abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 26 juli 2005 @ 13:44:36 #151
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_29140023
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 13:40 schreef Singa het volgende:
Wat betreft MA/MSc, blijkbaar hangt dat dus ook nog van de universiteit af, is er nergens een algemene bron die hier uitsluitsel over geeft? Want ik heb nog steeds het gevoel dat er veel vaker MSc wordt gegeven.
Ik denk dat in Leiden MA de overhand heeft, maar ergens is het willekeurig. Bestuurskunde wordt bijvoorbeeld MSc en Politicologie BA, terwijl dat toch twee nauw verweven disciplines zijn.
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
pi_29140404
Het hangt niet alleen van de univesiteit af, maar ook nog eens aan de draai en inhoud die de universiteit aan de master geeft. Alleen daarom al hebben algemene richtlijnen vrij veel uitzonderingen. Er zijn genoeg opleidingen die verschillende masters kennen zodat iemand met MSc of MA kan eindigen. Voor mijn gevoel worden er ook meer MSc weggegeven. De MSc wordt in speciale gevallen zelfs toegekend voor beroepsgerichte masters in samenwerking met de universiteit. Een bron vind ik ook niet zo snel, maar ik vermoed natte vingerwerk op basis van het vakkenpakket in combinatie met de richtlijn dat beta en gamma MSc krijgen en alfa MA.

Daarom vroeg ik ook hoe menen denken de vroegere "ir." titel nog te kunnen herkennen. Volgens mij heeft het nieuwe stelsel de ingenieur gelijk gesteld aan ieder andere masteropleiding.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  dinsdag 26 juli 2005 @ 14:57:11 #153
1239 Singa
Fear me!
pi_29142124
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 13:55 schreef Neuralnet het volgende:
Daarom vroeg ik ook hoe menen denken de vroegere "ir." titel nog te kunnen herkennen. Volgens mij heeft het nieuwe stelsel de ingenieur gelijk gesteld aan ieder andere masteropleiding.
Ja daar lijkt het wel op idd. en ik vind het maar niks.

Hoe ziet een nieuwe ingenieursbul er eigenlijk uit, staat daar überhaupt nog ergens vermeld dat het een ingenieursdiploma is of alleen maar MSc?
  dinsdag 26 juli 2005 @ 20:10:14 #154
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_29150738
quote:
Op maandag 25 juli 2005 18:17 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

Een titel heeft wel degelijk meerwaarde, al zal het per land verschillen. In Indonesië is men er bijvoorbeeld dol op viel me op. Zonder titel maak je daar wel zeker minder kans op een baan. Een Nederlandse Ir. titel vindt men helemaal prachtig, wijlen volksheld Soekarno had die titel immers ook. Het viel me daar op dat iedereen daar altijd zijn titels gebruikt, indien aanwezig.

Verder is het natuurlijk zo dat je aan een titel wel kan zien dat iemand in staat is om een bepaalde studie af te ronden, een werkgever zal er dan ook meer vertrouwen in hebben dat iemand in staat bij te studeren voor het werk.
SeLang heeft het over zijn huidige werkomgeving, niet bij een sollicitatie.
pi_29152988
Pedagogiek krijgt een MSc titel...?

Ik denk dat ik maar gewoon mijn ir. titel moet blijven gebruiken.
pi_29156602
quote:
Op maandag 20 juni 2005 23:22 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
In Indonesie gebruikt men wel Ir (zie de Soekarno steen) Ik meen me te herinneren dat ik ook Drs en Ing ven tegengekomen. (In Indonesi:e is men erg gesteld op titels)
Het Koninkrijk had ooit twee Technische Hogescholen, de ene in Delft (sinds 1842) en de andere in Bandoeng (sinds 1920).
Vandaar het in Delft heersende excuus: "Soekarno was maar een Bandoeng ingenieur".
  donderdag 28 juli 2005 @ 10:17:05 #157
7817 Gstar
JUST THE PRODUCT
pi_29194532
He hallo,

ff een vraagje ik ben afgestudeerd en op mijn diploma staat dat ik nu bachelor of Science ben en tevens ing mag gebruiken als voorvoegsel. wordt het dan ing. Gstar Bsc??
  donderdag 28 juli 2005 @ 12:52:09 #158
125508 r3dbaron.com
www.online-cheaters.com
pi_29198433
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 10:17 schreef Gstar het volgende:
He hallo,

ff een vraagje ik ben afgestudeerd en op mijn diploma staat dat ik nu bachelor of Science ben en tevens ing mag gebruiken als voorvoegsel. wordt het dan ing. Gstar Bsc??
Huh? ing is toch niet hetzelfde als BSc?
  donderdag 28 juli 2005 @ 14:48:36 #159
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_29202245
quote:
He hallo,

