abonnement Unibet Coolblue
pi_30787951
ik heb een gewoon html bestand gemaakt en nu wordt er gezegd dat je het !doctype tag toe moet voegen... als ik bovenaan mijn html pagina (nog boven het <html> teken nou het volgende plaats:

<!doctype html public "-//w3c//dtd html 4.01 transitional//en">

dan is het toch goed? en dat moet ik op elke pagina plaatsen toch?

en hoe handig is deze tag:

<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1">

moet je die in principe ook toevoegen (ook al heb ik ook wel gezien dat die iso charset soms utf-8 is e.d. )?

antwoorden heb ik nodig hierop omdat ik dit anders in al mijn webpagina's moet doorvoeren en het een beetje onnodig is als ik dit moet doen terwijl de gegevens verkeerd zijn (ik weet dat doctype er moet staan in principe maar weet niet of mijn waarde klopt).

alvast bedankt
pi_30788086
gooi je pagina hier door heen: http://validator.w3.org/
dan geeft ie als het goed is meteen aan wat voor doctype je nodig hebt.
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
pi_30788246
quote:
op woensdag 21 september 2005 12:49 schreef sherman het volgende:
gooi je pagina hier door heen: http://validator.w3.org/
dan geeft ie als het goed is meteen aan wat voor doctype je nodig hebt.
die had ik al gebruikt maar dan geeft hij slechts aan dat ik het doctype ontbreekt of niet goed in elkaar zet en dan keek ik bij de faq enzo en vond ik heel veel verschillende doctypes
  woensdag 21 september 2005 @ 13:01:26 #4
104583 cyberstalker
Een krachtig neen!
pi_30788417
dat klopt, er zijn meerdere doctypes.

het beste ben je af met een strict doctype:

1<!doctype html public "-//w3c//dtd html 4.0//en" "http://www.w3.org/tr/rec-html40/strict.dtd">


hierbij houden browsers zich namelijk het strakste aan de w3c standaarden, en kun je dus op de beste cross-browser ondersteuning rekenen, en ziet alles er in elke browser nagenoeg hetzelfde uit.

het stricte doctype brengt natuurlijk ook hele stricte regels met zich mee, en dat kan soms lastig zijn als je een newbie bent op het gebied van webdeveloping.

het transitional doctype, wat jij net al noemde:

1<!doctype html public "-//w3c//dtd html 4.0 transitional//en" "http://www.w3.org/tr/rec-html40/loose.dtd">


is ideaal voor de webpagina waar nog de nodige slordigheidjes in zitten, maar laat browsers ook vrijer in bepaalde zaken.
Hope for the best, prepare for the worst.
pi_30788770
quote:
op woensdag 21 september 2005 13:01 schreef cyberstalker het volgende:
dat klopt, er zijn meerdere doctypes.

het beste ben je af met een strict doctype:
[ code verwijderd ]

hierbij houden browsers zich namelijk het strakste aan de w3c standaarden, en kun je dus op de beste cross-browser ondersteuning rekenen, en ziet alles er in elke browser nagenoeg hetzelfde uit.

het stricte doctype brengt natuurlijk ook hele stricte regels met zich mee, en dat kan soms lastig zijn als je een newbie bent op het gebied van webdeveloping.

het transitional doctype, wat jij net al noemde:
[ code verwijderd ]

is ideaal voor de webpagina waar nog de nodige slordigheidjes in zitten, maar laat browsers ook vrijer in bepaalde zaken.
slordigheidjes in de vorm van typo's enzo... als mijn website door een standaard html validatie heenkomt zou dan een stricte doctype kunnen?

als je eventjes kijkt op http://gratiseuro.atspace.com en dan naar de broncode kijkt denk je dan dat ik gewoon die meer flexibele doctype moet gebruiken (en wees vrij om te zeggen als er grote fouten instaan want ik ben pas een maand serieus bezig om een goede website 'proberen' te maken).

ik ga hem hier straks ook nog een keer voor de site check doen (dat topic) dat zal nog wat worden

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-09-2005 13:15:17 ]
  woensdag 21 september 2005 @ 14:03:42 #6
104583 cyberstalker
Een krachtig neen!
pi_30790338
ok, een paar opmerkingen:

- je gebruikt frames. dat wil ik je sterk afraden. frames hebben namelijk een aantal grote nadelen, die ik hier niet allemaal zal noemen (je kunt dat allemaal op google vinden natuurlijk). hoewel ik het je sterk afraad, is de uiteindelijke keuze natuurlijk aan jou.

- mocht je besluiten toch frames te blijven gebruiken, dan zul je voor je hoofdpagina (de pagina met de frameset dingetjes) een speciaal doctype moeten gebruiken: <!doctype html public "-//w3c//dtd html 4.0 frameset//en" "http://www.w3.org/tr/rec-html40/frameset.dtd">

- veel van je tags en attributen zijn in hoofdletters. hoewel dit in html toegestaan is, is het onduidelijk, en af te raden dit te doen. in xhtml is het bijvoorbeeld niet toegestaan.

- je gebruikt tabellen voor de layout. tabellen zijn niet voor layout bedoeld. tabellen zijn puur bedoeld voor tabulaire data, en die zie ik niet op jouw site.

- je gebruikt attributen die je niet zou moeten gebruiken, zoals bgcolor voor de body tag. dat soort zaken kun je veel eenvoudiger met css regelen.
Hope for the best, prepare for the worst.
pi_30792023
quote:
op woensdag 21 september 2005 14:03 schreef cyberstalker het volgende:
ok, een paar opmerkingen:

- je gebruikt frames. dat wil ik je sterk afraden. frames hebben namelijk een aantal grote nadelen, die ik hier niet allemaal zal noemen (je kunt dat allemaal op google vinden natuurlijk). hoewel ik het je sterk afraad, is de uiteindelijke keuze natuurlijk aan jou.

- mocht je besluiten toch frames te blijven gebruiken, dan zul je voor je hoofdpagina (de pagina met de frameset dingetjes) een speciaal doctype moeten gebruiken: <!doctype html public "-//w3c//dtd html 4.0 frameset//en" "http://www.w3.org/tr/rec-html40/frameset.dtd">

- veel van je tags en attributen zijn in hoofdletters. hoewel dit in html toegestaan is, is het onduidelijk, en af te raden dit te doen. in xhtml is het bijvoorbeeld niet toegestaan.

- je gebruikt tabellen voor de layout. tabellen zijn niet voor layout bedoeld. tabellen zijn puur bedoeld voor tabulaire data, en die zie ik niet op jouw site.

- je gebruikt attributen die je niet zou moeten gebruiken, zoals bgcolor voor de body tag. dat soort zaken kun je veel eenvoudiger met css regelen.
oke bedankt

maar als ik geen frames moet gebruiken hoe kan ik dan de indeling 'netjes' maken?
hoe kan ik dan een mooie omlijning (tabelachtig iets) krijgen zonder de <table> code?

de rest kan ik zelf wel aanpassen

maar dan even terug naar de hoofdvraag : wat voor !doctype moet ik dan gebruiken voor de andere webpagina's? of hoef ik die alleen bij de index te gebruiken (de doctype code)?
  vrijdag 23 september 2005 @ 10:46:47 #8
13969 JAG
Judge Advocate General
pi_30851728
- in plaats van frames en <table>-tags kun je het beste style sheets (css) gebruiken om zaken op de juiste plaats te krijgen, er een kader omheen te zetten en allerlei andere opmaak effecten te verwezenlijken.
- doctype moet op elke html pagina staan die je maakt (of laat maken met php oid)
- <!doctype html public "-//w3c//dtd html 4.0 transitional//en"> is denk ik wel voldoende. ik denk niet dat je een strict pagina gaat maken of zelfs maar wil gaan maken. voor een frameset pagina heb je idd een andere nodig, maar we gebruiken toch geen frames meer...
There are 10 types of people in this world: those that understand binary and those that don't
pi_30858534
quote:
op vrijdag 23 september 2005 10:46 schreef jag het volgende:
- in plaats van frames en <table>-tags kun je het beste style sheets (css) gebruiken om zaken op de juiste plaats te krijgen, er een kader omheen te zetten en allerlei andere opmaak effecten te verwezenlijken.
- doctype moet op elke html pagina staan die je maakt (of laat maken met php oid)
- <!doctype html public "-//w3c//dtd html 4.0 transitional//en"> is denk ik wel voldoende. ik denk niet dat je een strict pagina gaat maken of zelfs maar wil gaan maken. voor een frameset pagina heb je idd een andere nodig, maar we gebruiken toch geen frames meer...
oke dank je. gewoon die !doctype bovenaan de <html> code plaatsen.. en dat moet wel in hoofdletters blijven (want voor xhtml moet alles in kleine letters en als ik het daar direct ook goed op af kan stemmen is dat natuurlijk mooi meegenomen...).

en nee ik gebruik geen frames meer nu, alleen nog 1 iframe. maar gebruik nog wel tabellen omdat ik van css nog niet genoeg afweet (en nu even geen zin heb om me daarin te verdiepen).

en nog een vraag als ik iets in een iframe laadt... dan moet alles tussen <head> en </head> toch weggelaten worden in het document dat ik wil laden in de pagina?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')