abonnement Unibet Coolblue
pi_32705179
Iemand enig idee? Ik vind patat van de snackbar altijd toch lekkerder dan eigen gebakken patat. Waar zit het verschil in? Bereidingswijze? Olie? Patat zelf? En hoe zou ik aan een zo gelijkend mogelijke variant kunnen komen?
pi_32705613
700 jaar oude frituurvet.
pi_32705676
Dat vraag ik me dus ook al 10 jaar af ofzo....
Die snackbar hier in de buurt is zo vreselijk lekker
World Wrestling Entertainment
pi_32705754
zitten hier geen patatboeren op fok? ik blijf echt wel komen hoor!
pi_32705898
Mij is ooit verteld dat dat aan het voorbakken en invriezen van de patatjes ligt.

Ik vind snackbarfriet trouwens ook lekkerder dan verse friet
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_32706046
Om te testen of het aan de patat of aan de frituur ligt zou je een keertje aan de patatzaak moeten vragen of je gewoon een familiezak ongefrituurde patat mee kan krijgen. Vaak willen ze dat best verkopen als je ze lief aankijkt, en als je ze heel lief aankijkt hoef je er dan nog minder voor te betalen ook..

Als je het dan thuis frituurt en het smaakt hetzelfde: voíla. Als het niet hetzelfde smaakt, dan ligt het aan de temperatuur van hun frituurvet of, waarschijnlijker, dat ze een ander soort frituurvet gebruiken.
pi_32706172
Ik geloof dat ze dierlijk vet gebruiken als frituurvet.
Tri State. Tri State. !
  woensdag 30 november 2005 @ 20:03:33 #8
10110 NIels25
"You only live once, so l
pi_32706348
Dierlijk frituurvet gebruikt geen hond bijna meer. Dat is veel te ongezond. AH heeft lange tijd patat van het merk Lord-Chips in het assortiment gehad (in het koelvak). Dit was dus de snackbar meuk!

Wat verders verschil maakt is dat de snackbar een proffesionel frituur heeft, en thuis heeft iedereen een of ander tefal apparaaat, leuk, maar niet zo goed als wat de snackbar heeft staan! Dat heeft ook smaakverschil. Vergelijk je koffiezetter maar met een goede italiaanse machine die een restaurant heeft staan!
pi_32706360
quote:
Op woensdag 30 november 2005 19:50 schreef Duderinnetje het volgende:
Mij is ooit verteld dat dat aan het voorbakken en invriezen van de patatjes ligt.

Ik vind snackbarfriet trouwens ook lekkerder dan verse friet
Dus begrijp ik goed dat ze het eerst bakken en daarna weer invriezen en daarna dan opbakken ofzo?
pi_32706432
quote:
Op woensdag 30 november 2005 20:03 schreef Furia het volgende:

[..]

Dus begrijp ik goed dat ze het eerst bakken en daarna weer invriezen en daarna dan opbakken ofzo?
Nee, dat zeker niet. Ik heb in een snackbar gewerkt, kostelijke friet - maar het kwam gewoon uit een zak, rechtstreeks in de frituur en daarna naar de klant. Wat me wel bijstaat is dat de patat wat dikker was dan de patat die je bij de AH kunt halen. Alsof er meer zetmeel op zat, ofzo.
  woensdag 30 november 2005 @ 20:07:10 #11
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_32706473
quote:
Op woensdag 30 november 2005 20:03 schreef Furia het volgende:

[..]

Dus begrijp ik goed dat ze het eerst bakken en daarna weer invriezen en daarna dan opbakken ofzo?
Volgens mij wordt het in de fabriek voorgebakken inderdaad. En de papatboer krijgt het ingevroren aangeleverd in van die balen.
Snobs have more fun!
KLIK!
  woensdag 30 november 2005 @ 20:08:56 #12
10110 NIels25
"You only live once, so l
pi_32706538
quote:
Op woensdag 30 november 2005 20:07 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Volgens mij wordt het in de fabriek voorgebakken inderdaad. En de papatboer krijgt het ingevroren aangeleverd in van die balen.
Goede friet is nooit ingevroren. Dat komt gekoeld binnen!!!! Gevroren friet is niet goed om te bakken, je koelt je vet er te snel mee af als je het zo de pan in flikkert!
pi_32706563
Dat zou kunnen. Maar het ziet er absoluut niet voorgebakken uit.
pi_32707502
friet bakken ze in een aparte frituur voor, dan gooie ze het op de ijzere bak bove en dan bakken ze het voor de klante.
  woensdag 30 november 2005 @ 20:46:34 #15
134537 Radobe
nooit meer wijn.
pi_32707782
Met olie kom je al beter in de buurt als met frituurvet, imo
wijn, iets te veel wijn maar net niet genoeg om van de wereld te zijn
veels te veel wijn, iets te veel wijn, maar net niet voldoende om tevreden te zijn
pi_32708531
quote:
Op woensdag 30 november 2005 20:39 schreef Escape het volgende:
friet bakken ze in een aparte frituur voor, dan gooie ze het op de ijzere bak bove en dan bakken ze het voor de klante.
Wat een onzin. Friet gaat gewoon uit de zak op de "ijzeren bak boven", en daarna gelijk in de frituur voor de klanten.
  woensdag 30 november 2005 @ 21:13:20 #17
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_32708760
Ik heb weleens een frituurpan (een kleine) gevuld met olijfolie. De patat was dan ook heerlijk.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
pi_32710462
quote:
Op woensdag 30 november 2005 21:07 schreef filmfreek het volgende:

[..]

Wat een onzin. Friet gaat gewoon uit de zak op de "ijzeren bak boven", en daarna gelijk in de frituur voor de klanten.
ik heb bij een friettent gewerkt waar ze verse friet hadden, en daar moeste we het toch zeker voorbakken, op de ijzere bak gooie..en dan normaal bakke
pi_32711188
Klinkt me heel vreemd in de oren, eerlijk gezegd. Hoe lang lag die halfgebakken patat dan op de ijzeren bak?
  woensdag 30 november 2005 @ 22:23:20 #20
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_32711448
quote:
Op woensdag 30 november 2005 22:17 schreef filmfreek het volgende:
Klinkt me heel vreemd in de oren, eerlijk gezegd. Hoe lang lag die halfgebakken patat dan op de ijzeren bak?
Ik zie het idd vaker, is idd lekkerder.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
pi_32711787
quote:
Op woensdag 30 november 2005 22:17 schreef filmfreek het volgende:
Klinkt me heel vreemd in de oren, eerlijk gezegd. Hoe lang lag die halfgebakken patat dan op de ijzeren bak?
gewoon tot er klanten komen die friet kopen
  woensdag 30 november 2005 @ 22:42:05 #22
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_32712086
Ligt de smaak ook niet aan het frituur vet wat men gebruikt?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_32712961
Heel veel patatboeren ook wel friettenten genoemd gebruiken friet/patat die diepgevroren binnen komt, maar deze wordt wel eerst ontdooit voor ze die bakken (in tegenstelling tot thuis meestal). Het kan ook gebeuren dat ze "verse" gekoelde friet/patat binnen krijgen van de leverancier, of ze bakken zelf hun friet/patat voor zoals Escape verteld.

De smaak is afhankelijk van de aardappel die is gebruikt, het vet waar de friet/patat in is voorgebakken, het vet waar het in af is gebakken en natuurlijk de temperatuur van het vet.
jah, het is wat!
pi_32713923
Wat mensen thuis ook nog weleens doen is teveel friet in de pan flikkeren, waardoor het vet gewoon koud wordt. Je mag volgens mij maar de helft van het gewicht van het vet aan frituurzut in de pan flikkeren.
  donderdag 1 december 2005 @ 01:21:28 #25
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_32716548
men neme een zak kruimige aardappelen, liefst zo groot mogelijke. met snijdt de aardappelen in de gewenste vorm. men laat de aardappelen goed drogen (eventueel met keukendoek) met zet de frituur op 150 graden. men bakt de frieten ongeveer 2 minuten. men hale de frieten uit het vet, men laat het vet uitdruipen en met bakt de friet af in 180 graden en naar believen zout. met zaanse mayo...

lekkerder dan de frietboer.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')