abonnement Unibet Coolblue
  maandag 19 september 2005 @ 08:34:02 #1
8372 Bastard
Persona non grata
pi_30718257
Als je je contact uitzet van je draaiende motor, maar dat hij dan nog even naschokt, als een soort naverbranding?

En houdt dat in dat hij zo heet is dat de brandstof spontaan ontbrand nog ofzo

"Pingelen" ofzoiets ?
The truth was in here.
pi_30718404
kan iid pingelen zijn......

pingelen is idd het vroegtijdig/ongewenst ontbranden van je benzine!
Uit de gouden korenaren schiep God de Twentenaren,
en uit het kaf en de resten de mensen uit het Westen
  maandag 19 september 2005 @ 08:49:22 #3
8372 Bastard
Persona non grata
pi_30718440
quote:
Op maandag 19 september 2005 08:47 schreef ThaFreak het volgende:
kan iid pingelen zijn......

pingelen is idd het vroegtijdig/ongewenst ontbranden van je benzine!
Maar ik dacht dat dat iets voor diesels was?
The truth was in here.
  maandag 19 september 2005 @ 08:50:41 #4
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_30718463
nadieselen noemen ze dat...



Pingelen doet een diesel altijd,maar bij een benzine kun je het goed horen,dit doen ze bij belasting van je motor,het kan verschillende oorzaken hebben maar meestalis het een ontstekingsprobleem.
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_30718530
quote:
Op maandag 19 september 2005 08:49 schreef Bastard het volgende:

[..]

Maar ik dacht dat dat iets voor diesels was?
bij benzinemotoren in de iets sportievere wagens kan het zijn dat de klopvastheid (de druk waarbij de benzine spontaan ontbrandt)van euro 95 te laag is, zodat de boel al ontbrandt voordat het vonkje komt... Dat is pingelen.
Je moet dan dus Euro 98 gebruiken, omdat dat een betere klopvastheid heeft.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  maandag 19 september 2005 @ 09:04:48 #6
8372 Bastard
Persona non grata
pi_30718657
Ik heb een sportieve Volvo 440 uit 92 die het dan ook heeft.
Niet altijd hoor, maar zo eens in de week toch wel.. Ik heb zitten denken om andere bougies er in te gooien, omdat die misschien te vet zijn ofzo.. maar of dat helpt
The truth was in here.
  maandag 19 september 2005 @ 09:06:42 #7
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_30718684
quote:
Op maandag 19 september 2005 09:04 schreef Bastard het volgende:
Ik heb een sportieve Volvo 440 uit 92 die het dan ook heeft.
Niet altijd hoor, maar zo eens in de week toch wel.. Ik heb zitten denken om andere bougies er in te gooien, omdat die misschien te vet zijn ofzo.. maar of dat helpt
Denk van niet, maar oude bougies horen toch in de afvalbak.

Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
  maandag 19 september 2005 @ 14:26:09 #8
8372 Bastard
Persona non grata
pi_30725937
Weinig monteurs hier op het forum dus
The truth was in here.
  maandag 19 september 2005 @ 14:49:36 #9
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_30726542
quote:
Op maandag 19 september 2005 14:26 schreef Bastard het volgende:
Weinig monteurs hier op het forum dus
Wel iemand met dizlektsie...

antwoord is al lang gegeven, ik ben geen papegaai..
quote:
Op maandag 19 september 2005 08:50 schreef Herr.Flick het volgende:
nadieselen noemen ze dat...

Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
  maandag 19 september 2005 @ 15:36:44 #10
8372 Bastard
Persona non grata
pi_30727809
quote:
Op maandag 19 september 2005 14:49 schreef Herr.Flick het volgende:

[..]

Wel iemand met dizlektsie...

antwoord is al lang gegeven, ik ben geen papegaai..
[..]
Ja.. nadieselen ja.. bij een benzinemotor.

Wat kan je er aan doen?.. das misschien duidelijker?
The truth was in here.
pi_30728086
quote:
Op maandag 19 september 2005 15:36 schreef Bastard het volgende:

[..]

Ja.. nadieselen ja.. bij een benzinemotor.

Wat kan je er aan doen?.. das misschien duidelijker?
brandstof tanken met een hoger octaangehalte, lijkt me dan... (dus betere klopvastheid, waardoor het niet spontaan verbrandt door de compressie van de motor, zoals dit bij een diesel gebeurt)
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  maandag 19 september 2005 @ 15:51:49 #12
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_30728264
quote:
Op maandag 19 september 2005 15:36 schreef Bastard het volgende:

[..]

Ja.. nadieselen ja.. bij een benzinemotor.

Wat kan je er aan doen?.. das misschien duidelijker?
Zeg ,

Wat jij hebt is zelfontbranding van benzine. En gezien dieselmotor een zelfontbrandingsmotor is komt daar de term 'dieselen' vandaan.

Dus het is wél (na)dieselen wat je motor doet.

Even googlen leverde mij de volgende antwoorden (oorzaken)op:

nadieselen kan duiden op wat aanslag op je cilinderwand. Remedie: ff goed in de toeren zodat het schoonbrand.
Andere oorzaken:
1 Motor wordt te warm - kontroleer het koelsysteem.
2 Bougies worden te heet - verkeerde of slechte bougies vervangen iendien nodig.
3 Te veel koolaanslag in de verbrandingsruimte.
4 Verkeerde benzine?
5 stationair mengsel is niet goed afgesteld (te arm of te rijk) - stationair toerental en het CO percentage afstellen.
  maandag 19 september 2005 @ 16:10:39 #13
8372 Bastard
Persona non grata
pi_30728895
Hum, zo te zien een combinatie van 1, 2, 3, en 5 dan..

Ok, slotje dan maar.
The truth was in here.
  maandag 19 september 2005 @ 16:13:36 #14
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_30728992
quote:
Op maandag 19 september 2005 16:10 schreef Bastard het volgende:
Hum, zo te zien een combinatie van 1, 2, 3, en 5 dan..

Ok, slotje dan maar.
Weet je de oorzaak van je probleem nu al dan?


En waarom een slotje?
Als we hem open houden dan heeft iemand anders er misschien nog wat aan.

Of kunnen we hem volgend jaar nutteloos kicken
  maandag 19 september 2005 @ 16:16:46 #15
8372 Bastard
Persona non grata
pi_30729107
quote:
Op maandag 19 september 2005 16:13 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

Waarom een slotje?
Als we hem open houden dan heeft iemand anders er misschien nog wat aan.
Weet je de oorzaak van je probleem nu al dan?


Of kunnen we hem volgend jaar nutteloos kicken
Ja ik gok dat mijn motor te warm word door het file rijden, waardoor de bougies te heet worden. AAngezien ik niet boven de 3000 toeren wil uitkomen met de motor zal er wel last zijn van koolaanslag in de cilinder, bijna 2 ton op de teller ga je niet lopen trappen met de motor.
En aangezien de uitlaat lek is en hij niet meer mooi stationair draait daardoor zal het mengsel ook wel niet in de juiste verhouding staan.
The truth was in here.
  maandag 19 september 2005 @ 16:17:57 #16
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_30729159
Hahaha

Tijd voor een andere auto lijkt me
  maandag 19 september 2005 @ 16:29:58 #17
8372 Bastard
Persona non grata
pi_30729625
Aniways, misschien handig om de TT te veranderen naar "het begrip dieselen"
The truth was in here.
  maandag 19 september 2005 @ 16:48:07 #18
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_30730348
quote:
Op maandag 19 september 2005 16:16 schreef Bastard het volgende:

[..]

Ja ik gok dat mijn motor te warm word door het file rijden, waardoor de bougies te heet worden. AAngezien ik niet boven de 3000 toeren wil uitkomen met de motor zal er wel last zijn van koolaanslag in de cilinder, bijna 2 ton op de teller ga je niet lopen trappen met de motor.
En aangezien de uitlaat lek is en hij niet meer mooi stationair draait daardoor zal het mengsel ook wel niet in de juiste verhouding staan.
Als de motor warm is kan je best boven 3000 tpm komen hoor

Gaat heus niet uitelkaar klappen ofzo
  maandag 19 september 2005 @ 16:57:58 #20
8372 Bastard
Persona non grata
pi_30730542
quote:
Op maandag 19 september 2005 16:52 schreef yup het volgende:

[..]

Als de motor warm is kan je best boven 3000 tpm komen hoor

Gaat heus niet uitelkaar klappen ofzo
Ja klopt, maar waarom harder laten werken als nodig is?
Ik doe het heel af en toe bij inhalen ofzo wel.. maar verder laat ik m liever met rust.
The truth was in here.
pi_30730707
Af en toe een beetje laten werken kan ook niet verkeerd zijn, brandt de boel een beetje schoon van binnen.
  maandag 19 september 2005 @ 17:09:43 #22
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_30730885
quote:
Op maandag 19 september 2005 17:03 schreef j0ep het volgende:
Af en toe een beetje laten werken kan ook niet verkeerd zijn, brandt de boel een beetje schoon van binnen.
Dat is beter als het blok vol sludge laten komen door langzaam te rijden, ongeascht de km stand of het type motor.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  maandag 19 september 2005 @ 18:57:39 #23
8372 Bastard
Persona non grata
pi_30734090
Daarnaast slurpt ie dan ook 2x zoveel he
The truth was in here.
pi_30734710
Vergelijk het met het menselijk lichaam, waarom gaan sporten en bewegen als je ook met je luie reet voor de tv kan hangen is veel beter voor je (y)

Dat ben jij nu dus met je auto aan het doen
  maandag 19 september 2005 @ 19:42:55 #25
8372 Bastard
Persona non grata
pi_30735545
Iemand van 70 jaar is blij dat ie voor de tv kan hangen en niet meer hoeft te rennen
The truth was in here.
  maandag 19 september 2005 @ 23:54:31 #26
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_30745062
quote:
Op maandag 19 september 2005 19:42 schreef Bastard het volgende:
Iemand van 70 jaar is blij dat ie voor de tv kan hangen en niet meer hoeft te rennen
heb jij een t-ford
pi_30746686
Volgens mij kan een diesel ook doordraaien als je er veel te veel olie in doet.

Enige remedie tegen dit is de auto in een veel te hoog versnelling gooien (5 dus ofzo) en daarna koppeling schieten of de luchtinlaat blokkeren...

Van de E30 diesels herinner ik me dat je een aparte knop ofzo in de motorruimte had om de motor uit te zetten... Zat op het lucht aanzuig buis of luchtmassa meter of whatever (moet effe in de handleiding kijken daarvoor).
  dinsdag 20 september 2005 @ 07:49:28 #28
8372 Bastard
Persona non grata
pi_30748708
quote:
Op maandag 19 september 2005 23:54 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

heb jij een t-ford
Ja!
The truth was in here.
  dinsdag 20 september 2005 @ 08:44:41 #29
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_30749183
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 01:03 schreef yup het volgende:
Volgens mij kan een diesel ook doordraaien als je er veel te veel olie in doet.

Enige remedie tegen dit is de auto in een veel te hoog versnelling gooien (5 dus ofzo) en daarna koppeling schieten of de luchtinlaat blokkeren...

Van de E30 diesels herinner ik me dat je een aparte knop ofzo in de motorruimte had om de motor uit te zetten... Zat op het lucht aanzuig buis of luchtmassa meter of whatever (moet effe in de handleiding kijken daarvoor).
yup

Lees nou eens het topic voor je gaat blaten man.
het gaat helemaal niet over diesels
  dinsdag 20 september 2005 @ 09:58:28 #30
78308 Taxi
Op slicks, geen voorrijkosten.
pi_30750452
quote:
Op maandag 19 september 2005 18:57 schreef Bastard het volgende:
Daarnaast slurpt ie dan ook 2x zoveel he
Het maximum koppel van een 440 motor uit die periode (92), ligt tussen de 3300 en 4000 rpm. Bij maximum koppel heb je het hoogste rendement en daardoor relatief het laagste brandstofverbruik. Omhoog met die toeren, dus. Daar is die motor voor gemaakt.

Waarmee je dit probleem wellicht kunt wegnemen is het toevoegen van een engine cleaner in de brandstof (additief). Comma had wel een aardige. Ik weet niet meer welke het ook alweer was (je hebt meer van dit soort toevoegmiddelen), maar ik merkte wel degelijk verbetering. Motor ging gewoon beter lopen.

Een collega heeft een iets exotischere wijze gebruikt (en werkte overigens ook). Hij liet de motor flink toeren draaien en gooide op een gegeven moment een kleine hoeveelheid remvloeistof in de inlaat. Nog nooit zo'n hoeveelheid rook uit een uitlaat zien vliegen! Motor liep heel even slecht (2 seconden), maar daarna prima constant en zuiver. Betere prestaties en al. Het schijnt dat de toegevoegde remvloeistof aangekoekte kooldeeltjes volledig webrandt. Dit is dus de autosloperijmethode van het interne motorreinigen, maar het werkte dus wel...

Als je een motor met carb hebt, dan kan het nog zijn dat je elektronische afsluiter niet goed meer functioneert, maar mijn vermoeden ligt meer in de richting van de koolaanslag in het interne van de motor. Dat komt dus zuiver door je 'ouwewijven'-manier van rijden...
Er zijn mensen die mij platvloers vinden... Die moeten niet zo zeiken!
Taxiracing weblog
  dinsdag 20 september 2005 @ 10:10:14 #31
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_30750696
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 01:03 schreef yup het volgende:
Volgens mij kan een diesel ook doordraaien als je er veel te veel olie in doet.

Enige remedie tegen dit is de auto in een veel te hoog versnelling gooien (5 dus ofzo) en daarna koppeling schieten of de luchtinlaat blokkeren...

Van de E30 diesels herinner ik me dat je een aparte knop ofzo in de motorruimte had om de motor uit te zetten... Zat op het lucht aanzuig buis of luchtmassa meter of whatever (moet effe in de handleiding kijken daarvoor).
nee
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')