abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 28 september 2005 @ 13:05:31 #1
17635 mvdlubbe
het is al ijdelheid
pi_30996927
Ehlers-Danlos Syndroom (EDS) is een zeldzame (1:5000) genetische afwijking die zich manifesteert in een slechte aanmaak van bindweefsel. De oorzaak is meestal een afwijking in het collageen: bindweefselcellen krijgen de verkeerde genetische code voor collageen en produceren een weinig nuttig collageen waardoor het bindweefsel niet de juiste samenstelling krijgt. Het resultaat is een bindweefsel dat overrekbaar is en/of makkelijk(er) scheurt.
Bindweefsel komt in het lichaam voor op alle plaatsen waar binding en steun nodig is. De huid als meest prominente en zichtbare uiting maar ook de botten, pezen, gewrichten, en vele anderen.
Bij EDS-patiënten wordt de functie van het bindweefsel waar dat mogelijk is opgevangen door de spieren. Enkel- en kniebanden zorgen bij niet-EDS-patiënten voor de steun en vangen de klappen op van bijvoorbeeld lopen, bij EDS-patienten, waarbij dit bindweefsel niet die functie of die functie niet juist kan vervullen, nemen de spieren ter plaatse deze functies over.

Er zijn verschillende typen Ehlers-Danlos. (uitgebreide informatie: Vereniging van Ehlers Danlos patiënten.)

• Het klassieke type. Overrekbaarheid van de huid, overmatige kwetsbaarheid van de huid en overmatig beweeglijke gewrichten

• Het hypermobiliteitstype. Zowel de grote als kleine gewrichten gaan gemakkelijk uit de kom.

• Het Vaattype. Een dunne, doorzichtige huid, slappe wand van de bloedvaten. Ook die van de darmen.

• Het Kyphoscoliose type. Algehele hypermobiliteit, hyperflexibele huid, kyphose en de scoliose.

• Het Arthrochalasia type. Zeer ernstige hypermobiliteit.

• Het Dermatosparaxis type. Een zachte, deegachtige huid die makkelijk scheurt en in overvloed aanwezig is.

In het dagelijks leven van het kind is de meest zichtbare manifestatie van het Klassieke type veel grote wonden die niet bijzonder veel bloeden voor de omvang en grote littekens die niet verdwijnen. De huid is absoluut het meest in het oog springende probleemgebied.
    Op latere leeftijd volgt een gevoel van vermoeidheid, het ondersteunen van het lichaam is immers vanwege het werk dat de spieren verrichten ter compensatie van het bindweefsel een actieve bezigheid geworden waar het, bij 'gezonde' personen, een min of meer passief proces is.

Aangezien het een genetisch defect betreft, stelt een klinisch geneticus de diagnose.

Naast de lichamelijke klachten (chronische moeheid, chronische pijnen, snelle uitputting, kwetsbaarheid, artrose) is er een aantal psychische klachten (angst voor beschadiging en dergelijke).

--

Tot zover algemene informatie die ik tot nu toe heb . Voor meer info (en meer diepte ook) verwijs ik wederom naar de Vereniging Ehlers-Danlos patiënten.
    Vanochtend ben ik naar het ziekenhuis geweest voor de eerste afspraak met een revalidtiearts. Met deze arts worden de mogelijkheden besproken. Dus allereerst onderzoek naar het lichaam. Hoe hypermobiel het is, hoe het lijdt onder de afwezigheid van bindweefsel en hoe flexibel de huid is.
    Vervolgens een afspraak met de schoenmaker, jaja, ik ga steunzolen dragen. Naar het schoenenspreekuur dus.
    En de diagnose, daarvoor naar het LUMC, Genetica. Een klinisch geneticus gaat me vertellen dat ik het inderdaad heb . En het lijkt me heel tof om een weergave van je eigen genetisch materiaal aan de muur te hebben .

De echte therapie, naast de steunverzorgende inlegzolen, is het bezoek, in ieder geval in eerste instantie 6 weken lang, aan de fysiotherapeut die adviezen gaat geven over welke spieren gesterkt zouden moeten worden en op welke manier dat het beste zou moeten gebeuren.
    Het gevaar van een normale sportschool en/of een (fysio)therapeut die niet bekend is met de aandoening ( reumatologen ook) is dat de behandelmethode schadelijk kan zijn wanneer de begeleider in plaats van 'leren leven met het syndroom' een verbetering als doel ziet. Zo is krachttraining, hoewel spieren daarvan inderdaad groeien, zeker niet de bedoeling.

