abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27555450
Ik ben vanaf het begin af aan een van van de camera's van Minolta en nu natuurlijk van Konica-Minolta, toch vallen mij een paar dingen op:

op de één of andere manier hebben de digitale "compact" camera's van Minolta, dus ook de Z serie, redelijk veel last van ruis. De Z5 als voorbeeld deze vertoon op ISO 320 al meer ruis dan mijn
Olympus C-310 zoom op ISO 320 terwijl dit toch een veel goedkopere en oudere camera is.

Scherpstellen bij moeilijk licht. Konica-Minolta schijnt niet aan de infrarood sensor te willen voor het scherpstellen, buten is dat geen probleem maar zogauw je binnenkomt en het is schemerig/donker heb je het lastig.

Vind ik zonde van het merk want het lijken mij punten die niet te moeilijk zijn te verbeteren, verder niks dan lof over minolta en zeker over de Z serie, ik ben helemaal verliefd op de Z5 met als zijn functies, eindelijk een mooi groot scherm, veel zoom, anti-shake en erg weinig purple friction.
Dit topic zet ik op vanuit het idee om mensen met Minolta digitale camera's hun ervaringen te laten delen, ook de DSLR dynax 7d is hier natuurlijk van harte welkom

hieronder nog een paar reviews van minolta camera's
Konica-Minolta DiMAGE A2
Konica-Minolta DiMAGE Z5
Konica-Minolta Dynax 7D
  woensdag 1 juni 2005 @ 20:52:32 #2
17864 Ablaze
Is niet meer te houwe!
pi_27555687
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 20:43 schreef ormagon het volgende:
Ik ben vanaf het begin af aan een van van de camera's van Minolta en nu natuurlijk van Konica-Minolta, toch vallen mij een paar dingen op:

op de één of andere manier hebben de digitale "compact" camera's van Minolta, dus ook de Z serie, redelijk veel last van ruis. De Z5 als voorbeeld deze vertoon op ISO 320 al meer ruis dan mijn
Olympus C-310 zoom op ISO 320 terwijl dit toch een veel goedkopere en oudere camera is.
CCD's met veel megapixels (5/6/7/8) produceren meestal meer ruis op een foto dan bij camera's met minder Megapixels. Dit komt omdat vaak de dichtheid in een dergelijke sensor groter is.
quote:
Scherpstellen bij moeilijk licht. Konica-Minolta schijnt niet aan de infrarood sensor te willen voor het scherpstellen, buten is dat geen probleem maar zogauw je binnenkomt en het is schemerig/donker heb je het lastig.
De duurdere modellen, zoals de A serie, hebben wel gewoon een AF assist lamp.
quote:
Vind ik zonde van het merk want het lijken mij punten die niet te moeilijk zijn te verbeteren, verder niks dan lof over minolta en zeker over de Z serie, ik ben helemaal verliefd op de Z5 met als zijn functies, eindelijk een mooi groot scherm, veel zoom, anti-shake en erg weinig purple friction.
Dit topic zet ik op vanuit het idee om mensen met Minolta digitale camera's hun ervaringen te laten delen, ook de DSLR dynax 7d is hier natuurlijk van harte welkom
Ik heb zelf een A200 camera. Op zich best een mooie camera, hoewel de kleuren wel héél anders overkomen dan bij mijn oude camera. Ik heb zelf het idee dat foto's van deze KonicaMinolta veel minder contrastrijk zijn (niet dat dat erg is of onnatuurlijk overkomt).
Ga doorrrrrr!
pi_27556418
@Ablaze

maar waarom hebben andere 6/7/8 mp camera's er dan een stuk minder last van, en zie je daar dat die cameras zo rond de iISO 520 nog beter kunnen fotograferen dan met de Konica's met ISO 320
De A serie vind ik niet echt compact camera meer , ik vind dat eingenlijk mer semi-professioneel, of zie ik dat fout?
  woensdag 1 juni 2005 @ 21:16:19 #4
17864 Ablaze
Is niet meer te houwe!
pi_27556637
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 21:11 schreef ormagon het volgende:
@Ablaze

maar waarom hebben andere 6/7/8 mp camera's er dan een stuk minder last van, en zie je daar dat die cameras zo rond de iISO 520 nog beter kunnen fotograferen dan met de Konica's met ISO 320
De A serie vind ik niet echt compact camera meer , ik vind dat eingenlijk mer semi-professioneel, of zie ik dat fout?
Vrijwel elke 7/8 MP camera in die klasse produceert veel ruis, zeker bij zo'n ISO waarde. Ik fotografeer meestal met ISO 50, zo mogelijk. Op http://www.dpreview.com/ kun je bij vrijwel elke wat betere camera tests bij verschillende ISO waardes terugvinden.

De A serie is inderdaad wat groter, maar kwalitatief een mooi compromis tussen een compact camera en een DSLR.
Ga doorrrrrr!
  donderdag 2 juni 2005 @ 13:28:31 #5
72094 mwvdlee
Absolute beginner
pi_27574962
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 21:11 schreef ormagon het volgende:maar waarom hebben andere 6/7/8 mp camera's er dan een stuk minder last van, en zie je daar dat die cameras zo rond de iISO 520 nog beter kunnen fotograferen dan met de Konica's met ISO 320
Een DSLR camera (vaak de wat duurdere soorten camera's) heeft een fysiek groter CCD.
Zoals Ablaze al zei:
quote:
CCD's met veel megapixels (5/6/7/8) produceren meestal meer ruis op een foto dan bij camera's met minder Megapixels. Dit komt omdat vaak de dichtheid in een dergelijke sensor groter is.
Grotere CCD = lagere dichtheid = minder ruis.
Dat is in grove lijnen eigenlijk het hele verhaal.

Overigens heb ik zelf een Z3 waarop de hoogste ISO stand (ISO 400) ook niet meer bruikbaar is door de ruis. Zelfs bij ISO 200 kan je er al flink last van hebben. Over het algemeen vind ik het beeld trouwens vrij wazig (aberratie) en de autofocus is ook al niet al te best; handmatig werkt beter. Enfin, de volgende digicam is reeds besteld
pi_27583677
weer een konica-minolta of een ander merk?
denk je dat bij de Z5 de problemen die je noemt al iets minder zijn?
pi_27608521
Ablaze, ik heb zelf een A1 en daar zit absoluut geen AF lamp-hulp bij hoor!
pi_27641424
Bij mijn vorige 2 Minolta's 2330 en 7i vond ik ook de witbalans maar matig.
Vooral bij veel licht hadden beide cameras moeite met niet overbelichte foto's maken.
Ook als je bijvoorbeeld wolken fotografeerde werd het eerder één groot wit vlak met
een blauwe zweem, dan dat je echt wolkenpartijen kon onderscheiden.
Ik ben dan ook overgestapt op Canon.(20D)
Mijn Fotografie: http://www.bd-fotografie.nl
  zondag 5 juni 2005 @ 12:54:53 #9
17864 Ablaze
Is niet meer te houwe!
pi_27641755
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 14:39 schreef Bright het volgende:
Ablaze, ik heb zelf een A1 en daar zit absoluut geen AF lamp-hulp bij hoor!
Oops, klopt helemaal! Je hebt gelijk, was even abuis.
Ga doorrrrrr!
pi_27670060
Ik trek me eigenlijk niet zoveel van witbalans aan - als ik iets wits zie, dan pas ik eerst de witbalans aan, zoniet, dan doe ik het later digitaal. Dat werkt prima. Wolken moet je heel vaak een stop minder nemen, daarmee krijg je veel meer diepte en, zoals je al zegt, geen overbelichting.
Het ligt dus aan je instellingen en niet aan de camera op zich. De ene camera stelt z'n instellingen gewoon iets anders in, waardoor die misschien in wat donkerdere omgevingen de schaduw kwijt is.
pi_27749954
@Bright Dat ben ik helemaal met je eens,
meestal is de automatische witbalans niet helemaal goed, tot helemaal verkeerd
Maar dit is makkelijk te verhelpen. Witbalans is voor mij ook geen punt om een camera op af te wijzen.
pi_27751767
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 20:52 schreef Ablaze het volgende:

Dit snap ik even niet helemaal. Volgens deze stelling zou dus een camera met 16.7 Mp, welliswaar op full size 24x36mm, maar dan altijd nog met een grotere dichtheid dan een 8Mp camera, en dan bij bv 1600 ISO een ruis hebben die groter is dan Minolta met 5 Mp op 320 ISO. Dus niet, kijk zelf http://img2.dpreview.com/(...)iginals/vb2c0114.jpg
  woensdag 8 juni 2005 @ 20:53:57 #13
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_27754487
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 19:34 schreef Kokomo het volgende:
Dit snap ik even niet helemaal. Volgens deze stelling zou dus een camera met 16.7 Mp, welliswaar op full size 24x36mm, maar dan altijd nog met een grotere dichtheid dan een 8Mp camera, en dan bij bv 1600 ISO een ruis hebben die groter is dan Minolta met 5 Mp op 320 ISO. Dus niet, kijk zelf http://img2.dpreview.com/(...)iginals/vb2c0114.jpg
toch wel....
Als de lichtgevoelige receptoren dichter bij elkaar zitten beinvloeden ze elkaar meer. dat veroorzaakt ruis. Een van de nadelen van meer pixels per cm2
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_27754570
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 20:53 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

toch wel....
Als de lichtgevoelige receptoren dichter bij elkaar zitten beinvloeden ze elkaar meer. dat veroorzaakt ruis. Een van de nadelen van meer pixels per cm2
Dan zou dat toch ook op moeten gaan voor een Canon 1 Ds Mkll
pi_27758255
die heeft een stuk grotere sensor,
maar gedeeltelijk heb je gelijk, ik zie ook betere resultaten met 6mp camera's op een evengrootte sensor,
maar die hebben geen anti-shake, dus maakt die hogere ISO niet eens meer zo veel uit

lang leve minolta.
pi_28069717
quote:
Op zondag 19 juni 2005 18:09 schreef nielsgeode het volgende:
Ik heb een Minolta 7D digitale spiegelreflexbody in combinatie met een Minolta 1-3x macro zoom lens:
.....
de lens:

Tijdens het fotograferen blijft de camera na het afdrukken op de gekste momenten hangen. Het beeld wordt zwart en aan- en uitzetten helpt niet. De batterij moet er dan uitgehaald worden.

Steeds denk ik nu heb ik het gevonden (tussenringen niet gebruiken, manual flash in plaats van Preflash TTL en nog wat dingen). Het gaat dan een tijdje goed maar na een aantal opnamen hangt ie opeens weer. Dit is dan niet te voorspellen. Soms is het bij opname 1, soms bij nr 15 of 20.

Ik heb dit alleen met deze lens. Ik heb nog een 100mm macro en die geeft nooit problemen. Ik heb minolta gemaild maar die geven nutteloze antwoorden. Is er toevallig iemand die of de lens of de body ook heeft of iets dergelijks gehad heeft?
Ik weet dat het nogal bijzonder is maar het is het proberen waard
Wat heeft Minolta dan geantwoord zou ik graag weten.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_28070862
quote:
Op zondag 19 juni 2005 20:09 schreef Het-Gele-Teken het volgende:

[..]

Wat heeft Minolta dan geantwoord zou ik graag weten.
In het begin had ik helemaal geen idee waar het aan lag en opeens zag ik dat ie hing als ik de pc aansluit via dimage transfer software bij het benaderen van de bestanden op de harde schijf (de camera slaat dan via een USB kabel direct op de pc op)

Dus ikke proberen zonder pc en alles deed het een hele tijd goed
Ik blij en dit meelen naar minolta en ondertussen van ga m wel gebruiken met flash kaart.
Krijg je als antwoord: achteraf kun je de foto's via de flash kaart overslepen en bekijken

Vandaag weer aan de gang geweest (met flash kaart) en na paar foto's hangen
blub blub
pi_28071416
Valt ie nog onder garantie? (desnoods maar 1 van de 2). Ik vind dit een vreemd verhaal en zou toch eens de winkel gaan navragen wat er aan gedaan kan worden. Het lijkt me een probleem dat gewoon hersteld moet worden.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_28076258
De lens is al behoorlijk oud, ik heb m 2e hands gekocht en jaaaren met een minolta 9 gebruikt zonder ooit ook maar 1 probleem :-)

De 7D body is nu 7 maanden oud en valt dus nog onder garantie
Morgen ga ik de winkel waar ik m gekocht heb s bellen
blub blub
pi_28251477
Ben tevreden over mijn A1, vind alleen de accessoires peperduur. Voor een televoorzetlens ben ik al uitgeweken naar Olympus plus verloopring (tikkie meer tele voor boel minder geld).
Nu dacht ik aan een afstandsbediening. Voor een draadje van een halve meter met aan de ene kant een stekkertje en de andere kant een knopje vraagt konica-minolta in Nederland liefst 65 euro. Toegegeven, In Duitsland betaal je voor dezelfde RC-1000s minder dan de helft, maar 30 euro vind ik nog een boel geld voor zo iets. Weet iemand of je daarvoor ook vreemdmerk-alternatieven hebt?

Peter
Mijn website:
Het Hurktoilet, Frankrijkgids
http://www.hurktoilet.nl
  zondag 26 juni 2005 @ 17:00:07 #21
36311 Pinobot
Te lui voor een echte religie.
pi_28252636
quote:
Op zondag 26 juni 2005 16:11 schreef Hurktoilet het volgende:
Weet iemand of je daarvoor ook vreemdmerk-alternatieven hebt?
Hama had altijd van dat spul.
Het leven is als een pisvlek in de zwarte pantalon van de eeuwigheid.
pi_28254342
Helaas, site van hama afgezocht , niets
Mijn website:
Het Hurktoilet, Frankrijkgids
http://www.hurktoilet.nl
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')