abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32576358
Mensen mensen en nog veel meer mensen.

Dylan, de oudste van mijn vriendin wil leren programmeren; echter weet hij niet waar hij moet beginnen, hij heeft totaal geen kennis van programmeren what so ever..

Nu heeft hij Borland C++ gedowloaded en overspoelt mij met duizend en 1 vragen, hoe start je dat op en ga zo maar door.. onzin in mijn ogen want daar heeft hij helemaal nog niets aan, hij kent geen commando's en weet nog lange niet wat programmeren inhoud.

Nou zou het handig zijn als er op het web iets te vinden is wat intrede voor programmeren beschrijft van a-z.. zodat hij niet gelijk wil programmeren maar eerst de essentie van programmeren gaat begrijpen.. etc..

Zou iemand deze jongen van wat meer informatie willen voorzien? zodat ik a. van het telkens gezeur over hoe BCC32.exe werkt af ben en zodat hij daadwerkelijk goede en gerichte informatie kan krijgen.

Zelf heb ik um al aangeraden om bij de bieb een boek C++ te gaan lenen en dat eens van bladzijde 1 tot de laatste te gaan lezen maar dat vond hij geen optie... misschien dat jullie iets leukers voor hem weten!

Alvast bedankt namens mijzelf... hopelijk gunt hij me nu wat rust whhehehe
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_32577027
Koop een C64..
How beautiful they are - the trains you miss..
Would you like to watch tv? Or get between the sheets? Or contemplate a silent freeway?
The angle of the dangle is inversely proportional to the heat of the beat
pi_32577160
Geef hem een basic boek, dan kan hij makkelijk leren programeren.
Borland C++ is een beetje hoog voor een 12 jarige met geen enkele ervaring.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_32577166
Als hij al geen boeken wil gaan lezen om het te leren en het spelenderwijs wil gaan leren denk ik al niet dat programmeren iets voor hem is.
Perosoonlijk vind ik 12 ook nogal jong maar goed jong geleerd is oud gedaan als hij het zelf wil waarom niet?
Maar meteen beginnen met C++? Ik denk dat Visual Basic of Delphi oid beter is om de essentie van het programmeren door te krijgen.
Maar goed wie ben ik?
  vrijdag 25 november 2005 @ 20:19:09 #5
28247 compufreak88
. . . . . . . . . .
pi_32577461
Ik denk dat visual basic veel makkelijker is om te leren, te schrijven, en te debuggen. Je maakt minder makkelijk fouten, en als je een fout hebt, kun je er veel makkelijker achterkomen wat de fout is.

Voor basis programma's is visual basic goed genoeg... En je kunt om te beginnen eventueel vba of vbscript gebruiken..
we hebben niet verloren maar we hebben alleen niet gewonnen
pi_32577941
Wat zou een jongen van 12 willen programmeren?
Een pr0n-hider?
pi_32578047
most_wanted ga ff terug naar onzin wil je

Maar goed, hijs best slim moet ik zeggen hijs 12 en doet ateneum... ik kan het woord niet eens goed spellen maar goed, denk inderdaad ook dat een boek geen slecht idee is maar zijn er ook inleidingen tot programmeren online beschikbaar? waar uitleg gegeven wordt wat programmeren is, wat het inhoud en wat je er mee kan? iod
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_32578148
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 20:35 schreef Chandler het volgende:
most_wanted ga ff terug naar onzin wil je

Maar goed, hijs best slim moet ik zeggen hijs 12 en doet ateneum... ik kan het woord niet eens goed spellen maar goed, denk inderdaad ook dat een boek geen slecht idee is maar zijn er ook inleidingen tot programmeren online beschikbaar? waar uitleg gegeven wordt wat programmeren is, wat het inhoud en wat je er mee kan? iod
Leren uit een boek is stukken makkelijker dan van een internet pagina.
Hij zal gewoon een goed boek moeten zoeken en dan leert het wel.
En anders zijn er geen programmeer-curcussen voor 12 jarige?
pi_32578229
Ik ben zelf een paar jaar geleden met VBS bezig geweest...NIet erg moeilijk en wel leuk om te doen
Dus ik zou zeggen...zeg tegen hem dat hij eerst VBS moet proberen
pi_32578265
Ik ben begonnen met een boek uit de bieb en QBasic. Toen ik dat eenmaal doorhad verder gegaan naar Visual basic en daarna Java
[████████████████████]100% Finished loading....
baggeraccount, slotje!
pi_32578418
-opzoute joch-

[ Bericht 87% gewijzigd door Jump op 25-11-2005 23:28:37 ]
pi_32578614
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 20:45 schreef Vitalogy het volgende:
-knip quote-
Ga jij lekker naar www.negatief.nl toe

[ Bericht 15% gewijzigd door Jump op 25-11-2005 23:28:49 ]
  vrijdag 25 november 2005 @ 20:55:10 #13
38856 Willaaam
De enige echte!
pi_32578797
http://computer.howstuffworks.com/c.htm

Goede leerbron, ik hoop dat hij ook begaafd is in engels echter...
Blijft u vooral vrolijk, ook na het lezen van deze post!
pi_32578892
D'r zijn genoeg boeken die je de basis van C of C++ kunnen leren ook al zul je dan meer console progamma's maken met wat output. Om gelijk met Windows programmeren te beginnen lijkt me niet echt een goed idee voor iemand met 0.0 ervaring. D'r is genoeg te leren maar je moet niet verwachten dat je gelijk een computergame programmeert
  vrijdag 25 november 2005 @ 21:01:00 #15
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_32578971
Superlogo
Op zondag 29 augustus 2004 03:57 schreef nikky het volgende:
*drukt Sharkdoggie stevig tegen haar boezum aan en kroelt een beetje in zijn haren*
pi_32578998
C64 basic, ben ik ook mee begonnen, en ik ben nog redelijk terecht gekomen.
For great justice!
  vrijdag 25 november 2005 @ 21:02:30 #17
693 ChOas
** Warning: Choking hazard **
pi_32579033
Niet dat ik iemand aan wil raden te beginnen met Perl (Beste is in mijn ogen toch ASM)

Maar misschien voor een beeld over programeren heeft hij hier iets aan: Leer hier Perl

Hij zal iig snel resultaat zien van wat hij doet, maar hij moet niet verwachten in 1 jaar Doom V te coden ofzo...
"I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do.
When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."

[Stephen Roberts]
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 25 november 2005 @ 21:04:37 #18
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_32579090
python
Gratis, snelgroeiend veel tuts op internet te vinden

[ Bericht 29% gewijzigd door Swetsenegger op 25-11-2005 21:14:03 ]
pi_32579153
most_wanted:

Ennuh ja inderdaad ik denk dat hij maar eens naar de bieb moet, en ik zal dan wel even met hem meegaan of we kopen gewoon een boekje voor hem want zelf ben ik ook wel geintresseerd in C# / C++ of whatever...

Hij is erg goed in engels... hij weet aardig wat woordjes die ik zelfs niet ken, maar dat komt omdat hij veel webbased games doet waar ontiegelijk veel engels (alleen maar ) in verwerkt zit...

Tnx mensen... jullie reacties zijn geweldig, verder zal ik hem gewoon dit topic laten lezen en dan mag hij zelf bepalen; hij denkt namelijk dat het net zo gemakkelijk is als met lego spelen maar helaas voor hem is dat niet zo... en voor programmeren moet je eerst de basis weten zelfs als dat je eerst moet kruipen voordat je kunt gaan lopen... enzo..

Tnx
Like trump...
pi_32579512
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 21:07 schreef Chandler het volgende:
most_wanted:

Ennuh ja inderdaad ik denk dat hij maar eens naar de bieb moet, en ik zal dan wel even met hem meegaan of we kopen gewoon een boekje voor hem want zelf ben ik ook wel geintresseerd in C# / C++ of whatever...

Hij is erg goed in engels... hij weet aardig wat woordjes die ik zelfs niet ken, maar dat komt omdat hij veel webbased games doet waar ontiegelijk veel engels (alleen maar ) in verwerkt zit...

Tnx mensen... jullie reacties zijn geweldig, verder zal ik hem gewoon dit topic laten lezen en dan mag hij zelf bepalen; hij denkt namelijk dat het net zo gemakkelijk is als met lego spelen maar helaas voor hem is dat niet zo... en voor programmeren moet je eerst de basis weten zelfs als dat je eerst moet kruipen voordat je kunt gaan lopen... enzo..

