abonnement Unibet Coolblue
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 3 november 2001 @ 22:48:19 #1
862 Arcee
Look closer
pi_2078920
Oftewel: volg de peilingen tot de verkiezingen.

http://www.politiekebarometer.nl/pbtabel.html

code:
Partij      TK98       Week 42    Week 44 (26/10-01/11)  
PvdA        29,0%  45  30,0%  47  28,1%  44  
VVD         24,7%  38  26,8%  42  25,1%  39  
CDA         18,4%  29  16,4%  25  17,8%  28  
GroenLinks   7,3%  11   8,8%  13   7,5%  11  
D66          9,0%  14   5,1%   7   4,9%   7  
SP           3,5%   5   3,3%   5   3,7%   5  
ChristenUnie 3,3%   5   3,4%   5   4,8%   7  
SGP          1,8%   3   2,2%   3   2,1%   3  
Overige      3,0%   -   4,0%   3*  6,0%   6*

* Deze zetels zijn voor Leefbaar Nederland


De laatste peiling laat eigenlijk nauwelijks verschil zien met de Tweede Kamer verkiezingen van 1998. Alleen D66 verliest er 7 en nieuwkomer Leefbaar Nederland krijgt er 6.

Opvallend is het verschil voor Leefbaar Nederland tussen de peiling van nu en 2 weken geleden: een verdubbeling in zetels van 3 naar 6.

pi_2078933
Oke, Arcee, nu wil ik jouw politieke voorkeur wel eens weten. .
Wittgenstein
pi_2078975
gelukkig blijft de PvdA de grootste!
een partij met intelligente visie en steengoede bestuurders.
pi_2078985
quote:
Op zaterdag 03 november 2001 22:53 schreef Lynch het volgende:
gelukkig blijft de PvdA de grootste!
een partij met intelligente visie en steengoede bestuurders.
Dat is duidelijk.
pi_2079126
Ik vind het echt jammer dat D66 nog steeds zoveel zetels verliest. Ik had een tijdje geleden gehoopt dat ze hun dieptepunt wel hadden bereikt en dat ze er weer een beetje bovenop kwamen. En met zo weinig zetels ben je ook niet echt een serieuze kandidaat voor een coalitie. Zonde, want de D66 vind ik altijd wel een verrijking in de kamer.
This is this. This ain't something else, this is this!
  zaterdag 3 november 2001 @ 23:13:39 #6
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_2079192
quote:
Op zaterdag 03 november 2001 22:48 schreef Arcee het volgende:
Oftewel: volg de peilingen tot de verkiezingen.

http://www.politiekebarometer.nl/pbtabel.html

code:
Partij      TK98       Week 42    Week 44 (26/10-01/11)  
PvdA        29,0%  45  30,0%  47  28,1%  44  
VVD         24,7%  38  26,8%  42  25,1%  39  
CDA         18,4%  29  16,4%  25  17,8%  28  
GroenLinks   7,3%  11   8,8%  13   7,5%  11  
D66          9,0%  14   5,1%   7   4,9%   7  
SP           3,5%   5   3,3%   5   3,7%   5  
ChristenUnie 3,3%   5   3,4%   5   4,8%   7  
SGP          1,8%   3   2,2%   3   2,1%   3  
Overige      3,0%   -   4,0%   3*  6,0%   6*

* Deze zetels zijn voor Leefbaar Nederland


De laatste peiling laat eigenlijk nauwelijks verschil zien met de Tweede Kamer verkiezingen van 1998. Alleen D66 verliest er 7 en nieuwkomer Leefbaar Nederland krijgt er 6.

Opvallend is het verschil voor Leefbaar Nederland tussen de peiling van nu en 2 weken geleden: een verdubbeling in zetels van 3 naar 6.


Ook deze interesse voor opiniepeilingen deel ik met Arcee. Het begint eng te worden.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_2081266
GroenLinks heeft afgelopen maanden wel veel zetels verloren in de Barometer. Ze stonden begin dit jaar geloof ik op 18 zetels en dat is over de maanden heen gezakty naar 10.

[Dit bericht is gewijzigd door zodiakk op 04-11-2001 14:11]

  zondag 4 november 2001 @ 16:10:16 #8
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_2082201
quote:
Op zondag 04 november 2001 13:58 schreef zodiakk het volgende:
GroenLinks heeft afgelopen maanden wel veel zetels verloren in de Barometer. Ze stonden begin dit jaar geloof ik op 18 zetels en dat is over de maanden heen gezakty naar 10.
Hmm.. zou dat door Singh Varma komen, of door het zeer vage beleid rondom de aanvallen in amerika e.d.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_2082215
quote:
Op zondag 04 november 2001 16:10 schreef I.R.Baboon het volgende:

[..]

Hmm.. zou dat door Singh Varma komen, of door het zeer vage beleid rondom de aanvallen in amerika e.d.


Hmmm zou beide kunnen, het benieuwd me eigenlijk waar die potentiele GroneLink stemmers zijn gebleven en op welke partij ze dan nu stemmen.
pi_2082376
quote:
Op zondag 04 november 2001 16:11 schreef zodiakk het volgende:

[..]

Hmmm zou beide kunnen, het benieuwd me eigenlijk waar die potentiele GroneLink stemmers zijn gebleven en op welke partij ze dan nu stemmen.


misschien dat er een aantal naar de PvdA zijn overgelopen, die partij stond een maand geleden nog wat lager dacht ik. Voor mijzelf spelen twee dingen waardoor ik niet op GL zal stemmen: troetelallochtoon Singh Varma en de standpunten van de heer Rabbae.
pi_2082416
Het CDA heeft geen grote schade heeft opgelopen door de problemen tussen De Hoop-Scheffer en het CDA-bestuur en de daaropvolgende af- en aantredens.
Is dat omdat De Hoop-Scheffer zo onpopulair was, of omdat Balkenende zo'n goede, vertrouwenswekkende vervanger is?
Gaat het CDA nog winst boeken met Balkenende?
Het zou me eigenlijk niet verbazen.
Het CDA lijkt me om de een of andere reden een goed alternatief voor Groen Links, misschien dat het CDA daar stemmen vandaan kan halen.
Keeping an eye on the world going by my window.
pi_2082435
quote:
Op zondag 04 november 2001 16:11 schreef zodiakk het volgende:

[..]

Hmmm zou beide kunnen, het benieuwd me eigenlijk waar die potentiele GroneLink stemmers zijn gebleven en op welke partij ze dan nu stemmen.


De mensen die zijn afgeknapt op de standpunten van GL ten aanzien van de aanvallen zijn denk ik richting SP gegaan. GL heeft dit ook niet echt handig gedaan, vind ik. Een beetje onduidelijk, een soort middenpositie innemend die alleen maar irritatie opwekt.

Daarnaast zijn er inderdaad wat vervelende zaken naar buiten gekomen over een aantal individuen bij GL. Het is aan de ene kant niet echt netjs om een hele partij daarop af te rekenen, maar het is wel logisch dat het gebeurt.

god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
  zondag 4 november 2001 @ 16:41:20 #13
8369 speknek
Another day another slay
pi_2082457
quote:
Op zaterdag 03 november 2001 22:53 schreef Lynch het volgende:
gelukkig blijft de PvdA de grootste!
een partij met intelligente visie en steengoede bestuurders.
Kijk vooral hoe ze na 25 jaar onderwijs er weer helemaal bovenop hebben gekregen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_2082488
quote:
Op zondag 04 november 2001 16:36 schreef Thelonious het volgende:
Het CDA heeft geen grote schade heeft opgelopen door de problemen tussen De Hoop-Scheffer en het CDA-bestuur en de daaropvolgende af- en aantredens.
Is dat omdat De Hoop-Scheffer zo onpopulair was, of omdat Balkenende zo'n goede, vertrouwenswekkende vervanger is?
Geen van deze opties, denk ik. Ik denk dat mensen afknappen op de gang van zaken bij het CDA, het is immers niet de eerste keer dat dit gebeurt. Ook het gebrek aan een duidelijke visie en het niet goed inspringen op actuele zaken zou je het CDA kunnen verwijten. Het CDA zou een optie kunne zijn voor ex GL-stemmers, ware het niet dat zij door voornoemd incident zichzelf zo te kijk hebben gezet, dat mensen die misschien het idee hadden op het CDA te stemmen nu wel twee keer na zullen denken.
quote:
Gaat het CDA nog winst boeken met Balkenende?
Het zou me eigenlijk niet verbazen.
Het CDA lijkt me om de een of andere reden een goed alternatief voor Groen Links, misschien dat het CDA daar stemmen vandaan kan halen.
Het zou wel kunnen, maar dan heeft Balkenende nog heel wat werk te verzetten.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_2082589
quote:
Op zondag 04 november 2001 16:41 schreef speknek het volgende:

[..]

Kijk vooral hoe ze na 25 jaar onderwijs er weer helemaal bovenop hebben gekregen.


De PvdA heeft steeds coalities moeten sluiten met het CDA en de VVD. In de periode dat er geregeerd werd met het CDA moest er bezuinigd worden en toen het economisch goed ging lag de VVD dwars, omdat die partij liever lastenverlaging wilde dan investeren in het onderwijs. Als de PvdA het alleen voor het zeggen had, stonden de zorg en het onderwijs er zeker beter voor. Als ze gaan regeren met het CDA ofzo dan wordt het wel beter.
pi_2082733
quote:
Op zondag 04 november 2001 16:44 schreef RaisinGirl het volgende:

[..]

Geen van deze opties, denk ik. Ik denk dat mensen afknappen op de gang van zaken bij het CDA, het is immers niet de eerste keer dat dit gebeurt. Ook het gebrek aan een duidelijke visie en het niet goed inspringen op actuele zaken zou je het CDA kunnen verwijten. Het CDA zou een optie kunne zijn voor ex GL-stemmers, ware het niet dat zij door voornoemd incident zichzelf zo te kijk hebben gezet, dat mensen die misschien het idee hadden op het CDA te stemmen nu wel twee keer na zullen denken.
[..]

Het zou wel kunnen, maar dan heeft Balkenende nog heel wat werk te verzetten.


Misschien naief van me maar Balkenende wekt wel vertrouwen bij me, ook al ben ik geen CDA-stemmer. In geen enkel opzicht vind ik hem op Brinkman of De Hoop-scheffer lijken, en dat is pure winst. Hij komt niet over als iemand met een verborgen agenda en aangezien hij politicus is wil dat dus zeggen dat hij goed kan acteren, tot nu toe...Hij heeft inderdaad heel wat werk te verzetten, ik ben dan ook heel benieuwd hoe hij zich in de aankomende discussies profileert.
Keeping an eye on the world going by my window.
pi_2082966
quote:
Op zondag 04 november 2001 16:39 schreef RaisinGirl het volgende:

[..]

De mensen die zijn afgeknapt op de standpunten van GL ten aanzien van de aanvallen zijn denk ik richting SP gegaan. GL heeft dit ook niet echt handig gedaan, vind ik. Een beetje onduidelijk, een soort middenpositie innemend die alleen maar irritatie opwekt.


Denk niet dat ze naar de SP zijn gegaan, die blijft vrij constant.
pi_2083656
hoe denken jullie trouwens dat dit schemaatje er over 20 jaar uitziet?
Ikzelf denk dat er dan twee grote partijen zijn (VVD en PvdA) die dan met wat kleinere partijtjes een coalitie kunnen vormen.
Onderzoek onder studenten heeft aangetoond dat het CDA in de toekomst hooguit op een electoraat van 5% kan rekenen. De VVD zal dan sterk groeien.
  Admin zondag 4 november 2001 @ 20:20:40 #19
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_2084572
quote:
Op zondag 04 november 2001 16:36 schreef Thelonious het volgende:
Het CDA heeft geen grote schade heeft opgelopen door de problemen tussen De Hoop-Scheffer en het CDA-bestuur en de daaropvolgende af- en aantredens.
Is dat omdat De Hoop-Scheffer zo onpopulair was, of omdat Balkenende zo'n goede, vertrouwenswekkende vervanger is?
Gaat het CDA nog winst boeken met Balkenende?
Het zou me eigenlijk niet verbazen.
Het CDA lijkt me om de een of andere reden een goed alternatief voor Groen Links, misschien dat het CDA daar stemmen vandaan kan halen.
Ik weet het niet, zou de kiezer echt geen bedenkingen hebben door deze gebeurtenissen?
Ik zou als evt. stemmer van het CDA toch wel even achter m'n oren krabben na deze gebeurtenissen hoor
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_2084634
quote:
Op zondag 04 november 2001 19:13 schreef Lynch het volgende:
hoe denken jullie trouwens dat dit schemaatje er over 20 jaar uitziet?
Ikzelf denk dat er dan twee grote partijen zijn (VVD en PvdA) die dan met wat kleinere partijtjes een coalitie kunnen vormen.
Onderzoek onder studenten heeft aangetoond dat het CDA in de toekomst hooguit op een electoraat van 5% kan rekenen. De VVD zal dan sterk groeien.
Het hangt er allemaal van af wat de heersende partijen de komende jaren gaan presteren, wat er in de rest van de wereld gebeurt. Het ziet er inderdaad naar uit dat Nederland naar een soort van twee partijen-stelsel toe gaat. Maar een partijleider met charisma kan de meest obscure partij populariteit bezorgen.
Ik heb dus geen idee wie er over twintig jaar regeert/regeren.
Keeping an eye on the world going by my window.
  zondag 4 november 2001 @ 21:06:47 #21
2764 Trainspotter
Nu mèt goedkope zonnebril
pi_2085053
quote:
Op zondag 04 november 2001 16:11 schreef zodiakk het volgende:

[..]

Hmmm zou beide kunnen, het benieuwd me eigenlijk waar die potentiele GroneLink stemmers zijn gebleven en op welke partij ze dan nu stemmen.


Kan alleen voor mezelf zeggen dat ik PvdA zal stemmen waar ik toe nu toe steeds GL heb gestemd. De redenen zijn een beetje sneu misschien: Singh Varma, het zootje bij de partij in A'dam, Rabbae die de zaken te vaak van slechts één kant bekijkt en hun houding ten aanzien van Afghanistan. Daarnaast ben ik het realisme van de PvdA steeds meer gaan waarderen, ik zal wel ouder worden ofzo .

Overigens ben ik nog wel steeds een groot fan van Femke Halsema

pi_2085070
quote:
Op zondag 04 november 2001 19:13 schreef Lynch het volgende:
hoe denken jullie trouwens dat dit schemaatje er over 20 jaar uitziet?
Ikzelf denk dat er dan twee grote partijen zijn (VVD en PvdA) die dan met wat kleinere partijtjes een coalitie kunnen vormen.
Onderzoek onder studenten heeft aangetoond dat het CDA in de toekomst hooguit op een electoraat van 5% kan rekenen. De VVD zal dan sterk groeien.
Ik weet niet goed wat je daarover kan zeggen. Had iemand van de VVD kunnen bedenken dat hij ooit met de PvdA in één kabinet had gezeten twintig jaar geleden?
  zondag 4 november 2001 @ 21:24:14 #23
2764 Trainspotter
Nu mèt goedkope zonnebril
pi_2085195
Ik had overigens gedacht dat de VVD stemmen zou verliezen aan Leefbaar Nederland. Kan alsnog natuurlijk, misschien dat D66-ers nu de VVD stemmen waardoor dit verlies wordt gecompenseerd?
pi_2085223
quote:
Op zondag 04 november 2001 21:24 schreef Trainspotter het volgende:
Ik had overigens gedacht dat de VVD stemmen zou verliezen aan Leefbaar Nederland. Kan alsnog natuurlijk, misschien dat D66-ers nu de VVD stemmen waardoor dit verlies wordt gecompenseerd?
Leefbaar Nederland heeft meer gemeen met D'66 dan de VVD met D'66, het lijkt me dus logischer dat D'66-ers overstappen naar Leefbaar Nederland ipv naar de VVD, o.a. omdat Leefbaar Nederland ook voor een vorm van het referendum is. (dit staat ook in het D'66 topic)
  zondag 4 november 2001 @ 21:33:47 #25
2764 Trainspotter
Nu mèt goedkope zonnebril
pi_2085293
quote:
Op zondag 04 november 2001 21:27 schreef Seborik het volgende:

[..]

Leefbaar Nederland heeft meer gemeen met D'66 dan de VVD met D'66, het lijkt me dus logischer dat D'66-ers overstappen naar Leefbaar Nederland ipv naar de VVD, o.a. omdat Leefbaar Nederland ook voor een vorm van het referendum is. (dit staat ook in het D'66 topic)


Ik denk eigenlijk dat de meeste mensen op LN stemmen om hun beoogde vreemdelingen- auto, en criminaliteitsbeleid. Hierin passeren ze typische VVD-punten ter rechter zijde.

Bovendien is het zo dat het feit dat Pim Fortuyn min of meer ondemocratisch naar voren is geschoven, wat volledig in strijd is met de 'ideologie' van LF, de partij geen schade heeft opgeleverd in de opiniepeilingen.

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')