abonnement Unibet Coolblue
pi_33074316
Klimtopic deel 2
[gripper modus]
Hier verder met het nieuwe centrale klimtopic. Omdat grenzen altijd verlegd worden heb ik van 5a ook maar even 6a gemaakt Hier dus verder met alles wat je bezighoudt als klimmer. Bergwandelaars ook welkom!

De laatste posting in het oude topic5a geklommen! [centraal] klimtopic ging over het feit of de kilimanjaro wel of geen "echte" beklimming is.
Ik vind van wel

Fotootje om in de stemming te komen: afgelopen zomer in de Ecrins, tijdens 2 weken alpien klimmen even een dagje lekker warm in de rotsen spelen rondom La Berarde. De route is een onbehaakte 5b op nuts en friends, 3 touwlengtes.

[/gripper modus]


Alexander Huber in zijn vrije beklimming van de Voie Petit op de Grand Capucin (Mont Blanc)

Kom ook naar de meet!

Nuttige url's
8a.nu
climbing.nl
forum.climbing.nl
Belclimb
Summitpost (Alpinisme)

[ Bericht 33% gewijzigd door Lortnoc op 14-12-2005 17:20:51 (gedoe :P) ]
"Some of the world's greatest feats were accomplished by people not smart enough to know they were impossible."
Alle GSM aanbiedingen overzichtelijk bij elkaar.
pi_33074452
Waarom had ik al zo'n vermoeden dat jij ook een deel 2 zou aanmaken... Ik vind die van mij mooier, en bovendien 6b. sluit deze maar

Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_33074491
Hehe, ik was een hele 5 minuten eerder

Laten we ze mergen
"Some of the world's greatest feats were accomplished by people not smart enough to know they were impossible."
Alle GSM aanbiedingen overzichtelijk bij elkaar.
pi_33074602
Maar welke wordt er dan in welke gemerged?
EDIT: netjes opgelost zo, goed werk!

[ Bericht 17% gewijzigd door Gripper op 14-12-2005 16:38:49 ]
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_33075123
Hehe, beetje rommeltje geworden zo, maar editten gaat niet meer.

Over de kilimanjaro: Mag zeker in dit topic, juist het leuke van klimmen dat er zo veel onder valt. Hier meer info over de Kilimanjaro.

Het schijnt dat de luchtdruk rond de evenaar hoger is dan richting de polen, dat is natuurlijk gunstig voor een beklimming van de Kilimanjaro. De K2 heeft om deze reden zuurstofarmere lucht dan de Everest.
"Some of the world's greatest feats were accomplished by people not smart enough to know they were impossible."
Alle GSM aanbiedingen overzichtelijk bij elkaar.
  woensdag 14 december 2005 @ 16:46:30 #6
88139 JoeyT
Ecoutez.. We komen hard...
pi_33075341
tvp
"Meisje kijk me aan en laat je tranen lopen.
Oog in oog met genialiteit sta je.
Hier had je toch niet op durven hopen.
Je gaat met Joey mee, want deze jongen komt zo hard."
pi_33075342
Na Poon Hill (3210m) in Nepal wilde ik het wel hoger opzoeken en waarschijnlijk wordt het dus volgend jaar de Kilimanjaro. Of het echt klimmen is betwijfel ik, hoog is het iig zeker.
pi_33075531
quote:
Op woensdag 14 december 2005 16:37 schreef Lortnoc het volgende:
Hehe, beetje rommeltje geworden zo, maar editten gaat niet meer.
Jij bent TS... dan kun je toch tekst editten?
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  woensdag 14 december 2005 @ 16:56:28 #9
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_33075576
quote:
Op woensdag 14 december 2005 16:54 schreef Gripper het volgende:

[..]

Jij bent TS... dan kun je toch tekst editten?
Dat kwam omdat ik de Openingspost uit het andere topic hier in ge-edit had, dan is het daarna automatisch onmogelijk om die post weer te editen.
Ik heb dat nu weer uitgezet, mocht de TS nog wat willen wijzigen...
pi_33075714
In dat geval Lortnoc, graag een opmerking bij mijn foto dat het een foto van gripper is, en jouw aanvankelijke tekstje was weggevallen. In de TT staat 6a en in mijn tekst 6b. maak van het tekstje dus ook maar 6a, dat klimmen we tenslotte ook allebei.

Mijn verhaaltje onder "De laatste posting in het oude topic t/m "Ik vind van wel" mag quote van gripper worden. En dan kunnen we na alle dubbeltopic gedoe nu eindelijk over klimmen gaan praten
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_33076019
Ik heb een keer een 6a geklommen, maar blijf eerst nog een beetje oefenen met 5b's.
Tevens vorig weekend indoor ijsgeklommen, erg leuk!
Bij Bever in de Globe in Den Haag (Bij HS), was met wat mensen van de Maassac, dus voor 15 inplaats van 25 euro. Het wordt echter niet mijn sport, die ijsbijlen waar ik mee omhoog ging kostte 250 euro per stuk
pi_33076145
quote:
Op woensdag 14 december 2005 17:15 schreef superheist het volgende:
die ijsbijlen waar ik mee omhoog ging kostte 250 euro per stuk
Tja... Ze zijn er al vanaf 170 euro, en dan heb je ook topbijltjes hoor. Maar goedkoop is inderdaad anders. Daar staat tegenover dat de watervallen in de alpen elke winter weer gratis voor je bevriezen. Klimmen is geen goedkope hobby, maar ook zeker geen extreem dure.
*gripper vloekt al als hij een nutje van 8 euro laat vallen, laat staan als een bijl van 200 ¤ ooit de diepte in gaat... *
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_33076217
Mmm, ik zou die bijlen dan ook vastmaken bij lange routes. Het argument dat je verwond kunt worden doordat je de bijl achter je aantrekt gaat ook niet meer op bij een val in de noordwand van Les Courtes want dan ga je toch wel dood.

Wil voor de zomer wel stijgijzers aanschaffen, die ijsbijlen komen dan later wel een keer. Tenzij ik in het voorjaar nog ergens couloirs ga klimmen ofzo (vrijwilligers?)
"Some of the world's greatest feats were accomplished by people not smart enough to know they were impossible."
Alle GSM aanbiedingen overzichtelijk bij elkaar.
pi_33076553
Ben in Tanzania geweest, maar Kili is geen klimmen. Dat is bergwandelen. Niet dat het niet zwaar is, maar onder klimmen versta ik toch echt wat anders.
Jesus saves but death prevails.
pi_33086580
Leuk, weer een nieuw klimtopic.

Helaas zijn mijn klim/bergsportactiviteiten wat stilgevallen de laatste jaaaaaren.
Maar toch maar even een greep uit mijn gedane activitetien.

- Eerste ervaring met klimmen in de rots op mijn 9e.
- Heel veel geklommen tussen mijn 12e en mijn 20e.
- Aanwezig bij de opening van de eerste (of in ieder geval 1 van de eerste) klimmuren in nederland.
- Hoogtepunt in de rots een 8+ (duitse waardering) onsight voorgeklommen in de Frankenjura.
- Wolfgang Güllich in aktie gezien. (echt fantastisch)
- Aantal jaren cursus gegeven als instructeur.
- Een jaar of 10 in de alpen rondgetrokken.
- Hoogste top: Monta Rosa (Dufourspitze)
- Mooiste tocht: Lenszpitze noordwand gevolgd door overschreiding van de Nadelhorn.
- Dieptepunten: 3 sterfgevallen door de bergsport van te dichtbij meegemaakt.
Sport is de belangrijkste bijzaak in het leven.
pi_33094425
quote:
Op woensdag 14 december 2005 17:37 schreef Shivo het volgende:
Ben in Tanzania geweest, maar Kili is geen klimmen. Dat is bergwandelen. Niet dat het niet zwaar is, maar onder klimmen versta ik toch echt wat anders.
Zie mijn posting in het vorige topic..
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_33094483
quote:
Op woensdag 14 december 2005 17:24 schreef Lortnoc het volgende:
Mmm, ik zou die bijlen dan ook vastmaken bij lange routes. Het argument dat je verwond kunt worden doordat je de bijl achter je aantrekt gaat ook niet meer op bij een val in de noordwand van Les Courtes want dan ga je toch wel dood.
Tuurlijk, je gebruikt technische pickels en bijltjes eigenlijk altijd wel met polslussen. Maar dan nog kan je iets raars doen waardoor ze vallen. En je zal net zien dat op dat moment die sneaky zwaartekracht weer eens toeslaat
quote:
Wil voor de zomer wel stijgijzers aanschaffen, die ijsbijlen komen dan later wel een keer. Tenzij ik in het voorjaar nog ergens couloirs ga klimmen ofzo (vrijwilligers?)
Had je al bedacht welke ijzers? Ik ben erg tevreden over Petzl Vasaks, met snelsluiters. Vandezomer gekocht bij decathlon voor 100 ¤. Hier al snel 20 euro duurder meen ik.
Tripje in het voorjaar sta ik niet afwijzend tegenover, maar dat is nog ver genoeg weg....

@Bruce,
klinkt goed allemaal! Met uitzondering van je dieptepunt, lijkt me verschrikkelijk om mee te maken. Ik heb het nog nooit van dichtbij hoeven meemaken, maar het is niet ondenkbaar dat ook in mijn kennissen~ en vriendenkring ooit een keer zoiets zal gebeuren. In een berghut waar ik afgelopen zomer was lagen nog wel de klimspullen van iemand die ze een week eerder met stoffer en blik uit een couloir hadden geveegd. De rugzak zag er nog redelijk uit, maar de kop van de pickel zat bijna tegen de punt gebogen. Eng...
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  donderdag 15 december 2005 @ 08:26:15 #18
74548 Jo0Lz
Lick the box!
pi_33094516
tvp
Yes we can! | I didn't fail, it's just postponed success.
pi_33107273
Ik klim/klom ook, laatste tijd wat weinig tijd voor helaas . (2x per week probeer ik dan nog wel te halen).
pi_33109475
Klimmen wordt demonstratiesport op de komende winterspelen, voor meer info www.nkbv.nl
"Some of the world's greatest feats were accomplished by people not smart enough to know they were impossible."
Alle GSM aanbiedingen overzichtelijk bij elkaar.
pi_33110201
En officieel pas in 2008 .
pi_33202133
Als er iemand trouwens nog plannen heeft om een C1 beginnerscursus te gaan volgen voor alpine klimmen, dan moet je hier ook maar ff kijken.

C1 Alpine cursus
pi_33210751
Zo dan,

Gisteren de hele dag bij het NJK rondgehuppeld als cameraman Vorige week zondag het NK klimmen, deze zondag het NJK voor de junioren. Maar die klimmen ook al 8a hoor, tegen 8b+ bij de NK-selectie.

De hele dag op een hoog plekje in de hal in arnhem gestaan, het kraaiennest waarvandaan abgeseild wordt. Ik filmde de klimmers in de finaleroute, om bij twijfel over de bereikte grepen de beelden terug te kunnen zien. En het is zowaar nog 1 keer nodig geweest ook! Resultaten van de wedstrijd en een pop-up venster met foto's staan op www.climbing.nl, op dit moment nog het bovenste nieuwtje op de voorpagina.

Leuk dagje, en ik ben net zo moe van een dag lang zeulen met kabelhaspels en touwladders en camerstatieven als van een dag "normaal" klimmen. En wie heeft er nog meer niet op z'n luie reet gezeten dit weekend?
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_33224687
Ben net weer terug van een middagje op mijn "prive" muur in Spaarnwoude Zoals bijna altijd in de winter was ik alleen dus had ik alles voor mezelf

Eerst ff ingeklommen op het deel met de verplaatsbare greepjes.



En daarna maar verder gegaan aan de kant zonder verplaatsbare greepjes.





Doordat het vannacht nog geregent had, wilde het nog wel eens gebeuren dat je je vinger weer in een gaatje persde dat vol met water zat Het was toch ook nog wel aardig koud waardoor op een gegeven moment het gevoel toch wel uit de vingers verdween. Dit resulteerde dan ook weer in een paar loshangende velletjes zonder dat ik het in eerste instantie doorhad. Al met al toch wel weer een lekker middagje met als resultaat een 6a+ en een 5c (L en K heb ik gedaan) Wel met het nodige vallen, en handen warmen Kijk hier voor de topo

Ik zeker mezelf met behulp van een shunt, zoals je hieronder kan zien. De karabiner wordt vastgemaakt aan de gordel en de tas (met baksteen erin ) hangt eraan om te zorgen dat het touw strak blijft en de shunt gemakkelijk omhoog kan glijden.

pi_33234493
Heb twee dagen gewerkt in het weekend dus echt lui was het niet.

Ik weet niet of ik me lang zou kunnen amuseren zonder klimpartner, ik boulder wel vaker alleen maar met meer mensen is het toch altijd leuker. Bovendien kun je dan ook van elkaars oplossingen leren.

Dat water wat in bakken staat is standaard in rots
"Some of the world's greatest feats were accomplished by people not smart enough to know they were impossible."
Alle GSM aanbiedingen overzichtelijk bij elkaar.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')