Misschien een lichte troost, maar als je daar had gewerkt had je toch ook wel dezelfde stress gehad.quote:Op woensdag 30 augustus 2006 10:01 schreef ActiveX het volgende:
Ik mis de jugo atmosfeer echt..ben nu weer aan het werk..stress, gezeur, etc...Wish I was there....
Fijn dat zoveel mensen elkaar leren kennen enz. in deze topic.quote:Op vrijdag 28 juli 2006 00:14 schreef simra het volgende:
[..]
Afstand is voor mij geen probleem, als je iets echt wil....![]()
Haha ja sorry, dat is het enige van de NL taal wat ik niet onder de knie heb, terwijl spreken perfect gaat. Maar ach, daarvoor hebben we spellingscontrole enzo toch ?
Ja daarom, waarom staan er geen mensen op die gewoon een school beginnen ofzo, als is het in groningen zal ik zelfs gaan..![]()
Ik zou je graag helpen, maar ik heb echt geen idee waar les wordt gegeven, ik zie op internet alleen maar zelfstudies staan met cd-roms waar je de uitspraak kan oefenen (wat misschien ook een optie is) Vind het trouwens wel leuk dat je graag de taal van je vriendin wilt leren. Ik zou het erg waarderen als mijn vriend daar interesse in zou hebbenquote:Op zondag 3 september 2006 12:03 schreef simra het volgende:
[..]
Fijn dat zoveel mensen elkaar leren kennen enz. in deze topic.![]()
Maar uhmmm kan IEMAND mischien een beetje OnTopic blijven, ik ben ECHT op zoek naar LES
ps. Wel leuk om te zien de reacties over Hollandse mannen haha (omdat ik er zelf ook 1 ben met al 2 jaar een Jugo vriendin)
Nee, vriendinquote:Op zondag 20 augustus 2006 19:05 schreef 4ureyez_only het volgende:
[..]
Hahah, ik moest echt lachenDaar heb je wel gelijk in. Komen je ouders daar vandaan of zo (omdat je de taal beheerst)?
Ach ja, het is het minste wat ik kan doen vind ik. Plus komt er nog eens bij dat ik volgend jaar mee wil naar Jugo en dan leer ik de familie leden die daar nog wonen ook kennen, en dat is het wel makkelijk dat ik er ook wat versta, ik ben namelijk nogal nieuwsgierig dus wil altijd weten waar het over gaatquote:Op zondag 3 september 2006 14:21 schreef 4ureyez_only het volgende:
[..]
Ik zou je graag helpen, maar ik heb echt geen idee waar les wordt gegeven, ik zie op internet alleen maar zelfstudies staan met cd-roms waar je de uitspraak kan oefenen (wat misschien ook een optie is) Vind het trouwens wel leuk dat je graag de taal van je vriendin wilt leren. Ik zou het erg waarderen als mijn vriend daar interesse in zou hebbenIk hoop dat je gauw iemand vindt die je hierbij kan helpen!
Ja dit is ook een soort van advertentiequote:Op donderdag 21 september 2006 07:27 schreef RobertoCarlos het volgende:
Kun je niet een advertentie zetten of iemand je dat prive wilt leren? Moet toch lukken?
Lijkt me trouwens toch goed voor de relatie als je vriendin het jou leert![]()
Hmmm, zorgwekkend antwoord. Uh, dan zien je elkaar nog eens een keer mss?quote:Op dinsdag 26 september 2006 00:20 schreef simra het volgende:
[..]
Ja dit is ook een soort van advertentie![]()
Maar goed hierbij officieel: wil wil het mij prive leren ?
Hoezo lijkt het je goed voor de relatie trouwens ? We werken allebei veel, en dan heeft ze niet echt de energie om mij serieus de taal te leren, vandaar dat ik hier een poging doe.![]()
heeey girlquote:Op maandag 21 augustus 2006 21:47 schreef sweetgirly het volgende:
Ben (al) weer terug uit Kroatië.
[..]
Ik raakte of was wrs een beetje verbitterd geraakt hier. Drukte, dat ieder op zich gedoe, in de stad, overal, etc, de soms ontnuchterende lompheid van sommige Nederlanders, sorry, het soms niet weten wat men nou van je denkt/moet, etc etc. Twee weekjes Kroatië, en ik zat al aan de Sint-Janskruid enzo
, en ik voel mezelf weer als herboren.
![]()
Damn, ik mis ze, het land, de vrijheid, de cultuur, de pivo (pan is erg lekker), het warme eten 's middags, de instelling, de zon, etc etc.
