abonnement Unibet Coolblue
pi_32029894
Zomaar een losse gedachte, maar om rellen hier in NL voor te zijn is het misschien een idee om een burgerwacht op te richten? Al dat geweeklaag lost ook niets op natuurlijk en vingerwijzen ook niet. Het oprichten van een burgerwacht is wellicht een goede optie om alle frustraties te kanaliseren enerszijds en anders gewoon nuttig bezig te zijn.

Speculeer maar mee, ik heb ook niet alle antwoorden, integendeel.
pi_32030198

hmmmz...
Marketing-technisch gezien is burgerwacht niet zo'ngeweldige naam, maar het idee erachter vind ik wel aardig eigenlijk. In elk geval constructiever dan al het geklaag. Ook een goed middel om de goeden van de kwaden te scheiden, verhoogt de veiligheid.
pi_32030456
Dat heb je in veel steden al... buurtpreventie.
  zondag 6 november 2005 @ 17:58:24 #5
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_32030582
Krijg je dan niet gewapende buurt-milities zoals we al zien in Afganistan.
Een soort van Klan-vorming.... en komt dat niet verdacht in de buurt van een democratische sharia. ?
pi_32031254
quote:
Op zondag 6 november 2005 17:58 schreef Drugshond het volgende:
Krijg je dan niet gewapende buurt-milities zoals we al zien in Afganistan.
Een soort van Klan-vorming.... en komt dat niet verdacht in de buurt van een democratische sharia. ?
Nee, zeker niet. Ik denk dan in eerste instantie aan patrouiles van zo'n 10 a 20 man slechts gewapend met een knuppel en pepperspray die dan ook nog alleen gebruikt mogen worden om zichzelf te verdedigen. In Amerika heb je ook een dergelijk systeem, vigilantes heten ze daar, niet dat we dat maar meteen klakkeloos moeten kopieren, maar daar werkt het heel aardig.

...en democratische sharia, is dat niet een pleonasme?
pi_32031324
Hier zou het niet zo gek zijn om de rovende bendes Roemenen en Polen tegen te gaan. Een vriend van me, rechercheur vertelde me pas nog dat 80% van de inbraken en autodiefstallen in Limburg uit die hoek komt.
  zondag 6 november 2005 @ 18:26:19 #8
14509 reem
Correspondent in Buenos Aires
pi_32031431
En dan moet zo'n burgerwacht zeker onderscheid kunnen maken tussen criminelen en onschuldigen. Daar zijn ze niet voor opgeleid. Vaak zijn die burgerwacht lui gewoon van die gefrustreerde ruziezoekende lamzakken. Nee bedankt.
[b]@RemiLehmann[/b]
pi_32031474
quote:
Op zondag 6 november 2005 17:53 schreef kLowJow het volgende:
Dat heb je in veel steden al... buurtpreventie.
Bedankt voor de tip, maar het is niet helemaal wat ik bedoel, en wel hierom:
quote:
Wat is het niet?

...Buurtpreventie heeft dus alles te maken met ogen en oren openhouden in uw eigen belang en dat van uw directe omgeving. Bedenkt u wel dat het niet de bedoeling is "controle" uit te oefenen of inbreuk te maken op het privé-leven van anderen,
Het is dus niet de bedoeling om burgerpatrouilles te organiseren. En natuurlijk heeft het "eigen rechter spelen" niets met buurtpreventie te maken. Al was het alleen maar omdat dat simpelweg verboden is....
Ik denk dat het juist wel een goed idee is om burgerpatrouiles te houden, het liefst licht geuniformeerd en gebonden aan strenge regels uiteraard. Het gaat dan in eerste instantie puur om de afschrikkende werking die er van uit gaat richting raddraaiers, als er dan echt wat voorvalt, dan moet uiteraard de politie erbij komen.
pi_32031535
quote:
Op zondag 6 november 2005 18:22 schreef _The_General_ het volgende:
Hier zou het niet zo gek zijn om de rovende bendes Roemenen en Polen tegen te gaan. Een vriend van me, rechercheur vertelde me pas nog dat 80% van de inbraken en autodiefstallen in Limburg uit die hoek komt.
Onder andere daar tegen idd.
pi_32031541
quote:
Op zondag 6 november 2005 18:27 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Bedankt voor de tip, maar het is niet helemaal wat ik bedoel, en wel hierom:
[..]

Ik denk dat het juist wel een goed idee is om burgerpatrouiles te houden, het liefst licht geuniformeerd en gebonden aan strenge regels uiteraard. Het gaat dan in eerste instantie puur om de afschrikkende werking die er van uit gaat richting raddraaiers, als er dan echt wat voorvalt, dan moet uiteraard de politie erbij komen.
Oh, ik heb ze ook regelmatig in oranje hesjes en met grote staafzaklantaarns rond zien patrouilleren hoor. .
pi_32031617
Maar mocht zoiets echt nodig zijn dan kan men toch gewoon Defensiepersoneel nemen. Natres is hier ook mede voor bedoeld.
pi_32031643
quote:
Op zondag 6 november 2005 18:26 schreef reem het volgende:
En dan moet zo'n burgerwacht zeker onderscheid kunnen maken tussen criminelen en onschuldigen. Daar zijn ze niet voor opgeleid. Vaak zijn die burgerwacht lui gewoon van die gefrustreerde ruziezoekende lamzakken. Nee bedankt.
In eerste instantie dienen ze niet zelf op te treden, pas als ze aangevallen worden mogen ze zich verdedigen. Een korte opleiding vantevoren lijkt me ook een goede zaak.
  zondag 6 november 2005 @ 18:38:09 #14
14509 reem
Correspondent in Buenos Aires
pi_32031790
Dan betaal ik liever wat extra belasting voor een uitgebreider politieapparaat.
[b]@RemiLehmann[/b]
pi_32032094
Op zich is het een geen slecht idee om meer mensen in te schakelen om vervelende mannetjes in de gaten te houden. Maar ook een burgerwacht zal tegen dezelfde problemen aanlopen waar de hermandad tegen aanloopt, een justitieel apparaat dat mensen veels te makkelijk laat lopen. Ik denk wel eens dat er onder politieagenten een hoop frustratie moet leven, zeker in de richting van justitie. Ik denk dat eerst daar het één en ander verbeterd moet worden

Overigens, ik gooi nooit met modder, ik laat hoogstens zo nu en dan een educatief verantwoord baksteentje vallen

[ Bericht 0% gewijzigd door Godslasteraar op 06-11-2005 19:48:42 ]
  zondag 6 november 2005 @ 19:35:27 #16
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_32033468
Er bestaat in Nederland al een Vrijwillige Politie. Is dat eigenlijk niet hetzelfde?
pi_32037594
quote:
Op zondag 6 november 2005 18:47 schreef Godslasteraar het volgende:
Op zich is het een geen slecht idee om meer mensen in te schakelen om vervelende mannetjes in de gaten te houden. Maar ook een burgerwacht zal tegen dezelfde problemen aanlopen waar de hermandad tegen aanloopt, een justitieel apparaat dat mensen veels te makkelijk laat lopen. Ik denk wel eens dat er onder politieagenten een hoop frustratie moet leven, zeker in de richting van justitie. Ik denk dat eerst daar het één en ander verbeterd moet worden
Daar heb je ook gelijk in, maar het een sluit het ander natuurlijk niet uit. Er gaat een preventieve werking van zo'n burgerwacht uit, waardoor de criminaliteit in elk geval al iets afneemt. Ook wordt de sociale cohesie van een wijk versterkt waardoor o.m. het verantwoordelijkheidsgevoel word versterkt, wat vooral heel nuttig kan zijn in probleemwijken. Het is ook goed tegen de toenemende individualisering.
quote:
Overigens, ik gooi nooit met modder, ik laat hoogstens zo nu en dan een educatief verantwoord baksteentje vallen
Nou dan hoef je je toch ook niet aangesproken te voelen?
niet door mij i.e.g.
pi_32037783
quote:
Op zondag 6 november 2005 18:32 schreef _The_General_ het volgende:
Maar mocht zoiets echt nodig zijn dan kan men toch gewoon Defensiepersoneel nemen. Natres is hier ook mede voor bedoeld.
Die kunnen ook zeker een rol spelen in de begeleiding en opleiding en bijspringen in noodgevallen, maar de burgerwacht die ik voor me zie zou een permanent, dus preventief karakter moeten hebben. Om redenen die ik in de andere posts al aangeef, vind ik het ook erg belangrijk dat er een zekere laagdrempeligheid bij blijft, zodat de doorsnee burger er bij betrokken blijft qua taakstelling zou dit ook goed samengaan denk ik.
pi_32037869
quote:
Op zondag 6 november 2005 19:35 schreef freako het volgende:
Er bestaat in Nederland al een Vrijwillige Politie. Is dat eigenlijk niet hetzelfde?
Nee, net als de Natres ligt het niveau ervan zo hoog dat het eigenlijk semi-professionals zijn. Wel zouden ze net als de Natres een coordinatieve en opleidende rol kunnen vervullen.
pi_32038074
quote:
Op zondag 6 november 2005 21:34 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Daar heb je ook gelijk in, maar het een sluit het ander natuurlijk niet uit. Er gaat een preventieve werking van zo'n burgerwacht uit, waardoor de criminaliteit in elk geval al iets afneemt. Ook wordt de sociale cohesie van een wijk versterkt waardoor o.m. het verantwoordelijkheidsgevoel word versterkt, wat vooral heel nuttig kan zijn in probleemwijken. Het is ook goed tegen de toenemende individualisering.
Dat betekent ook er een risico bestaat dat de verkeerde mensen zich geroepen zullen voelen om als burgerwacht te gaan optreden. Ik voorzie baarden die in de gaten gaan houden of de enkels wel zedelijk bedekt zijn. Ik krijg het er in ieder geval een beetje benauwt van.
quote:
Nou dan hoef je je toch ook niet aangesproken te voelen?
niet door mij i.e.g.
Val ik effe door de mand hè, door erop te reageren
  zondag 6 november 2005 @ 21:48:51 #21
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_32038105
quote:
Op zondag 6 november 2005 17:35 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Zomaar een losse gedachte, maar om rellen hier in NL voor te zijn is het misschien een idee om een burgerwacht op te richten? Al dat geweeklaag lost ook niets op natuurlijk en vingerwijzen ook niet. Het oprichten van een burgerwacht is wellicht een goede optie om alle frustraties te kanaliseren enerszijds en anders gewoon nuttig bezig te zijn.