Ik denk niet dat je als ing. BSc kunt zijn, althans, dat zou in ieder geval niet moeten kunnen.
  donderdag 28 juli 2005 @ 14:57:38 #160
47543 Eronymus
[DPC]Fokschaap
pi_29202517
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 14:48 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je als ing. BSc kunt zijn, althans, dat zou in ieder geval niet moeten kunnen.
Grappig... heb ook HBO gedaan en een ing titel... heb laatst bericht gekregen dat ik m'n diploma mag omwisselen daar staat nog Bachelor op word nu Bachelor of Science... zie hier (2 ppl hadden procedure aangespannen en uiteindelijk gelijk gekregen, vandaar dat we mogen wisselen)
quote:
volgens mij kun je maar 1 vd 2 gebruiken, niet tegelijk (of de NL of de engelse benaming)
<Mèt twie dobbelstein dertien oage goeje>
  donderdag 28 juli 2005 @ 15:03:25 #161
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_29202697
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 14:57 schreef Eronymus het volgende:

[..]

Grappig... heb ook HBO gedaan en een ing titel... heb laatst bericht gekregen dat ik m'n diploma mag omwisselen daar staat nog Bachelor op word nu Bachelor of Science... zie [
Dat snap ik dus echt niet, BSc is een academische graad en ik vind het ronduit belachelijk dat deze titel nu ook aan HBO'ers wordt toegekend. Bovendien geeft een HBO-bacheloropleiding als het goed is niet rechtstreeks toegang tot een universitaire master, dus exact dezelfde waarde heeft die titel toch niet.
  donderdag 28 juli 2005 @ 15:15:39 #162
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_29203119
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 15:03 schreef Plato1980 het volgende:
Dat snap ik dus echt niet, BSc is een academische graad en ik vind het ronduit belachelijk dat deze titel nu ook aan HBO'ers wordt toegekend. Bovendien geeft een HBO-bacheloropleiding als het goed is niet rechtstreeks toegang tot een universitaire master, dus exact dezelfde waarde heeft die titel toch niet.
Schuld van de regering, op grond van de wet op het hoger onderwijs hadden HBO'ers voor 2002 wel recht op die titels.
  donderdag 28 juli 2005 @ 15:58:05 #163
47543 Eronymus
[DPC]Fokschaap
pi_29204587
quote:
[..]
uhm... ik ben na afronden van m'n HBO een MSc gaan doen aan een universiteit dat gaat wel, het moet wel aansluiten of een soortgelijke opleiding zijn.....

komt indeed door regering
<Mèt twie dobbelstein dertien oage goeje>
  donderdag 28 juli 2005 @ 16:01:03 #164
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_29204663
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 15:58 schreef Eronymus het volgende:

[..]

uhm... ik ben na afronden van m'n HBO een MSc gaan doen aan een universiteit dat gaat wel, het moet wel aansluiten of een soortgelijke opleiding zijn.....

komt indeed door regering
Ja, maar waarschijnlijk heb je wel wat vakken moeten inhalen, conversion courses, of hoe datr ook mag heten.
pi_29205208
quote:
Schuld van de regering, op grond van de wet op het hoger onderwijs hadden HBO'ers voor 2002 wel recht op die titels.
Shit, ik heb een "ing." uit 2003.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_29880513
quote:

[..]

En omgekeerd zul je voor een bedrijf na 4 jaar HBO waarschijnlijk een stuk waardevoller zijn dan na 3 jaar universiteit, puur omdat je meer hands-on kennis hebt.
I'd like to think that when I die, I get a chance, another time, and to return and live again, reincarnate, play the game again and again and again...
  dinsdag 23 augustus 2005 @ 13:18:01 #167
125508 r3dbaron.com
www.online-cheaters.com
pi_29884961
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 10:52 schreef Mr.Bucket het volgende:

[..]

En omgekeerd zul je voor een bedrijf na 4 jaar HBO waarschijnlijk een stuk waardevoller zijn dan na 3 jaar universiteit, puur omdat je meer hands-on kennis hebt.
Gedurfde uitspraak...
pi_29885952
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 13:18 schreef r3dbaron.com het volgende:

[..]

Gedurfde uitspraak...
Weet ik... het is weer is wat anders als 'tvp'

Ik heb zowel een HBO-opleiding informatica als een universitaire master informatica gevolgd; ik weet dus aardig goed in welke opzichten deze opleidingen van elkaar verschillen. En universitaire bachelors zijn theoretisch beter onderlegd, maar ook op een aantal vlakken die voor veel werkgevers weinig directe waarde hebben.
Afgestudeerde HBO'ers hebben hands-on kennis van de laatste programmeer-, modelleer- en ontwikkeltechnieken, iets wat over het algemeen relevanter is voor bedrijven maar waar op een universiteit minder aandacht aan wordt besteed.

Mijn ervaringen zijn natuurlijk specifiek voor informatica, maar binnen dat wereldje geloof ik echt wel dat dit opgaat.
I'd like to think that when I die, I get a chance, another time, and to return and live again, reincarnate, play the game again and again and again...
pi_29886029
quote:
Dat is wat bedrijven denken ja. De praktijk is anders. Een gemiddelde HBO opleiding heeft 2 stages van een half jaar. Het eerste half jaar wordt zelfs vrijgesteld als iemand MBO heeft gedaan. Dat zit dus op MBO niveau. De afstudeerstage is een slap aftreksel van tweede jaars projecten met dit verschil dat je dan in een bedrijf zit. De overige 3 jaren van het HBO vallen in het niks bij wat ze op de universiteit doen. Dan verzwijg ik nog even het extra jaartje VWO. Dat een HBO'er waardevoller is zit naar mijn idee voornamelijk tussen de oren en is hooguit het geval bij banen waar het niet aankomt op kennis en de vaardigheid fatsoenlijk te schrijven.
pi_29886172
quote:
Afgestudeerde HBO'ers hebben hands-on kennis van de laatste programmeer-, modelleer- en ontwikkeltechnieken
Dat is ook niet overal het geval. Specifiek voor Informatica in Amsterdam: bekijk de bovenste URL in de oranje balk op de pagina in mijn sig. (Niet van mij overigens.)
  woensdag 24 augustus 2005 @ 16:43:48 #171
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_29924639
ach, ik weet er niks van, ik weet alleen wel dat je met een BA Engels gewoon geen kont waard bent voor de arbeidsmarkt...er is dan ook haast niemand die niet iets verder gaat leren of doen en denkt zo wel de arbeidsmarkt te kunnen veroveren (want dat gaat toch al zo makkelijk met engels *cough*)
Ich erschlag meinen Goldfisch, vergrab ihn im Hof.
Ich jag meine Bude hoch, alles was ich hab lass ich los.
Mein altes Leben, schmeckt wie ‘n labriger Toast.
pi_29927108
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 14:57 schreef Eronymus het volgende:
Grappig... heb ook HBO gedaan en een ing titel... heb laatst bericht gekregen dat ik m'n diploma mag omwisselen daar staat nog Bachelor op word nu Bachelor of Science... zie hier (2 ppl hadden procedure aangespannen en uiteindelijk gelijk gekregen, vandaar dat we mogen wisselen)
schandalig, een BSc is voorbehouden aan academici, niet aan HBO'ers.

De HBO studenten van Larenstein hebben dan wel een BSc titel, maar zeker niet de capaciteiten die een academische BSc heeft. Nogal misleidend dus!
pi_29933766
De oude titels moeten weer terug. Inclusief de oude aanspreeknormen.
  woensdag 24 augustus 2005 @ 22:49:07 #174
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_29938150
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 17:52 schreef Billy_Mack het volgende:

[..]

schandalig, een BSc is voorbehouden aan academici, niet aan HBO'ers.
Daar ben ik het volledig mee eens, de regering zou dat moeten verbieden. Ik heb sowieso schoon genoeg van al die HBO's die zo nodig universiteitje willen spelen. Er bestaat gewoon een significant niveauverschil tussen universiteit en HBO en dat moet in de titulatuur tot uitdrukking komen.
pi_29939371
Niveau is tegenwoordig maar een papieren kwestie. Als ik mijn verbazing uitspreek dat afstudeeropdrachten op de universiteit vaak het HBO-niveau niet eens halen krijg ik een grote mond. Als ik aangeef van een post-doctorale opleiding of een promotietraject een hoger niveau te verwachten dan van een master kijken ze me raar aan alsof ze niet weten waar ik over praat.

Het erge is dat de overheid het gebruik van een BSc of MSc niet echt kan verbieden. HBO's werken tegenwoordig samen met universiteiten en dan komt zo'n titel toch wel. Er worden zelfs aansluitmasters ontwikkeld waarmee je na 4 jaar HBO in 1 jaar een MSc hebt. De universiteit verbindt dan gewoon zijn naam aan de titel. Ook kan je in 1 jaar een schakelprogramma volgen zodat je toegang hebt tot een MSc. In een aantal gevallen kan je zelfs na het volgen van een totaal andere studie via dat principe in 2 jaar in het bezit zijn van een master. Ter vergelijking: vroeger moest je voor een doctorandus diploma gewoon in het eerste jaar beginnen en de studie van 4 helemaal voltooien (eventueel met vrijstellingen).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')