abonnement Unibet Coolblue
pi_30657490
Als je in het bezit bent van een auto en er ook nog eens aan sleutelt ben je vast wel bekend met die (kleine) tegenslagen. Van boutjes overhouden tot verkeerd bestelde/geleverde onderdelen, van uren aanpassen zonder resultaat tot stom ongeluk.
Natuurlijk is het werken met auto's een leerproces op elk vlak maar soms ...

Hier kan je zulke baalmomenten kwijt. Graag met zoveel mogelijk detail zodat een ander er een beetje van kan leren. Ik begin wel:

Onlangs reden mijn Sol en ikzelf op de snelweg van Tilburg op weg naar Den Haag.
Ik reed al (zeer bewust) 8 jaar met deze koppeling en in totaal was íe 10 jaar oud. Slijtage viel erg mee maar hij was wel aan vervanging toe (130k km). Helaas... nog geen 5 km van Tilburg begaf een veer van de drukgroep het en was het "dag" met de koppeling. Als je dan toch al 120 rijdt en ineens je auto niet meer in de versnelling kunt krijgen breekt de stress uit.

Uiteindelijk is het me gelukt om in z'n 5 en in één streep naar huis te rijden (fijne van Hondaatjes: 50 in z'n 5 = geen probleem). Maar één stoplicht tegen en dat was opgelost (gezien ik de bak niet meer kon ontkoppelen) door de motor uit te zetten, in z'n 2 te zetten en bij groen licht starten (gekoppeld starten = rijden!).

Nu is er gisteren een nieuwe koppelingsplaat, drukgroep, druklager, licht vliegwiel en koplager ingezet... Ik helemaal blij de auto ophalen, wil wegrijden en ... geen 2de versnelling. Blijkt dat tijdens het snelweg-verhaal ook de sync-mesh van 1-2 kaduuk is gegaan. Voor mij betekent dit dus WEER de bak eraf laten halen (5 uur á ¤50,-) + bakrevisie (2 uur) + onderdelen zoals sync-mesh (¤200).

Lichterlijk kut dus.


Maar goed.... jullie beurt.
Calm down, please!
pi_30657681
Bij de manta, die stond erg laag toen ik hem kocht, ik wilde andere velgen, en wist niet of die gingen passen, dus originele veren gehaald ergens, dacht ik dan......
zaten ze eronder samen met de velgen --> 4x4 stand, maar dan ook echt bigfoot style.
verlagingsset besteld 4cm verlaging --> achter nog te hoog, voor veels te laag en liepen de banden aan (15" maar dus echt fout!)
Nieuwe set gekregen, voor staat ie wat hoger, maar nog steeds lager als achter, ziet er niet uit.
na een hoop ergernis en frustratie in een boze bui de krik eronder en achterveren zelf aangepast zodat ze es op een normale hoogte zijn.

Het is vooral de tijd die erin gaat zitten, fulltime werken en geen garage hebben sucks. de kosten vielen mee, maar dit is pas een van de verhalen, ik ga het niet eens over mijn uitlaat hebben die ik op het laatst uit ellende maar bij EPS heb laten maken omdat hij in het goedkopere circuit maar niet goed luchtdicht te krijgen was.

Maar als het dan uiteindelijk helemaal in orde is heb ik wel echt zo'n gevoel van "zo, dat is toch maar weer gefixt" en kan het genieten weer beginnen

en de goede les: ookal is het wat duurder, doe het maar meteen goed
And then there were syntax-errors
  zaterdag 17 september 2005 @ 10:49:18 #3
51063 Son-Of-A-Gun
Legendary Queens gangster
pi_30658199
Ik heb mijn starlet nu net 1,5 jaar ofzo, maar het enige wat ik ernog mee gehad is een x 1,5 liter olie (10w40) erop doen, zekering vervangen en de accu was een x leeg omdat de radio nog aanstond, voor de rest heeft ie kleine beurt gehad voor de zomer, sindsdien nog geen onderhoud aan gedaan (wagentje is 13 jaar jong )

Niet echt baalmomenten, alleen met de radio
Jimmy "The Gent" Conway: "You have four minutes to live, whattaya wanna do? You don't do what you're supposed to do, I'm gonna lock your kid in a fucking refrigerator."
pi_30658266
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 10:49 schreef Son-Of-A-Gun het volgende:
Ik heb mijn starlet nu net 1,5 jaar ofzo, maar het enige wat ik ernog mee gehad is een x 1,5 liter olie (10w40) erop doen, zekering vervangen en de accu was een x leeg omdat de radio nog aanstond, voor de rest heeft ie kleine beurt gehad voor de zomer, sindsdien nog geen onderhoud aan gedaan (wagentje is 13 jaar jong )
Dan mis jij de bedoeling van dit topic denk ik een beetje. Niet alleen heb je geen probleempjes met je auto maar je doet er verder niets aan dan standaard onderhoud.
Calm down, please!
  zaterdag 17 september 2005 @ 10:53:21 #5
51063 Son-Of-A-Gun
Legendary Queens gangster
pi_30658306
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 10:51 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Dan mis jij de bedoeling van dit topic denk ik een beetje. Niet alleen heb je geen probleempjes met je auto maar je doet er verder niets aan dan standaard onderhoud.
laat de mod maar langskomen en de boel schoonvegen
Jimmy "The Gent" Conway: "You have four minutes to live, whattaya wanna do? You don't do what you're supposed to do, I'm gonna lock your kid in a fucking refrigerator."
pi_30658439
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 10:53 schreef Son-Of-A-Gun het volgende:

[..]

laat de mod maar langskomen en de boel schoonvegen
snie nodig, toch Maar bot (back on topic)


Eén van mijn dommere fouten met een auto was trouwens toch wel het niet checken of de centreerring van m'n (voor!)velg goed zat (bandje wisselen met regen langs snelweg). Dat is niet alleen niet zo goed voor het stuurgedrag (want het wiel zit er scheef op) maar die centreerringen worden vaak alleen met de velg geleverd en zijn niet zomaar even op te halen. Want ALS ie scheef zit en je draait het wiel aan dan is het plastic centreerringetje zo weg.

Dit gaat trouwens niet op voor mensen met stalen velgen.
Calm down, please!
pi_30660771
ik dacht een tijd terug om de verderlerkap en rotor te vervangen,simpel klusje omdat de verdelerkap met maar 3 boutjes vastzat,breken verdomme 2 van de 3 boutjes af in de behuizing van het metalen deel
opgelost door het metalen deel waar de bobine inzit van de nokkenas af te bouten en die kleine boutjes uit de boren,dus kon ik er wat langere messing boutjes doorheen doen en vastmaken met aan de achterkant moertjes

wil ik die rotor losdraaien,zat dit schroefje ook vast,zo vast dat 2 volwassen mannen zelfs met al hun kracht het nog niet gedaan kregen,het schroefje zit in de as dus wil je schroevendraaier snel wegschieten.
toen werd ik kwaad en heb ik met een grote waterpomptang de platicen rotor afgebroken en kon ik de tang op dat schroefje zetten,geluukig brak deze niet af

resultaat,een normaal onderhoudsklusje wat 10min. duurt duurde nu 3 uur met veel gekanker tussendoor.

en met de bougiekabels ook niet veel sucses,1 kabel was tekort terwijl het een speciaal besteld setje was,kon ik weer terug naar de autohandel
ik kan je niet horen bert,ik heb een banaan in mijn oor.
  zaterdag 17 september 2005 @ 12:35:09 #8
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_30661101
Middag lang pielen om de nwe. uitlaat aan het spruitstuk te schroeven van een 1972 Alfa GTV.
Steeksleutels/ringsleutels/doppenset met diverse verlengstukken nodig om uiteindelijk de boel vast te krijgen. Hehe eindelijk klaar; bebloede knokkels, vellen aan je ellebogen.

ff starten: raar geluidje, lekt een uitlaatspruitstuk bij het blok, moet er een nwe draadeind in het blok.
Ben eerst al weer 2 uur bezig geweest om die stink uitlaat weer los te krijgen
En daarna moest ie natuurlijk weer gemonteerd worden.


