abonnement Unibet Coolblue
pi_34151044
Dag mensen,

Het volgende is het geval:
Een aantal maanden terug heb ik een laptop aangeschaft via de Universiteit Twente. Dit zou de laptop voor collegejaar 2005/2006 zijn.

Maar nu zit ik met het volgende probleem. Dit ding wordt zo super heet. Wanneer hij een uurtje aan staat is het bijna te heet om het plastic aan te raken. En de laptop valt regelmatig uit.

Nu heb ik een beetje gekeken, en de warmte komt precies uit bij de uitgang van de grafische kaart. Dit is een ATI X600.

Nu denk ik dus dat de koeler niet goed werkt. Of dat de koeler te zwak is.
Is het mogelijk, zonder de garantie te verliezen, om de laptop open te maken. Of kun je een nieuwe koeler er op zetten?

Want zo is dit geen doen. Het is wel een redelijk zware configuratie. (Pentium Centrino 1.8GHZ met een ATI X600)

deze
http://www.paradigit.nl/php/viewtext.php?textid=1197&leftbar=false&showmenu=false

met de processor geupgrade en de hardeschijf 80 ipv 60 GB.

Zou iemand misschien weten wat hiet aan de hand is, en wat ik er aan zou kunnen doen?

Bij voorbaat dank,
pi_34151143
Zonder garantie te verliezen is het niet mogelijk om je laptop open te maken en er een nieuwe koeler in te zetten, meld hem aan bij de servicedesk van de fabrikant.
Een blaasorkest bij de alcoholcontrole is nooit grappig
pi_34151393
Als hij via de UT komt, zou ik zeggen, gewoon terug naar het CIV. Of is het zo'n via via via vriendendienst, waardoor dat wat moeilijk wordt?
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
pi_34151512
Zojuist is hij weer uitgevallen, en heb mijn vinger op de grafischekaart gelegd, en dit is onhoudbaar warm. Absoluut niet goed dus.

Ik baal hier een beetje van omdat ik voor half 3 nog heel veel moet doen, maar daarna ga ik wel even langs het notebookservicecenter

maar ik heb er wel zelf een nieuw OS opgeinstalleerd. Maar dit moet toch kunnen zonder de garantie te verliezen?

En die laptop kan ik eigenlijk niet zo lang missen, maar ik heb gehoort dat je een vervanger krijgt?
pi_34151662
Ja, zelf iets anders installeren moet geen probleem zijn. Maakt zelfs niet uit of het legaal is of niet, die keuze is aan jou. Er zijn wel illegale zaken waarbij er wel actie kan worden ondernomen wanneer het op je computer wordt aangetroffen, maar een illegale OS install niet.

Ik weet niet wat het notebookservicecenter is. Is dat een onderdeel van het CIV? Het is vele jaren geleden dat ik zelf op de UT zat, dus ik weet niet hoe het er nu aantoe gaat daar...
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
pi_34151752
jah ik geloof het wel, het zin in Horst. Daar heb ik deze laptop ook moeten halen.

Wat ik overigens ook raar vind, is dat als ik een temperatuurmeet programma installeer. Dan zie ik alleen de temperatuur van de HD rond de 45 graden. Maar de CPU temp staat er niet bij, terwijl ik deze toch iets belangrijker vind dan de HD temperatuur.
  dinsdag 17 januari 2006 @ 10:24:19 #7
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_34151783
Processors kunnen aardig wat heter worden dan jouw vinger aan kan

Gewoon langs de servicebalie stappen er mee! Daar je vragen storten.
censuur :O
pi_34151819
Ik heb geen verstand van HD's maarre... misschien is die extra grote hardeschijf van je ook groter qua afmetingen en blokkeert die een deel van de airflow in je lappie?
pi_34151864
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 10:25 schreef teh_m0nkey het volgende:
Ik heb geen verstand van HD's maarre... misschien is die extra grote hardeschijf van je ook groter qua afmetingen en blokkeert die een deel van de airflow in je lappie?
Dat zou best mogelijk kunnen zijn, zij het niet dat mijn HD linksonder zit. En niet echt warm wordt.
En mijn grafischekaart boven zit, en ontzettend heet wordt.

De koeler zit ook zowat onder de grafischekaart. Opmerkelijk is dat wanneer ik een boekje of zo, onder de pootjes zet, en de laptop hoger staat. Hij minder warm wordt.

Dus er is zeker iets mis met de airflow.
  dinsdag 17 januari 2006 @ 10:36:48 #10
57086 Allantois
Vis een optie?
pi_34152058
Het is toch niet onbekend, dat als je een laptop op je schoot of op bepaalde tafels neerzet, dat ze niet goed kunnen koelen?

Maar dan hoort je pc niet uit te vallen.
Je moet pas oversteken als er niets aankomt.
pi_34152073
gewoon lekker naar de klantenservice toesturen
Vicariously I live while the whole world dies
pi_34152912
Ben nu op de UT, moet nog even wat dingen doen. Maar ik ga straks of morgen even langs dat service center, want dit schiet niet op.
pi_34153172
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 10:36 schreef Allantois het volgende:
Het is toch niet onbekend, dat als je een laptop op je schoot of op bepaalde tafels neerzet, dat ze niet goed kunnen koelen?

Maar dan hoort je pc niet uit te vallen.
dacht ik ook meteen aan idd. maar daardoor kan hij wel uitvallen.
As a rule, I never touch anything more sophisticated and delicate than myself.
pi_34153402
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 11:17 schreef Desdinova het volgende:

[..]

dacht ik ook meteen aan idd. maar daardoor kan hij wel uitvallen.
Maar hoe kan het dan dat, wanneer ik hem gewoon plat op tafel zet, zonder rare obstakels hij nog uit valt.

Overigens gebeurt dit (tot nu toe) alleen wanneer ik de laptop aan de netspanning heb. Nu is er verder niets aan de hand, en wordt hij ook niet warm.

Erg raar dunkt me.
pi_34154085
Is het niet zo dat er opties voor de ventilatoren in de bios zitten? Kan het zijn dat bij een netspanningsprofiel daar iets fout geconfigureerd staat. Het is het kijken waard, aangezien je zegt dat het probleem zich alleen maar voordoet op netstroom.
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
pi_34154099
En laptop hardeschijven verschillen van buiten eigenlijk nooit echt van maat...
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
  dinsdag 17 januari 2006 @ 13:38:46 #17
107652 Quincy5
Back to the future
pi_34157620
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 11:25 schreef Woutey het volgende:


Overigens gebeurt dit (tot nu toe) alleen wanneer ik de laptop aan de netspanning heb. Nu is er verder niets aan de hand, en wordt hij ook niet warm.

Erg raar dunkt me.
Dat is niet zo raar, want een van de eigenschappen van een Centrino is dat, als je op de accu werkt, de processor automatisch naar een lagere snelheid klokt als hij weinig te doen heeft. En dan wordt hij ook minder warm.

Een tijdelijke oplossing is hem ook op netspanning teruggeklokt te gebruiken, dat kan mbv het programma wat in dit topic wordt besproken.
www.bttf.com
I hate mornings
pi_34157793
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 13:38 schreef Quincy5 het volgende:

[..]

Dat is niet zo raar, want een van de eigenschappen van een Centrino is dat, als je op de accu werkt, de processor automatisch naar een lagere snelheid klokt als hij weinig te doen heeft. En dan wordt hij ook minder warm.

Een tijdelijke oplossing is hem ook op netspanning teruggeklokt te gebruiken, dat kan mbv het programma wat in dit topic wordt besproken.
dat is omzeilen van het probleem, niet oplossen. een goede optie voor nu wel.

blaast je laptop wel? draait je fan uberhaubt wel eens? misschien zittie vast door stof ofzo of istie gewoon naar de testikels. iig een garantiepuntje voor als je klaar bent met je werkstuk

welk merk laptop is het?
As a rule, I never touch anything more sophisticated and delicate than myself.
pi_34157863
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 11:25 schreef Woutey het volgende:

[..]

Maar hoe kan het dan dat, wanneer ik hem gewoon plat op tafel zet, zonder rare obstakels hij nog uit valt.

Overigens gebeurt dit (tot nu toe) alleen wanneer ik de laptop aan de netspanning heb. Nu is er verder niets aan de hand, en wordt hij ook niet warm.

Erg raar dunkt me.
heb je de steunrubbertjes nog die aan de onderkant vastgeplakt zitten? als die weg zijn komt de laptop lager op de tafel te hangen waardoor je hem zou kunnen verstikken in zn eigen warmte door de beperkte airflow, of misschien zijn alle inlaatroosters wel afgesloten door de tafel.
As a rule, I never touch anything more sophisticated and delicate than myself.
  dinsdag 17 januari 2006 @ 13:48:12 #20
12280 Mukie
Mukie is lief!
pi_34157912
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 11:25 schreef Woutey het volgende:

[..]

Maar hoe kan het dan dat, wanneer ik hem gewoon plat op tafel zet, zonder rare obstakels hij nog uit valt.

Overigens gebeurt dit (tot nu toe) alleen wanneer ik de laptop aan de netspanning heb. Nu is er verder niets aan de hand, en wordt hij ook niet warm.

Erg raar dunkt me.
Das niet zo raar hoor, een vaak voorkomend issue bij bvb dells en de NC6000 van HP.
Naar het servicecenter gaan en een nieuwe koeler erop.

Laptop opengemaakt = buiten garantie.

Ow en laat je accu ook ff nakijken, als hij het vnl alleen doet als je niet op netspanning zit.
To be conscious that you are ignorant is a great step to knowledge.
Imagination is the one weapon in the war against reality.
  dinsdag 17 januari 2006 @ 13:48:59 #21
107652 Quincy5
Back to the future
pi_34157945
@desdinova: Met tijdelijk bedoelde ik ook wel een beetje omzeilen. Hij moet toch zijn werkstuk af kunnen maken of niet?
www.bttf.com
I hate mornings
pi_34157969
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 13:48 schreef Quincy5 het volgende:
Met tijdelijk bedoelde ik ook wel een beetje omzeilen. Hij moet toch zijn werkstuk af kunnen maken of niet?
oh sorry ik zie t
As a rule, I never touch anything more sophisticated and delicate than myself.
  dinsdag 17 januari 2006 @ 13:50:00 #23
12280 Mukie
Mukie is lief!
pi_34157972
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 11:50 schreef AlphaOmega het volgende:
Is het niet zo dat er opties voor de ventilatoren in de bios zitten? Kan het zijn dat bij een netspanningsprofiel daar iets fout geconfigureerd staat. Het is het kijken waard, aangezien je zegt dat het probleem zich alleen maar voordoet op netstroom.
Daar kun je hem alleen maar harder laten blazen over het algemeen, maar dat lost het probleem niet op. Sommige laptops staan bekend om dit probleem en moet de koeler gewoon vervangen worden.
To be conscious that you are ignorant is a great step to knowledge.
Imagination is the one weapon in the war against reality.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')