Speculeer maar mee, ik heb ook niet alle antwoorden, integendeel.
Ik denk dat een burgerwacht er eerder voor zal zorgen dat de boel zal escaleren als die mogelijkheid er uberhaupt al is. De overheid heeft het monopolie op geweld in Nederland dus een burgerwacht lijkt me niet echt een waardevolle toevoeging.
Say your prayers
pi_32038242
quote:
Op zondag 6 november 2005 18:33 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

In eerste instantie dienen ze niet zelf op te treden, pas als ze aangevallen worden mogen ze zich verdedigen. Een korte opleiding vantevoren lijkt me ook een goede zaak.
In de praktijk zitten er figuren bij die eigenrechtertje gaan spelen.
Die zitten ook bij de politie, maar de controlemogelijkheden op die figuren is daar veel groter.
Niks te korte opleiding.. Tijdens de lange opleiding worden al de 'loose cannons' eruitgeselecteerd.
Een ander gevaar is dat die burgerwacht die niet direct door een politiechef in toom wordt gehouden een soort eigen staatje in een buurt worden.
Pleit dan voor veel meer politie op straat of meer projecten van 'buurtpreventie'.
  maandag 7 november 2005 @ 00:46:53 #23
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_32044366
Stasi iemand?
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_32046588
Laat mensen zichzelf maar bewapenen. Iedereen zonder strafblad mag een, of twee, nou misschien zelfs drie vuurwapens kopen en daarmee volgen we gewoon de Zwitsers en de Amerikanen. Netjes een wapenvergunning aanvragen, geen centje pijn.

Gloeiende, ik ben wel erg gebrainwashed door die gekke Amerikanen. Nee, Lyrebird, wij Nederlanders vertrouwen erop dat de overheid ons altijd uit de brand helpt.

Ik wens jullie veel succes.

[ Bericht 16% gewijzigd door Lyrebird op 07-11-2005 03:51:51 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  maandag 7 november 2005 @ 04:21:01 #25
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_32046761
quote:
Op zondag 6 november 2005 17:44 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

hmmmz...
Marketing-technisch gezien is burgerwacht niet zo'ngeweldige naam, maar het idee erachter vind ik wel aardig eigenlijk. In elk geval constructiever dan al het geklaag. Ook een goed middel om de goeden van de kwaden te scheiden, verhoogt de veiligheid.
Kan je ook met onderzoeken en voorbeelden komen uit de praktijk? Waaruit dit allemaal blijkt te werken. Want je roept maar wat. Zoals iedereen nu. Zonder bewijs of het ook inderdaad werkt.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')