abonnement Unibet Coolblue
pi_34239037
Van vinden de Fokkers van deze stelling: Veel 16-jarigen zijn mondig genoeg en betalen ook al belasting. De stemgerechtigde leeftijd moet derhalve worden verlaagd van 18 naar 16 jaar


klik op:
http://www.minbzk.nl/aspx/get.aspx?xdl=/views/bzksub/xdl/page&SitIdt=78&VarIdt=80&ItmIdt=69844
  donderdag 19 januari 2006 @ 13:47:07 #2
50490 wjschreuder
-------------------
pi_34239145
zeker niet, hoewel er idd wel enkele 16 jarige zijn die snappen hoe het werkt, is de overgrote meerderheid van die leeftijd totaal nog niet in staat om een weloverwogen keuze te maken voor een partij.

de meeste mensen van 18+ kunnen dat zelfs dan nog niet, maarja daar doe je niks aan
pi_34239151
quote:
Veel 16-jarigen zijn mondig genoeg en betalen ook al belasting.
Mondig is in dit geval eerder een negatief punt, en er zitten teveel linkse honden tussen.
pi_34239169
Nee, liever niet. Ik vind dat zij nog niet volwassen genoeg zijn om serieus te begrijpen wat ze aan het doen zijn. En enkeling daargelaten natuurlijk.
pi_34239172
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 13:47 schreef wjschreuder het volgende:
zeker niet, hoewel er idd wel enkele 16 jarige zijn die snappen hoe het werkt, is de overgrote meerderheid van die leeftijd totaal nog niet in staat om een weloverwogen keuze te maken voor een partij.

de meeste mensen van 18+ kunnen dat zelfs dan nog niet, maarja daar doe je niks aan
* Aansluit
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_34239193
Tegen. Ik zie 16 jarigen nog als kinderen, en die horen niet te stemmen. Daarnaast moet er gewoon een grens getrokken worden, en 18 is naar mijn mening een mooie grens (zogenaamde volwassenheidsgrens, (gedeeltelijk) los van de ouders hun verantwoordelijkheid etc.).
pi_34239209
Dan zal (extreem) rechts zeker in opkomst komen. Nederlandse pubers zijn over het algemeen rechts.
pi_34239263
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 13:47 schreef wjschreuder het volgende:
zeker niet, hoewel er idd wel enkele 16 jarige zijn die snappen hoe het werkt, is de overgrote meerderheid van die leeftijd totaal nog niet in staat om een weloverwogen keuze te maken voor een partij.

de meeste mensen van 18+ kunnen dat zelfs dan nog niet, maarja daar doe je niks aan
Precies.
pi_34239264
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 13:49 schreef renz0r het volgende:
Dan zal (extreem) rechts zeker in opkomst komen. Nederlandse pubers zijn over het algemeen rechts.
Ik denk dat GL en SP er ook wel van zullen proviteren. Beter kunnen we stellen dat de jeugd extremer is, zowel naar links als naar rechts.
pi_34239276
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 13:47 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

Mondig is in dit geval eerder een negatief punt, en er zitten teveel linkse honden tussen.
er zitten teveel rechtse honden tussen,
wel eens met mondigheid
Have no Fear, Burning Feetman is here
wii nr: 7098 4291 3092 6058
mario strikers friend code: 305044 570494
pi_34239307
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 13:44 schreef compinche het volgende:
Van vinden de Fokkers van deze stelling: Veel 16-jarigen zijn mondig genoeg en betalen ook al belasting. De stemgerechtigde leeftijd moet derhalve worden verlaagd van 18 naar 16 jaar
We hebben voor 18-plus toch ook geen enkel criterium met betrekking tot wel of niet betalen van belasing voor het hebben van stemrecht?

Datzelfde geld voor 'mondigheid'.. Eeuwige doetjes die zich door iedereen alles laten wijsmaken hebben ook stemrecht, als ze 18 of ouder zijn.

Dus wat heeft het in vredesnaam te maken met wel of niet stemrecht voor 18-minners ?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 19 januari 2006 @ 13:52:53 #12
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_34239362
Heel slecht idee.
Overwhelmed as one would be, placed in my position
Such a heavy burden now to be the one
Born to bear and read to all
The details of our ending
pi_34239380
Beter iedereen die belasting betaald stemrecht geven en dan uiteraard de zwaarte van de stem laten bepalen door hoeveel belasting iemand betaald
pi_34239411
Dit is toch wel met afstand het meest debiele idee van 2006.
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
  donderdag 19 januari 2006 @ 13:54:11 #15
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_34239414
Tegen. Net als MrBadGuy zie ik 16-jarigen meer als oude kinderen.
Sterker nog, ik zou liever zien dat de grens opgetrokken wordt richting de 20/21/22/23. Daardoor zouden stemmers door de beugel genomen wat meer levenservaring en een wat duidelijkere kijk op het leven hebben en de vraagstukken die erbij komen kijken.

