abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 22 april 2005 @ 19:43:34 #51
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_26439193
quote:
Op donderdag 21 april 2005 13:04 schreef menmul het volgende:
uhhh volgens mij vergeet je 3 nullen opzich
ja het moet Mhw zijn
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
  vrijdag 13 mei 2005 @ 13:05:22 #52
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_26973484
quote:
Op zaterdag 16 april 2005 23:24 schreef Lucske het volgende:
Ik vraag me af in hoeverre die waarden betrouwbaar zijn. Er zijn meerdere vervoerders in Nederland die gebruik maken van de railinfra en dus ook stroom trekken. Waar zijn de getallen van? Stroomverbruik NS? Stroomverbruik alle vervoerders? Inclusief infrastructuur (heeft niets te maken met NS of een van de andere vervoers)? Ook de gebouwen e.d. ("alle NS-onderdelen" staat ergens in een aangehaalde tekst".?
Er is voor tractie-energie een centrale inkooporganisatie waarbij (o.a.) vervoerders die elektrisch rjiden zijn aangesloten. In feite koopt die organisatie energie in, en transporteert ProRail die naar de afnemers.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_26974391
Ik neem aan dat de NS een vast bedrag per jaar betaald voor haar stroom of met eens oort van naverrekening op grote schaal werkt, de prijs zal navenant lager zijn dat dat wij als burgers op moeten hoesten.
Yeah baby Yeah!
pi_26974754
Het kwam ter discussie bij de parlementaire enquette van de hogesnelheidslijn. bij voorgestelde snelheden en de relatieve korte afstanden in nederland koste het meer aan stroom als dat het zou opleveren aan passagiers.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  vrijdag 13 mei 2005 @ 19:30:53 #55
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_26986241
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 13:45 schreef longinus het volgende:
Het kwam ter discussie bij de parlementaire enquette van de hogesnelheidslijn. bij voorgestelde snelheden en de relatieve korte afstanden in nederland koste het meer aan stroom als dat het zou opleveren aan passagiers.
Een TGV op volle snelheid trekt geloof ik 25MW. Da's best veel. 't Zou kunnen...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_26992223
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 13:45 schreef longinus het volgende:
Het kwam ter discussie bij de parlementaire enquette van de hogesnelheidslijn. bij voorgestelde snelheden en de relatieve korte afstanden in nederland koste het meer aan stroom als dat het zou opleveren aan passagiers.
Tja, als ieder gat een HSL-station gaat eisen. Ik bedoel: een HST hoort echt niet in Breda thuis.
pi_26992374
Niks mis met breda heh! !
  vrijdag 13 mei 2005 @ 23:16:37 #58
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_26992666
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 23:01 schreef Lucske het volgende:

[..]

Tja, als ieder gat een HSL-station gaat eisen. Ik bedoel: een HST hoort echt niet in Breda thuis.
Toch zonde dat ze dan voor ettelijke honderden miljoenen een HSL aansluiting bij Breda hebben gemaakt... Enige voordeel is die fly-over richting Roosendaal over de sporen naar Prinsenbeek.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_27015545
ik vind dat nogal wat: 1,5% van de Nederlandse consumptie. De NS verbruik 1/66 van wat 16.000.000 mensen gebruiken.

Hoezo energiezuinig de trein?
pi_27015612
Je wil ook niet weten welk aandeel het wegvervoer heeft in de totale energieconsumptie .

Een redeljk gevulde trein is energetisch bepaald niet ongunstig .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_27020250
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 19:30 schreef Duvel het volgende:

[..]

Een TGV op volle snelheid trekt geloof ik 25MW. Da's best veel. 't Zou kunnen...
Dat is een beetje erg overdreven. Een TGV heeft twee motorwagens van 8,8MW, in totaal dus 17,6MW. Op 'volle snelheid' (300 km.h) wordt absoluut niet het volle vermogen gevraagd, op een vlakke baan misschien 10%. Het vermogen is nodig om naar die 300 km/h te accelereren.

Als iets als een Thalys vol zit dan heeft hij 23kW per persoon en dat is vergelijkbaar met een personenauto (4 personen = 92kW = 125pk) waarbij een auto met dat vermogen de 300 km/h bij lange na niet haalt.
  zondag 15 mei 2005 @ 09:42:00 #62
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_27020355
quote:
Op zondag 15 mei 2005 09:08 schreef mdeen het volgende:

[..]