Tnx
Ik zou hem iig ook even naar die lessen van ChOas laten kijken.
Steekt ie een boel van op.
Want om meteen met C/C++ te gaan werken lijkt me niet slim.
pi_32580120
Hij kan het echt wel hoor, wees daar maar niet bang voor; hijs slim en wilde tijd er echt wel in steken al heeft hij netzoals ik de nodige schoppen onder z'n hol nodig... maar goed maandag na school 1e ding is huiswerk en daarna de biep! we zullen zien wat ze hebben liggen
Like trump...
pi_32581728
Goddomme jouw vriendin moet wel een erg lekker mokkel zijn.
pi_32582667
Hoe raad je het zo!?
Like trump...
  vrijdag 25 november 2005 @ 23:19:59 #24
13783 Anthraxx
When you see the robot, drink!
pi_32582749
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 21:42 schreef Chandler het volgende:
Hij kan het echt wel hoor, wees daar maar niet bang voor; hijs slim en wilde tijd er echt wel in steken al heeft hij netzoals ik de nodige schoppen onder z'n hol nodig... maar goed maandag na school 1e ding is huiswerk en daarna de biep! we zullen zien wat ze hebben liggen
Voordat je C++ doorhebt ben je wel een jaar of 3 verder. Laat hem lekker eerst de beginselen van programmeren leren zoals iedereen: pascal (of Delphi dus; pascal voor gevorderden). Dan kan je achteraf nog altijd andere talen leren als je de essentie doorhebt en wordt het een stuk makkelijker.
  vrijdag 25 november 2005 @ 23:24:48 #25
97745 Thorical
finding a way
pi_32582876
Ik zou gaan voor visual basic en c++ maar dan op z'n eigen computer.
Hier genoeg ellende gehad op de thuis computer die ik weer kon oplossen.
pi_32582896
Delphi, lekker point and click, en basis programmeren...

kun je ook die OO van Borland ook voor gebruiken.
All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
pi_32583042
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 23:19 schreef Anthraxx het volgende:

Voordat je C++ doorhebt ben je wel een jaar of 3 verder.
Sterker nog. Om een goede C++ programmeur te zijn heb je een goed ontwikkeld abstract denkvermogen nodig. Nou had ik ergens gelezen dat dit pas in de pubertijd echt goed tot ontwikkeling komt. Dus ben bang dat het kleine ventje dan misschien wel overvoerd wordt.
pi_32583411
Kleine ventje wil gewoon iets maken... ik laat hem lekker en zal hem helpen daar waar mogelijk is
Like trump...
  vrijdag 25 november 2005 @ 23:48:43 #29
13783 Anthraxx
pi_32583541
Als hij gewoon iets wilt maken zou ik zeker niet voor C++ gaan. Het is allemaal nogal primitief. Je kan alles, je mag alles (op veel verschillende manieren) maar je mag het ook allemaal zelf uitvogelen hoe.

Mocht je nog steeds overtuigd zijn om hem C++ te gaan leren: http://bd.thrijswijk.nl/sopx2/pdf/dictaat.pdf. Dit is een dictaat dat mijn docent software engineering voor het eerste laatste semester voor de 2de jaars elektrotechniek studenten heeft geschreven.
pi_32583613
Ik zou hem eerst even laten ruiken aan Java. Die is stukken minder kritisch dan C++ en er zijn genoeg leuke broncodes voor te vinden die hij kan doorspitten.

Als hij Java eenmaal een beetje in de vingers heeft is de overstap naar C++ een stuk simpeler omdat de basisprincipes er al in zitten. Het is belangrijk dat hij bij die overstap wel de verschillen tussen een object en een class goed kan verwoorden zodat hij minder moeite zal hebben met het begrip 'pointers'.
Don't hurry, be crappy!
pi_32583695
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 20:04 schreef charon het volgende:
Koop een C64..
Het klinkt vreemd in deze tijd, maar ik ben van mening dat ik met BASIC een goede basis programmeerkennis aangelegd heb. Met een C64 of een MSX kun je al best snel leuke resultaten bereiken zonder je zorgen te hoeven maken over zaken als OOP etc.

Maarja de vraag is of dat zo'n jongen nog interesseert (toen ik met BASIC speelde kon ik daar alles mee maken wat ik maar wilde bij wijze van spreke).

Wil je echt Windows-applicaties maken dan is Delphi imo een goede keuze. Een stuk laagdrempeliger dan C++ (het gebruikt Pascal als taal), maar wel snel resultaat en veel mogelijkheden. Een simpel 'Basiscursus Delphi' (vroeger de rood-met-witte boeken) kan hem hierbij goed op weg helpen.
pi_32583822
@Bigs, Er valt wat voor te zeggen om te beginnen met Basic, ik ben daar op mijn 11de ook mee begonnen. Maar het 'probleem' is dat tegenwoordig bijna alles OOP is. En als je eerst linear leert, dan moet je bij OOP een heel andere denkmethode aanleren.
Don't hurry, be crappy!
  zaterdag 26 november 2005 @ 00:00:11 #33
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_32583860
Visual Basic inderdaad.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_32584861
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 23:48 schreef Anthraxx het volgende:
Als hij gewoon iets wilt maken zou ik zeker niet voor C++ gaan. Het is allemaal nogal primitief. Je kan alles, je mag alles (op veel verschillende manieren) maar je mag het ook allemaal zelf uitvogelen hoe.

Mocht je nog steeds overtuigd zijn om hem C++ te gaan leren: http://bd.thrijswijk.nl/sopx2/pdf/dictaat.pdf. Dit is een dictaat dat mijn docent software engineering voor het eerste laatste semester voor de 2de jaars elektrotechniek studenten heeft geschreven.
Dat is een dictaat wat gaat over OOP in C++. Het gaat er dus al vanuit dat je C++ kent. Er wordt niet begonnen bij het begin (wat is een int, een double, etc) maar dat dictaat gaat over hoe OOP te programmeren in C++. Daar zal hij als beginner dus niet veel aan hebben - hij zal toch eerst moeten beginnen met een boek o.i.d. over de basisbegrippen enzo
pi_32584918
toen ik 7 was, MSDOS5 ofsow, BASIC geleerd en knoeien met batchbestanden om de essentie van scripting door te krijgen. Daarna Visual Basic 4-6 gedaan, Turbo Pascal, Delphi, Assembler, C++, en nu PHP en SQL...

Ik zou em Delphi of Visual Basic willen aanraden
Op woensdag 7 december 2005 19:46 schreef Thomasumo het volgende:
Ik probeer uit alle macht iets te verzinnen maar besef me opeens dat ik mijn hele schooljeugd heb verkwanseld aan het staren naar de buitenproportioneel dikke tieten van Naomie.
pi_32584946
PHP & MySQL is zeer fijn om te leren als 12-jarige jongen, ik heb het in ieder geval ook rond mijn 12de/13de geleerd, ik ben nu 14

Nja ik ben overigens eerst begonnen met aanklooien (Commodore 64, heb ik er 2 van) en toen ben ik begonnen aan HTML (dat is een opmaaktaal, geen programmeertaal!) en toen begon ik aan PHP & MySQL enzo.

Als je de grafische kant op wilt gaan moet je Flash gaan leren
  zaterdag 26 november 2005 @ 00:36:47 #37
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_32584952
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 00:35 schreef msteggink het volgende:
toen ik 7 was, MSDOS5 ofsow, BASIC geleerd en knoeien met batchbestanden om de essentie van scripting door te krijgen. Daarna Visual Basic 4-6 gedaan, Turbo Pascal, Delphi, Assembler, C++, en nu PHP en SQL...

Ik zou em Delphi of Visual Basic willen aanraden
je bedoelt 17
pi_32585009
nee

Het probleem is dat ik eigenlijk een hekel heb aan proggen, maar verdien er wel me brood mee
Op woensdag 7 december 2005 19:46 schreef Thomasumo het volgende:
Ik probeer uit alle macht iets te verzinnen maar besef me opeens dat ik mijn hele schooljeugd heb verkwanseld aan het staren naar de buitenproportioneel dikke tieten van Naomie.
pi_32585080
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 00:38 schreef msteggink het volgende:
nee

Het probleem is dat ik eigenlijk een hekel heb aan proggen, maar verdien er wel me brood mee
Dat ken ik, dat komt vaak doordat je zo ver bent in de programmeertaal, in het begin is het allemaal nog interessant en spannend, maar later is al het leuke er vanaf en heb je een soort "scriptmoeheid" om het maar zo te noemen
pi_32587479
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 19:44 schreef Chandler het volgende:

--knip--

Zelf heb ik um al aangeraden om bij de bieb een boek C++ te gaan lenen en dat eens van bladzijde 1 tot de laatste te gaan lezen maar dat vond hij geen optie... misschien dat jullie iets leukers voor hem weten!

