Ik ben bang dat de meeste mensen pas in januari zullen schrikken. Alleen mensen met kinderen (want die zijn straks niet meer premieplichtig) en iedereen met een laag inkomen zal erop vooruit gaan. Ik vraag mij af waarom geen premie voor kinderen, alsof de zorg voor hen gratis isquote:Op maandag 6 juni 2005 21:26 schreef wonko het volgende:
Niemand die het wat boeit???????????????????????????????????????????????????????????????????????????
quote:Op maandag 6 juni 2005 22:05 schreef nostra het volgende:
Is de werkgeversbijdrage eigenlijk belast in de sfeer van de loonbelasting?
Lekker dan. Dat scheelt me dan dus een eurootje of 1.200 of meer volgend jaar, netto nog wel.quote:
Ja, want zoals het er nu uitziet is je privesores niet meer je privesores maar kan iedere verzekeraar er mee doen en laten wat ze willen. Leuk als je bijvoorbeeld kanker hebt en je krijgt een mailing van een pruikenleverancier.quote:Op maandag 6 juni 2005 23:02 schreef marcb1974 het volgende:
Wat nog wel eens het ergste zou kunnen worden van het alles is dat er veel meer macht in handen komt van commerciele organisaties, zijnde de zorgverzekeraars. Die zijn nu al niet in staat hun zaken fatsoenlijk te regelen, en lopen met hun eisen al tegen de privacy wetgeving aan, mocht dit echt zo doorgaan gaan op dat vlak grote, tot zeer grote problemen ontstaan.
quote:Op dinsdag 7 juni 2005 19:21 schreef wonko het volgende:
[..]
Ja, want zoals het er nu uitziet is je privesores niet meer je privesores maar kan iedere verzekeraar er mee doen en laten wat ze willen. Leuk als je bijvoorbeeld kanker hebt en je krijgt een mailing van een pruikenleverancier.
De Zorgverzekeringswet voorziet niet in een regeling voor studenten. Als alles blijft zoals het is, kun je gewoon die 1200 euro dokken en samen met 2/3 van Nederland in de rij gaan staan bij het loket van de belastingdienst om je zorgtoeslag te ontvangen.quote:Op dinsdag 7 juni 2005 20:33 schreef chairman.fx het volgende:
[..]
Hoe zit het met teruggave voor studenten, krijgen die dat gewoon via de IB-Groep?
Het meerendeel van de verzekerden wil ook nog gezondheidszorg hebben over dertig jaar. Er moet gewoon iets fundamenteels verander om de kosten in de hand te houden. Voor spoedeisende hulp geld deze verplichting waarschijnlijk niet en kan je gewoon overal terecht.quote:Op dinsdag 7 juni 2005 23:17 schreef Superwhimpy het volgende:
[..]
De Zorgverzekeringswet voorziet niet in een regeling voor studenten. Als alles blijft zoals het is, kun je gewoon die 1200 euro dokken en samen met 2/3 van Nederland in de rij gaan staan bij het loket van de belastingdienst om je zorgtoeslag te ontvangen.
Ik ben geen voorstander van de wet in de huidige vorm. Dat heeft meerdere redenen, o.a.:
1) De wet heeft als uitgangspunt dat verzekeraars dienen te concurreren door het voordelig inkopen van zorg (zorgcontractering). Dat klinkt goed, tot je je realiseert dat dit wordt gedaan door met zorgverleners voordelige contracten te sluiten, waardoor je de kosten van de zorg kunt beperken en daardoor lagere premies aan je verzekerden kunt doorberekenen. Dit betekent dus dat een verzekeraar kan bepalen (de wet en de memorie van toelichting stellen dat uitdrukkelijk) dat verzekerden alleen naar bepaalde zorgverleners kunnen, willen zij hun kosten volledig vergoed zien. De wet gaat dus niet langer uit van een zorgplicht zonder onderscheid des persoons, maar eerder van een constructie waarbij de toegankelijkheid van zorg ondergeschikt is aan financieringsafspraken.
De gedachte van de overheid is, dat alle Nederlanders straks zelfstandig op zoek gaan naar een verzekeraar die biedt wat zij graag willen. Ik kan mij voorstellen dat een kleine minderheid dat inderdaad wil, maar het merendeel van de Nederlanders wil gewoon naar een zorgverlener gaan zonder dat hij zich vooraf af moet vragen waar die zorgverlener precies zit en of de zorgverlener wel een contract heeft met zijn verzekeraar. Daarnaast is het lastig te bepalen wat je precies wilt, wanneer je plotseling ernstig ziek wordt. Heb je gekozen voor een goedkope verzekering op basis van zorgverlening door uitsluitend gecontracteerde zorgverleners, dan kan je dat aardig wat geld gaan kosten.
De No-Claim is prima, uitstekend. Wel een beetje raar op het eerste gezicht dat het eigenrisico niet voorgaat op de No-Claim, waar haal je dat vandaan?quote:2) de belachelijke combinatie van een verplichte no claim en een - vrijwillig - eigen risico, waarbij de no-claim voorgaat op het evt. gekozen eigen risico. Kies je voor een eigen risico van, bijv. 200 euro, en maak je kosten, dan krijg je de 1e 250 euro gewoon vergoed (maar het jaar erna geen no-claim terug) vervolgens mag je 200 euro zelf gaan betalen en daarna krijg je je kosten weer vergoed. Nou, ga dat maar eens uitleggen...... Het in stand houden van de no-claim is weer eens een politieke beslissing zonder dat er goed over nagedacht is.
Te moeilijk om voor ons te beoordelen, wij hebben geen overzicht van de totaal situatie. Deze claim is daarom totaal uit de lucht gegrepen.quote:3) de invoering van een hoge nominale premie en een compensatie in de vorm van een zorgtoeslag. In de nieuwe situatie kan 2/3 van Nederland straks aankloppen bij de Belastingdienst voor een inkomensafhankelijke zorgtoeslag. Je zult de toeslag zelf aan moeten vragen; doe je niets, dan krijg je ook niets. Dan mogen ze wel een leuk, simpel standaardformulier ontwikkelen, maar het levert toch weer administratieve rompslomp op. Zeker per 01-01-2006 zijn dat zeker toch een paar miljoen exemplaren.
Leg uit..quote:6) de onhandige constructie qua opzegging/aanmelding en vaststelling van de ingangsdatum van de zorgverzekering, alsmede de boeteconstructie bij onverzekerd zijn. Dit had veel handiger, klantvriendelijker en werkbaarder gekund.
Wat is het probleem precies met het privacy gebeuren? Ik snap het nog niet helemaal.quote:Wat betreft de privacywetgeving: ik ben inderdaad niet gelukkig met de gekozen constructie aangezien de privacy minder wordt, maar de LHV is wel erg subjectief bezig. Vergeet niet dat je op het moment aan de hand van het medicijngebruik of de ondergane behandelingen ook best in kunt schatten wat iemand mankeert. Dat is iets waar de LHV heel stil over blijft.
Je moet terugvragen van de belasting. Net als de rest dat moet.quote:Op woensdag 8 juni 2005 15:19 schreef darkie_blue het volgende:
he, ik vraag me af hoe het zit met studenten die stufi ontvangen? Stijgt stufi dan mee of moet ik volgend jaar met veel minder leven? Ik betaal nu 57 euro (basis + aanvullend) en volgend jaar moet ik minstens 80 euro betalen voor alleen een basispakket:S
Lees maar.quote:Op woensdag 8 juni 2005 14:25 schreef chairman.fx het volgende:
Wat is het probleem precies met het privacy gebeuren? Ik snap het nog niet helemaal.
Nee, da's lekker: mag je, als je zorg hebt gebruikt, aan het eind van het jaar nog even je toeslag gaan terugbetalen...quote:Op donderdag 9 juni 2005 12:06 schreef Andoire het volgende:
Wat ik me dan afvraag he... hoe gaan studenten dat betalen?!
Je moet dan wachten tot het eind van het jaar, zodat je je zorgtoeslag kan krijgen.... waarom rekenen ze het niet van te voren uit, zodat de zorgtoeslag als het ware elke maand al verrekend wordt?!
Er gaan zo veel mensen in problemen komen op deze manier.
Juist, maar voer dat beleid dan ook correct uit. Ga niet mensen zonder kinderen laten betalen voor snotneuzen van andermans kinderen en via een vreemd systeem "arme" mensen toch weer minder laten betalen.quote:Op donderdag 9 juni 2005 12:26 schreef Five_Horizons het volgende:
Dit nieuwe stelsel is een kwestie van: eigen schuld, dikke bult. Hadden we in het verleden maar meer betaald moeten hebben. Dat zorg duurder werd, was al lang duidelijk, maar wil men betalen? Nee...
Hiet kan ik me in vinden. Hoezo betalen voor andermans kinderen? Als men bewust kiest voor kinderen zal men daar ook bewust voor moeten betalen.quote:Op donderdag 9 juni 2005 18:34 schreef nostra het volgende:
[..]
Juist, maar voer dat beleid dan ook correct uit. Ga niet mensen zonder kinderen laten betalen voor snotneuzen van andermans kinderen en via een vreemd systeem "arme" mensen toch weer minder laten betalen.
Dat heet CDA gezinspolitiekquote:Op vrijdag 10 juni 2005 17:32 schreef wonko het volgende:
[..]
Hiet kan ik me in vinden. Hoezo betalen voor andermans kinderen? Als men bewust kiest voor kinderen zal men daar ook bewust voor moeten betalen.
Dat vind ik allemaal prima, maar dan heb ik het volgende voorstel:quote:
Wie kinderen krijgt moet ook de financiele lasten willen dragen. Nu betaal je voor kinderen premie, straks niet meer. Alsof de zorg voor kinderen gratis isquote:Op vrijdag 10 juni 2005 22:40 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat vind ik allemaal prima, maar dan heb ik het volgende voorstel:
Dan krijgen mensen met kinderen later nog wel AOW en de mensen zonder kinderen niet meer
(voor de goede orde: kinderbijslag schaffen we ook af, net als kinderkorting en aanvullende kinderkorting)
Niet om het een of ander: We betalen nu toch ook al voor de zorg van anderen??quote:Op vrijdag 10 juni 2005 22:56 schreef TGV2 het volgende:
[..]
Wie kinderen krijgt moet ook de financiele lasten willen dragen. Nu betaal je voor kinderen premie, straks niet meer. Alsof de zorg voor kinderen gratis isDie rekening wordt neergelegd bij de mensen zonder kinderen. Iedere vorm van logica ontbreekt daarbij
![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |