abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 25 juni 2005 @ 21:05:59 #1
40714 Subhuman
Televised confession
pi_28233237

Dit topic is bedoeld voor alles over Minolta wat niet met digitale camera's te maken heeft. Een digitaal Minolta-topic is Digital Konica-Minolta

Ik ben zelf behoorlijk Minolta-fan, vooral van de manual focus modellen, en ik vraag me af of er op dit forum meet mensen rondlopen die vooral met Minolta werken. Zelf heb ik een mooie XG-M, zoals hierboven afgebeeld. Ook fotografeer ik regelmatig met een X-700.

Bij deze camera heb ik een Minolta MD 135 mm f/3.5 objectief. Een erg mooi objectief vind ik zelf met een schitterende scherptediepte. Ook maak ik vaak gebruik van een Minolta MD 50 mm f/1.7, een Sigma 28 mm f/2.8 en een Sigma 80-200 mm f/3.5-4 maar deze zijn, net als de X-700, niet van mijzelf.

Dus, andere Minolta-gebruikers op het forum, laat van je horen!

Afbeelding van http://www.rokkorfiles.com
  zaterdag 25 juni 2005 @ 21:41:31 #2
122022 gottegottegott
Een heer van stand
pi_28234343
Ik had van mijn opa 10 jaar geleden ongeveer een XG-M gekregen, zijn oude camera, hij had zelf toen een nieuwe automatische Canon Eos gekocht. Die XG-M is toen na een paar jaar stuk gegaan. Ik heb een daarna nog een aantal xg-1 en xg-2's versleten. Ze liggen hier nog in de kast met verschillende lenzen maar op dit moment doet geen een het meer. Het zijn fijne kleine camera's die al een jaar of 20 meegingen voordat ik ze in handen kreeg. Dat ze daarna stuk gingen zegt misschien meer iets over mij Ik heb nu sinds een paar jaar ook een Nikon F70 die blijft voorlopig wel heel hoop ik. Misschien koop ik nog wel eens een leuke XG camera om de superscherpe Rokkor lenzen weer te kunnen gebruiken, ik zie de camera's regelmatig op marktplaats voor zo'n 20 euro.
pi_28247352
Ik heb een aantal camera's uit het manuele tijdperk van Minolta. Het is een genot om ermee te werken. Ik gebruik ze ondanks de leeftijd dan ook bijna dagelijks. Ik heb onder andere een XM, XE-1 en twee XD-7's.
In Nederland is een aardige groep enthousiaste gebruikers van deze Minolta's. Leuk feitje is dat in de jaren 70 een samenwerkingsverband was tussen Minolta en Leica. De Minolta XD-7 is de basis geweest voor de Leica R4.

Deze camera's zijn gebouwd als een tank en werken na tientallen jaren nog steeds als nieuw.

De range objectieven die is uitgebracht is behoorlijk indrukwekkend. Veel is voor belachelijk lage prijzen te krijgen. Voor enkele anderen, denk aan de 35mm/1.8, 58mm/1.2, 85/2 en 200/2.8, moeten ook nu nog behoorlijke prijzen neergelegd worden. Als je een dergelijk objectief in je handen hebt, weet je echter wel waarmee je aan het fotograferen bent, dus is het iedere cent waard.

Enkele informatieve links:

http://www.rokkorfiles.com
http://www.geocities.com/mikkonis/xemain.html
http://www.paulfvs.dds.nl/lenses.html
http://home.pcisys.net/%7Erlsnpjs/minolta/srt.html
pi_28253218
En dit is wat je krijgt als je een Minolta XG-1 met een diafilmpje de wereld rond stuurt. Leuk project hoor.

http://www.rokkorfiles.co(...)xgaroundtheworld.htm
  zondag 26 juni 2005 @ 20:19:59 #5
40714 Subhuman
Televised confession
pi_28255115
Die foto's heb ik ook gezien! Wel gaaf zeg!