Ander avontuur; moeilijk verkrijgbaar verbindingsschakeltje van distributieketting van een 1953 1900 C Sprint Coupé onderin de kettingkast/carter laten donderen. 2 dagen met zo'n grijpveer in het carter lopen zoeken, ook nog magneet aan touwtje erin laten vallen. Dat was een goed weekend.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_30661274
Ooit vroeger met mijn toenmalige 2cv eens een afgebroken koelfan gehad. 2cv rijders weten dat je, wegens luchtkoeling, je fan op de krukas gemonteerd hebt zitten, voor het motorblok in een soort gammel windtunneltje. Het plastic deel van de fan was van z'n metalen achterkant afgebroken, en daardoor was er onbalans ontstaan en vloog de riem van de dynamo er ook af. Gevolg: Motor liep niet meer lekker, accu laadde niet meer op en de boel werd heet.

Na veel moeite de auto thuis gekregen (150 km slepen). Geprobeerd de achterkant van de fan los te maken op de gewone manier, pijpsleutel er in, bout los (zat redelijk vast), en vlak voor de bout los is een paar gepaste tikjes om de 120 graden tegen de pijpsleutel. Boutje er uit, achterkant fan nog steeds vast.
Volgende stap was met een poelietrekker aan het werk. Kleinste trekker kwam er niet omheen. Grootste wel, maar die was te sterk voor het metaal van de fan, die trok de hele boel krom. Uiteindelijk met gepast grof geweld de fan losgekregen. Waarom die fan in de eerste plaats stuk is gegaan ben ik nooit te weten gekomen.

Bij de montage van de nieuwe fan eerst ook maar ff de contactpuntjes en de condensator vervangen, en een nieuwe fan er op.

Al met al een lekker middagje sleutelen...

De volgende keer zal ik misschien wel eens vertellen wat je niet moet doen tijdens de montage van schokdempers op een 2cv, met een waterpomptang. Een hint in die richting is: je vingers tussen de poten van de tang houden als je de schokdemper er op duwt... (ehh, dat is het hele verhaal eigenlijk, volgende keer een ander verhaal dan...)
Lokatie Maastricht Borgharen --> De atmosfeer staat op ontploffen
pi_30661829
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 12:35 schreef Hyperdude het volgende:
Ander avontuur; moeilijk verkrijgbaar verbindingsschakeltje van distributieketting van een 1953 1900 C Sprint Coupé onderin de kettingkast/carter laten donderen. 2 dagen met zo'n grijpveer in het carter lopen zoeken, ook nog magneet aan touwtje erin laten vallen. Dat was een goed weekend.
ik ken dat ... was een ander onderdeeltje maar eindigde in olie aftappen en carterpan losschroeven
Calm down, please!
  zaterdag 17 september 2005 @ 13:10:34 #11
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_30661981
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 13:04 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

..carterpan losschroeven
Dan moest het hele blok eruit, of tenminste een halve meter omhoog
Maar uiteindelijk wel gelukt met die grijper.

Een andere gouwe ouwe is de olie uit versnellingsbak of differentieel laten lopen en er dan achterkomen dat de vulplug NIET los te krijgen is. Weer die fijne combi van aluminium met stalen pluggen/schroeven
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_30662214
oja ... twee nieuwe vulpluggen ... was ik vergeten in de openingspost. Gelukkig niet zo duur. Als je het geluk hebt dat je een brug tot beschikking hebt is het niet zo'n probleem... maar zonder? ...

toch al niet leuk om boven je hoofd te werken aan een auto. Lassen is m'n favoriet wat dat betreft. Ik ben wel eens een goed stuk van m'n (toen toch al te lange) afro kwijtgeraakt terwijl ik boven m'n hoofd aan het lassen was. Geen pijn maar wel schrikken en effe voor lul lopen.
Calm down, please!
pi_30663666
Half jaar lang aan een Crossauto gewerkt, Kadett GSI 2.0 8V. vele avonden inzitten, motor der in motor der uit etc.
na een half jaar eindelijk de cross, staan aan de start helemaal in spanning, rij half rondje wordt ik er uit gedrukt. via de greppel in de wal. Kut denk ik, volgende manch beter. auto naar de plek gesleept. Ooh, valt mee dacht ik. alleen de steekas der maar uit, nohja je kent het wel, de hele procedure. past de steekas in 1 keer niet meer?! blijkt dat de klapper de ophangpunten van de draagarm 10 cm naar binnen heeft gedrukt... is geen helpen meer aan en kan hem naar de sloop brengen
pi_30664949
eh ... nieuwe draagarm of montagepunten opnieuw laten lassen? of is dat het niet waard?
Calm down, please!
pi_30666632
Heb vorige week mijn hand opgen gehaald omdat de bouten van mijn hitteschild toch wel heel erg vast zaten.

Dan trek je aan de sleutel en dan weet je dat als hij los schiet hij er ergens idioot hard langs gaan schuren

Maat van mij zag later nog een stuk vel hangen onder de auto
pi_30666815
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 16:02 schreef 1299 het volgende:
Heb vorige week mijn hand opgen gehaald omdat de bouten van mijn hitteschild toch wel heel erg vast zaten.

Dan trek je aan de sleutel en dan weet je dat als hij los schiet hij er ergens idioot hard langs gaan schuren

Maat van mij zag later nog een stuk vel hangen onder de auto
lekker BBQ luchtje tijdens het rijden

minder man... mijn handen zien er inmiddels ook al uit als gatenkaas maar zo erg dat m'n auto mijn huid overnam heb ik het nog niet gehad.
Calm down, please!
pi_30674215
Ha leuk topic! Ik heb ook al flink wat heengekloot zo de afgelopen tijd.

  • Noodvergrendeling van de motorkap was beetje roestig. op een dooie zondagmiddag het zaakje gedemonteerd en mooi geschuurd en zwart gespoten. Na het drogen alles weer teruggemonteerd. Blijk ik het plastic palletje verkeerd om gedaan te hebben. Terwijl ik de kap dichtdruk hoor ik krrkrkgkk. Daar kon ik weer bezoekje brengen aan de dealer om zo'n nieuw palletje te bestellen. (15 euro + hoop gescheld)

  • Goed voorbereid op vakantie gaan met de auto voorkomt een hoop narigheid onderweg. Dus had ik ook een kannetje koelvloeistof meegenomen. Deze heb ik er alleen nooit meer uitgehaald en ik vroeg me gister ineens af hoe het kon dat deze mooie kan van 6 liter ineens nog maar 6 druppels Kuhlflussigkeit bevatte. Waar kan dat toch zijn??? Hja daar dreven mn reservewiel+krik en andere tools dus in. (3 kwartier werk, nat pak, veel gescheld + lachende vader: "ik had t je nog gezegd!")

  • Remslangen vervangen... die moer (volgens mij issie van messing) zat dus echt gruwelijk vast. De speciale steeksleutel daarvoor (die dus meer een ringsleutel is met een hele kleine opening om je remleiding doorheen te halen) kende ik nog niet. Dus vol goede moed de griptang erop gejenkt ..KROENGK! Moer in 1x zo glad als babybilletjes. Bij de volgende poging de griptang met een andere griptang vastgezet en de moer werd dus ovaal! Toen was het zo gefixt. (1,5 uur, veel gevloek & verrotte broek van remvloeistof)

