ja het moet Mhw zijnquote:Op donderdag 21 april 2005 13:04 schreef menmul het volgende:
uhhh volgens mij vergeet je 3 nullen opzich
Er is voor tractie-energie een centrale inkooporganisatie waarbij (o.a.) vervoerders die elektrisch rjiden zijn aangesloten. In feite koopt die organisatie energie in, en transporteert ProRail die naar de afnemers.quote:Op zaterdag 16 april 2005 23:24 schreef Lucske het volgende:
Ik vraag me af in hoeverre die waarden betrouwbaar zijn. Er zijn meerdere vervoerders in Nederland die gebruik maken van de railinfra en dus ook stroom trekken. Waar zijn de getallen van? Stroomverbruik NS? Stroomverbruik alle vervoerders? Inclusief infrastructuur (heeft niets te maken met NS of een van de andere vervoers)? Ook de gebouwen e.d. ("alle NS-onderdelen" staat ergens in een aangehaalde tekst".?
Een TGV op volle snelheid trekt geloof ik 25MW. Da's best veel. 't Zou kunnen...quote:Op vrijdag 13 mei 2005 13:45 schreef longinus het volgende:
Het kwam ter discussie bij de parlementaire enquette van de hogesnelheidslijn. bij voorgestelde snelheden en de relatieve korte afstanden in nederland koste het meer aan stroom als dat het zou opleveren aan passagiers.
Tja, als ieder gat een HSL-station gaat eisen. Ik bedoel: een HST hoort echt niet in Breda thuis.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 13:45 schreef longinus het volgende:
Het kwam ter discussie bij de parlementaire enquette van de hogesnelheidslijn. bij voorgestelde snelheden en de relatieve korte afstanden in nederland koste het meer aan stroom als dat het zou opleveren aan passagiers.
Toch zonde dat ze dan voor ettelijke honderden miljoenen een HSL aansluiting bij Breda hebben gemaakt... Enige voordeel is die fly-over richting Roosendaal over de sporen naar Prinsenbeek.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 23:01 schreef Lucske het volgende:
[..]
Tja, als ieder gat een HSL-station gaat eisen. Ik bedoel: een HST hoort echt niet in Breda thuis.
Dat is een beetje erg overdreven. Een TGV heeft twee motorwagens van 8,8MW, in totaal dus 17,6MW. Op 'volle snelheid' (300 km.h) wordt absoluut niet het volle vermogen gevraagd, op een vlakke baan misschien 10%. Het vermogen is nodig om naar die 300 km/h te accelereren.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 19:30 schreef Duvel het volgende:
[..]
Een TGV op volle snelheid trekt geloof ik 25MW. Da's best veel. 't Zou kunnen...
Sorry, ik ging wat te kort door de bocht. Het 25kV-systeem in Nederland is uitgelegd op een vermogensafname van 25MW per trein, hetgeen overeen zou moeten komen met een dubbelstel TGV. Bij koppeling wordt blijkbaar de vermogensafname begrensd.quote:Op zondag 15 mei 2005 09:08 schreef mdeen het volgende:
[..]
Dat is een beetje erg overdreven. Een TGV heeft twee motorwagens van 8,8MW, in totaal dus 17,6MW. Op 'volle snelheid' (300 km.h) wordt absoluut niet het volle vermogen gevraagd, op een vlakke baan misschien 10%. Het vermogen is nodig om naar die 300 km/h te accelereren.
Waarom niet? Het zou juist dom zijn om het niet te doen. Als je zo'n dure lijn aanlegt dan is het juist gunstig om deze op meerdere manieren te exploiteren.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 23:01 schreef Lucske het volgende:
Tja, als ieder gat een HSL-station gaat eisen. Ik bedoel: een HST hoort echt niet in Breda thuis.
't Ding valt alleen niet rendabel te exploiteren als je bij elke dikke boom moet stoppen. 't Is een HogeSnelheidsLijn, dus moet je wel doorrijden. Ach ja, en dan eens per twee uur een snelle trein voor mensen die van Den Haag naar Breda willen...quote:Op zondag 15 mei 2005 09:49 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Waarom niet? Het zou juist dom zijn om het niet te doen. Als je zo'n dure lijn aanlegt dan is het juist gunstig om deze op meerdere manieren te exploiteren.
Afgezien van 't feit dat je volgens mij de energiezuinigheid onderschat, hoe weet jij zo zeker dat dat het verbruik van NS is en niet van alle tien vervoers én infrabeheer én overige zaken zoals gebouwen samen?quote:Op zaterdag 14 mei 2005 23:42 schreef KonnieKipke het volgende:
ik vind dat nogal wat: 1,5% van de Nederlandse consumptie. De NS verbruik 1/66 van wat 16.000.000 mensen gebruiken.
Hoezo energiezuinig de trein?
Omdat de energie die in de gezamenlijke inkooporganisatie wordt ingekocht alleen voor tractie-doeleinden mag worden gebruikt? Voor gebouwen e.d. moeten weer aparte contracten worden afgesloten voor zover ik weet. Los daarvan: wat is het secundaire verbruik vergeleken met het tractie-verbruik? Misschien 1%? Daarnaast kun je stellen dat Railion met zijn huidige vloot elektrische locomotieven ook ergens in die buurt zit. En over ACTS hebben we het dan maar helemaal niet: 4 locs van 2200kW, that's it. We kunnen dus stellen dat het overgrote deel van energieconsumptie voor rekening van NSR is mijns inziens.quote:Op zondag 15 mei 2005 12:01 schreef Lucske het volgende:
[..]
Afgezien van 't feit dat je volgens mij de energiezuinigheid onderschat, hoe weet jij zo zeker dat dat het verbruik van NS is en niet van alle tien vervoers én infrabeheer én overige zaken zoals gebouwen samen?
Tja, als dat zo is. Dat lees ik echter nergens.quote:Op zondag 15 mei 2005 12:18 schreef Duvel het volgende:
[..]
Omdat de energie die in de gezamenlijke inkooporganisatie wordt ingekocht alleen voor tractie-doeleinden mag worden gebruikt? Voor gebouwen e.d. moeten weer aparte contracten worden afgesloten voor zover ik weet.
RN veertien loccen, ACTS drie, dus dat klopt wel. Echter zal RN en ACTS wel wat meer trekken dan een stoppertje van NSR, hooguit bij de lange IC's zal dat enigszins in de buurt komen.quote:Los daarvan: wat is het secundaire verbruik vergeleken met het tractie-verbruik? Misschien 1%? Daarnaast kun je stellen dat Railion met zijn huidige vloot elektrische locomotieven ook ergens in die buurt zit. En over ACTS hebben we het dan maar helemaal niet: 4 locs van 2200kW, that's it. We kunnen dus stellen dat het overgrote deel van energieconsumptie voor rekening van NSR is mijns inziens.
Dat klopt.quote:Op donderdag 21 april 2005 20:47 schreef tharkun het volgende:
[..]
Electrabel heeft in Frankrijk een heleboel atoomcentrales, waarschijnlijk komt veel stroom dus daarvandaan omdat dat goedkoper is als fosiele brandstof. En ik denk dat de NS vrij constant stroom afneemt, dat is gunstig omdat je atoomcentrales veel moeilijker kan regelen als gascentrales.
doe maar ik heb t nog niet gedaan...quote:Op dinsdag 17 mei 2005 21:25 schreef Keksi het volgende:
Als niemand het heeft gedaan zend ik over een paar dagen zelf wel een mailtje....
Ik heb ook even geen bewijzen voorhanden, maar neem aan dat het zo is...quote:Op zondag 15 mei 2005 12:33 schreef Lucske het volgende:
[..]
Tja, als dat zo is. Dat lees ik echter nergens.
Vergis je niet in wat zo'n stopper vraagt met continu optrekken en afremmen, da's ook een nare belasting hoor!quote:[..]
RN veertien loccen, ACTS drie, dus dat klopt wel. Echter zal RN en ACTS wel wat meer trekken dan een stoppertje van NSR, hooguit bij de lange IC's zal dat enigszins in de buurt komen.
Jezoesquote:Op zaterdag 16 april 2005 13:46 schreef zakjapannertje het volgende:
hmm, meende iig te weten dat anderhalf uur intercity rijden net zoveel stroom consumeert als een gemiddeld gezin in een jaar doet, verder zou ik het niet weten
Syntus en Noordned rijden allemaal op diesel, en ook een behoorlijk deel van het goederenvervoer gaat stroomloos volgens mij. Als ik kijk wat er nu allemaal door Breda rijdt aan goederentransport iig wel. Af en toe eens een keer een 1600 van Railion, verder vooral veel diesel.quote:Op zaterdag 16 april 2005 23:24 schreef Lucske het volgende:
Er zijn meerdere vervoerders in Nederland die gebruik maken van de railinfra
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |