quote:
Op donderdag 22 september 2005 22:18 schreef LowJoe het volgende:Jullie vergeten dat een lamp als hij koud is even meer stroom verbruikt tot dat hij op temperatuur is....
Dus een krap bemeten snelle zekering zal door klappen.Daarom in dit geval voor een trage zekering kiezen......
Er wordt zowieso al een iets zwaardere zekering aangeraden
En trouwens, een zekering hoeft echt niet zo krap mogelijk boven de te leveren stroomsterkte te liggen. De functie van een zekering is ervoor te zorgen dat de bedrading niet in brand vliegt door een te grote stroomsterkte. Wanneer er kortsluiting op treedt (weerstand is heel laag, dus er kan heel veel stroom gaan lopen) wordt de bekabeling warm. Als er genoeg stroom loopt kan de bedrading zelfs zo heet worden dat hij in brand vliegt. Aangezien bedrading ook langs brandbare delen van de auto loopt kan dit voor gevaarlijke situaties zorgen.
Een zekering is eigenlijk niets anders dan een stukje draad dat is uitgerekend om bij een bepaalde stroomsterkte op een veilige manier door te branden. In het geval van een kortsluiting zal de zekering doorbranden, waardoor er geen gesloten circuit meer is. Dit voorkomt het doorbranden van de bedrading.
Een iets hogere zekering zal geen problemen geven, mits de bedrading wel geschikt is voor de belasting die je eraan hangt. Je moet natuurlijk niet tien lampen aan een stuk bedrading verbinden dat in de auto geplaatst is voor één lamp. De bedrading is hierop niet berekend en zal dan alsnog erg warm kunnen worden.