Wat ik in een jaar tijd wat heb gemist, heb ik in twee weken tijd aan overdaad gekregen.
Liefde en veel mooie mensen om me heen. Dat miste ik (soms) in het koude kikkerlandje
.
Warmte... van de zon en van de mensen..
Mijn hart die wat versteend was geworden, is daar weer gesmolten..
Hvala![]()
hebben ze weleens gezegd dat Joego's wat melodramatisch kunnen zijn soms, vast niet![]()
quote:Op woensdag 30 augustus 2006 10:01 schreef ActiveX het volgende:
Ik mis de jugo atmosfeer echt..ben nu weer aan het werk..stress, gezeur, etc...Wish I was there....
Heeey Kiki!quote:Op dinsdag 26 september 2006 23:08 schreef ki_ki het volgende:
heeey girl
het was weer lekker hé om in Kro te zijn? Je gelooft het niet, ik ben eigenlijk pas 12 september teruggekomen ofzo,..schándálig genoten van een laaaange vakantie,.. het was weer nodig inderdaad na de stress en het gedoe en de hele doe-maar-mee-beweging
sjonge, heb jji dat ook, dat het elk jaar moeilijk wordt, dat je elk jaar meeer en meer denkt "ik ga gewoon niet meer terug"?? ik wel..
dus tjaaa,.. wie weet,.![]()
1. je hoeft geen stomme hints te geven en een psycholoog ben je zeker niet inderdaad. Het valt mij gewoon soms op en dan kan je wel voorspelbaar zeggen 'dan hoepel je toch op', dan zeg ik 'why'. Omdat het mij soms opvalt, omdat het niet altijd rozegeur & maneschijn is... Ik zei al (veeeeel) eerder, niet allemaal. Genoeg leuke/aardige mensen hier ook, maar die zijn dan niet van het 'te hoog in de bol heb' (terwijl ze er in principe niet eens een reden voor hebben) of van het 'veroordelingssoort'- slag mensen.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 19:18 schreef boskov het volgende:
In Kroatie is het aan zee nog erger, inderdaad ze vertroetelen je omdat je geld binnen brengt, maar heb je ooit de inwoners horen praten over de toeristen. Ze haten ze, ze lopen constant erover te zeiken dat ze zus zijn of zo zijn, terwijl de mensen daar vanwege die toeristen maar 3-4 maanden moeten werken per jaar. Onopgevoede schoften zijn het!
En zonder lullig te willen zijn, volgens mij word je geaccepteerd omdat je binnen x weken toch weer weg bent, je veel rondjes geeft en je je toch anders gedraagt op vakantie dan thuis. Maar ik ben geen psycholoog, misschien heb ik het helemaal fout en pas je daar veel meer in dan hier..... (hint).
Dat heb je fout, ik ben zelf van Bosnische afkomst en ga elk jaar naar Kroatie op vakantie en het is er heerlijk, mensen zijn aardig, dus zeik niet ofzoquote:Op donderdag 5 oktober 2006 19:18 schreef boskov het volgende:
Waar ga je naar toe meid?De hele balkan is tegenwooridig op image en looks gebaseerd. Ik merk dat in steden zoals Zagreb, Sarajevo, Belgrado en Novi Sad, mensen juist vooroordelen hebben. Het enige wat telt is wat je draagt en wat voor mobieltje je hebt (Servie en Kroatie) en wat je afkomst is (Bosnie). Dus die afkeuring en verschillende sociale klassen bestaan juist op de Balkan. Het punt is misschien dat jij het niet merkt omdat het veel slinkser daar gebeurd. Mensen zijn helemaal niet relaxed wat dat betreft. Ben je daar ooit echt omgegaan met de lokale bevolking van je eigen leeftijd? Dan merk je hoe men over anderen praat, en zo praat je echt niet over elkaar in Nederland. Iedereen weet wie wie is, met wie degene aan het daten is, wie een blauwtje heeft gelopen, wie geneukt heeft. Ze roddelen over alles, de hele stad weet altijd alles.
In Kroatie is het aan zee nog erger, inderdaad ze vertroetelen je omdat je geld binnen brengt, maar heb je ooit de inwoners horen praten over de toeristen. Ze haten ze, ze lopen constant erover te zeiken dat ze zus zijn of zo zijn, terwijl de mensen daar vanwege die toeristen maar 3-4 maanden moeten werken per jaar. Onopgevoede schoften zijn het!
En zonder lullig te willen zijn, volgens mij word je geaccepteerd omdat je binnen x weken toch weer weg bent, je veel rondjes geeft en je je toch anders gedraagt op vakantie dan thuis. Maar ik ben geen psycholoog, misschien heb ik het helemaal fout en pas je daar veel meer in dan hier..... (hint).
Ja precies, zeiksnor!quote:Op donderdag 5 oktober 2006 22:37 schreef Drumpie het volgende:
Dat heb je fout, ik ben zelf van Bosnische afkomst en ga elk jaar naar Kroatie op vakantie en het is er heerlijk, mensen zijn aardig, dus zeik niet ofzo![]()
in SES ?quote:
Als ik al die positieve verhalen lees, vraag ik me idd wel af wie dan die mensen waren die mekaar tijdens de oorlogen de hersens in sloegen. Dat moeten toch wel veel van de mensen geweest zijn die nu heel aardig zijn.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 17:25 schreef boskov het volgende:
Naja, het is ook beter als jullie in je droomwereldje blijven
Volgens mij begrijp je de menselijke natuur niet echt. Dat iemand de grootste duivel was in die oorlog kan je nu echt niet meer aflezen aan iemand. Iemand die heel gastvrij, hartelijk, aardig, en all-around geweldig aardig is, kan net zo goed een van de grootste misdadigers uit de oorlog geweest zijn. Gedrag nu is niet af te lezen aan het gedrag in het verleden.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 23:34 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Als ik al die positieve verhalen lees, vraag ik me idd wel af wie dan die mensen waren die mekaar tijdens de oorlogen de hersens in sloegen. Dat moeten toch wel veel van de mensen geweest zijn die nu heel aardig zijn.
Bedankt! Je maakt mijn punt precies duidelijkquote:Op zaterdag 7 oktober 2006 00:12 schreef desaparacido het volgende:
[..]
Volgens mij begrijp je de menselijke natuur niet echt. Dat iemand de grootste duivel was in die oorlog kan je nu echt niet meer aflezen aan iemand. Iemand die heel gastvrij, hartelijk, aardig, en all-around geweldig aardig is, kan net zo goed een van de grootste misdadigers uit de oorlog geweest zijn. Gedrag nu is niet af te lezen aan het gedrag in het verleden.
Een van de beste mensen die ik ken, echt, die man is een ware engel op aarde, heeft ook meegevochten in de oorlog. Hij geeft trouwens zelf toe dat hij gedood heeft, en volgens mij zit hij er helemaal niet mee. Maakt hem dat nu een slechter mens? Hij heeft tenslotte geen wroeging. Of maakt zijn verder goede karakter dat weer beter? Niet alles is zo zwart/wit.
(toen ik voor het eerst verhalen van hem hoorde toen hij terug was viel ik van mijn stoel, kon me niet voorstellen dat hij mensen had gedood, ik dacht echt dat hij dat niet in zich had)
Ik heb een aantal jaren terug een Servische vriendin gehad (zat toen in Wenen), en die wist mij te vertellen dat hoewel het inderdaad allemaal slavische talen zijn, ze toch behoorlijk verschillen. Ze kon Russisch bijvoorbeeld niet verstaan.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 20:38 schreef Vloris het volgende:
Al die slavische talen lijken op elkaar, vooral Servisch en Kroatisch, die worden meestal samengevoegd tot de Servo-kroatische taal. Dat verschil is inderdaad ongeveer Vlaams - Nederlands. De talen daarweer omheen zoals Sloveens lijkt er ook veel op, maar Tsjechisch en Russisch ook. Ongeveer zoals Nederlands en Duits ook veel overeenkomsten hebben maar ook veel verschillen.
Ik kan een paar woorden Russisch verstaan. En ik kan ook wel het een en ander uit de context halen...maar da's dan ook allesquote:Op zaterdag 7 oktober 2006 21:22 schreef Catbert het volgende:
[..]
Ik heb een aantal jaren terug een Servische vriendin gehad (zat toen in Wenen), en die wist mij te vertellen dat hoewel het inderdaad allemaal slavische talen zijn, ze toch behoorlijk verschillen. Ze kon Russisch bijvoorbeeld niet verstaan.
Ik overdrijf ook niet. Net als Desperacido, vind ik Sirnica erg lekker (al ben ik een voorstander van zeljanica), geniet ik ook op vele momenten dat ik er zit, maar dat is puur omdat je van buitenaf komt en niet verder kijkt dan je neus lang is.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 23:34 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Als ik al die positieve verhalen lees, vraag ik me idd wel af wie dan die mensen waren die mekaar tijdens de oorlogen de hersens in sloegen. Dat moeten toch wel veel van de mensen geweest zijn die nu heel aardig zijn.
Boskov overdrijft mss een beetje naar het negatieve, maar zo positief als het hier afgeschilderd wordt kan het in de praktijk haast niet zijn.
maar deze mensen zijn er dus ook....dus nou ook niet alles is negatief. Maar idd voor 'westerlingen' is het moeilijk om door de vriendelijke glimlachen heen te prikken. Net als in andere landen trouwens.quote:Op zondag 8 oktober 2006 18:45 schreef boskov het volgende:
[..]
Ik overdrijf ook niet.
En ik heb enorm veel respect voor de mensen die er wat van weten te maken.
In Zagreb en ook in andere steden lopen ze er anders zeer goed gekleed bij. Ook hun haar/kapsels zit altijd goed, maar dat is niet gek omdat je daar kappers hebt of sommige adressjes waar ze zeer goed knippen voor weinig geld. Overigens ben ik dus geweest bij zo'n kapster/meid. Ze werkt voornml alleen, af en toe springt er een andere meid bij, mensen blijven binnen lopen of ze even tijd heeft (ze is gewoon goed!), ze knipt je voor nog 4 euro, ik zat echt zo van '100 kunaquote:Op zondag 8 oktober 2006 18:45 schreef boskov het volgende:
Oftewel ik overdrijf helemaal niet, je hebt eenmaal geen zin om te werken voor dat miserabele bedrag, je hebt geen geld om kleren te kopen, laat staan een dvd-speler.
En toch zijn ze aardig en lief.quote:En ja, dan vind ik het inderdaad enorm hypocriet van de mensen hier die zeggen hoe geweldig het daar is, en hoe lief en aardig de mensen zijn, en ze zo vrolijk zijn, want dat is allemaal gelul.
Ik dus ook.quote:En ik heb enorm veel respect voor de mensen die er wat van weten te maken.
quote:Op maandag 9 oktober 2006 13:00 schreef ki_ki het volgende:
.. familie in NL heb ik praktisch niet, als ik daar ben voel ik me anders, gelukkiger. Ik hou van de sfeer van 'koffie drinken, kletsen, elkaar overal tegenkomen etc etc'
En ookquote:ik besef ook wel dat het leuk is voor een paar weken. Maar hoe het voor langere tijd is weet ik totaal niet, hoe het is als het weer niet zo mooi en zomers is, als je niet op het stand kan chillen, als je (hard) moet werken voor je (weinige) geld. Ik weet alleen: vakantie en pret. Maar toch, wéét ik in mn hart dat er iets is dat me daarnaartoe trekt,.
Wat wel zo is, dat de gevoelens erger worden aan het einde vd vakantie en langzaamaan minder worden na een tijdje NL,. dus ik weet 't gewoon niet
je zou de charme van life on the downlow eens moeten ontdekken,. heerlijkquote:Op maandag 9 oktober 2006 21:18 schreef boskov het volgende:
Ik houd op met discussieren hier. Jij schetst een verhaal dat helemaal niet waar is (mensen kleden zich inderdaad goed, maar ook dat heeft weer zijn redenen), ik heb het gevoel dat je niet verder kijkt dan je neus langs is; fijn dat is je eigen vrijheid, maar ga geen toeristische praatjes verkopen, want die zijn niet waar.
Ik zou zo verhuizen naar het land waar jij het over schrijft, maar het land waar jij het over hebt is niet het land waar jij over schrijft.
Ik bedoel, begrijp nou eens dat mensen constant samen zitten, en niks anders doen dan kletsen en koffie drinken, omdat ze of niks verder kunnen doen (geen werk), of ze niks verder willen doen (de vreselijke mentaliteit van de balkan). Als je er volgende keer bent, kijk alsjeblieft iets kritischer, doe je roze bril af, en zie dan hoe de situatie echt is.
Voordat je mij voor leugenaar uitmaakt, mag je eens in mijn schoenen komen staanquote:Op maandag 9 oktober 2006 21:18 schreef boskov het volgende:
Ik houd op met discussieren hier. Jij schetst een verhaal dat helemaal niet waar is (mensen kleden zich inderdaad goed, maar ook dat heeft weer zijn redenen), ik heb het gevoel dat je niet verder kijkt dan je neus langs is; fijn dat is je eigen vrijheid, maar ga geen toeristische praatjes verkopen, want die zijn niet waar.
Ik zou zo verhuizen naar het land waar jij het over schrijft, maar het land waar jij het over hebt is niet het land waar jij over schrijft.