Laatst zag ik bij een tweedehandszaakje zo'n 85 mm f/2, daar werd zo nog ¤ 275 voor gevraagd! Met een beetje onderhandelen zal er nog wel iets af te krijgen zijn, maar niet veel denk ik. Die objectieven blijven gewoon veel geld waard. Ik kijk ook regelmatig op Marktplaats of er nog iets leuks te vinden is.

Nog wat linkjes:

http://jwhub.xtdnet.nl/mug/mf-bodies.html

De volgende allemaal van dezelfde site, maar over verschillende camera's (indexpagina is erg rommelig)

http://www.mir.com.my/rb/(...)/minoltaxk/index.htm
http://www.mir.com.my/rb/(...)noltaxd711/index.htm
http://www.mir.com.my/rb/(...)inoltax700/index.htm
http://www.mir.com.my/rb/(...)s/maxxum7k/index.htm
http://www.mir.com.my/rb/(...)/maxxum7ki/index.htm
pi_28256143
De 85/2 is wel goedkoper te krijgen. Voor ongeveer 200 euro is die wel te vinden. Ook op marktplaats zie ik ze wel eens voorbij komen voor rond de 175 euro. Het hangt er ook een beetje vanaf welke versie je hebt. De MD of de MC. Zelf heb ik de MD en die bevalt prima. De MC schijnt wat beter te zijn voor portretten omdat deze niet zo gruwelijk scherp is en dus niet alle oneffenheden van de huid weergeeft.

Laats nog een leuke set weggehaald op marktplaats. Vier lenzen en een body voor een prijs die alleen de body al dekt. Veel mensen dumpen het spul nu om een digitale camera aan te schaffen.

Een echte aanrader in de Minolta XD-7. Redelijk eenvoudig om te gebruiken door de semi-automatische stand met diafragma voorkeur en enorm goed gebouwd.

Let bij het gebruiken van deze oudere camera's wel op de kwaliteit van de lichtafdichting. Deze is vaak vergaan. Dit is te zien aan een plakkerige massa aan de binnenzijde van de camera. Het is een aardige klus om te vervangen maar niet ondoenlijk. Op Ebay zijn kant en klare sets te krijgen, maar doe het zelf met plakvilt van de hobyzaak is goed te doen.
Hier een tutorial voor het vervangen. http://homepage.mac.com/m(...)ght_seals/index.html
  maandag 27 juni 2005 @ 01:53:42 #7
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_28262115
Ik heb recentelijk een Dynax 5 gekocht, omdat ik me wil verdiepen in het schieten met een SLR. Ik heb nog steeds een Minolta G400 digicompact (eigenlijk een Konica) voor het normale point-n-shoot werk, maar ik kijk er naar uit om de fijne kneepjes te leren op de Dynax 5.

De body zelf is nog niet gearriveerd, maar ik heb op marktplaats al een 50mm f/1.8 gekocht, en op ebay een supermooie Sigma 28-135mm voor het alround werk. Bij de body zit een 28-80mm kitlens en een Tamron 80-210mm. Voorlopig leef ik me even uit op deze vier lenzen, en dan zie ik daarna wel wat ik ga kopen.
Confidence through competence
  dinsdag 28 juni 2005 @ 13:05:03 #8
40714 Subhuman
Televised confession
pi_28300266
Met die vier objectieven kun je voorlopig alles fotograferen wat je wilt! Mocht de kwaliteit van een zoomobjectief je toch niet bevallen, kun je later altijd overstappen op eentje met een vast brandpunt.

Ik ben zelf nog op zoek naar een leuk objectief tussen de 80 en 100 mm. Ik merk dat het 135 mm objectief wat ik een tijdje terug gekocht heb voor sommige gevallen toch net iets te lang is. Het liefst heb ik daarom zo'n 85 mm MD maar die vind ik toch wel aardig prijzig nog.
  dinsdag 28 juni 2005 @ 17:22:38 #9
66812 Blackraven
to be or not to be
pi_28308900
Ik heb sinds kort de konica minolta dimage z2. Ik ben er nog wat mee aan het oefene en uitzoeke wat ie allemaal kan, maar het vervelende is dat er een digitaal handboek bij zit dus je kan niet even snel een boekie er bij pakken. Dat is tot nu toe het enige echte minpunt. Verder bevalt ie erg goed
(-> The Black Winged Mistress <-) bescherm de dieren tegen de beesten!
pi_28308975
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 17:22 schreef Blackraven het volgende:
Ik heb sinds kort de konica minolta dimage z2. Ik ben er nog wat mee aan het oefene en uitzoeke wat ie allemaal kan, maar het vervelende is dat er een digitaal handboek bij zit dus je kan niet even snel een boekie er bij pakken. Dat is tot nu toe het enige echte minpunt. Verder bevalt ie erg goed
Voor dat toestel moet je hier zijn volgens mij.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_28309332
Al heel wat jaren heb ik een Dynax 7xi. Ik ben er zeer tevreden mee. Zeer robuuste camera, een uitstekende automaat (die je daardoor helaas ook wat lui maakt waardoor je minder snel handmatig gaat werken) en niet gevoelig voor weer en wind. Zowel in de ijzige kou in de sneeuw in de Alpen, een zandstorm op IJsland, woestijn in China als behoorlijke hitte in Namibie, de camera werkt gewoon. Enig nadeel is het gewicht, het is een behoorlijk zware body. Net als de lenzen die ik er bij heb, een 100-300 mm APO, een 35-105 mm en een 20-35 mm uit de AF serie van Minolta. Ook die lenzen zijn trouwens van een uitstekende kwaliteit. Op momenten dat anderen problemen kregen met zand waardoor op zijn minst een kraakgeluid hoorbaar was bij zoom en focus bleven de Minolta lenzen gewoon hun werk doen zonder een krimp te geven.

Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  donderdag 30 juni 2005 @ 18:50:57 #12
66812 Blackraven
to be or not to be
pi_28364336
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 17:25 schreef Het-Gele-Teken het volgende:

[..]

Voor dat toestel moet je hier zijn volgens mij.
foutje

EDIT: Het ging nog over minolta, de rest wat er niet over ging heb ik maar uit het topic gehaald.

[ Bericht 6% gewijzigd door Het-Gele-Teken op 01-07-2005 17:40:08 ]
(-> The Black Winged Mistress <-) bescherm de dieren tegen de beesten!
  zaterdag 2 juli 2005 @ 12:01:42 #13
40714 Subhuman
Televised confession
pi_28409480
Op Marktplaats zijn vaak erg leuke dingen te vinden voor weinig geld! Ik zag net een Minolta Hi-Matic F meetzoekercamera. Zo'n camera wil ik ook nog graag een keer proberen, lijkt me erg leuk om eens mee te spelen!

Linkje: http://www.marktplaats.nl/index.php3?url=/markt/foto/minolta/34448.htm
  zaterdag 2 juli 2005 @ 12:10:34 #14
40714 Subhuman
Televised confession
pi_28409661
En nog een leuk linkje voor als het leer van je camera gescheurd of gekrompen is. Op http://www.cameraleather.com kun je voor heel veel verschillende camera's allerlei soorten en kleuren nieuw leer bestellen! Bijvoorbeeld deze XD-11 met Cocoa Paradise Snake leer!

pi_28419403
Zelf heb ik nog een Hi-Matic 7s. Best een fijne meetzoeker met als grote voordeel de belichtingsautomaat. Op de een of andere manier neem ik hem toch niet zo vaak mee. Ik heb ook een Yashica Electro GSN meetzoeker en die pak ik net wat liever mee.

Cameraleather is wel OK, maar ik durf het nog steeds niet aan bij mijn XD7
  zaterdag 2 juli 2005 @ 21:49:16 #16
40714 Subhuman
Televised confession
pi_28426127
Ik heb gehoord dat je met meetzoekers hele mooie, scherpe foto's kunt maken dus dat wil ik graag eens uitproberen!

Tenslotte nog een leuke link, een site met allerlei handleidingen voor Minolta: http://www.photozone.nu/filemanager/list/2/
pi_28446700
Met een meetzoeker kun je net zulke scherpe en mooie foto's maken als met iedere andere camera met een goede kwaliteit lens. Ook het gebruikte filmpje speelt een grote rol.

