abonnement Unibet Coolblue
pi_31268872
Ik moet te regelmatig de ketel op druk brengen, normaal gesproken komt dit doordat er lucht in je leidingen zit (is een nieuwbouwwoning, zou kunnen maar de druk neemt te snel en te veel af) of dat een radiator ergens lekt (ook dit is niet het geval).
Nou was laatst een vriend van me op visite en deze gaf aan dat het misschien wel zou kunnen komen doordat het expansievat lek is. Deze moet normaalgesproken voor de helft gevult zijn maar als ik op de zijkant tik dan lijkt het wel alsof het vat bijna helemaal vol zit (alleen de top klinkt hol).

Heeft iemand hier ervaring mee of tips? Een expansievat is niet zo duur maar vindt het zonde als het weggegooid geld is ...
Er gaat niks boven een groot wit poederveld ....
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 00:46:12 #2
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_31272258
Als de onderkant (Aannemende dat de aansluiting aan de bovenkant zit) van het vat niet meer hol klinkt dan i het vat lek.

Een nieuw vat kost al gauw een 50 tot 100 Euro afhankelijk van de grote etc.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_31276758
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 00:46 schreef Martijn_77 het volgende:
Een nieuw vat kost al gauw een 50 tot 100 Euro afhankelijk van de grote etc.
18ltr expansie vat kost niet meer dan 20e. 80ltr kost +/- 80e. Alleen dan praat je echt over een enorm ding.

18 en 25ltr is het meest voorkomend. De 25ltr kost rond de 20e.

Voor prijs (voorbeelden) zie bv http://www.warmtecentre.nl/
pi_31276805
Ik had vorige week ook een lek expansievat. De druk op de verwarming was al een paar dagen na het bijvullen ver gezakt en de onderkant van het vat klonk inderdaad niet hol meer. Normaal zit daar stikstofgas in en dat verschil is echt heel duidelijk.
Ik zou dus toch maar even het vat vervangen.
Everything which is not impossible, will eventually happen
pi_31277876
Ok dan ga ik toch even informeren of dit niet onder de garantie valt, de installatie is nog geen jaar oud en we hebben het probleem al vanaf het begin ... er worden hier nog genoeg nieuwe woningen gebouwt dus ze hebben vast wel ergens een vat liggen
Er gaat niks boven een groot wit poederveld ....
pi_31284192
Helaas is het niet het expansievat .. een (andere) vriend van me welke er veel verstand van heeft vroeg mij om te controleren of er water uit het ventiel komt aan de onderkant van het expansievat, dit was niet zo dus is het expansievat nog in orde

Nu wordt het dus zoeken naar een lek wat waarschijnlijk ergens achter of in een muurtje verstopt zit Enige voordeel is dat het tzt wel bekend wordt ivm een optredende lekkage ... 3x
Er gaat niks boven een groot wit poederveld ....
pi_31284294
mijn expansievat is voor 60 gulden vervangen
dus zo duur zullen ze niet zijn
pies on joe toe
pi_31298109
De installatie is nog geen jaar oud?
Doe dan eens heel snel de installateur bellen....
Iets met garantie enzo...
pi_31562940
Of alsnog dat er lucht in je leidingen zit, hoef je de leidingen pas weer op druk te zetten vanaf het moment dat je de verwarming weer aan heb, of daarvoor ook al ?
Wie niet dom is moet slim zijn!
pi_31569780
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 16:23 schreef Holyjoe het volgende:
Helaas is het niet het expansievat .. een (andere) vriend van me welke er veel verstand van heeft vroeg mij om te controleren of er water uit het ventiel komt aan de onderkant van het expansievat, dit was niet zo dus is het expansievat nog in orde

Nu wordt het dus zoeken naar een lek wat waarschijnlijk ergens achter of in een muurtje verstopt zit Enige voordeel is dat het tzt wel bekend wordt ivm een optredende lekkage ... 3x
Dat ventiel is gewoon een dicht ventiel waar je het vat kan bijvullen met stikstof,daar komt geen water uit als het vat lek is hoor.
Ik hou het op het expansievat,een lek in de muren is praktisch onmogelijk daar zitten hele lengte's zonder verbindingen aan.

