Ik vind dat er een goede balans moet zijn tussen kunnen stoppen wanneer je wilt en moeten doorzetten zonder steeds te laden. Dit is echter een stuk makkelijker te bereiken in spellen waar je niet te vaak dood gaat. Het leukste spel is een spel waar je continu bang bent om dood te gaan, maar het toch zelden dood gaat.
Wat ik een voorbeeld vond van hoe het niet moest, was Prince of Persia, WW. Er waren vaak plekken waarbij ik niet wist hoe ik moest springen, en dan viel ik weer dood neer. Weer quickload, en opnieuw springen, hup, weer quickload.
Wat een oplossing is, is twee verschillende saves hebben, zoals in bijvoorbeeld Fable of Zelda MM. Vooral het systeem van die tweede kan goed uitgewerkt worden, dat je grote stukken tussen savepoints hebt, met daar tussen punten waarop je kan saven, maar maar 1 keer kan laden en de volgende keer wel verder moet bij je laatste savepoint.
In spellen waar wel een quicksave in zit, is het het beste als er twee quicksave slots zijn, die afgewisseld worden, of in de spellen waarvan het mogelijk is, dat je een klein stukje terug terecht komt.