  • Ijverig alle kapotte dashboardlampjes vervangen. Er waren diverse lampjes in schakelaars kapot. Dus daar draaien we even nieuwe steeklampjes in. Niet dus... Die zitten gesoldeerd. Ok, naar de dealer. Nieuwe lampjes halen en de wattages vragen. Nee meneer die kunt u echt niet vervangen dan moet u de complete schakelaar vervangen a 30 euro. Oh dan, er zijn er maar 5 kapot...
    Deze jongen ging solderen... dat begrijp je wel. Voor 5 euro lampjes gehaald (genoeg voor 3 auto's) en de bout ter hand genomen. Dat gaat heel aardig. Zo gepiept.
    Waarom, en dat gebeurd a-l-t-i-j-d, moet de laatste weer tegen werken. De schakelaar wil niet uit elkaar terwijl de vorige vier dat zonder problemen deden. De hele handel breekt in 2'en. Dus ik naar de sloop om een nieuwe te halen.
    Je kunt op zo'n moment niet terug naar de dealer he.... Zie je de kop van de magazijnman daar al... Toch maar niet solderen m'neer? (halve zaterdag, wederom veel gekenker, 60km en ¤25,- verder)


    Maar toch blijft t leuk! een beetje met je auto prutsen.
    (meestal gaat t gewoon goed en das dus niet voor dit topic)
  • pi_30686853
    Da's al lang geleden eigenlijk. Brommertijd voor me. 16 jaar geleden.

    Mezelf een grotere cylinderkit gekocht voor mijn brommer. Een MBK. Haal het blokje er van onder en beging de 4 moeren van de draadeinden te halen, moer 2, tak, dat draadeind af , net aan de carter.Moer 4 van het zelfde.
    Ok,geen tang op te krijgen, lostikken met een doorslag en hamer lukte ook al niet. Dan maar proberen uit te boren. Lukt niet, een boor 5 is te buigzaam en liep eerder in het aluminium dan in het tapeind. Heel het blokje uit elkaar gegooit. Naar school, de freesbank in en de gaten mooi proberen uit te frezen. Eerste lukt perfect, 2de, breekt er een stuk uit het karter. Veel gevloek en getier later proberen dat karter op te lassen. Onlasbare brollegering, soort van Zamak. Dat karterdeel om zeep.
    De keuzes, nieuw karterdeel kopen, 2de hands proberen te vinden of de maniakale oplossing, zelf eentje frezen. Uiteindelijk heb ik 2 dingen gedaan. 2de hands karter gescoort en brommer in elkaar geschroefd met orginele cylinder, maar ondertussen de uiteenliggende karter opgemeten en uitgetekend. Met dat als uitgangspunt heb ik een nieuw karter gefreesd ,met een grotere inlaat voor de carburator en reedvalves en vergrote spoelpoorten. Ook in 1 keer voorzien om een hogere karterdruk op te kunnen bouwen en grotere lagers te kunnen monteren.

    Maar een klusje van 2 -3 uur -zelfs met pech heeft me hier 3 dagen gekost. En dan was het nog niet gedaan eigenlijk.
    Love, nothing more than sugarcoated hate
      zondag 18 september 2005 @ 08:52:02 #19
    70357 Hyperdude
    #MakeLanciaGreatAgain
    pi_30688320
    quote:
    Op zondag 18 september 2005 02:41 schreef Blackheart het volgende:
    Da's al lang geleden eigenlijk. Brommertijd voor me. 16 jaar geleden.

    Maar een klusje van 2 -3 uur -zelfs met pech heeft me hier 3 dagen gekost. En dan was het nog niet gedaan eigenlijk.
    Brommers

    Trouwens toen ik 7 of 8 jaar oud was tijdens eerste keer zelf fietsje maken (luie pa dus zelf aan de slag ) ook al moer plus deel crankspie gaargedraaid; goed begin van je sleutelcarriere.
    Mijn kleine zusje liep jaren later nog te zeuren over die rotfiets met gare trappers

    Wat een baggerkwaliteit bouten en moeren zat er op die fietsen en brommers.
    How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
    pi_30689395
    Nieuwe remschijven hebben en dan nieuwe blokken bestellen en die kut zaak levert de verkeerde.
    Liefde is niet blind, het is achterlijk
      zondag 18 september 2005 @ 12:02:40 #21
    42136 Herr.Flick
    De triangeljosti!
    pi_30690950
    Hmmm.... dan word dit topic echt te langdradig als ik al m'n baalmomenten hier op moet gaan schrijven...

