Nog wat achtergrondberichten, vanmorgen binnengerold op de mail:
quote:
Doorgaan EK onzeker wegens defect vriesmachine
HAMAR - De organisatie van het Europees allroundkampioenschap geeft
zondagochtend duidelijkheid over het al dan niet doorgaan van de
titelstrijd. Door een defect in de vriesmachine werd zaterdagavond besloten
om de 5000 meter voor mannen te verplaatsen naar zondag.
Omdat het probleem nog steeds niet onder controle is, is het doorgaan van
het EK onzeker. Het ijs in het Vikingskipet smelt langzaam. Zaterdagavond
waren al kleine plassen zichtbaar.
Indien zondagochtend om 9.00 de situatie nog niet verbeterd is, wordt
mogelijk besloten het kampioenschap te schrappen. In elk geval is zeker
dat - in het gunstigste scenario - de mannen pas maandagochtend hun
titelstrijd kunnen beëindigen. Dan staat de 10 kilometer op het programma.
IJsklomp
Het probleem doet zich voor in de aansturing van de ijstemperatuur. De vier
compressoren krijgen de koelvloeistof niet door het ondergrondse stelsel van
pijpleidingen. Er is sprake van een soort infarct.
De technici weten echter nog steeds niet waar het probleem zich exact
voordoet. Daarnaast vormt zich een flinke ijsklomp bij de compressoren
aangezien de koelvloeistof toch zijn kou kwijt moet raken. Zodoende is er
sprake van een tweede verstopping.
En een vakkundig commentaar:
quote:
Wat een hoop ondeskundig geleuter op TV door de lieden die dan wel
iets van schaatsen (horen) te weten maar van ijsbaan techniek echt
niets weten, dan kunnen ze betern hun mond houden!
Met "ijsmachine" bedoelen ze de ene keer de dweil/schraap machines
("Zambonies" voor het gemak) en even later bedoelen ze de
compressoren.
en dan "het water dat door de buizen wordt gepompt is bevroren" Men
werkt met pekel (zoutoplossingen) of glycol (soort antivries -
alcoholbasis) dat dan een vriespunt heeft van ca -20 C
Ben wel eens in de machinekamer aldaar geweest:
Door de baanpijpen in Hamar wordt waarschijnlijk pekel (Calcium
Chloride) gepompt, temperatuur meestal ca -10 C om de ideale
ijstemperatuur op ca -6 C te houden.
In een grote koeler wordt deze pekel dan mbv ammoniak (NH3) koud
gemaakt, daarvoor zijn dan die vriescompressioren nodig, in Hamar zg
schroefcompressoren van Amerikaanse makelij.
De ammoniak is daarbij dan ca -13 tot -15 C. De rond te pompen
vloeistof mag uiteraard niet bevriezen en behoort daarom een dusdanige
concentratie te hebben met een vriespunt van ca - 20 a -25 C.
Er schijnt nu dan een deel van een toevoer pekelleiding bevroren te
zijn, dan kan alleen maar als de concentratie te licht was (te hoog
vriespunt). Dat wordt via pekelmonsters in de gewoonlijk regelmatig
getest.
Hoorde zeggen dat de computer dol was waardoor de compressoren niet
stopten en de pekel dus steeds maar kouder werd, als het vriespunt dan
overschreden wordt komt er een "prop" in de leiding er kan er geen
pekel naar de baaan gepomt worden. Normaliter moeten er dan toch echt
beveiligen aanspreken!
Zag in de TV uitzending zakken met vlokken CaCl klaarliggen,door die
bij de pekel te mengen wordt het vriespunt dan verlaagd. Ouderwetse
manier ! Is niet makkelijk, meestal meng je met pure pekel vloeistof
bij.
In zo'n baan zit wel 70 - 90 m3 pekelvloeistof!!!
Hoop dat ze het vannacht voor elkaar krijgen!!
m vr gr Ernst Berends/ koeltechn ing Grenco Refrigeration