Dat is een beetje erg overdreven. Een TGV heeft twee motorwagens van 8,8MW, in totaal dus 17,6MW. Op 'volle snelheid' (300 km.h) wordt absoluut niet het volle vermogen gevraagd, op een vlakke baan misschien 10%. Het vermogen is nodig om naar die 300 km/h te accelereren.
Sorry, ik ging wat te kort door de bocht. Het 25kV-systeem in Nederland is uitgelegd op een vermogensafname van 25MW per trein, hetgeen overeen zou moeten komen met een dubbelstel TGV. Bij koppeling wordt blijkbaar de vermogensafname begrensd.

Wel grappig dat het duidelijk is dat een TGV onder 1500V nooit en te nimmer 300km/u kan rijden. Mechanisch niet (bovenleiding wordt een vonkenregen) en elektrisch niet (max. afname in Nederland onder 1500V is zo'n 6MW).
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 15 mei 2005 @ 09:49:06 #63
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_27020384
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 23:01 schreef Lucske het volgende:
Tja, als ieder gat een HSL-station gaat eisen. Ik bedoel: een HST hoort echt niet in Breda thuis.
Waarom niet? Het zou juist dom zijn om het niet te doen. Als je zo'n dure lijn aanlegt dan is het juist gunstig om deze op meerdere manieren te exploiteren.
  zondag 15 mei 2005 @ 10:08:19 #64
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_27020482
quote:
Op zondag 15 mei 2005 09:49 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Waarom niet? Het zou juist dom zijn om het niet te doen. Als je zo'n dure lijn aanlegt dan is het juist gunstig om deze op meerdere manieren te exploiteren.
't Ding valt alleen niet rendabel te exploiteren als je bij elke dikke boom moet stoppen. 't Is een HogeSnelheidsLijn, dus moet je wel doorrijden. Ach ja, en dan eens per twee uur een snelle trein voor mensen die van Den Haag naar Breda willen...

Anderhalve kip en een paardenkop...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_27021861
quote:
Op zaterdag 14 mei 2005 23:42 schreef KonnieKipke het volgende:
ik vind dat nogal wat: 1,5% van de Nederlandse consumptie. De NS verbruik 1/66 van wat 16.000.000 mensen gebruiken.

Hoezo energiezuinig de trein?
Afgezien van 't feit dat je volgens mij de energiezuinigheid onderschat, hoe weet jij zo zeker dat dat het verbruik van NS is en niet van alle tien vervoers én infrabeheer én overige zaken zoals gebouwen samen?
  zondag 15 mei 2005 @ 12:18:46 #66
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_27022231
quote:
Op zondag 15 mei 2005 12:01 schreef Lucske het volgende:

[..]

Afgezien van 't feit dat je volgens mij de energiezuinigheid onderschat, hoe weet jij zo zeker dat dat het verbruik van NS is en niet van alle tien vervoers én infrabeheer én overige zaken zoals gebouwen samen?
Omdat de energie die in de gezamenlijke inkooporganisatie wordt ingekocht alleen voor tractie-doeleinden mag worden gebruikt? Voor gebouwen e.d. moeten weer aparte contracten worden afgesloten voor zover ik weet. Los daarvan: wat is het secundaire verbruik vergeleken met het tractie-verbruik? Misschien 1%? Daarnaast kun je stellen dat Railion met zijn huidige vloot elektrische locomotieven ook ergens in die buurt zit. En over ACTS hebben we het dan maar helemaal niet: 4 locs van 2200kW, that's it. We kunnen dus stellen dat het overgrote deel van energieconsumptie voor rekening van NSR is mijns inziens.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_27022584
quote:
Op zondag 15 mei 2005 12:18 schreef Duvel het volgende:

[..]

Omdat de energie die in de gezamenlijke inkooporganisatie wordt ingekocht alleen voor tractie-doeleinden mag worden gebruikt? Voor gebouwen e.d. moeten weer aparte contracten worden afgesloten voor zover ik weet.
Tja, als dat zo is. Dat lees ik echter nergens.
quote:
Los daarvan: wat is het secundaire verbruik vergeleken met het tractie-verbruik? Misschien 1%? Daarnaast kun je stellen dat Railion met zijn huidige vloot elektrische locomotieven ook ergens in die buurt zit. En over ACTS hebben we het dan maar helemaal niet: 4 locs van 2200kW, that's it. We kunnen dus stellen dat het overgrote deel van energieconsumptie voor rekening van NSR is mijns inziens.
RN veertien loccen, ACTS drie, dus dat klopt wel. Echter zal RN en ACTS wel wat meer trekken dan een stoppertje van NSR, hooguit bij de lange IC's zal dat enigszins in de buurt komen.
pi_27097552
Heeft iemand de NS nu al gemaild? Stuurde de NS ooit een mail met de vraag 'waar komt dat geluid vandaan bij een Koploper als ie optrekt?' Je kent het hoog zingende geluid wel in de wagons waar de (volgens mij heet dat) tandem op zit. Werd na 3 weken opgebeld op mijn werk door een meneer die mij COMPLETE tekst en uitleg gaf. Weer wat wijzer geworden toen. Als niemand het heeft gedaan zend ik over een paar dagen zelf wel een mailtje....
Danmark: more usefull every day!
pi_27103484
quote:
Op donderdag 21 april 2005 20:47 schreef tharkun het volgende:

[..]

Electrabel heeft in Frankrijk een heleboel atoomcentrales, waarschijnlijk komt veel stroom dus daarvandaan omdat dat goedkoper is als fosiele brandstof. En ik denk dat de NS vrij constant stroom afneemt, dat is gunstig omdat je atoomcentrales veel moeilijker kan regelen als gascentrales.
Dat klopt.
Veel energie komt uit Frankrijk omdat die een grote overproductie hebben..

Dat we hier dus geen kernenergie is bullshit want we importeren het .
Toch ben ik nog benieuwd naar die stroomrekening .

Kunnen ze niet even een kopieetje posten
  woensdag 18 mei 2005 @ 00:11:08 #70
54473 DeFlip
eet je op
pi_27103638
TVP
pi_27104444
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 21:25 schreef Keksi het volgende:
Als niemand het heeft gedaan zend ik over een paar dagen zelf wel een mailtje....
doe maar ik heb t nog niet gedaan...
  woensdag 18 mei 2005 @ 11:04:35 #72
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_27110366
quote:
Op zondag 15 mei 2005 12:33 schreef Lucske het volgende:

[..]

Tja, als dat zo is. Dat lees ik echter nergens.
Ik heb ook even geen bewijzen voorhanden, maar neem aan dat het zo is...
quote:
[..]
RN veertien loccen, ACTS drie, dus dat klopt wel. Echter zal RN en ACTS wel wat meer trekken dan een stoppertje van NSR, hooguit bij de lange IC's zal dat enigszins in de buurt komen.
Vergis je niet in wat zo'n stopper vraagt met continu optrekken en afremmen, da's ook een nare belasting hoor!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_27110809
quote:
Op zaterdag 16 april 2005 13:46 schreef zakjapannertje het volgende:
hmm, meende iig te weten dat anderhalf uur intercity rijden net zoveel stroom consumeert als een gemiddeld gezin in een jaar doet, verder zou ik het niet weten
Jezoes
Delivered without an information leaflet
  woensdag 18 mei 2005 @ 13:03:04 #74
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_27114020
quote:
Op zaterdag 16 april 2005 23:24 schreef Lucske het volgende:
Er zijn meerdere vervoerders in Nederland die gebruik maken van de railinfra
Syntus en Noordned rijden allemaal op diesel, en ook een behoorlijk deel van het goederenvervoer gaat stroomloos volgens mij. Als ik kijk wat er nu allemaal door Breda rijdt aan goederentransport iig wel. Af en toe eens een keer een 1600 van Railion, verder vooral veel diesel.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  woensdag 18 mei 2005 @ 14:39:39 #75
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_27116982
Volgens mij zitten ze op zoveel plekken aan het energie net dat ze een soort verbruiksschatting doen en die betalen. Meten is namelijk erg onpraktisch met die honderden huisjes. Bovendien is het soms de vraag wie waar de stroom levert.
Ik dacht dat ze een paar jaar geleden 200 miljoen euro per kwartaal deden of zo Hoe dat verdeeld wordt zou ik niet kunnen zeggen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')