Dude, je moet waarschijnlijk relais 109 vervangen.quote:Nog niet eerder problemen gehad met deze auto. Reeds 7 jaar in bezit. Tijdens het rijden valt soms spontaan de motor uit. Het gele lampje van de het voorgloeien gaat dan knipperen. Dit zou duiden op een motormanagement probleem. Het itvallen gebeurd met onregelmatige intervallen (maand tot week ertussen). Komt iemand dit probleem bekend voor en is er een oplossing?
Hartelijk dank voor het advies.
Ik hoop voor je dat dit het is, want dit is een oplossing die te simpel voor woorden is en rete goedkoop. Als je met injectiepomp/andere ECU e.d. gaat komen gaat het serieuze $$$ worden...quote:Ik had dit probleem ook (bij mijn golf 3 TDI uit 1997) en heb via info van deze site het probleem opgelost: inderdaad relais 109! relais voorzichtig opengemaakt met een schroevendraaiertje en het bleek dat er een soldeerpuntje loszat op het printplaatje. Tijdens het rijden maakte het slecht contact en dan viel de motor stil. Ik heb even het puntje opnieuw gesoldeerd en het probleem is weg. Kost niets!
Succes!
Wanneer na het contact opzetten het lichtje niet brand, dan draait de startmotor rond zoals altijd maar krijgt hij geen ontsteking (slaat gewoon niet aan). Zet ik het contact aan na even te wachten en brand het lampje dan wel, start hij gewoon van de eerste keer.quote:Op zaterdag 3 september 2005 12:00 schreef Tjabbo het volgende:
ging het starten niet, als in 'je hoorde alleen klik' of hoorde je meer of juist helemaal niets?
Het lijkt wel wat op een aardingsprobleempje, of een defecte brandstofpomp.
En bij de garage hoeven ze niet je auto te verbouwen. ze kunnen daar de foutcodes zo even uitlezen en in 99% van de gevallen weten ze dan wel wat er aan de hand is.
Op de autostrade was de motor nog koud, maar daarna heb ik het nog voorgehad toen hij al 30 minute opstond dus daar is het onafhankelijk van denk ik.quote:Op zaterdag 3 september 2005 12:50 schreef yup het volgende:
Oranje lichtje met gekrulde draad, volgens mij is dat een voorgloeilichtje toch?
Check je handleiding, zal staan wat die logo betekent (het betekent voorgloeien, maar kan ook een ander foutprobleem melden).
Aardingsprobleem verklaart het probleem niet bij een diesel volgens mij toch Motor zou iig niet moeten uitvallen dan...
En toen je op de autostrade reed, was je motor dan warm? Koud? Heb je lang ermee gereden ? Kort mee gereden (toen je motor uitviel dus).
Toerentell ging gewoon naar 0, gebeurd ook als ik bv. het contact afzet tijdens het rijden, dat ding is elektronisch dusja, lijkt mij wel kunnen dan (ontkoppelde niet)quote:Op zaterdag 3 september 2005 12:57 schreef Five_Aces het volgende:
electrisch gok ik...
Ontkoppelde je? Je toerenteller kan haast niet naar 0 gaan als je nog in versnelling staat. Lijkt me eerder een probleem met je motormanagmet sensoren.
Het is wel een golf iv, maar zal het eens bekijken.quote:Op zaterdag 3 september 2005 13:06 schreef yup het volgende:
[..]
Dude, je moet waarschijnlijk relais 109 vervangen.
Relais 109 zit in de zekeringkast nummer staat er op, het relais is het hoofdrelais zorgt voor de voeding naar de motorelektronica.
Deze krengen zijn berucht bij VW dat ze kapot gaan. Het verklaart waarom je motor zonder reden uitvalt...
[..]
Ik hoop voor je dat dit het is, want dit is een oplossing die te simpel voor woorden is en rete goedkoop. Als je met injectiepomp/andere ECU e.d. gaat komen gaat het serieuze $$$ worden...
Ben je automonteur??? OF gewoon iemand die denkt alles ervan te weten??quote:Op zaterdag 3 september 2005 12:50 schreef yup het volgende:
Oranje lichtje met gekrulde draad, volgens mij is dat een voorgloeilichtje toch?
Check je handleiding, zal staan wat die logo betekent (het betekent voorgloeien, maar kan ook een ander foutprobleem melden).
Aardingsprobleem verklaart het probleem niet bij een diesel volgens mij toch Motor zou iig niet moeten uitvallen dan...
En toen je op de autostrade reed, was je motor dan warm? Koud? Heb je lang ermee gereden ? Kort mee gereden (toen je motor uitviel dus).
Stond gewoon in problemcar grafmongool.quote:Op zaterdag 3 september 2005 20:39 schreef Ronneman18 het volgende:
[..]
Ben je automonteur??? OF gewoon iemand die denkt alles ervan te weten??
Dat was het dus blijkbaar ook. Heb 'm toch maar even laten uitlezen om zeker te zijn.quote:Op zaterdag 3 september 2005 13:06 schreef yup het volgende:
[..]
Dude, je moet waarschijnlijk relais 109 vervangen.
Relais 109 zit in de zekeringkast nummer staat er op, het relais is het hoofdrelais zorgt voor de voeding naar de motorelektronica.
Deze krengen zijn berucht bij VW dat ze kapot gaan. Het verklaart waarom je motor zonder reden uitvalt...
[..]
Ik hoop voor je dat dit het is, want dit is een oplossing die te simpel voor woorden is en rete goedkoop. Als je met injectiepomp/andere ECU e.d. gaat komen gaat het serieuze $$$ worden...
kon me al niet voorstellen dat het kapotte onderdeel van duitse makelij was...quote:Op maandag 12 september 2005 20:43 schreef heijx het volgende:
Als ik dit topic op 3 september gelezen had, had ik Yup kunnen bijvallen en had je gewoon zo een relais kunnen halen bij de VW dealer voor 14 euro...
Heb het zelf vorig jaar gehad. 109 was helemaal zwart van binnen. Billige kwaliteit made in Egypte meen ik me te herinneren. De vervanger is uit Portugal. Er in gezet en vroemm meteen starten.
Mijn definitie van praktisch nieuw is iets krapper dan 6 tot 7 jaar.quote:Op dinsdag 13 september 2005 07:33 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
het is een practisch nieuwe auto, kun je dit niet gewoon bij de dealer onder garantie, of coulance vervangen??
is gewoon echt fantastisch om te weten dat het iets toch knulligs wasquote:Op maandag 12 september 2005 16:55 schreef errorken het volgende:
[..]
Dat was het dus blijkbaar ook. Heb 'm toch maar even laten uitlezen om zeker te zijn.
En dat gaf dus schijnbaar relais 109 aan, daar dit als vervang onderdeel op mijn faktuur staat.
Koste bij 33 euro oid inclusief plaatsing en itlezen.
En nu maar hopen dat ie niet meer uitvalt
Islamitische otoo onderdelenquote:Op maandag 12 september 2005 20:43 schreef heijx het volgende:
...109 was helemaal zwart van binnen. Billige kwaliteit made in Egypte meen ik me te herinneren. ....
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |