abonnement Unibet Coolblue
  zondag 3 april 2005 @ 21:39:41 #76
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_25963418
Waar ik momenteel op uitkom is dat ik met mijn macro lens te dichtbij wil, de focus werkt dan nog wel, maar het scherptegebied is gewoon veel te klein. Ik kan het diafragma wel opkrikken, maar ik geloof dat dit het punt is waar ik niet meer om een goed statief heenkan. En een goeie flitser, voor het inflitsen, het is allemaal prima te bedenken, maar de uitvoering stokt hier gewoon even. Die platen krijg ik op deze manier niet scherp genoeg (naar mijn zin).

De 17-40 L f4 die op de agenda stond is dan ook van de baan, ik koop me zo snel mogelijk een Manfrotto statief (055DB met 141RC en 486RC2 koppen) en een Canon 580EX flitser.



Geen ringflitser, geen speciale macro flitser, wel een allround ding dus, kijken hoe ver ik daarmee kom.
.
.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_25963736
quote:
Op zondag 3 april 2005 21:39 schreef elcastel het volgende:
Waar ik momenteel op uitkom is dat ik met mijn macro lens te dichtbij wil, de focus werkt dan nog wel, maar het scherptegebied is gewoon veel te klein. Ik kan het diafragma wel opkrikken, maar ik geloof dat dit het punt is waar ik niet meer om een goed statief heenkan. En een goeie flitser, voor het inflitsen, het is allemaal prima te bedenken, maar de uitvoering stokt hier gewoon even. Die platen krijg ik op deze manier niet scherp genoeg (naar mijn zin).

De 17-40 L f4 die op de agenda stond is dan ook van de baan, ik koop me zo snel mogelijk een Manfrotto statief (055DB met 141RC en 486RC2 koppen) en een Canon 580EX flitser.

[afbeelding]

Geen ringflitser, geen speciale macro flitser, wel een allround ding dus, kijken hoe ver ik daarmee kom.
.
.
Je hebt bij macro's geen groot scherptegebied, daar moet je gewoon rekening mee houden. Je diafragma verhogen geeft je maar een cm ofwat extra. Als je focus niet fijn meer werkt omdat je scheptediepte zo klein is, zet je lens dan manueel en focus dan door dichter en verder weg te bewegen.
Hou er wel rekening mee dat je met een gewone flitser soms geen licht meer op je onderwerp krijgt bij macro's. Als je op 10cm afstand een insect wil fotograferen zit je lens gewoon in de weg van het flitslicht. Wat je dan hebt is een slagschaduw van je lens onderaan in beeld. Als je nog dichter bij je onderwerp zit, heb je helemaal geen flits meer, dan neemt je lens al het licht weg.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  zondag 3 april 2005 @ 22:01:10 #78
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_25964081
quote:
Op zondag 3 april 2005 21:50 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Je hebt bij macro's geen groot scherptegebied, daar moet je gewoon rekening mee houden. Je diafragma verhogen geeft je maar een cm ofwat extra. Als je focus niet fijn meer werkt omdat je scheptediepte zo klein is, zet je lens dan manueel en focus dan door dichter en verder weg te bewegen.
Hou er wel rekening mee dat je met een gewone flitser soms geen licht meer op je onderwerp krijgt bij macro's. Als je op 10cm afstand een insect wil fotograferen zit je lens gewoon in de weg van het flitslicht. Wat je dan hebt is een slagschaduw van je lens onderaan in beeld. Als je nog dichter bij je onderwerp zit, heb je helemaal geen flits meer, dan neemt je lens al het licht weg.
Ik kwam het tegen het hart van bloemen. Ik merk dan al dat ik er te dicht op wil, als ik nu naar erg hoge diafragam waarden ga, dan kom ik in de clinch met mijn sluitertijden (beweging). Ik denk dat daarom een statief al onmisbaar is.

Verder moet ik gewoon weer iets meer afstand nemen (ik zit er inderdaad bovenop momenteel), als ik er verder af ga, dan vergroot mijn scherpte diepte natuurlijk ook. De AF van de lens is gewoon super hoor en ik kan middels RMF (was het dacht ik hè ?) bijstellen, maar zowel AF als MF werken verder prima, ik kom wel scherp, maar het vlak is me te klein. Typishc iets voor bij macro en het is lang niet altijd storend, maar ik wil nu wel een keer de steel van het hart van een bloem scherp hebben, niet alleen het stuifmeeltopje.

Als ik op 10 centimeter ga zitten, dan flits ik er wel overheen ja, maar toch denk ik dat die flitser al een stuk kan helpen. Bij erg dicht er op wel (natuurlijk) zonder zonnekap, maar ik heb nu al meerdere malen macro's geschoten met de interne flitser en die komt er duidelijk niet (slagschaduw), met een externe flitser kom je een stuk hoger en ik meen dat de 580EX iets verder naar voren/onderen kan. En anders misschien met een Omnibounce die de boel verstrooid ...