    De 1e :

    Ascona A, motor verwisselen:

    Ik had een ascona A 1600N, en de motor liep regelmatig vast,deze was echt supergaar.Ik een motor gekocht op de sloop, een rekord 1900N motor, deze moest in m'n A ascona.Je moet dan eerst de carterpan ombouwen samen met de aanzuigbuis en de peilstok,dit allemaal gedaan,motortje erin.

    Motor starten.... NIX ,zat GVD die motor vast

    Motor er weer uit,andere motor gekregen(weer een rekordmotor,dus weer ombouwen), motor erin....

    Lager eruit.... (AAAAAHHHHHRRGGGG )

    Motor d'r uit, terug naar de sloop, en er was nét een goedlopende 1900 acona B automaat binnen gekomen.Deze motor dus meegekregen, motor erin gelegd(deze keer dus niets ombouwen!! )

    Start start start.... Vrrrrrroooeeeemmmmm...... rammel rammel rammel...

    Heb ik het vliegwiel wel omgezet, maar ben ik GVD een toplagertje vergeten te monteren in de krukas, een automaat heeft die dus geen....

    Bak eraf, toplager erin, bak erop en * Herr.Flick kon rijden!!!

    na 3 maanden was het blok weer naar de kloten...

    Herr.Flick
    4844 4479 7710 3249
    pi_30692573
    Brommer met gewichten en vario gekloot.

    Zet vario vast knallen maar. 2 km van huis hoorde ik een ratelend/zagend geluid.

    Helemaal allerlei ziektes toewensen die brommer, en thuis gekomen effe eruit gehaald. Wat ziet me oog is die fucking half poulie van de vario er gewoon afgelopen. Niet strak genoeg aangedraait dus Nog geluk gehad dat niks beschadigt was.
      zondag 18 september 2005 @ 13:17:26 #23
    70357 Hyperdude
    #MakeLanciaGreatAgain
    pi_30693077
    quote:
    Op zondag 18 september 2005 12:02 schreef Herr.Flick het volgende:


    Ascona A, motor verwisselen:

    Ik had een ascona A 1600N, en de motor liep regelmatig vast,

    Motor starten.... NIX ,zat GVD die motor vast

    Lager eruit.... (AAAAAHHHHHRRGGGG )


    na 3 maanden was het blok weer naar de kloten...

    Goeie blokkies daar bij Opel
    How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
    pi_30693240
    Hey geen fout woord over die Opel blokkies.

    Me pa heeft 2 Record 1900jes gehad. Uiteraard RWD nigga
    pi_30693480
    quote:
    Op zondag 18 september 2005 12:02 schreef Herr.Flick het volgende:
    Hmmm.... dan word dit topic echt te langdradig als ik al m'n baalmomenten hier op moet gaan schrijven...

    De 1e :

    knip

    na 3 maanden was het blok weer naar de kloten...

    En dat was de eerste? Teeering! Dat jij auto's niet helemaal hebt afgezworen, man!
    Calm down, please!
      zondag 18 september 2005 @ 13:29:17 #26
    42136 Herr.Flick
    De triangeljosti!
    pi_30693481
    quote:
    Op zondag 18 september 2005 13:17 schreef Hyperdude het volgende:

    [..]

    Goeie blokkies daar bij Opel
    Ach,dat was vroegah... weinig geld en dan op het kamp een motor kopen,je snapt hem al, ieder blok wat daar ligt word omschreven als zijnde "goed".Maarja, wat wil je voor 75,- guldens....

    quote:
    Op zondag 18 september 2005 13:29 schreef Googolplexian het volgende:

    [..]

    En dat was de eerste? Teeering! Dat jij auto's niet helemaal hebt afgezworen, man!
    Jeugdsentiment!
    Herr.Flick
    4844 4479 7710 3249
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')