--

Tja, dit topic, deze OP iig, is wat langer geworden dan ik had gedacht. Ik heb gezocht op FOK! naar 'Ehlers' en precies 1 post gevonden daarover. Dit topic is aan de ene kant een verslag van mijn 'belevingen' omtrent het accepteren en aan de andere kant als mogelijk interessant voor diegenen die (vermoeden dat ze) het ook hebben maar deze molen (nog) niet door zijn gegaan.
  • 12. Hoe vaak ben je bang dat je leven zonder internet vervelend, leeg en onplezierig zal zijn?
      woensdag 28 september 2005 @ 13:53:55 #2
    82814 BBQ-kip
    never say no to panda!
    pi_30998386
    Ik heb beroepshalve (ergotherapeut) met EDS te maken en ik wens je heel veel sterkte en succes in je revalidatietraject
    Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
      † In Memoriam † woensdag 28 september 2005 @ 13:59:15 #3
    7074 moussy
    kuttekop
    pi_30998543
    En die ene post was van mij Ik "moet" inmiddels 2 kinderen laten onderzoeken op EDS
    Je zou er haast een boek over schrijven!
      woensdag 28 september 2005 @ 14:05:04 #4
    17635 mvdlubbe
    het is al ijdelheid
    pi_30998682
    Wanneer mijn ouders de kans hadden gehad in mijn jeugd de informatie te krijgen die nu beschikbaar is over EDS (oa dankzij de VED) was een en ander ongetwijfeld anders gelopen. Iets met per se met de hand moeten schrijven en vervolgens gezeik ontvangen van leraren dat het niet te lezen is, enzo.

Dus ik denk dat je, alles relatief natuurlijk, al in een betere tijd kinderen met EDS hebt dan wanneer je die kinderen 25 jaar geleden had gehad .
    Je kunt ze nu tijdig informeren, medici kijken je niet meer vreemd aan (wat in 'mijn tijd' nogal eens gebeurde. 'Jaja, eds, ken ik wel ja. En dan toch gewoon plaatselijk verdoven, wat niet of nauwelijks of te kort werkt. "Het zijn 12 hechtingen". "Ja, dat weet ik, want het waren 24 keiharde steken, kloot").
    12. Hoe vaak ben je bang dat je leven zonder internet vervelend, leeg en onplezierig zal zijn?
      woensdag 28 september 2005 @ 14:06:13 #5
    17635 mvdlubbe
    het is al ijdelheid
    pi_30998715
    Maar welk type denk je dat ze hebben?
    12. Hoe vaak ben je bang dat je leven zonder internet vervelend, leeg en onplezierig zal zijn?
      woensdag 28 september 2005 @ 14:07:33 #6
    17635 mvdlubbe
    het is al ijdelheid
    pi_30998768
    quote:
    Op woensdag 28 september 2005 13:53 schreef BBQ-kip het volgende:
    Ik heb beroepshalve (ergotherapeut) met EDS te maken en ik wens je heel veel sterkte en succes in je revalidatietraject
    Dit is tof he . Overal zijn mensen die er wel mee te maken hebben. En met een beetje geluk weten ze er ook nog wat van. En dank.
      † In Memoriam † woensdag 28 september 2005 @ 14:12:45 #7
    7074 moussy
    kuttekop
    pi_30998907
    De oudste het klassieke type en de jongste het hypermobiliteitstype, dit is waar een kinderarts en een fysiotherapeute aan dachten.

In het VU vonden ze de oudste een twijfelgevalletje, maar toen (in de tijd van mijn post ) vonden ze haar nog te jong om echt verder te onderzoeken. Zelf heb ik haar nu, 3 jaar later nooit echt durven laten onderzoeken omdat ze nog wat dingen mankeert die hier volgens mij los van staan... Struisvogel en zo...
      woensdag 28 september 2005 @ 14:14:12 #8
    43790 IJzercookie
    De specialiteit uit Vld
    pi_30998938
    @Mvdlubbe: Welk type heb jij? Hoe uit het zich bij jou? Hoe kwam je er achter?

Puur uit interesse!
    That's the way the cookie crumbles
      woensdag 28 september 2005 @ 14:21:55 #9
    17635 mvdlubbe
    het is al ijdelheid
    pi_30999117
    Ik ben gezegend met het Klassieke type, hoogstwaarschijnlijk. Maar ik moet dus nog naar het LUMC.
    Dunne, hyperflexibele huid, slechte (gewrichts)banden, snelle vermoeidheid. Verder de gebruikelijke chronische pijnen natuurlijk.
    En de angsten voor beschadiging, verval en achteruitgang.

Maar verder is er wel mee te leven .
      woensdag 28 september 2005 @ 14:23:43 #10
    17635 mvdlubbe
    het is al ijdelheid
    pi_30999159
    quote:
    Op woensdag 28 september 2005 14:12 schreef moussy het volgende:
    De oudste het klassieke type en de jongste het hypermobiliteitstype, dit is waar een kinderarts en een fysiotherapeute aan dachten.

In het VU vonden ze de oudste een twijfelgevalletje, maar toen (in de tijd van mijn post ) vonden ze haar nog te jong om echt verder te onderzoeken. Zelf heb ik haar nu, 3 jaar later nooit echt durven laten onderzoeken omdat ze nog wat dingen mankeert die hier volgens mij los van staan... Struisvogel en zo...
    Aha. Dus verschillend! Opmerkelijk wel, denk ik.

En nu ook naar de afdeling Genetica? Om het zeker te weten?

Ik ken de struisvogeltactiek maar al te goed. Jaren weet ik het al en pas sinds 2 weken ongeveer accepteer ik het echt. En het traject gaat tot nu toe verdomde snel. (soms te). Maar aan de andere kant, hoe eerder je er rekening mee kan houden, hoe meer je er mee vertrouwd kan raken.

[ Bericht 1% gewijzigd door mvdlubbe op 28-09-2005 14:37:17 ]
      † In Memoriam † woensdag 28 september 2005 @ 14:25:06 #11
    7074 moussy
    kuttekop
    pi_30999196
    Ik heb toch weer eens op de site van EDS gekeken en aan mijn dochter gevraagd of ze dr duim ook tegen dr pols kon klappen.. Ja dus

Ik geloof dat door dit topic mn ogen toch maar weer open zijn gegaan en we maar weer eens een rondje VU moeten.
    quote:
    Op woensdag 28 september 2005 14:23 schreef mvdlubbe het volgende:
    En nu ook naar de afdeling Genetica? Om het zeker te weten?
    Ja, maar daar zijn we in het VU toch al "bekend".

[ Bericht 31% gewijzigd door moussy op 28-09-2005 14:33:55 ]
      woensdag 28 september 2005 @ 14:38:59 #12
    17635 mvdlubbe
    het is al ijdelheid
    pi_30999568
    Ja, de arts was bij mij ook hel voozichtig. Maar als ik het nu zelf probeer gaat het ook zo, duim op de pols .
    pi_31002465
    Sterkte, ik had er al iets over gehoord, en ben echt benieuwd hoe je onderzoeken en alles zullen verlopen.
    Whatever I want.
    pi_31002680
    Ik heb osteogenesis imperfecta; ook een afwijking wat betreft collageen aanmaak. Mijn botten zijn broos en breekbaar, en ik heb scioliose. Hoewel ik ongeveer alles behalve hypermobiliteit heb (ik ben zo stijf als maar zijn kan- howel ik mijn duim wel tegen m'n pols kan zetten maar ik durf het niet uit angst dat ik m'n poot breekt ) klinkt dat van 'angst voor beschadigingen' heel erg bekend in de oren.
    Andere bij-effecten schijnen bij OI ook te zijn dat ik eerder rimpels krijg omdat m'n huid 'anders' is.

Dus hoewel ik niet hetzelfde heb (van OI is er geloof ik geen topic, er zijn ook vrij weinig mensen die het hebben geloof ik) wens ik iedereen die ED heeft ontzettend veel sterkte en succes
    Tap tap tap
      FOK!fotograaf woensdag 28 september 2005 @ 18:31:07 #15
    48846 Xilantof
    I keep you in the holes
    pi_31004761
    Sterke enzo
    ben beniewd hoe alles verloopt!
    Xilantof Flickrt
    foto-nerd
    pi_31008161
    quote:
    Op woensdag 28 september 2005 14:25 schreef moussy het volgende:
    Ik heb toch weer eens op de site van EDS gekeken en aan mijn dochter gevraagd of ze dr duim ook tegen dr pols kon klappen.. Ja dus

[afbeelding]
    Is dat niet normaal dan? Ik dacht serieus dat iedereen dat kon!
    pi_31013522
    En ik heb ook EDS, ben er nog niet echt hogerop mee gegaan , kan er goed mee leven/werken.
    Heb verder wel klachten maar ach daar is tot nu toe mee te leven.
    Wel heb ik sinds een tijdje steunzolen want mn tweede teen is aant. keren uit de kom geschoten en zit ook heel los qua banden en in t gewricht wat niet echt prettig is
    Ook moet ik wel een beetje op mn houding letten maar als het verergert neem ik wel weer een keer contact op
    Owja heb wel wat info gehad over het niet overstrekken e.d. en toch proberen wat spierne te trainen zodat ze het wat beter op vangen zeg maar

Succes iedereen

owja, sinds ik beter ingesteld raak op mn schildkliermedicatie is dit ook iets beter (Schijnt met elkaar in verband te staan)}
    pi_31032053
    Hier een 'gewoon' hypermobieltje. Ik had eerst 7/9 op Beighton schaal, maar ben nu opgesteven door bewust totaal geen sport/rekoefeningen meer te doen. Dat scheelt heel veel pijn bij mij. Tot een paar jaar geleden had ik wel veel last, kon bijv. niet afwassen, tillen, schrijven, potjes opendraaien of kon niet meer dan een kwartiertje lopen, etc. Heb al een paar keer bij de fysio gelopen voor chronische hoofdpijn, verschoven wervels en bekkeninstabiliteit. Ik heb ook erg veel striae en bindweefselverklevingen (die op een zenuw drukten op een of andere manier... bindweefselmassage is *au*). Tegenwoordig gaat 't dus wel ok, al kan ik nog steeds geen hele epistsels schrijven, veel met de muis werken, lang zitten, zwaar tillen, en moet ik gewoon goed oppassen met welke bewegingen ik maak. Vooral mijn onderrug, nek en schouders, en mijn voeten zijn mijn zwakke punten. Volgens mijn fysio zou het beter zijn om m'n spieren te trainen, maar toen ik bij fysiofitness kwam had ik op m'n benen meer gewicht dan de meeste mannen daar, dus toen leek het me eigenlijk toch flauwekul dat het daarvan zou zijn. Bovendien kon ik na een paar weken van de pijn niet meer naar fysiofitness, dus toch maar weer gestopt. Vroeger schoot er nogal eens een gewricht van z'n plek, maar nu ik niet meer sport ben ik daar ook vanaf.

Voor mensen die dit soort klachten herkennen maar die niet aan EDS denken is het mss de moeite waard eens op HMSplatform.tk te kijken.

Moussy: je duim tegen je pols kunnen klappen is op zich niet zo heel bijzonder. Dat komt ook als 'losse' afwijking heel veel voor. Mss. moet je eens zoeken op 'Beighton' (kom je ook wel op via HMSplatform). Of je hypermobiel bent is zeg maar te meten aan de hand van die test, aan welke gewrichten je kunt overstrekken en of je al ontwrichtingen/luxaties gehad hebt.
    Sanity is (not) statistical
      † In Memoriam † donderdag 29 september 2005 @ 17:39:58 #19
    7074 moussy
    kuttekop
    pi_31032367
    quote:
    Op donderdag 29 september 2005 17:30 schreef Maeghan het volgende:

Moussy: je duim tegen je pols kunnen klappen is op zich niet zo heel bijzonder. Dat komt ook als 'losse' afwijking heel veel voor. Mss. moet je eens zoeken op 'Beighton' (kom je ook wel op via HMSplatform). Of je hypermobiel bent is zeg maar te meten aan de hand van die test, aan welke gewrichten je kunt overstrekken en of je al ontwrichtingen/luxaties gehad hebt.
    Dat was ook niet het enige wat ze "kan" en voor de rest laat ik het aan artsen over Ontwrichtingen heeft ze trouwens enorm vaak, een arm uit de kom is iig niet echt vreemd meer. en een zondagsarmpje al helemaal niet meer, bij beide kinderen

Ik ben trouwens zelf gewoon hypermobiel, zonder fratsen.
    pi_31032529
    Wat is een zondagsarmpje? Die term ken ik niet.
    Sanity is (not) statistical
      † In Memoriam † donderdag 29 september 2005 @ 17:54:46 #21
    7074 moussy
    kuttekop
    pi_31032784
    pi_31038883
    Ik heb gelijk even op de site gekeken en gevraagd om meer info.

Altijd al spierklachten gehad, krampen en zwakte, heb scoliose, spatadertjes altijd gehad, vooral op borst hele dunne huid en alle aderen kunnen zien lopen. Nooit iets breken, maar wel veel overbeweeglijkheid in gewrichten. Chiropractor kraakt regelmatig nek, rug en bekken. Vooral vroeger vaak door mijn enkels, nou zo kan ik wel ff door gaan.

Huisarts en neuroloog dachten natuurlijk psychisch, maar chiropractor had het over para myotonia congenita (of zoiets). Nu hier bizar veel herkenning dus. Spiertraining helpt een beetje om de spierkrampen en zwakte te verminderen (zit minder vaak "vast aan dekseltjes" en tijdens het poolen geen blauwe plekken meer).

Ben benieuwd of ik wat aan de info van de site heb dus! En wellicht hebben jullie tips?
    pi_31045120
    Ik zweef ergens tussen EDS en fybromyalgie in. Zolang de pijn binnen de perken blijft laat ik het maar zoals het is. Ik heb al zoveel etiketjes, zit niet te wachten op nog meer.
    Aan de manier waarop zij op haar bezem zat, zag ik dat ik met een nymfomane heks te maken had.
      vrijdag 30 september 2005 @ 06:53:30 #24
    17635 mvdlubbe
    het is al ijdelheid
    pi_31049407
    't Is ook niet alleen maar ellende. Ik ben er ook best een beetje trots op .
    En dit topic is een stuk geanimeerder dan ik had verwacht.
    Er zijn nog meer voordelen natuurlijk. Je kunt je drukken als je geen zin hebt om te sjouwen, alle commercials over 'de gevoelige huid' gaan per definitie ook over jou, je bent je meer bewust van (de beperkingen van) je lichaam (al zou je dat niet altijdzeggen), je krijgt de kans allerlei ziekenhuizen (regelmatig) te bezoeken en (grote) littekens zijn natuurlijk best stoer. .

coolbabe, 'een beetje EDS', kan dat?
      vrijdag 30 september 2005 @ 07:14:02 #25
    17635 mvdlubbe
    het is al ijdelheid
    pi_31049446
    Minder euforisch: Voor diegenen die naast denken EDS te hebben ook het gevoel hebben ermee te kunnen leven zonder klinische diagnose te laten stellen: dat is natuurlijk heel mooi. En het is ook absoluut niet nodig veel eraan te doen, als je het zo ervaart.
    Toch is de diagnose niet onbelangrijk, ook als je het gevoel hebt het niet nodig te hebben. Er zijn complicaties mogelijk bij operaties (er wordt immers veel bindweefsel beschadigd) die voorkomen kunnen worden door voorzorgsmaatregelen.
    Bij chirurgische ingrepen naar aanleiding van ongelukken en bedreigende situaties is het moeizamer en langduriger herstel bij EDS patiënten alleen al een reden vantevoren aan te geven dat daar rekening mee gehouden moet worden.
    Daarnaast zou een cosmetische ingreep bijzonder ongewenste resultaten kunnen hebben, indien uitgevoerd door artsen die niet of nauwelijks bekend zijn met het syndroom. Immers, de littekens die achterblijven zijn, indien de ingreep op een regelmatig zichtbaar deel van het lichaam wordt uitgevoerd, mogelijk veel onaanschouwelijker dan de reden waarvoor de cosmetische chirurgie werd overwogen. Het liften van de oogleden is nog extra gevaarlijk: door het snijden in hangende zakken ontstaat littekenweefsel boven de ogen waardoor de oogleden niet meer naar behoren kunnen functioneren, wat kan leiden tot blindheid.

Dit alles 'gebeurt mij natuurlijk niet' en hoewel dat op zich natuurlijk twijfelachtig is, is het grotendeels de eigen verantwoordelijkheid. Het is echter ook een aandachtspunt wanneer voortplanting wordt overwogen, lijkt me. Wanneer je de mogelijkheid hebt, zoals nu, het kind (optimaal) te kunnen begeleiden in deze ziekte, scheelt dat een hoop onzekerheid. En ik denk dat dat voor zowel het kind als de ouders geldt.

Wanneer de diagnose is gesteld door een arts (klinisch geneticus) kan dat bij elk volgend medisch contact goed van pas komen en is de uitspraak 'ik heb EDS' meer waard dan wanneer die uitspraak wordt gebaseerd op de waarnemingen van de patiënt.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')