelijk voortkomt uit de schenkingen.
pi_34332466
quote:
Op zondag 22 januari 2006 00:58 schreef Gompy58 het volgende:
mijn argument voor handtekening van beide ouders is niet mbt de BD. Mocht de relatie met de langstlevende opeens dusdanig slecht worden dan staat er iig eea op papier. Heeft meer te maken met de afspraak dat de aflossing zo lang mogelijk voortkomt uit de schenkingen.
Ik zal eens even zoeken, maar zitten er aan periodieke schenkingen geen eisen zoals een notaris die de acte heeft opgesteld?
Dat een belofte om de aflossing via schenking te doen alleen geldig is indien het een notarieel stuk is (wat de lening weer een stuk duurder maakt)?
pi_34335347
Die notaris heb je helemaal niet nodig voor een onderhandse lening. Die kun je gewoon zelf op papier stellen en door de deelnemers laten ondertekenen.

Het is dus alleen een eis van de belasting dienst om het als lening te laten aanmerken ipv van schenking dat er rente wordt betaald en dat dit ook daadwerkelijk WORDT betaald. Dat het daarna enkel een papieren verhaal is doet er niet toe. Dit kreeg ik althans van de week van de BD zelf te horen.

Om de rente aftrekbaar te maken moet je gewoon kunnen aantonen dat je het in je huis hebt gestopt tbv aanschaf of verbetering.
In geval van aanschaf is een stortingsbewijs op de derden rekening van de notaris het beste bewijs.
In geval van verbetering zul je ws facturen van aanemers moeten kunnen overleggen.

Wat de schenkingen opzichzelf betreft. In maal in leven tussen 18 en 36 mag je 21700 belastingvrij ONTVANGEN. Over het meerdere betaal je belasting. In het jaar dat je die 21700 betaald vervalt je recht op belastingvrije ontvangst van die jaarlijkse portie.

Schenkingen MOET je aangeven bij de BD. Hier moet je een opnaam gesteld formulier voor aanvragen.
pi_34335379
Door veel van je ouders te houden!
pi_34335415
Gewoon door niets op papier te zetten natuurlijk.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_34335442
quote:
Op zondag 22 januari 2006 03:48 schreef Gompy58 het volgende:
Die notaris heb je helemaal niet nodig voor een onderhandse lening. Die kun je gewoon zelf op papier stellen en door de deelnemers laten ondertekenen.

Het is dus alleen een eis van de belasting dienst om het als lening te laten aanmerken ipv van schenking dat er rente wordt betaald en dat dit ook daadwerkelijk WORDT betaald. Dat het daarna enkel een papieren verhaal is doet er niet toe. Dit kreeg ik althans van de week van de BD zelf te horen.

Om de rente aftrekbaar te maken moet je gewoon kunnen aantonen dat je het in je huis hebt gestopt tbv aanschaf of verbetering.
In geval van aanschaf is een stortingsbewijs op de derden rekening van de notaris het beste bewijs.
In geval van verbetering zul je ws facturen van aanemers moeten kunnen overleggen.

Wat de schenkingen opzichzelf betreft. In maal in leven tussen 18 en 36 mag je 21700 belastingvrij ONTVANGEN. Over het meerdere betaal je belasting. In het jaar dat je die 21700 betaald vervalt je recht op belastingvrije ontvangst van die jaarlijkse portie.

Schenkingen MOET je aangeven bij de BD. Hier moet je een opnaam gesteld formulier voor aanvragen.
Ik ben het ook niet verder tegengekomen, maar ik was in de veronderstelling dat er aan beloftes tot schenken in de toekomst (in tegenstelling tot onmiddelijke schenkingen) wel voorwaarden zaten. Ik ben ze alleen niet tegengekomen tot nog toe.

Die schenkingsaangite kan nog leuk worden ik heb hetzelfde gehad een paar jaar terug, en je zou verwachten dat je dat formulier via de belastingtelefoon zou kunnen aanvragen. Mooi niet dus, eerste keer kreeg ik een folder over erfrecht (hoezo, ze schenken bij leven, zijn nog niet dood), tweede keer een foldertje over schenken (heb ik ook niet veel aan, op basis van de internet versie van dat foldertje belde ik net voor dat aangifteformulier). Uiteindelijk volstond een handgeschreven papierje met alle relevante info, ik kreeg tenminste een nihielaanslag, geen weigering wegens verkeerde manier van aangeven
  maandag 23 januari 2006 @ 16:01:05 #20
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_34380866
Volgende situatie:

Je leent van je ouders een X bedrag. Er is een leningovereenkomt, rente en aflossing zijn daarin opgenomen.

Op papier los je iedere maand/jaar een x bedrag af, vermeerderd met het schenkingsrecht. Na bv. 5 jaar is de lening afbetaald (op papier).

Is dit een manier om succesierechten te ontlopen? De BD kan namelijk nooit controleren of ik daadwerkelijk terug betaal aan mijn ouders. Desnoods doe ik de overboeking per bank, en krijg ik het contant terug van mijn ouders.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_34386693
Het is een manier om succesierecht te ontlopen.
Gaat de aflossing alleen sneller dan je geschonken mogen krijgen dan is er fraude in het spel wanneer je dat of zogenaamd contant betaald of je het weer contant terugkrijgt na een overboeking (je geeft immers geen schenking op terwijl er wel meer dan het vrije bedrag geschonken is). Vraag is alleen hoe makkelijk "men" erachterkomt.
pi_34387322
niet.:)
pi_34387385
Wij hebben ook geleend bij de ouders van mijn vriendin voor het kopen van ons huis. We betalen rente en de rente krijgen we weer terug in de vorm van een schenking.
Het leuke is: je mag de rente gewoon aftrekken van de belasting.
  woensdag 25 januari 2006 @ 09:20:31 #24
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_34437453
quote:
Op maandag 23 januari 2006 18:57 schreef frederik het volgende:
Vraag is alleen hoe makkelijk "men" erachterkomt.
Ik begrijp dat het fraude is

Het ging me meer om het zinnetje in je quote
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_34453798
men komt er in principe niet zomaar achter. Het ligt er echter wel aan om wat voor een bedagen het gaat.

Kijk als je een beneden modaal inkomen hebt en een huis koopt van 3 ton dan kan de belasting dienst ook gaan nadenken.

Kortom, "men" komt er niet zomaar achter tenzij men een reden heeft om te gaan kijken hoe eea in elkaar zit. Daarnaast heb je ook nog de befaamde steekproef. Ze pikken er een aangifte uit en spitten die helemaal na.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')