En de verbindingen die buiten de muren zitten zijn knel verbindingen en als die bij het vastzetten niet lekken dan lekken ze praktisch nooit meer.
Je zou het systeem op meen bar of 3 kunnen afpersen met een compresser en een uurtje wachten,dan weet je gauw genoeg of er een lek in zit.

Een 18 liter expansievat kost bij ons rond de 25 euro inclusief.

Succes ermee!!!
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_31608778
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 23:46 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Dat ventiel is gewoon een dicht ventiel waar je het vat kan bijvullen met stikstof,daar komt geen water uit als het vat lek is hoor.
Ik hou het op het expansievat,een lek in de muren is praktisch onmogelijk daar zitten hele lengte's zonder verbindingen aan.

En de verbindingen die buiten de muren zitten zijn knel verbindingen en als die bij het vastzetten niet lekken dan lekken ze praktisch nooit meer.
Je zou het systeem op meen bar of 3 kunnen afpersen met een compresser en een uurtje wachten,dan weet je gauw genoeg of er een lek in zit.

Een 18 liter expansievat kost bij ons rond de 25 euro inclusief.

Succes ermee!!!
Als je expansievat lek is, dan heb je het overstort ventiel nog die dan de druk eruit laat als je teveel druk in je leidingen krijgt (water word warm -> zet uit -> rubber in expansievat vangt het normaal op -> rubber is kapot -> .druk loopt op -> overstort ventiel laat het water eruit lopen als het hoger dan 3 bar komt (ligt aan de instelling) -> nieuw expansievat nodig en als je die bij een installateur laat doen "krijg/doen" ze er ook een nieuw overstort ventiel bij)..

Als je geen overstort ventiel zou hebben , dan zouden bij de 4 / 5 bar al lekken kunnen ontstaan ligt aan de koppelingen die je hebt..
Wie niet dom is moet slim zijn!
pi_31612136
@Peejie: De druk loopt al naar beneden voordat de verwarming aanstaat (kachel heeft een tijd niet aangestaann, druk loopt evengoed naar beneden).

@junkiexp: maar als er een gat zit in je rubber van het expansievat dan loopt het water toch naar beneden en zou dan via dat ventiel naar buiten komen? of zie ik het verkeerd

Ik heb 1 locatie welke ik verdenk op het mogelijk doorlekken, in de badkamer hebben we de leiding omgelegd en daar zat een klemkoppeling net boven de gegoten vloer (wat een K-locatie) deze lekte toen we de ombouw er omheen aan het zetten waren maar deze heb ik dichtgedraaid en daarna was het lekken over. Daarna is de ombouw verder geplaatst en nu heb ik er verder geen zicht meer op. Controle betekend slopen >>> zeer boze vriendin

Wat me net te binnen schiet (heb nog ff na zitten denken) dat ik de slang voor het bijvullen tot nu toe direct op de ketel heb aangesloten, hierdoor blaas je natuurlijk altijd eerst een beetje lucht in je systeem, zou dit voldoende zijn om je druk zo snel te laten dalen ??? Ik ga in ieder geval het systeem zo bijvullen waarbij ik de slang eerst vol laat lopen ... kijken wat de druk dan op den duur gaat doen

Er gaat niks boven een groot wit poederveld ....
pi_31696637
Vraagje in dit verband: Maakt het uit of je een expansievat rechtop of ondersteboven hebt staan?
Die van mij staat met het aansluitpunt naar beneden.
pi_31738359
De beugel moet zeg maar boven hangen, anders kan hij gaan draaien als hij volloopt met water meen ik
Wie niet dom is moet slim zijn!
pi_32016889
is het al opgelost?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_32259260
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 22:13 schreef PeeJie_ het volgende:
De beugel moet zeg maar boven hangen, anders kan hij gaan draaien als hij volloopt met water meen ik
Bullshit.


En wat betreft de drukdaling: het expantievat binnen een jaar lek? Lijkt me sterk. En trouwens na een paar keer bijvullen moet de druk toch eens constant blijven aangezien het vat dan helemaal vol zit. De druk zal dan oplopen als de verwarming aan is.

Enige optie is een lekkage in het systeem, op (laten) sporen dus. Steedsbijvullen is slecht voor de installatie omdat je dan ook steeds nieuwe kalk ea vaste deeltjes aanvoert.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')