Het leuke van een meetzoeker is dat het een camera is waar je snel een foto mee kunt maken. Er is ook ergens een meetzoeker topic, dat ik nu niet kan vinden. Feit is dat je voor ongeveer 25 euro wel een meetzoeker kan kopen tegenwoordig. Zeker de Hi-Matic 7 gaat voor die prijs en heeft een mooi objectief.

Ik heb laats een aantal vergrotingen laten maken die met een Minolta XD en XM zijn gemaakt. Het valt me steeds weer op de de kwaliteit van de camera's en de objectieven, ook al zijn ze 30 jaar oud, nog zo goed is. Ook de lichtmeting is vaak heel goed, hoewel ik eigenlijk bijna altijd een losse lichtmeter gebruik.
  donderdag 19 januari 2006 @ 17:35:17 #18
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_34247079
Ik ben zelf geen Minolta gebruiker, (wat maar weer blijkt uit het feit dat ik in ed active topics over de Minolta topieken heen had gelezen. Onderstaande staat al in verschillende topics.) maar ik kan me voorstellen dat dit bericht een aantal mensen verontrust.
quote:
Konica Minolta stopt met fotocamera's

Uitgegeven: 19 januari 2006 09:25
Laatst gewijzigd: 19 januari 2006 11:58
TOKIO - Het Japanse Konica Minolta stapt uit het foto- en camerawerk. Een aantal onderdelen, onder meer voor het maken van digitale camera's, gaat naar Sony. Een verkoopbedrag is niet genoemd.

Konica Minolta, dat ook kantoorapparatuur levert, meldde donderdag dat de krimp 3700 mensen hun baan kost. De personeelsreductie is volgens het bedrijf in lijn met eerder aangekondigde plannen om het totale bestand aan werknemers van 33.000 met 10 procent terug te brengen.

De onderneming gaat ervan uit dat het tot maart lopende boekjaar een verlies oplevert van 47 miljard yen (361 miljoen euro). Het bedrijf heeft ruim honderd jaar camera's gemaakt en is na Eastman Kodak en Fuji Photo Film de grootste op het gebied van de traditionele fotografie. Op de markt van digitale fotografie speelt Konica Minolta echter een bescheiden rol.

Glorietijd

Het fotomerk Minolta heeft vaak voorop gelopen met ontwikkelingen. "De glorietijd van Minolta was in de jaren zeventig", zei donderdag I. van Puffelen van de gelijknamige Haagse fotografiezaak. Deze zaak bestaat 82 jaar. "Ze zijn echter te veel de technische kant opgegaan en hebben daardoor de markt gemist. Daarbij was de concurrentie moordend."

Minolta kwam als eerste in 1985 met een spiegelreflexcamera die zelf kon scherpstellen. "Het duurde jaren voordat de concurrentie met een antwoord hierop kwam", aldus Van Puffelen. Maar Minolta wist de voorsprong niet vast te houden. "Dat is opmerkelijk."

Het bedrijf werd in 1928 in Japan opgericht. De merknaam Minolta werd een jaar later gedeponeerd. Een paar jaar later kwam de eerste Minolta-camera op de markt. In de decennia daarna volgde een zee aan verschillende toestellen, lenzen en andere accessoires. Zo wil de overlevering dat de astronaut John Glenn in Amerika's eerste ruimteschip de Friendship 7 met een camera van Minolta foto's maakte in de ruimte. Dat was in 1962 tijdens de eerste bemande ruimtevlucht.

Knop

Consumenten begonnen op grote schaal met fotograferen toen de compactcamera's hun intrede deden. "Je hoefde niets in te stellen en alleen op de knop te drukken" aldus J. Albers. Albers was tot enkele jaren geleden directeur van de Fodor Groep, een grote importeur van camera's in Rotterdam. "Konica was de eerste die ermee kwam en later volgde de rest. Dat was een hele ontwikkeling. De kwaliteit van de foto's werd steeds beter. Zo kwamen er toestellen met ingebouwde flitser en ga zo maar door."

De branche kende goede jaren. De eerste kink in de kabel kwam begin jaren negentig. Voor het eerst in 26 jaar boekte Minolta een verlies omdat de markt voor autofocustoestellen verzadigd raakte. De belangstelling van consumenten ging uit naar videocamera's en wegwerptoestellen. Minolta was toen ook al in de markt voor kantooruitrustingen gestapt, maar dat verliep moeizaam. "Het bedrijf miste de markt", aldus Van Puffelen. "Het marktaandeel liep zienderogen achteruit. Consumenten zaten niet te wachten op camera's met allerlei uitgebreide technische mogelijkheden."

Canon

In 2003 fuseerde Konica met Minolta om de druk van digitale camara's van met name Sony en Canon te kunnen weerstaan. Ze vormden destijds het op drie na grootste bedrijf in de branche.Van Puffelen roemt de stabilisator die het bedrijf in zijn digitale spiegelreflexcamera's zette. "Bewegingen werden gestabiliseerd zodat er toch een scherpe foto kon worden gemaakt, zelfs als het toestel iets bewoog. Maar het apparaat was duur. Bovendien was de markt voor digitale camera's toen niet zo groot. En je ziet wel vaker dat bedrijven wel goede producten hebben, maar het toch niet redden omdat ze de marketing niet goed hebben geregeld.
Life is what you make it.
  donderdag 19 januari 2006 @ 17:54:26 #19
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_34247744
Afschuwelijk

Een gloriemerk als Minolta die het door wat stomme management beslissingen in de jaren '80, '90 en begin van deze eeuw nu zijn zachte dood vindt is gewoon triest.

Het is niet anders.
Confidence through competence
  donderdag 19 januari 2006 @ 18:11:06 #20
40714 Subhuman
Televised confession
pi_34248278
Ik las het vanmiddag. Heel erg zonde.
  donderdag 19 januari 2006 @ 20:40:18 #21
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_34253703
welneee, naampje word anders. Sony heeft veel macht. Wie weet kan je straks je camera aan een PS3 koppelen... of een memory stick in doen
Of krijg je Zeiss objectieven erbij.. of word er stiekem een root kit op je CF kaartje geinstalleerd

En je hebt iig een eigen CCD, neit van een ander merk!
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  donderdag 19 januari 2006 @ 23:50:55 #22
40714 Subhuman
Televised confession
pi_34262527
Ik ben fan van Minolta en heb een hekel aan Sony...
  vrijdag 20 januari 2006 @ 15:53:59 #23
59136 Aurora025
1649 - Siege of Drogheda
pi_34281463
Ongelooflijk, bij amazon.de wordt de KM 7D + 28-75 2.8 + 1GB CF voor
729,- aangeboden

http://www.amazon.de/exec(...)/303-6214735-5323429
The Irish Massacre was incited by the Jesuits on October 23, 1641, the feast day of Ignatius Loyola, and lasted until Oliver Cromwell landed in Drogheda in 1649 to put an end to it.
pi_34308589
minolta 5d met 18-70 objectief
voor 601 op dezelfde site als hierboven .
de prijzen dalen (denk ik )
  zaterdag 11 maart 2006 @ 15:57:28 #25
127142 Muk
nu met extra pulp
pi_35941944
Ik heb de prijzen goed gevolgd, maar toch besloten geen 7d te kopen, het is een geweldige camera voor weinig geld, maar daar hoort net zo'n goed glas bij, en dan dwing ik mezelf om over 5 jaar een sony te kopen.
Ik schiet nu met minolta MF, een XG1, een X500 en een XD7, en kan dus een nieuw systeem kiezen als ik overstap op digitaal. dan kies ik toch maar niet voor "my first sony" ook al is de instap erg goedkoop.

Ik vermoed dat SONY op semi-professioneel niveau zo snel geen poot aan de grond zal krijgen, en dus vooral gezinscamera's zal gaan maken, daar wil ik niet aan vast zitten.
Op zondag 1 maart 2009 19:55 schreef EchnaDarr het volgende:
En als ik weer heel erg eerlijk ben weet ik niet of ik het nog wel zo prettig vind als hij hier mod blijft. En dan druk ik me nog zacht uit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')