Hier een 'gewoon' hypermobieltje. Ik had eerst 7/9 op Beighton schaal, maar ben nu opgesteven door bewust totaal geen sport/rekoefeningen meer te doen. Dat scheelt heel veel pijn bij mij. Tot een paar jaar geleden had ik wel veel last, kon bijv. niet afwassen, tillen, schrijven, potjes opendraaien of kon niet meer dan een kwartiertje lopen, etc. Heb al een paar keer bij de fysio gelopen voor chronische hoofdpijn, verschoven wervels en bekkeninstabiliteit. Ik heb ook erg veel striae en bindweefselverklevingen (die op een zenuw drukten op een of andere manier... bindweefselmassage is *au*). Tegenwoordig gaat 't dus wel ok, al kan ik nog steeds geen hele epistsels schrijven, veel met de muis werken, lang zitten, zwaar tillen, en moet ik gewoon goed oppassen met welke bewegingen ik maak. Vooral mijn onderrug, nek en schouders, en mijn voeten zijn mijn zwakke punten. Volgens mijn fysio zou het beter zijn om m'n spieren te trainen, maar toen ik bij fysiofitness kwam had ik op m'n benen meer gewicht dan de meeste mannen daar, dus toen leek het me eigenlijk toch flauwekul dat het daarvan zou zijn. Bovendien kon ik na een paar weken van de pijn niet meer naar fysiofitness, dus toch maar weer gestopt. Vroeger schoot er nogal eens een gewricht van z'n plek, maar nu ik niet meer sport ben ik daar ook vanaf.
Voor mensen die dit soort klachten herkennen maar die niet aan EDS denken is het mss de moeite waard eens op HMSplatform.tk te kijken.
Moussy: je duim tegen je pols kunnen klappen is op zich niet zo heel bijzonder. Dat komt ook als 'losse' afwijking heel veel voor. Mss. moet je eens zoeken op 'Beighton' (kom je ook wel op via HMSplatform). Of je hypermobiel bent is zeg maar te meten aan de hand van die test, aan welke gewrichten je kunt overstrekken en of je al ontwrichtingen/luxaties gehad hebt.
Sanity is (not) statistical