Alvast bedankt namens mijzelf... hopelijk gunt hij me nu wat rust whhehehe
Toch zou ik 'm naar de bieb sturen en een boek uitzoeken. Programmeren is niet afhankelijk van de taal (het gaat immers om de denkwijze, zoals eerder aangegeven), maar c of c++ is een beetje te hoog gegrepen, denk ik.
Java of VB om mee te beginnen, misschien zelfs PHP (maar dan is kennis van HTML ook een vereiste).

1 kanttekeningetje:
Het gaat ook om het doen, een boek van kaft tot kaft uitlezen maakt hem geen programmeur, dat leert hij alleen maar van doen (mèt het boek).
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_32588165
Wat een bullshit met hoog gegrepen. De jeugd van vroeger deed ASM. Er is nu zoveel documentatie dat je alleen je ideeen op de juiste manier moet verwoorden.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  zaterdag 26 november 2005 @ 04:49:53 #42
19840 Libris
Live from Singapore
pi_32588460
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 00:36 schreef Xalopalyps het volgende:
PHP & MySQL is zeer fijn om te leren als 12-jarige jongen, ik heb het in ieder geval ook rond mijn 12de/13de geleerd, ik ben nu 14

Nja ik ben overigens eerst begonnen met aanklooien (Commodore 64, heb ik er 2 van) en toen ben ik begonnen aan HTML (dat is een opmaaktaal, geen programmeertaal!) en toen begon ik aan PHP & MySQL enzo.

Als je de grafische kant op wilt gaan moet je Flash gaan leren
Dit lijkt mij ook beter dan de visuale talen (VB, Delphi). Het probleem van een visuele omgeving is dat de program flow voor een beginner moeilijk is (vaak event driven). Beginnen met HTML en dan PHP lijkt me veel beter.
  zaterdag 26 november 2005 @ 09:36:31 #43
13783 Anthraxx
pi_32589459
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 00:34 schreef fallrite het volgende:

[..]

Dat is een dictaat wat gaat over OOP in C++. Het gaat er dus al vanuit dat je C++ kent. Er wordt niet begonnen bij het begin (wat is een int, een double, etc) maar dat dictaat gaat over hoe OOP te programmeren in C++. Daar zal hij als beginner dus niet veel aan hebben - hij zal toch eerst moeten beginnen met een boek o.i.d. over de basisbegrippen enzo
De meeste C++ boeken besteden anders ook maar 1 klein hoofdstuk aan wat basisbegrippen.
pi_32589552
Precies wat Xalopalyps zegt. Geef 'm php, lijkt mij een heerlijk beginners-platform.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_32589620
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 23:51 schreef RiDo78 het volgende:
Ik zou hem eerst even laten ruiken aan Java. Die is stukken minder kritisch dan C++ en er zijn genoeg leuke broncodes voor te vinden die hij kan doorspitten.

Als hij Java eenmaal een beetje in de vingers heeft is de overstap naar C++ een stuk simpeler omdat de basisprincipes er al in zitten. Het is belangrijk dat hij bij die overstap wel de verschillen tussen een object en een class goed kan verwoorden zodat hij minder moeite zal hebben met het begrip 'pointers'.
Java is ook nog te moeilijk voor iemand die 12 is en nog niet kan programmeren, er zijn een hele hoop dingen die je moet kennen wil je een simpel programma kunnen schrijven. Ik zou gewoon met QBasic beginnen en later overstappen naar iets moeilijkers
Are you nuts??
pi_32589734
Trouwens laatst zag ik op internet iets over een kinderprogrammeertaal (naam en internetpagina weet ik niet meer), zou dat niet iets zijn?
Are you nuts??
pi_32589838
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 10:05 schreef whosvegas het volgende:
Trouwens laatst zag ik op internet iets over een kinderprogrammeertaal (naam en internetpagina weet ik niet meer), zou dat niet iets zijn?
php is een kinderprogrammeertaal Ik weet nog wel dat vroeger logo er nog al eens voor gebruikt werd, maar dat was ook toen apple voor het eerst cool was. http://el.media.mit.edu/logo-foundation/index.html

Maar ik kan me ook voorstellen dat VB met Lego Mindstorms een leuke combi kan zijn
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')