Maar - nu ik erover nadenk - een flitser gaat zeker helpen. Ik heb al eens eerder proef geschoten met een Tamron macro lens en een 550EX flitser, deels ook met een 420EX als slave (wat natuurlijk nog eens alles uitmaakt, want die plaats je waar je wilt). Ik heb de flitser hoe dan ook nodig, maar ik denk dat het wel wat gaat schelen met macro's ook.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_25964283
quote:
Op zondag 3 april 2005 22:01 schreef elcastel het volgende:

[..]

...... knip ......
Maar - nu ik erover nadenk - een flitser gaat zeker helpen. Ik heb al eens eerder proef geschoten met een Tamron macro lens en een 550EX flitser, deels ook met een 420EX als slave (wat natuurlijk nog eens alles uitmaakt, want die plaats je waar je wilt). Ik heb de flitser hoe dan ook nodig, maar ik denk dat het wel wat gaat schelen met macro's ook.
Het gaat wat uitmaken, afhankelijk van de lengte van je lens en de afstand tov je onderwerp. Als je voorwerpen gaat fotograferen vanop een redelijke afstand zal je geen last hebben, ga je kleinere voorwerpen fotograferen met een lens waar je nog maar een 3 - 4 cm van het onderwerp zit heb je een probleem.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  zondag 3 april 2005 @ 22:10:45 #80
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_25964370
quote:
Op zondag 3 april 2005 22:07 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Het gaat wat uitmaken, afhankelijk van de lengte van je lens en de afstand tov je onderwerp. Als je voorwerpen gaat fotograferen vanop een redelijke afstand zal je geen last hebben, ga je kleinere voorwerpen fotograferen met een lens waar je nog maar een 3 - 4 cm van het onderwerp zit heb je een probleem.
Dat zal dan met tussenringen moeten ? Ik heb nu te maken met een korste scherpstelafstand van 31 centimeter. Waar ik volgens mij dikwijls onder duik. In dat geval zal ik off-shoe moeten gaan flitsen ?
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  zondag 3 april 2005 @ 22:16:15 #81
40001 fotoloog
1/250 sec. F=8
pi_25964546
quote:
Op zondag 3 april 2005 22:10 schreef elcastel het volgende:

[..]

Dat zal dan met tussenringen moeten ? Ik heb nu te maken met een korste scherpstelafstand van 31 centimeter. Waar ik volgens mij dikwijls onder duik. In dat geval zal ik off-shoe moeten gaan flitsen ?
Pepijn
Ringflitser niks voor je?
Sometimes it snows in april
Sometimes I feel so bad, so bad
Sometimes I wish life was never ending,
And all good things, they say, never last
pi_25964661
quote:
Op zondag 3 april 2005 22:10 schreef elcastel het volgende:

[..]

Dat zal dan met tussenringen moeten ? Ik heb nu te maken met een korste scherpstelafstand van 31 centimeter. Waar ik volgens mij dikwijls onder duik. In dat geval zal ik off-shoe moeten gaan flitsen ?
Je kan een canon extension tube kopen, je hebt er 2: EF12 en EF25
deze 12mm en 25mm tubes verschuiven je brandpuntsafstand van je lens met respectievelijk 12 en 25mm. Je plaatst dan eender welke lens op het tussenstuk en je hebt afhankelijk van de lens een andere vergroting. Die dingen zijn van prijs trouwens een fractie van wat een lens kost. Let wel op dat je niet de oude EF12 koopt (daar past geen EF-s lens op) maar wel de nieuwe EF12 II en EF25 II
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  zondag 3 april 2005 @ 22:23:36 #83
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_25964749
quote:
Op zondag 3 april 2005 22:16 schreef fotoloog het volgende:
Pepijn
Ringflitser niks voor je?
Tijger.
.
Nee een ringflitser vind ik te beperkt en zooooo CSI, . Nee ik heb ook daar al een hele tijd naar zitten kijken, je hebt ze al vanaf 170¤ ofzo, maar dan moet je alles nog instellen, de betere Canon varianten kosten te veel en daarbij heb ik ook een 'normale' flitser nodig. Ja, ik weet het, ik ben net een wijf.
.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  zondag 3 april 2005 @ 22:25:06 #84
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_25964784
quote:
Op zondag 3 april 2005 22:20 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Je kan een canon extension tube kopen, je hebt er 2: EF12 en EF25
deze 12mm en 25mm tubes verschuiven je brandpuntsafstand van je lens met respectievelijk 12 en 25mm. Je plaatst dan eender welke lens op het tussenstuk en je hebt afhankelijk van de lens een andere vergroting. Die dingen zijn van prijs trouwens een fractie van wat een lens kost. Let wel op dat je niet de oude EF12 koopt (daar past geen EF-s lens op) maar wel de nieuwe EF12 II en EF25 II
Check.
En dan kan ik er bovenop neem ik aan, ik heb zo'n setje eens getest op mijn 50mm f/1.8. maar dan blijft er helemaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaal geen scherptegebied over, toch ?
.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  zondag 3 april 2005 @ 22:25:49 #85
40001 fotoloog
1/250 sec. F=8
pi_25964803
quote:
Op zondag 3 april 2005 22:23 schreef elcastel het volgende:

[..]

Tijger.
.
Nee een ringflitser vind ik te beperkt en zooooo CSI, . Nee ik heb ook daar al een hele tijd naar zitten kijken, je hebt ze al vanaf 170¤ ofzo, maar dan moet je alles nog instellen, de betere Canon varianten kosten te veel en daarbij heb ik ook een 'normale' flitser nodig. Ja, ik weet het, ik ben net een wijf.
.
Wijf


Sometimes it snows in april
Sometimes I feel so bad, so bad
Sometimes I wish life was never ending,
And all good things, they say, never last
pi_25964958
quote:
Op zondag 3 april 2005 22:25 schreef elcastel het volgende:

[..]

Check.
En dan kan ik er bovenop neem ik aan, ik heb zo'n setje eens getest op mijn 50mm f/1.8. maar dan blijft er helemaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaal geen scherptegebied over, toch ?
.
Dat klopt, maar afhankelijk van hoe je een onderwerp op de foto zet is dat niet echt een beperking.
Een foto uit het archief gemaakt met een 50mm en een EF25. (f=8 1/200)

Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  zondag 3 april 2005 @ 22:37:16 #87
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_25965090
quote:
Op zondag 3 april 2005 22:32 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Dat klopt, maar afhankelijk van hoe je een onderwerp op de foto zet is dat niet echt een beperking.
Een foto uit het archief gemaakt met een 50mm en een EF25. (f=8 1/200)

[afbeelding]
En hoe groot is de crop daar ? Is dit 100%, is dit 50% ?? Ziet er goed uit overigens.
.
Ik kwam op DPZ deze thread tegen, zou ik daarmee het flitslicht kunnen afbuigen ?
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_25965239
quote:
Op zondag 3 april 2005 22:37 schreef elcastel het volgende:

[..]

En hoe groot is de crop daar ? Is dit 100%, is dit 50% ?? Ziet er goed uit overigens.
.
Ik kwam op DPZ deze thread tegen, zou ik daarmee het flitslicht kunnen afbuigen ?
Ja, dat lukt zeker. Een spiegel of wit reflextie veld (stuk papier) doen al wonderen. Helaas lukt ook dit niet meer als je bovenop je onderwerp kruipt, maar voor de foto zoals hierboven moet dat zeker lukken.
De foto is een +/-50% crop
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  zondag 3 april 2005 @ 22:52:15 #89
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_25965450
Man, man, man, hier kun je uren over doorlullen en uiteindelijk blijkt dat je nog een tijdje kunt investeren in tal van dingetjes en glaasjes en lampjes ....
.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_25966148
Morgen weer aan het werk, m'n weekje rust zit erop
Maar eens op tijd en bed, nog een joint en tv en hopelijk val ik sneller in slaap dan de afgelopen week
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_25966199
Ohja ....

tot morgen(avond), truste enzo
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  zondag 3 april 2005 @ 23:23:15 #92
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_25966216
Ga dan !
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_25966363
quote:
Op zondag 3 april 2005 23:23 schreef elcastel het volgende:
Ga dan !
Ben ik verslaafd?
Nee ... ik wacht tot het journaal afgelopen is

En dat is nu zo ongeveer (het gaat niet meer over de paus, dus het zal zo afgelopen zijn )





Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  FOK!fotograaf maandag 4 april 2005 @ 05:26:39 #94
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_25969850
mogguh
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  maandag 4 april 2005 @ 07:08:45 #95
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_25969975
Goeiemorgen

Xilantof was zoals gebruikelijk de eerste
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_25979414
Hallo allemaal.

De batterijen van mn F55 zijn op En ik heb nog ander halve rol over.
Vervelend.
  FOK!fotograaf maandag 4 april 2005 @ 16:52:10 #97
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_25979966
quote:
Op maandag 4 april 2005 16:24 schreef super-muffin het volgende:
Hallo allemaal.

De batterijen van mn F55 zijn op En ik heb nog ander halve rol over.
Vervelend.
koop nieuwe batterijen.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  Heeft over alles een mening 2022 maandag 4 april 2005 @ 22:45:20 #98
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_25988285
Hoi allemaal en doei dus Want ik ga zo slapen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 maandag 4 april 2005 @ 22:53:13 #99
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_25988522
quote:
Op maandag 4 april 2005 16:52 schreef Xilantof het volgende:

[..]

koop nieuwe batterijen.
Da's best een goed plan Ook eens proberen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  FOK!fotograaf dinsdag 5 april 2005 @ 05:32:42 #100
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_25992631
mogguh
ben moe
Xilantof Flickrt
foto-nerd
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')