abonnement Unibet Coolblue
pi_41318387
Ik mis de jugo atmosfeer echt..ben nu weer aan het werk..stress, gezeur, etc...Wish I was there....
  zaterdag 2 september 2006 @ 09:13:48 #252
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_41417132
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 10:01 schreef ActiveX het volgende:
Ik mis de jugo atmosfeer echt..ben nu weer aan het werk..stress, gezeur, etc...Wish I was there....
Misschien een lichte troost, maar als je daar had gewerkt had je toch ook wel dezelfde stress gehad.
!!! Go 49-ers !!!
  zondag 3 september 2006 @ 12:03:25 #253
71164 simra
o ja joh ?
pi_41447486
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 00:14 schreef simra het volgende:

[..]

Afstand is voor mij geen probleem, als je iets echt wil....

Haha ja sorry, dat is het enige van de NL taal wat ik niet onder de knie heb, terwijl spreken perfect gaat. Maar ach, daarvoor hebben we spellingscontrole enzo toch ?

Ja daarom, waarom staan er geen mensen op die gewoon een school beginnen ofzo, als is het in groningen zal ik zelfs gaan..
Fijn dat zoveel mensen elkaar leren kennen enz. in deze topic.

Maar uhmmm kan IEMAND mischien een beetje OnTopic blijven, ik ben ECHT op zoek naar LES

ps. Wel leuk om te zien de reacties over Hollandse mannen haha (omdat ik er zelf ook 1 ben met al 2 jaar een Jugo vriendin)
pi_41450609
quote:
Op zondag 3 september 2006 12:03 schreef simra het volgende:

[..]

Fijn dat zoveel mensen elkaar leren kennen enz. in deze topic.

Maar uhmmm kan IEMAND mischien een beetje OnTopic blijven, ik ben ECHT op zoek naar LES

ps. Wel leuk om te zien de reacties over Hollandse mannen haha (omdat ik er zelf ook 1 ben met al 2 jaar een Jugo vriendin)
Ik zou je graag helpen, maar ik heb echt geen idee waar les wordt gegeven, ik zie op internet alleen maar zelfstudies staan met cd-roms waar je de uitspraak kan oefenen (wat misschien ook een optie is) Vind het trouwens wel leuk dat je graag de taal van je vriendin wilt leren. Ik zou het erg waarderen als mijn vriend daar interesse in zou hebben Ik hoop dat je gauw iemand vindt die je hierbij kan helpen!
pi_41458473
quote:
Op zondag 20 augustus 2006 19:05 schreef 4ureyez_only het volgende:

[..]

Hahah, ik moest echt lachen Daar heb je wel gelijk in. Komen je ouders daar vandaan of zo (omdat je de taal beheerst)?
Nee, vriendin (moja macka )
pi_41969662
quote:
Op zondag 3 september 2006 14:21 schreef 4ureyez_only het volgende:

[..]

Ik zou je graag helpen, maar ik heb echt geen idee waar les wordt gegeven, ik zie op internet alleen maar zelfstudies staan met cd-roms waar je de uitspraak kan oefenen (wat misschien ook een optie is) Vind het trouwens wel leuk dat je graag de taal van je vriendin wilt leren. Ik zou het erg waarderen als mijn vriend daar interesse in zou hebben Ik hoop dat je gauw iemand vindt die je hierbij kan helpen!
Ach ja, het is het minste wat ik kan doen vind ik. Plus komt er nog eens bij dat ik volgend jaar mee wil naar Jugo en dan leer ik de familie leden die daar nog wonen ook kennen, en dat is het wel makkelijk dat ik er ook wat versta, ik ben namelijk nogal nieuwsgierig dus wil altijd weten waar het over gaat

Misschien moet je het eens aan je vriend voorleggen haha.

Ja die dingen op het internet heb ik ook gezien, alleen is dat niets voor mij. Ik heb liever dat ik aan mensen kan vragen waarom iets fout is, en dan zit er ook iemand achter me aan, dat mijn gramatica + spraak beter word, en als ik een cd cursus of iets dergelijks doe heb ik dat niet.

Echt hinderlijk, er wonen aardig wat Jugo's in Nederland, en niemand geeft les, Gaan de kinderen niet meer naar een school na hun reguliere school ? Normaal zou mijn vriendin het me leren, maar die zit ook met haar werk, dus dat schiet ook niet echt op, en daar vader en moeder beheersen de Nederlandse taal wel maar ook niet perfect, dus kunnen ze me fouten niet in het nederlands uitleggen...

T zit niet echt mee
  donderdag 21 september 2006 @ 07:27:00 #257
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_42006180
Kun je niet een advertentie zetten of iemand je dat prive wilt leren? Moet toch lukken?
Lijkt me trouwens toch goed voor de relatie als je vriendin het jou leert
!!! Go 49-ers !!!
pi_42129680
quote:
Op donderdag 21 september 2006 07:27 schreef RobertoCarlos het volgende:
Kun je niet een advertentie zetten of iemand je dat prive wilt leren? Moet toch lukken?
Lijkt me trouwens toch goed voor de relatie als je vriendin het jou leert
Ja dit is ook een soort van advertentie

Maar goed hierbij officieel: wil wil het mij prive leren ?

Hoezo lijkt het je goed voor de relatie trouwens ? We werken allebei veel, en dan heeft ze niet echt de energie om mij serieus de taal te leren, vandaar dat ik hier een poging doe.
  dinsdag 26 september 2006 @ 07:33:18 #259
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_42133090
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 00:20 schreef simra het volgende:

[..]

Ja dit is ook een soort van advertentie

Maar goed hierbij officieel: wil wil het mij prive leren ?

Hoezo lijkt het je goed voor de relatie trouwens ? We werken allebei veel, en dan heeft ze niet echt de energie om mij serieus de taal te leren, vandaar dat ik hier een poging doe.
Hmmm, zorgwekkend antwoord. Uh, dan zien je elkaar nog eens een keer mss?
!!! Go 49-ers !!!
  dinsdag 26 september 2006 @ 08:37:30 #260
85998 Mattt
No Americans in Bagdad !
pi_42133543
Dobro jutro
And there are still no americans in Bagdad !!
pi_42156139
quote:
Op maandag 21 augustus 2006 21:47 schreef sweetgirly het volgende:
Ben (al ) weer terug uit Kroatië.
[..]




Ik raakte of was wrs een beetje verbitterd geraakt hier . Drukte, dat ieder op zich gedoe, in de stad, overal, etc, de soms ontnuchterende lompheid van sommige Nederlanders, sorry, het soms niet weten wat men nou van je denkt/moet, etc etc. Twee weekjes Kroatië, en ik zat al aan de Sint-Janskruid enzo , en ik voel mezelf weer als herboren.



Damn, ik mis ze, het land, de vrijheid, de cultuur, de pivo (pan is erg lekker), het warme eten 's middags, de instelling, de zon, etc etc.

Wat ik in een jaar tijd wat heb gemist, heb ik in twee weken tijd aan overdaad gekregen.
Liefde en veel mooie mensen om me heen . Dat miste ik (soms) in het koude kikkerlandje .
Warmte... van de zon en van de mensen..

Mijn hart die wat versteend was geworden, is daar weer gesmolten..
Hvala

hebben ze weleens gezegd dat Joego's wat melodramatisch kunnen zijn soms, vast niet
heeey girl
het was weer lekker hé om in Kro te zijn? Je gelooft het niet, ik ben eigenlijk pas 12 september teruggekomen ofzo,.. schándálig genoten van een laaaange vakantie,.. het was weer nodig inderdaad na de stress en het gedoe en de hele doe-maar-mee-beweging
sjonge, heb jji dat ook, dat het elk jaar moeilijk wordt, dat je elk jaar meeer en meer denkt "ik ga gewoon niet meer terug"?? ik wel..
dus tjaaa,.. wie weet,.
pi_42374989
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 10:01 schreef ActiveX het volgende:
Ik mis de jugo atmosfeer echt..ben nu weer aan het werk..stress, gezeur, etc...Wish I was there....


En inderdaad, dat heb je hier ook, maar toch lijkt het (soms) anders.
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 23:08 schreef ki_ki het volgende:

heeey girl
het was weer lekker hé om in Kro te zijn? Je gelooft het niet, ik ben eigenlijk pas 12 september teruggekomen ofzo,.. schándálig genoten van een laaaange vakantie,.. het was weer nodig inderdaad na de stress en het gedoe en de hele doe-maar-mee-beweging
sjonge, heb jji dat ook, dat het elk jaar moeilijk wordt, dat je elk jaar meeer en meer denkt "ik ga gewoon niet meer terug"?? ik wel..
dus tjaaa,.. wie weet,.
Heeey Kiki!

12 september pas teruggekomen , wat zalig... Onwijs lekker zeg, goed gedaan!
Was er zelf niet zo lang, maar ook inderdaad genoten daar.

Écht, die mensen
Weet je, het kan toeval zijn, maar vandaag dacht ik bij mezelf..tja het viel gewoon 'vandaag' echt op, dat hoe kouder het hier wordt, hoe kouder de mensen wel lijken te worden. Mijn god, en ik weet, er zijn zeker uitzonderingen (in Brabant ofzo), maar wat kunnen mensen hier koel doen. Moet zeggen dat je er hard van wordt en in mijn schulp glimlach ik. Ik vertelde de vergelijking aan mijn moeder, zo van: 'als ik in Kroatië in de supermarkt ben, dan springen ze nog net niet op je rug zo blij zijn ze je te zien en hier heb je jarenlang naast mensen gewoond etc, en je krijgt een koele 'hoi'. Bij wijze van. Niet van iedereen, en niet iedereen heeft altijd zijn dag en ik hoef ook geen babbeltje ofzo.

Maar echt, die koelheid hier soms, dat soms bijna niet durven aankijken (ja, ik lees gedachtes ), de ik-ben-beter mentaliteit-ofzo, dat arrogante gewoon! Maar ik moet zeggen, ik doe dubbelhard arrogant terug (een spiegel is er niks bij )! Zo'n chick bij het station, helemaal mooi in de kleertjes, je kent het wel, bekijkt mij bijv. van top tot teen, ik liep lekker in mijn lekkere jeans, vestje aan en adidasjes en had echt zoiets van 'wat moet jij nou (weer)'. Aangezien ik het inmiddels gewend word/ben, kijk of keek ik gelijk terug met een blik nog koeler dan die van haar.

En in mezelf lach ik dan, omdat ik weet dat ze gewoon triest is en omdat ik weet dat er landen zijn waar ze een stuk minder arrogant zijn of in ieder geval beter!

Nee maar serious, you so right, het hele-doe-maar-mee-beweging.
En toen ik dat van jou las en dit topic soms, had ik in ieder geval zoiets van, 'ben niet de enige' en het feit dat ik weet dat het niet overal zo is, houdt mij in ieder geval sterk.

In dit fucking koude soms kut kikkerlandje!

Zo, dat moest er even uit

En inderdaad, elk jaar wordt moeilijker, en verleden jaar was ik niet eens geweest. Ging er verwachtingsloos heen, maar het was weer zo super, eigenlijk zoals altijd en nu nog meer leek wel, of gewoon nog mooier. Dan is het soms des te moeilijker om weer weg te gaan, terug de kou in. Aan de andere kant, misschien moesten we hier wel geboren worden, om harder te worden ofzo.

En ach, inmiddels word je ook een prof in afscheid nemen .
Daar is overigens een mooi liedje van, waar ik even niet op kom. Was het niet van Madonna...naja. Toen ik hem hoorde, dacht ik wel van 'inderdaad'. En dan snap ik nog niet waarom ik af en toe zo zwak kan zijn. Ik bedoel, ik neem fucking sake zowat elk jaar afscheid van een bunch famillie en mensen daar, en niet alleen wij huilen, maar zij huilen ook! Plus, zie ik ook nog eens mijn moeder weer afscheid nemen voor een jaar, en elk jaar kan het laatste jaar zijn dat ze misschien (één van) haar ouders ziet, terwijl zij gewoon doorgaat en lacht. En dan zit ik af en toe te fucking wiepen!

Nee, vandaag kwam ik tot de beseffenis dat ik geen reden heb om mezelf in de kou te laten staan. Ook al is en kan het hier nog zo koud zijn. Van binnen zit en zal toch altijd een warm plekje zitten.

En dat maakt ons tot wie wij zijn!

Kiki
pi_42389757
Ik wil niet lullig doen, maar ik snap jullie niet. Als jullie zo verliefd zijn op het grote, mooi geweldige voormalige Joegoslavie. Wat doe je dan hier? Dan ga je toch lekker daar naar toe.. Of is het weer hetzelfde verhaal wat je altijd kansloos hoort bij de meeste Joegoslaven? Ja het is daar veel beter etc, maar hier hebben we een baan. Dan ben je gewoon een gastarbeider. Ik snap dat echt niet. Ik heb eigenlijk niet eens zin om er naar toe te gaan. Ik heb een hekel aan hoe de mensen zich gedragen, de arrogantie en de verwachting dat alle Westerlingen maar even veel geld moeten achterlaten want die hebben toch zat, en kijk ons nou hier zielig zijn, en ga zo maar door. Nee, ik vind Nedeland een geweldig land, ook al gaat de tollerantie jammer genoeg hier heel snel achteruit (binnen een paar jaar is het net de balkan wat dat betreft). Maar voor de rest is het super hier. Ik voel me ook gewoon echt op en top nederlander..
pi_42390413
Gedeeltelijk met Boskov eens...

Ik hoor ook veel geklaag van Joego's. Zelfs meer dan 'geklaag'....
Dat vind ik toch wel een beetje vervelend als NL'er zijnde. Vaak concentreren joego's zich alleen op het positieve van joego en het slechte van NL.
Terwijl ze eigenlijk zelf ook wel weten dat ze hier beter af zijn dan daar....
pi_42393955
Boskov, ik vind sommige Nederlanders gewoon wat (snel) veroordelerig. Als je al ietwat anders bent, krijg je soms zo'n gevoel alsof je afgekeurd wordt door Nederlandse mensen (en let wel, niet allemaal!). Deze mensen bij en van wie ik dat gevoel krijg en soms zijn dit vrij onbekenden (zie zo'n chick op het station), kunnen alleen zo'n blik geven, amper of met moeite groeten als ze een instelling hebben van 'ik ben of voel me beter'. Wat waarin? Dit zijn vaak ook nog mensen die echt niet hoogopgeleid what so ever zijn, maar ze voelen zich op één of andere manier vaak toch beter. Dat vind ik hooguit een beetje triest. Omdat het mijzelf geen ruk allemaal kan schelen, maar er wel mensen zijn die zich alsnog altijd beter voelen. Met wat?

Nederlandse mensen lijken soms wat meer 'kijkerig'. Zo'n instelling alsof je constant op je uiterlijk, spraak, etc en soms gewoon op niks beoordeeld wordt. En daar word ik soms weleens moe van. Dat gecheck etc! Toen ik in Kroatië was, was het gewoon een super opluchting om eens níet het gevoel te krijgen beoordeeld te worden, gewoon te zijn wie ik was/ben en daar niet op afgekeurd te worden of in ieder geval niet het gevoel te krijgen dat ik ANDERS was. En het zal hun een worst boeien, mensen gaan hun gang en zijn niet zo of minder met andere mensen bezig. Zijn ze dat wel, dan is dat meestal op een positieve manier. Maar dat is mijn mening.

En geloof me, in Kroatië praat ik zo gebrekkig Kroatisch als de neten soms (ivm dat ik hier Nederlands praat, maar ik heb soms een wat raar accent/woorduitspraak), kan ik soms ook wat anders zijn. In hun ogen ben ik de rijke westerling uit een goed georganiseerd economisch land en dat zou eerder veroordelend, nl jaloezie, kunnen werken. Maar het boeit ze geen flikker! In tegendeel, ik word geaccepteerd om wie ik ben en niet om wat ik ben.
pi_42398497
Waar ga je naar toe meid? De hele balkan is tegenwooridig op image en looks gebaseerd. Ik merk dat in steden zoals Zagreb, Sarajevo, Belgrado en Novi Sad, mensen juist vooroordelen hebben. Het enige wat telt is wat je draagt en wat voor mobieltje je hebt (Servie en Kroatie) en wat je afkomst is (Bosnie). Dus die afkeuring en verschillende sociale klassen bestaan juist op de Balkan. Het punt is misschien dat jij het niet merkt omdat het veel slinkser daar gebeurd. Mensen zijn helemaal niet relaxed wat dat betreft. Ben je daar ooit echt omgegaan met de lokale bevolking van je eigen leeftijd? Dan merk je hoe men over anderen praat, en zo praat je echt niet over elkaar in Nederland. Iedereen weet wie wie is, met wie degene aan het daten is, wie een blauwtje heeft gelopen, wie geneukt heeft. Ze roddelen over alles, de hele stad weet altijd alles.

In Kroatie is het aan zee nog erger, inderdaad ze vertroetelen je omdat je geld binnen brengt, maar heb je ooit de inwoners horen praten over de toeristen. Ze haten ze, ze lopen constant erover te zeiken dat ze zus zijn of zo zijn, terwijl de mensen daar vanwege die toeristen maar 3-4 maanden moeten werken per jaar. Onopgevoede schoften zijn het!

En zonder lullig te willen zijn, volgens mij word je geaccepteerd omdat je binnen x weken toch weer weg bent, je veel rondjes geeft en je je toch anders gedraagt op vakantie dan thuis. Maar ik ben geen psycholoog, misschien heb ik het helemaal fout en pas je daar veel meer in dan hier..... (hint).
pi_42406219
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 19:18 schreef boskov het volgende:

In Kroatie is het aan zee nog erger, inderdaad ze vertroetelen je omdat je geld binnen brengt, maar heb je ooit de inwoners horen praten over de toeristen. Ze haten ze, ze lopen constant erover te zeiken dat ze zus zijn of zo zijn, terwijl de mensen daar vanwege die toeristen maar 3-4 maanden moeten werken per jaar. Onopgevoede schoften zijn het!

En zonder lullig te willen zijn, volgens mij word je geaccepteerd omdat je binnen x weken toch weer weg bent, je veel rondjes geeft en je je toch anders gedraagt op vakantie dan thuis. Maar ik ben geen psycholoog, misschien heb ik het helemaal fout en pas je daar veel meer in dan hier..... (hint).
1. je hoeft geen stomme hints te geven en een psycholoog ben je zeker niet inderdaad. Het valt mij gewoon soms op en dan kan je wel voorspelbaar zeggen 'dan hoepel je toch op', dan zeg ik 'why'. Omdat het mij soms opvalt, omdat het niet altijd rozegeur & maneschijn is... Ik zei al (veeeeel) eerder, niet allemaal. Genoeg leuke/aardige mensen hier ook, maar die zijn dan niet van het 'te hoog in de bol heb' (terwijl ze er in principe niet eens een reden voor hebben) of van het 'veroordelingssoort'- slag mensen.

2. ik ga daar dus om met de lokale mensen, want ik zit er dus lokaal tussen en van alle leeftijden. Ik kom er vanaf mijn geboorte en ken ze en zij mij veelal dus ook vanaf mijn geboorte. Rondjes geven? Niet meer dan dat zij doen. Ergo, want daar noem je dus wat, zij hebben minder te behapstukken (naja, ik heb het zelf ook niet zo breed , in vergelijking, maar weigeren veelal of gaan stiekem zelf halen en kopen gewoon. Halen en trakteren zullen ze, en dan heb ik het bijv. over een jongen die fulltime werkt voor nog geen 500 euro in de maand.

3. over gierigheid/gastvrijheid dus en ook gesproken. Hoe weinig ze ook hebben en hoe moeilijk ze het soms ook hebben, als je langskomt, halen ze alles uit de kast of hebben ze al gehaald (want soms weten ze niet eens zeker of je komt, de kinderen zeggen dan dat hun moeder je zo graag wilt zien, voor hetzelfde kom je dus niet). En er staan geen 2 koekjes op tafel, maar een schaal vol met zelfgemaakte soort strudels. En ondanks dat ze juist weten dat jij het beter hebt, word je ontvangen alsof ze je 10 jaar niet hebben gezien. En ze houden daarbij ook nog eens hun mond over hoe moeilijk zíj het hebben, terwijl je dat dondersgoed weet en blijven vrolijk/gastvrij en reuzegul, eten en drinken zul je! De ellende is voor hunzelf.

En dat noem ik nou uhm.. echtheid!

Maar misschien ben ik wel gezegend met waar mijn familie vandaan komt/woont, want daar zitten gewoon erg goede mensen bij. Waarvan een paar niet eens willen dat je ze wat geeft, maar zij jou willen geven. Alsof ze ook willlen laten zien van 'nee, we vinden het gewoon weer super dat je er bent, ook al had je flappen op je rug groeien', + weten zij ook dat ik niet rijk ben, ook al kom ik uit een zgn rijk land. Moet ik zeggen, schoot me te binnen, dat de mensen die ik ken, wel verhalen hebben verteld dat er veel 'arrogante' mensen zijn bijgekomen. Dat 'wij voelen ons beter'. Maar die ik ken, al jaren, zijn hetzelfde gebleven, net als ik misschien, misschien scheelt dat ook.

We snappen elkaar gewoon, soms zonder woorden, zijn ergens hetzelfde, terwijl zij daar wonen en ik hier.
pi_42406453
Wat ik gewoon erg mooi vind en erg respect voor heb, is dat ze dus blij zijn met de kleine dingen die ze 'hebben'.

En dat is mij daar opgevallen of valt mij telkens (eerder onbewust) op en dit jaar des te meer.
Daarom smolt mijn hart die hier (weer) wat versteend was geraakt, en daar kan geen rijk land/rijk mens what so ever tegenop!

zo en nu heb ik wel weer genoeg melodramatisch gedaan voor vandaag, maar zo is het wel
  donderdag 5 oktober 2006 @ 22:37:37 #269
115814 Drumpie
Zie Signature.
pi_42406759
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 19:18 schreef boskov het volgende:
Waar ga je naar toe meid? De hele balkan is tegenwooridig op image en looks gebaseerd. Ik merk dat in steden zoals Zagreb, Sarajevo, Belgrado en Novi Sad, mensen juist vooroordelen hebben. Het enige wat telt is wat je draagt en wat voor mobieltje je hebt (Servie en Kroatie) en wat je afkomst is (Bosnie). Dus die afkeuring en verschillende sociale klassen bestaan juist op de Balkan. Het punt is misschien dat jij het niet merkt omdat het veel slinkser daar gebeurd. Mensen zijn helemaal niet relaxed wat dat betreft. Ben je daar ooit echt omgegaan met de lokale bevolking van je eigen leeftijd? Dan merk je hoe men over anderen praat, en zo praat je echt niet over elkaar in Nederland. Iedereen weet wie wie is, met wie degene aan het daten is, wie een blauwtje heeft gelopen, wie geneukt heeft. Ze roddelen over alles, de hele stad weet altijd alles.

In Kroatie is het aan zee nog erger, inderdaad ze vertroetelen je omdat je geld binnen brengt, maar heb je ooit de inwoners horen praten over de toeristen. Ze haten ze, ze lopen constant erover te zeiken dat ze zus zijn of zo zijn, terwijl de mensen daar vanwege die toeristen maar 3-4 maanden moeten werken per jaar. Onopgevoede schoften zijn het!

En zonder lullig te willen zijn, volgens mij word je geaccepteerd omdat je binnen x weken toch weer weg bent, je veel rondjes geeft en je je toch anders gedraagt op vakantie dan thuis. Maar ik ben geen psycholoog, misschien heb ik het helemaal fout en pas je daar veel meer in dan hier..... (hint).
Dat heb je fout, ik ben zelf van Bosnische afkomst en ga elk jaar naar Kroatie op vakantie en het is er heerlijk, mensen zijn aardig, dus zeik niet ofzo
pi_42406831
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 22:37 schreef Drumpie het volgende:

Dat heb je fout, ik ben zelf van Bosnische afkomst en ga elk jaar naar Kroatie op vakantie en het is er heerlijk, mensen zijn aardig, dus zeik niet ofzo
Ja precies, zeiksnor!

Boskov
pi_42427537
Naja, het is ook beter als jullie in je droomwereldje blijven
pi_42431999
Wat doet dit topic nog in SES?
pi_42433951
Ja wat een gezeur
  Moderator vrijdag 6 oktober 2006 @ 21:39:02 #274
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_42434133
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  vrijdag 6 oktober 2006 @ 22:03:05 #275
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_42435084
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 20:28 schreef skiczukie het volgende:
Wat doet dit topic nog in SES?
in SES ?
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
  vrijdag 6 oktober 2006 @ 23:34:20 #276
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_42438643
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 17:25 schreef boskov het volgende:
Naja, het is ook beter als jullie in je droomwereldje blijven
Als ik al die positieve verhalen lees, vraag ik me idd wel af wie dan die mensen waren die mekaar tijdens de oorlogen de hersens in sloegen. Dat moeten toch wel veel van de mensen geweest zijn die nu heel aardig zijn.

Boskov overdrijft mss een beetje naar het negatieve, maar zo positief als het hier afgeschilderd wordt kan het in de praktijk haast niet zijn.
!!! Go 49-ers !!!
pi_42438848
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 22:03 schreef buzzer het volgende:

[..]

in SES ?
Jah, nu niet meer, grapjurk.
  vrijdag 6 oktober 2006 @ 23:54:05 #278
117567 desaparacido
nu inclusief spelfout!
pi_42439333
Vozdra, ljudi! Ook sinds een maandje weer terug na een schandalig lange vakantie. Mijn god, wat is sirnica lekker! En suvo meso! En jogurt! Maar het beste van alles: pecenje in je eigen avlija

Voor iedereen die zo dat verlangen kent om terug te keren, wie heeft er daadwerkelijk een poos gewoond? En hoe beviel dat?

Ik ken het verlangen ook wel hoor, maar ik zie het gewoon als een typische "het gras is daar groener" gedachte, oftewel, ik denk dat het daar niet beter of slechter is dan hier. Anders, dat wel, maar ik zie mezelf bijvoorbeeld na twee maanden helemaal flippen en terugkeren naar mijn kikkerlandje.

Als ik dan weer eens zit te fantaseren over het simpele, gezonde boerenleven, met mijn eigen melkkoetje en kippetjes en moestuintje etc., dan heb ik nogal weleens de neiging om te vergeten dat 1) het leven daar niet zo gezond is als het lijkt, dankzij al die luchtvervuiling en dat verarmde uranium 2) dat je totaal geen vrije tijd hebt omdat je altijd voor die schijtbeesten moet zorgen 3) dat het hier toch wel fijn leven is in deze makkelijke materialistische samenleving 4) dat die 'warme' mensen daar ook onuitstaanbare bemoeials zijn.

Maar ja, aan de andere kant ken ik genoeg mensen die er serieus over nadenken om die stap te gaan nemen, of die het al gedaan hebben, dus er zal er vast wel wat in zitten.
As your attorney I advise you to rent a very fast car with no top.
  zaterdag 7 oktober 2006 @ 00:12:52 #279
117567 desaparacido
nu inclusief spelfout!
pi_42439964
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 23:34 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Als ik al die positieve verhalen lees, vraag ik me idd wel af wie dan die mensen waren die mekaar tijdens de oorlogen de hersens in sloegen. Dat moeten toch wel veel van de mensen geweest zijn die nu heel aardig zijn.
Volgens mij begrijp je de menselijke natuur niet echt. Dat iemand de grootste duivel was in die oorlog kan je nu echt niet meer aflezen aan iemand. Iemand die heel gastvrij, hartelijk, aardig, en all-around geweldig aardig is, kan net zo goed een van de grootste misdadigers uit de oorlog geweest zijn. Gedrag nu is niet af te lezen aan het gedrag in het verleden.

Een van de beste mensen die ik ken, echt, die man is een ware engel op aarde, heeft ook meegevochten in de oorlog. Hij geeft trouwens zelf toe dat hij gedood heeft, en volgens mij zit hij er helemaal niet mee. Maakt hem dat nu een slechter mens? Hij heeft tenslotte geen wroeging. Of maakt zijn verder goede karakter dat weer beter? Niet alles is zo zwart/wit.

(toen ik voor het eerst verhalen van hem hoorde toen hij terug was viel ik van mijn stoel, kon me niet voorstellen dat hij mensen had gedood, ik dacht echt dat hij dat niet in zich had)
As your attorney I advise you to rent a very fast car with no top.
  zaterdag 7 oktober 2006 @ 10:21:12 #280
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_42447788
quote:
Op zaterdag 7 oktober 2006 00:12 schreef desaparacido het volgende:

[..]

Volgens mij begrijp je de menselijke natuur niet echt. Dat iemand de grootste duivel was in die oorlog kan je nu echt niet meer aflezen aan iemand. Iemand die heel gastvrij, hartelijk, aardig, en all-around geweldig aardig is, kan net zo goed een van de grootste misdadigers uit de oorlog geweest zijn. Gedrag nu is niet af te lezen aan het gedrag in het verleden.

Een van de beste mensen die ik ken, echt, die man is een ware engel op aarde, heeft ook meegevochten in de oorlog. Hij geeft trouwens zelf toe dat hij gedood heeft, en volgens mij zit hij er helemaal niet mee. Maakt hem dat nu een slechter mens? Hij heeft tenslotte geen wroeging. Of maakt zijn verder goede karakter dat weer beter? Niet alles is zo zwart/wit.

(toen ik voor het eerst verhalen van hem hoorde toen hij terug was viel ik van mijn stoel, kon me niet voorstellen dat hij mensen had gedood, ik dacht echt dat hij dat niet in zich had)
Bedankt! Je maakt mijn punt precies duidelijk

Vooral in de kleine letters maak je duidelijk dat je de 'menselijke natuur' niet doorhebt. Geeft niet, je bent nog in de vakantiestemming, dat snap ik best. Het is best lekker om te dromen dat alles mooi is
!!! Go 49-ers !!!
  zaterdag 7 oktober 2006 @ 21:22:35 #281
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_42463789
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 20:38 schreef Vloris het volgende:

Al die slavische talen lijken op elkaar, vooral Servisch en Kroatisch, die worden meestal samengevoegd tot de Servo-kroatische taal. Dat verschil is inderdaad ongeveer Vlaams - Nederlands. De talen daarweer omheen zoals Sloveens lijkt er ook veel op, maar Tsjechisch en Russisch ook. Ongeveer zoals Nederlands en Duits ook veel overeenkomsten hebben maar ook veel verschillen.
Ik heb een aantal jaren terug een Servische vriendin gehad (zat toen in Wenen), en die wist mij te vertellen dat hoewel het inderdaad allemaal slavische talen zijn, ze toch behoorlijk verschillen. Ze kon Russisch bijvoorbeeld niet verstaan.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
  zondag 8 oktober 2006 @ 03:20:45 #282
153812 Frautie
Frautilicious
pi_42471726
quote:
Op zaterdag 7 oktober 2006 21:22 schreef Catbert het volgende:

[..]

Ik heb een aantal jaren terug een Servische vriendin gehad (zat toen in Wenen), en die wist mij te vertellen dat hoewel het inderdaad allemaal slavische talen zijn, ze toch behoorlijk verschillen. Ze kon Russisch bijvoorbeeld niet verstaan.
Ik kan een paar woorden Russisch verstaan. En ik kan ook wel het een en ander uit de context halen...maar da's dan ook alles
Assumption is the mother of all fuck ups
Everything you do, every single decision you make, either takes you a step closer or a step further away from your goal.
You either grow or you regress; nothing stands still.
pi_42486529
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 23:34 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Als ik al die positieve verhalen lees, vraag ik me idd wel af wie dan die mensen waren die mekaar tijdens de oorlogen de hersens in sloegen. Dat moeten toch wel veel van de mensen geweest zijn die nu heel aardig zijn.

Boskov overdrijft mss een beetje naar het negatieve, maar zo positief als het hier afgeschilderd wordt kan het in de praktijk haast niet zijn.
Ik overdrijf ook niet. Net als Desperacido, vind ik Sirnica erg lekker (al ben ik een voorstander van zeljanica), geniet ik ook op vele momenten dat ik er zit, maar dat is puur omdat je van buitenaf komt en niet verder kijkt dan je neus lang is.

Stel je nu maar voor dat je maandelijks 200 euro verdient door in de derde dienst te werken, daarvan de helft opgaat aan normale kosten zoals de telefoon, water, tv etc dan merk je opeens dat het veel kutter is dan je gedacht hebt. En dat je opeens wel een hekel krijgt aan al die westerlingen die in 4 weken een jaarsalaris of meer uitgeven. Dan denk je wel anders, dan gedraag je je ook anders. Oftewel ik overdrijf helemaal niet, je hebt eenmaal geen zin om te werken voor dat miserabele bedrag, je hebt geen geld om kleren te kopen, laat staan een dvd-speler.

En ja, dan vind ik het inderdaad enorm hypocriet van de mensen hier die zeggen hoe geweldig het daar is, en hoe lief en aardig de mensen zijn, en ze zo vrolijk zijn, want dat is allemaal gelul.

En ik heb enorm veel respect voor de mensen die er wat van weten te maken. Een groot gedeelte gaat depressief thuis zitten omdat alles tegen zit. Daar kan ik echt niet tegen, er is werk zat, het betaalt niet goed, maar je kan er van leven. Nee je kan er geen auto of het nieuwste mobieltje kopen, maar c'est la vie. En daar word ik moe van, want het enige wat telt is dat mobieltje...
  maandag 9 oktober 2006 @ 07:30:01 #284
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_42502337
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 18:45 schreef boskov het volgende:

[..]

Ik overdrijf ook niet.

En ik heb enorm veel respect voor de mensen die er wat van weten te maken.
maar deze mensen zijn er dus ook....dus nou ook niet alles is negatief. Maar idd voor 'westerlingen' is het moeilijk om door de vriendelijke glimlachen heen te prikken. Net als in andere landen trouwens.
!!! Go 49-ers !!!
pi_42508184
Elk jaar als ik daar ben (Ciovo, bij Trogir, Kroatie) dan overvalt me het gevoel dat ik op een dag daar ergens een bestaan wil gaan opbouwen. Een leuk huisje, ergens aan zee, m'n ouders zijn daar tenslotte toch ook al een huis aan het bouwen, familie in NL heb ik praktisch niet, als ik daar ben voel ik me anders, gelukkiger. Ik hou van de sfeer van 'koffie drinken, kletsen, elkaar overal tegenkomen etc etc' ik besef ook wel dat het leuk is voor een paar weken. Maar hoe het voor langere tijd is weet ik totaal niet, hoe het is als het weer niet zo mooi en zomers is, als je niet op het stand kan chillen, als je (hard) moet werken voor je (weinige) geld. Ik weet alleen: vakantie en pret. Maar toch, wéét ik in mn hart dat er iets is dat me daarnaartoe trekt,.
Wat wel zo is, dat de gevoelens erger worden aan het einde vd vakantie en langzaamaan minder worden na een tijdje NL,. dus ik weet 't gewoon niet
pi_42509765
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 18:45 schreef boskov het volgende:

Oftewel ik overdrijf helemaal niet, je hebt eenmaal geen zin om te werken voor dat miserabele bedrag, je hebt geen geld om kleren te kopen, laat staan een dvd-speler.
In Zagreb en ook in andere steden lopen ze er anders zeer goed gekleed bij. Ook hun haar/kapsels zit altijd goed, maar dat is niet gek omdat je daar kappers hebt of sommige adressjes waar ze zeer goed knippen voor weinig geld. Overigens ben ik dus geweest bij zo'n kapster/meid. Ze werkt voornml alleen, af en toe springt er een andere meid bij, mensen blijven binnen lopen of ze even tijd heeft (ze is gewoon goed!), ze knipt je voor nog 4 euro, ik zat echt zo van '100 kuna '.

En ze was/bleef harstikke aardig hoor, ondanks dat ze een stuk minder verdient of zou verdienen dan in NL. Sterker, in NL vragen ze 75 euro en presteren ze het af en toe nog om je haar te verpesten, circa te klagen. Zij gaf mij zelfs het advies, ze hadden in NL mijn lange, fijne haar 'gesneden', dat ik in NL moest zeggen dat ze NOOIT meer mijn haar mochten snijden. En daar had ik toen dan 75 euro voor betaald en in Kroatië 4 euro.

Maar niet mee eens dus, ze mogen wel minder geld hebben. Ik vind dat ze zich juist erg goed kleden. Dat zie ik al bij mijn opa. Wat betreft die mobieltjes, so what, welk land/mens wil niet ook mee doen of een goed mobieltje hebben (ik ). Maar dat vind ik stom om te zeggen, alsof het ene land/mens meer recht heeft ofzo op luxere producten. Waarom niet? Het viel mij een paar jaar geleden ook al op hoor, hier hadden alleen de wat oudere jongeren mobieltjes, daar liepen kinderen toen al met mobieltjes. Maar nu lopen kinderen hier ook met mobieltjes. Dat is gewoon iets maatschappelijks. En wie wil geen luxe dingetjes hebben? Ze kopen, een enkeling, daar ook digitale camera's, maar daar sparen ze er, net als hier veel mensen doen, wel voor.

En overigens zijn ze daar niet allemaal zo 'arm', arm is relatief. Buurman daar met kids, heeft een woning waar je 'u' tegen zegt, onwijze auto, zijn dochter ook, mooie koelkast, pc's en al. Let wel, goeie baan (waar hij hier nog meer mee zou verdienen), huis nu helemaal van hem/hun, want vader overleden die eerst beneden woonde.

De verhoudingen zijn gewoon wat scheef. Want wij verdienen hier (dan) wel meer, de huurprijzen, alles, zijn torenhoog. Toen ik daar vertelde wat ik hier aan huur + school etc betaal, hadden ze echt zoiets van . Relatief gezien hou ik wrs nog minder over dan zij daar, want een biertje kost hier ook nog 3 euro en daar 1 euro. Bij wijze van .
....
quote:
En ja, dan vind ik het inderdaad enorm hypocriet van de mensen hier die zeggen hoe geweldig het daar is, en hoe lief en aardig de mensen zijn, en ze zo vrolijk zijn, want dat is allemaal gelul.
En toch zijn ze aardig en lief.
Sterker, het valt mij juist op dat ondanks dat ik in hun ogen een westerling misschien ben, ze juist erg aardig zijn. Ik heb in ieder geval weinig tot niks gemerkt dat ze onaardig doen zodra ze merken dat ik 'buitenlands' ben. Integendeel. Als ik in mijn goed geprobeerde Kroatisch om een ijsje what so ever vraag, zijn ze vriendelijker dan vriendelijk + ook nog eens erg behulpzaam, zoals een meneer, erg vriendelijk, die ging uitleggen waar en hoe ik kon bellen, hij liep nog niet mee.

Eén keer werd ik van top tot teen door een vrouw aangekeken op een niet-vriendelijke manier. Zij had wrs wel zoiets van 'stomme westerling' ofzo. Erg kinderachtig en ik keek net zo minachtend terug. Want dat was er weer één die zichzelf wrs beter voelde. Vind dat erg irritant en kan daar nogal fel van worden, zo van 'wat?!'. Maar in Nl heb je soms meer van die 'kijkers'.

Ik kan of was soms een beetje verlegen en dat is mede onstaan door kijkerige mensen, ik hoef niet zo op te vallen soms. Al is mijn instelling nu totaal veranderd. In Kroatië valt mij juist op dat waar ik ook ben, eten in een restaurantje, drinken op een terrassje, ik helemaal niet vreemd wordt aangekeken, laat staan opval. Mensen zijn met zichzelf bezig en dat geeft mij een prettig gevoel. Als ik hier al naar een supermarkt ga, heb ik al soms zoiets van 'damn'.

Maar misschien komt het ook wel omdat er in Kroatië gewoon erg veel lekkere wijven rondlopen en hier niet tot minder! . En ze zijn niet zo opletterig.
quote:
En ik heb enorm veel respect voor de mensen die er wat van weten te maken.
Ik dus ook.
En ik heb het idee/gevoel dat veel mensen in Kroatië dat dus doen.
pi_42510224
tvp
pi_42510278
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 13:00 schreef ki_ki het volgende:
.. familie in NL heb ik praktisch niet, als ik daar ben voel ik me anders, gelukkiger. Ik hou van de sfeer van 'koffie drinken, kletsen, elkaar overal tegenkomen etc etc'
quote:
ik besef ook wel dat het leuk is voor een paar weken. Maar hoe het voor langere tijd is weet ik totaal niet, hoe het is als het weer niet zo mooi en zomers is, als je niet op het stand kan chillen, als je (hard) moet werken voor je (weinige) geld. Ik weet alleen: vakantie en pret. Maar toch, wéét ik in mn hart dat er iets is dat me daarnaartoe trekt,.
Wat wel zo is, dat de gevoelens erger worden aan het einde vd vakantie en langzaamaan minder worden na een tijdje NL,. dus ik weet 't gewoon niet
En ook
Het lijkt gewoon daar, ondanks dat ze het minder hebben soms of waarschijnlijk (maar daar zullen ze zelf wrs niet voor uitkomen, misschien zelfs niet vinden, ook trots misschien), net wat makkelijker. Vrijer en minder gecompliceerd. Biertje, koffie, idd gezellig wat kletsen, elkaar opzoeken.

