abonnement Unibet Coolblue
pi_25149891
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 19:50 schreef Dolemite het volgende:

[..]

Dat begrijp ik niet. Roer je soms de rijst door na enkele minuten? Bij een elektrische rijstkoker is het de bedoeling dat je het eerste halfuur na opzetten de rijst niet omroert. In het begin deed ik dit namelijk ook. Zodra de rijskoker van kookstand naar warmhoudstand sprong roerde ik de rijst om. Gevolg was plakkerige rijst met een nogal zanderige smaak. Toen de handleiding een keer goed doorgelezen en nu altijd perfecte rijst.
Nope, rijst erin, water erin, deksel erop en niks meer aan doen.
Werkt niet, en ik kan het niet op de rijstkoker gooien, is mijn tweede al..

Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_25150376
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 19:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Weet je die verhoudingen rijst water zeker? dat is imho andersom.
Oops
1 kopje rijst, 1 1/2 water natuurlijk
Wil iedereen die in telekinese gelooft nu mijn hand op steken?
| Foto's van toen en nu | Icons | Whatpulse keyboard | .NET developer? |
pi_25150442
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 19:52 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Nope, rijst erin, water erin, deksel erop en niks meer aan doen.
Werkt niet, en ik kan het niet op de rijstkoker gooien, is mijn tweede al..

Was je de rijst wel? Water moet vrijwel transparant worden. Er komt namelijk aardig wat 'rotzooi' uit ongewassen rijst.
pi_25150543
Ik zal dat eens doen, Dolemite.
Maar als ik alles zoals het hoort doe, dan kookt ie over, lekt ie...
Aanbranden etc etc...
Ben er ziek van...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_25150631
Met de rijstkoker gebruik ik ongeveer 1cm water boven de rijst, nadat het goed gewassen is met lauw water. Wat zout en pandanblad erbij voor de smaak.

Dan kookt hij vanzelf droog, waarna de koker omslaat naar warmhouden. Rijst goed omscheppen, 15 min laten staan en de boel is klaar.

De rijst gaar stomen in een rijststomer (gewoon zo'n vergietpan met water) vind ik persoonlijk een beter resultaat geven dan 15 min laten staan.
The effect of a Pan Galactic Gargle Blaster is like having your brains smashed out by a slice of lemon wrapped around a large gold brick.
Damn it feels good to be a hamster.
  † In Memoriam † vrijdag 18 februari 2005 @ 22:29:42 #31
7074 moussy
kuttekop
pi_25152521
surinaamse rijst kan je ook koken zoals snelkookrijstroep. Water koken, schone rijst er in, 8 min. laten koken, afgieten, niet tot ie kurkdroog is, deksel er op, 15 minuten laten staan, klaar
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_25155212
Rijst koken in de elektrische koker: 1 vingerkootje water boven de rijst. Na jaaren nog altijd gelukt.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  Redactie Games zaterdag 19 februari 2005 @ 01:00:32 #33
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_25155598
quote:
Op zaterdag 19 februari 2005 00:40 schreef krakkemieke het volgende:
Rijst koken in de elektrische koker: 1 vingerkootje water boven de rijst. Na jaaren nog altijd gelukt.
Idd, d'r is verder niks moeilijk aan... rijst wassen, en een vingerkootje water erboven. En dan is de rijst altijd goed uit de rijstkoker. Zou wel een rijstkoker met anti-aanbaklaag pakken. Die oude pannen zijn behoorlijk naadje schoon te krijgen, omdat er altijd wel een harde gele laag rijst aan de onderkant vormt. Bij grotere hoeveelheden rijst is het minder dan als je maar 1 of 2 kopjes rijst daarvoor gebruikt.

Thuis bij m'n ouders gebruiken we altijd rijst van de toko. Zit wel verschil in volgens mij qua rijst met het rijst wat je normaal in de schappen van de supermarkt vindt.

Doe je de rijst normaal in een pan water koken. Dan is het een kwestie van goed de tijd bijhouden hoe lang je de rijst kookt en goed afgieten. Ga je het meteen serveren om te eten, dan is het nog harstikke vochtig en bijna papperig. Wil je het rijst droger hebben, moet je het iig na het koken nog even minuutje of 10 laten staan. Even om de 5 minuten nog even omscheppen zodat het "vochtige" even naar boven komt, deksel erop. En als het goed is moet het na 10 a 15 minuten stuk droger zijn een eetbaar.

Pandanrijst of Basmati-rijst is zowieso plakkeriger dan snelkookrijst. En dat zou ik meer voor normaal consumeren gebruiken (met iets anders erbij) dan voor nasi ofzoiets. Snelkookrijst heeft weer een iets drogere korrel en is in naar mijn mening beter geschikt voor nasi, vanwege die drogere korrel, zodat het niet gaat plakken.
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
pi_25155733
Mr.Noodle: we hadden een aluminium pan, dus geen teflon. En goedkope surinaamse rijst van de supermarkt. Ik denk dat het wassen veel verschil maakt.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  Redactie Games zaterdag 19 februari 2005 @ 01:09:31 #35
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_25155775
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 14:58 schreef Oblivion het volgende:
Heel herkenbaar, nu heb ik eergister mexicaanse rijst gemaakt en dat ging goed!
Losse korrels, en wel die van lassie, alleen 15 minuten voorgeweld, goed af laten gieten, koud afspoelen en dan pas een aantal minuten koken, afgieten, warm afspoelen. Goed uit laten lekken, en dan nog even in de pan nagaren.
Had een mooie grote droge korrel...
Net als in de reclame...
Is dat van die reclame met die neger, die dan die rijst aan prijst door "Lekkah, lekkah van Lassie" te roepen op de buis?

Trouwens, goeie rijstkokers zijn ook belangrijk mocht je een rijstkoker kopen..

Deze rijstkoker...





Maar deze:


Rijstkokers van National... oke, ze zien er niet uit, maar het zijn wel één van de betere rijstkokers die je maar kunt hebben...
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
pi_25155835
ROFL, wij hadden dus de bovenste........:P
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_25155894
Wij ook...
Snotvergeme, kan ik gewoon de rijstkoker de schuld geven...
Nu kan ik lekker slapen....
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_25155946
Ik kook gewoon rijst, snelkook rijst volgens mij en de rijst is daarna goed droog, te droog naar mijn zin.
Ben Indo en mijn rijst moet toch wel een klein beetje natiig zijn, ook weer niet te, zoals Longtong ongeveer, dat vind ik goor.

Probeer eens snelkook rijst of toverrijst.

Gewoon wat water bij, rijst moet goed onder water staan en dan koken.
Op het laatst vuur zacht en laten uitstomen zeg maar.
  Redactie Games zaterdag 19 februari 2005 @ 01:21:00 #39
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_25155971
quote:
Op zaterdag 19 februari 2005 01:13 schreef krakkemieke het volgende:
ROFL, wij hadden dus de bovenste........:P
Dat zijn echt van die rommelpannen uit het jaar nul, elke aziaat weet dat je zo'n ding meteen het raam kan uitflikkeren... daardoor kreeg je altijd van die donkergele aangebakken lagen die lekker aan de bodem van de aluminiumpannen gingen plakken...

Met die teflonpannen scheelt het een hoop geschraap, en op de één of andere manier is die gele laag een stuk minder zodat het rijst niet mega-hard is geworden dat je er eigenlijk bijna niet op kan kauwen.

Surinaamse rijst gebruikten we daarentegen nooit, maar goed ik heb echt nooit maar dan ook nooit mislukte rijst in die rijstkokers van National gehad. Of iemand moet met z'n domme hoofd snelkookrijst in de rijstkoker doen, en daar zijn ze niet voor geschikt dus...
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
  Redactie Games zaterdag 19 februari 2005 @ 01:38:00 #40
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_25156237
quote:
Op zaterdag 19 februari 2005 01:19 schreef Cici het volgende:
Ik kook gewoon rijst, snelkook rijst volgens mij en de rijst is daarna goed droog, te droog naar mijn zin.
Ben Indo en mijn rijst moet toch wel een klein beetje natiig zijn, ook weer niet te, zoals Longtong ongeveer, dat vind ik goor.
Klopt ook, gewoon witte rijst eten aziaten over het algemeen niet al te droog...
Dat plaatje van de 1e rijstkoker, was zo'n rijstkoker die heel je rijst helemaal uitdroogde op een gegeven moment dat je echt alleen maar droge zanderige korrels had, wat dus totaal niet te bikken was....

Mocht je het rijst bij de supermarkt halen en voor de rijstkoker willen gebruiken dan heb ik goede ervaringen met pandan of basmati-rijst om normaal als witte rijst te consumeren. Uiteraard is het betere rijst bij de toko te vinden, maar goed ik weet eerlijk gezegd niet precies wat m'n ouders kopen...

Rijst moet voor mij een beetje plakkerig zijn (niet zompig zodat je het vocht er bijna vanaf ziet druppelen) maar toch net stevig genoeg zodat je met stokjes een kluitje rijst kan pakken. En zodra je het in je mond doet niet papperig smaakt. Snelkook-rijst is bijna niet met stokjes te eten omdat die korrel zo droog is dat je allemaal van die losse korrels hebt en amper een kluitje kan pakken en dat schiet dus niet op met eten...
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
pi_25157213
rijst was aardig goed gelukt,
eerst gewassen en een tijdje laten uitgaren (?) en het was prima.
pi_25163492
Aansluitend aan alle bevindingen over rijst koken heb ik even een vraagje:
Wij hebben thuis een rijstkoker, echt een idiaal ding. Alleen: of de rijst gaat aanbakken aan de onderkant (vormt een soort vlies en wordt hard), of de rijst blijft te nat.
Ik heb van aziatische studiegenootjes altijd geleerd: 1 kopje rijst = 1 kopje water en in mijn studentenhuis met haar rijstkoker ging dat altijd goed. Maar thuis met die van ons dus niet.
Nu gebruik ik de truc van de rijst afmeten in een maatbeker en dan dezelfde hoeveelheid water erbij als in de maatbeker (volgens de handleiding van het apparaat) en dat gaat wel beter, maar perfect is het nog niet.
Is dat vingerkootje water erbovenop echt de oplossing? Oh enne wij gebruiken altijd surinaamse rijst die we niet wassen van te voren, maakt dat ook nog verschil?
Rotterdam is de wereldstad
  zaterdag 19 februari 2005 @ 17:01:52 #43
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_25163585
Ik kook rijst altijd in een pan.
1 deel rijst, anderhalf deel water, aan de kook brengen in een pan met dikke bodem met deksel er op.
Laag zetten op een klein pitje of zo een plaatje.
langzaam laten garen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 19 februari 2005 @ 17:12:28 #44
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_25163754
Ik lees goede tips hier! Vorige week had ik basmatirijst gemaakt, dat heb ik volgensde verpakking klaargemaakt, dus eerst gewassen een halfuur laten staan in koud water en daarna opgezet met ruim kokend water. Resultaat, een grote slijmerige snot-massa.

Afgieten lukt me ook nooit, ik heb een te grof vergiet en giet het dus af door het water tussen pan en deksel te laten wegdruppelen. Maar krijg dus nooit een goed resultaat. Ik zal een paar van de bovenstaande tips proberen
  zaterdag 19 februari 2005 @ 17:28:50 #45
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_25164037
Wat ook een goeie is om rijst te koken, is volgende.
Rijst in een pan doen met een scheut (olijf)olie, en de rijst bakken tot ie glazig is. Je kan eventueel doorgaan tot ie heel licht begint te kleuren.
Doe er nu 2 keer zoveel water bij als rijst. Dit kookt heel heftig omdat het heel warm is.
Je doet deksel op de pan en zet hem heel laag. Je krijgt nu een rijst die heel loskorrelig is. Als je ipv water kippeboullion gebruikt met saffraan krijg je een perfecte rijst voor de paella.

Je kan rijst ook koken in tomatensap en kruiden, dan gebruik je ca 2 1/2 tot 3 keer zoveel tomaten sap als rijst. je moet goed oppassen want dit brand snel aan. (lekker met knoflook erdoor en groene kruiden)
Deze bak je niet eerst in de olie trouwens.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_25164227
Hangt trouwens ook samen met wat voor rijst je gebruikt..

Om eerlijk te zijn de goedkoopste rijst was niet de beste... met die van C1000 eigen merk heb ik wel aardige resultaten!
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  Redactie Games zaterdag 19 februari 2005 @ 17:51:32 #47
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_25164468
quote:
Op zaterdag 19 februari 2005 16:54 schreef Hubo het volgende:
Aansluitend aan alle bevindingen over rijst koken heb ik even een vraagje:
Wij hebben thuis een rijstkoker, echt een idiaal ding. Alleen: of de rijst gaat aanbakken aan de onderkant (vormt een soort vlies en wordt hard), of de rijst blijft te nat.
Ik heb van aziatische studiegenootjes altijd geleerd: 1 kopje rijst = 1 kopje water en in mijn studentenhuis met haar rijstkoker ging dat altijd goed. Maar thuis met die van ons dus niet.
Nu gebruik ik de truc van de rijst afmeten in een maatbeker en dan dezelfde hoeveelheid water erbij als in de maatbeker (volgens de handleiding van het apparaat) en dat gaat wel beter, maar perfect is het nog niet.
Is dat vingerkootje water erbovenop echt de oplossing? Oh enne wij gebruiken altijd surinaamse rijst die we niet wassen van te voren, maakt dat ook nog verschil?
Om plakvorming tegen te gaan, moet je rijst ook eigenlijk eerst een beetje wassen. Eigenlijk wassen totdat het er niet zo troebel meer uit gaan zien en wat doorzichtiger is. Dat troebele zorgt er juist voor dat het rijst meer gaat plakken. Ik denk dat het 2 a 3 keer afspoelen is afhankelijk van de hoeveelheid rijst die je hebt.

Je moet maar eens kijken als je het gewoon in een pan water kookt vervolgens afgiet in de gootsteen. Dan zie je na een minuutje dat het afgegoten water, een witte bindende kleverige massa wordt. En dat heb je altijd wel, maar het scheelt een hoop als je het rijst van te voren wast.

Dat vliesje houdt je altijd wel een beetje. Maar het ligt er ook net aan wat voor rijstkoker je hebt. Paar posts hierboven heb ik je 2 verschillende soorten rijstkokers laten zien. Die bovenste moet je dus echt niet hebben, want daardoor krijg je aangebakken (donker gele) rijst aan de onderkant. Helaas wordt de bovenste maar al te vaak nog in de winkels verkocht das echt een te oud type...

Tegenwoordig zijn die pannen met teflon bewerkt zodat het rijst niet aan de pan blijft plakken. Verder hebben ze een soort vochtventilatie-warmhoudsysteem die dus de verhouding vocht in de pan op pijl houdt zodat je rijst niet te snel uitdroogt, als je het een tijdje laat staan. Met die oude rijstkoker kreeg je gewoon harde zandkorrels als je de rijst te lang liet staan. In de pan zelf zit als het goed is ook een soort maatstaf, die aangeeft tot welke lijn je het waterniveau moet hebben. Er staat dus lijntje bij het aantal "cups" rijst die je in de pan doet, dat lijntje kun je gebruiken als waterniveau.

Waar je ook op moet letten is dat je de rijstpan niet vochtig boven op het verhit-element zet, want daardoor vernaggel je dat warmte-element en dan is je rijstkoker een kort leven beschoren. Dus de pan aan de buitenkant even afdrogen voordat je het in de koker zet.

En verder werkt het met dat "vingerkootje" water altijd, als je even geen maatbeker bij de hand hebt.
Verder ben ik niet echt een fan van Amerikaanse rijst. Omdat het gewoon te droog smaakt. Als Surinaamse rijst net zo is, dan kan ik je beter ander rijst aanbevelen mocht je het in de rijstkoker willen gebruiken.
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
  Redactie Games zaterdag 19 februari 2005 @ 17:56:08 #48
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_25164558
quote:
Op zaterdag 19 februari 2005 17:12 schreef Aventura het volgende:
Ik lees goede tips hier! Vorige week had ik basmatirijst gemaakt, dat heb ik volgensde verpakking klaargemaakt, dus eerst gewassen een halfuur laten staan in koud water en daarna opgezet met ruim kokend water. Resultaat, een grote slijmerige snot-massa.

Afgieten lukt me ook nooit, ik heb een te grof vergiet en giet het dus af door het water tussen pan en deksel te laten wegdruppelen. Maar krijg dus nooit een goed resultaat. Ik zal een paar van de bovenstaande tips proberen
Of een goed vergiet kopen met kleinere gaten, of beter afgieten...
En nog een minuutje of 10 a 15 laten staan met de deksel op de pan
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
  zaterdag 19 februari 2005 @ 18:15:33 #49
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_25164967
Ik was mijn rijst nooit, kies altijd voor de methode van 'in ruim kokend water', time de kooktijd nauwkeurig met een digitale kookwekker en giet af in een ZEEF. Altijd een droge korrel.
The love you take is equal to the love you make.
pi_25165534
Ik heb nooit problemen met rijst koken. Ik doe het altijd in ruim kokend water, net zoals Lienekien.
Ik giet ook af in een zeef. Ik heb verschillende soorten rijst en heb nergens problemen mee. Alleen soms de hoeveelheid. Hoeveel gram rijst is voor 1 persoon?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')