Wat vind je trouwens zelf compinche?
pi_34239487
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 13:53 schreef Chewie het volgende:
Beter iedereen die belasting betaald stemrecht geven en dan uiteraard de zwaarte van de stem laten bepalen door hoeveel belasting iemand betaald
VVD? nee dank je.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  donderdag 19 januari 2006 @ 14:00:40 #17
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_34239632
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 13:47 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

Mondig is in dit geval eerder een negatief punt, en er zitten teveel linkse honden tussen.
Ik vind dat er teveel rechtse VVD-ers zijn. Ik vind dat VVD-ers niet meer mogen stemmen.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_34239689
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 13:49 schreef renz0r het volgende:
Dan zal (extreem) rechts zeker in opkomst komen. Nederlandse pubers zijn over het algemeen rechts.
Kun je dat staven met feiten? Of baseer je dat op het straatbeeld van werkloze Lonsdale vmbo-drop outs van amper 18?
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
pi_34239747
quote:
Wat vind je trouwens zelf compinche?
Ik ben er altijd al voor geweest, vanuit principe en al heel lang. Of jongeren van die leeftijd nou links of rechts stemmen. Als je 16 bent, mag je (met toestemming van je ouders) immers ook trouwen, je mag werken, belasting betalen, seks met wie je maar wilt en vanalles en nog wat meer.
Het idee staat overigens in de verkiezingsprogramma's van D66 en groen Links.
pi_34239801
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 13:53 schreef Chewie het volgende:
Beter iedereen die belasting betaald stemrecht geven en dan uiteraard de zwaarte van de stem laten bepalen door hoeveel belasting iemand betaald
Mijn idee

Wie het meeste belasting betaald mag ook voor het grootste deel bepalen wat er mee moet gebeuren. Als je geen belasting betaald hoef je ook niet te bepalen waar het aan uit gegeven wordt

Dit zal echter wel betekenen dat de VVD de grootste partij wordt....heej nog een voordeel
pi_34239839
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 14:03 schreef compinche het volgende:

[..]

Ik ben er altijd al voor geweest, vanuit principe en al heel lang. Of jongeren van die leeftijd nou links of rechts stemmen. Als je 16 bent, mag je (met toestemming van je ouders) immers ook trouwen, je mag werken, belasting betalen, seks met wie je maar wilt en vanalles en nog wat meer.
Het idee staat overigens in de verkiezingsprogramma's van D66 en groen Links.
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 13:49 schreef renz0r het volgende:
Dan zal (extreem) rechts zeker in opkomst komen. Nederlandse pubers zijn over het algemeen rechts.
Dus D66 en GL zijn voor extra stemmen voor (extreem) rechts
pi_34240262
Je kun nóg verder gaan In Californie zijn er voorstellen om personen onder de 18 jaar ook stemrecht te geven. Een van de voorstellen is om de stem van 14,15 - jarigen voor een kwart te tellen en de 16,17 jarigen voor de helft. Op de vraag van Maurice de Hond "Moet het Californische voorstel in Nederland ingevoerd worden. " antwoordt het panel van De Hond als volgt:
  • Ja 8%
  • Nee 90%
  • Weet niet/Geen mening 2%
  • pi_34240425
    quote:
    Op donderdag 19 januari 2006 14:19 schreef compinche het volgende:
    Je kun nóg verder gaan In Californie zijn er voorstellen om personen onder de 18 jaar ook stemrecht te geven. Een van de voorstellen is om de stem van 14,15 - jarigen voor een kwart te tellen en de 16,17 jarigen voor de helft. Op de vraag van Maurice de Hond "Moet het Californische voorstel in Nederland ingevoerd worden. " antwoordt het panel van De Hond als volgt:
  • Ja 8%
  • Nee 90%
  • Weet niet/Geen mening 2%
  • Hoe zwaar wegen de stemmen van de 14, 15, 16 en 17 jarigen bij Maurice de hond in deze poll
    pi_34240575
    18 is een prima grens, laat maar zo.
    pi_34240615
    quote:
    Op donderdag 19 januari 2006 13:54 schreef cultheld het volgende:
    Dit is toch wel met afstand het meest debiele idee van 2006.
    Je zou d'r met je vuist van gaan slingeren, niet?
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')