abonnement Unibet Coolblue
pi_30607975
mijn vraag: hoe maken jullie meestal een site wanneer jullie deze zowel 'mooi' eruit willen laten zien voor computers met een resolutie van 800 bij 600 en 1024 bij 768?

ik werk namelijk met 3 frames en het is me uiteindelijk gelukt maar dit was allemaal slechts uitproberen waarna het op den duur goed samenviel op beide resoluties... bij de resolutie van 1024 bij 768 zie je nu alles van de site en bij de resolutie van 800 bij 600 mis je een klein onderdeeltje wat ik speciaal heb geplaatst omdat mijn website er bij deze resolutie zonder dat stuk (toch wel 50 pixels breedt) helemaal niet mooi uit zou zien..

bij de resolutie van 800 laat hij dat stuk weg waardoor het linkerframe alsnog precies aansluit op het rechterframe (en gebruik ook een bovenframe maar daar geen problemen mee gehad).

is mijn manier van proberen echt verkeerd en zijn er manieren waarop je website gemakkelijk voor deze 2 resoluties geschikt gemaakt kan worden? want wat ik nu heb gedaan is gewoon wat gokwerk waarbij ik langzamerhand steeds dichter bij de goede verhouding en goede achtergrondafbeelding groottes kwam...

sorry als ik onduidelijk ben maar ik kan het niet beter uitleggen (en kan mijn site ook niet uploaden want de webserver www.atspace.com ligt tijdelijk plat waar ik dus gebruik van maak).

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-09-2005 17:39:18 ]
pi_30608197
wat ik eigenlijk altijd doe is relatief de grootte aangeven in plaats van absoluut.

overigens, ik gebruik dan ook meestal geen frames omdat ik ze erg lastig vind maar een iframe (wordt tegenwoordig door de meeste browsers wel ondersteund, behalve opera)

ah ja, en zoals babba al zegt, tabellen zijn ideaal!
pi_30608207
ik gebruik altijd tabellen, die blijven of even groot of rekken mee met de resolutie
pi_30608273
je noemt zelf je probleem al, namelijk frames. frames zijn ruk en outdated.
probeer eens om met behulp van css divs netjes te positioneren ofzo
Knip het topic af bij de stippellijn.
---------------------->8-------------------------------------->8--------------------------------------->8-------------------------------------->8----------
pi_30608330
ik zie net een aantal reacties. tabellen worden door het w3c ook niet meer aangeraden voor opmaak, dus beter maar met divs in de weer
Knip het topic af bij de stippellijn.
---------------------->8-------------------------------------->8--------------------------------------->8-------------------------------------->8----------
pi_30608563
ja, divs zijn supergeweldig voor ie, maar in andere browsers kun je echt gigantische problemen krijgen
heb een website gemaakt met css, divs en javascript om alles te positioneren. werkte echt super in ie, maar je hoefde niet met iets anders aan te komen. (de hele code was trouwens wel w3c ok)
pi_30608578
ik kom soms wel eens problemen tegen die ik alleen met frames kan oplossen, juist omdat je die een vaste breedte kan geven en 1 frame relatief kan laten. maar meestal probeer ik het layout zo af te stemmen dat het op elke resolutie er wel mooi uit ziet, en alleen tabellen gebruiken als het kan.
-
pi_30608659
quote:
op donderdag 15 september 2005 17:54 schreef bluebit het volgende:
ja, divs zijn supergeweldig voor ie, maar in andere browsers kun je echt gigantische problemen krijgen
heb een website gemaakt met css, divs en javascript om alles te positioneren. werkte echt super in ie, maar je hoefde niet met iets anders aan te komen. (de hele code was trouwens wel w3c ok)
nog nooit last van gehad, en ik werk nu toch echt al zo'n 1.5 jaar met firefox en daarvoor jaren met opera. als je echt ff goed kijkt naar voorbeelden enzo kun je met alleen css alles prima af, en moet je juist voor ie work-arounds aanbrengen
Knip het topic af bij de stippellijn.
---------------------->8-------------------------------------->8--------------------------------------->8-------------------------------------->8----------
pi_30608743
mmm, denk je dat het dan aan de combi div, css en javascript ligt.....kan natuurlijk ook goed zijn.
alle divs werden op moment van resizen van scherm zodanig verplaatst dat bij vrijwel elke resolutie alles perfect uitgelijnd werd. naja, het was ook allemaal experimenteel wat ik daar probeerde maar was desondanks jammer dat het niet werkte ondanks het feit dat alles volgens de conventies was.
pi_30608925
quote:
op donderdag 15 september 2005 17:54 schreef bluebit het volgende:
ja, divs zijn supergeweldig voor ie, maar in andere browsers kun je echt gigantische problemen krijgen
heb een website gemaakt met css, divs en javascript om alles te positioneren. werkte echt super in ie, maar je hoefde niet met iets anders aan te komen. (de hele code was trouwens wel w3c ok)
tipje, kijk naar het boxmodel:
voeg dit toe aan je css
1* { -moz-box-sizing: padding-box; }

en ook mozilla-based browser volgen de manier waarop explorer het boxmodel rendert (wat dus niet volgens de w3c-standaard is... explorer zit eigenlijk hierin fout)

http://www.quirksmode.org/css/box.html#link3

als je code wel valideert volgens validator.w3c, betekent dat enkel dat de html-markup-code qua structuur correct is, niet dat er niet typische browser-renderingsverschillen kunnen optreden ...
gelukkig biedt css wel veel mogelijkheden om zoeits op een nette en handige manier op te lossen, terwijl de code an sich redelijk goed leesbaar blijft (tenzij je alle 'css-hacks' wilt gaan toepassen, maar dat moet je eigenlijk niet willen, kun je beter pogen te voorkomen)

moderne browser kunnen allemaal prima omgaan met de combinatie van nette validerende html-code, css-styling en javascript ... het zijn vaak echter de makers die zelf foutjes maken en daardoor error-meldingen krijgen, zoek de fout dus eerst bij jezelf

goed css-gebruik kan je ook helpen een prima 'liquid' site-layout te krijgen, die mooi meeschaalt bij verschillende scherm-grootte's... je kunt zelfs precies die 'frame-layout-effecten creeeren, zoals bv scrollbars in elementen (height en overflow definieren via css)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_30609163
dat box model is een goede tip!
het ging echter niet zozeer om verschil in uitlijning van een paar pixels maar echt een enorm verschil ( zoiets als : er was een website, er was geen website)
kijk maar in ie en in ff

anyway, is niet meer belangrijk, was een experiment voor van alles en nog wat.

overigens voor de topic starter : heb je momenteel de breedte en hoogte van de frames hard ingeklopt (dus width="200px" ergens neergezet oid) of hoe heb je dat gedaan?
pi_30609234
ik maak hem meestal gewoon 785 px breed en alles daarbuiten doe ik bijvoorbeeld zwart, als je met 800x600 naar de site gaat zie je hem gevult op je scherm, en met 1024x768 zie je hem ook alleen dan met 2 randen aan de zijkant. dat vind ik zelf ideaal. voorbeeld www.planet.nl
pi_30609451
quote:
op donderdag 15 september 2005 18:13 schreef bluebit het volgende:
dat box model is een goede tip!
het ging echter niet zozeer om verschil in uitlijning van een paar pixels maar echt een enorm verschil ( zoiets als : er was een website, er was geen website)
kijk maar in ie en in ff

anyway, is niet meer belangrijk, was een experiment voor van alles en nog wat.

overigens voor de topic starter : heb je momenteel de breedte en hoogte van de frames hard ingeklopt (dus width="200px" ergens neergezet oid) of hoe heb je dat gedaan?
zo even snel gekeken, zie ik dat een </head> ontbreekt voor de body...

verder verkijk je niet op een schijnconcept als 'je moet alles met div doen'...
de truc is nu net dat je moet proberen je code dusdanig logisch op te zetten dat je met zo weinig mogelijk tags kunt wegkomen, de juist tags voor specifieke elementen gebruiken...

in jouw code zie ik een div staan, en daar dan weer een table in, om zaken erbinnen uit te lijnen ....
dat kan direkt bv al vervangen worden door een
1
2
3
4
5
6
<ul id="idmainmenu">
    <li><a href="pagina1.html" onclick="return getpage(1)">main</a></li>
    <li><a href="pagina2.html" onclick="return getpage(2)">about me</a></li>
    <li><a href="pagina3.html" onclick="return getpage(3)">links</a></li>
    <li><a href="pagina4.html" onclick="return getpage(4)">pictures</a></li>
</ul>


wat betreft de fout in firefox, waar die inderdaad de hele content door elkaar gooit en niet goed rendert, dat kan ook puur door de css liggen, probeer dan de css te debuggen, deze kun je ook later valderen door validator.w3c ... maar dat hoeft niet alleszeggend te zijn ...
dan kan het ook helpen als je je css stap voor stap opbouwt om te ontdekken waar het precies misgaat (dus eerst enkel en alleen de positionering, dan de andere style-properties)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_30609556
rm-rf: ik kan het alleen maar met je post eens zijn
Knip het topic af bij de stippellijn.
----------------------&gt;8--------------------------------------&gt;8---------------------------------------&gt;8--------------------------------------&gt;8----------
pi_30623886
quote:
op donderdag 15 september 2005 18:13 schreef bluebit het volgende:
overigens voor de topic starter : heb je momenteel de breedte en hoogte van de frames hard ingeklopt (dus width="200px" ergens neergezet oid) of hoe heb je dat gedaan?
frames heb ik in percentages.
het linkerframe heb ik gewoon 20% en bij het rechterframe het * teken om het op te vullen.
zo heb ik het ook met het bovenframe gedaan (in het rechterframe) en het onderframe (ook in het rechterframe natuurlijk).

maar nu je dit zegt begin ik er pas over na te denken... als ik het vaststel in pixels dan is de breedte vast dus dan kan ik sowieso het linkerframe gewoon passend maken voor de tabellen en afbeeldingen daarbinnen toch? en het rechterframe is dan niet zo moeilijk meer...

of denk ik nu verkeert? damn ik sta er echt verstelt van dat ik hier niet aan gedacht heb terwijl ik eerst juist altijd in pixels deed in plaats van percentages. toen keek ik echter nooit naar de resolutie van 800 en ben overgegaan op percentage en toen nooit weer aan die pixels gedacht terwijl ik toen juist wel begon met die afstemming van de resolutie met 800 pixels

soms sta ik echt versteld van mezelf

of werkt het met die pixels toch niet zo mooi als ik hieboven nu beschreven heb?
pi_30623936
en dat met die divs e.d. ga ik vanzelf wel mee bezig. ik heb de <font> code uit het html al geheel vervangen door .css dus ik heb een begin ermee gemaakt. maar mijn kennis is nu nog beperkt tot html en een beetje javascript (en css dus een beetje).
pi_30633838
laat maar, ik probeer het zelf wel even uit

bedankt voor de reacties !

edit: het is gelukt de frames sluiten mooi op elkaar aan heel gemakkelijk.

[ Bericht 46% gewijzigd door #ANONIEM op 16-09-2005 14:00:42 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')