Ja echt dit gewoon
pi_42524795
Ik houd op met discussieren hier. Jij schetst een verhaal dat helemaal niet waar is (mensen kleden zich inderdaad goed, maar ook dat heeft weer zijn redenen), ik heb het gevoel dat je niet verder kijkt dan je neus langs is; fijn dat is je eigen vrijheid, maar ga geen toeristische praatjes verkopen, want die zijn niet waar.

Ik zou zo verhuizen naar het land waar jij het over schrijft, maar het land waar jij het over hebt is niet het land waar jij over schrijft.

Ik bedoel, begrijp nou eens dat mensen constant samen zitten, en niks anders doen dan kletsen en koffie drinken, omdat ze of niks verder kunnen doen (geen werk), of ze niks verder willen doen (de vreselijke mentaliteit van de balkan). Als je er volgende keer bent, kijk alsjeblieft iets kritischer, doe je roze bril af, en zie dan hoe de situatie echt is.
pi_42525913
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 21:18 schreef boskov het volgende:
Ik houd op met discussieren hier. Jij schetst een verhaal dat helemaal niet waar is (mensen kleden zich inderdaad goed, maar ook dat heeft weer zijn redenen), ik heb het gevoel dat je niet verder kijkt dan je neus langs is; fijn dat is je eigen vrijheid, maar ga geen toeristische praatjes verkopen, want die zijn niet waar.

Ik zou zo verhuizen naar het land waar jij het over schrijft, maar het land waar jij het over hebt is niet het land waar jij over schrijft.

Ik bedoel, begrijp nou eens dat mensen constant samen zitten, en niks anders doen dan kletsen en koffie drinken, omdat ze of niks verder kunnen doen (geen werk), of ze niks verder willen doen (de vreselijke mentaliteit van de balkan). Als je er volgende keer bent, kijk alsjeblieft iets kritischer, doe je roze bril af, en zie dan hoe de situatie echt is.
je zou de charme van life on the downlow eens moeten ontdekken,. heerlijk


pi_42527515
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 21:18 schreef boskov het volgende:
Ik houd op met discussieren hier. Jij schetst een verhaal dat helemaal niet waar is (mensen kleden zich inderdaad goed, maar ook dat heeft weer zijn redenen), ik heb het gevoel dat je niet verder kijkt dan je neus langs is; fijn dat is je eigen vrijheid, maar ga geen toeristische praatjes verkopen, want die zijn niet waar.

Ik zou zo verhuizen naar het land waar jij het over schrijft, maar het land waar jij het over hebt is niet het land waar jij over schrijft.

Ik bedoel, begrijp nou eens dat mensen constant samen zitten, en niks anders doen dan kletsen en koffie drinken, omdat ze of niks verder kunnen doen (geen werk), of ze niks verder willen doen (de vreselijke mentaliteit van de balkan). Als je er volgende keer bent, kijk alsjeblieft iets kritischer, doe je roze bril af, en zie dan hoe de situatie echt is.
Voordat je mij voor leugenaar uitmaakt, mag je eens in mijn schoenen komen staan
Want jij bent mij niet, maar weet wel hoe het is als je mij zou zijn, hoe ik dingen dus zie/meemaak en ondervind, doe je goed!

En de mensen kleden zich goed, zeg je zelf, maar dat heeft dan ook weer zijn redenen. Wat dan? Ze stelen ofzo
Weet niet waar jij vandaan komt, op vakantie gaat?!

En inderdaad dát is mijn eigen vrijheid, ik maak ze mee . Dat jij misschien geen positieve ervaringen hebt over de Balkan , wil nog niet zeggen dat ík en anderen dat niet hebben. Dat je dan niet wilt verder discussieëren, getuigt alleen maar dat je sterk bij JOUW eigen mening/waarheid blijft, over een roze (of zwarte) bril gesproken dus..

Ik vind of vond de mensen, goed dat je het zegt overigens, want wou het nog of al zeggen, juist erg ambitieus.
Genoeg mensen die ik ken die studeren/zijn verder gaan studeren en pleiten voor een beter leven en doen daar ook erg hun best voor doen. Zonnetje schijnt, maar sommige duiken mooi de boeken in en daarna of daarbij vergeten ze jou niet, want ze zijn er mooi en allemaal als je bijv. weggaat en spenden dan WEER de hele avond met je. Werken? Die ik ken, werken zich te pletter, om vervolgens ook nog de tijd vrij te maken om bij je te zijn, terwijl ze zo brak als weet niet wat zijn, en de volgende dag de wekker gaat om 5 uur voor die paar rotcenten.

Sorry hoor, maar als we over mentaliteit gaan lullen, moet je niet bij mij zijn.
Want dat vind ik nou juist mentaliteit en liefde
pi_42534761
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 22:37 schreef Drumpie het volgende:

[..]

Dat heb je fout, ik ben zelf van Bosnische afkomst en ga elk jaar naar Kroatie op vakantie en het is er heerlijk, mensen zijn aardig, dus zeik niet ofzo
Hehe ben je een broer van me ofzo? Precies zelfde hier
pi_42536074
Ik wil tjetjeens gaan leren, waar leer ik dat?
pi_42536671
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 11:06 schreef lodi1979 het volgende:
Ik wil tjetjeens gaan leren, waar leer ik dat?
beste jongen, niet hier iig
  vrijdag 3 november 2006 @ 05:23:51 #295
71164 simra
o ja joh ?
pi_43195669
maar ook Joegoslavisch leer je hier waarschijnlijk niet *hint*
  vrijdag 3 november 2006 @ 09:21:57 #296
153812 Frautie
Frautilicious
pi_43196951
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 05:23 schreef simra het volgende:
maar ook Joegoslavisch leer je hier waarschijnlijk niet *hint*
Heb je deze site al gezien?

http://www.volksuniversiteit.nl/

D'r zijn wel wat lokaties die Kroatisch/Servisch geven....
Assumption is the mother of all fuck ups
Everything you do, every single decision you make, either takes you a step closer or a step further away from your goal.
You either grow or you regress; nothing stands still.
  vrijdag 3 november 2006 @ 10:30:12 #297
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_43198254
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 05:23 schreef simra het volgende:
maar ook Joegoslavisch leer je hier waarschijnlijk niet *hint*
Ik kan me toch echt niet voorstellen dat er geen Joego is die jou tegen een lekker prijsje de taal wil leren. En dan koop je er een boekje bij en klaar is Simra!
Maar je kunt ook lekker en chagerijnig en passief blijven wachten op een antwoord op een forum
!!! Go 49-ers !!!
pi_43200770
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 21:18 schreef boskov het volgende:
Ik houd op met discussieren hier. Jij schetst een verhaal dat helemaal niet waar is (mensen kleden zich inderdaad goed, maar ook dat heeft weer zijn redenen), ik heb het gevoel dat je niet verder kijkt dan je neus langs is; fijn dat is je eigen vrijheid, maar ga geen toeristische praatjes verkopen, want die zijn niet waar.

Ik zou zo verhuizen naar het land waar jij het over schrijft, maar het land waar jij het over hebt is niet het land waar jij over schrijft.

Ik bedoel, begrijp nou eens dat mensen constant samen zitten, en niks anders doen dan kletsen en koffie drinken, omdat ze of niks verder kunnen doen (geen werk), of ze niks verder willen doen (de vreselijke mentaliteit van de balkan). Als je er volgende keer bent, kijk alsjeblieft iets kritischer, doe je roze bril af, en zie dan hoe de situatie echt is.
Ik snap wat je bedoelt! Tuurlijk zijn er de vele mooie dingen als je er weer terug bent. Maar toen ik er vorig jaar voor een maand zat, vroeg ik me op een gegeven moment wel af of de mensen niet es weer aan het werk moesten. Vooral de mensen van rond de 25 die klaar zijn met studeren. Vele van hen klagen maar dat het niet goed gaat met het land, maar zelf zijn ze te lui om werk te zoeken en liever blijven ze op het terras koffie, pivo en rakija drinken de hele dag door. Begrijp me goed, daar zitten ook vrienden van me tussen! En oja, geroddeld wordt er volop, echt verschrikkelijk! Aan de andere kant geniet ik er wel weer elke keer van als ik er ben. Het hele andere leven, nouja de dingen die hier al eerder genoemd zijn. Vorig jaar sinds jaaaaren weer in Budva geweest. 10 dagen lekker gek gedaan...!
pi_43206444
bijna deel 2
Back to the 70's
pi_43235623
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 18:45 schreef boskov het volgende:

[..]

Ik overdrijf ook niet. Net als Desperacido, vind ik Sirnica erg lekker (al ben ik een voorstander van zeljanica), geniet ik ook op vele momenten dat ik er zit, maar dat is puur omdat je van buitenaf komt en niet verder kijkt dan je neus lang is.
Zeljanica for teh win!!1!
quote:
Stel je nu maar voor dat je maandelijks 200 euro verdient door in de derde dienst te werken, daarvan de helft opgaat aan normale kosten zoals de telefoon, water, tv etc dan merk je opeens dat het veel kutter is dan je gedacht hebt. En dat je opeens wel een hekel krijgt aan al die westerlingen die in 4 weken een jaarsalaris of meer uitgeven. Dan denk je wel anders, dan gedraag je je ook anders.
Hekel is een groot woord, ze zijn eerder jaloers. Maar zelfs dan..
Jaloers zijn is menselijk, vooral als je zelf wat minder te besteden hebt.
quote:
Oftewel ik overdrijf helemaal niet, je hebt eenmaal geen zin om te werken voor dat miserabele bedrag, je hebt geen geld om kleren te kopen, laat staan een dvd-speler.

En ja, dan vind ik het inderdaad enorm hypocriet van de mensen hier die zeggen hoe geweldig het daar is, en hoe lief en aardig de mensen zijn, en ze zo vrolijk zijn, want dat is allemaal gelul.
De mensen daar zijn net zo vrolijk als de mensen hier of in welk land dan ook..
Ex-yu zijn ge-wel-di-ge landen als je er een nette baan hebt die redelijk betaald, de
gemiddelde lonen liggen zo rond de 600 tot 700 mark (tenminste in mijn kennisenkring),
en van dat geld kan een klein gezin prima rondkomen. Ik zal het je nog sterker vertellen,
de mensen met een gemiddeld salaris daar kunnen er meer leuke dingen van doen dan
de mensen met een gemiddeld inkomen in NL. Ik was bewaker/portier voor een jaar en
had (toen) een laag salaris van 500 mark. Van dat geld betaalde ik de huur van 120 mark
en alle verdere vaste lasten (water/gas/elec/verz.), welke ook zo'n 120 mark waren.
Ik hield dus na dit alles 260 mark over om me te kleden en uit te gaan...

Nu zou je zeggen dat dat weinig is, maar je moet niet vergeten dat een 'local' altijd goedkoper uit
is omdat hij/zij de juiste adresjes weet. Netjes kleden kan je je van top tot teen al voor 50 mark.
En ja, dat is een broek, onderhemd, sweater/overhemd, ondetgoed en schoenen. Wel alles nep,
maar who cares? Iedereen draagt het. Uitgaan is ook geen punt, een glaasje sterke drank kost zo'n
2 mark, een heineken 3.5 mark, espresso 1 tot 1.5 mark. Bronwater is het goedkoopst: 0.5 mark.
Een taxi pakken kost geen drol (1 mark per KM), filmpje pakken is 1.5 mark, porcija cevapa is 3.5 mark.

2 Bosnische mark is trouwens ¤1.95

Allemaal mooi en aardig, maar wat je mist is de sociale zekerheid.
Het moment dat dat er weer is, ga ik terug en kom ik alleen nog in NL op vriendenbezoek
quote:
En ik heb enorm veel respect voor de mensen die er wat van weten te maken. Een groot gedeelte gaat depressief thuis zitten omdat alles tegen zit. Daar kan ik echt niet tegen, er is werk zat, het betaalt niet goed, maar je kan er van leven. Nee je kan er geen auto of het nieuwste mobieltje kopen, maar c'est la vie. En daar word ik moe van, want het enige wat telt is dat mobieltje...
Die depressiviteit zal andere redenen hebben en in feite weinig met lonen te maken hebben.
Dezelfde (naar verhouding dan) lonen waren er ook voor de oorlog en toen werkten mensen
gewoon voor dat geld. Veel van die mensen hebben lange tijd helemaal niets gehad, misschien dat
ze daarom alles willen inhalen, maar inzien dat ze het met dat loon niet redden en dus depri worden.
Eh jebi ga, sad sam usrao stvar. Ik ben, zoals je merkt, geen psycholoog

P.S.
Die DVD-speler waar je het over had..
..die is nu in de aanbieding bij "Fis vitez" voor 27 mark (¤14)

/edit
Jarane, nama traba ex-yu topic.

[ Bericht 4% gewijzigd door Opa_vertelt op 04-11-2006 16:55:04 ]
Nee.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')