Ik bedoel, begrijp nou eens dat mensen constant samen zitten, en niks anders doen dan kletsen en koffie drinken, omdat ze of niks verder kunnen doen (geen werk), of ze niks verder willen doen (de vreselijke mentaliteit van de balkan). Als je er volgende keer bent, kijk alsjeblieft iets kritischer, doe je roze bril af, en zie dan hoe de situatie echt is.
Hehe ben je een broer van me ofzo? Precies zelfde hierquote:Op donderdag 5 oktober 2006 22:37 schreef Drumpie het volgende:
[..]
Dat heb je fout, ik ben zelf van Bosnische afkomst en ga elk jaar naar Kroatie op vakantie en het is er heerlijk, mensen zijn aardig, dus zeik niet ofzo![]()
beste jongen, niet hier iigquote:Op dinsdag 10 oktober 2006 11:06 schreef lodi1979 het volgende:
Ik wil tjetjeens gaan leren, waar leer ik dat?
Heb je deze site al gezien?quote:Op vrijdag 3 november 2006 05:23 schreef simra het volgende:
maar ook Joegoslavisch leer je hier waarschijnlijk niet*hint*
Ik kan me toch echt niet voorstellen dat er geen Joego is die jou tegen een lekker prijsje de taal wil leren. En dan koop je er een boekje bij en klaar is Simra!quote:Op vrijdag 3 november 2006 05:23 schreef simra het volgende:
maar ook Joegoslavisch leer je hier waarschijnlijk niet*hint*
Ik snap wat je bedoelt! Tuurlijk zijn er de vele mooie dingen als je er weer terug bent. Maar toen ik er vorig jaar voor een maand zat, vroeg ik me op een gegeven moment wel af of de mensen niet es weer aan het werk moesten. Vooral de mensen van rond de 25 die klaar zijn met studeren. Vele van hen klagen maar dat het niet goed gaat met het land, maar zelf zijn ze te lui om werk te zoeken en liever blijven ze op het terras koffie, pivo en rakija drinken de hele dag door. Begrijp me goed, daar zitten ook vrienden van me tussen! En oja, geroddeld wordt er volop, echt verschrikkelijk! Aan de andere kant geniet ik er wel weer elke keer van als ik er ben. Het hele andere leven, nouja de dingen die hier al eerder genoemd zijn. Vorig jaar sinds jaaaaren weer in Budva geweest. 10 dagen lekker gek gedaan...!quote:Op maandag 9 oktober 2006 21:18 schreef boskov het volgende:
Zeljanica for teh win!!1!quote:Op zondag 8 oktober 2006 18:45 schreef boskov het volgende:
[..]
Ik overdrijf ook niet. Net als Desperacido, vind ik Sirnica erg lekker (al ben ik een voorstander van zeljanica), geniet ik ook op vele momenten dat ik er zit, maar dat is puur omdat je van buitenaf komt en niet verder kijkt dan je neus lang is.
Hekel is een groot woord, ze zijn eerder jaloers. Maar zelfs dan..quote:Stel je nu maar voor dat je maandelijks 200 euro verdient door in de derde dienst te werken, daarvan de helft opgaat aan normale kosten zoals de telefoon, water, tv etc dan merk je opeens dat het veel kutter is dan je gedacht hebt. En dat je opeens wel een hekel krijgt aan al die westerlingen die in 4 weken een jaarsalaris of meer uitgeven. Dan denk je wel anders, dan gedraag je je ook anders.
De mensen daar zijn net zo vrolijk als de mensen hier of in welk land dan ook..quote:Oftewel ik overdrijf helemaal niet, je hebt eenmaal geen zin om te werken voor dat miserabele bedrag, je hebt geen geld om kleren te kopen, laat staan een dvd-speler.
En ja, dan vind ik het inderdaad enorm hypocriet van de mensen hier die zeggen hoe geweldig het daar is, en hoe lief en aardig de mensen zijn, en ze zo vrolijk zijn, want dat is allemaal gelul.
Die depressiviteit zal andere redenen hebben en in feite weinig met lonen te maken hebben.quote:En ik heb enorm veel respect voor de mensen die er wat van weten te maken. Een groot gedeelte gaat depressief thuis zitten omdat alles tegen zit. Daar kan ik echt niet tegen, er is werk zat, het betaalt niet goed, maar je kan er van leven. Nee je kan er geen auto of het nieuwste mobieltje kopen, maar c'est la vie. En daar word ik moe van, want het enige wat telt is dat mobieltje...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |