quote:
Het maximum koppel van een 440 motor uit die periode (92), ligt tussen de 3300 en 4000 rpm. Bij maximum koppel heb je het hoogste rendement en daardoor relatief het laagste brandstofverbruik. Omhoog met die toeren, dus. Daar is die motor voor gemaakt.
Waarmee je dit probleem wellicht kunt wegnemen is het toevoegen van een engine cleaner in de brandstof (additief). Comma had wel een aardige. Ik weet niet meer welke het ook alweer was (je hebt meer van dit soort toevoegmiddelen), maar ik merkte wel degelijk verbetering. Motor ging gewoon beter lopen.
Een collega heeft een iets exotischere wijze gebruikt (en werkte overigens ook). Hij liet de motor flink toeren draaien en gooide op een gegeven moment een kleine hoeveelheid remvloeistof in de inlaat. Nog nooit zo'n hoeveelheid rook uit een uitlaat zien vliegen!
Motor liep heel even slecht (2 seconden), maar daarna prima constant en zuiver. Betere prestaties en al. Het schijnt dat de toegevoegde remvloeistof aangekoekte kooldeeltjes volledig webrandt. Dit is dus de autosloperijmethode van het interne motorreinigen, maar het werkte dus wel...
Als je een motor met carb hebt, dan kan het nog zijn dat je elektronische afsluiter niet goed meer functioneert, maar mijn vermoeden ligt meer in de richting van de koolaanslag in het interne van de motor. Dat komt dus zuiver door je 'ouwewijven'-manier van rijden...
Er zijn mensen die mij platvloers vinden... Die moeten niet zo zeiken!
Taxiracing weblog